text_structure.xml 59.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Porządek dzienny obejmuje informację o realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyMeysztowicz">Witam serdecznie podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju pana Pawła Chorążego oraz panią, która również reprezentuje ministerstwo. Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, chcieliśmy dzisiaj wysłuchać informacji o realizacji głównego programu gospodarczego Prawa i Sprawiedliwości oraz sztandarowego projektu pana premiera Morawieckiego – Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Pani przewodnicząca Nykiel prosi o głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MirosławaNykiel">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, sytuacja i atmosfera, które towarzyszą temu posiedzeniu Sejmu oraz to, co wydarzyło się podczas tego posiedzenia, w żaden sposób nie korespondują z tym, co zaplanowaliśmy na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MirosławaNykiel">Przypomnę, że mamy rozmawiać na temat Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Doszło do tego, że nie wierzymy w ani jedno słowo wypowiedziane przez ten rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechMurdzek">Co to znaczy my?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławaNykiel">Proszę mi nie przerywać. Jest wolność – zaraz otrzymacie głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Przepraszam bardzo, ale nie przerywajmy sobie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławaNykiel">Powiem co to znaczy. Proszę nie krzyczeć. Teraz ja się wypowiadam. Za chwilę panowie i panie będziecie się wypowiadali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, pani przewodnicząca prosiła o głos, więc jej nie przerywajmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławaNykiel">Jeszcze nie skończyłam. Panie przewodniczący, proszę uspokoić posłów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MirosławaNykiel">Proszę państwa, Marszałek Sejmu łamie notorycznie regulamin Sejmu. Szanowni państwo, możecie wyjść, ale i tak nie uciekniecie od odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MirosławaNykiel">Nie ma sensu debatować dzisiaj o Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, skoro nie mamy zaufania do tego rządu. Miał być pan premier Morawiecki. Dostosowaliśmy się do pana premiera z terminem posiedzenia. Pana premiera nie ma. Wczoraj był na terenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MirosławaNykiel">Nie ma atmosfery do prowadzenia rozmowy na temat Strategii na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju, która jest podstawową do oceny tego programu, ponieważ w Sejmie dzieją się niedobre rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MirosławaNykiel">Lider partii rządzącej wyraził się w sposób haniebny do posłów, którzy mają taki sam mandat jak on.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechMurdzek">Panie przewodniczący, proszę interweniować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MirosławaNykiel">I nie przeprosił. Nie dokonał refleksji i odpowiedzialnego podejścia – nie przeprosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekMatuszewski">Pani poseł, niech pani przerwie ten manifest. Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MirosławaNykiel">Nie przerwę manifestu i nie pozwolę, aby pan na mnie krzyczał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, wzywam pana do reakcji w trybie regulaminowym. Nie może być sytuacji, że na Komisji, która zajmuje się gospodarką, pani wiceprzewodnicząca przedstawia jakieś manifesty. Niech pani idzie na salę posiedzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMeysztowicz">Skupmy się bardziej na temacie dzisiejszego posiedzenia. Panowie, przepraszam bardzo, ale to ja prowadzę posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekMatuszewski">To proszę je regulaminowo prowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyMeysztowicz">Pani przewodnicząca zbliża się do meritum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MirosławaNykiel">Każdego dnia udowadniacie, że nie macie nic wspólnego z odpowiedzialnością. To co chcecie zrobić z Polską jest przerażające. Stawiam wniosek o zamknięcie posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, rzeczywiście atmosfera nie jest najlepsza. Nie ukrywam, że mieliśmy nadzieję, iż na tym posiedzeniu będziemy mogli wysłuchać informacji Ministra Rozwoju na temat realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyMeysztowicz">Mamy dość skomplikowaną sytuację, dlatego że na dzisiejsze posiedzenie chcieliśmy zaprosić przedstawicieli organizacji pracodawców. Nie udało się. Jest zarządzenie pana Marszałka, które uniemożliwia wejście na teren Sejmu osobom, które nie posiadają stałych przepustek. W związku z tym nie udało się zaprosić osób, które w naszej ocenie powinny wysłuchać informacji. Dlatego sądzę, że jedynym rozwiązaniem jest zamknięcie posiedzenia Komisji. Poprosimy pana premiera Morawieckiego o wyznaczenie innego terminu dogodnego dla niego, tak aby Komisja mogła wysłuchać pełnej informacji Ministerstwa Rozwoju, przy większej frekwencji oraz w obecności zaproszonych gości. W tej chwili nie ma nas zbyt dużo, a dodatkowo nie możemy zaprosić gości.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JerzyMeysztowicz">Byłoby dobrze, gdybyśmy w spokojnej atmosferze mogli odbyć dyskusję z udziałem organizacji i reprezentacji przedsiębiorców. W materiale, który otrzymaliśmy jest dużo informacji na temat realizacji i planów ministerstwa. Dotyczy to bezpośrednio polskich firm i przedsiębiorców. Tymczasem dzisiaj na sali nie ma żadnego ich reprezentanta.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym chciałbym serdecznie podziękować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekMatuszewski">Nie, nie, panie przewodniczący. W trybie formalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, w pierwszej kolejności uzasadnię wniosek. Rozumiem, że jest pan pierwszy raz posłem i do tego od razu przewodniczącym Komisji, ale to, do czego pan dopuszcza jest niezgodne z regulaminem. Nie można na komisji, która dotyczy gospodarki, dopuszczać do takich manifestów, które wygłosiła pani wiceprzewodnicząca z Platformy Obywatelskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarekMatuszewski">Na sali są posłowie, który chcą wysłuchać tego, co chce przekazać pan minister. W związku z tym zgłaszam wniosek przeciwny, tj. aby nie kończyć posiedzenia. Jeżeli zakończymy posiedzenie Komisji, to znaczy, że pan przewodniczący chce robić politykę i doprowadzić do tego, aby Komisje nie funkcjonowały normalnie. Mam jeszcze posiedzenie Komisji Sportu i Turystyki, która odbędzie się w zaplanowanym terminie. Są inne Komisje, które rozpatrują poprawki Senatu. Panie przewodniczący, gdyby zamykać posiedzenie Komisji z powodu, który pan podał, nie można byłoby realizować porządku obrad Sejmu i nie byłoby głosowań. Przykładowo, sprawozdawca Senatu nie mógłby przedstawić poprawek senackich i argumentów.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MarekMatuszewski">Jestem za tym, aby dalej procedować i wysłuchać informacji przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł Janyska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Dziękuję bardzo. Kolegom, którzy podważają politykowanie na Komisji chciałabym przypomnieć, że wszyscy jesteśmy politykami, a polityka to dążenie do sprawowania władzy i sprawowanie władzy. Jeśli państwo nie chcecie jej sprawować, to po prostu zrezygnujcie, a nie obrażajcie się na wypowiedzi podczas posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Po drugie, obrady Komisji prowadzi przewodniczący Komisji i on udziela głosu. Państwo wykrzykujecie, łapiecie mikrofony, włączacie mikrofony itd. Rozumiem, że przejmujecie styl od waszego guru – dyktatora Jarosława Kaczyńskiego, który…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekMatuszewski">Protestuję! Panie przewodniczący, proszę przerwać, bo nie wolno mówić takich rzeczy, że ktoś jest dyktatorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę dać mi się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekMatuszewski">Słyszał pan, co powiedziała pana koleżanka, że ktoś jest dyktatorem? To po prostu skandal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę pana, to jest moja ocena.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, to jest skandal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Mam prawo do własnej oceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekMatuszewski">Czy pani ma prawo mówić, że ktoś jest dyktatorem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekMatuszewski">Wy jesteście prowokatorami!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">To jest moja ocena, a pan niech zastosuje się do trybu regulaminowego i nie łamie regulaminu posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">Jarosław Kaczyński wyraźnie wczoraj powiedział (pan pewnie bierze z niego przykład), że „występuje w żadnym trybie”. Wam się wydaje, że możecie tak robić – występować w żadnym trybie. Nie! Jest tryb, zasady i jest regulamin. Przewodniczący ma prawo decydować o zamknięciu posiedzenia Komisji i bardzo pana przewodniczącego o to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, po pierwsze, nie będę mówcom przerywał wypowiedzi, bo nie mam takiego zwyczaju, aby przerywać. Tak było również w przypadku pana posła, któremu nie przerywałem. W związku z tym proszę nie wymagać ode mnie, abym odbierał głos innym posłom. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DariuszKubiak">Dziękuję. Szanowni państwo, w mojej ocenie totalna opozycja robi totalną awanturę. Uważam, że pan przewodniczący, pod wpływem tej awantury, nie powinien nas pozbawiać możliwości pracy i wysłuchania tego, co Ministerstwo Rozwoju przygotowało dla nas.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#DariuszKubiak">Ktoś mówi, że jest za mało osób. Nie wiem, czy jak będzie osiem, dziesięć osób więcej, to będzie dobrze? Przyszliśmy pracować i chcielibyśmy wysłuchać informacji. Bardzo proszę, aby praca Komisji była kontynuowana, bo nic nie stoi na przeszkodzie, aby tak było. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, pani poseł Młyńczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AldonaMłyńczak">Dziękuję. Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek o zamknięcie posiedzenia Komisji ze względu na to, że niestety, ale pan minister Morawiecki nie raczy bywać na Komisji, która zajmuje się sprawami najważniejszymi i najbardziej istotnymi dla kraju. Dopóki pan minister nie znajdzie czasu, wydaje się, że nie powinniśmy rozmawiać na Komisji o Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AldonaMłyńczak">Inna kwestia to brak strony społecznej, która powinna uczestniczyć w wysłuchaniu informacji i debacie na temat realizacji Strategii, dlatego że osoby pracujące w różnych gałęziach gospodarki zainteresowane są Strategią. Dzisiaj ze względu na decyzję Marszałka nie mają możliwości uczestniczenia w posiedzeniu Komisji. Dopóki strona społeczna nie będzie miała prawa uczestnictwa, Komisja nie powinna się obyć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję. Proszę, pan poseł Kobyliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PawełKobyliński">Szanowni państwo, nie będę składał wniosku formalnego, natomiast rzeczywiście wydaje mi się, że najbardziej istotne jest, aby podczas posiedzenia Komisji uczestniczył w niej premier Morawiecki, który jest twórcą Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Panu ministrowi i pani dziękuję bardzo za przybycie. Natomiast nie wydaje mi się, abyście byli w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania, a przede wszystkim, abyście bardzo dobrze znali tę koncepcje, bo państwo jej nie tworzyliście. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Komisji jest napisane, że informację przedstawi pan minister Morawiecki.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PawełKobyliński">Proszę, aby wszyscy wyciszyli emocje.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PawełKobyliński">Wydaje mi się, że udział strony społecznej jest bardzo ważny. Uważam, że jeśli spotkamy się w spokojniejszej atmosferze z udziałem pana ministra Morawieckiego i strony społecznej łatwiej nam będzie rozmawiać na temat absolutnie najważniejszego na tę chwilę dokumentu gospodarczego. Możemy się zgadzać z jego założeniami, albo nie. Jeśli jednak nie ma twórcy Strategii, strony społecznej, do której się odnosi, a frekwencja nie jest najwyższa, ważne jest, abyśmy wspólnie postanowili o tym, aby przenieść posiedzenie Komisji na ten temat i jeszcze raz umówić się na porządną debatę – dłuższą niż zaplanowano na dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PawełKobyliński">Szanowni państwo, moja wypowiedź nie ma charakteru politycznego. Ja was po prostu o to proszę. Zamknijmy to posiedzenie, poczekajmy na ministra Morawieckiego, zamknijmy dyskusję i idźmy dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AdamAbramowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem sprostować nieprawdę, która padła z ust koleżanki z Platformy Obywatelskiej jakoby pan premier Morawiecki nie bywał na posiedzeniach Komisji, czy też nie miał zwyczaju na nich bywać. Pan premier Morawiecki wielokrotnie uczestniczył w posiedzeniach Komisji Gospodarki. Zatem stwierdzenie pani poseł jest całkowicie nieprawdziwe.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AdamAbramowicz">Po drugie, Ministerstwo Rozwoju reprezentuje dzisiaj wiceminister. W związku z tym mówienie, że nie ma odpowiedniego przedstawiciela, który może zaprezentować temat, nad którym Komisja obraduje jest także nieprawdą.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#AdamAbramowicz">Po trzecie, jeśli chodzi o obecność strony społecznej, to wydaje się, że Komisja nie pracuje nad żadnym aktem prawnym, co do którego strona społeczna miałaby się wypowiadać. Komisja wnioskowała o informacje, w jaki sposób i na jakim etapie jest realizacja planu Morawieckiego, a więc wszystkie trzy argumenty, które państwo podajecie są nieprawdziwe i nieuprawnione. W związku z tym wygląda na to, że mają charakter tylko polityczny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, pani poseł Nemś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AnnaNemś">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju nie jest tylko dla Komisji, ale dla strony społecznej, przedsiębiorców – wszystkich obywateli.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AnnaNemś">Tak jak pan poseł powiedział, w chwili obecnej nie toczą się pilne sprawy, które musielibyśmy podejmować. Jeżeli dyskusja może przynieść więcej korzyści, to dlaczego z tego nie skorzystać? Nie rozumiem, dlaczego państwo nie chcecie skorzystać z możliwości, aby Komisja przyniosła więcej owoców.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#AnnaNemś">Państwo mówicie, że minister bywa. Tak, bywa. Policzmy jego obecności. Czy są to dwie-trzy obecności na posiedzeniu Komisji w ciągu dwóch lat? Powiem, że nie byliśmy zbyt często odwiedzani przez pana premiera i każda jego wizyta na pewno przyczyni się do tego, że będziemy wiedzieć więcej. Dlatego przyłączam się do osób, które mówią, aby poczekać na wizytę pana premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JarosławPorwich">Obecność strony społecznej byłaby jak najbardziej wskazana, bo na pewno pojawiłoby się wiele pytań do pana premiera Morawieckiego. Oczywiście, obecność pana premiera Morawieckiego byłaby również bardzo wskazana, bo dyskutujemy na temat bardzo ważnego dokumentu. Natomiast widać, że pan wicepremier chyba nas trochę ignoruje.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JarosławPorwich">Nie widzę żadnego związku tego, co powiedział prezes Jarosław Kaczyński z tym, co ma miejsce na posiedzeniu Komisji. Bardzo proszę nie wywoływać awantury politycznej, bo mówiąc delikatnie jest to rzecz nie na miejscu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę państwa, w Komisji przez półtora roku udało nam się uniknąć polityki. Mam nadzieję, że utrzymamy merytoryczne dyskusje, a polityki w gospodarce będzie jak najmniej. Dlatego apeluję, aby ograniczyć wystąpienia do kwestii merytorycznych. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszKubiak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pani poseł pyta, dlaczego tak się dzieje. Moim zdaniem tak się dzieje, bo państwo z opozycji rozpoczynaliście posiedzenie Sejmu od prowokacji. Dzisiaj również od prowokacji rozpoczęliście posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#DariuszKubiak">Skoro pan wicepremier desygnuje osoby, które mają przedstawić Strategię, to znaczy, że są to osoby przygotowane i wiedzą co robią. Dla wszystkich powinno być to jasne.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#DariuszKubiak">Proszę państwa, abyśmy rozpoczęli pracę i przysłuchali się jak wygląda realizacja Strategii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Przejdziemy do rozpatrzenia zgłoszonych wniosków formalnych. Poddam pod głosowanie wniosek o zamknięcie posiedzenia. Chciałbym tylko powiedzieć, że nieobecność przede wszystkim strony społecznej jest tym czynnikiem, który moim zdaniem decyduje o tym, że posiedzenie Komisji możemy odbyć w przyszłości. Być może wówczas uda się zaprosić pana premiera Morawieckiego, który opowie nam o etapie realizacji Strategii. Jeżeli zakaz pana Marszałka przestanie obowiązywać i strona społeczna zostanie dopuszczona do wejścia na teren Sejmu, będziemy mogli wszystkich zaprosić.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JerzyMeysztowicz">Kto z pań i panów posłów jest za zamknięciem posiedzenia? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę podać wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KatarzynaGadecka">Za 10 głosów, przeciw 13 głosów, 2 głosy wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Panie pośle, bardzo proszę. Ostatnia wypowiedź przed prezentacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AdamAbramowicz">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, jestem posłem od trzech kadencji. Pamiętam ostatnie dwie kadencje, gdy rządziła PO, a byłem członkiem Komisji Gospodarki, nie było w zwyczaju, aby na każde posiedzenie przychodził minister. Minister pracuje także za pomocą wiceministrów, urzędników i dyrektorów departamentów. Mówienie, że premier Morawiecki, nie przychodząc na posiedzenie Komisji, w jakiś sposób lekceważy jej członków jest po prostu zwykłym i nieprawdziwym atakiem politycznym. Premier Morawiecki bardzo szanuje posłów i pracę posłów. Bardzo szeroko konsultuje swoje pomysły ze stroną społeczną. To żaden argument, aby nie procedować z powodu nieobecności premiera. Premier wysłał wiceministra przygotowanego do tego, żeby Komisji przedstawił informację.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#AdamAbramowicz">Tak jak powiedział pan przewodniczący, na tej Komisji powinna być raczej praca merytoryczna, bo dotyczy gospodarki. Zostawmy politykę, ataki i zajmijmy się problemem. Przecież nie kończymy kadencji Sejmu. Komisja nie kończy swojej pracy. Jeżeli nie ma dzisiaj strony społecznej, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaprosić stronę społeczną na następne posiedzenie Komisji. Przecież możemy powtarzać posiedzenia na ten temat co miesiąc, jeżeli uznamy, że warto wgłębić się w realizację planu Morawieckiego. Oczywiście, rozumiem że w formie pomocy, aby plan był realizowany, bo zdaje się, że wszystkim na tym zależy. Plan jest dobry i pozwoli Polsce jeszcze szybciej się rozwijać. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby po wakacjach zwołać posiedzenie Komisji i wtedy strona społeczna będzie w nim mogła uczestniczyć bez problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w tej chwili oddaję głos panu ministrowi, a dopiero później państwo będziecie mogli zadawać pytania. Dziękuję bardzo. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PawełChorąży">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju została przyjęta 14 lutego br. i chciałbym przypomnieć, że jej głównym celem jest tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski, przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PawełChorąży">Strategia jest zbudowana wokół pięciu wyzwań, które zostały sformułowane w diagnozie do tego dokumentu. W odróżnieniu od poprzednich dokumentów strategicznych, Strategia zbudowana jest w oparciu o tzw. podejście projektowe – tzw. projekty strategiczne, projekty flagowe.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PawełChorąży">Oczywiście Strategia ma dużo szerszy horyzont niż pół roku od momentu jej przyjęcia do dzisiaj. W związku z tym duża część przedsięwzięć, o ile nie jest już na etapie realizacji, to jest na etapie konceptualizacji, czy też działań przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PawełChorąży">Przypomnę tylko kilka najważniejszych inicjatyw, które zostały zawarte również w materiale przekazanym Komisji.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PawełChorąży">Po pierwsze, spora część pakietu legislacyjnego, który został już częściowo przyjęty bądź jest na etapie prac rządowych. Są to kwestie związane z poprawą otoczenia prawnego firm i przedsiębiorczości, tworzenia zachęt dla inwestorów i uruchomienia w Polsce dużych inwestycji. Na przykład, w ubiegłym tygodniu została przyjęta tzw. mała ulga inwestycyjna. Jest to jedna z inicjatyw, która również została zapisana w tym pakiecie. Ponadto w pakiecie znajdują się: „100 zmian dla firm” oraz „Konstytucja Biznesu”.</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#PawełChorąży">Nie będę omawiał szczegółowo wszystkich zmian, bo państwo je znacie. W dużej mierze były lub są przedmiotem prac parlamentarnych.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#PawełChorąży">Drugi ważny element związany ze Strategią dotyczy tworzenia instytucji rozwojowych i przebudowy instytucji związanych ze wspieraniem, działaniem w zakresie inwestycji, przedsiębiorczości, czy też internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Mowa jest przede wszystkim o Polskim Funduszu Rozwoju, czy też szerzej rzecz ujmując – Grupie PFR, w skład której (poza PFR) wchodzą takie instytucje jak: KUKE, BGK i zreformowana w ubiegłym roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z podległymi oddziałami zagranicznymi.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#PawełChorąży">W zakresie spraw społecznych – wymiaru terytorialnego – zwiększono poziom instrumentów zwrotnych, co zapowiadano w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Udało nam się osiągnąć siedmioprocentowy pułap instrumentów zwrotnych, finansowanych ze środków europejskich. Co więcej, w sporej części instrumentów, które były uruchamiane w ramach tego pakietu z BGK jako tzw. funduszem funduszy mamy już wyłonionych pośredników finansowych. Przede wszystkim chodzi o takie inicjatywy jak fundusze inwestycji kapitałowych – star-upy, które realizowane są w ramach programu innowacyjnego Innowacyjny Rozwój, ale nie tylko. Na przykład wczoraj została podpisana umowa na wsparcie przedsiębiorców działających w obszarze telekomunikacji na tzw. pożyczkę szerokopasmową, czy też uruchomienie tzw. Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej o wartości 160 mln zł dla około 140 firm społecznych, czyli takich, które działają w obszarach społecznie ważnych bądź zatrudniają osoby z grupy szczególnego ryzyka. Mowa również o szerszym uruchomieniu gwarancji de minimis przez BGK.</u>
          <u xml:id="u-53.8" who="#PawełChorąży">Mówiłem przed chwilą o kwestii związanej z internacjonalizacją. Tak jak zapowiadała to Strategia, opiera się o dwa elementy. Z jednej strony jest to reforma dawnych Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) podległych ministrowi do spraw gospodarki. Z drugiej strony mamy do czynienia z podejściem sektorowym – opartym o branże.</u>
          <u xml:id="u-53.9" who="#PawełChorąży">W tej chwili trwa proces likwidacji starych biur WPHI. Przenosimy środek ciężkości z krajów europejskich przede wszystkim na rynki pozaeuropejskie, bo tam jest dużo łatwiej się przebić na rynkach, które nie są tak nasycone. Elementem tego nowego podejścia było choćby uruchomienie nowego biura w Teheranie, jak również otwarcie nowych biur w Meksyku i Wietnamie. To tylko trzy przykłady krajów, które postrzegane są jako perspektywiczne.</u>
          <u xml:id="u-53.10" who="#PawełChorąży">W ramach podejścia sektorowego – branżowego uruchamiane są projekty wsparcia dla poszczególnych branż, które zostały wskazane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako tzw. branże perspektywiczne. Na przykład, branża meblarska, projekt „Polskie meble”, którego celem jest zwiększenie wartości dodanej. Należy dodać, że Polska jest jednym z wiodących producentów i eksporterów mebli nie tylko w Europie, ale również na świecie. W ramach projektu środki przeznaczone są na finansowanie wzornictwa, które jest słabą stroną polskiego meblarstwa, ale z drugiej strony na wsparcie kompetencji i umiejętności pracowników w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-53.11" who="#PawełChorąży">Jeżeli mówimy o kwestiach związanych z rozwojem wrażliwym terytorialnie, należy wskazać na wykorzystanie środków unijnych. W tym zakresie Polska dysponuje ok. 20% udziałem w ogólnej puli środków przeznaczonych na politykę spójności. Polska w tej chwili jest jednym z głównych odbiorców tego rodzaju środków. Zgodnie z danymi na koniec czerwca br. około 1/3 płatności dla krajów członkowskich trafiło do Polski. To również pokazuje dobry postęp i nadrobienie zaległości w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-53.12" who="#PawełChorąży">Kolejna kwestia, którą chciałbym poruszyć dotyczy zapobiegania marginalizacji i bardziej zrównoważonego rozwoju, który również jest wskazany w Strategii jako obszar priorytetowy. Przede wszystkim jest to uruchomienie Pakietu dla średnich miast. Na podstawie listy przygotowanej przez Instytut Zagospodarowania Przestrzennego PAN została przygotowana lista miast, które w największym stopniu zagrożone są utratą swoich dotychczasowych funkcji. Chodzi przede wszystkim o byłe miasta wojewódzkie. Kryteria selekcji obejmowały kwestie związane z: demografią, zmianami społecznymi, rozwojem gospodarczym. W tej grupie miast znalazły się miasta na prawach powiatów.</u>
          <u xml:id="u-53.13" who="#PawełChorąży">Uzupełnieniem powyższego programu jest przygotowywany pakiet na rzecz obszarów zmarginalizowanych, który w większym stopniu będzie odnosił się do obszarów wiejskich i miast poniżej 15 tys. mieszkańców. W przypadku miast średnich granicą jest liczba 15 tys. mieszkańców. Dodatkowo zaproponujemy szereg działań, które w pewien sposób preferują miasta małe i średnie w pozyskaniu środków np. poprzez stworzenie dedykowanych linii w konkursach finansowanych z programów operacyjnych oraz przygotowywany Projekt Wsparcia Doradczego, który został zapisany w SOR. Celem wsparcia doradczego jest przede wszystkim wsparcie miejscowości, które mają najmniejszy potencjał i nie ubiegały się o finansowanie zewnętrzne m.in. ze względu na brak zdolności administracyjnych i instytucjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-53.14" who="#PawełChorąży">W zakresie zmiany struktury polskiej gospodarki bardzo istotna jest kwestia pozyskiwania inwestycji zagranicznych. Wszystkie inwestycje zagraniczne w Polsce są ważne, natomiast naszym celem jest większe powiązanie struktury inwestycji napływających z zewnątrz np. z branżami, które uważamy za istotne. Przykładem jest np. branża lotnicza, która wskazana jest w SOR i inwestycja Lufthansy. Kolejnym celem jest powiązanie inwestycji z centrami badawczo-rozwojowymi, czyli takie inwestycje, które potencjalnie mogą wesprzeć naszą przyszłą pozycję w zakresie nowych technologii, czy też innowacji.</u>
          <u xml:id="u-53.15" who="#PawełChorąży">W tej chwili toczą się prace koncepcyjne związane z reformą wspierania inwestorów. Część działań już została zrealizowana – tzw. one stop-shop, czy np. jedno okienko dla inwestorów, czyli prowadzenie wszystkich procedur dla inwestora w jednym miejscu. To jest również element reformy PAIH.</u>
          <u xml:id="u-53.16" who="#PawełChorąży">Mamy inne podejście do stref ekonomicznych. W przeszłości i teraz wiele problemów rodzi kwestia rozszerzania stref ekonomicznych. Każdorazowo wymaga to zmiany rozporządzenia. Myślę, że warto skorzystać z doświadczeń naszych sąsiadów w tym zakresie. Czesi w inny sposób dają preferencje potencjalnym inwestorom, tj. w zależności od kryteriów – zatrudnienia, poziomu rozwoju danego regionu, bezrobocia itd. Ten obszar działań jest również zapisany w Strategii.</u>
          <u xml:id="u-53.17" who="#PawełChorąży">Podejmujemy również inne działania związane z polityką inwestycyjną. Mam na myśli przyciąganie inwestycji zagranicznych. W tym obszarze udało się wiele osiągnąć, w tym bardzo ciekawe projekty: GE we Wrocławiu, Lufthansa, LG Chem, czy wreszcie inwestycja Mercedesa w Jaworze.</u>
          <u xml:id="u-53.18" who="#PawełChorąży">Nie będę wchodził w szczegóły. Państwo będziecie mieli pytania i uwagi, więc postaram się na nie odpowiedzieć jako uzupełnienie do materiału, który przekazaliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AdamAbramowicz">Pannie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, dziękuję za wprowadzenie do tematu pracy Komisji, tj. informacji o realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#AdamAbramowicz">W Strategii znalazły się trzy bardzo konkretne i ważne rzeczy dla małych i średnich firm. Bardzo ważna jest rezygnacja z ryczałtowego ZUS dla małej działalności gospodarczej. Dzisiaj ktoś, kto w Polsce chce utrzymywać się z pracy rąk własnych, a nie znajduje pracy na etacie i otwiera firmę, która nie przynosi przychodów, płacąc 1200 zł na ZUS, wpada w kłopoty. Ta kwestia znajduje się w planie premiera Morawieckiego. Chciałbym zapytać, kiedy przepisy wejdą w życie. Wiem, że ustawa jest już gotowa.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#AdamAbramowicz">Po drugie, tzw. firma na próbę, która była wpisana do Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Obejmowało to m.in. zwolnienie ze składek ZUS na okres 6 miesięcy dla rozpoczynających działalność. Powyższe rozwiązanie spowodowałoby pewnie większą aktywność Polaków na polu gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#AdamAbramowicz">Trzecia sprawa, która była wpisana do Planu, dotyczy zwolnienia z rejestracji działalności gospodarczej tych osób, które prowadząc mikro-działalność nie przekraczają miesięcznego obrotu w wysokości 1 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#AdamAbramowicz">Celowo poruszam tylko te elementy Planu, które dotyczą bardzo małych firm, bo uważam, że silna gospodarka oparta jest na małych, rodzinnych firmach. Plan Morawieckiego dawał szansę na odbudowę tego sektora. W tym zakresie Plan jest bardzo ważny i nie do przecenienia.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#AdamAbramowicz">Oczywiście wszystkie działania dotyczące dużych projektów są potrzebne, ale równie ważne i potrzebne są działania w skali mikro, aby nasza gospodarka oparta była na silnych podstawach, czyli milionach małych firm, które być może w przyszłości staną się firmami dużymi, a daj Boże, firmami globalnymi lub europejskimi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Umówmy się, że po trzech pytaniach poproszę pana ministra o odpowiedź. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#GrzegorzPiechowiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałbym dopytać o pakiet dla średnich miast Wiemy, że wszedł w życie 12 kwietnia 2017 r. W pakiecie znajdują się środki dedykowane dla miast w wysokości około 2,5 mld zł. Czy pan minister może dokładnie wyjaśnić na jakie działania środki są dedykowane? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JerzyMeysztowicz">Proszę, pani poseł Czech.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AnnaCzech">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, początkuję w Komisji Gospodarki, ale chciałabym dopytać o sprawy, które w pewnej części pokrywają się z tymi, które kolega poruszył.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#AnnaCzech">Po pierwsze, na pierwszej stronie informacji jest napisane, że w końcowej fazie znajduje się wdrażanie pakietu ponad 100 pro przedsiębiorczych ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Kiedy będzie można powiedzieć, że nastąpiło pełne wdrożenie pakietu?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#AnnaCzech">Po drugie, napisano, że realny efekt przyciągania inwestorów do Polski to m.in. inwestycje i nowe miejsca pracy. W najbliższym czasie zostaną podpisane umowy z inwestorami, którzy utworzą 3500 wysoko wyspecjalizowanych (i pewnie wysoko płatnych) nowych miejsc pracy, ale na obszarze: Warszawy, Gdyni, Katowic i Poznania. Jaka jest szansa na przyciągnięcie inwestorów do średnich miast, które najbardziej potrzebują impulsu rozwoju? Jakie są przyczyny i punkty krytyczne, które powodują, że firmy zagraniczne nie chcą inwestować w średnich miastach? Czy jest to zdiagnozowane? Dzięki diagnozie można byłoby usunąć przyczyny i punkty krytyczne.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#AnnaCzech">Po trzecie, chodzi o pakiet dla średnich miast. Na czym polegają preferencje dla średnich miast w zakresie otrzymywania środków europejskich? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PawełChorąży">Dziękuję bardzo. Zakończenie prac nad trzema ustawami planowane jest do końca tego kwartału.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PawełChorąży">Pakiet dla średnich miast obejmuje szereg różnych działań, począwszy od większych preferencji w inwestycjach infrastrukturalnych, poprzez wsparcie gospodarcze aż po większe środki związane z zatrudnieniem i różnego rodzaju usługami społecznymi. Jako przykład mogę podać uruchomiony wczoraj przez Ministerstwo Rozwoju konkurs Human Smart Cities, który dotyczy inteligentnych miast. Do tej pory mieliśmy miasta duże, które są w stanie samodzielnie generować rozwiązania – duże miasta mają największy potencjał. Wspomniany konkurs podzielony jest na fazy. Konkurs dedykowany jest przede wszystkim dla miast małych i średnich, dla których wyodrębniona jest pula środków. Tylko dwa duże miasta powyżej 500 tys. mieszkańców mogą otrzymać pieniądze w ramach tego konkursu. Głównym celem konkursu jest kreowanie rozwiązań w zakresie niskoemisyjnego transportu, inteligentnych sieci komunalnych, kwestii związanych z różnymi usługami publicznymi (ich digitalizacją) itd.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PawełChorąży">W ramach prac ministerialnych dużą wagę przywiązujemy do rewitalizacji, w tym dotarcia do mniejszych miast. Do tej pory, gdy mówiło się o rewitalizacji, dotyczyło to dużych miast – warszawska Praga, duże miasta w aglomeracji Śląskiej. Natomiast wsparcie w przypadku miast mniejszych było niskie. Za pomocą odpowiednich kryteriów planujemy wyodrębnienie puli dla miast małych i średnich ze środków nieoznaczonych w programach operacyjnych. Środki będą przeznaczone zarówno na infrastrukturę, sprawy społeczne, jak i rozwój gospodarczy.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PawełChorąży">Inicjatywy dedykowane miastom małym i średnim będą uruchamiane sukcesywnie. Nie można powiedzieć, że np. dzisiaj jest to sztywna kwota w wysokości 2,5 mld zł. Wczoraj uruchomiony konkurs opiewa na kwotę 80 mln zł na projekty o wartości od 500 tys. zł do 4 mln zł na jedno miasto. W najbliższym czasie planowane są podobne konkursy w innych programach operacyjnych, w tym w PO Infrastruktura i Środowisko, z którego do tej pory miasta średnie korzystały w najmniejszym stopniu.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PawełChorąży">Pani poseł pytała o inwestycje. Zacznę od stwierdzenia, że ostatecznie to inwestor decyduje gdzie chce ulokować inwestycję. Często jest tak, że rozmawiamy z nimi o inwestycjach na wschodzie, a oni i tak wybierają Dolny Śląsk. Na pewno jest to m.in. kwestia komunikacji. Dolny Śląsk ma super położenie – dostęp do całej Europy Środkowej, dostęp do rynków niemieckich i zachodnioeuropejskich.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#PawełChorąży">Inwestycje możemy stymulować zachętami. Stąd w nowej polityce strefowej chcemy dać dużo większe preferencje w zakresie skorzystania z pomocy publicznej. Gdybyście państwo przyjrzeli się jak obecnie funkcjonuje polityka strefowa, to zobaczycie, że każdy potencjalny inwestor, który przychodzi i mówi, że chce zainwestować w strefie, uprawniony jest do otrzymania grantu gotówkowego. My na to nie patrzymy. Ta polityka jest jakby ślepa. Nie patrzymy gdzie inwestuje, w jakiej branży i co robi. W związku z tym chcemy, aby pomoc publiczna była w większym stopniu powiązana np. z rozwojem gospodarczym regionu, czyli im słabiej rozwinięty region, tym większa preferencja dla inwestora.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#PawełChorąży">Kolejny czynnik to stopa bezrobocia. Im wyższa stopa bezrobocia, tym większe preferencje. Następne kryterium to branża, w tym kwestie związane z B+R. Generalnie, większe możliwości i preferencje dla tych, którzy chcą inwestować w regionach o mniejszym nasyceniu inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-61.7" who="#PawełChorąży">Rozmawiamy z inwestorami, którzy często narzekają na dostępność pracowników i nie chodzi tu o bezrobocie. Nawet w województwie dolnośląskim skarżą się i mówią, że żeby nie Ukraińcy, to firmy by nie funkcjonowały. Z punktu widzenia inwestora często jest mu łatwiej podkupić pracownika z istniejącej firmy niż pozyskać pracownika w regionie, który jest słabo zaludniony i nie ma tradycji kształcenia zawodowego. Dlatego regiony o tradycjach przemysłowych są lepiej postrzegane przez inwestorów, bo mimo wszystko mają jakąś historię w zakresie kształcenia zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-61.8" who="#PawełChorąży">W nowej polityce strefowej dla inwestycji zagranicznych zaakcentujemy i stworzymy kryteria, które będą dawały większe preferencje słabiej rozwiniętym regionom.</u>
          <u xml:id="u-61.9" who="#PawełChorąży">Odbyłem kilka rozmów, podczas których inwestorzy mówili, że zainwestowali, bo świetnie współpracowało się z samorządem. Jak powiedzieli, że przyjeżdżają w niedzielę o godz. 20.00, to ktoś odpowiedział, że nie ma sprawy, ale w innym miejscu powiedzieli, że nie, bo w niedzielę nie pracują. To są takie rzeczy, których nie da się zmierzyć. Czasem jest chemia między inwestorem a władzami lokalnymi, a czasem to szwankuje.</u>
          <u xml:id="u-61.10" who="#PawełChorąży">PAIH przedstawia zawsze kilka ofert. Inwestor na wstępnym etapie dostaje kilka ofert, aby mógł sobie coś wybrać. W tym kontekście myślę, że nowa polityka preferencji przynajmniej dla pewnej grupy inwestorów będzie miała znaczenie i stanowiła większą zachętę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do drugiej tury pytań. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JanWarzecha">Panie ministrze, wspomniał pan o inwestycji Lufthansy? Czy miał pan na myśli wspólną inwestycję GE w Środzie Śląskiej, czy inną? Z tego co słyszałem Lufthansa poszukuje lokalizacji na hamownię i pod uwagę brane było również Podkarpacie.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#JanWarzecha">Przy okazji, wspomniał pan o kłopotach w znalezieniu pracowników na niektórych terenach. Smutne to, ale musimy posiłkować się pracownikami z Ukrainy, a nasi rodacy w dalszym ciągu wyjeżdżają. Chciałem powiedzieć, że mądre samorządy powinny powiązać możliwość przyciągnięcia inwestorów i przedstawienia oferty z programem Mieszkanie+. Są to doskonałe warunki do tego, aby poprzez program stworzyć dodatkowy atut dla pracowników z większych ośrodków na rzecz ośrodków, gdzie jest na nich zapotrzebowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję. Pan poseł Kobyliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PawełKobyliński">Szanowna Komisjo, panie ministrze, bardzo ważnym otoczeniem dla przedsiębiorstwa jest otoczenie prawne. Cały czas mamy sytuację, że otoczenie prawne jest niestabilne, w tym zwłaszcza otoczenie gospodarcze w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Kiedy wrócą wiążące interpretacje prawne i to nie takie za 40 tys. zł (czyli zabezpieczające)? Po prostu, przedsiębiorca pyta i otrzymuje interpretację. Interpretacja musi być jednoznaczna i niepodważalna. Uważam, że jest to bardzo ważne dla przedsiębiorstw, aby mogły się rozwijać, w tym zwłaszcza dla małych, bo duże sobie poradzą.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PawełKobyliński">Na początku swojej wypowiedzi chwalił się pan jednorazową ulgą inwestycyjną. Oczywiście jest to krok w dobrym kierunku. Natomiast bardzo proszę o informację, dlaczego jest dziura między 3,5 tys. zł a 10 tys. zł? Pytałem o to wielokrotnie. W tej sprawie składałem poprawkę, aby dziury nie było. Proszę mi powiedzieć, jaki jest w tym sens, że komputer za 5 tys. zł muszę amortyzować trzy lata, a za 11 tys. zł mogę sobie odpisać jednorazowo. Obawiam się, że w wyniku tego faktury mogą być sztucznie zawyżane. Wystarczy, że w drugą stronę pójdzie faktura np. za ogłoszenie, marketingowa. Będziemy robić fikcję.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PawełKobyliński">Wydaje się, że celem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest stabilne i odpowiedzialne prawo. Przykład, który podałem zupełnie nie koresponduje z tą ideą.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PawełKobyliński">Proszę o odpowiedź na moje pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AdamAbramowicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, chciałbym się dopytać o sukcesję dla firm – osób fizycznych, co było zapowiadane w Strategii, a jest to bardzo ważna sprawa, która powinna być już zrealizowana. Wiele firm na to czeka.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#AdamAbramowicz">Panie ministrze, proszę zwrócić uwagę na to, że przedsiębiorcy w ogóle mają problem z sukcesją. Dzieci drobnych i małych przedsiębiorców nie chcą prowadzić firm. W niektórych branżach jest to ogromny problem. Problem z sukcesją na pewno nie zachęca do prowadzenia firm. W momencie śmierci przedsiębiorcy zaczyna się horror dla całej rodziny. Wiem, że ta kwestia została ujęta w programie. Kiedy ta sprawa zostanie załatwiona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Murdzek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#WojciechMurdzek">Panie ministrze, mamy bardzo twardy wskaźnik mówiący o postępie w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a mianowicie, zamiarem pana premiera było uruchomienie wielkiego kapitału pozostającego w rękach prywatnych przedsiębiorców. Szacunki mówiły o łącznej kwocie ponad 200 mln zł. Uruchomienie tak dużego prywatnego kapitału pokazuje nastroje i zamiary oraz szanse na realny rozwój. Jeżeli przedsiębiorcy uruchamiają swoje środki, to znaczy, iż wierzą we wszystko co się dzieje, że idzie w dobrym kierunku. Jest to bardzo ważne i konkretne. Czy taki ewentualny proces jest monitorowany? Czy można wskazać, które z punktów Strategii przekładają się w wymierny sposób na tego typu procesy? Jak się sprawdza Strategia w relacji do uruchamiania prywatnego kapitału przedsiębiorców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie na końcu zadać pytanie, aby zamknąć tę turę pytań. Panie ministrze, nie mam nic przeciwko temu, aby wspierać i stosować pewne ulgi wobec osób, które po raz pierwszy otwierają biznes i stosować pewnego rodzaju wsparcia i ulg. W rozmowach przedsiębiorcy stawiają zarzut. Mówią OK, od 10 lat prowadzę firmę, a obok mnie ktoś otwiera nowy biznes i dostaje wsparcie. Staje się dla mnie bardzo niezdrową konkurencją, bo ma wsparcie. W związku z tym może obniżyć koszty i może również wykonywać usługi taniej. Jeżeli okaże się, że po dwóch latach wsparcia dana osoba przepisze firmę na sąsiada lub kogoś z członków rodziny i wystąpi o nowe wsparcie, to niestety, ale ta, która 10 lat funkcjonuje, padnie. Czy przewidujecie państwo zabezpieczenia, aby nie dochodziło do takich sytuacji i aby ochronić tych, którzy od wielu lat uczciwie prowadzą swoje interesy? Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PawełChorąży">Jeżeli chodzi o Lufthansę, chodziło mi o Środę Śląską. Nie komentujemy projektów, które są w trakcie realizacji. Prowadzi to PAIH do czasu ich skonkludowania.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PawełChorąży">Pan poseł poruszył kwestię dziury między 3,5 tys. zł a 10 tys. zł. Nie pamiętam w której ustawie, ale jest to procedowane i będzie załatwione. Generalnie, w kierunku podwyższenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł. Ta dziura będzie przez chwilę, natomiast docelowo jednorazowy odpis inwestycyjny ma być podniesiony do 10 tys. zł. Rzeczywiście jest tak, jak pan poseł mówi i istnieje możliwość, że ludzie będą brać wyższe faktury, po to żeby tę sprawę załatwić. W tej chwili nie pamiętam, w której ustawie jest to procedowane, ale mogę panu posłowi przygotować taką informację na piśmie. Podobnie, jeżeli chodzi o interpretacje prawne. Ponieważ prowadzi to Ministerstwo Finansów, jeśli można, przygotuję informację na piśmie po konsultacji z MF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PawełKobyliński">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PawełChorąży">Pracujemy nad rozwiązaniem kwestii sukcesji firm. Jest to również element pakietu, który będzie uruchamiany. Przy okazji pojawia się sporo problemów, bo jak się wchodzi w detal okazuje się, że nie jest to prosta sprawa, zwłaszcza wobec osób, które osobiście prowadzą działalność, a majątek firmy nie jest wyodrębniony. W resorcie pracujemy nad kwestią sukcesji firm.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PawełChorąży">Poruszono kwestię inwestycji, zwłaszcza inwestycji prywatnych. W 2016 r. nastąpił ogólny spadek inwestycji, w tym inwestycji prywatnych. Spadek nakładów inwestycyjnych wyhamował I kwartale br. – z 7% w I kwartale 2016 r. do 0,4%. Z bieżącego odczytu NBP wynika, że następuje stopniowy wzrost aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstw. Myślę, że dane za kolejny kwartał pokażą, na ile ten trend jest trwały, a na ile jednorazowy.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PawełChorąży">Pan przewodniczący poruszył kwestię konkurencji. Zgadzam się z tym. Obserwujemy takie zjawiska, zwłaszcza w małych miejscowościach. Na przykład, jeżeli otwiera się jeden zakład fryzjerski, to drugi upada. Nowy biznes ma dofinansowanie na środki trwałe. Ponieważ środki krajowe i unijne są łatwo dostępne występuje ryzyko hazardu moralnego, bo ludzie mówią, co państwu jest pewnie znane z praktyki, że skoro dają, to przynajmniej kupię sobie biznes za sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia (24 tys. zł), bo jeżeli nawet będę prowadził firmę na stratach, to ostatecznie nie stracę.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#PawełChorąży">W większym stopniu chcielibyśmy przejść na instrumenty zwrotne, oprocentowane nie tak, jak było do tej pory, bo wymusza to większą dyscyplinę i zmniejsza ryzyko zakładania fikcyjnej działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#PawełChorąży">Jako ministerstwo prowadzimy badania. Chcę jednak zaznaczyć, że bardzo trudno jest zejść z badaniami tzw. efektu netto i substytucyjności zakładanych działalności gospodarczych na poziom lokalny. To można stwierdzić na bardzo dużym agregacie. Natomiast trudno z poziomu ministerstwa stwierdzić, czy na głębszym poziomie – np. powiat Żyrardów – nowa działalność nie wykosi konkurencji, która już działa na tym rynku. Na pewno jako resort rozwoju przy zmianach w ustawie o promocji zatrudnienia będziemy postulować, aby w większym stopniu stosować środki zwrotne.</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#PawełChorąży">Pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej funkcjonowały w polskim systemie na początku lat dziewięćdziesiątych. Oczywiście pożyczki mogą być umarzane po dłuższym okresie, po to, aby ktoś zakładając działalność gospodarczą, robił to z myślą o poważnym prowadzeniu biznesu i generowaniu dochodów, a nie o kupowaniu środków, które zostaną po zamknięciu działalności gospodarczej, której de facto nie ma zamiaru prowadzić.</u>
          <u xml:id="u-73.6" who="#PawełChorąży">Generalnie, myślimy o stosowaniu instrumentów zwrotnych z możliwym umorzeniem, ale w dłuższym terminie. Powoli się to dzieje.</u>
          <u xml:id="u-73.7" who="#PawełChorąży">Mówiło się, że jak nie będzie dotacji, będzie mniejsze zainteresowanie działalnością. Jest program Wsparcie w Starcie, który realizowany jest ze środków Funduszu Pracy przez BGK ze środków krajowych. Program adresowany jest do studentów i osób młodych. W momencie, gdy było przejście z jednej perspektywy finansowej do drugiej i nie było środków, ten program bardzo dobrze funkcjonował. Zainteresowanie było, a nawet w niektórych regionach było bardzo duże. Myślę, że w tym obszarze powinna nastąpić jakaś dywersyfikacja podejścia i stopniowe odchodzenie od instrumentów czysto dotacyjnych, bo prowadzą do różnych dysfunkcji. Mam za sobą kilka rozmów w Polsce, podczas których ludzie mówili, że kogoś wsparto, a oni nie dostali. W gruncie rzeczy nie ma miejsca na przysłowiowych dwóch fryzjerów, bo głów do ostrzyżenia i wymodelowania jest tylko na jeden zakład fryzjerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, myślę, że na tym zakończymy prezentację i informację pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym, że na początku posiedzenia były wątpliwości co do procedowania, mam propozycję, żeby po urlopie wystosować pismo zapraszające pana premiera.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#JerzyMeysztowicz">Morawieckiego do spotkania. Rzeczywiście, do tej pory mieliśmy dwukrotnie okazję spotkać się z panem premierem. Do tego czasu być może pojawią się nowe dane, które uaktualnią informację, która pan minister dzisiaj przedstawił. Myślę, że na podstawie materiału, który państwo otrzymaliście będziemy w stanie lepiej przygotować się do debaty z panem premierem i zadać pytania, które nas nurtują.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#JerzyMeysztowicz">Myślę, że wszyscy jesteśmy zgodni do potrzeby takiego spotkania, w tym uwzględniając obecność strony społecznej i reprezentantów organizacji pracodawców. Bardzo proszę, pan poseł Murdzek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WojciechMurdzek">Nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, ale wcześniej przejęzyczyłem się, bo mowa jest oczywiście o miliardach złotych kapitału prywatnego (150–200), a nie o milionach.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#WojciechMurdzek">Ponieważ mamy kontynuować temat, będę wdzięczny za odpowiedź na pytanie o to, jak obserwujemy uruchamianie tego kapitału w kontekście funkcjonowania Strategii. Wydaje mi się, że taki wskaźnik to bardzo twardy sprawdzian Strategii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#AdamAbramowicz">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, patrząc na przebieg posiedzenia Komisji można stwierdzić, czy warto było kontynuować, czy nie. Jak się porzuci politykę traktowaną jako atak na drugą stronę i zacznie się poważnie dyskutować o sprawach ważnych dla Polaków, to osiąga się efekt, który osiągnęliśmy. Moim zdaniem, gdyby Komisja się nie odbyła, nie mielibyśmy wielu bardzo ważnych informacji, w tym także o tym, że będzie można jednorazowo amortyzować zakupy środków za kwoty między 3,5 tys. a 10 tys. zł. Jest to bardzo dobry krok, za co panu premierowi i panu ministrowi dziękujemy. Gdyby tej Komisji nie było, nie moglibyśmy Polakom przekazać tej wspaniałej wiadomości. Gdyby jej nie było, nie mógłbym powiedzieć Polakom o tym, że do końca września będą zakończone prace nad trzema projektami ustaw, w tym dotycząca ZUS, która praktycznie jest już gotowa i, zgodnie z zapowiedzią pani minister Emilewicz, wejdzie w życie od 1 stycznia 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#AdamAbramowicz">Warto dyskutować o gospodarce w sposób, w który dzisiaj dyskutowaliśmy. Bardzo dziękuję za to, że tak się to dobywało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Mam apel do pana posła, gdy będzie chwalił się takim rozwiązaniem, to proszę niech nie zapomni, że osobą, która złożyła poprawkę był poseł Nowoczesnej pan Paweł Kobyliński. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#JerzyMeysztowicz">Ostatnie pytanie. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#AnnaCzech">Dziękuję. Panie ministrze, bardzo dziękuję za informacje i odpowiedzi. Proszę, aby pan minister pochylił się nad kwestią wymazania punktów krytycznych, które blokują inwestowanie w mniejszych miastach. Prosiłabym, aby jeszcze rzetelniej i solidniej podjeść do tego problemu i zastanowić się nad tym, co zrobić, żeby inwestorzy chcieli inwestować w średnich miastach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, myślę, że na tym możemy zakończyć. Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Dziękuję bardzo panie ministrze. Bardzo pani dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>