text_structure.xml
9.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dzień dobry. Witam serdecznie w imieniu Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny oraz Spraw Zagranicznych. Otwieram posiedzenie. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam pana Marcina Zielenieckiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Stwierdzam kworum. Otrzymali państwo porządek obrad, który przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji porozumienia o zabezpieczeniu społecznym między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Quebecu, podpisanego w Quebec dnia 3 czerwca 2015 r. (druk nr 337). Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że zaproponowany porządek obrad jest przyjęty. Przystępujemy zatem do realizacji porządku naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RobertTyszkiewicz">Projekt z druku nr 337 został skierowany do naszej Komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 16 marca br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje: uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Wszyscy państwo otrzymali opinię z Biura Analiz Sejmowych, przygotowaną przez pana dr Ziemowita Cieślaka. Bardzo proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinZieleniecki">Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, zostałem upoważniony przez panią premier do przedstawienia stanowiska Rady Ministrów w sprawie procedowanego projektu ustawy o ratyfikacji porozumienia o zabezpieczeniu społecznym między rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Quebecu. Zawarcie porozumienia o zabezpieczeniu społecznym umożliwi części Polonii, zamieszkałej w kanadyjskiej prowincji Quebec, uwzględnienie okresów ubezpieczenia, objętych planem emerytalno-rentowym Quebec, w celu ustalenia prawa i wysokości polskich świadczeń emerytalno-rentowych i odwrotnie. Zapewni również ochronę przed utratą praw przysługujących zabezpieczeniu społecznemu nabytych w części lub w całości na terytorium drugiej strony.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinZieleniecki">Kanadyjska prowincja Quebec posiada odrębny od Kanady system zabezpieczenia społecznego i to jest powód dzisiejszej dyskusji nad projektem ustawy, którego podstawą jest plan emerytalno-rentowy Quebec. Systemem objęte są osoby zamieszkałe i zatrudnione na tym terytorium, nie objęte działaniem planu emerytalno-rentowego Kanady. W związku z powyższym, do tej pory znaczna część Polonii, zamieszkała w Kanadzie w prowincji Quebec, była pozbawiona możliwości korzystania z postanowień obowiązującej od 2009 r. polsko-kanadyjskiej umowy w zakresie nabywania prawa do świadczeń zabezpieczenia społecznego, która nie ma zastosowania wobec osób objętych planem emerytalno-rentowym Quebec. Do tej pory brak takiej możliwości wzbudzał niezadowolenie Polonii i narażał Rzeczpospolitą Polską na zarzut nierównego traktowania poszczególnych części Polonii kanadyjskiej. Zawarcie porozumienia będzie spełnieniem społecznych oczekiwań, jak również działaniem na rzecz budowy pozytywnego wizerunku naszego kraju wśród Polonii kanadyjskiej. Pozytywne rozwiązanie sytuacji jest w interesie zainteresowanych oraz Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinZieleniecki">W ramach międzynarodowej współpracy dotyczącej zabezpieczenia społecznego, powszechne jest zawieranie przez państwa umów, które tworzą podstawy koordynacji systemów obowiązujących w państwach, będących stronami tych umów, dla dobra obywateli przebywających nawzajem na terytoriach stron. Z takich gwarancji korzystają polscy obywatele podejmujący zatrudnienie, przemieszczający się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, a także obywatele zatrudnieni w jednym z 49 państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy o ubezpieczeniu lub zabezpieczeniu społecznym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinZieleniecki">Generalnie wszystkie regulacje i umowy międzynarodowe oparte są na czterech podstawowych zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego: zasadzie równego traktowania, eksportu świadczeń, zachowania praw nabytych, sumowania okresów ubezpieczenia wymaganych do nabycia lub zachowania prawa do świadczeń. Porozumienie obejmuje świadczenia z tytułu starości. Mówimy o porozumieniu, które jest przedmiotem posiedzenia obu Komisji: świadczenia emerytalne, czyli z tytułu starości, świadczenia z tytułu niezdolności do pracy, świadczenia z tytułów wypadków przy pracy i chorób zawodowych, świadczenia z tytułu śmierci, czyli renty rodzinne oraz zasiłki pogrzebowe. Dla osiągnięcia przez porozumienie pełnej skuteczności, wymagane jest dodatkowo zawarcie przez strony porozumienia administracyjnego, regulującego szczegółowe zasady bieżącej współpracy instytucji zabezpieczenia społecznego Polski oraz Quebec. Ustalenie trybu związania się porozumieniem przez Rzeczpospolitą Polską było istotnym zagadnieniem prawnym, które należało rozstrzygnąć dla zawarcia tego porozumienia. Jako podmiot prawa międzynarodowego, Rzeczpospolita Polska uznaje Kanadę, a nie jej prowincję Quebec. Porozumienie zawiera postanowienia dotyczące ubezpieczenia społecznego, które w polskim porządku prawnym stanowią materię uregulowaną ustawowo, w tym postanowienia zawierające regulacje odbiegające od zawartych w ustawodawstwie polskim.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinZieleniecki">Sprawa była przedmiotem szczegółowych konsultacji prawników rządowych. Ostatecznie wzięto pod uwagę trzy elementy: art. 27 polsko-kanadyjskiej umowy o zabezpieczeniu społecznym, dopuszczający zawarcie porozumienia między Polską, a prowincją kanadyjską, jeśli nie będzie ono sprzeczne z tą umową. Po drugie, opinię ekspertów wskazującą, że Quebec posiada ograniczoną podmiotowość międzynarodową, w ramach swoich kompetencji wynikających z prawa wewnętrznego Kanady. Po trzecie, postanowienia art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji regulującego kwestie zawarte w umowach międzynarodowych zastrzeżone do ratyfikacji za zgodą ustawową. Przyjęto, że związanie Rzeczpospolitej Polskiej przedmiotowym porozumieniem, powinno nastąpić w trybie właściwym dla umów międzynarodowych w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinZieleniecki">Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, w związku z powyższym wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji porozumienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi za uzasadnienie. Czy są pytania ze strony pań posłanek lub panów posłów do przedstawicieli rządu? Nie słyszę. W tej sytuacji zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 337. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Proponuję niezwłocznie przystąpić do rozpatrzenia projektu. Nie słyszę sprzeciwu, zatem przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 337. Otwieram dyskusję. Czy pan minister chciałby zabrać głos tytułem uzupełnienia? Nie. Dziękuję. Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego zgłasza uwagi? Nie słyszę. Zatem przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma. Czy są uwagi do art. 1 ustawy? Nie ma. Czy są uwagi do art. 2? Nie ma również uwag.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy z druku 337? (41) Kto jest przeciwny? (0) Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że Komisje przyjęły jednogłośnie sprawozdanie z druku nr 337.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataMazurek">Panie przewodniczący, zgłaszam kandydaturę pana posła Józefa Leśniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję. Czy są inne zgłoszenia. Czy pan poseł wyraża zgodę? Czy ktoś jest przeciwny powierzeniu panu posłowi funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wybrały posła sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RobertTyszkiewicz">Na tym został wyczerpany porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję panu ministrowi i państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>