text_structure.xml
12.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Uprzejmie informuję, że w porządku dziennym posiedzenia mamy tylko jeden punkt.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyMeysztowicz">Chcę bardzo uprzejmie przywitać sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pana ministra Andrzeja Derę. Witamy serdecznie. Chciałbym również serdecznie powitać pana ministra Mariusza Haładyja z Ministerstwa Rozwoju. Witamy serdecznie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli i przedstawiciela Konfederacji Lewiatan. Mam nadzieję, że ze względu na wysoką temperaturę uda się nam sprawnie przeprowadzić posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyMeysztowicz">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyMeysztowicz">Nie słyszę. W związku z tym uznajemy, że przyjęliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyMeysztowicz">Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – druk nr 807. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejDera">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejDera">Projekt zakłada nowelizację jednego artykułu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Proponuje się, aby do obecnego art. 103 ustawy, który opisuje narzędzia przy użyciu których państwo stwarza korzystne warunki dla funkcjonowania i rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, dodać punkt 1a w brzmieniu: „dokonywanie oceny przewidywanego wpływu projektu ustawy lub rozporządzenia na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, stanowiącej odrębną część uzasadnienia projektu ustawy lub rozporządzenia, z wyłączeniem tych projektów ustaw lub rozporządzeń, które nie dotyczą majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub praw i obowiązków przedsiębiorców wobec organów administracji publicznej”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejDera">Wprowadzenie takiego przepisu skutkować będzie zobowiązaniem projektodawców aktów normatywnych do poszerzania katalogu zjawisk, które muszą analizować w ramach oceny skutków regulacji. W odniesieniu do inicjatyw rządowych spowoduje to de facto rozszerzenie dotychczasowej grupy skutków społeczno-gospodarczych ocenianych przez projektodawcę, takich jak wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego, rynek pracy, konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, konkretnie o wpływ na sektor małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejDera">Regulacja poprzez podniesienie poziomu przewidywalności prawa służyć ma ułatwieniu funkcjonowania zdecydowanej większości polskich przedsiębiorców. Już 99,8% polskich przedsiębiorców to mikro, mało i średnie firmy, które zatrudniają prawie 70% pracowników i wytwarzają ponad 50% produktu krajowego brutto. Cały sektor małych i średnich przedsiębiorstw generuje dwukrotnie większy wkład w polskie PKB niż duże przedsiębiorstwa. Te przedsiębiorstwa stanowią niewątpliwie sól polskiej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejDera">Bardzo istotną częścią sektora małych i średnich przedsiębiorstw stanowią firmy rodzinne. Zależnie od stosowanej metodologii ich liczenia ocenia się, że ich udział stanowi aż 90% wszystkich firm działających w kraju.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejDera">Przedsiębiorczość jest siostrą wolności. Wolność gospodarcza to jedno z podstawowych praw człowieka. Nie wolno odstępować ani osłabiać zasady, że gospodarka rynkowa oznacza równe prawa dla wszystkich podmiotów. Specyfiką dzisiejszej gospodarki, a jest to tendencja światowa, staje się to, że wiele dziedzin zdominowały wielkie korporacje. Mają status quasi monopolistów, bo dysponują ogromnym potencjałem produkcyjnym, kapitałowym, dystrybucyjnym, handlowym czy badawczo-rozwojowym.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejDera">Sektor małych i średnich przedsiębiorstw przez długie lata był traktowany przez państwo gorzej niż sektor dużych podmiotów gospodarczych. Działo się tak przede wszystkim dlatego, że brakowało zrozumienia dla trudnych warunków działania małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejDera">Sfera gospodarcza potrzebuje dobrych, przejrzystych i jednoznacznych uregulowań prawnych. Trzeba tutaj zwrócić wnikliwą uwagę na wpływ, jaki poszczególne akty prawne wywierają na mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, w tym przede wszystkim na koszty prowadzenia działalności. Warto mieć przy tym świadomość, że wszystkie skutki nowych regulacji sektor małych i średnich przedsiębiorstw odczuwa dotkliwiej niż duży biznes ze względu na nieporównywalnie mniejszą skalę działalności i skromniejsze możliwości finansowe.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejDera">Środowiska gospodarcze wielokrotnie podnosiły potrzebę nowelizacji prawa w proponowanym kierunku. Prezydent RP miał możliwość zapoznania się z tymi postulatami m.in. w trakcie bezpośredniego spotkania podczas zorganizowanego we współpracy ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców Kongresu Organizacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Taki kongres odbył się 15 czerwca br. w Pałacu Prezydenckim.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejDera">Prezydent z satysfakcją przyjął informację o ogłoszeniu przez rząd tzw. „Pierwszego pakietu ułatwień dla przedsiębiorców – 100 zmian dla firm”. Proponowane formy to usprawnienie procedur Kodeksu postępowania administracyjnego, szybki i prosty tryb załatwiania mało skomplikowanych spraw oraz klarowne zasady stosowania kar administracyjnych. Przewidywana jest również ochrona przed zmianami interpretacji prawa. Ciekawą propozycją jest stworzenie elektronicznego systemu raportowania dla przedsiębiorców, aby zmniejszyć obowiązki administracyjne firm.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejDera">Kancelaria Prezydenta RP, w ramach prac Narodowej Rady Rozwoju, stara się utrzymywać ciągły kontakt z MR i na bieżąco monitorować i wspierać wszelkie prace Rady Ministrów w zakresie tworzenia lepszych, przyjaźniejszych regulacji dla przedsiębiorców. Przedkładany projekt wpisuje się w te działania. Został on pozytywnie zaopiniowany przez KPRM i stąd wniosek o pozytywną ocenę przedłożonego projektu i przyjęcie go przez Komisję Gospodarki i Rozwoju w zaproponowanym kształcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym, że jest to projekt prezydencki, bardzo prosiłbym pana ministra Haładyja o odniesienie się jako strona rządowa do tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariuszHaładyj">Dziękuję panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MariuszHaładyj">Tak jak powiedział pan minister Dera, stanowisko ministra Kowalczyka jest pozytywne. Jako MR również pozytywnie odnosimy się do tej inicjatywy. Tak, jak pan minister powiedział, rzeczywiście zmiana i jej kierunek komponuje się z rozwiązaniem, które MR również zaproponowało.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MariuszHaładyj">Natomiast odnosząc się co do stanowiska rządu. W tej chwili projekt stanowiska rządu jest w uzgodnieniach międzyresortowych. W związku z tym stanowisko rządu, jako już całej Rady Ministrów, będziemy mogli przedstawić po przyjęciu go przez przynamniej Komitet Stały Rady Ministrów. Wówczas stanowisko będzie bardziej definitywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyMeysztowicz">Otwieram dyskusję. Mam też prośbę do pań i panów posłów, aby po zakończonej wypowiedzi określili swoje stanowisko, czy będziemy procedować na posiedzeniu Komisji, czy powołamy podkomisję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę panią przewodniczącą.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaMalik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Pragnę zwrócić uwagę, że w tym przypadku nie ma jasnej deklaracji, że projekt został dogłębnie przeanalizowany przez rząd. Z tego, co pan powiedział, nie słyszałam, aby Komitet Stały Rady Ministrów podpisał się pod tą zmianą. Nie zrozumiałam być może pana wypowiedzi dobrze, dlatego bardzo proszę o wyjaśnienie, jakie macie stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyMeysztowicz">Bardzo proszę panie ministrze o wytłumaczenie tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariuszHaładyj">W poniedziałek MR skierowało projekt stanowiska Rady Ministrów do uzgodnień międzyresortowych z terminem na zgłaszanie uwag, jeśli dobrze pamiętam, do piątku. Po przeprowadzeniu tego etapu pracy, czyli uzgodnień międzyresortowych, projekt zostanie skierowany do Komitetu Stałego Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EwaMalik">Czyli w zasadzie dobrze zrozumiałam, że dopiero zostanie skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EwaMalik">W związku z tym, że nie możemy – przynamniej jako członkowie klubu parlamentarnego, którego jestem reprezentantką – stwierdzić, czy zmiana zostanie zaakceptowana przez kierownictwo klubu, dlatego bardzo proszę o to, żebyśmy dzisiaj nie przegłosowywali zmiany i nie procedowali projektu ustawy. Mam prośbę, żebyśmy po prostu włączyli zmianę jako kolejny punkt do porządku dziennego następnego posiedzenia Komisji, na następnym posiedzeniu Sejmu, a dzisiaj zamknęli już posiedzenie Komisji. To jest mój wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Został złożony wniosek formalny, w związku z czym musimy go przegłosować, ale jeszcze przed głosowaniem zabierze głos pani przewodnicząca Nykiel, a później pan poseł Murdzek. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławaNykiel">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy państwo macie jakieś uwagi do tego projektu na tym etapie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławLichocki">Mamy uwagi, które będą zgłaszane w trakcie prac. Natomiast w czasie pierwszego czytania jeszcze nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Murdzek. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechMurdzek">Ponieważ nie słyszeliśmy, żeby istniała presja czasu, to myślę, że wniosek poczekania na stanowisko Rady Ministrów jest rozsądny.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechMurdzek">Chciałem również odnieść się do pomysłu mówiącego o powołaniu podkomisji. Uważam, że nie powinniśmy komplikować i przedłużać procedowania przez tworzenie kolejnego bytu. Wydaje się, że projekt jest na tyle czytelny, że możemy go szybko zaopiniować w ramach pracy Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję bardzo. Został zgłoszony wniosek formalny. Wniosek dotyczy przerwania przeprowadzenia pierwszego czytania do otrzymania pełnego stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JerzyMeysztowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku? (26) Dziękuję. Kto jest przeciw? (1) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyMeysztowicz">Wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym przerywam pierwsze czytanie wnioskowanego projektu ustawy. Poczekamy zatem na stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JerzyMeysztowicz">Dziękuję państwu bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>