text_structure.xml
10.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. Witam panie poseł i panów posłów, członków Komisji. Witam panią Katarzynę Krzywdę, dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam pana Tomasza Emiljana, dyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, pana Adama Bandosza, wicedyrektora Departamentu Infrastruktury NIK, pana Tadeusza Winiarza, wicedyrektora Departamentu Infrastruktury NIK. Pani Beaty Orlik tłum nie wpuścił. Skandal, nawet urzędnicy państwowi nie mogą wejść do pracy wobec gróźb kierowanych w ich stronę. Trzeba to zgłosić marszałkowi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2017 roku (druk nr 2726) w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przypominam, że Marszałek Sejmu, zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu, skierował 5 lipca br. przedstawione przez prezesa NIK sprawozdanie z działalności NIK w 2017 roku (druk nr 2726) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu zaopiniowania. Jednocześnie marszałek skierował to sprawozdanie do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w ich zakresie działania oraz przedstawienia opinii i wniosków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszEmiljan">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, prezes NIK, wykonując swój konstytucyjny obowiązek, przedłożył Sejmowi sprawozdanie z działalności Izby w 2017 roku, w którym zawarte są również informacje o kontrolach prowadzonych w zakresie działania Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TomaszEmiljan">Departament Infrastruktury w roku 2017 swoją działalność kontrolną koncentrował na najważniejszych obszarach pozostających w jego właściwości kontrolnej, w tym na zagadnieniach dotyczących gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TomaszEmiljan">W zakresie działania Wysokiej Komisji NIK przeprowadziła trzy kontrole wykonania budżetu państwa w 2017 roku w części 21 – Gospodarka morska, części 62 – Rybołówstwo oraz w części 69 – Żegluga śródlądowa, które już zostały zaprezentowane Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TomaszEmiljan">Departament Infrastruktury w 2017 roku przeprowadził również pięć kontroli planowych, w tym jedną w zakresie działania Wysokiej Komisji. Kontrola dotyczyła infrastruktury dostępowej do portów morskich. Jej celem było dokonanie oceny, czy działania organów administracji państwowej i zarządcy infrastruktury kolejowej na rzecz poprawy dostępu od strony morza i od strony lądu do portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej były skuteczne. Informacja o jej wynikach została już przekazana ministrom infrastruktury oraz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, którzy przekazali NIK swoje stanowiska dotyczące tej informacji. Informacja aktualnie została skierowana do druku i w najbliższym czasie, myślę, że tuż po wakacjach, zostanie przekazana Sejmowi i Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TomaszEmiljan">W maju br. rozpoczęliśmy kontrolę planową, dotyczącą wykorzystania nadmorskiego pasa technicznego do celów innych niż ochrona brzegu, której głównym celem jest ocena, czy urzędy morskie wykonały zadania związane z wykorzystaniem pasa technicznego zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Publikacji wyników kontroli spodziewamy się na przełomie roku.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TomaszEmiljan">Działania kontrolne w zakresie kompetencji Komisji wykonywały też delegatury NIK. Delegatura w Gdańsku w zakresie działania Komisji przeprowadziła trzy kontrole planowe i jedną kontrolę doraźną. Wyniki kontroli planowych są w końcowej fazie opracowania i niebawem zostaną przekazane Wysokiej Komisji. Chciałbym tylko zasygnalizować, czego dotyczyły te kontrole.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TomaszEmiljan">W związku z propozycją Wysokiej Komisji objęcia kontrolą zagadnień dotyczących wykorzystania przez podmioty prywatne obiektów i sprzętu należących do Akademii Morskiej w Gdyni i Akademii Morskiej w Szczecinie oraz podmiotów od nich zależnych, do planu pracy NIK na 2017 r. została przyjęta kontrola pt. Gospodarowanie mieniem Akademii Morskich w Gdyni i w Szczecinie, w ramach których sprawdzono, czy uczelnie prawidłowo gospodarowały wybranymi składnikami mienia. Ta kontrola została już zakończona. Została wewnętrznie zatwierdzona w Izbie, czeka na druk i tuż po wakacjach trafi pod obrady Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TomaszEmiljan">W ramach drugiej kontroli, dotyczącej działania Policji Wodnej na wodach morskich i terenach nadmorskich sprawdzono, czy działania Policji Wodnej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na wodach morskich i terenach nadmorskich były prawidłowe. Ta kontrola została już zatwierdzona przez nadzorującego wiceprezesa i myślę, że na przełomie roku jej wyniki będą w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TomaszEmiljan">Kolejna kontrola dotyczyła rozwoju średnich i małych portów morskich, a jej głównym założeniem było sprawdzenie, czy i w jaki sposób administracja morska, marszałkowie województw i podmioty zarządzające portami realizują założenia przyjęte w strategiach i planach rozwoju portów morskich. Ta sprawa jest na podobnym etapie. Kontrola została zatwierdzona przez nadzorującego wiceprezesa i na przełomie roku powinna być w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TomaszEmiljan">Delegatura NIK w Gdańsku, w wyniku sugestii Wysokiej Komisji, przeprowadziła w 2017 roku kontrolę doraźną dotyczącą prawidłowości działań związanych z nabyciem przez Urząd Morski w Gdyni nieruchomości położonej w Elblągu przy ul. Grażyny 2 oraz oddaniem jej w najem i dzierżawę. Celem nabycia wyżej wymienionej nieruchomości było uzyskanie bezpośredniego dostępu do basenu portowego wyposażonego w nabrzeże umożliwiające cumowanie jednostek pływających Urzędu Morskiego. Zakup tej nieruchomości, znajdującej się w sąsiedztwie budynku Delegatury Urzędu Morskiego w Elblągu, zapewni również Kapitanatowi Portu Elbląg bezpośredni dostęp do basenu portowego, a Urzędowi Morskiemu możliwość przeprowadzania dalszych regulacji prawnych dotyczących własności gruntów znajdujących się pod wodami basenu portowego. Jak ustaliliśmy, nabycie wyżej wymienionej nieruchomości zostało przeprowadzone zgodnie z art. 135 ust. 1 ustawy o finansach publicznych i poprzedzone wymaganą zgodą ministra skarbu państwa. W latach 2012–2015 Urząd Morski zawarł, wcześniej informując o tym właściwego ministra oraz starostę elbląskiego, z Przedsiębiorstwem Budownictwa Wodnego Elbląg spółka z o.o. trzy umowy najmu pomieszczeń biurowych oraz dwie umowy dzierżawy nabrzeża i terenów zlokalizowanych na nabytej nieruchomości. Wpływy z czynszu najmu i czynszu dzierżawnego, w łącznej kwocie 66,1 tys. zł, obniżyły koszty utrzymania ww. nieruchomości do czasu opracowania koncepcji i planu jej zagospodarowania. Kontrola nie potwierdziła tezy o nabyciu nieruchomości, a następnie oddanie jej zbywcy w najem i dzierżawę. Nieruchomość została nabyta od Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Tczewie Sp. z o.o. w likwidacji, a przekazanie wymienionej nieruchomości w najem i dzierżawę nastąpiło na rzecz innego podmiotu, czyli Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego Elbląg spółka z o.o.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TomaszEmiljan">Chciałbym dodać jeszcze, że uwzględniając propozycje Wysokiej Komisji, zgłoszone do planu pracy NIK w 2018 roku, Delegatura NIK w Szczecinie w IV kw. br. rozpocznie kontrolę zatytułowaną: Sytuacja finansowa Polskiej Żeglugi Morskiej Przedsiębiorstwa Państwowego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TomaszEmiljan">W zakresie współpracy z organami parlamentu chciałbym jeszcze dodać, że w 2017 roku przedstawiciele departamentu utrzymywali stałe kontakty z Komisją Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i w miarę potrzeb, wynikających z bieżących prac poszczególnych organów Sejmu, podejmowaliśmy także współpracę z innymi komisjami i podkomisjami sejmowymi i senackimi. Współpracowaliśmy zwłaszcza z Komisją Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TomaszEmiljan">Dziękując za uwagę uprzejmie proszę Komisję o przyjęcie przedłożonego sprawozdania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę. Pozostało nam uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje powyższe sprawozdanie, nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. Sprzeciwu nie słyszę. Taką opinię przekażemy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chcę państwu zakomunikować, że w związku ze złożonymi poprawkami do ustawy o żegludze śródlądowej, jak też z tym, że dziś będzie rozpatrywany projekt ustawy – Prawo wodne, do którego też prawdopodobnie będą poprawki, jutro o 10.30 odbędzie się posiedzenie w sprawie tych poprawek. Sygnalizuję, że musimy rozpatrzyć te poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>