text_structure.xml 8.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrBabinetz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam gości – witam panią Ilonę Kielan-Glińską wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli. Stwierdzam kworum. W porządku dziennym posiedzenia mamy: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności NIK (druk nr 3366) w zakresie działania Komisji, pkt II – zmiana posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o poselskim projekcie uchwały w sprawie ustanowienia roku 2020 Rokiem Bitwy Warszawskiej (druki nr 3420 i 3437). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do pkt. I. Przypominam, że Prezydium Sejmu zgodnie z art. 126 regulaminu Sejmu skierowało 8 kwietnia br. przedstawione przez Prezesa NIK sprawozdanie z działalności NIK w 2018 roku (druk nr 3366) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu zaopiniowania. Jednocześnie Marszałek Sejmu skierował to sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania oraz przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrBabinetz">O zabranie głosu proszę panią Ilonę Kielan-Glińską z prośbą o krótkie przedstawienie informacji, ponieważ bardzo przedłużyło się poprzednie posiedzenie i posłowie także narzekają na temperaturę na sali. Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IlonaKielanGlińska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, przesłaliśmy do państwa sprawozdanie z działalności departamentu w zakresie działania Komisji. Uwzględniając prośbę pana przewodniczącego tylko krótko powiem, że w 2018 roku NIK w obszarze kultury i dziedzictwa narodowego realizowała 6 kontroli, z tego 3 przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego oraz 3 inne jednostki organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#IlonaKielanGlińska">Chciałabym króciutko przypomnieć dwie dość istotne kontrole, które były realizowane w ubiegłym roku. Mam tutaj na myśli „Ochronę zabytków archeologicznych odkrytych w związku z realizacją inwestycji budowlanych”. W tej kontroli NIK oceniła negatywnie funkcjonowanie w Polsce systemu ochrony i opieki nad stanowiącymi własność Skarbu Państwa zabytkami archeologicznymi pozyskanymi w wyniku badań związanych z realizacją inwestycji budowlanych w latach 2013–2017. Naszym zdaniem zakres i formy ochrony zabytków archeologicznych realizowanych przez większość objętych kontrolą wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz muzea przechowujące zabytki archeologiczne nie gwarantowały prawidłowej ochrony i opieki nad zabytkami. Miało to istotne znaczenie w kontekście corocznego wzrostu liczby wydawanych zezwoleń na prowadzenie badań archeologicznych oraz odkrywanych zabytków. Sformułowaliśmy w tym przedmiocie bardzo wiele wniosków. W tej chwili pozwolę sobie je pominąć, ponieważ one są zawarte w raporcie, przytaczamy je ponownie w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#IlonaKielanGlińska">Inną istotną kontrolą, którą realizowaliśmy, była „Działalność samorządowych instytucji kultury”. W tym przypadku w ocenie NIK w latach 2015–2017 objęte kontrolą jednostki samorządu terytorialnego nie w pełni właściwie organizowały i prowadziły działalność kulturalną. Mimo zdiagnozowanych potrzeb oraz opracowania dokumentów strategicznych podległe im instytucje kultury nie miały zapewnionych odpowiednich warunków lokalowych, stabilności finansowej do prawidłowego prowadzenia swojej działalności. Powodowało to ograniczenia w tworzeniu oferty i uczestnictwa odbiorców w przedsięwzięciach kulturalnych, w tym szczególnie grup narażonych na wykluczenie. Tę kontrolę realizowaliśmy m.in. na skutek sugestii rzecznika praw obywatelskich, który miał sygnały dotyczące dostępności obiektów kultury dla osób z niepełnosprawnościami. W wyniku naszej kontroli dyrektorzy samorządowych instytucji podjęli działania w celu zlikwidowania istniejących barier architektonicznych, które utrudniały dostęp do użytkowanych obiektów osobom z niepełnosprawnościami, w podeszłym wieku i rodzinom z małymi dziećmi. W sprawozdaniu znajdziecie państwo szczegółowe wnioski, które kierowaliśmy do organizatorów samorządowych instytucji kultury, także do samych samorządowych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#IlonaKielanGlińska">Na zakończenie chciałabym powiedzieć, że obecnie jesteśmy w trakcie przygotowywania dwóch raportów. Pierwszy dotyczy „Promocji kultury polskiej za granicą”. Skończyliśmy kontrolę w ministerstwie kultury, także w instytutach polskich za granicą. W instytucie Adama Mickiewicza była to kontrola sprawdzająca po 8 latach. Wyniki zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#IlonaKielanGlińska">Obecnie przygotowany jest raport dotyczący wspólnych instytucji kultury. Jak mówiłam wcześniej, w poprzednim roku kontrolowaliśmy samorządowe instytucje kultury. Co roku w trakcie kontroli wykonania budżetu państwa kontrolujemy instytucje kultury, które są prowadzone i nadzorowane bezpośrednio przez ministra kultury. Teraz skupiliśmy się na wspólnie prowadzonych przez ministra i przez samorządy. Ten raport także jest w trakcie przygotowywania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#IlonaKielanGlińska">Na koniec powiem państwu jeszcze o kontrolach, które realizujemy teraz, postępowania są w toku. Jest to „Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego mniejszości narodowych” a także „Ochrona narodowego zasobu archiwalnego”. Bardzo serdecznie dziękuję za uwagę. Jeśli byłyby jakieś pytania, to oczywiście jestem gotowa odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrBabinetz">Dziękujemy bardzo pani dyrektor. Proszę państwa posłów o ewentualne pytania czy uwagi, spostrzeżenia. Jeśli nie ma, to dziękuję bardzo pani dyrektor za przedstawioną informację a także za pracę Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK. Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrBabinetz">Zostało nam jeszcze uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje powyższe sprawozdanie, nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. Taką opinię przekażemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Nie słyszę sprzeciwu. Informuję, że Komisja uchwaliła opinię w powyższej sprawie jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrBabinetz">Przechodzimy do rozpatrzenia punkt drugi. Na posiedzeniu 15 maja 219 roku Komisja Kultury i Środków Przekazu wybrała panią poseł Elżbietę Kruk na sprawozdawcę projektu uchwały zawartego w druku nr 3420. Z oczywistego względu, że pani poseł Elżbieta Kruk została wybrana do Parlamentu Europejskiego i wygasł jej mandat posła do Sejmu RP, zachodzi potrzeba zmiany sprawozdawcy. W związku z powyższym proszę o zgłaszanie kandydatur na sprawozdawcę projektu dotyczącego Bitwy Warszawskiej. Proponuję panią przewodniczącą Annę Sobecką na sprawozdawcę projektu zawartego w druku nr 3420. Czy pani poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaSobecka">Tak, wyrażam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrBabinetz">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw, aby panią poseł Elżbietę Kruk zastąpiła pani poseł Anna Sobecka? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja dokonała zmiany posła sprawozdawcy. Zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim państwu za wytrwanie mimo tej niesprzyjającej aury klimatycznej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>