text_structure.xml
9.69 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałJach">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów, naszych gości. Witam panią podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Renatę Szczęch wraz ze współpracownikami. Witam pana podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciecha Fałkowskiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałJach">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałJach">Otrzymali państwo porządek obrad. Tematem dzisiejszego posiedzenia jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisanej w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. – druk nr 971. Jeśli nie ma uwag do porządku dziennego, stwierdzam że Wysokie Komisje go przyjęły i przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałJach">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Projekt z druku nr 971 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez Marszałka Sejmu w dniu 3 listopada bieżącego roku. Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana doktora Ziemowita Cieślaka. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu. Głos zabierze pani czy pan minister? Pan minister Fałkowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechFałkowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pozwolicie państwo, że przedstawię umowę w postaci przygotowanego wystąpienia. Umowa, którą w dniu dzisiejszym będziemy omawiali została podpisana w dniu 9 lipca 2016 roku podczas szczytu NATO w Warszawie przez ministra obrony narodowej oraz dwóch najwyższych rangą dowódców NATO – naczelnego sojuszniczego dowódcę transformacji generała Denisa Merciera oraz dowódcę sojuszniczych sił zbrojnych w Europie generała Curtisa Scaparrottiego. Jej podpisanie było zakończeniem procesu intensywnych negocjacji, które strona rządowa pod przewodnictwem Ministerstwa Obrony Narodowej prowadziła od lipca 2015 roku. Zajęło to więc okrągły rok.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechFałkowski">Podpisana umowa zawiera postanowienia uszczegóławiające przepisy zawarte w umowie wcześniejszej, dotyczącej statusu sił zbrojnych państw członkowskich NATO – tzw. umowa NATO SOFA oraz w umowie dotyczącej statusu międzynarodowych dowództw wojskowych – tzw. protokół paryski, które obok traktatu generalnego określają podstawy prawne całego sojuszu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechFałkowski">Umowa reguluje status oraz sposób funkcjonowania międzynarodowych dowództw wojskowych NATO na terytorium Rzeczypospolitej – zarówno obecnie istniejących, jak i tych, które są przewidywane do utworzenia w przyszłości. Zawiera także prawa i obowiązki personelu wojskowego i cywilnego międzynarodowych dowództw wojskowych oraz członków ich rodzin, a także status wykonawców kontraktowych działających na rzecz tychże dowództw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechFałkowski">Zasadniczym celem umowy, jak i innych tego typu traktatów jest stworzenie wspólnych zasad funkcjonowania dowództw wojskowych NATO w ramach poszczególnych państw członkowskich. Do tej pory podobne umowy zawarły m.in. Albania, Estonia, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Turcja i Stany Zjednoczone. W kilku innych państwach członkowskich, np. w Bułgarii, w Czechach, Słowacji i na Węgrzech toczą się prace związane z zawarciem tego typu porozumień. Zaproponowane w tej umowie rozwiązania wynikają z potrzeby dostosowania sposobu działania tych dowództw do współczesnych uwarunkowań. Jest to szczególnie istotne, mając na uwadze fakt, że zarówno umowa NATO SOFA, jak i protokół paryski powstały w latach 50. XX w. Nikt wówczas nie zakładał, że część działań budowlanych lub remontowych z powodzeniem może być realizowana przez podmioty prywatne. Zmiany społeczno-gospodarcze spowodowały konieczność uregulowania w obecnej umowie statusu wykonawców kontraktowych, działających w imieniu i na rzecz międzynarodowych dowództw.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechFałkowski">Projektowana umowa niewątpliwie uprości i przyspieszy proces tworzenia w Polsce tychże struktur i innych elementów sojuszniczych sił zbrojnych. Wejście jej w życie pozwoli uniknąć długotrwałych negocjacji, które dotychczas musiały być prowadzone oddzielnie dla każdej nowej struktury sojuszu, dyslokowanej na naszym terytorium. Obecne porozumienie, dzięki ramowemu charakterowi pozwoli na stworzenie wspólnych i trwałych podstaw prawnych dotyczących statusu tych dowództw. Treść umowy uwzględnia dotychczasowe doświadczenia związane z obecnością wojsk zagranicznych na naszym terytorium.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WojciechFałkowski">Podkreślenia wymaga fakt, iż Polska od wielu lat wskazywana jest w gronie państw członkowskich sojuszu jako przykład bardzo dobrego gospodarza państwa. Opinia ta przyczyniła się do zakończenia powodzeniem wspólnych działań MON i MSZ w zakresie zlokalizowania na naszym terytorium struktur natowskich w postaci III Batalionu NATO, Centrum Eksperckiego Policji Wojskowych NATO, Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu czy też Jednostki Integracyjnej NATO w Bydgoszczy. Lokalizacja na terytorium RP elementów sojuszu ma znaczący wymiar polityczny oraz wpływa w istotny sposób na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest to jeden z priorytetów Rzeczpospolitej, która konsekwentnie podejmuje działania na rzecz wzmocnienia obrony kolektywnej w ramach sojuszu poprzez utrzymanie dotychczasowej i pozyskanie – podkreślam ten aspekt – nowej infrastruktury NATO, a także usytuowania na terenie Polski sojuszniczych elementów dowodzenia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WojciechFałkowski">Pragnę podkreślić także aspekt społeczny i ekonomiczny związany z wejściem w życie umowy, stanowiącej dodatkową szansę dla rozwoju miejscowości przyjmujących struktury i instytucje NATO na swoim terenie oraz dla lokalnego rynku pracy. Przykład Bydgoszczy jest niezwykle instruktywny i warty uwagi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WojciechFałkowski">Szanowni państwo, treść umowy wraz z kontekstem jej zawarcia pozwalają stwierdzić, iż przyjęcie ustawy o ratyfikacji umowy otworzy drogę do związania się Polski tym porozumieniem, jakie posłuży dobrze realizacji jej polityki obronnej, a jednocześnie będzie narzędziem realizacji interesów naszego państwa w stosunkach z NATO i poszczególnymi państwami sojuszniczymi. Mając powyższe na uwadze, mam zaszczyt prosić Wysokie Komisje o rekomendację dla Wysokiej Izby przyjęcia ustawy wyrażającej zgodę na ratyfikację tej umowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałJach">Dziękuję panie ministrze. Czy pani minister zechce zabrać głos? W takim razie otwieram debatę. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań. Nie ma pytań. Rozumiem, że sprawa jest oczywista.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MichałJach">W takim razie zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 971.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MichałJach">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MichałJach">Wnioskuję o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MichałJach">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 971 w Komisjach.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MichałJach">Czy ktoś z państwa ministrów chce zabrać głos? Czy ktoś z członków Komisji chce zabrać głos? W takim razie przystępujemy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MichałJach">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MichałJach">Czy do tytułu projektu ustawy są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MichałJach">Czy są uwagi do art. 1?</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MichałJach">Czy są uwagi do art. 2?</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MichałJach">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, ogłaszam że Komisje przyjęła projekt ustawy bez poprawek. Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt ustawy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MichałJach">Pozostało nam wybranie posła sprawozdawcy. Czy są jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszWoźniak">Pan przewodniczący Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałJach">Czy są głosy przeciwne? Rozumiem, że Komisja wybrała na sprawozdawcę moją osobę. W takim razie informuję, że porządek posiedzenia został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia z załączonym jego pełnym przebiegiem będzie dostępny w sekretariatach Komisji. Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>