text_structure.xml
43.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Witam serdecznie wszystkich na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w dniu dzisiejszym. Za listą obecności stwierdzam kworum. W imieniu pań i panów posłów chciałbym powitać zaproszonych gości. Witam pana ministra Witolda Bańkę. Witam pana wiceministra Jana Widerą, panią dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego Ministerstwa Sportu i Turystyki Monikę Jakóbczyk – dziś przed nią najwięcej pracy. Witam panią dyrektor Departamentu Prawnego Joanną Olszewską, panią dyrektor Departamentu Turystyki Ewę Pawlak-Lewandowską, pana Marcina Żyłowskiego – dyrektora Departamentu Infrastruktury Sportowej, pana Dariusza Buzę – dyrektora Departamentu Sportu dla Wszystkich, pana Pawła Witkowskiego – zastępcę dyrektora Departamentu Sportu Wyczynowego. Witam Lidię Rabiej z Ministerstwa Finansów oraz dyrektora Centralnego Ośrodka Sportu Mariusza Kałużnego. Witam pana prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Roberta Andrzejczyka, wraz z towarzyszącym mu zespołem. Witam dyrektora Polskiej Agencji Antydopingowej Michała Rynkowskiego. Witam dyrektora departamentu NIK Piotra Prokopczyka. Miał być z nami prezes Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego Łukasz Szeliga, ale go nie widzę. Widzę natomiast Mariana Sypniewskiego przedstawiciela Polskiego Komitetu Olimpijskiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, dziś spotykamy się, jak co roku i w porządku dziennym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. (druk nr 3490) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie kompetencji Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Czy ktoś do porządku dziennego ma uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie porządku, który przedstawiłem. Przechodzimy do pracy. Rozumiem, że pan minister przedstawi wstęp, a następnie pani dyrektor opowie o szczegółach i podzielimy to na części dotyczące kultury fizycznej i sportu oraz turystyki. Tak bym to podzielił, tak będzie najwygodniej. Wtedy w odpowiednim czasie poproszę o koreferaty państwa posłów. Później przyjmiemy opinię i mam nadzieję, że w dobrym czasie się rozejdziemy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldBańka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, wypowiem się króciutko. Jak pan słusznie zauważył, lwia część dzisiejszej pracy będzie należała do pani dyrektor Moniki Jakóbczyk, za co jestem serdecznie wdzięczny. Wykonanie budżetu w obszarze kultury fizycznej za 2018 rok w zakresie wydatków w części 25 – Kultura fizyczna, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów ukształtowało się na poziomie około 1 232 000 tys. zł. Zrealizowane wydatki stanowiły 98,3% planu po zmianach na 31 grudnia 2018 rok oraz były wyższe od wydatków zrealizowanych w 2017 roku o około 91 000 tys. zł. W porównaniu do roku 2015 nakłady poniesione w obszarze kultury fizycznej w 2018 roku były wyższe o 283 000 tys. zł. Zabezpieczone i wykorzystane w 2018 roku środki pozwoliły na realizację zadań w zakresie wszystkich najważniejszych obszarów działania Ministerstwa Sportu i Turystyki na wyższym od dotychczasowego poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitoldBańka">Zrealizowane wydatki pozwoliły na kontynuację i rozwój inicjatyw ministerstwa m.in. w obszarze sportu powszechnego, gdzie realizowano program „Szkolny Klub Sportowy”, rządowy program „Klub”, program „Sport wszystkich dzieci”, w ramach rozwijania sportu poprzez wspieranie przedsięwzięć z zakresu upowszechniania sportu dzieci i młodzieży, w tym projekt lokalny animator sportu, zajęcia sportowe dla uczniów w ramach powszechnej nauki pływania, upowszechniania sportów zimowych oraz gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. W obszarze sportu wyczynowego finansowane były zadania w zakresie przygotowania kadry narodowej oraz szkolenie i współzawodnictwo młodzieży uzdolnionej. Kolejny punkt to realizacja zadań w obszarze sportu osób z niepełnosprawnościami w zakresie upowszechniania i rozwijania współzawodnictwa sportowego. Następny to realizacja zadań w obszarze infrastruktury sportowej i dofinansowanie realizacji zadań publicznych w obszarze walki z dopingiem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitoldBańka">Wykonanie budżetu w obszarze turystyki za 2018 rok w zakresie środków w części 40 – Turystyka ukształtowało się na poziomie około 61 000 tys. zł. Zrealizowane wydatki stanowiły 99,4% planu po zmianach na 31 grudnia 2018 rok oraz były wyższe od wydatków zrealizowanych w 2017 roku o około 11 000 tys. zł. W porównaniu do roku 2015 nakłady poniesione w obszarze turystyki w 2018 roku były wyższe o około 12 000 tys. zł. Zabezpieczone na 2018 rok środki przeznaczono m.in. na dofinansowanie działalności bieżącej Polskiej Organizacji Turystycznej, w tym realizację zadań w zakresie promowania turystyki na rynku krajowym, promowania atrakcyjności turystycznej Polski za granicą, a także utrzymanie rozwoju Polskiego Systemu Informacji Turystycznej. Dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań zleconych z obszaru turystyki, gdzie w ramach otwartego konkursu dofinansowano zadania dotyczące renowacji i znakowania szlaków turystycznych na terenie Polski, wykorzystania innowacyjnych narzędzi informatycznych na rzecz rozwoju turystyki, a także działania wspierające tworzenie, rozwój i promocję terytorialnych marek turystycznych. Wydatki dokonywane były w sposób celowy i oszczędny, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wykonanie budżetu w 2018 roku w części 25 – Kultura fizyczna, części 40 – Turystyka oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów uzyskało pozytywną ocenę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WitoldBańka">Reasumując, chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim osobom, które przyczyniły się do tak dobrej realizacji tego budżetu – wszystkim pracownikom Ministerstwa Sportu i Turystyki, na czele z dyrektorami departamentów, którzy realizowali te zadania, a także wszystkim szefom jednostek podległych Ministerstwu Sportu i Turystyki, moim zastępcom i wszystkim posłom – członkom Komisji – za bardzo dobrą współpracę na rzecz sportu i turystyki w ubiegłym roku. Myślę, że ta dobra współpraca będzie kontynuowana. Jeszcze raz wszystkim bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WitoldBańka">Dziękuję. Głos ma pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MonikaJakóbczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, kwota wykorzystanego budżetu w obszarze kultury fizycznej – o której pan minister był uprzejmy powiedzieć – w wysokości 1 231 767 tys. zł to 98,3% dostępnych na 2018 rok środków, finansowana była z części 24 – Kultura fizyczna, gdzie wydatkowano 289 562 tys. zł, Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, gdzie wydatkowano 913 841 tys. zł i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów gdzie wydatkowano 28 364 tys. zł. Wydatki zrealizowane w 2018 roku stanowiły 107,9% wydatków poniesionych w roku 2017 i były wyższe o 90 677 tys. zł w porównaniu do roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MonikaJakóbczyk">Łączne wydatki Ministerstwa Sportu i Turystyki w 2018 roku zrealizowane w wysokości 1 231 767 tys. zł przeznaczono na: sport dla wszystkich, gdzie dotacje zrealizowane wyniosły 204 565 tys. zł – 123,5% wydatków z 2017 roku; sport wyczynowy, gdzie dotacje wyniosły 368 946 tys. zł – 101% wydatków z 2017 roku; sport osób z niepełnosprawnościami, gdzie dotacje wyniosły 48 232 tys. zł – 108,1% wydatków z 2017 roku; infrastrukturę sportową, gdzie dotacje wyniosły 504 480 tys. zł – 108,5% wydatków z 2017 roku; dotacje w zakresie walki z dopingiem, gdzie wykorzystano 9199 tys. zł – 119,8% wydatków z 2017 roku. Pozostałe dotacje, m.in. na dofinansowanie działalności bieżącej COS wyniosły 24 343 tys. zł – 104,8% wydatków z 2017 roku. Tak jak powiedział pan minister, we wszystkich obszarach zanotowaliśmy wzrosty. Pozostałe wydatki wyniosły 72 001 tys. zł; utrzymały się mniej więcej na poziomie wydatków z 2017 roku – 100,4%. To wydatki związane z utrzymaniem urzędu, jego funkcjonowaniem, wynagrodzeniami. Wchodziły w to inne wydatki bieżące, m.in. emerytury olimpijskie, nagrody dla zawodników, sportowców itd.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MonikaJakóbczyk">Ustawa budżetowa na rok 2018 określiła plan dochodów budżetowych w części 25 – Kultura fizyczna na poziomie 1153 tys. zł, w ramach działu 926 – Kultura fizyczna. Wykonanie planu dochodów na 31 grudnia wyniosło 899 tys. zł – 78% planu na 2018 rok. Dochody uzyskano głównie z tytułu zwrotów dotacji niewykorzystanych w całości w latach ubiegłych, pobranych w nadmiernej wysokości, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z tytułu wpływów wynikających z zawartych ugód sądowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki w ustawie budżetowej na rok 2018 zaplanowano na poziomie 287 214 tys. zł. W trakcie roku minister finansów na podstawie decyzji zwiększył plan wydatków w części 25 o łączną kwotę 3669 tys. zł, w drodze przesunięcia środków z rezerwy ogólnej w wysokości 2887 tys. zł i z rezerw celowych w wysokości 782 tys. zł. Plan wydatków po zmianach w części 25 na 31 grudnia 2018 roku wynosił 290 883 tys. zł, zaś wydatkowanie wyniosło 289 562 tys. zł, co stanowiło 99,5% planu po zmianach oraz 94,1% wydatków zrealizowanych w 2017 roku. Załączony diagram pokazuje, że większość środków przeznaczona była na dotacje w zakresie kultury fizycznej i ponad 10% na świadczenia, w których mieszczą się m.in. emerytury olimpijskie i paraolimpijskie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki w części 25 – Kultura fizyczna realizowano w trzech działach: 750 – Administracja publiczna, gdzie wydatkowano 28 443 tys. zł, co stanowiło 99,1% planu po zmianach. Realizowane w tym zakresie były wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu, m.in. wynagrodzenia pracowników, na które, wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, nagrodami jubileuszowymi, odprawami emerytalnymi i wszystkimi dodatkami wydatkowano 16 812 tys. zł, dla przeciętnego wykonania zatrudnienia w 2018 roku wynoszącego 185 pełnozatrudnionych. Jest to liczba na poziomie roku 2017. W dziale 752 – Obrona narodowa wydatkowano 24 tys. zł. Są to środki przyznane przez ministra obrony narodowej wykorzystane zgodnie z programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2026. W dziale 926 – Kultura fizyczna w zakresie dotacji wydatkowaliśmy 209 557 tys. zł, co stanowiło 99,8% planu po zmianach. W zakresie sportu wyczynowego dotacje wyniosły 143 283 tys. zł. W zakresie sportu dla wszystkich dotacje wyniosły 23 885 tys. zł. Pozostałe dotacje dla Centralnego Ośrodka Sportu, na zadania bieżące, projekt „Kibice Razem” – 24 343 tys. zł. Sport wyczynowy osób z niepełnosprawnościami – dotacja na poziomie 9647 tys. zł. Walka z dopingiem – dotacja dla Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego oraz Polskiej Agencji Antydopingowej wyniosła 8399 tys. zł. Pozostałe wydatki w dziale 926 – Kultura fizyczna to m.in. świadczenia na rzecz osób fizycznych, w tym olimpijskie, paraolimpijskie, dla medalistów zawodów Przyjaźń’84. Na te tytuły wykorzystaliśmy 18 110 tys. zł. Nagrody dla zawodników, trenerów, instruktorów oraz innych osób wyróżniających się szczególną aktywnością i uzyskujących wybitne osiągnięcia w działalności w zakresie sportu – 8808 tys. zł; stypendia sportowe finansowane bezpośrednio z ministerstwa – poza tymi stypendiami, które przekazywaliśmy w ramach dotacji dla związków – 2329 tys. zł; łącznie świadczenia 29 264 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MonikaJakóbczyk">Współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych. Realizowany był europejski tydzień sportu w ramach programu Erasmus+, na który wydatkowaliśmy 939 tys. zł. Wydatki bieżące związane z pozostałą działalnością, w ramach której finansujemy m.in. ubezpieczenie Stadionu Narodowego, podatek od nieruchomości stadionu, Torwaru, działalność badawczo rozwojową – wykorzystaliśmy tu 13 318 tys. zł. Wydatki majątkowe, w których mieściła się dotacja dla COS w wysokości 855 tys. zł, dla Instytutu Sportu – Państwowego Instytutu Badawczego w wysokości 800 tys. zł i jednostek samorządu terytorialnego na poziomie 6350 tys. zł, łącznie wyniosły 8018 tys. zł. Łącznie wydatkowano w dziale 925 kwotę 51 539 tys. zł – 98.8%.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MonikaJakóbczyk">W zakresie planu finansowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w 2018 roku zrealizowane zostały zadania z wykorzystaniem środków w kwocie 913 841 tys. zł, co stanowiło 97,9%. Stan funduszu na początek roku w zakresie środków pieniężnych wykazywał wykonanie w wysokości 412 761 tys. zł, a przychody uzyskane w 2018 roku stanowiły 779 774 tys. zł, co stanowiło 96,8% planu po zmianach. Wpływy z dopłat do stawek w grach losowych wyniosły 785 019 tys. zł – 96,9% środków prognozowanych przez Totalizator Sportowy. Koszty realizacji zadań ukształtowały się na poziomie 913 841 tys. zł, co stanowiło 97,9%. Na koniec roku stan środków pieniężnych wynosił 296 685 tys. zł. Zadania Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zrealizowane w 2018 roku w zakresie przebudowy, remontów, dofinansowania inwestycji obiektów sportowych stanowiły kwotę 497 276 tys. zł – to było 96,3% planu. Na rozwijanie sportu wśród dzieci i młodzieży wydatkowaliśmy 357 980 tys. zł – 99,8%. W ramach sportu dzieci i młodzieży realizowany był program „Klub” – wydatkowanie wyniosło 39 905 tys. zł. Program Szkolny Klub Sportowy w obszarze upowszechniania sportu – 30 878 tys. zł, miał jeszcze zabezpieczone środki w ramach zadań z zakresu zdrowia publicznego w kwocie 20 000 tys. zł. Łącznie była to kwota 50 878 tys. zł. Na szkolenie i współzawodnictwo sportowe młodzieży uzdolnionej wydatkowaliśmy 205 663 tys. zł. Na przygotowanie kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy – 20 000 tys. zł. Na sport wszystkich dzieci – 56 034 tys. zł. Na upowszechnianie sportu w środowisku akademickim – 5500 tys. zł. Na rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych wykorzystanych zostało 38 585 tys. zł, przy czym w ramach upowszechniania – 18 650 tys. zł, w ramach wspierania współzawodnictwa sportowego osób z niepełnosprawnościami – 19 935 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki poniesione w ramach realizacji zadań Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w 2018 roku stanowiły 112,5% wydatków zrealizowanych w roku 2017 i są o 101 757 tys. zł wyższe. Wykonanie planu finansowego Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w 2018 roku ukształtowało się w zakresie kosztów na poziomie 98,3%, jeśli chodzi o zadania wynikające z ustawy tworzącej fundusz celowy. W nich były ujęte: zajęcia dla uczniów w ramach powszechnej nauki pływania i sportów zimowych – wykorzystanych zostało 23 457 tys. zł, czyli 98,3% dostępnych środków; zadania z zakresu zdrowia publicznego, czyli gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna – 4907 tys. zł. Stan funduszu na początek roku w zakresie środków pieniężnych ukształtował się na poziomie 33 280 tys. zł. Zrealizowane przychody w 2018 roku stanowiły 20 111 tys. zł – 114,6% zaprognozowanych kwot, w tym opłaty z usług w zakresie reklamy napojów alkoholowych wyniosły 19 638 tys. zł – powyżej prognoz, na poziomie 115,5%. Koszty realizacji zadań wyniosły 98,5%, a stan funduszu na koniec roku w zakresie środków pieniężnych wynosił 25 623 tys. zł – 124,6%. Środki te wykorzystujemy na realizację zadań ustawowych funduszu w kolejnych latach.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki poniesione w ramach zadań Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w 2018 roku stanowią 133,5% wydatków zrealizowanych w 2017 roku, zatem są o 7114 tys. zł wyższe.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MonikaJakóbczyk">W zakresie wykonania planu finansowego Centralnego Ośrodka Sportu w 2018 roku, przychody zrealizowano w wysokości 121 273 tys. zł. To powyżej zaplanowanych wielkości zarówno w ustawie budżetowej, jak i planie po zmianach. Uwagę zwracają przychody z prowadzonej działalności. Przychody własne COS wyniosły w ubiegłym roku 73 148 tys. zł, a dotacja z budżetu państwa, z Ministerstwa Sportu i Turystyki 24 168 tys. zł. Pozostałe przychody wyniosły 10 662 tys. zł, a środki z FRKF 13 295 tys. zł. Koszty ogółem COS zrealizował na poziomie 125 544 tys. zł, w tym koszty funkcjonowania 112 818 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe i osobowe 32 994 tys. zł – przy czym wynagrodzenia osobowe wyniosły 30 381 tys. zł w przeliczeniu na 595,1 etatu. Uwagę zwraca wynik finansowy netto, który jest wprawdzie na minusie, o czym wszyscy wiemy, bo wpływ ma amortyzacja związana z przejęciem majątku po likwidacji zakładu budżetowego i przekształceniu w i.g.b. Wynik finansowy w ustawie budżetowej był planowany na -8173 tys. zł wykonany został na poziomie -4312 tys. zł. To zdecydowanie lepszy wynik. Środki pieniężne na koniec roku wyniosły 25 809 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MonikaJakóbczyk">Wykonanie planu finansowego Polskiej Agencji Antydopingowej w 2018 roku – powstała 1 lipca 2017 roku na mocy ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie i to był jej pierwszy pełny rok funkcjonowania – wskazuje na to, że agencja osiągnęła przychody z prowadzonej działalności. Poza dotacją z budżetu państwa, którą otrzymała w wysokości 3199 tys. zł z części 25, z czego 3000 tys. stanowiła dotacja podmiotowa na bieżącą działalności i prawie 200 tys. zł dotacja celowa, w ramach prowadzonej działalności PAA uzyskała 209 tys. zł. Pozostałe przychody wyniosły 14 tys. zł, zaś koszty ogółem 3435 tys. zł. Na wynagrodzenia, w zakresie wynagrodzeń osobowych wykorzystano 661 tys. zł na niespełna 11 etatów. Wynik netto okazał się zyskiem w wysokości 7 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MonikaJakóbczyk">Jeśli chodzi o budżety wojewodów w dziale 926 – Kultura fizyczna w roku 2018 nie były one planowane ani realizowane. W 2017 roku osiągnięto dochody na poziomie 6 tys. zł. W ustawie budżetowej na rok 2018 w budżetach wojewodów w dziale 926 – Kultura fizyczna wydatki nie były planowane. Na dzień 31 grudnia 2018 roku zrealizowano wydatki w wysokości 3199 tys. zł, w tym dotacje na poziomie 450 tys. zł i wydatki majątkowe 2749 tys. zł, co stanowiło 98,6% planu po zmianach wynoszącego 3244 tys. zł. Środki przeznaczono dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania związane z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych dla województwa dolnośląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, pomorskiego oraz działania z zakresu polityki rozwoju, stanowiące zadania własne jednostek samorządu terytorialnego dla województwa mazowieckiego. Do 31 grudnia 2017 roku w ramach budżetów wojewodów zrealizowano wydatki obejmujące dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w wysokości 2271 tys. zł, co stanowiło 100% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MonikaJakóbczyk">W obszarze kultury fizycznej to wszystko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszRaś">Pani dyrektor, proponuję, aby przedstawiła pani również turystykę, a później będą koreferaty i dyskusja, tak będzie łatwiej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MonikaJakóbczyk">Dziękuję. Ministerstwo Sportu i Turystyki realizowało w 2018 roku zadania w obszarze turystyki poprzez podejmowanie działań na rzecz podnoszenia konkurencyjności polskiej turystyki oraz wzmocnienia turystycznego wizerunku Polski. Główne kierunki działań były spójne z założeniami dokumentu strategicznego programu rozwoju turystyki do 2020 roku. W 2018 roku MSiT sfinansowało realizację zadań w obszarze turystyki na kwotę 60 722 tys. zł, co stanowiło 99,4% planu po zmianach na 2018 rok. Zrealizowane w 2018 roku wydatki stanowiły 120,2% wydatków poniesionych w roku 2017 i były wyższe o 10 188 tys. zł w stosunku do roku poprzedniego. Łączne wydatki ministerstwa w wysokości 6722 tys. zł i obejmowały dotację podmiotową dla Polskiej Organizacji Turystycznej w wysokości 49 504 tys. zł, co stanowiło 125,3% wydatków z 2017 roku, dotacje celowe na zadania w zakresie upowszechniania turystyki – 2367 tys. zł, co stanowiło 108,7% wydatków z 2017 roku. W turystyce odnotowaliśmy więc wzrosty we wszystkich obszarach. Pozostałe wydatki wyniosły 8851 tys. zł, czyli na poziomie 2017 roku, związane z funkcjonowaniem urzędu, wynagrodzeniami i składkami do organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MonikaJakóbczyk">Ustawa budżetowa na rok 2018 nie określiła dochodów budżetowych w części 40. Wykonanie na 31 grudnia wyniosło 42 tys. zł. Dochody uzyskano głównie z wpływów z niewykorzystanych dotacji przekazanych do realizacji w 2017 roku, wpływów z tytułu zwrotów kosztów sądowych oraz kosztów zastępstwa procesowego na podstawie prawomocnych postanowień sądu, kosztów sądowych oraz dotacji przekazanych do realizacji w 2017 roku, wpływów za wydanie europejskich legitymacji zawodowych oraz wpływów z tytułu kar i odszkodowań wynikających z umów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki w części 40 – Turystyka w ustawie budżetowej na rok 2018 ujęto w kwocie 60 963 tys. zł. W trakcie roku minister finansów na postawie decyzji zwiększył plan wydatków w części 40 o łączną kwotę 140 tys. zł w drodze przesunięcia środków z rezerwy celowej budżetu państwa. Plan wydatków po zmianach w części 40 na 31 grudnia wyniósł 61 103 tys. zł. Wykonanie wydatków stanowiło 60 722 tys. zł, czyli 99,4% planu po zmianach oraz 120,2% wydatków zrealizowanych w roku 2017, czyli o 10 188 tys. zł więcej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MonikaJakóbczyk">Wydatki w części 40 – Turystyka realizowano w trzech działach. W dziale 750 – Administracja publiczna wykonanie wyniosło 5192 tys. zł – to były wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu, w tym m.in. wynagrodzenia pracowników, wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym i pozostałymi elementami wynagrodzeń, na które wykorzystano 3282 tys. zł dla przeciętnego wykonania zatrudnienia wynoszącego 36 pełnozatrudnionych. W dziale 752 – Obrona narodowa wykorzystano 7 tys. zł i podobnie jak w części 25 realizowano program pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej. Wykonanie wydatków w dziale 630 – Turystyka wyniosło 55 523 tys. zł, co stanowiło 99,6% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MonikaJakóbczyk">Dotacja podmiotowa dla Polskiej Organizacji Turystycznej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w ustawie o Polskiej Organizacji Turystycznej została wykonana w wysokości 49 504 tys. zł. Dotacje celowe na zadania w zakresie upowszechniania turystyki: w ramach otwartego konkursu dofinansowano zadania dotyczące m.in. odnowienia szlaków turystycznych, działań wspierających tworzenie, rozwój i promocję terytorialnych marek turystycznych na kwotę 2367 tys. zł. Pozostała działalność to m.in. udział w narodowych konferencjach, centralne etapy olimpiady wiedzy o turystyce, olimpiady wiedzy hotelarskiej, akcje związane z bezpieczeństwem turystów – „Bezpieczna Woda”, „Telefon Bezpieczeństwa”, na które wykorzystano 3652 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MonikaJakóbczyk">Wykonanie planu finansowego Polskiej Organizacji Turystycznej w 2018 roku w zakresie przychodów zostało zrealizowane na poziomie 99,8%. Kwota uzyskanych przychodów stanowiła 54 254 tys. zł, z czego dotacje z budżetu państwa stanowiły 50 163 tys. zł, środki otrzymane z Unii Europejskiej w ramach Programu prozdrowotnego „Poland is Well” 1372 tys. zł. Pozostałe przychody składały się w głównej mierze z prowadzonej działalności i wyniosły 2719 tys. zł. Koszty ogółem wyniosły 53 749 tys. zł. Polska Organizacja Turystyczna uzyskała wynik netto w postaci zysku na poziomie 505 tys. zł. Wynik netto stanowi, zgodnie z art. 16 ustawy o POT nadwyżkę przychodów w stosunku do kosztów, która podlega wpłacie na fundusz rezerwowy POT z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#MonikaJakóbczyk">W zakresie budżetów wojewodów w dziale 630 – Turystyka dochody zaplanowano w wysokości 132 tys. zł z tytułu opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, opłat z tytułu nabycia uprawnień przewodnika górskiego oraz opłat z tytułu egzaminu z języka obcego dla przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. Wykonanie dochodów budżetowych w dziale 630 – Turystyka na 30 grudnia 2018 roku wyniosło 150 tys. zł – 113,6% planu według ustawy budżetowej. W roku 2017 wojewodowie nie planowali oraz nie realizowali dochodów w tym dziale. Wydatki w dziale 630 – Turystyka w budżetach wojewodów zaplanowano w kwocie 2361 tys. zł. Przedmiotowe środki przeznaczone zostały na dotacje dla samorządów województw, na obsługę administracyjną oraz finansowanie etatów pracowników realizujących zadania zlecone związane m.in. ze sprawdzaniem kwalifikacji osób ubiegających się o uprawnienia przewodnika górskiego, przeprowadzaniem egzaminów z języka obcego dla przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, kategoryzacją obiektów hotelarskich, prowadzeniem ich ewidencji, ewidencji przewodników górskich oraz rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Wykonanie wydatków budżetowych w dziale 630 – Turystyka na dzień 31 grudnia 2018 roku wyniosło 2300 tys. zł – 97,4% wedle ustawy budżetowej, a w roku 2017 wojewodowie nie planowali i nie realizowali wydatków w tym dziale. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję, pani dyrektor. Rozpoczynamy koreferaty. Jako pierwszy Adam Korol do części budżetowej – Kultura fizyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamKorol">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni goście, po takim szczegółowym wysłuchaniu tego, co powiedziała pani dyrektor, nie będę powtarzał danych liczbowych. Należy cieszyć się z tego, że budżet w części 25 został wykonany w 99,95%, czyli wykorzystano wszystkie środki. Aby nie przedłużać, nie zgłaszam uwag odnośnie do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie tego budżetu dla Komisji Finansów Publicznych. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo dziękuję. Czy jest już z nami pan poseł Matuszewski? Bardzo proszę o wygłoszenie koreferatów w zakresie wskazanych dla pana posła obszarów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, przypadło mi w udziale omówienie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku – druk 3490 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: Turystyka – dochody i wydatki, Kultura fizyczna – wydatki. Stwierdzam, że jeśli chodzi o część 85 wszystko jest bardzo dobrze. Konkludując, w tej części wykonania budżetu nie zgłaszam żadnych uwag. Jeśli chodzi o część 85 – Budżety wojewodów w zakresie działu – Kultura fizyczna, zrealizowane wydatki wyniosły 3199 tys. zł, co stanowiło 98,6% budżetu po zmianach. Do tej części wykonania budżetu także nie zgłaszam uwag. Dotacje celowe w 2018 roku w części 25 w ramach wydatków realizowane były na łączną kwotę 214 563 tys. zł, co stanowiło 99,8% planu po zmianach. Dysponentami tych dotacji były: Centralny Ośrodek Sportu – 24 188 tys. zł, Polska Agencja Antydopingowa – 2000 tys. zł, fundacje i stowarzyszenia – 174 571 tys. zł, Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy – 9274 tys. zł oraz jednostki samorządu terytorialnego, gminy, powiaty – 6350 tys. zł. W ramach dotacji podmiotowej dla Polskiej Organizacji Turystycznej dofinansowano działania obejmujące promowanie turystyki na rynku krajowym, promowanie atrakcyjności turystycznej Polski za granicą oraz utrzymanie Polskiego Systemu Informacji Turystycznej. Do tej części budżetu także nie mam żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekMatuszewski">W konkluzji nie zgłaszam uwag do sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku – druk nr 3490, wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie omawianych przeze mnie części i wnoszę o pozytywne ich zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi. Proszę o koreferat pana posła Grzegorza Janika – COS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzJanik">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, przypadło mi w udziale omówienie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku – druk nr 3490 w raz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie części: instytucja gospodarki budżetowej – Centralny Ośrodek Sportu. Przypomnę jedynie, że to instytucja gospodarki budżetowej, której głównym źródłem finansowania są przychody z prowadzonej działalności oraz dotacje z budżetu państwa i środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Właściwie o tych wszystkich kwotach bardzo szczegółowo powiedziała pani dyrektor. Tak jak koledzy, nie będę tego powtarzał. Przypomnę, że 121 000 tys. zł stanowiły przychody, a 125 000 tys. zł wydatki. Wynik finansowy netto był ujemny i wyniósł -4271 tys. zł. Należy podkreślić, że był on lepszy niż wynik finansowy w 2017 roku. Po szczegółowej analizie wykonania planu finansowego COS należy stwierdzić, że jest ono prawidłowe, a środki pieniężne w pełni pokrywają koszty działalności COS.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#GrzegorzJanik">W konkluzji nie składam uwag do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku w raz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie omawianej przeze mnie części i wnoszę o jej pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi Janikowi. Bardzo proszę o koreferat pana posła Kazimierza Moskala – fundusze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzMoskal">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, materiał, który otrzymaliśmy w formie papierowej i to, co przedstawili pani dyrektor i pan minister było na tyle dokładne, iż plan finansowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i plan finansowy Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, zostały wykonane niemal w 100%. Warto powiedzieć, że NIK pozytywnie zaopiniowała roczne sprawozdanie za 2018 rok, w zakresie wykonania planu finansowego FRKF i FZSdU. Sprawozdania zostały sporządzone prawidłowo, na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. Stosowany system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny kontrolę prawidłowości sporządzanych sprawozdań. Przy tym wszystkim pragnę pogratulować i podziękować panu ministrowi i wszystkim pracownikom Ministerstwa Sportu i Turystyki za rzetelną, kompetentną działalności i za to, że w sposób racjonalny te środki były wydatkowane.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzMoskal">Konkludując, pragnę prosić Wysoką Komisję o pozytywną opinię w zakresie wykonania planu finansowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi. Teraz mój koreferat, dotyczący części 40 – Turystyka. Kontynuując dobrą atmosferę poprzednich wypowiedzi posłów, którzy koreferowali inne części, pragnę powiedzieć, że wykonanie na poziomie 99,4% nie budzi zastrzeżeń. Trzeba to przyjąć z zadowoleniem. Budżet na turystykę wzrósł, w porównaniu do jego wykonania w 2017 roku o ponad 20%. To dobry kierunek, o który upominaliśmy się przez wiele lat. Widać to szczególnie w realizacji pewnych zadań przez POT. Gratuluję całej załodze i panu prezesowi. Jego również chciałbym wyróżnić jako osobę, która wniosła do tej ważnej państwowej instytucji dużo dobrej energii. Nie boję się tego powiedzieć, jako poseł opozycji. Myślę, że w tym obszarze dzieje się wiele dobrego. Oczywiście muszę znaleźć też malutki wniosek na przyszłość. Już po raz drugi – w ubiegłym roku również na to zwracałem uwagi – środki nie są duże – nieco ponad 2000 tys. zł na fundacje i stowarzyszenia, na różne działania w konkursie grantowym. Warto zwiększyć tę współpracę z PTTK, innymi fundacjami. Szczególnie chodzi tu o pewne działania edukacyjne. Polska Organizacja Turystyczna musi zajmować się profesjonalnie promocją kraju. Nie ma wiele mocnych fundacji. Potrzebują pewnego wsparcia, aby te elementarne działania wykonywać w małych ojczyznach. O to bym wnioskował. To jedyna uwaga.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#IreneuszRaś">Nie może być innej opinii niż pozytywna. Proszę państwa posłów o pozytywną opinię w zakresie wykonania budżetu w tej części. Stawiam tu kropkę i proszę pana posła Kozłowskiego o przedstawienie koreferatu dotyczącego Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Agencji Antydopingowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyKozłowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, z ust pani dyrektor padło wiele danych liczbowych. Informacja była bardzo precyzyjna i nie ma sensu jej powtarzać. Wedle mojej oceny, jeśli chodzi o Polską Organizację Turystyczną budżet został wykonany prawidłowo i rekomenduję szanowniej Komisji przyjęcie tego sprawozdania bez uwag. Do sprawozdania z budżetu Polskiej Agencji Antydopingowej nie wnoszę również żadnych zastrzeżeń i analogicznie rekomenduję przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2018. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy państwo posłowie chcieliby zabrać głos lub o coś zapytać? Bardzo proszę, pani poseł Niemczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataNiemczyk">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli chodzi o wykonanie budżetu ogólnie nie mam uwag. Chciałabym uzyskać pewne szczegółowe informacje, które nie są zawarte w sprawozdaniu. Środki, które były wydatkowane z rezerwy celowej na realizacje przedsięwzięcia: Dialog z zainteresowanymi stronami – działania krajowe narodowych koordynatorów – Europejski Tydzień Sportu w ramach programu Erasmus+ to kwota 753 tys. zł. Prosiłabym o szczegóły na co dokładnie te środki były wydatkowane. Były wydane z dodatkowych środków przyznanych w trakcie roku budżetowego i zwiększyły one rezerwę ogólną.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MałgorzataNiemczyk">Kolejne pytanie: Na co dokładnie zostało wydatkowane 572 tys. zł w ramach wydatków majątkowych – zakup instalacji i konfiguracja klastra niezawodności na potrzeby Ministerstwa Sportu i Turystyki? Proszę o szczegółowe wyjaśnienie, co to jest. Wydatki w ramach działalności badawczo-rozwojowej zostały zwiększone o kwotę 400 tys. zł. Czego dotyczyło to zwiększenie? Na jednej z pierwszych stron informacji, jak i kolejnych można zobaczyć, że wpływy z tytułu zwrotu z niewykorzystanych dotacji były niskie. Na stronie nr 31 przy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej jest bardzo duży wzrost niewykorzystanych dotacji, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur – to aż 272% i 1611%. Prosiłabym o wyjaśnienie, jakiego rodzaju dotacje i środki były zwracane i z jakiego powodu. Na samym początku przy zadaniach z zakresu kultury fizycznej mamy bardzo mały zwrot środków dotacyjnych, ale wiem, że to różne zadania budżetowe. Jako głos krytyki do budżetu chciałam zwrócić uwagę na liczbę umów zawartych w ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z poszczególnymi województwami, zarówno przy programach inwestycji strategicznych, programach modernizacji, szkolnym, lekkoatletycznych, inwestycji terenowych oraz OSA. Widać dużą dysproporcję, jeśli chodzi o liczbę inwestycji rozwijanych w poszczególnych województwach. Rekomendowałabym w kolejnych latach rozwój infrastruktury sportowej w trochę innych proporcjach. Dzieci w całej Polsce chcą się równo rozwijać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IreneuszRaś">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów? Nie słyszę. Pani dyrektor, panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedzi na te konkretne, szczegółowe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WitoldBańka">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję, pani poseł za te pytania. Odpowiem króciutko i jeśli będą inne wątpliwości, chętnie uzupełnimy. Kwota 750 tys. zł na Europejski Tydzień Sportu to dotacja przyznana ze środków unijnych na ponad tysiąc wydarzeń sportowych. To były też gadżety sportowe, które przekazywaliśmy uczestnikom tych wydarzeń. Od kilku lat organizujemy ten tydzień ze środków unijnych. Wedle naszych danych ponad 215 tys. osób uczestniczyło w tych wydarzeniach sportowych w całej Polsce, które zostały zgłoszone do Europejskiego Tygodnia Sportu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WitoldBańka">Kwota 520 tys. zł przeznaczona na klaster niezawodności to wydatek niezbędny, związany z funkcjonowaniem urzędu. Przeznaczono te środki na kwestie związane z bezpieczeństwem, systemy informatyczne, do których uruchomienia jesteśmy zobligowani. Myślę, że pani dyrektor to uzupełni.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WitoldBańka">Jeśli chodzi o 400 tys. zł na polskie związki sportowe, to mamy dotacje na projekty badawczo-naukowe. Uczestniczył w tym m.in. Polski Związek Żeglarski. Projekty były realizowane przez Instytut Sportu. Jeśli chodzi o polskie związki sportowe i zwrot dotacji, to wynika to z kontroli przeprowadzanych przez nasze departamenty. W wyniku różnego rodzaju nieprawidłowości, złego wydatkowania środków przez związki sportowe konieczny był ich zwrot.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WitoldBańka">Jeśli chodzi o uwagi, przyjmujemy pani uwagę dotyczącą rozwoju infrastruktury sportowej. Pragnę zwrócić uwagę, że nadrabiamy braki infrastrukturalne w części województw. Część województw, szczególnie ze ściany wschodniej, przez lata, z różnych przyczyn była zapóźniona, jeśli chodzi o infrastrukturę sportową. Myślę, że teraz to zostaje wyrównane. Nie ma z naszej strony przywilejów, ograniczeń dla województw i forowania czy sekowania kogoś. Część województw ze ściany wschodniej miała większe zapotrzebowanie i braki w zakresie infrastruktury sportowej, szczególnie jeśli chodzi o obiekty przyszkolne. To zauważalne. Przyjmujemy uwagę pani poseł. Jeszcze pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WitoldBańka">Dziękuję panu ministrowi. Myślę, że ta odpowiedź jest czytelna. Teraz musimy zapytać przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli czy zgłasza uwagi odnośnie do sprawozdania. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IlonaKielanGlińska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie zgłaszam uwag. Mogę jedynie powtórzyć, bo ta informacja już padła, iż Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu w części 25 – Kultura fizyczna oraz części 40 – Turystyka, a także wykonanie planów finansowych Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Przedstawiam projekt opinii nr 13 Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalonej na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2019 roku dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. (druk nr 3490) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#IreneuszRaś">Na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2019 roku Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku (druk nr 3490) wraz z Analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie, który tu szczegółowo wymieniamy. Po analizie otrzymanych dokumentów i przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie w zakresie swojej właściwości wraz z uwagami Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#IreneuszRaś">Do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważnia posła... Kiedy Komisja Finansów Publicznych może się tym zająć? Po 26 czerwca. Wchodzimy trochę w rytm wakacyjny. Pragnę zapytać, który z posłów Komisji jest w pracy między 26 czerwca a 3 lipca? Zaproponowałbym posła, który blisko mieszka, z Konstancina, Romana Koseckiego. Jego rolą byłoby wygłoszenie pozytywnej opinii. To kwestia obecności. Czy pan poseł w tych dniach jest dostępny? Nie. Pan przewodniczący Osuch będzie dostępny między 26 czerwca a 3 lipca? Trzeba się spodziewać posiedzenia w tym czasie. Będzie pan w Strasburgu. Pan przewodniczący Janik? Razem z nim. Pan poseł Kozłowski? Też nie. Kazimierz Moskal mnie uratuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzMoskal">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Brawa. Odrobię to panu posłowi Kazimierzowi Moskalowi, ale mnie również nie ma. Chętnie bym to wziął, ale będę poza granicami kraju. Do przedstawienia opinii delegujemy zatem pana posła Kazimierza Moskala. Mamy projekt w całości przygotowany. Czy ktoś jest przeciwny przedstawionej przeze mnie pozytywnej opinii? Nie słyszę. Stwierdzam, że jednomyślnie przyjęliśmy pozytywną opinię. Gratuluję. Mam nadzieję, że pan minister wypłaci premię wszystkim pracownikom i kierownikom instytucji rządowych w tym zakresie. Jeśli będzie trzeba, będziemy wnioskowali o dodatkowe środki.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#IreneuszRaś">Dziękuję za pracę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>