text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaKruk">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam państwa posłów. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Witam zaproszonych gości – przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z panem ministrem Pawłem Lewandowski.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ElżbietaKruk">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy o ochronie baz danych. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przypominam, że pierwsze czytanie, zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu, obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców. W związku z tym bardzo proszę pana ministra Pawła Lewandowskiego o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, nowelizacja wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2017/1564 zwaną również „dyrektywą Marrakesz”. Celem dyrektywy jest zwiększenie dostępności utworów, takich jak książki, czasopisma, gazety, magazyny oraz inne teksty pisane dla osób niewidomych oraz osób z innymi dysfunkcjami uniemożliwiającymi lub utrudniającymi normalne czytanie. Wdrożenie tej dyrektywy ma polegać na wprowadzeniu w tym zakresie jednolitego, obowiązkowego wyjątku od praw autorskich i praw pokrewnych, ułatwiającego wykonywanie kopii utworów w formatach umożliwiających dostęp osobom niepełnosprawnym oraz transgraniczną wymianę formatów. W związku z powyższym wnoszę do Komisji o przyjęcie projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę – pytania i wypowiedzi państwa posłów? Nie widzę. Wszystko wydaje się oczywiste, projekt dostosowawczy. Zamykam więc dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2959.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ElżbietaKruk">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Przypominam, że jeśli będą zgłaszane poprawki, to muszą zostać przedstawione na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ElżbietaKruk">Tytuł ustawy. Bardzo proszę – czy są uwagi do tytułu ustawy? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MagdalenaKlorek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, nie do samego tytułu, natomiast do odnośnika europejskiego. Proponujemy nadanie mu brzmienia zgodnego z § 19a ust. 1 „Zasad techniki prawodawczej”, a więc zastąpienie wyrazów „dokonuje wdrożenia dyrektywy” wyrazami „wdraża dyrektywę”. Korekty wymaga również podany publikator, tj. Dz. Urz. UE L 242/6. Należy skreślić zero zgodnie z zapisem, jaki się znajduje w Dz. Urz. UE – zero przed cyfrą 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaKruk">Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany? Nie widzę, zmiana została wprowadzona. Do tytułu nie było uwag. Nie widzę innych uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu? Jeśli nie ma, to przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaKlorek">Tutaj jedna uwaga odnosząca się do trzech miejsc w tekście. W zmianie pierwszej w pkt 18) w lit. b) dwukrotnie i raz w lit. c) wnioskodawca posługuje się sformułowaniem „zasadniczo”: „zasadniczo równoważna”, „w zasadniczo takim samym stopniu”. W ocenie Biura powoduje to nieostrość tego przepisu, ponieważ sformułowanie „zasadniczo” ma charakter ocenny. Stąd pytanie do wnioskodawcy: Czy to jest faktycznie konieczne? Czy bez straty dla tego tekstu aktu prawnego i normy, która ma z niego wynikać, można by skreślić ten wyraz w trzech wymienionych miejscach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaKruk">Sam wyraz „zasadniczo”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaKlorek">Tak, wyraz „zasadniczo” – dwukrotnie w lit. b) i raz w lit. c).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełLewandowski">Upieramy się przy tym, żeby zostawić wyraz „zasadniczo” we wszystkich tych przypadkach, dlatego że wynika to bezpośrednio z dyrektywy i chodzi o to, żeby była zachowana pewna elastyczność…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaKruk">To jest dosłowne tłumaczenie dyrektywy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełLewandowski">Nie dosłowne, ale to ma taki cel, żeby zachować tę elastyczność. Pani nazwała to nieostrością, my to nazywamy elastycznością. Chodzi o to, że różne niepełnosprawności podlegają różnej ocenie, więc musimy tak zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaKruk">Powiem szczerze, że elastyczność w ustawie to brzmi tak sobie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełLewandowski">W prawie europejskim tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie jest takie, że topór, tylko że ewentualnie można jakieś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaKruk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli taka jest intencja, to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaSobecka">To jest trochę taki barwny język, ale sprawa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaKruk">Ja wiem, bo te dyrektywy mają taki język, że one są takie..., przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zostawia margines. Rozumiem, że to sformułowanie zostawia margines.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełLewandowski">Tak, musimy to zostawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaKruk">Czy Biuro Legislacyjne jeszcze do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MagdalenaKlorek">Pani przewodnicząca, my się nie upieramy przy tej uwadze. Zgłaszamy ją ze względu na § 6 „Zasad techniki prawodawczej”, natomiast rozumiemy argumentację strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaKruk">Czy coś jeszcze do art. 1 zmiany pierwszej? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do zmiany drugiej. Czy są uwagi? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany drugiej? Nie widzę, zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Czy są uwagi? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MonikaBiesOlak">Szanowni państwo, proponujemy zmianę oznaczenia dodawanego oddziału – nie „31” tylko „3a” tak, aby to było zgodne z § 89 „Zasad techniki prawodawczej” biorąc pod uwagę, że umiejscowienie tego oddziału i następujące po nim artykuły są dodawane z literami. Chodzi o to, żeby było jednolicie w zakresie nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaKruk">Ministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MonikaBiesOlak">Przyjęcie tej uwagi skutkowałoby w zmianie trzeciej: „w rozdziale 3 po oddziale 3 dodaje się oddział 3a” i oznaczenie oddziału: „3a”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaKruk">Rozumiem, że konsekwentnie. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany? Nie widzę. Czy są inne uwagi do zmiany trzeciej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">A rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaKruk">Rząd powiedział, że tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przepraszam, nie patrzyłam w stronę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MonikaBiesOlak">Kolejne nasze uwagi do zmiany trzeciej do art. 35a ust. 5: „Postanowienia umów sprzeczne z ust. 1 lub 2 są nieważne”. W naszej ocenie w ustępach poprzedzających nie ma mowy o umowach, w związku z tym należy doprecyzować, o jakie umowy pomiędzy jakimi podmiotami chodzi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MonikaBiesOlak">Kolejna uwaga do art. 35b. Biorąc pod uwagę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaKruk">Może najpierw ta. Bardzo proszę rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PawełLewandowski">Przepraszam, chciałem, żeby to szło po kolei. W tym miejscu podzielamy słuszność argumentacji Biura Legislacyjnego i w związku z tym przygotujemy poprawkę na kolejny etap.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaKruk">Biuro Legislacyjne ma gotową? Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PawełLewandowski">Przeanalizujemy i zaproponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę jeszcze się zastanowić, czyli tutaj mamy zapowiedź, że rząd podda to jeszcze refleksji. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MonikaBiesOlak">Kolejna uwaga dotyczy art. 35b, gdzie jest określenie upoważnionego podmiotu poprzez podanie informacji, że jego siedziba ma być na terytorium RP. Zważywszy na art. 1 zmianę pierwszą pkt 19), gdzie nie ma tego doprecyzowania, wydaje się, że to doprecyzowanie – zresztą niejednolite, nie we wszystkich artykułach statuujących obowiązki upoważnionego podmiotu – jest zbędne. W związku z tym prosimy o wykreślenie wyrazów „z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”. Jeżeli państwo wyrazicie zgodę na taką korektę, to skreślenie tych wyrazów będzie dotyczyło również art. 35c ust. 1, gdzie występuje takie doprecyzowanie, art. 35d ust. 1 oraz 35e.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MonikaBiesOlak">Kolejna kwestia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaKruk">Najpierw to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PawełLewandowski">Jeśli chodzi o tę zmianę, to podzielamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ElżbietaKruk">To ja to przejmuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany? Nie ma. Zmiana została przyjęta. Bardzo proszę, następna uwaga, dalej jeszcze do zmiany trzeciej w art. 1, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak, do pkt. 1), gdzie upoważniony podmiot „podejmuje: z zachowaniem należytej staranności działania, o których mowa” we wskazanym artykule „i prowadzi dokumentację tych działań”. Mamy pytanie: W jakiej formie prowadzi tę dokumentację? Czy tu chodzi o coś więcej niż udostępnienie na stronie podmiotowej, o czym jest niżej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaKruk">Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PawełLewandowski">Rzeczywiście to wymaga doprecyzowania. My to jeszcze poddamy refleksji i przygotujemy odpowiednią poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaKruk">Do tego też, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PawełLewandowski">Tak, tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaKruk">Następna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MonikaBiesOlak">Następna uwaga dotyczy pkt 2) i wyrazu „odpowiednie” – upoważniony podmiot podejmuje „odpowiednie działania”. Naszym zdaniem ten wyraz powoduje, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaKruk">Gdzie on jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MonikaBiesOlak">Pkt 2): „odpowiednie działania”. Cały czas jesteśmy przy art. 35b. Naszym zdaniem ten wyraz jest wieloznaczny, mogący powodować wątpliwości interpretacyjne i „działania służące zniechęcaniu” też jest nieostre. Zgodnie z § 6 „Zasad techniki prawodawczej” akty prawne powinny być jednoznaczne, w związku z tym te nasze uwagi do pkt 2).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AnnaSobecka">Powinno być „działania”, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ElżbietaKruk">Bez „odpowiednie”: „działania służące…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AnnaSobecka">„do niedozwolonego zwielokrotniania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ElżbietaKruk">Nie, nie może tak być, to nie zmienia się tak prosto. Rozumiem, że co do „odpowiednie” to chyba nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PawełLewandowski">Szczerze powiedziawszy, chcemy, żeby to zostało…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#ElżbietaKruk">Przecież „odpowiednie działania służące” i „działania służące” to jest to samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PawełLewandowski">Nie. Już tłumaczę, o co chodzi. Po pierwsze, wyszło to nam z konsultacji społecznych i strona społeczna bardzo upierała się, żeby było słowo „odpowiednie”, ponieważ oni obawiają się, że jeżeli nie będzie słowa „odpowiednie”, to znaczy, że mogą być zastosowane jakiekolwiek działania. Wpisanie „odpowiednie” oznacza mniej więcej tyle, że mają to być adekwatne wprost działania, które wynikają z przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#ElżbietaKruk">Nie bardzo rozumiem to uzasadnienie. Dla mnie „odpowiednie działania” i „działania służące” to jest to samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PawełLewandowski">Poproszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KarolKościński">Pani przewodnicząca, dziękuję za udzielenie głosu. Jak pani przewodnicząca zerknie do art. 35b pkt 1), to tam też jest mowa o działaniach „z zachowaniem należytej staranności”. W tym wypadku słowo „odpowiednie” służy temu samemu celowi, zapewnieniu elastyczności w przepisie, żeby to były nie jakiekolwiek działania zarówno w pkt 1), jak i w pkt 2), tylko dokonywane z określoną intencją, w określony sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ElżbietaKruk">Jeżeli podejmujemy działania służące, to nie możemy podjąć jakichkolwiek działań, tylko służące czemuś. Dobrze, to ja już się poddaję. Rozumiem, że „służące zniechęceniu” ma zostać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#KarolKościński">To musi zostać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ElżbietaKruk">To musi zostać, to już zrozumiałam, bo trzeba byłoby zupełnie zmienić zapis. Czy są uwagi do tego? Na razie skończmy to, czyli ta uwaga nie znalazła akceptacji Komisji. Jeszcze uwagi do art. 35b?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MonikaBiesOlak">Do art. 35c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MonikaBiesOlak">Uwaga do ust. 1: „Upoważniony podmiot udostępnia na swojej stronie podmiotowej”. Strona podmiotowa dotyczy stron w BIP. Rozumiemy, że chodzi o zwykłą stronę internetową. Prosimy o odpowiedź na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#ElżbietaKruk">Jaka to jest strona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PawełLewandowski">Tak, chodzi o zwykłą stronę internetową. Każdy podmiot ma…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#ElżbietaKruk">Strona podmiotowa w zapisie ustawowym oznacza stronę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MonikaBiesOlak">Jeżeli przepisy, również prawo autorskie, posługuje się pojęciem „strona podmiotowa”, to wówczas ten przepis powinien brzmieć: „w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej”. Pan minister w tej chwili powiedział, że chodzi o zwykłą stronę internetową podmiotu upoważnionego. W związku z tym rozumiemy, że zostanie zgłoszona poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PawełLewandowski">Spojrzymy na to, pochylimy się nad tym i z pakietem wcześniejszych dwóch ewentualnie zgłosimy taką poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze uwagi Biura Legislacyjnego do zmiany trzeciej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MonikaBiesOlak">Do ust. 2…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#ElżbietaKruk">Nie mogliście się porozumieć jakoś wcześniej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PawełLewandowski">Porozumieliśmy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#ElżbietaKruk">Zawsze inaczej pracujemy, jeśli wcześniej dochodzi do porozumienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#MonikaBiesOlak">Do ust. 2, który brzmi: „Informacje, o których mowa w ust. 1”. W związku z tym, że w ust. 1 chodzi o wykaz, informacje, nazwę i dane, prosimy o zastąpienie wyrazu „informacje” wyrazami: „wykaz, nazwę i dane kontaktowe oraz informacje”. Konsekwentnie, jeżeli państwo wyrazicie na to zgodę, proponujemy taką samą konstrukcję w art. 35d w ust. 1: „przekazuje mu wykaz, informację, nazwę i dane, o których mowa w art. 35c ust. 1 pkt. 1 i 2” i analogicznie w ust. 2 art. 35d: „wykaz, informacje, nazwę i dane” i w art. 35e w pierwszej części przepisu: „przekazuje Komisji Europejskiej nazwę oraz dane kontaktowe”. Analogicznie „zgłaszający nazwę oraz dane kontaktowe”.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#MonikaBiesOlak">Ostatnia nasza uwaga dotyczy art. 35…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#ElżbietaKruk">Zaraz, po kolei, bo tutaj musimy się zastanowić. Słucham?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PawełLewandowski">Przychylamy się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#ElżbietaKruk">Przychylacie się. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany? Nie ma, zmiana została wprowadzona. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#MonikaBiesOlak">Ponieważ art. 35e zawiera dwie myśli – jedna dotyczy wniosku upoważnionego podmiotu, a drugie zdanie dotyczy decyzji, proponujemy rozbić art. 35e na dwa ustępy. Pierwsze zdanie byłoby ust. 1, a drugie zdanie ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#ElżbietaKruk">Od „Minister właściwy”, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#ElżbietaKruk">Czy jest sprzeciw? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec podziału tego artykułu na dwa ustępy? Nie widzę. Czy są jeszcze inne uwagi do zmiany trzeciej w art. 1? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany wraz z wprowadzonymi korektami i z założeniem, że oczekujemy na zapowiedziane przez pana ministra poprawki? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do zmiany czwartej. Czy są uwagi? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#MagdalenaKlorek">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jedna drobna uwaga redakcyjna. W ust. 2 w art. 77 przed oznaczeniem „art. 331” należy dodać wyraz „przepis”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#ElżbietaKruk">Jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MagdalenaKlorek">Wyraz „przepis” przed oznaczeniem „art. 331”: „Do programów komputerowych przepis art. 331 stosuje się wyłącznie w zakresie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#ElżbietaKruk">Art. 77 ust. 2, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MagdalenaKlorek">Tak, ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#ElżbietaKruk">Ministerstwo? Jest zgoda. Czy jest sprzeciw wobec wprowadzenia tej zmiany? Nie widzę, zmiana została wprowadzona. Czy są jeszcze uwagi do zmiany czwartej? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej zmiany wraz z wprowadzoną poprawką? Nie widzę, zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do zmiany piątej. Czy są uwagi? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany piątej? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1 wraz z wprowadzonymi zmianami? Art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale „w oddziale 3a”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#AnnaSobecka">„Ustawa wchodzi w życie po upływie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#ElżbietaKruk">Na razie jesteśmy w art. 2. Czy są jakieś uwagi, pani przewodnicząca, bo nie dosłyszałam?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Wydaje mi się, że jak już zamieniliśmy nazwę oddziału 31 na 3a, to powinniśmy tutaj…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#ElżbietaKruk">Rozumiem, że przyjęliśmy to z konsekwencjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#MonikaBiesOlak">Tak. Numeracja zostanie dostosowana w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#ElżbietaKruk">Jeśli nie ma innych uwag, to czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego artykułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#ElżbietaKruk">Czy są uwagi do art. 3? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#MagdalenaKlorek">Pani przewodnicząca, oczywiście nie ma uwag legislacyjnych, natomiast pytanie: Czy to nie jest okres zbyt krótki, biorąc pod uwagę, iż wnioskodawca chce nałożyć na podmioty upoważnione obowiązki, o których mowa w art. 35b i art. 35c?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#ElżbietaKruk">Panie ministrze, chyba to jest uzasadniona wątpliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PawełLewandowski">Podmioty społeczne brały udział w konsultacjach i…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#ElżbietaKruk">Są gotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PawełLewandowski">Tak, są gotowe i nie podnosiły tego. Trzeba jeszcze pamiętać, że mamy terminy unijne, które nas zmuszają, żeby jak najszybciej to napisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#ElżbietaKruk">Jak już jest w parlamencie, to już nie ma sprawy, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PawełLewandowski">Nie zgłaszali tego. Jak nie zgłaszali, to znaczy, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#ElżbietaKruk">Rozumiem, tak. Jeśli nie było uwag strony społecznej, to znaczy, że są gotowi, czyli nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Od 1 stycznia, panie ministrze. Przynajmniej miejmy miesiąc, zanim zakończymy ten proces. Tak mi się zdaje. Nie zgłaszali, bo nie wiedzieli, co tu napiszecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PawełLewandowski">Wiedzieli, wszystko wiedzieli. Akurat te podmioty najlepiej wiedzą, jaką przyjąć strategię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#ElżbietaKruk">To może jednak poprosimy, ponieważ i tak będą poprawki w drugim czytaniu. To może poddacie to jeszcze pod refleksję i konsultacje społeczne, czy rzeczywiście nie można wydłużyć o miesiąc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Od 1 stycznia 2019 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PawełLewandowski">Pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#KarolKościński">Chciałem tylko zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, musimy notyfikować w Komisji implementację dyrektywy. Termin minął 11 października 2018 roku, czyli miesiąc temu. Zmieniły się zasady nakładania kar przez Komisję Europejską. Jeżeli Komisja wszczyna postępowanie formalne, to nakłada kary nie od momentu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#ElżbietaKruk">Czy Komisja wszczyna postępowanie, jeśli projekt jest w parlamencie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#KarolKościński">Hipotetycznie taki ma komunikat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PawełLewandowski">Teraz zmieniły się zasady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#ElżbietaKruk">Umówmy się, że poddacie to jeszcze refleksji i konsultacjom społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#KarolKościński">Powiedziałem, co uważam, moje zdanie nie jest najważniejsze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do oceny całości. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia ustawy wraz z wprowadzonymi zmianami? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#MagdalenaKlorek">Pani przewodnicząca, bardzo przepraszam, ale Komisja nie przyjęła formalnie art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#ElżbietaKruk">Przepraszam. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 3? Nie widzę, art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#ElżbietaKruk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości ustawy wraz z wprowadzonymi zmianami z założeniem, że czekamy na poprawki w drugim czytaniu zapowiedziane przez pana ministra? Nie widzę. Ustawa została przyjęta i będzie pozytywnie rekomendowana Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-123.2" who="#ElżbietaKruk">Pozostaje nam jeszcze ustalenie posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Anna Sobecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#AnnaSobecka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Proszę państwa, zgłaszam na sprawozdawcę panią Elżbietę Kruk – przewodniczącą Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Wyrażam zgodę, dziękuję bardzo. Tym sposobem wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji, bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>