text_structure.xml
32.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ŁukaszSchreiber">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum Komisji i otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam wszystkich zaproszonych gości. Pragnę przywitać pana Andrzeja Świderka – dyrektora Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego MSWiA, pana Dominika Borka – zastępcę dyrektora Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, pana Leszka Suskiego – komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz wszystkich pozostałych zaproszonych gości. Chciałem również bardzo serdecznie przywitać pana Czesława Ślimaka – wiceprezesa TOPR. Witam oczywiście wszystkich posłów przybyłych na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ŁukaszSchreiber">Dziś w porządku obrad mamy rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat stanu przygotowań do zimowego sezonu turystycznego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa w górach oraz zasad finansowania GOPR-u i TOPR-u. Czy są jakieś uwagi odnośnie do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ŁukaszSchreiber">Przechodzimy do rozpatrzenia porządku dziennego. Jako pierwszego o zabranie głosu proszę pana dyrektora Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejŚwiderek">Dziękuję. Panie przewodniczący, jeśli chodzi o organizację GOPR i TORP, finansowanie i przygotowanie do sezonu zimowego, przedstawię ten temat, a sprawy dotyczące bezpieczeństwa publicznego przedstawi kolega dyrektor Departamentu Porządku Publicznego wraz z przedstawicielami służb. Będziemy wdzięczni, jeśli pan przewodniczący zaakceptuje to rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ŁukaszSchreiber">Oczywiście, że tak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejŚwiderek">Dziękuję. Finansowanie ratownictwa górskiego oraz GOPR i TOPR. Ratownictwo górskie mogą wykonywać podmioty uprawnione, które uzyskały zgodę ministra spraw wewnętrznych i administracji na tego rodzaju działalność. Aktualnie taką zgodę mają dwa stowarzyszenia – Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Zgodę na wykonywanie ratownictwa górskiego wydaje się na wniosek podmiotu ubiegającego się o jej udzielenie i jest to decyzja administracyjna. Podmiot musi spełniać ustawowo określone warunki – musi być właściwie przygotowany do realizacji zadań. Konieczne jest: zapewnienie stanu gotowości do wykonywania ratownictwa górskiego poprzez utrzymywanie stałych dyżurów ratowników górskich; dysponowanie kadrą ratowników górskich w liczbie niezbędnej do zapewnienia stanu gotowości; posiadanie niezbędnego do wykonywania ratownictwa górskiego sprzętu specjalistycznego oraz środków transportu i łączności. TOPR i GOPR są niezależnymi, pozarządowymi organizacjami, samodzielnie określającymi cele i programy działania oraz wewnętrzną strukturę opisaną w statutach. Nadzór nad działalnością stowarzyszeń należy do starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia. Minister spraw wewnętrznych i administracji pełni nadzór nad wykonywaniem ratownictwa górskiego przez te organizacje.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejŚwiderek">Zapewnienie bezpieczeństwa w górach należy do zadań ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jego realizacja polega na rokrocznym zlecaniu zadań publicznych podmiotom uprawnionym w zakresie ratownictwa górskiego i finansowania w ramach dotacji celowych. Na podstawie zleconych zadań publicznych GOPR i TOPR utrzymują stan gotowości do wykonywania ratownictwa górskiego poprzez zapewnienie stałych dyżurów ratowników górskich. Osoby, które uległy wypadkowi bądź są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach mogą liczyć zatem na niezwłocznie udzieloną pomoc, całodobowo, całorocznie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejŚwiderek">Zlecane zadania publiczne obejmują również finansowanie z MSWiA: szkoleń ratowników zawodowych i ochotników; zakupu i utrzymywania obiektów oraz ich wyposażenia; zakupu i utrzymania środków łączności i transportu, w tym utrzymanie sprawnego śmigłowca ratowniczego Sokół, który jest własnością TOPR – GOPR współpracuje z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym; wyposażenia ratowników górskich w sprzęt i ekwipunek; utrzymanie obsługi administracyjnej; opracowywania komunikatów lawinowych; etatów ratowników górskich zatrudnionych w podmiotach uprawnionych do ratownictwa górskiego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejŚwiderek">W ustawie budżetowej na 2018 rok zaplanowane zostało łącznie 14,5 mln zł na ratownictwo górskie. Minister spraw wewnętrznych i administracji podpisał umowę z GOPR na kwotę 7921 tys. zł oraz dwie umowy z TOPR na łączną kwotę 6579 tys. zł, w tym utrzymanie śmigłowca ratowniczego, które w tym stowarzyszeniu kosztuje 3 149 380 zł. Pragnę przypomnieć, że od 1 lipca 2017 roku zwiększona została liczba etatów – o 9 w GOPR i o 2 w TOPR – finansowanych ze środków dotacji MSWiA. Z dniem 1 sierpnia br., w celach zapobieżenia odejściu z pracy ratowników i fluktuacji ratowników na etatach, ze środków MSWiA sfinansowano podwyżki. Średnio netto wynoszą one 400 zł na etat. O kolejne 400 zł wzrośnie wynagrodzenie ratowników górskich zawodowych od dnia 1 stycznia 2019 roku. Na dzień dzisiejszy pokrywany jest koszt zatrudnienia w GOPR 112 ratowników górskich na 108,5 etatach oraz w TOPR 37 ratowników na pełnych etatach. Z informacji GOPR wynika, że ma 1702 członków, w tym 755 ratowników górskich zawodowych i ochotników, a TOPR 272 członków, w tym 170 ratowników górskich zawodowych i ochotników.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejŚwiderek">Obecnie w MSWiA trwają prace przygotowawcze do zwiększenia kwoty dotacji dla GOPR o kwotę 600 tys. zł, z przeznaczeniem na zakup jeszcze w tym roku dodatkowego ekwipunku ratowniczego, indywidualnego dla ratowników. Należy zauważyć, że zgodnie z przepisami ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich dotacje udzielane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, nie mają charakteru podmiotowego, lecz celowy: finansowanie zadań publicznych z zakresu ratownictwa górskiego i nie służą wsparciu bieżącej działalności obu organizacji. GOPR i TOPR, jako podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na realizowane przez siebie zadania z zakresu ratownictwa górskiego mogą również przeznaczać środki finansowe przekazywane im przez parki narodowe położone na obszarze gór uzyskane z tytułu opłat za wstęp do parku lub na niektóre jego obszary w wysokości 15% wpływów, pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług za każdy kwartał.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejŚwiderek">Poza źródłami publicznymi z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego pozyskują środki finansowe również od sponsorów, z działalności gospodarczej, darowizn, spadków, składek członkowskich, odpisów 1% podatku dochodowego. Podmioty te posiadają status organizacji pożytku publicznego. Podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego mogą pozyskać również środki: z tytułu świadczenia różnego rodzaju usług z zakresu ratownictwa, m.in. zapewnienia zabezpieczenia w zakresie ratownictwa górskiego i narciarskiego imprez sportowych i turystycznych na wniosek organizatora imprezy; organizowania, kierowania, koordynowania i bezpośredniego prowadzenia działań ratowniczych na zorganizowanych terenach narciarskich na podstawie umowy z zarządzającym zorganizowanym terenem narciarskim; organizowania i prowadzenia szkoleń dla osób uprawiających sport, rekreację lub turystykę w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejŚwiderek">Jeśli chodzi o stan przygotowań do zimowego sezonu turystycznego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa w górach, to z informacji, które otrzymaliśmy od GOPR i TOPR, wynika, że od początku października do końca listopada 2018 roku organizacje te prowadzą intensywne przygotowania do nadchodzącego sezonu zimowego. Ich aktywność polega m.in. na: przeglądzie stanu stacji ratunkowych, ewentualnym wykonaniu drobnych remontów, usunięciu usterek; przeglądzie wyposażenia stacji ratunkowych, środków transportu i sprzętu ratowniczego, niezbędnych do prowadzenia działań ratowniczych w okresie zimowym; przeglądzie specjalistycznych środków transportu, wykonaniu napraw, regulacji, wymiany płynów eksploatacyjnych; uzupełnieniu środków medycznych i opatrunkowych w stacjonarnych oraz mobilnych apteczkach; sprawdzeniu sprzętu radiołączności i ewentualnej jego naprawie, wymianie lub uzupełnieniu; przygotowaniu i rozmieszczeniu tablic ostrzegających o występowaniu w okresie zimowym zagrożeń lawinowych; prowadzeniu szkoleń z zakresu obsługi urządzeń nawigacyjnych; przygotowaniu do wydawania codziennych komunikatów lawinowych, w tym w przeprowadzaniu szkoleń z zakresu prognozowania i ogłaszania; przeprowadzaniu szkoleń dotyczących poruszania się w trudnym terenie górskim w okresie zimowym, z wykorzystaniem sprzętu ski-tourowego i rakiet śnieżnych; zakupie sprzętu ski-tourowego dla ratowników górskich; programowaniu działań profilaktycznych i edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa w górach, jakie będą prowadzone w sezonie zimowym; wydawaniu opinii dotyczących warunków bezpieczeństwa osób uprawiających sport i rekreację na zorganizowanych terenach narciarskich na wniosek zarządzających tymi terenami.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejŚwiderek">Pragnę również poinformować, iż od 15 listopada 2018 roku rozpoczął się planowany doroczny przegląd techniczny śmigłowca ratowniczego TOPR. W związku z tym na okres od 3 do 4 tygodni jest wyłączony z możliwości wykonywania jakichkolwiek lotów. W razie konieczności TOPR ma możliwość, w ramach posiadanych porozumień, skorzystania z pomocy śmigłowca, który zapewnia Horská záchranná služba ze Słowacji. Jest pełna współpraca w zakresie możliwości uzupełniania się w takich sytuacjach.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejŚwiderek">W opinii MSWiA podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego to podmioty bardzo dobrze wyposażone w nowoczesny sprzęt i ekwipunek niezbędny do działań ratowniczych, posiadające na własność środki łączności i transportu, remontowane na bieżąco lub wymieniane na nowe. Problematyka stanu przygotowań do sezonu zimowego w górach była także przedmiotem obrad Rady do Spraw Ratownictwa przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest to organ opiniodawczo-doradczy ministra. Posiedzenie odbyło się w dniu 25 października 2018 roku. Przedstawiciele obu organizacji złożyli na ręce ministra sprawozdanie podsumowujące stan bezpieczeństwa w górach w sezonie wakacyjnym oraz zapewnili o pełnej gotowości do działań w sezonie jesienno-zimowym 2018/2019.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejŚwiderek">W 2017 oraz 2018 roku, realizując roczne plany kontroli ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji, pracownicy MSWiA, korzystając z uprawnień im przysługujących, przeprowadzili kontrolę prawidłowości wykonywania zadań przez podmioty uprawnione do ratownictwa górskiego, odpowiednio w TOPR i GOPR. Kontrole zakończyły się oceną pozytywną.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejŚwiderek">Jeśli chodzi o ratownictwo narciarskie, to zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, za organizowanie pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na zorganizowanych terenach narciarskich oraz jego finansowanie, odpowiadają zarządzający tymi terenami. Zadanie to może być wykonywane za pomocą ratowników narciarskich lub powierzone ratownikom górskim w ramach umów podpisywanych przez podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego z gestorami wyciągów. Ustawodawca, dążąc do maksymalnego zagwarantowania bezpieczeństwa na stokach, określił obowiązki zarządzających terenami narciarskimi, które mają zapewnić narciarzom pełny komfort uprawiania sportu. Nałożył też na korzystających ze stoków wiele obowiązków zmierzających do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób. Nieprzestrzeganie dwóch istotnych zakazów, polegających na: nieuprawianiu narciarstwa i snowboardingu na zorganizowanym terenie narciarskim w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających oraz uprawianiu narciarstwa lub snowboardingu przez osoby poniżej 16. roku życia w kasku konstrukcyjnie do tego przeznaczonym, zagrożone jest karą grzywny.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AndrzejŚwiderek">Oddam teraz głos przedstawicielom Policji i dyrektorowi Departamentu Porządku Publicznego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszMinkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zadania związane z ochroną bezpieczeństwa, życia i zdrowia oraz mienia i porządku publicznego dotyczą też obszarów górskich oraz zorganizowanych terenów narciarskich. Zakres realizacji tego zadania należy do podstawowych obowiązków służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, w tym w szczególności Policji. Jest to podstawowe zadanie realizowane przez Policję. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, temat przygotowania do sezonu narciarskiego i jego zabezpieczenie w nadchodzącym okresie przedstawi przedstawiciel Komendy Głównej Policji – dyrektor Biura Prewencji pan inspektor Robert Kumor.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję bardzo. Czy możemy prosić pana inspektora o przedstawienie tematu? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RobertKumor">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie generale, szanowni państwo, w nadchodzącym sezonie zimowym, podobnie jak w latach minionych, polska policja w sposób kompleksowy będzie zapewniała bezpieczeństwo w miejscach, w których będą turyści, osobom, które te miejsca odwiedzą, jak również mieszkańcom tych miejscowości. Do tych działań w szczególności będą należały zadania polegające na: zabezpieczeniu tras dojazdu do miejscowości najbardziej obleganych przez turystów; zabezpieczeniu prewencyjnym rejonów przebywania turystów – mam na myśli w szczególności ośrodki wypoczynkowe, hotele, pensjonaty i różnego rodzaju miejsca noclegu zbiorowego. A także na współpracy z formacjami współpracującymi z Policją – w szczególności Strażą Graniczną, Żandarmerią Wojskową, strażą miejską i gminną oraz naszymi partnerami z Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego i Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, gestorami stoków oraz Polskim Związkiem Narciarskim.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RobertKumor">W sposób szczególny będziemy traktowali bezpieczeństwo na zorganizowanych terenach narciarskich. Na te tereny będziemy kierowali funkcjonariuszy do pełnienia służby patrolowej. Podobnie jak w minionych latach służba patrolowa będzie pełniona na stokach narciarskich w siedmiu województwach. Przypomnę jedynie, że były to województwa: małopolskie, podkarpackie, śląskie, dolnośląskie, łódzkie, podlaskie, warmińsko-mazurskie. W tym roku zamierzamy w poczet działań patrolowych włączyć naszych kolegów z województwa świętokrzyskiego. Tam też są stoki narciarskie, które cieszą się dużym powodzeniem, dlatego zamierzamy w tych miejscach pełnić służbę patrolową. Oczywiście naszym szczególnym działaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa polegające na tym, aby nie dopuszczać do popełniania przestępstw i wykroczeń, zarówno w rejonie przebywania turystów, jak i na stokach narciarskich.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RobertKumor">Naszym szczególnym zadaniem będzie prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych, profilaktycznych. Zamierzamy prowadzić je w ramach ogólnopolskiej akcji informacyjnej pod nazwą „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku”. Działania te będą prowadzone nie tylko w rejonie górskim, ale na terenie całego kraju, z nasileniem w miejscach, gdzie turyści będą spędzali w górach swój wolny czas. Celem tego działania będzie promowanie odpowiedzialnych postaw narciarzy i snowboardzistów oraz poszerzanie wiedzy na temat odpowiedzialności prawnej związanej z naruszaniem przepisów, jakie obowiązują na stokach narciarskich. Mam w szczególności na myśli ustawę o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach oraz na zorganizowanych trenerach narciarskich. W szczególności przepisy art. 29, które mówią o obowiązku jazdy w kasku przez osoby do 16. roku życia, jak również art. 30, zabraniający uprawiania narciarstwa zjazdowego i snowboardingu w stanie nietrzeźwości, i przepisy karne, które sankcjonują te zachowania wynikające z art. 45. Oczywiście będziemy też zwracali uwagę na nieprzestrzeganie dekalogu międzynarodowej federacji narciarskiej, co jest bardzo częstym zjawiskiem na stokach narciarskich. W ramach akcji informacyjno-edukacyjnej będziemy docierali w szczególności do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, uświadamiając ich o zagrożeniach, jakie mogą wystąpić i pouczając o konsekwencjach niewłaściwego zachowania.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#RobertKumor">W ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu narciarskiego komendant główny Policji w dniu 9 października podpisał trzecie już porozumienie z PZN i Stowarzyszeniem Instruktorów i Trenerów Narciarskich Polskiego Związku Narciarskiego w sprawie współdziałania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego na zorganizowanych terenach narciarskich. W ramach tego porozumienia w szczególności będziemy szkolili funkcjonariuszy policji z zakresu techniki jazdy na nartach, udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym na stokach. Policjanci będą również nabywali umiejętności w zakresie oceny niebezpiecznych zachowań uczestników tej formy rekreacji. Przypomnę jedynie, że dotychczasowa współpraca z PZN skutkowała przeszkoleniem 132 funkcjonariuszy policji, którzy nabyli uprawnienia instruktora PZN w 84 przypadkach lub uprawnienia pomocnika instruktora PZN w 48 przypadkach. Ci funkcjonariusze w szczególności kierowani są do pełnienia służby patrolowej na stokach narciarskich i przygotowują swoich kolegów do pełnienia służby patrolowej.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#RobertKumor">Chciałbym podkreślić, że polska policja jest przygotowana do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenach górskich w szczególności na zorganizowanych terenach narciarskich. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ŁukaszSchreiber">Bardzo serdecznie dziękuję. Rozumiem, że po wysłuchaniu tej informacji ze strony resortu MSWiA moglibyśmy przejść do dyskusji, którą otwieram. Zapraszam do zgłaszania się. Bardzo prosimy, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławŚlimak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, pan dyrektor w sposób wyczerpujący opowiedział o przygotowaniach służb ratowniczych do sezonu zimowego w górach. Potwierdzam, że jesteśmy przygotowani do sezonu zimowego, zarówno pod względem organizacyjnym, technicznym, jak i szkoleniowym. Chciałbym podkreślić jedno. W zasadzie realizujemy dwa rodzaje zadań: ratownictwo górskie, czyli pomoc ludziom, którzy poruszają się w górach zimą i latem, oraz ratownictwo narciarskie, w pewnym zakresie. Nie zawsze udaje się obsłużyć wszystkie stoki narciarskie. Ustawa o ratownictwie stwierdza, że należy to do gestorów wyciągów i często muszą radzić sobie sami. Naszą rolą jest szkolenie osób do pełnienia funkcji ratownika narciarskiego, aby w sytuacji, w której nasze zasoby kadrowe są niewystarczające, można było obsłużyć wszystkie ośrodki narciarskie, aby mogli robić to gestorzy wyciągów. Staramy się zapewnić obsługę i bezpieczeństwo we wszystkich kluczowych ośrodkach narciarskich wokół Zakopanego. Jeśli chodzi o inne przygotowania, tak jak wspomniał pan dyrektor, trwa roczny przegląd naszego śmigłowca. Za 2–3 tygodnie powinien się zakończyć. Wszystko jest pod kontrolą i jesteśmy przygotowani. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję bardzo. Czy są zgłoszenia ze strony posłów? Pan przewodniczący Jakub Rutnicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za tę informację, ale chciałem zapytać o kwestie etatów i podwyżek, o których była mowa – o bodajże 400 zł. Jeśli uwzględnimy te podwyżki, jaka to będzie kwota w przeliczeniu na etat? Zdajemy sobie sprawę, że często problemem na stokach jest nadmierne spożywanie alkoholu i wynikające z tego problemy. Nie wiem, jak to się dzieje. Czy patrole policji często przeprowadzają badania na stokach, czy raczej tego typu działania podejmowane są w wyniku zgłoszeń, wypadków, kolizji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję. Może pozwólmy na kolejne pytania i później przystąpimy do odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekOsuch">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie do przedstawiciela Policji. Jestem mieszkańcem Jury Krakowsko-Częstochowskiej, konkretnie powiatu olkuskiego. Obok mamy powiat zawierciański. Zarówno w jednym, jak i w drugim jest wiele niewielkich stoków – 500–700 m zjazdu. Czy patrole ze strony policji będą w jurysdykcji sztabów powiatowych, które będą desygnowały odpowiednio przeszkolonych policjantów, czy kontrole będą przeprowadzali przypadkowi policjanci? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Uprzejmie prosimy o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejŚwiderek">Panie przewodniczący, jeśli chodzi o podwyżki, tak jak wspomniałem, od dnia 1 sierpnia br. miały one miejsce i netto wyniosły 400 zł. Od 2019 r. będzie to dodatkowa kwota 400 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JakubRutnicki">Jaka to łącznie kwota?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejŚwiderek">Nie mam teraz tego wyliczenia i nie chciałbym wprowadzić państwa w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ŁukaszSchreiber">Prosimy więc o odpowiedź na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejŚwiderek">Brutto będą to niepełne cyfry – 800 zł, to taka skala.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ŁukaszSchreiber">Czy pana posła satysfakcjonuje ta odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JakubRutnicki">Nie, chodzi o zarobki na etacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszSchreiber">Chodzi o średnie zarobki, biorąc pod uwagę podwyżkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejŚwiderek">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, odpowie pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzesławŚlimak">Z grubsza orientuję się, jakie są u nas pensje. W sierpniu była podwyżka średnio o 400 zł na etat. Od 1 stycznia w budżecie mamy zaplanowane kolejne 400 zł. Przygotowujemy teraz dokumenty i nasz wniosek do MSWiA. Obecnie średnia płaca to około 4500 zł brutto. Nowy ratownik dostaje około 3000 zł brutto, nieco ponad 2000 zł na rękę. Stąd biorą się określone problemy. Ludzie widzą, że inni dostają podwyżki, są konkurencyjne zawody. Nie bez kozery powiedziałem, że czasem mamy problemy z zatrudnieniem ratowników do obsługi wyciągów narciarskich. Gestorzy wyciągów niechętnie płacą, bo to usługa komercyjna, niefinansowana z budżetu państwa i ratownicy zarabiają z tego mało. Inicjatywa ministra spraw wewnętrznych i administracji o podniesieniu pensji ratownikom jest bardzo cenna i serdecznie za nią dziękuję w ich imieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękujemy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarcinPańtak">Marcin Pańtak, naczelnik Wydziału Nadzoru nad Ratownictwem Górskim i Wodnym w Departamencie Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego MSWiA. Chciałbym zadośćuczynić oczekiwaniom państwa posłów, jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń. Zarówno w GOPR, jak i TOPR są one regulowane wewnątrzorganizacyjnie. Dajemy na nie pewną pulę środków. Kierownictwo podejmuje decyzję komu i w jakiej wysokości przekazać środki finansowe. Rozwarstwienie płac w GOPR jest dość duże w zależności od grup. Przypominam państwu posłom, że ma on grupy regionalne. W zależności od grupy te pensje są zróżnicowane, podobnie w zależności od stażu pracy. W TOPR sytuacja jest trochę inna, bo działa wyłącznie na terenie Tatr i pasma spisko-gubałowskiego oraz ma mniej ratowników. To oczywiście zdecydowanie trudniejszy do zabezpieczenia teren niż w przypadku GOPR, stąd średnia płacy w TOPR jest wyższa niż w GOPR.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję. Mam uprzejmą prośbę, abyśmy nie prowadzili dyskusji poza mikrofonem, bo to musi być wszystko protokołowane. Proszę o zadanie pytania do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AdamOłdakowski">Ten poziom trudności zależy od wysokości gór? W wielu przypadkach jest tak, że ludzie są źle ubrani, przez nieuwagę idą w góry i są komplikacje, potrzebna jest interwencja pogotowia. Czy obciąża się takie osoby, które narozrabiały, a później trzeba je ściągać z gór? Koszty takich działań są olbrzymie. W innych krajach jest coś takiego? Słowacy mają takie rozwiązania? Nigdzie się tego nie robi, że obciąża się takich łobuziaków?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ŁukaszSchreiber">Pozwólmy odpowiedzieć na to pytanie i na to, na które jeszcze nie padła odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RobertKumor">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odniosę się do kwestii potencjalnych źródeł informacji o tym, że dana osoba, narciarz jest na stoku w stanie nietrzeźwości. Jest ich bardzo wiele. Najczęściej są to obserwacje własne funkcjonariuszy, którzy pełnią służbę na stoku lub informacje od innych narciarzy, gestora stoku. Czasami jest tak, że zdarzenia związane z wywrotkami na trasie narciarskiej mogą świadczyć o stanie psychofizycznym danej osoby. Przypomnę, że w minionym sezonie narciarskim na stokach narciarskich, na których policjanci pełnili służbę, ujawniliśmy 14 wykroczeń polegających na tym, że osoby uprawiały narciarstwo w stanie nietrzeźwości. Wobec 9 osób zastosowaliśmy postępowania mandatowe, a 5 zostało ukaranych. To są dane dotyczące miejsc, w których policja pełniła służbę. Nie robimy tego na wszystkich stokach narciarskich. Jeśli chodzi o pytanie pana z Jury Krakowsko-Częstochowskiej, w policji panuje zasada, iż patrole narciarskie organizuje właściwy powiatowo komendant Policji, jeżeli ma takie możliwości. Nie wszyscy takie możliwości mają. Jeśli ocenia, że zagrożenie, które występuje na zorganizowanych terenach narciarskich, jest istotne, to może wystąpić o siły wzmocnienia do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. Są możliwości, aby skierować policjantów z oddziału prewencji lub innych komórek, aby pełnili służbę w danym miejscu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ŁukaszSchreiber">Jeszcze pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubRutnicki">Na pewno kwestia helikoptera, szczególnie jeśli chodzi o TOPR, wyglądała różnie. Biorąc pod uwagę, że przeznaczanych na ten cel jest 3 mln zł, widać że to prawie połowa budżetu organizacji. W jakim stanie technicznym jest ten sprzęt latający? Czy jest on nowy? Kiedy będzie potrzeba jego wymiany? Jak to wygląda z perspektywy tego sezonu i kolejnych? Pragnę jeszcze zapytać o etaty pilotów. Czy są na to jakieś inne dodatkowe środki? Proszę powiedzieć trochę o technicznych sprawach dotyczących helikoptera.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ŁukaszSchreiber">Proszę bardzo o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#CzesławŚlimak">Opowiem o śmigłowcu. Jest on z 2003 r. Był odbudowany po wypadku. Dwa lata temu przeszedł dość gruntowny remont. Teraz jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Co roku wydajemy kilkaset tysięcy złotych na różnego rodzaju przeglądy i remonty. Wynika to z upływu czasu określonego dla poszczególnych części śmigłowca. Poważniejszy remont przypada w 2021 r. Może znacznie się już w 2020 r. Zależy to od tego, jak wiele godzin wylatamy do tego czasu. Nie zakładamy przez najbliższe 2 lata większych środków związanych z jego remontem, ale w 2021 r. będzie kilka milionów złotych na jego poważniejsze odnowienie. Mam na myśli przede wszystkim silniki, przekładnie, części płatowca.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RobertKumor">Jeśli można, tytułem uzupełnienia, w tym samym temacie co pan prezes Ślimak – przepraszam, że zajmuję tyle czasu…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ŁukaszSchreiber">To bardzo mile widziane.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarcinPańtak">Trzy lata temu, na cel remontowy, wynikający z resursu śmigłowca, wyasygnowaliśmy ponad 7 mln zł. Zostało to sfinansowane z budżetu ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji. Była to duża kwota, która znacząco zwiększyła jego wydajność. Niektórzy specjaliści twierdzą, że to jeden z lepszych sokołów w Polsce, który jest na stanie prywatnego stowarzyszenia, jakim jest TOPR. Oczywiście jego działania są pro publico bono. Trzeba będzie przymierzyć się po 2020 r. do zagwarantowania środków finansowych na remont tego statku powietrznego. Zobaczymy, jaka to będzie skala.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękujemy bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#ŁukaszSchreiber">Chcielibyśmy bardzo serdecznie wszystkim podziękować za udzielone odpowiedzi i przedstawienie informacji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>