text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dzień dobry państwu. Otwieram 37. posiedzenie Komisji Polityki Senioralnej. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Witam panie i panów posłów, a także wszystkich gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2018 r. Drugim punktem jest dyskusja nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym. Czy są pytania do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MałgorzataZwiercan">Dostaliście państwo zgłoszone wcześniej tematy. Proszę o zgłaszanie ewentualnie innych tematów kontroli do planów pracy NIK. Przeczytam te, które wpłynęły. Pierwszym tematem miałyby być „źródła finansowania potrzeb społeczno-zdrowotnych osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, koordynowanie opieki nad osobami niepełnosprawnymi”. Drugi punkt to „dystrybucja środków unijnych na politykę senioralną”. Trzecia ewentualna propozycja to „dostępność różnych form opieki paliatywnej w Polsce, z uwzględnieniem osób starszych”. Czwarta propozycja brzmi: „polityka społeczna i zdrowotna wobec osób z otępieniem”. Piątą propozycją jest „koordynacja polityki senioralnej w Polsce”. Czy ktoś z państwa posłów chce zgłosić jeszcze dodatkowe? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałSzczerba">Dziękuję. Na początek chciałbym, żebyśmy poszli może troszkę tropem dezyderatów naszej Komisji. Zwracaliśmy bowiem uwagę na ważne tematy. Jednocześnie mamy chyba poczucie niedosytu, jeśli chodzi o informację na temat kwestii, które poruszyliśmy z udziałem naszych stałych doradców. Na ten temat rozmawialiśmy kiedyś z panią przewodniczącą. Wydaje się, że elementem kontrolnym NIK mógłby być „nadzór w zakresie funkcjonowania placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku oraz procedury postępowania w przypadku uzyskania informacji o nielegalnie działających placówkach”. To jest pierwszy temat, który chciałbym zgłosić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MichałSzczerba">Drugi temat dotyczy miejsca osoby starszej w ramach opieki długoterminowej. Chodziłoby o funkcjonowanie zakładów opiekuńczo-leczniczych, zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz domów pomocy społecznej. Chociaż mam wrażenie, że te ostatnie były już kiedyś kontrolowane przez NIK. W związku z tym być może skoncetrowalibyśmy się na ZOL-ach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałSapuła">Jeśli mogę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałSapuła">Wydaje mi się, że ważną kwestią byłoby zbadanie kryteriów kwalifikacji do DPS-ów. Pacjenci po prostu się tutaj mieszają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MichałSzczerba">Czy moglibyśmy sformułować ten temat następująco: „miejsce osoby starszej w ramach opieki długoterminowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad kwalifikacji”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">To jest bardzo dobry pomysł. Zwracaliśmy uwagę w dezyderacie, że owe zasady kwalifikacji są niejasne. W związku z tym osoby często trafiają do systemu bez oceny potrzeb albo nie tak jak powinny ze względu na ocenę potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MichałSzczerba">To może ze szczególnym uwzględnieniem dostępnej oferty potrzeb oraz zasad kwalifikacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RafałSapuła">Może dodajmy, że do różnych form opieki długoterminowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MichałSzczerba">Dostęp czy miejsce osoby starszej? Jak państwo pomoglibyście nam to sformułować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Może dostęp jest lepszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MichałSzczerba">Tak? Czyli dostęp osoby starszej do opieki długoterminowej, ze szczególnym uwzględnieniem oferty potrzeb oraz zasad kwalifikacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Może powinniśmy dodać, że do różnych form opieki długoterminowej, bo jest ona w dwóch systemach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MichałSzczerba">Zastanawiam się jeszcze nad tym, co jest związane z pierwszym dezyderatem. Czy kwestia rehabilitacji osób starszych nie powinna być zbadana przez NIK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RafałSapuła">Panie pośle, ogólna dostępność do rehabilitacji była badana stosunkowo niedawno. Z tego, co sprawdzałem, bodajże dwa lata temu. Może bardziej lecznictwo uzdrowiskowe, dlatego że rehabilitacja badana była dość szczegółowo bodajże w 2015 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MichałSzczerba">Zastanawiałem się jeszcze nad takim tematem...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataZwiercan">To może dokończmy sformułowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MichałSzczerba">Problem z lecznictwem uzdrowiskowym widzę tylko w zakresie, o którym rozmawialiśmy. Chodzi o to, że ileś miejsc jest niewykorzystywanych ze względu na, moim zdaniem, niewłaściwą komunikację między NFZ a osobą skierowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MałgorzataZwiercan">Chodzi też o czas oczekiwania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MichałSzczerba">Tak, czas oczekiwania, ale równocześnie kwestia komunikacji, która powoduje, że 10% miejsc jest niewykorzystywanych. Jeżeli bylibyśmy w stanie sformułować zagadnienie kontrolne, to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RafałSapuła">Po prostu niech to będzie „dostępność i finansowanie lecznictwa uzdrowiskowego dla osób starszych”. Z panią profesor też o tym myśleliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MichałSzczerba">NIK mógłby zbadać coś takiego, co nazwałbym oceną jakości życia Polaków w podeszłym wieku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LidiaBurzyńska">Co pan poseł ma na myśli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MichałSzczerba">To może pani profesor nam wyjaśni, czym jest jakość życia? Jeżeli pani profesor się zgodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Jakość życia z definicji to różnica pomiędzy tym, czego oczekujemy, a tym, co mamy. Dlatego też przynajmniej częściowo zależy od oczekiwań. We wtorek lub w poniedziałek ukazała się broszura GUS dotycząca jakości życia seniorów. Jest dostępna na stronie internetowej. Broszura zawiera dużo szczegółowych danych. Bardzo trudno jest mi wyobrazić sobie kryteria, jakie miałyby być wzięte do oceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MichałSzczerba">Kto wydał tę publikację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Główny Urząd Statystyczny, GUS. Jest dostępna na stronie internetowej od poniedziałku. To bardzo dobrze udokumentowana broszurka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MichałSzczerba">Myślę więc, że na początek po prostu zapoznajmy się z…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MałgorzataZwiercan">... z tym materiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MichałSzczerba">Tak. Pani przewodnicząca, mam pytanie do propozycji zgłoszonych wcześniej. Chodzi mi o otępienie. Ono jest już chyba zrealizowane przez NIK. Raport nie został jeszcze ogłoszony. Sytuacja osób z chorobą Alzheimera i chorobami otępiennymi – to był wniosek naszej Komisji z poprzedniego roku. Pytanie, czy to powielać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MałgorzataZwiercan">Czy NIK wziął to pod uwagę? Nie wszystkie nasze propozycje rozważa i bierze do kontroli. Jeżeli rzeczywiście taka kontrola została przeprowadzona, to nie trzeba będzie powtarzać jej w tym roku. Nawet by się nad tym nie pochylili. To tylko moje przypuszczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MichałSzczerba">Zaproponowany temat jest o wiele szerszy. Mam wrażenie, że NIK skoncentruje się na kwestii opieki medycznej nad chorymi na chorobę Alzheimera oraz choroby otępienne. We wspomnianej nazwie jest też polityka społeczna, usługi opiekuńcze itd. Możemy to zatem zostawić i czekać na informację zwrotną. To są trzy dodatkowe propozycje. Może przeczytam je państwu jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dobrze, to proszę uściślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MichałSzczerba">Pierwszy temat brzmi: „nadzór nad funkcjonowaniem placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku oraz procedury postępowania w przypadku uzyskania informacji o nielegalnie działających placówkach”. Drugi: „dostępność i funkcjonowanie lecznictwa uzdrowiskowego dla osób starszych”. Trzeci: „dostępność do różnych form opieki długoterminowej dla osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem oferty potrzeb i zasad kwalifikacji”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MałgorzataZwiercan">Bardzo proszę, pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Panie pośle, chodzi o ostatni temat, który ładnie przedłuża dezyderat. Jest jedna rzecz, która nas bardzo niepokoi, a została zawarta w owym dezyderacie. Mowa o braku zdefiniowania w systemie albo niejednoznaczność zdefiniowania miejsca osoby, która jest wypisywana z zakładu opiekuńczo-leczniczego. Dyskutowaliśmy, że punktem odcięcia dla opieki długoterminowej jest 40 i jak tylko osoba ma 45, to natychmiast nie ma wskazań do jej dalszego pobytu w placówce. Trafia do środowiska. Jeśli mieszka sama, ma duże szanse, że sobie nie poradzi. Dlatego nie wiem, czy nie warto byłoby tego tematu rozszerzyć, żeby absolutnie nam to nie uciekło. Co się dzieje z taką osobą, która jest wypisywana z zakładu opiekuńczo-leczniczego i trafia do środowiska? Czy ktokolwiek się nią interesuje? Jak wygląda ciągłość opieki w tym zakresie? Czy to się mieści w tym temacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichałSzczerba">To jest bardzo ciekawe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RafałSapuła">Dla tych pacjentów nie ma miejsca w systemie. Oni najczęściej po 2–3 miesiącach z powrotem wracają ze środowiska, gdzie nie mają zapewnionej opieki. Tylko wtedy już nie z 40 punktami, a z 20 czy 10. Myślę, że jest to warte zbadania, bo mogłoby dać wskazówki co do organizacji opieki nad tymi osobami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MichałSzczerba">Może po tym, co powiedziałem, zrobimy kropkę i dopiszemy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#RafałSapuła">„Sytuacja osób starszych po opuszczeniu zakładu opiekuńczo-leczniczego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MałgorzataZwiercan">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RafałSapuła">Jeśli mogę, z panią profesor zastanawialiśmy się nad jeszcze innymi tematami. Jeden z nich wydaje się bardzo istotny. Chodzi o współdziałanie organów pomocy społecznej oraz opieki zdrowotnej na rzecz osób starszych. Nie ma koordynacji tych działań pomiędzy sektorem opieki zdrowotnej a sektorem pomocy społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MałgorzataZwiercan">Proszę zapisać. Czy są jeszcze jakieś propozycje? Pani profesor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KatarzynaWieczorowskaTobis">Idąc tropem, który uruchomił pan poseł Szczerba, wydaje nam się, że niezdefiniowane jest również w systemie miejsce osób starszych, jeśli chodzi o uzależnienia. Chcieliśmy ewentualnie zaproponować coś takiego jak organizacja leczenia uzależnień u osób starszych. To absolutnie ginie. Nie tylko nie umiemy zdefiniować grupy docelowej, ale w ogóle nie wiemy, co w systemie dzieje się z tą grupą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MałgorzataZwiercan">Określenie „organizacja” trochę mi nie pasuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#RafałSapuła">Dostępność i formy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MałgorzataZwiercan">Może właśnie bardziej dostępność i formy z tego względu, że leczyć może się każdy, ale wiem też z własnego doświadczenia, że niektóre ośrodki stacjonarne nie przyjmują osób powyżej pewnego wieku. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś propozycje?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MałgorzataZwiercan">Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MałgorzataZwiercan">Przedstawię propozycje zmian i dyskusji do drugiego punktu. Chodzi o to, żebyśmy się zastanowili nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#MałgorzataZwiercan">Szanowni państwo, otrzymali państwo na tablety informację dotyczącą podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji art. 5c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. „W imieniu organizacji: Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz Fundacji Europejski Instytut Rozwoju Obywatelskiego jak również przedstawicieli Gminnych Rad Seniorów, utworzonych na podstawie art. 5c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zwracamy się z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej przez Komisję Polityki Senioralnej w sprawie nowelizacji art. 5c ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#MałgorzataZwiercan">W szczególności, zakres nowelizacji art. 5c ustawy o samorządzie gminnym, naszym zdaniem, powinien uwzględniać uprawnienia członków Gminnych Rad Seniorów do ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków w czasie wykonywania czynności członka Gminnej Rady Seniorów oraz uprawnienia do pokrywania, na dotyczących pracowników zasadach, określonych w odrębnych przepisach, kosztów podróży służbowych i diet, a także kosztów szkoleń, w czasie sprawowania funkcji społecznej członka Gminnej Rady Seniorów”. Otwieram dyskusję. Czy mają państwo jakieś uwagi? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#GrzegorzZiomek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, z uwagą zapoznaliśmy się z tym wnioskiem. Mamy kilka uwag, dotyczących pomysłu na wprowadzenie owej zmiany w ustawie o samorządzie gminnym. Pierwszą kwestią jest to, że dobrze byłoby, gdyby w tej sprawie wypowiedziały się organizacje samorządowe. Chodzi bowiem o zmianę ustawy ustrojowej. Dlatego dobrze byłoby, gdyby pojawiła się opinia chociaż jednej organizacji skupionej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jest duże oczekiwanie, że zmiany ustaw ustrojowych czy zmiany dotyczące samorządu w ramach prac Komisji będą uwzględniane. Można powiedzieć, że w tym zakresie na każdym posiedzeniu Komisji pojawia się taki postulat. Zwracam zatem na to uwagę Wysokiej Komisji. Dobrze byłoby, żeby w tym zakresie organizacje pozarządowe mogły wyrazić swoją opinię.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#GrzegorzZiomek">Po drugie, kwestia tworzenia rad seniorów zależy od woli gminy. Wprowadzenie dodatkowych uregulowań związanych z dietami czy ubezpieczeniami może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego. Nie zachęcamy gmin do tworzenia tego typu rad. Dodatkowy formalizm i koszty mogą zniechęcić wręcz władze gmin do tego typu instytucji. To też jest warte rozważenia, czy nie będzie skutku odwrotnego do tego, który inicjatorzy zamierzają.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#GrzegorzZiomek">Warto też pamiętać przy takiej zmianie, że oprócz rad seniorów, w gminach działają też młodzieżowe rady gmin. Funkcjonują na podobnych zasadach co rady seniorów, właściwie symetrycznie. Kwestia diet dla młodzieży jest wysoce problematyczna. Trzeba byłoby o tym pamiętać, pracując nad tego typu zmianami. Nie mamy stanowiska w tym zakresie. To kwestia do rozważenia i analizy. Zmiana w przypadku seniorów dotyczy też młodzieżowych rad gmin i warto to rozważyć. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#UrszulaRusecka">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni goście, rada seniorów jest ciałem, które w naszej legislacji jest od niedawna. Dlatego wydaje mi się, że jest to ciało doradcze, bardzo cenne dla każdego samorządu. Niemniej jednak myślę, że powinno to być ciało bardziej społeczne. Przez taką inicjatywę generowałoby kolejne środki obciążające samorządy. Istnieje wiele stowarzyszeń, których członkowie działają non-profit. Wydaje mi się zatem, że wprowadzanie diet za posiedzenia rady seniorów jest trochę przedwczesne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dziękuję bardzo, pani poseł. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, byłem inicjatorem wpisania art. 5c do ustawy o samorządzie gminnym. Chodzi o podstawę prawną do ustanawiania gminnych rad seniorów. Nowelizacja weszła w życie 31 grudnia 2013 r. Mamy zatem ponad trzyletnie doświadczenie. Pojawiają się oczywiście takie życiowe problemy, związane z funkcjonowaniem i aktywnością rad seniorów. Jest też tak, że coraz częściej współpraca istniejących rad seniorów polega również na wymianie doświadczeń. Dlatego też głównie dzięki aktywności samorządu wojewódzkiego powstają nowe formy współpracy. Powoduje to, że aktywność ta nie odbywa się wyłącznie na poziomie lokalnym, w miejscu zamieszkania, ale też powoduje konieczność oddelegowania członków rad seniorów. Jest to działalność absolutnie non-profit. Pani poseł, nikt nie postuluje wprowadzenia jakichkolwiek diet za pełnienie społecznej funkcji członka rady seniorów. Jak rozumiem, chodzi o dwa aspekty. Pierwszym z nich jest to, że rada gminy, poprzez uchwały rady gminy, rady miasta, przyjęła na siebie odpowiedzialność za funkcjonowanie i zapewnienie odpowiedniego finansowania rady seniorów. Chodzi o stworzenie ustawowej możliwości – pytanie, czy jest potrzeba, by była to ustawa? – finansowania delegacji służbowych członków gminnych rad seniorów. To jest główny powód tego wniosku, inicjatywy ustawodawczej. Taki też był cel wpisania art. 5c. Pamiętamy, że byli wojewodowie, którzy uchylali uchwały rad gmin, związane z ustanowieniem rady seniorów, twierdząc, że nie ma podstawy prawnej dla jej funkcjonowania. Stąd też nowelizacja z 2013 r. Pytanie, jak skutecznie zapewnić członkom rad seniorów możliwość wypełniania swojej funkcji w sytuacji, gdy są przedstawicielami swoich wspólnot lokalnych na poziomie innym, aniżeli miejsce zamieszkania? Być może strona rządowa będzie miała w tym zakresie jakieś propozycje. Czy to w ogóle powinno być sformułowane w art. 5c, czy też rady seniorów mogą być dodane w innym miejscu jako beneficjenci tego typu rozwiązania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MałgorzataZwiercan">Chciałam tylko dodać, że dla osób starszych, które chcą gdzieś jeszcze realizować swoje marzenia, brać czynny udział w życiu społecznym dużym wyzwaniem jest często sfinansowanie przyjazdu na kongres czy konferencję. W zeszłym i bieżącym roku organizowane były w Sejmie konferencje, na które zapraszane były organizacje pozarządowe, przedstawiciele gminnych rad seniorów. Dla osób starszych to naprawdę duży wydatek, żeby przyjechać np. do Warszawy. Nieraz jest tak, że z pomorskiego ktoś jedzie na południe Polski. Odstąpienie od diet jest jakąś propozycją, ale zwrot kosztów podróży nie jest dla samorządu dużym wyzwaniem. Osoby te nie wyjeżdżają co tydzień czy dwa tygodnie na konferencje czy kongresy, a wyjazd jest wymianą doświadczeń. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MałgorzataZwiercan">Zanim pan minister zabierze głos, to jeszcze pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#UrszulaRusecka">Ja tylko tak ad vocem wspomniałam o dietach, ponieważ jest o nich napisane we wniosku. Jeżeli chodzi o finansowanie, to w ramach istniejącego prawa, samorządy mają możliwość sfinansowania takich wyjazdów. Myślę, że tworzenie w ustawie przepisów szczególnych nie ma sensu, dlatego że samorządy dość mocno wspierają różne organizacje i w ramach przepisów ogólnie obowiązujących mogą to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dziękuję bardzo, pani poseł. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#GrzegorzZiomek">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Jestem dyrektorem departamentu. Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, to w naszej ocenie, jeśli gmina serio traktuje radę seniorów, to może wspierać, tak jak pani poseł zauważyła, funkcjonowanie osób pracujących w radzie seniorów w szerszym wymiarze, aniżeli tylko gminnym. Nasuwa się pewna wątpliwość. Być może jednym tchem mówimy o pracy w radzie seniorów i o działalności społecznej tych osób. Z reguły bowiem są to osoby szeroko zaangażowane w różne inicjatywy. Być może pojawiłaby się wątpliwość ze strony włodarzy gmin co do tego, czy ponadgminna działalność związana jest z funkcjonowaniem rady gminy czy inną działalnością społeczną.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#GrzegorzZiomek">Chciałbym też zwrócić uwagę na to, że warto byłoby o tym temacie porozmawiać z organizacjami samorządowymi, które na pewno mają swoje zdanie. Pewnie byłyby one zainteresowane udziałem w debacie odnośnie do funkcjonowania seniorów. Taki jest wniosek z naszej strony. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MałgorzataZwiercan">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Dziękuję ślicznie za informację, za dyskusję. Tak jak sugerował pan dyrektor, być może na któreś z kolejnych posiedzeń Komisji pozwolimy sobie zaprosić przedstawicieli gminnych rad seniorów z różnych okręgów z całej Polski, po to, żeby ich głos wybrzmiał. Czy mają problemy, czy nie mają, jak faktycznie to funkcjonuje... żebyśmy mogli kontynuować pracę nad ewentualną inicjatywą ustawodawczą.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MałgorzataZwiercan">Szanowni państwo, chciałam jeszcze przedstawić komunikat. Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na posiedzenie wyjazdowe w Gdyni. Odbędzie się ono w najbliższą środę 17 maja. Otrzymali państwo zawiadomienie wraz ze wszystkimi informacjami. Tematem posiedzenia będzie informacja na temat wsparcia i aktywizacji seniorów działających na terenie województwa pomorskiego. Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych. Jest to posiedzenie, dlatego mam nadzieję, że członkowie Komisji wezmą w nim udział. Zamykam dyskusję oraz posiedzenie Komisji. Ślicznie dziękuję wszystkim państwu, przedstawicielom MSWiA, paniom i panom posłom. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>