text_structure.xml
7.47 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BeataMazurek">Dzień dobry państwu. Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty: rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1517) oraz rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2018 rok.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BeataMazurek">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku posiedzenia? Nie słyszę. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BeataMazurek">Proszę państwa, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm wyżej wymienionej ustawy, Senat na 40. posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2017 r. wprowadził do jej tekstu trzy poprawki. Są to poprawki o charakterze legislacyjnym. Przyjęcie poprawek może spowodować tylko konieczność zmiany oznaczeń jednostek systematyzacyjnych, redakcyjnych lub ich fragmentów, w celu zachowania ciągłości numeracji albo ciągłości alfabetycznej oraz – w konsekwencji – konieczność odpowiedniej korekty odesłań.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BeataMazurek">Wobec powyższego chciałabym zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki pierwszej? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BeataMazurek">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki drugiej? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BeataMazurek">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki trzeciej? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BeataMazurek">Czy ktoś z pań lub panów posłów zgłasza wątpliwości co do zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BeataMazurek">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł Barbara Bartuś. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Pani poseł się zgadza.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BeataMazurek">Wyczerpaliśmy punkt pierwszy porządku posiedzenia. Przechodzimy do realizacji punktu drugiego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#BeataMazurek">Szanowni państwo, w związku z pismem Marszałka Sejmu w sprawie wskazania tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli proponuję, aby panu Marszałkowi przedstawić następujące sugestie. Proponuję siedem tematów: 1. Realizacja przez JST zadań z zakresu pomocy państwa w usamodzielnianiu się osób pełnoletnich opuszczających domy pomocy społecznej; 2. Ocena dostępności usług przewozowych dla pasażerów o specjalnych potrzebach w ramach realizowanej i planowanej modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce; 3. Skuteczność przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu rodzin i osób korzystających z gminnego zasobu lokalowego, w szczególności z mieszkań socjalnych; 4. Stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez państwowe osoby prawne; 5. Realizacja ustawy o pomocy społecznej w zakresie funkcjonowania domów pomocy społecznej (na przykładzie m.in. gminy Krasnystaw i Różanka); 6. Ocena realizacji programów stażowych realizowanych przez powiatowe urzędy pracy oraz 7. Ocena funkcjonowania środowiskowych domów samopomocy. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec tych propozycji? Czy ktoś z państwa posłów chciałby przedstawić inne propozycje? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraBartuś">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w tematach znajduje się propozycja kontroli środowiskowych domów samopomocy. W ostatnim czasie, gdy spotykałam się z okazji Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, podnoszono temat różnicy w finansowaniu środowiskowych domów pomocy społecznej i warsztatów terapii zajęciowej oraz wskazywano na zapis, który mówi o tym, że udział w zajęciach warsztatów powinien prowadzić do usamodzielnienia się osoby, w tym do znalezienia się na rynku pracy. Jest to nierealizowane, natomiast występują różnice w finansowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraBartuś">Uważam, że warsztaty terapii zajęciowej należy poddać kontroli w zakresie realizacji ustawowych zadań. Proponuję, aby stało się to tematem kontroli NIK lub dyskusji na jednym z następnych posiedzeń Komisji. W trakcie moich spotkań zgłaszano ten temat jako ważny w kontekście wyższego finansowania warsztatów zajęciowych niż środowiskowych domów pomocy społecznej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BeataMazurek">Padła propozycja, aby rozszerzyć propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK lub zając się tym tematem na posiedzeniu Komisji. Myślę, że zajęcie się tym tematem na posiedzeniu Komisji byłoby skuteczniejsze, a być może nawet szybsze niż przeprowadzenie kontroli. Pamiętajmy, że to co przedłożymy do planu kontroli nie zostanie w pełni przyjęte. Natomiast to, co przyjmiemy do planu pracy Komisji z pewnością będzie realizowane. Proponuję doprecyzować temat i zgłosić do planu pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MagdalenaKochan">Pani przewodnicząca, zgadzam się co do tego, że szybszym sposobem pozyskiwania wszelakich informacji jest posiedzenie Komisji niż oczekiwanie na przeprowadzenie kontroli przez NIK. Nie zmienia to faktu, że jest to temat zasadny, który powinien być przedstawiony w innym kontekście, tj. nie ze środowiskowymi domami samopomocy, dlatego że kierowane są do zupełnie innego odbiorcy (przepraszam za to określenie).</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MagdalenaKochan">Warsztaty terapii zajęciowej powinny być rozpatrywane łącznie z zakładami aktywizacji zawodowej. Trzeba zobaczyć, czy ten system jest spójny i jak rzeczywiście działa. Efekt był taki, że WTZ (warsztaty terapii zajęciowej) i ZAZ (zakład aktywizacji zawodowej) równał się „wolny rynek”. Tymczasem uczestnik WTZ musi trafić do zakładu aktywności zawodowej. Trzeba sprawdzić, czy rzeczywiście taki przepływ ma miejsce oraz zobaczyć jak działa cały system. Pani poseł, w innym przypadku, gdy wyrwiemy z tego systemu jedną cegiełkę nic lub niewiele ta wiedza nam da. Chętnie pochylę się nad tym tematem podczas prac Komisji w kontekście systemu i aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością – jak najszerzej, czyli WTZ i ZAZ. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BeataMazurek">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, czy jest sprzeciw wobec zaproponowanych przeze mnie tematów kontroli do planu pracy NIK, które Komisja przedstawiłaby panu marszałkowi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowane tematy kontroli do planu pracy NIK na 2018 r.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BeataMazurek">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji. Bardzo państwu dziękuję za sprawne przeprowadzenie posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>