text_structure.xml
64.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyPolaczek">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyPolaczek">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 r. – Oddziału Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Jest to druk nr 3629.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyPolaczek">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 r. – Oddziału Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, wprowadzając do jej tekstu 13 poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyPolaczek">Czy jest przedstawiciel Senatu? Nie ma. Rozpoczniemy rozpatrywanie, tak jak standardowo rozpatruje się tego typu stanowiska, uchwały Senatu. Po kolei będziemy omawiać poprawki, które są w uchwale Senatu RP z dnia 12 lipca.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JerzyPolaczek">Poprawka pierwsza. Czy strona rządowa ma jakieś uwagi do poprawki pierwszej?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JerzyPolaczek">Czy do poprawki pierwszej ma uwagi przedstawiciel wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławKapłon">Pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPolaczek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RadosławIłowiecki">Radosław Iłowiecki, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RadosławIłowiecki">Poprawka pierwsza ma charakter merytoryczny i do tej warstwy nie będę się odnosił, natomiast chciałbym zasygnalizować dwie rzeczy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RadosławIłowiecki">Po pierwsze, poprawkę należy głosować łącznie z poprawką nr 5 ze względu na to, że poprawki nr 1 i nr 5 mają powiązanie merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RadosławIłowiecki">Natomiast druga sprawa dotyczy niekonsekwencji zgłoszonej poprawki, bowiem poprawka nr 1 i poprawka nr 5 polegają na tym, aby wykreślić z przepisów ustawy wyrazy dotyczące budowy dróg publicznych. Rzeczywiście, w art. 1 i w art. 8 ustawy występują wyrazy „budowy dróg publicznych”, ale te wyrazy występują także jeszcze w art. 12; w art. 12 ust. 4. Natomiast poprawki Senatu nie obejmują już art. 12 ust. 4, a zatem jest to niekonsekwencja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyPolaczek">Czy strona rządowa ma jakieś uwagi do poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławKapłon">Nie mam uwag do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę się jeszcze przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławKapłon">Jarosław Kapłon, zastępca dyrektora w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyPolaczek">Czy są jakieś uwagi państwa posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataChmiel">Ja się zgłaszałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyPolaczek">Pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Całkowicie zgadzam się z tym, co powiedzieli państwo legislatorzy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MałgorzataChmiel">Natomiast jeszcze kilka słów co do prawnych zastrzeżeń do ustawy. Chciałam zwrócić uwagę, że z konstytucji wynika, iż samorządy mają osobowość prawną. A skoro PiS pokazał, że można zabrać im własność, to oznacza, iż można też zabrać własność osobom prywatnym. Chciałam zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt oprócz tego, o którym mówił pan legislator, a mianowicie na aspekt prawny. Dlatego nie powinniśmy tej ustawy uchwalać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyPolaczek">Przejdziemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu nr 1 wraz z poprawką nr 5? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyPolaczek">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JakubSindrewicz">17 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 1 oraz poprawki nr 5, które były głosowane łącznie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 2. Czy strona rządowa ma jakieś uwagi do poprawki nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławKapłon">Strona rządowa nie ma uwag do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyPolaczek">Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję. Poprawka nr 2 ma charakter legislacyjny oraz merytoryczny. Znów do warstwy merytorycznej nie będę się odnosił, natomiast ze względów legislacyjnych chciałbym zasygnalizować następujące sprawy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#RadosławIłowiecki">W zmienianym art. 4 ust. 1 mowa jest o tym, że zezwolenie na realizację inwestycji może być wydawane po poprzednim uzyskaniu: w pkt 1 – decyzji, a w pkt 2 – pozwolenia. Natomiast w ustawie mowa jest zawsze o decyzji o zezwoleniu, a nie o zezwoleniu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#RadosławIłowiecki">Następnie proszę zauważyć, że w art. 4 ust. 3 mowa jest o tym, iż do wniosku dołącza się, zgodnie z pkt 5, opinię i zgodę, o których mowa w ust. 5. Chciałbym zwrócić uwagę, że w momencie, gdy inwestor składa wniosek, to nie posiada tych dokumentów, czyli opinii i zgody, o których mowa w ust. 5, bowiem o te dokumenty, zgodnie właśnie z ust. 5 art. 4, dopiero wystąpi wojewoda pomorski do właściwych podmiotów.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#RadosławIłowiecki">Proszę także zauważyć, że w ust. 7 jest mowa o tym, iż właściwy organ wydaje opinię lub zgodę, o których mowa w ust. 5, w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii. Tutaj powinien również pojawić się wniosek o wydanie zgody.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#RadosławIłowiecki">Ostatnia sprawa dotyczy łączenia poprawki nr 2 z poprawką nr 3 i z poprawką nr 9 ze względów merytorycznych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę jeszcze o opinię do uwag Senatu przedstawicieli rządu, jeśli jest taka potrzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławKapłon">Nie ma takiej potrzeby. Nie wnosimy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyPolaczek">Przedstawiciel wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzSmoliński">Pozytywna opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyPolaczek">Głosujemy poprawki nr 2, nr 3 oraz nr 9 zgodnie z rekomendacją Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MałgorzataChmiel">Jeszcze ja się zgłaszałam. Chwileczkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyPolaczek">Przepraszam bardzo. Pani poseł Chmiel. Proszę bardzo, nie zauważyłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Projekt ustawy odbiera własność części terenu Westerplatte Gdańskowi i ogranicza możliwości odwoławcze miasta. Znosi też obowiązek uzyskania przez inwestora pozwoleń i zgód.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MałgorzataChmiel">Ponadto ustawa określa ekspresowe terminy realizacji, np. 60 dni na wydanie decyzji o budowie. Państwo proponują ekspresowe wykonanie wszystkich koniecznych uzgodnień, skracając odwoławcze terminy lub w ogóle je zamykając. Takiej realizacji inwestycji na świecie nie ma; po prostu jest to coś, co tworzycie. Równie dobrze możecie stworzyć ustawę, jak chcecie… Jest to specustawa, stworzona tylko i wyłącznie pod szczególny adres, tym się trudnicie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo, tak się nie stanowi prawa, o czym również mówi nasze Biuro Legislacyjne, bo w trakcie ekspresowego procesu procedowania posłowie i senatorowie składali sporo uwag. PiS wszystkie uwagi odrzucał, nawet jeżeli były czysto merytoryczne i poprawiające zgodność ustawy z prawem. Nawet nie wzięliście pod uwagę zastrzeżeń, jakie do ustawy miały Biura Legislacyjne Sejmu i Senatu, a lista zastrzeżeń jest długa.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MałgorzataChmiel">A teraz następne zastrzeżenia zgłaszają państwo prawnicy, a wy nadal je odrzucacie i chcecie przyjąć następne poprawki do złej prawnie ustawy. Poprawki, które jeszcze pogarszają, a nie polepszają stan prawny ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy do głosowania poprawek.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JerzyPolaczek">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy do głosowania poprawek: poprawki nr 2 wraz z poprawką nr 3 i nr 9, zgodnie z rekomendacją Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki Senatu nr 2, 3 i 9? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#JerzyPolaczek">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JakubSindrewicz">17 głosów za, 8 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 2, 3 i 9.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej poprawki, poprawki nr 4. Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki?</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#JerzyPolaczek">Strona rządowa chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#JerzyPolaczek">Biuro Legislacyjne? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję. Mamy uwagę do trzech poprawek. To jest taka sama uwaga, więc pozwolę sobie powiedzieć o tej kwestii tylko raz. Rzecz dotyczy poprawki zawartej w pkt 4, pkt 10 i pkt 12.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JakubBennewicz">Otóż poprawki polegają na doprecyzowaniu odesłania. W tej chwili, w obecnym brzmieniu, mówi się o przepisach o gospodarce nieruchomościami, np. w poprawce nr 4. Senat proponuje doprecyzowanie tego odesłania przez wskazanie konkretnej ustawy o gospodarce nieruchomościami. Chcielibyśmy zwrócić tylko uwagę na to, że poprawki mogą mieć wymiar merytoryczny, a nie tylko legislacyjny, ponieważ pojęcie przepisów o gospodarce nieruchomościami może być rozumiane szerzej niż tylko przepisów tej konkretnej ustawy. Nie jesteśmy pewni, czy taki jest cel wnioskodawców, dlatego tylko chcieliśmy zwrócić na taką konsekwencję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JerzyPolaczek">Czy są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#JerzyPolaczek">Pani poseł Chmiel. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MałgorzataChmiel">Chciałam zwrócić uwagę, że prawnicy z biur legislacyjnych podkreślali, iż ustawa może być niezgodna z konstytucją. To, że my o tym mówiliśmy już na pierwszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, podnosiliśmy dokładne numery artykułów konstytucji i wyjaśnialiśmy, dlaczego. To jest jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MałgorzataChmiel">Druga sprawa jest taka, że zrobili to również prawnicy z biur legislacyjnych i tych głosów powinniście posłuchać. W opinii senackiego biura czytamy, cytuję: „Z zasad dobrej legislacji wynika, że nie powinno się wprowadzać licznych wyjątków od reguł, które już obowiązują. Wnioskodawcy w uzasadnieniu do projektu ustawy przyznają, że istnieje możliwość zrealizowania projektowanego celu w oparciu o przepisy ogólne”. To jest to, o czym mówiłam w moim poprzednim wystąpieniach, gdy zabierałam głos. „Jednakże z uwagi na przypadającą w 2019 r. 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej istnieje pilna potrzeba sprawnego przeprowadzenia planowanej inwestycji, która to uzasadnia (w ich opinii) zastosowanie szczególnej regulacji. W związku z tym pozostaje wątpliwość oraz otwarta kwestia konstytucyjnej oceny stopnia adekwatności zastosowanych w ustawie ograniczeń praw stron w odniesieniu do przyczyny uzasadniającej wprowadzenie tego rodzaju regulacji”.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo posłowie, bardzo proszę zastanowić się nad tym, co my robimy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyPolaczek">Pani poseł, jesteśmy przy poprawce nr 4. Pani odnosiła się do niektórych wątków dyskusji, które miały miejsce w trakcie prac nad projektem poselskim. Projekt wpłynął i myślę, że był bardzo wnikliwie omawiany. Oczywiście są różne stanowiska, opinie, wątpliwości. Natomiast jest to jedna z regulacji szczegółowych dotyczących inwestycji, które zostały również przyjęte przez Sejm w różnych kadencjach i przez różne rządy; regulacji, które były przedkładane Sejmowi w szczególności jako inicjatywy rządowe, a tutaj mamy inicjatywę komisyjną.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JerzyPolaczek">Czy Biuro Legislacyjne proponuje łączne głosowanie poprawki z jakąś inną poprawką?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubBennewicz">Nie, proponujemy poprawkę głosować osobno.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyPolaczek">Przedstawiciel wnioskodawców, pan poseł Smoliński.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Poprawka jest konsekwencją uwag, które zgłosiło Biuro Legislacyjne Senatu. Chodziło tylko i wyłącznie o rozwinięcie pełnej nazwy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Ma to dotyczyć tylko tej ustawy. Myśmy nie składali takiego wniosku. To były uwagi legislacyjne Biura Legislacyjnego Senatu, a więc nie powinny zmienić merytorycznie ustawy. Chodzi nam dokładnie o ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz ustawę… Nie, o ustawę o gospodarce nieruchomościami.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JerzyPolaczek">Kto jest z pań i panów posłów za przyjęciem poprawki nr 4? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławŻmijan">Pani też?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AnnaPaluch">Ja byłam za.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#StanisławŻmijan">Widzieliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AnnaPaluch">Ja byłam za.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyPolaczek">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AnnaPaluch">Panie pośle, proszę mnie tutaj nie dekoncentrować.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#StanisławŻmijan">No, przecież tak było.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JerzyPolaczek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę nie prowadzić dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MałgorzataChmiel">Pani Paluch była przeciwna poprawce?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławŻmijan">No tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JakubSindrewicz">18 głosów za, 10 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 4.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JerzyPolaczek">Poprawkę nr 5 już przegłosowaliśmy wraz z poprawką nr 1. Przechodzimy teraz do poprawki nr 6. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#JerzyPolaczek">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję bardzo. Mamy wątpliwość dotyczącą tej poprawki, która dotyczy drugiej części przepisu. Otóż z dodawanego przepisu wynika, że: „Do zawiadomienia stron o wszczęciu postępowania oraz doręczeń decyzji oraz postanowień w sprawie uchylenia, zmiany, wznowienia lub stwierdzenia nieważności lub wygaśnięcia decyzji” – mają być stosowane przepisy ust. 1 do 3, i tu mamy „z wyłączeniem obowiązku zawiadamiania w drodze obwieszczenia w prasie lokalnej”. Tymczasem w ust. 1 jest mowa tylko o zawiadomieniu w prasie o zasięgu ogólnopolskim, a nie lokalnym, stąd wprowadzenie takiej poprawki może spowodować sprzeczność pomiędzy tymi przepisami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#JerzyPolaczek">Czy przedstawiciel wnioskodawców bądź strona rządowa chce odnieść się do sprawy?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#JerzyPolaczek">Czy są jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę, pani poseł Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MałgorzataChmiel">Chciałam się zapytać, dlaczego uchwalamy następne przepisy, co do których nawet prawnicy mają wątpliwości. Jeden przepis jest niezgodny z drugim przepisem.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo, na kolanie, niezgodnie z konstytucją, niezgodnie z prawem unijnym uchwalamy ustawę tylko po to, żebyście mogli wmurować kamień węgielny 1 września, dlatego że to jest końcówka kampanii wyborczej, jest rocznica wybuchu II wojny światowej. Szanowni państwo, opamiętajcie się, proszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. Ja mam…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JerzyPolaczek">Przypomnę, że omawiamy poprawkę nr 6. Proszę odnosić się do treści poprawki nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#CezaryGrabarczyk">Panie przewodniczący, proszę nie zakreślać praw posła, sprzecznie z regulaminem, konstytucją i ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JerzyPolaczek">Nie ograniczam, panie pośle…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#CezaryGrabarczyk">Proszę, żeby pan tego nie robił.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JerzyPolaczek">Ja tylko przypominam, panie pośle, w jakim momencie jesteśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#CezaryGrabarczyk">Proszę, żeby pan w wolnej chwili sobie odtworzył to, co jest napisane w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Proszę także przestudiować obowiązki przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę nie pouczać, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JerzyPolaczek">Zabiera pan głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#CezaryGrabarczyk">Teraz proszę posła wnioskodawcę, aby wyjaśnił sprzeczność, na którą zwrócił uwagę przed chwilą przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Skoro w ust. 1 mamy mowę o prasie o zasięgu krajowym, to skąd wzięła się sprzeczność, która dotyczy w proponowanym przez Senat ust. 5 ograniczenia do prasy lokalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł przewodniczący Żmijan. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczywiście podpisuję się pod apelem pana ministra Grabarczyka. Panie przewodniczący, proszę się powstrzymać, bo pan naprawdę każdemu z posłów opozycji, który zabiera głos, próbuje ograniczać – ograniczać – swobodę wypowiedzi. Naprawdę, niech pan się naprawdę powstrzyma.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#StanisławŻmijan">A moja prośba i pytanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AnnaMilczanowska">Naprawdę… taki przewodniczący, jakim jest pan poseł Polaczek, to pozazdrościć.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę, panie pośle. Ma pan głos. Proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#StanisławŻmijan">Czy pani poseł, do tej pory zwracająca uwagę posłom…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AnnaMilczanowska">Nie zwracam, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#StanisławŻmijan">O właśnie. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AnnaMilczanowska">Staję w obronie pana przewodniczącego Polaczka.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#StanisławŻmijan">No nie, przecież on sobie świetnie radzi. Proszę naprawdę mu nie pomagać.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AnnaMilczanowska">No właśnie, dlatego…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#StanisławŻmijan">Zwracam się do…</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę, panie pośle. Proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#StanisławŻmijan">…pana posła Smolińskiego. Panie pośle, w tym samym duchu. Pan jest prawnikiem, a przecież to są ewidentnie rozbieżne kwestie. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że prasa ogólnokrajowa i prasa lokalna to są dwie różne rzeczy.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#StanisławŻmijan">Apeluję do posłów. Jeżeli nawet ten obiekt może powstanie na 1 września, to narażacie na konsekwencję rozbiórki obiektu, jeżeli ustawa trafi do kosza, bo ona trafi do kosza, jeżeli w takim kształcie Sejm ją uchwali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Suchoń? Czy jeszcze ktoś jest chętny do zabrania głosu? Pani poseł Paluch. Zamykam listę chętnych do zabrania głosu przy poprawce nr 6.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#JerzyPolaczek">Proszę, pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczywiście nie będzie żadnego obiektu. Będzie tak jak z tą stępką w Szczecinie. To skutkuje w ten sposób, że o przemyśle stoczniowym rząd PiS nie mówi w Szczecinie, tylko mówi na Śląsku. Taki jest efekt tej działalności i tak samo będzie z muzeum Westerplatte.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#MirosławSuchoń">Mam pytanie, panie przewodniczący. Nie wiem, czy jest przedstawiciel Senatu, dobrze byłoby, gdyby był. Chciałem zapytać, co kierowało Senatem. Pytam już po wyjaśnieniu sprzeczności w zakresie prasa lokalna a prasa o zasięgu ogólnokrajowym, bo to jest ważne. Ale też proszę o podanie przyczyn wyłączenia obowiązku zawiadomienia właśnie w prasie lokalnej, bo to wygląda tak, jak gdyby Senat doszedł do wniosku, że trzeba przed mieszkańcami tego regionu coś ukryć. Nie rozumiem tego, bo muzeum Westerplatte jest bardzo ważną inwestycją, myślę, że ważną dla wszystkich Polaków. Spór, który państwo wprowadzili, nie służy inwestycji, nie służy też pamięci. Myślę, że tak jak apelowałem podczas pierwszego posiedzenia Komisji, powinni się państwo z tego wycofać i powinniśmy o sprawie rozmawiać w innym charakterze.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#MirosławSuchoń">A więc mam pytanie do Senatu: Dlaczego chcecie państwo ukrywać informacje przed mieszkańcami regionu? Dla mnie to jest zastanawiające. Skoro jest to tak ważna inwestycja, która łączy wszystkich Polaków, jeżeli chodzi o miejsce, to dlaczego Senat wprowadza przepisy, które przed Polakami będą ukrywać informacje? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#JerzyPolaczek">Pani posłanka Anna Paluch. Proszę, pani Aniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Najpierw chcę powiedzieć tak: naprawdę proszę zostawić w spokoju przewodniczącego, bo taką dozę tolerancji i afirmacji wobec wszystkich zabierających głos, zwłaszcza posłów z opozycji, to rzadko kiedy można spotkać, a więc proszę oddać sprawiedliwość przewodniczącemu. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#AnnaPaluch">Kwestia druga. Szanowni państwo, apeluję, żebyście się jednak państwo posłowie opozycji odnosili do meritum. Jeżeli poprawka reguluje pewien szczegółowy przepis, to trudno po raz dwudziesty piąty wracać do rzeczy, które na każdym etapie sejmowej pracy nad projektem ustawy były omawiane. Wielokrotnie wszystkie te wasze bzdurne, że tak powiem, fantasmagorie były prostowane i rzeczy były przedstawiane w ich właściwej postaci. Państwo z uporem godnym lepszej sprawy znowu podnosicie te same niestworzone rzeczy.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#AnnaPaluch">Proszę państwa, powiem to jeszcze raz, krótko i węzłowato. Skoro samorząd miasta Gdańska przez prawie 30 lat, kiedy za te tereny odpowiada, nie zrobił nic i w sposób kompromitujący całe polskie państwo wygląda teren, który jest drogi sercu każdego Polaka, to po prostu trzeba z tym zrobić porządek. Trzeba tam zrobić właściwe muzeum. Żadne wasze wygibasy, żadne chwytanie się prawą ręką za lewe ucho, opowieści, że tak powiem, o rozbiórkach i inne rzeczy nas nie powstrzymają. Zrobimy porządek. Na Westerplatte będzie porządne muzeum, które we właściwy sposób ukaże bohaterstwo polskich żołnierzy i to, że Polska jako pierwsza podjęła walkę z hitlerowskimi Niemcami. Żadne wasze opowieści nam w tym nie przeszkodzą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#StanisławŻmijan">I to była wypowiedź dotycząca poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#StanisławŻmijan">I to była wypowiedź dotycząca poprawki. No właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JerzyPolaczek">Panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#JerzyPolaczek">Jeżeli państwo pozwolą, to teraz pozwolę sobie udzielić głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#StanisławŻmijan">No, bo pan nie reaguje, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JerzyPolaczek">Panie pośle, każda z pań i każdy z panów posłów, którzy zabierali głos, przedstawiali swoje argumenty, tak bym powiedział, w ramach omawiania poprawki nr 6. Ja tylko ewentualnie mogę zwrócić się z uwagą, z prośbą, żeby dyskusja dotycząca omawianej poprawki była jak najbardziej adekwatna do przedmiotu poprawki senackiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MałgorzataChmiel">Jeszcze było zgłoszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JerzyPolaczek">Pani poseł, nikt nie był wymieniony wcześniej z państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MałgorzataChmiel">Ale ja nie zabrałam głosu, a chciałam się wypowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JerzyPolaczek">Ale pani się nie zgłaszała, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MałgorzataChmiel">Jak to nie? Jeszcze mówiłam… Pominął mnie pan.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JerzyPolaczek">Przepraszam, jeśli panią pominąłem, to proszę bardzo. Udzielam pani głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Bardzo mi zależy na odpowiedzi na pytanie, które zadał pan poseł Suchoń, bardzo konkretne pytanie, odnoszące się właśnie do poprawki. A pani Paluch widocznie nie słuchała tego, co mówią przedmówcy.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#MałgorzataChmiel">Pan poseł pytał się, dlaczego państwo senatorowie – i ja też chciałabym usłyszeć odpowiedź – dlaczego państwo senatorowie chcą wyłączyć obowiązek zawiadomienia mieszkańców Gdańska w drodze obwieszczenia w prasie lokalnej? Jest pytanie: Dlaczego? Nie wiem. Podejrzewam, że może przez zemstę, ponieważ mieszkańcy Gdańska nie chcą, żeby Westerplatte zostało wywłaszczone przez państwo. Jest to własność miasta. Nie wiem, dlaczego, tak podejrzewam.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#MałgorzataChmiel">Bardzo proszę o odpowiedź, bo to jest dość ważna sprawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#JerzyPolaczek">Czy przedstawiciel wnioskodawców chce się odnieść do uwag?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#KazimierzSmoliński">Panie przewodniczący, trudno mi odpowiadać za Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MałgorzataChmiel">To niech ktoś odpowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#KazimierzSmoliński">To jest decyzja Senatu, więc nie jestem w stanie odpowiadać za Senat. Musiałbym…</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania…</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MałgorzataChmiel">Kto ma wiedzieć? To jak mamy głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania poprawki nr 6.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki senackiej nr 6? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#JerzyPolaczek">Sekretariat Komisji proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 10 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 6.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 7. Już, sekundę.</u>
<u xml:id="u-103.3" who="#JerzyPolaczek">Czy przedstawiciel strony rządowej chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JarosławKapłon">Wszystko wskazuje, że poprawka nr 7 jest zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Grabarczyk się zgłasza. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. To jest trochę kuriozalna poprawka, ponieważ ingeruje w treść powszechnie obowiązującej ustawy, jaką jest Kodeks postępowania administracyjnego. Poprawka w sposób zupełnie dowolny, trudny do wyjaśnienia, abstrahuje od treści art. 155 k.p.a. Zacytuję: „Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie, za zgodą strony, uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes stron”.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#CezaryGrabarczyk">Może się tak zdarzyć, że tego rodzaju decyzja będzie podejmowana. Co mamy w propozycji senackiej? Do zmiany decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowy muzeum Westerplatte – do zmiany, a art. 155 mówi o uchyleniu i zmianie. Skąd pomysł, żeby ingerować w treść powszechnie obowiązującego kodeksu, który dla systemu prawa w państwie ma znaczenie podstawowe i wyodrębniać zmianę od uchylenia? A co z uchyleniem? Czy w przypadku uchylenia tej decyzji to ograniczenie będzie miało zastosowanie, czy nie?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#CezaryGrabarczyk">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Jak wygląda ocena sytuacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JerzyPolaczek">Za chwilę udzielę głosu przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Zacytuję tylko państwu, paniom i panom posłom, fragment uzasadnienia do uchwały Senatu, akurat odnoszący się do poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#JerzyPolaczek">Cytuję: „Ponadto Senat uznał za właściwe wykluczenie ewentualnej możliwości blokowania postępowania przez strony, które nie zgadzają się na zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie budowy muzeum. W celu osiągnięcia powyższego przyjął poprawkę nr 7, która powoduje, że do wyrażenia zgody na zmianę przedmiotowej decyzji będzie uprawniony jedynie inwestor”. Tyle zamiast mojego komentarza.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#JerzyPolaczek">Jesteśmy przy rozpatrywaniu specustawy, odnoszącej się do podjęcia konkretnej inwestycji, która jest opisana w tytule i treści ustawy, a więc też nie będę odnosił się do głosu i opinii, do której oczywiście ma prawo pan poseł Grabarczyk.</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę Biuro Legislacyjne o wypowiedź w tej sprawie, bo padło pytanie pana posła Grabarczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję. Chcieliśmy zwrócić uwagę, że wprowadzanie wyjątków od przepisów ustaw o randze kodeksowej nie jest, powiedzmy, fortunnym czy szczęśliwym zabiegiem legislacyjnym, natomiast takie przypadki w systemie prawa się zdarzają. Jak rozumiem, intencją Senatu było to, żeby wprowadzić przepis o charakterze lex specialis, o charakterze wyjątku od tej reguły kodeksowej. Jak powiedziałem, nie jest to zabieg legislacyjny, który można jakoś chwalić, ale też nie jest to błąd, bo takich przypadków jest wiele w systemie prawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#JerzyPolaczek">Za chwilkę udzielę głosu, dobrze?</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#JerzyPolaczek">Czy jest jeszcze ktoś z państwa posłów, kto chce zabrać głos przy poprawce nr 7? Jeśli nie, to zamykam listę.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#JerzyPolaczek">Jeszcze udzielam głosu panu posłowi Grabarczykowi, który ponownie poprosił o zabranie głosu. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję. Jeszcze raz zwracam się do Biura Legislacyjnego. Jak w takim razie rozumieć to wyłączenie dotyczące zmiany i pominięcie kwestii uchylenia? Czyli w przypadku uchylenia nie będzie skutkowało to ograniczenie, które proponuje Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak, poprawka odnosi się wyłącznie do zmiany decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo za odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję również.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#JerzyPolaczek">Proszę sekretariat o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#JakubSindrewicz">18 głosów za, 10 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie senackiej poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 8. Czy strona rządowa chce jeszcze skomentować poprawkę nr 8? Przedstawiciel wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#KazimierzSmoliński">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#JerzyPolaczek">Zgłaszają się państwo posłowie. Zaraz będę udzielał głosu. Jako pierwsza zabierze głos pani poseł Chmiel, a następnie pan poseł Grabarczyk.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. To jest kuriozalny przepis. To jest chyba dalszy ciąg lex Szyszko. Można będzie usuwać drzewa, zieleń, bez jakiegokolwiek zezwolenia i bez jakichkolwiek opłat. Szanowni państwo, chyba już przerośliście sami siebie. Jak można w ten sposób podchodzić w ogóle do zieleni, do drzew, a jeszcze na dodatek tak bardzo łamać prawo o ochronie przyrody?</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#MałgorzataChmiel">Tyle lat walczyliśmy o to, żeby w ludziach wykształcić umiejętność ochrony przyrody i wiedzę, że drzewa należy bardzo, bardzo chronić, a każde wycięcie drzewa wiąże się z tak dużą procedurą, że wiele osób zrezygnowało. A teraz chcecie wprowadzić przepis, który będzie mówił: hulaj dusza, piekła nie ma, wycinajcie, co chcecie i nawet nie musicie uzyskać zezwolenia ani wnieść żadnych opłat za wycięcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#JerzyPolaczek">W kolejności głos zabierze pan poseł Grabarczyk i pan poseł Suchoń, a później, na koniec, pani posłanka, ale według kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję. Cały świat ma przed oczyma obrazki harwesterów w Puszczy Białowieskiej…</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#AnnaMilczanowska">I co w związku z tym?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#CezaryGrabarczyk">Cały świat pamięta to barbarzyństwo, na które pozwolił rząd Prawa i Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#CezaryGrabarczyk">A teraz ten przepis to jest zaproszenie harwesterów na półwysep Westerplatte. Jest to ciąg dalszy barbarzyństwa w wykonaniu PiS. Chciałbym zapytać, dlaczego nie mogą mieć zastosowania zwykłe przepisy, które nakazują ochronę przyrody. Nakazują ochronę przyrody w czasie, w którym musimy walczyć o środowisko, w czasie, w którym mamy walczyć ze smogiem.</u>
<u xml:id="u-124.2" who="#CezaryGrabarczyk">Panie pośle wnioskodawco…</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#JerzyPolaczek">Już za chwilkę…</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#CezaryGrabarczyk">…bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#JerzyPolaczek">Za chwilkę udzielimy głosu w podsumowaniu dyskusji dotyczącej poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#JerzyPolaczek">A teraz w kolejności głos ma pan poseł Mirosław Suchoń. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ja też jestem w konfuzji, bo z jednej strony to są ważne poprawki. Poprawki do ustawy sformułowane przez Senat odbiegają od zwyczajowej, powiedziałbym, roli Senatu, czyli zamiast poprawiać ustawy, które zostały przyjęte przez Sejm, to poprawki jeszcze pogłębiają negatywny obraz ustawy. Muszę powiedzieć, że Senat przyzwyczaił mnie – nawet przez ostatnie 3 lata – do zupełnie innej roli.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#MirosławSuchoń">To bardzo źle, panie przewodniczący, że nie ma przedstawiciela Senatu. W związku z tym mam prośbę i apel do pana przewodniczącego, aby jednak skierować na ręce pana marszałka Senatu prośbę o to, aby Senat dopilnował – przynajmniej przy ustawach, które w jakiś sposób są istotne z punktu widzenia państwa – żeby przedstawiciel Senatu był obecny i mógł wyjaśnić, dlaczego zostały przyjęte takie, a nie inne przepisy. Sejm nie powinien być jakimś tam, powiedziałbym, elementem wyłącznie – przepraszam za takie słowa – „przyklepującym” zmiany, tylko tu jednak powinna odbywać się debata. Natomiast debata o zmianach, które wprowadza Senat, prowadzona bez przedstawiciela Senatu, jest, tak delikatnie mówiąc, uboga.</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#MirosławSuchoń">A jeżeli chodzi o meritum, to chciałem zauważyć, że rzeczywiście ten przepis wprowadza sytuację specjalną w takim obszarze, w którym również nie powinno być sytuacji specjalnych. Przepisy zakładają opłaty czy rekompensaty w postaci utworzenia drzewostanu. Jednak źle się dzieje, że w Wysokiej Izbie nie ma chęci ze strony większości do tego, żeby jednak nie wycinać drzew; a jeżeli już są rzeczywiście takie potrzeby, to przynajmniej rekompensować.</u>
<u xml:id="u-128.3" who="#MirosławSuchoń">Przypomnę, że mamy w Polsce problem, potężny problem z jakością powietrza. Przecież problem nie bierze się z tego, że ktoś to wyczaruje, tylko to jest proces dotyczący powietrza, tlenu, w którym zieleń odgrywa znaczącą rolę. Miarą, powiedziałbym, naszego rozwoju cywilizacyjnego i pewnej świadomości w zakresie potrzeb ochrony klimatu, potrzeb czystego powietrza, powinno być również to, że w ustawach nie wprowadzamy w tej materii wyjątków. Po prostu, jeżeli wytniesz drzewo, to masz posadzić nowe, a najlepiej dwa. Tak to powinno wyglądać. Natomiast ten wyjątek…</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MirosławSuchoń">Panie przewodniczący, jeszcze nie skończyłem.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#MirosławSuchoń">Ten wyjątek wprowadza odstępstwo i muszę powiedzieć, że szkoda, iż nie ma przedstawiciela Senatu, bo powinien sprawę wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-130.2" who="#MirosławSuchoń">Natomiast to działanie wpisuje się w szerszą politykę rządu PiS. Przypomnę, że w Bielsku-Białej, w Cieszynie, są prowadzone przez PKP PLK potężne wycinki drzew; wycinki, które z jednej strony pustoszą zielone tereny, a z drugiej strony pozbawiają nasze miasta walorów krajobrazowych. To jest systemowe działanie, mające na celu zniszczenie zieleni, zniszczenie krajobrazu. I tak samo jest z tym przepisem.</u>
<u xml:id="u-130.3" who="#MirosławSuchoń">Dlatego, panie przewodniczący, bardzo proszę, żeby Komisja zagłosowała za odrzuceniem poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#JerzyPolaczek">Teraz w kolejności zabierze głos pani poseł Alicja Kaczorowska i jeszcze raz o głos poprosił pan poseł Grabarczyk.</u>
<u xml:id="u-131.2" who="#JerzyPolaczek">Tak na marginesie tej dyskusji chciałbym tylko coś przypomnieć, może tym koleżankom i kolegom, którzy od niedawna pełnią mandat poselski. Otóż bardzo często przy rozpatrywaniu poprawek Senatu przewodniczący Komisji udzielał głosu na zasadzie „jeden głos za, jeden przeciw” i przechodzono do głosowania. Dzisiaj każdemu z państwa, kto chce zabrać głos, taka zgoda zostanie udzielona.</u>
<u xml:id="u-131.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#AlicjaKaczorowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, całkowicie zgadzam się z tym, że na stężenie dwutlenku węgla w powietrzu, którym oddychamy, ma wpływ ilość drzew. Stąd moje pytanie do pani poseł Chmiel, czy uczyniła jakieś działania w kwestii wycinania drzew w mieście Łodzi w związku z Zielonym Expo. W Parku 3 Maja ma być wyciętych ponad 100 drzew, to są też starodrzewy. To jest okropna strata dla miasta i dlatego pytam panią Chmiel, czy uczyniła jakieś starania w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#MałgorzataChmiel">Chciałabym odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#JerzyPolaczek">Za chwilkę udzielę pani głosu.</u>
<u xml:id="u-135.1" who="#JerzyPolaczek">Natomiast jeżeli nie ma innych zgłoszeń, to chciałbym w tym momencie zamknąć listę posłów. Poseł wnioskodawca za chwilę też się wypowie, na koniec, w podsumowaniu dyskusji dotyczącej poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-135.2" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#CezaryGrabarczyk">Dziękuję. Niedawno mieliśmy przypadek przy nowelizacji Kodeksu karnego, bardzo dużej nowelizacji, że Senat wprowadził do ustawy poprawki, które nie znajdowały się w zakresie pierwotnego przedłożenia. To m.in. spowodowało, że pan prezydent skierował tę niesławną ustawę do Trybunału Konstytucyjnego. Takiego przepisu także nie ma – mówię teraz o poprawce nr 8 – w pierwotnym przedłożeniu.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#CezaryGrabarczyk">Pytanie do Biura Legislacyjnego: Czy ta propozycja Senatu, dotycząca wyłączenia ustawy o ochronie przyrody, nie jest także wyjściem poza zakres pierwotnego przedłożenia ustawy? A to znaczy, że także jest niekonstytucyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#JerzyPolaczek">Pani poseł Chmiel prosiła o możliwość krótkiej repliki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#MałgorzataChmiel">Tak, chciałam odpowiedzieć pani, która pytała się o wycięte drzewa.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#MałgorzataChmiel">Chciałam pani powiedzieć, że zostanie posadzonych kilka tysięcy nowych drzew…</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#AlicjaKaczorowska">My też tego chcemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#MałgorzataChmiel">Zgodnie z prawem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-141.1" who="#JerzyPolaczek">Przedstawiciel wnioskodawców, pan poseł Kazimierz Smoliński prosił o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję bardzo. Z tego, co pamiętam z dyskusji w Senacie, to rozwiązanie zostało powielone z innych ustaw, tzw. specustaw. Dlatego przyjęto takie rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-142.1" who="#KazimierzSmoliński">Zwrócę się do pana posła Grabarczyka i pana ministra. W 2009 r. za identycznym rozwiązaniem w zakresie specustawy gazowej pan poseł głosował, a więc takie rozwiązania istnieją i nie jest to jakieś rozwiązanie, które nie istnieje. Dokładnie w kilku tzw. specustawach takie rozwiązania istnieją. Senat uznał, że tutaj też powinno być ono zastosowane.</u>
<u xml:id="u-142.2" who="#KazimierzSmoliński">Natomiast pan dyrektor zapewniał wielokrotnie, że wycinka będzie tylko i wyłącznie tam, gdzie będzie to niezbędne. Oczywiście żadne harwestery po Westerplatte nie będą jeździć. Potrzebne jest przywrócenie układu komunikacyjnego z 1939 r., który został, że tak powiem, zatarty. Wyrosły drzewa, to są samosiejki, które trzeba będzie usunąć tam, gdzie jest konieczne przywrócenie układu komunikacyjnego z 1939 r. Tylko w tym zakresie będzie stosowany ten przepis. Proszę to jednoznacznie tak rozumieć. Na pewno nie będą wycinane drzewa tam, gdzie to nie jest niezbędne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-143.1" who="#JerzyPolaczek">Były jeszcze pytania do Biura Legislacyjnego, a więc proszę teraz pana mecenasa o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#JakubBennewicz">Dziękuję. Chcieliśmy zwrócić uwagę, że w druku, w pierwotnej wersji tego projektu, podobny przepis miał miejsce, znalazł się w projekcie. Zdanie trzecie brzmiało wówczas troszkę inaczej, a mianowicie: „Do inwestycji w zakresie budowy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 r. nie stosuje się przepisów rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody, z wyjątkiem art. 88 i art. 89 tej ustawy”. To zdanie zostało wykreślone na skutek propozycji Biura Legislacyjnego ze względów legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-144.1" who="#JakubBennewicz">Senat przywraca to zdanie w troszkę innym brzmieniu, w troszkę innej redakcji, bez tych problemów legislacyjnych, o których Biuro Legislacyjne Sejmu wówczas mówiło. Tak że akurat jeśli chodzi o przedłożenie pierwotne, to wymienione zdanie również istniało w tamtej wersji. Jest to konsekwencja tego, o czym jest mowa w art. 14 ust. 1, zdanie pierwsze. Z tego przepisu wynika, że o usunięciu drzew lub krzewów, znajdujących się na nieruchomościach, będzie decydował wojewoda pomorski w decyzji. Stąd też to zdanie trzecie jest pewną konsekwencją tego, o czym już postanowiono w pierwszej części tego przepisu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-145.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania nad poprawką nr 8.</u>
<u xml:id="u-145.2" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem senackiej poprawki nr 8? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Proszę o podniesienie ręki. Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-145.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-147.2" who="#JerzyPolaczek">Poprawkę nr 9 już rozpatrzyliśmy wraz z poprawkami nr 2 i 3.</u>
<u xml:id="u-147.3" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy teraz do rozpatrzenia poprawki nr 10. Czy są jakieś pytania do poprawki nr 10? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-147.4" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 10? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-147.5" who="#JerzyPolaczek">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Czy są jakieś pytania do poprawki nr 11? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-149.2" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#MałgorzataChmiel">Ale o czym jest ta poprawka? Chwila.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#MałgorzataChmiel">Czy mogę powiedzieć chociaż jedno słowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#JerzyPolaczek">Oczywiście, pani poseł. Jeśli pani prosi o zabranie głosu, to udzielam pani głosu.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo. Pani poseł Chmiel, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#MałgorzataChmiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#JerzyPolaczek">Ma pani pytanie do przedstawiciela wnioskodawców, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#MałgorzataChmiel">Tak. Chciałabym…</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę bardzo. Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#MałgorzataChmiel">Już. Przepraszam najmocniej.</u>
<u xml:id="u-158.1" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo, tutaj chodzi o decyzję „o zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie budowy”. To jest przyspieszenie procesu legislacyjnego w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami i z tym, co rozsądek podpowiada, w jaki sposób należy tworzyć inwestycje. Chcecie przeprowadzić byle jak, byleby szybko, byleby tylko to zrobić na obchody 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.</u>
<u xml:id="u-158.2" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo, to naprawdę jest niezgodne z regulaminem Sejmu, tworzenie tego całego prawa. Z opinii biur legislacyjnych wynika, że PiS przyjmując ustawę, nie liczył się z niczym, z zasadami konstytucji, poprawnej legislacji i z regulaminem Sejmu.</u>
<u xml:id="u-158.3" who="#MałgorzataChmiel">Szanowni państwo, naprawdę proszę się zastanowić nad procesem inwestycyjnym, który ta poprawka uchwala. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#JerzyPolaczek">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli można, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#JerzyPolaczek">Przedstawiciel wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#KazimierzSmoliński">Poprawka też w sposób merytoryczny nie zmienia pierwotnego brzmienia tego artykułu. Poprzedni zapis kończył się, że decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji i tam było „na cele budowlane”. Tutaj jest dodane: „oraz do rozpoczęcia prowadzenia budowy lub wykonywania robót budowlanych, innych niż budowa obiektów budowlanych na tych nieruchomościach”. To jest też konsekwencja innych uregulowań, które są w innych specustawach. Żeby nie było wątpliwości co do momentu rozpoczęcia budowy, to rozwinięto końcówkę. Poprawka w sposób zasadniczy nie zmienia tego przepisu i dlatego uważam, że jest słuszna.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-163.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-163.2" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 11? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-163.3" who="#JerzyPolaczek">Sekretariat proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-165.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie senackiej poprawki nr 11.</u>
<u xml:id="u-165.2" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy do poprawki nr 12.</u>
<u xml:id="u-165.3" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 12? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-167.1" who="#JerzyPolaczek">W poprawce nr 13 Senat w art. 29 w ust. 1 proponuje wyrazy „o której” zastąpić wyrazami „o których”.</u>
<u xml:id="u-167.2" who="#JerzyPolaczek">Kto jest za przyjęciem senackiej poprawki nr 13? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-167.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#JakubSindrewicz">19 głosów za, 9 przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#JerzyPolaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-169.1" who="#JerzyPolaczek">Stwierdzam, że Komisja rekomenduje przyjęcie senackiej poprawki nr 13.</u>
<u xml:id="u-169.2" who="#JerzyPolaczek">Przystępujemy teraz do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby misję kontynuował pan poseł Jan Kilian, który był sprawozdawcą na etapie prac sejmowych.</u>
<u xml:id="u-169.3" who="#JerzyPolaczek">Czy pan poseł wyraża zgodę? Pan poseł wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-169.4" who="#JerzyPolaczek">Czy są jakieś inne kandydatury? Jeśli nie ma, to stwierdzam, że Komisja wybrała posła Jana Kiliana na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-169.5" who="#JerzyPolaczek">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Serdecznie państwu, paniom i panom posłom dziękuję.</u>
<u xml:id="u-169.6" who="#JerzyPolaczek">Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>