text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszDziuba">Dzień dobry państwu. Pozwolą państwo, że z niewielkim opóźnieniem rozpoczniemy posiedzenie Komisji. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Uwag nie ma, więc porządek uznaję za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszDziuba">Witam wszystkich obecnych, panie i panów posłów, a także naszych gości, którzy tu będą się wypowiadali. Witam panią Grażynę Wróblewską, przewodniczącą Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, pana Dariusza Atłasa, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, który jest reprezentantem ministra, oraz inne osoby, które mu towarzyszą.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszDziuba">Jeśli państwo pozwolą, to od razu przystąpimy do rzeczy. Proszę przedstawiciela MSWiA o przedstawienie wykonania budżetu w przedmiotowym zakresie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariuszAtłas">Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie posłanki i panowie posłowie, w ślad za dokumentem przekazanym z omówienia budżetu części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe za 2015 r., postaram się krótko omówić realizację budżetu w minionym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariuszAtłas">Strona dochodowa Regionalnych Izb Obrachunkowych. Dochody zostały zaplanowane na poziomie 3.391 tys. zł i zrealizowano je w wysokości 3.568 tys. zł. Wyższe wykonanie w dochodach wynikało z pozyskania grzywien, mandatów i kar pieniężnych od ludności. Były to kary wymierzone przez regionalne komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Na te dochody złożyły się również wpływy z różnych opłat, m. in. zwrotów kosztów postępowania przed komisjami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, z dochodów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych, które znajdują się w dyspozycji regionalnych izb obrachunkowych, wpływy z usług (w tym głównie z prowadzonych przez RIO szkoleń na rzecz pracowników jednostek samorządu terytorialnego). Dochody te pochodziły także z wpływów ze sprzedaży składników majątkowych, jak również z innych dochodów (np. od płatników z tytułu ubezpieczenia społecznego i chorobowego oraz z rozliczeń z ubezpieczycielami składników majątkowych RIO).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DariuszAtłas">Jeśli idzie o stronę wydatkową, to wydatki zostały zrealizowane w wysokości 120.631 tys. zł. Jest to 104,1% planu budżetowego oraz niemal 100% planu budżetu po zmianach. W trakcie roku budżetowego RIO były beneficjentami środków budżetowych z dwóch rezerw celowych. Z rezerwy celowej – środki na informatyzację (poz. 29 rezerw celowych) pozyskały kwotę 4.065 tys. zł, z których zakupiono materiały i wyposażenie. Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych to były środki na komputeryzację. Niższe wykonanie środków z tej rezerwy w stosunku do przydzielonych środków wynikało z oszczędności poczynionych w toku postępowania przetargowego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DariuszAtłas">Druga rezerwa, która posłużyła RIO na zwiększenie wydatków, to rezerwa celowa poz. 59 – dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. To były środki przeznaczone dla Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi na termomodernizację budynku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DariuszAtłas">W grupie wydatków mieliśmy również świadczenia na rzecz osób fizycznych. Zostały zrealizowane w wysokości 167 tys. zł i to jest sto procent planu po zmianach. Złożyły się na to kwoty refundacji kosztów zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników, świadczenia rzeczowe na podstawie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, zwroty kosztów podróży służbowych członków komisji orzekających w sprawach o naruszenie finansów publicznych, nie będących współpracownikami izb oraz koszty przejazdu świadków.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DariuszAtłas">Wśród wydatków bieżących, które zostały zrealizowane w wysokości 114.112 tys. zł, wydatki na wynagrodzenia, wraz z pochodnymi, wyniosły 91.839 tys. zł. Pozostałe wydatki bieżące to 22.273 tys. zł, które służyły na finansowanie wynagrodzeń bezosobowych, z tytułu wynagrodzeń członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ryczałtowych wynagrodzeń za udział w posiedzeniach nieetatowych członków RIO, umów o dzieło i umów zlecenia dla osób prowadzących szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DariuszAtłas">W grupie wydatków majątkowych poczyniono wydatki na kwotę 6.352 tys. zł, co stanowiło 99,4% planu po zmianach. W ramach wydatków majątkowych, środki wydatkowane na zakupy inwestycyjne były związane z informatyzacją, czyli zakupy komputerów stacjonarnych wraz z oprogramowaniem, laptopów oraz serwerów komputerowych, zasilaczy, programów antywirusowych czy systemów elektronicznego obiegu dokumentów. Wśród zakupów majątkowych pojawiły się również zakupy urządzeń wielofunkcyjnych, jak drukarki, fotokopiarki, urządzenia do kontrolowanego wjazdu oraz siedmiu samochodów osobowych, które służą działalności izb.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DariuszAtłas">Na chwilę wrócę do wynagrodzeń i pochodnych. Środki zaplanowane w ustawie budżetowej na łączną kwotę 93.057 tys. zł zostały naliczone dla 237 etatowych członków Kolegiów oraz 1182 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. Plan po zmianach został zrealizowany w 99,9% i na wynagrodzenia wyniósł 77.969 tys. zł, zaś pochodne 13.871 tys. zł, przy faktycznym zatrudnieniu na poziomie 1285 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DariuszAtłas">Jak powiedziałem na wstępie, szczegóły dotyczące wykonania budżetu zawarliśmy w materiale udostępnionym obu Komisjom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszDziuba">Bardzo dziękuję. Czy pani przewodnicząca Krajowej Rady RIO chciałaby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrażynaWróblewska">W zasadzie nie mam niczego do dodania. Wszystko, co przedstawił pan dyrektor jest zgodne ze stanem faktycznym. Mogę jedynie powiedzieć, że wydatki bieżące, które mamy od lat planowane w niższej kwocie, nie pokrywały wszystkich potrzeb i, jak pokazano w tej informacji, w końcu roku pojawiły się liczne zobowiązania, z tym, że nie były to zobowiązania wymagalne. Kwota na wydatki bieżące nie uwzględnia zakładanych potrzeb w zakresie wydatków bieżących Izb, stąd wielokrotnie zwracamy uwagę przy projektowaniu budżetu, aby te wydatki bieżące uległy zwiększeniu, ponieważ w dalszej perspektywie może to spowodować trudności w realizacji zadań Izb. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszDziuba">Rozumiem, że jest to uwaga do naszego przyszłego posiedzenia jesienią. Dziękuję bardzo. Teraz poproszę panią poseł Elżbietę Stępień o przedstawienie koreferatu. Pani poseł, proszę pamiętać o mikrofonie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaStępień">Pozwoliłam sobie przygotować to w formie pisemnej, zatem zostawię jeden egzemplarz.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaStępień">Tytułem wprowadzenia. Aktualnie dysponentem części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe pozostaje minister spraw wewnętrznych i administracji. Do dnia 16 listopada 2015 r. był to minister administracji i cyfryzacji. W roku budżetowym 2015 w Polsce funkcjonowało 16 regionalnych izb obrachunkowych. Regionalne izby obrachunkowe, dokonując oceny gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, pomagają w zapewnieniu płynności i stabilności finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Jest to jedyny organ nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego, który ma za zadanie nie tylko nadzorować i kontrolować ich działalność, lecz również realizować zadania o charakterze informacyjnym i szkoleniowym. Należy podkreślić wykonywanie przez RIO zwiększonej liczby zadań z tytułu postępującego zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego czy funkcjonowania znacznie wyższych budżetów tych jednostek, w porównaniu do okresów wcześniejszych, w związku z wydatkowaniem środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaStępień">To tytułem wstępu. Teraz opinia. Postuluję za przyjęciem pozytywnej opinii w sprawie wykonania budżetu państwa w 2015 r. w części 80– Regionalne Izby Obrachunkowe. Mam tutaj uzasadnienie takiej opinii.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaStępień">Analiza dochodów budżetowych w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, pozwala stwierdzić, iż w 2015 r. wyniosły one 3.5698 tys. zł., co odpowiadało 105,2% kwoty założonej w ustawie budżetowej. Główne źródła tych dochodów mają trojakie pochodzenie. Po pierwsze, są to opłaty, po drugie – wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych. Aż 13 z 16 izb osiągnęło wpływy wyższe od zaplanowanych. Kilka z nich (Kielce, Łódź i Poznań) cieszy się szczególnym zainteresowaniem pracowników samorządowych, jeśli chodzi o działalność szkoleniową. Ta funkcja stanowi jedną z ważniejszych ról, dla których powołano RIO.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ElżbietaStępień">Limity wydatkowe przewidziane ustawą budżetową na 2015 r., w badanej części, nie zostały przekroczone. W budżecie na ubiegły rok założono wydatki na poziomie 115.883 tys. zł, a po zmianach 120.748 tys. zł, co stanowi 99,9% planu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#ElżbietaStępień">W analizowanym roku wydatki bieżące w części budżetowej 80 wykonano w wysokości 114.112 tys. zł, a wydatki majątkowe to 6.352 tys. zł (oba rodzaje wydatków stanowiły 99,9% planu po zmianach). Należy pozytywnie ocenić przeznaczenie środków z rezerwy celowej na informatyzację. Postuluje się rozważenie zwiększenia wysokości środków publicznych z przeznaczeniem na poprawę komunikacji pomiędzy izbami oraz dalsze nakłady związane z poprawą infrastruktury informatycznej, Szczególnie zauważany jest brak platformy wymiany informacji i wiedzy pomiędzy izbami, która, na przykład, wspomagałaby wewnętrzny proces szkoleniowy kadr RIO. Ta propozycja, jak się wydaje, wychodzi naprzeciw najważniejszemu problemowi z jakim borykają się poszczególne izby, a mianowicie fluktuacją kadr. To zagadnienie, z uwagi na doniosłość skutków, warto omówić nieco szerzej.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#ElżbietaStępień">Problem z odejściami pracowników jest bezwzględnie powiązany z nakładami na wynagrodzenia, którymi dysponują poszczególne izby. Przeciętne zatrudnienie w regionalnych izbach obrachunkowych w 2015 r., w przeliczeniu na pełne etaty, wyniosło 1285 osób, co w porównaniu z 2014 r. stanowi spadek o 9 osób. W 2014 r. odeszło aż 66 pracowników, w 2013 r. 53, a w 2012 r, było to 79 osób. Należy zauważyć, że przede wszystkim odchodzą inspektorzy wydziałów kontroli oraz specjaliści wydziałów informacji, analiz i szkoleń. Podejmują zatrudnienie w podmiotach oferujących wyższe wynagrodzenia. Biorąc pod uwagę kilkuletni okres, w którym nowo przyjmowany pracownik RIO nabywa wystarczających kompetencji do pełnienia funkcji kontrolnych, instruktażowych i analitycznych, wyżej wymienione straty osobowe wydają się szczególnie dotkliwe.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#ElżbietaStępień">Trzeba również wskazać, że do RIO najczęściej trafiają niedoświadczeni absolwenci studiów ekonomicznych, prawniczych lub administracyjnych. Po zdobyciu niezbędnego doświadczenia często przechodzą do pracy w innych organach kontroli (np. NIK), lub nawet w podmiotach kontrolowanych, tj. w jednostkach samorządu terytorialnego. W jednej z opinii MSWiA stwierdzono nawet, że RIO to szkoła podyplomowa dla absolwentów ekonomii, którzy po zdobyciu określonych kwalifikacji (najczęściej w ciągu 2 lat) odchodzą do jednostek samorządu terytorialnego. W państwach Europy Zachodniej, o ugruntowanych tradycjach w zakresie kontroli wydatkowania środków (np. w Niemczech), ten kierunek jest dokładnie odwrotny. Niezbędne doświadczenie uzyskuje się w jednostkach samorządu terytorialnego, a praca w organach kontroli stanowi ukoronowanie kariery urzędniczej. Jest to powiązane z odpowiednim systemem wynagrodzeń. Jednak obecnie RIO to kuźnia kadr dla innych instytucji, co z punktu widzenia budżetu państwa wydaje się drogim rozwiązaniem. Zgodnie z przepisami, pracownicy RIO nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#ElżbietaStępień">Porównując poziom przeciętnego wynagrodzenia do płac w Najwyższej Izbie Kontroli, trzeba podkreślić istotne różnice. W ubiegłym roku przeciętne wynagrodzenie brutto w części budżetowej 80 wynosiło 5056 zł i nominalnie było wyższe o 3% od przeciętnego wynagrodzenia z roku 2014, które wynosiło 4911 zł. W 2015 r., dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, było to 4437 zł. Przeciętną pensję, w praktyce, zawyżają wypłaty trzynastek, odpraw i nagród jubileuszowych. Konieczność wypłaty tych dwóch ostatnich obligatoryjnych świadczeń, tj. zazwyczaj sześciomiesięcznych odpraw emerytalnych oraz coraz kosztowniejszych nagród jubileuszowych, jest poważnym obciążeniem budżetów płacowych RIO. Ich wypłacanie jest problematyczne, ponieważ musi odbyć się kosztem zmniejszenia puli środków na wynagrodzenia pozostałych pracowników RIO (na te wydatki RIO nie otrzymują dodatkowych środków).</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#ElżbietaStępień">W Najwyższej Izbie Kontroli wynagrodzenie miesięczne, w przeliczeniu na jeden etat, wyniosło 9459 zł. Tymczasem jakość kontroli RIO znacząco nie odbiega od kontroli NIK. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że wielkości prób w kontrolach realizowanych przez RIO są zwykle istotnie większe, niż w przypadku kontroli samorządów, przeprowadzanych przez NIK.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#ElżbietaStępień">Przykładowo, kontrolę NIK „Prawidłowość i skuteczność realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego podatków lokalnych oraz dochodów z majątku” przeprowadził Departament Administracji Publicznej. Kontrola ma sygnaturę P/14/005. Została przeprowadzona w 28 jednostkach na terenie 6 województw: łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, podlaskiego, podkarpackiego i śląskiego. Przeprowadzono ją w 12 gminach miejskich i 16 gminach miejsko-wiejskich. Natomiast kontrole koordynowane przez izby są zwykle przeprowadzane we wszystkich województwach, przy większych próbach, co ma wpływ na miarodajność wyników. Przykładem może być kontrola koordynowana przez RIO pod nazwą „Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego”.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#ElżbietaStępień">Niezależnie od kontroli o charakterze kompleksowym w latach 2013–2014, izby przeprowadziły dwie kontrole o charakterze koordynowanym, dotyczącym zadłużenia jednostek samorządowych i przestrzegania przez nie ustawowych limitów zobowiązań dłużnych oraz ich spłaty. W pierwszej uczestniczyło 16 izb, które podjęły kontrolę w 90 jednostkach samorządu terytorialnego (w 10 województwach, 14 powiatach i 66 gminach). W drugiej udział wzięło 15 izb, a kontrole przeprowadzono w 61 jednostkach samorządowych (w 54 gminach i w 7 powiatach).</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#ElżbietaStępień">W 2015 r. RIO wykonały 1267 kontroli, podczas gdy zaplanowano ich tylko 1185. Z tego tytułu, mimo licznych przeciwności, należy pozytywnie ocenić zaangażowanie pracowników RIO w swoją pracę. Stojąc na straży bezpieczeństwa finansowego jednostek samorządu terytorialnego, izby wykonują ważną społecznie misję. Misję nie mniej ważną niż NIK. Niezrozumiałe jest więc…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszDziuba">Pani poseł, czy mógłbym pani na sekundę przerwać? Przygotowała pani bardzo obfity koreferat na piśmie, więc moja pierwsza propozycja jest taka – jeśli pani poseł się zgodzi, żeby ten koreferat udostępnić sekretariatowi Komisji i, po naszym posiedzeniu, byłby on rozesłany do wszystkich posłów naszej Komisji. To moja pierwsza prośba. Nie wiem czy pani ją zaakceptuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaStępień">Pozwoli pan, że skończę i przejdę do wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszDziuba">Druga prośba dotyczy tego, żeby tak syntetycznie koncentrowała się pani na samych budżetach RIO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaStępień">Przechodzę do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszDziuba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaStępień">Regionalne izby obrachunkowe zgodnie z prawem i adekwatnie do posiadanych narzędzi wykonały zadania ustawowe w zakresie przeciwdziałania nadmiernemu narastaniu długu w jednostkach samorządu terytorialnego. Regionalne izby obrachunkowe powinny w większym stopniu niż dotychczas wykorzystywać dostępne środki oddziaływania w stosunku do najbardziej zadłużonych jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ElżbietaStępień">Nie, jeszcze dalej. Przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ElżbietaStępień">Codzienna praca regionalnych izb obrachunkowych, tak potrzebna do zapewnienia ładu finansowego w samorządach, wymaga zdecydowanie większego wsparcia z budżetu. W przeciwnym wypadku ryzykujemy dalsze obniżanie rangi tej instytucji i jej pracowników i nawet minimalna podwyżka wynagrodzeń w 2016 r. nie powstrzyma pogłębiającej się tendencji erupcji kadr i historycznych zaszłości. Regionalne izby obrachunkowe to instytucja o największej fluktuacji kadr spośród wszystkich instytucji kontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ElżbietaStępień">Wnioskując o pozytywną opinię w sprawie wykonania budżetu w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe w 2015 r., rekomenduję zwiększenie w przyszłości nakładów na wynagrodzenia pracowników w tej instytucji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszDziuba">Dziękuję. Zanim otworzę dyskusję, poproszę przedstawiciela NIK, instytucji tak zręcznie tu skrytykowanej – pana dyrektora Tadeusza Zieleckiego, o zabranie głosu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DariuszZielecki">Dzień dobry. Dariusz Zielecki, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DariuszZielecki">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, informacja o wynikach kontroli w części 80 i ogólna ocena wykonania budżetu w tej części, to wynik syntezy głównych ustaleń kontroli, które zostały przeprowadzone w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji oraz w 4 RIO (tj. Gdańsk, Kraków, Olsztyn i Poznań). Ta ocena jest pozytywna. Równie pozytywnie opiniujemy sprawozdawczość budżetową dysponenta części, stwierdzając, że dane zawarte w sprawozdaniach łącznych są zgodne z danymi w sprawozdaniach jednostkowych podległych RIO. Sprawozdania w czterech kontrolowanych RIO są zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o dochody, to zgodnie z przyjętymi założeniami do kontroli wykonania budżetu, nie przeprowadzaliśmy szczegółowej kontroli dochodów budżetowych. Tak, że ograniczono się tylko do przeprowadzenia analizy porównawczej danych ujętych w sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o wydatki. Realizacja prawie w stu procentach. Również w tych czterech kontrolowanych RIO, które wydatkowały ponad 30 mln zł. te plany zostały również wykonane na pograniczu stu procent.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#DariuszZielecki">Nie mieliśmy uwag co do rozdysponowania przez kontrolowane RIO rezerw celowych z budżetu państwa. Również szczegółowe badanie, którym objęto wydatki bieżące i majątkowe w łącznej kwocie 3,4 mln zł (tj. 11% wydatków kontrolowanych RIO) nie wykazała jakichś istotnych nieprawidłowości. W przypadku RIO w Gdańsku zwróciliśmy uwagę na wydatkowanie kwoty 4 tys. zł przed otrzymaniem faktury, czyli była to taka niedozwolona przedpłata, zaliczka. W Poznaniu mieliśmy do czynienia z nadpłaceniem składek na ubezpieczenie społeczne. Był to błąd formalny polegający na nie podaniu w wymaganym terminie informacji po wyborze ofert przetargowych.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#DariuszZielecki">W RIO w Gdańsku ujawniliśmy również zniekształcenie sprawozdań, ale jeszcze w trakcie kontroli NIK te sprawozdania zostały skorygowane. Zatem nie wpłynęło to na ocenę. Nie zgłosiliśmy również uwag jeżeli chodzi o realizację wydatków w układzie zadaniowym. W objętym badaniem zakresie osiągano mierniki adekwatnie do wydatkowanych środków. Zobowiązania wymagalne na koniec roku nie wystąpiły.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#DariuszZielecki">Może jeszcze dwa słowa na temat roli kontrolnej RIO i NIK. W żaden sposób nie próbujemy konkurować z Regionalnymi izbami obrachunkowymi. Wręcz przeciwnie – uważamy, że te dwie instytucje uzupełniają się i właśnie w przypadku jednostek samorządu terytorialnego ograniczamy naszą aktywność kontrolną z uwagi na to, że do wiadomości przyjmujemy cenne ustalenia regionalnych izb obrachunkowych. Nawet funkcjonuje porozumienie pomiędzy NIK i regionalnymi izbami obrachunkowymi. Współpracujemy zwłaszcza na szczeblu lokalnym jeśli idzie o wybór tematów do kontroli, o szkolenia. Myślę, że RIO potwierdzą, że ta współpraca jest prowadzona już od wielu lat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszDziuba">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Zapraszam. Jeśli informacja o wykonaniu budżetu regionalnych izb obrachunkowych nie budzi wątpliwości, to rozumiem, że możemy zamknąć tę część naszego posiedzenia, czyli dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszDziuba">Przypominam, że pani koreferent zgłosiła wniosek o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części dotyczącej regionalnych izb obrachunkowych. To jest część budżetowa nr 80. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#Głoszsali">Komisje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszDziuba">Tak, Komisje, bo obradują tu dwie komisje. Widzę, że nikt z posłów nie zgłasza takiego sprzeciwu, więc stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2015 r. w części dotyczącej regionalnych izb obrachunkowych. Proponuję, by opinię naszych Komisji na posiedzeniu sejmowej Komisji Finansów Publicznych, w przedmiotowym zakresie przedstawiła pani poseł-koreferent Elżbieta Stępień.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszDziuba">Skoro nie ma sprzeciwu, to rozumiem, że ta propozycja została przyjęta. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny naszego posiedzenia został wyczerpany. Protokół z posiedzenia tych Komisji będzie dostępny za kilka dni w sekretariacie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Dziękuję bardzo. Do zobaczenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>