text_structure.xml
21.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejMaciejewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejMaciejewski">Witam panie i panów posłów, witam zaproszonych gości. Z tego, co się zorientowałem, mamy przedstawicieli Ministerstwa Finansów, miło mi powitać na naszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejMaciejewski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejMaciejewski">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2017, druk nr 881, w zakresie: części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 54 i 70, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 700 – Gospodarka mieszkaniowa i 710 – Działalność usługowa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejMaciejewski">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie ma, nie słyszę, stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przed posiedzeniem członkowie Komisji otrzymali materiały informacyjne do powyższych części.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela ministra rozwoju i finansów, i omówienie części 83 – Rezerwy celowe, pozycji 54 i 70.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, przedmiotem zainteresowania Wysokich Komisji są dwie rezerwy celowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaMilewska">Pierwsza, poz. 54 – środki dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontów, utrzymania, ochrony dróg wojewódzkich i zarządzania tymi drogami. Na 2017 r. zaplanowano w tej rezerwie kwotę 225 000 tys. zł. Rezerwa została zaplanowana z inicjatywy ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło w związku z rozwiązaniami zawartymi w ustawie z dnia 14 września 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta przewiduje utworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na dotacje dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontów, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Rezerwą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Dotacje dla województw będą udzielane przez wojewodów. Dotacja nie może stanowić więcej niż 98% kosztów realizacji zadania. Planuje się, że środki tej rezerwy zostaną przekazane w formie dotacji dla województw w kraju, w których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaMilewska">Rezerwa na ten cel, na rok 2016, była zaplanowana na poziomie 210 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ElżbietaMilewska">Pozycja 70 rezerw celowych pod nazwą „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”. W tej pozycji zaplanowano środki w wysokości 800 000 tys. zł. Zaplanowanie tej rezerwy nastąpiło w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Planuje się, że środki z tej rezerwy zostaną przekazane do wojewodów na dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego, stanowionego uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. Program zakłada poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych oraz standardu lokalnej sieci drogowej a także poprawę oraz zwiększenie atrakcyjności i dostępności terenów inwestycyjnych. W tym celu realizowane będą przedsięwzięcia dotyczące dróg powiatowych i gminnych stanowiących bezpośrednie połączenie ze sobą lub z drogami krajowymi i wojewódzkimi, które przyczynią się do poprawy spójności regionu, przede wszystkim poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz warunków życia społeczności lokalnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ElżbietaMilewska">W 2016 r. środki z tej rezerwy zaplanowane były w wysokości również 800 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ElżbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przez koreferenta do tej części budżetowej, pana posła Grzegorza Woźniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, przed chwilą przedstawioną przez panią przedstawicielkę Ministerstw Finansów część budżetową 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 54 i 70 i realizację, wydatkowanie tych środków w ramach województw, głównie na drogi lokalne, proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejMaciejewski">Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie przedstawicielce Ministerstwa Finansów?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę bardzo, przewodniczący Protas.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekProtas">Proszę państwa, mam pytanie dotyczące rezerwy, która ma trafić za pośrednictwem wojewodów do samorządów województw.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekProtas">Wiemy, że ta rezerwa jest pewną formą rekompensaty za to, że mamy okres przejściowy, jeśli chodzi o zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i umowa była taka, że żaden z samorządów województw dzięki rekompensacie za pomocą tej rezerwy nie będzie miał niższych dochodów niż w roku ubiegłym. Czy ta kwota zabezpiecza tę zasadę?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaMilewska">Tak, ta kwota zabezpiecza ustaloną zasadę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejMaciejewski">Czy są inne pytania?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejMaciejewski">Nie ma, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejMaciejewski">Został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że Komisje przyjęły opinię pozytywną.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejMaciejewski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przez przedstawiciela ministra rozwoju i finansów, i przedstawienie części 85 w zakresie działów 700 – Gospodarka mieszkaniowa i 710 – Działalność usługowa, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaMilewska">Wysokie Komisji, szanowni państwo, jeżeli chodzi o dział 700 – Gospodarka Mieszkaniowa, dochody w tym dziale w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. zostały zaplanowane na poziomie 1 360 669 tys. zł, co stanowi 103,7% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2016 r. Dochody w tym dziale pochodzą głównie z wpływów osiąganych z opłat za trwały zarząd, wieczyste użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa, z wpływów z odpłatnego nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności a także – ze sprzedaży mienia zasobów nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w omawianym dziale w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. zostały zaplanowane w wysokości 91 369 tys. zł, wydatki bieżące w wysokości 90 490 tys. zł. Zostaną przeznaczone głównie na finansowanie zadań z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami, w tym główne cele to: administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wycena nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd nieruchomościami, ponadto – regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa, sporządzanie operatów szacunkowych będących podstawą ustalenia wysokości odszkodowań oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników starostw powiatowych wykonujących wyżej wymienione zadania. Również na zadania bieżące wykonywane bezpośrednio przez wojewodów zaplanowano kwotę w wysokości 7629 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ElżbietaMilewska">Natomiast wydatki majątkowe zaplanowano w wysokości 875 tys. zł, z przeznaczeniem na dostosowanie budynków Skarbu Państwa do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych oraz na wykonanie uzupełniającej dokumentacji projektowo-kosztorysowej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ElżbietaMilewska">W omawianym dziele w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. zaplanowano również uzupełnienie tych wydatków w postaci rezerwy, pozycja 41, z przeznaczeniem na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami. Rezerwę tę zaplanowano na poziomie 27 000 tys. zł. za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ElżbietaMilewska">W projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. w dziale 700 – Gospodarka Mieszkaniowa zaplanowano dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego w łącznej wysokości na poziomie 83 670 tys. zł. Na dotacje zaplanowane na zadania bieżące przypada 82 795 tys. zł, z tego dla powiatów 82 731 tys. zł. To kwota jest przeznaczona głównie na administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, regulowanie stanów prawnych nieruchomości, wycenę nieruchomości dla celów aktualizacji opłat, wypłaty odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości oraz dla samorządu województwa śląskiego, gdzie wojewoda śląski zaplanował środki w wysokości 64 tys. zł z przeznaczeniem na zapłatę rent zasądzonych wyrokami sądowymi na rzecz osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ElżbietaMilewska">Przechodząc do omówienia działu 710 – Działalność usługowa chciałabym przedstawić dochody i wydatki w tym dziale.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#ElżbietaMilewska">Dochody w projektowanej ustawie budżetowej na 2017 r. w budżetach wojewodów, w dziale 710 zostały zaplanowane w wysokości 17 795 tys. zł. Głównym źródłem dochodów w tym dziale są wpływy z tytułu grzywien i innych kar pieniężnych i z opłat legalizacyjnych nakładanych przez jednostki nadzoru budowlanego. Zaplanowano kwotę 17 576 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w dziale 710 zostały zaplanowane w wysokości 349 180 tys. zł. Na wydatki bieżące przypada kwota 345 881 tys. zł, zaś na wydatki majątkowe kwota 3299 tys. zł. Wydatki bieżące głównie przeznaczono na zadania nadzoru budowlanego. Jest to kwota 228 662 tys. zł. Są to środki na bieżącą działalność wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Druga znacząca pozycja to zadania z zakresu geodezji i kartografii. Tu wydatki zostały zaplanowane na kwotę 103 897 tys. zł, głównie z przeznaczeniem na prowadzenie wojewódzkich i powiatowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych, wykonywanie i udostępnianie kartograficznych opracowań tematycznych dla obszaru województwa, współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju. Również większą kwotą jest kwota 9920 tys. zł na badania przeprowadzane przez jednostki samorządu terytorialnego i wojewodów, związane z utrzymaniem, remontami oraz konserwacją kwater i cmentarzy wojennych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#ElżbietaMilewska">Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone w omawianym dziale ukształtowały się na poziomie 286 382 tys. zł. Z tego 77 tys. zł przeznaczono dla gmin, natomiast dla powiatów – 277 444 tys. zł, z tego na zadania bieżące – 276 030 tys. zł i na inwestycyjne – 1414 tys. zł. Dotacje te przeznaczone będą na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii, to jest kwota 95 984 tys. zł oraz na funkcjonowanie i działalność powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, tu przewidywana kwota to 180 046 tys. zł wydatków. Natomiast, dotacje celowe na zadania inwestycyjne w wysokości 1414 tys. zł zostaną przeznaczone na zakup serwerów wraz z osprzętowieniem i oprogramowaniem – 150 tys. zł oraz na realizację zadań inwestycyjnych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego w kwocie 1264 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#ElżbietaMilewska">Dla samorządów województw będzie przeznaczona kwota 8861 tys. zł, z tego na zadania bieżące – 8826 tys. zł a na inwestycje – 35 tys. zł. Dotacje te przeznaczone będą m. in. na prace geologiczne, inwestycyjne, na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii a także na realizację zadań z zakresu wykonywania przez marszałków województw praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa. Dla samorządu województwa świętokrzyskiego została zaplanowana dotacja celowa w kwocie 557 tys. zł z przeznaczeniem na opracowanie programu ochrony powietrza oraz programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenu poza aglomeracjami.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#ElżbietaMilewska">W odniesieniu do zatrudnienia i wynagrodzenia chciałbym uprzejmie poinformować, że z wydatków zaplanowanych w dziale 710 – Działalność usługowa, finansowana jest działalność państwowych jednostek budżetowych, to jest wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. W projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego zaplanowano kwotę 29 671 tys. zł, z przeznaczeniem na wynagrodzenia osobowe pracowników kwotę 2650 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe – 2452 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne – 198 tys. zł oraz na wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej – 27 021 tys. zł, z tego na wynagrodzenia osobowe – 24 969 tys. zł, natomiast na wynagrodzenia roczne – 2052 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#ElżbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przez koreferenta do tej części budżetowej, pana posła Grzegorza Woźniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, pierwsza część budżetowa, 85 – Budżety wojewodów, dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa, skupmy się na najważniejszych kwestiach związanych z dochodami w tym dziale.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#GrzegorzAdamWoźniak">W gospodarce mieszkaniowej planowane dochody na rok 2017 to jest 1 360 669 tys. zł i to są dochody w tym dziale wynikające z dwóch głównych części: gospodarowanie gruntami i nieruchomościami, to jest 1 360 663 tys. zł. Są to dochody z opłat za trwały zarząd (tak jak pani wcześniej powiedziała), za m. in. wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa oraz sprzedaż mienia zasobu nieruchomości Skarbu Państwa. Pozostała działalność to jest 6 tys. zł i są to dochody uzyskiwane głównie z postępowań egzekucyjnych. Przy podziale na poszczególne województwa pierwsze miejsce w tych dochodach zajmuje województwo mazowieckie, jest to 372 017 tys. zł, następnie województwo śląskie – 199 879 tys. zł, trzecie miejsce – województwo wielkopolskie – 152 634 tys. zł. Po zsumowaniu wszystkich dochodów województw jest to 1 360 669 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Natomiast w części budżetowej 85 w dziale 710 – Działalność usługowa dochody kształtują się w wysokości 17 795 tys. zł. Najważniejsze udziały w tych dochodach mają plany zagospodarowania przestrzennego, jest to 10 000 tys. zł, następnie – prace geologiczne, 176 000 tys. zł; zadania z zakresu geodezji i kartografii – 2000 tys. zł; nadzór budowlany – 17 576 tys. zł, są tu głównie dochody uzyskiwane z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, pozostała działalność to jest znikomy udział.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#GrzegorzAdamWoźniak">Wydatki w tej części, może już podziału na poszczególne województwa nie będę przedstawiał, macie to państwo szczegółowo wymienione w podziale na poszczególne województwa w załączniku do działu 710, który otrzymaliśmy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#GrzegorzAdamWoźniak">W związku z powyższym, co do propozycji budżetowej, w części 85 dział – Gospodarka mieszkaniowa dział 700 i 710 – Działalność usługowa samorządów województw, proszę Wysokie Komisje o jej pozytywne zaopiniowanie na 2017 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejMaciejewski">Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MałgorzataChmiel">Chciałam zadać pytanie. I pan, i pani, podnosiliście pozycję pt. „Dochody z wieczystego użytkowania na gruntach Skarbu Państwa”. Czy uwzględniliście w tym projekt ustawy o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność, która – o ile mi wiadomo (co prawda – z doniesień prasowych) – jest bardzo zaawansowana i zamierzacie to państwo z PiS wprowadzić jak najszybciej (przekształcenie użytkowania wieczystego we własność ma być bezpłatne)?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MałgorzataChmiel">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejMaciejewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaMilewska">Ponieważ wojewodowie planowali wydatki i dochody w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy nie umiem odpowiedzieć na pytanie, czy mogli przyjąć pod uwagę projekt ustawy przy szacunkach. Natomiast, ten projekt ustawy (z tego, co jest mi ogólnie wiadomo) zostawia opłaty na tym samym poziomie przez 20 lat.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ElżbietaMilewska">Nie wiem, czy taka odpowiedź jest wystarczająca na tym etapie?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ElżbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejMaciejewski">Czy ktoś jeszcze z pań i panów posłów ma jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejMaciejewski">Nie widzę, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejMaciejewski">Został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części projektu budżetu. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisje przyjęły opinię pozytywną.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejMaciejewski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AndrzejMaciejewski">Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów publicznych proponuję upoważnić posła Grzegorza Woźniaka. Czy są inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#AndrzejMaciejewski">Nie widzę. Stwierdzam zatem, że Grzegorz Woźniak będzie nas reprezentował.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#AndrzejMaciejewski">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#AndrzejMaciejewski">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>