text_structure.xml
28.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry. Witam państwa na posiedzeniu Komisji. Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Reprywatyzacji na rok 2019, w pkt 2 rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2308) i w pkt 3 pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (druk nr 3269) – uzasadnia poseł Zbigniew Sosnowski. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia wniosków stwierdzam jego przyjęcie,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Witam serdecznie naszych gości w osobach pana Leszka Skiby – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra. Witam pana Filipa Świtałę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra. Witam pana dyrektora Jarosza z Najwyższej Izby Kontroli. Witam wszystkie osoby. Witam państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Proszę pana ministra o przedstawienie wniosku. Bardzo proszę, pan minister Leszek Skiba.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LeszekSkiba">Dzień dobry państwu. Bardzo mi miło. Panie przewodniczący, mam przyjemność przedstawić wniosek związany ze zmianą planu finansowego Funduszu Reprywatyzacji na rok 2019 celem zaopiniowania przez Komisję Finansów Publicznych, sejmową Komisję Finansów Publicznych w związku z ogłoszeniem w dniu 14 marca 2019 r. ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem oraz niektórych innych ustaw wprowadzającej zmiany w ustawie o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. W związku z tym przekazaliśmy państwu ten skorygowany projekt planu właśnie z prośbą o informację, o opinię Komisji Finansów Publicznych Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LeszekSkiba">Zmiany w części A wynikają z dostosowania nazwy zadania do zmian wprowadzonych właśnie przedstawioną wyżej ustawą, zwiększenie kosztów zaplanowanych na kwotę 400 000 tys. zł do kwoty 2 500 000 tys. zł na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 w brzmieniu nadanym ustawą z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018, ponieważ w dniu 31 grudnia na rachunek Funduszu Reprywatyzacji dokonano wpłaty z budżetu państwa w związku z powyższą ustawą w wysokości 2 100 000 tys. zł, zwiększając tym samym stan funduszu. Zgodnie z uzasadnieniem do wyżej wymienionej nowelizacji umożliwienie przekazania w 2018 r. pozwoli na realizację projektów inwestycyjnych. Ponadto w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zmianie ustawy nabycie lub objęcie akcji ze środków Funduszu Reprywatyzacji będzie możliwe tylko w latach 2019–2020.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LeszekSkiba">Zmiana jest również w pkt 1.7 – Udzielenie przez Skarb Państwa pożyczek na rzecz spółek z udziałem Skarbu Państwa lub państwowej osoby prawnej, w której ponad połowa akcji lub udziałów należy do Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych oraz przedsiębiorców, w stosunku do których osoby te są przedsiębiorcami dominującymi. Tu jest zwiększenie kosztów z zaplanowanej kwoty 200 000 tys. zł do 450 000 tys. zł. Zwiększenie środków wynika z niewykorzystania przez pożyczkobiorcę, to jest Telewizję Polską S.A. w roku ubiegłym kwoty wynikającej z tej różnicy 250 000 tys. zł, której wypłata była możliwa już w 2018 r. na podstawie umowy pożyczki zawartej 21 lipca 2017 r. pomiędzy Skarbem Państwa a spółką Telewizja Polska S.A. oraz zgodnie z planem finansowym Funduszu Reprywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LeszekSkiba">Zaś w części B planu finansowego na podstawie wykonania 2018 r. w pkt 1 stan funduszu na początek roku ulega zwiększeniu z planowanej kwoty 2444 083 tys. zł do kwoty 5 247 844 tys. zł, w tym zwiększenie środków pieniężnych z kwoty 1 844 083 tys. zł do kwoty 4 896 691 tys. zł oraz zobowiązań do kwoty 177 tys. zł. Zmniejszeniu ulegają należności z planowanej kwoty 600 000 tys. zł do 351 330 tys. zł głównie w związku z niewykorzystaniem transz pożyczki dla Telewizji Polskiej. W pkt 2 przychody ulegają zwiększeniu z planowanych 51 297 tys. zł do 74 000 tys. zł. Z tego odsetki od środków ulegają zwiększeniu z kwoty 30 797 tys. zł do 54 500 tys. zł, a odsetki od udzielonych pożyczek – zmniejszeniu. W związku z informacjami podanymi powyżej kwota dotychczasowa to było 20 500 tys. zł, a aktualna 18 500 tys. zł. Różne, w tym określone ustawowo, przychody państwowych funduszy celowych ulegają zwiększeniu do kwoty 1000 tys. zł. Są to opłaty za gotowość od niewykorzystanej przez TVP części udzielonej pożyczki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LeszekSkiba">W pkt 3 – Koszty realizacji zadań, ulegają zwiększeniu z zaplanowanej kwoty 760700 tys. zł do kwoty 2 860 700 tys. zł, w tym koszty własne ulegają zwiększeniu z 667700 tys. zł do 27607000 tys. zł, w tym wydatki na nabywanie lub obejmowanie akcji ulegają zwiększeniu analogicznie z kwoty 400 000 tys. zł do 2 500 000 tys. zł w związku ze zmianą ustawy okołobudżetowej, o której była mowa wcześniej. W konsekwencji powyższych zmian w pkt 4 stan funduszu na koniec roku ulega zwiększeniu z planowanej kwoty 1 734 680 tys. zł do kwoty 2 461 144 tys. zł. Z tego środki pieniężne ulegają zwiększeniu z kwoty 1 140 680 tys. zł do kwoty 1 838 144 tys. zł, należności z kwoty 594 000 tys. zł do 623 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LeszekSkiba">Również w części E – Dane uzupełniające, planu finansowego wprowadzono zmiany. Odpowiednio do dokonanych zmian w części B zwiększeniu ulega kwota wolnych środków finansowych przekazywanych w zarządzanie lub depozyt u Ministra Finansów z planowanej kwoty 1 140 680 tys. zł do kwoty 1 838 144 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu ministrowi za przedstawienie wniosku. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w przedmiocie pierwszego punktu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzlachta">Zatem proponuję opinię nr 238 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Reprywatyzacji, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2019 r.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzlachta">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2019 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z 15 marca 2019 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Reprywatyzacji na 2019 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzlachta">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Reprywatyzacji przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Jest pytanie. Pan... Jest sprzeciw. W związku z tym przeprowadzimy głosowanie. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii nr 238, którą odczytałem? Kto jest za jej przyjęciem? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Bardzo proszę pana sekretarza o odczytanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszŻylik">Wynik: 13 głosów za, 9 przeciw, 1 osoba wstrzymała się.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Zatem decyzją Komisji opinia nr 238 została przyjęta. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do pkt 2 – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3308).</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję gościom, którzy uczestniczyli w pkt 1. Do widzenia.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejSzlachta">W dniu 21 marca Senat przyjął uchwałę w sprawie zmiany ustawy... ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Senat zaproponował w swojej uchwale 4 poprawki. Marszałek Sejmu skierował uchwalę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AndrzejSzlachta">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbyło się w następującym porządku: wystąpienie senatora... Chciałbym zapytać, czy jest senator, który będzie reprezentował? Zatem tego punktu nie będzie. Przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego, ewentualne głosy za i przeciw, głosowanie poprawek. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji proceduralnej? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#AndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę o stanowisko rządu, bo nie ma przedstawiciela Senatu. Bardzo proszę pana ministra. Pan minister Filip Świtała.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#FilipŚwitała">Dziękuję. W sprawie... Po kolei do każdej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, do każdej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#FilipŚwitała">W zakresie poprawki 1 mamy pozytywne stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Zatem znamy stanowisko rządu w sprawie poprawki 1. Czy biuro ma uwagi? Nie. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej poprawki? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, druga poprawka Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#FilipŚwitała">Stanowisko jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Stanowisko rządu w sprawie drugiej poprawki Senatu jest pozytywne. Uwagi państwa posłów? Nie ma. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka 3. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#FilipŚwitała">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekPędzisz">Dziękuję uprzejmie. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne rekomenduje poprawkę 3 i 4 głosować łącznie, jako że mają one na celu ujednolicenie terminów przejściowych. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Zatem proszę pana ministra o uwagę albo raczej stanowisko do poprawki 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#FilipŚwitała">Stanowisko jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Czyli stanowisko w sprawie poprawki 3 i 4 jest pozytywne. Zgłaszała się pani poseł. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZofiaCzernow">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja mam pozytywne stanowisko dotyczące tej poprawki 3, ale chcę podkreślić, że kiedy Platforma Obywatelska zgłaszała poprawkę, która rozwiązywała ten problem, to niestety pan minister bardzo negatywnie wypowiedział się na posiedzeniu Sejmu i naprawdę byłam zaskoczona, bo co innego mówił pan na posiedzeniu Komisji, a co innego na posiedzeniu Sejmu. Więc jest to nieelegancko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję pani poseł Zofii Czernow za przypomnienie historii. Często tak bywa, że również opozycja ma rację. My to szanujemy. Czy zatem jest sprzeciw...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanSzewczak">Nie często – czasami.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec poprawki 3 i 4? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzlachta">Zatem rozumiem, że Komisja przyjęła poprawki Senatu. Czyli nie potrzebujemy głosowania. Potrzebujemy głosowania? Nie potrzebujemy głosowania. Dziękuję. Zatem skończyliśmy omawianie pkt 2. Dziękuję panu ministrowi. Proszę? O, poseł sprawozdawca. Nie wiem, kto? Ja byłem, więc będę kontynuował, jeżeli państwo wyrazicie na to zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanSzewczak">Chciałbym zgłosić pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzlachta">Zatem posłem sprawozdawcą w sprawie poprawek Senatu będę ja. Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy, zatem pkt 2.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, mamy taką sytuację, że powinniśmy zacząć pkt 3, ale pan poseł... O, jest pan poseł. Bardzo się cieszę, bo myślałem, że... Jest pan poseł, zatem przystępujemy do pkt 3 – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (druk nr 3269). Uzasadniał będzie pan poseł Zbigniew Sosnowski, którego witam na naszym posiedzeniu. Bardzo proszę pana posła o przedstawienie projektu...</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewSosnowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Mamy uzasadnienie. Bardzo proszę, panie pośle, o taką syntezę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewSosnowski">Dzień dobry państwu. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, projekt, który mam przyjemność przedstawić, jest poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości i wychodzi on naprzeciw zapotrzebowaniu małych organizacji pozarządowych, które nie są rejestrowane w rejestrze przedsiębiorców KRS. Szanowni państwo, mogliście państwo zapoznać się zarówno z projektem jak i z uzasadnieniem, dlatego nie będę przedstawiał go w całości tu na tym posiedzeniu. Zwrócę jednak uwagę na te fragmenty, które są bardzo istotne dla sprawy, ważne dla obywateli, bo chcę państwa przekonać do tego, że ten projekt to nie jest spełnienie moich ambicji czy ambicji posłów, którzy podpisali się pod tym projektem, ale jest naprawdę projektem, którego oczekują zwykli obywatele, którzy są zrzeszeni w różnego rodzaju stowarzyszeniach. Jednostki niewpisane... Dlatego też zwrócę uwagę na te najbardziej istotne elementy.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZbigniewSosnowski">Otóż jednostki niewpisane do rejestru przedsiębiorców KRS mają obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej, nieustrukturyzowanej oraz opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Sporządzenie sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej nieustrukturyzowanej oznacza, że ma być ono sporządzone w formie pliku, który można zapisać i odczytać za pomocą programu komputerowego, na przykład w postaci pliku tekstowego, pliku graficznego lub mieszanego, a następnie podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownika jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy, przez wszystkich członków tego organu. Drodzy państwo, i tu się zaczyna problem. Jeżeli założymy, że ma to być podpis elektroniczny kwalifikowany, to jest to związane z dużym wydatkiem. Zwrócę państwu uwagę – mam odwagę o tym powiedzieć, że jestem członkiem Ochotniczych Straży Pożarnych – ta ustawa właśnie szczególnie dotyka tych małych stowarzyszeń na wsi, które mają obrót w skali roku kilka tysięcy albo kilkaset złotych. Wydatkowanie tych pieniędzy na podpis elektroniczny kwalifikowany jest zupełnie absurdalne. Jeśli natomiast założymy, że można to także zrobić podpisem zaufanym, to drodzy państwo, ja zdaję sobie sprawę, że państwo macie prawo powiedzieć „żyjemy w XXI wieku i komputer dla wszystkich jest sprawą prostą i oczywistą”, ale niestety rzeczywistość jest trochę inna. Nie wszyscy nasi obywatele potrafią się posługiwać, szczególnie ci w starszym wieku, choć nie chciałbym tu nikomu niczego ująć, bo niektórzy robią to doskonale – mają problemy z posługiwaniem się komputerem i podpisem elektronicznym. Zwracam uwagę, że dla wielu naszych obywateli problemem jest założenie tego profilu zaufanego, ale drodzy państwo, to jeszcze nie koniec, bo największy problem jest z tym, że ten podpis elektroniczny muszą złożyć wszyscy członkowie zarządu, co wydaje się absurdalne, bo sprawą oczywistą jest, że ochotniczą strażą pożarną kieruje prezes, a za sprawy finansowe odpowiada skarbnik. Dlatego też samo sporządzenie tegoż dokumentu, czyli tego, co ma zrobić zarząd, jest dla wielu problemem, bo to jest problem zebrania tych ludzi. A jeśli nawet zakłada się podpis w EPUAP-ie, to i tak trzeba pojechać do miasta powiatowego, żeby ten podpis potwierdzić najczęściej w urzędzie skarbowym. Myślę, że nie muszę państwa przekonywać, że zwykły obywatel niechętnie chce jeździć do urzędu skarbowego i tam składać różnego rodzaju wyjaśnienia. Dlatego drodzy państwo, w sprawie tego problemu odbyłem kilkadziesiąt spotkań ze strażakami podczas walnych zebrań sprawozdawczych, ale mam odwagę również powiedzieć, że zwróciły się do mnie również inne organizacje pozarządowe, które spotykają się z tym samym problemem.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ZbigniewSosnowski">Dlatego drodzy państwo, zwracam się do was z ogromną prośbą, aby ułatwić życie tych małych organizacji pozarządowych, które mają z tym problem. Stąd też moja propozycja, aby dodać w ustawie o rachunkowości w art. 1 w art. 45 po ust. 1h wprowadza się ust. 1, i w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ZbigniewSosnowski">„sprawozdania finansowe jednostek niewpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego mogą być sporządzane w postaci papierowej”.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#ZbigniewSosnowski">Proszę państwa, dlaczego, poprę to jeszcze jednym argumentem. Otóż organizacje, stowarzyszenia pozarządowe mają obowiązek na dzień 31 marca złożyć sprawozdanie CIT. Wielu strażaków pyta mnie „panie pośle, skoro składamy CIT-8 za pomocą, poprzez podpis elektroniczny kwalifikowany, ale może to zrobić osoba wskazana, która uzyska od nas upoważnienie – pytają mnie – to, po co tak szczegółowe sprawozdanie dla tych jednostek, które nie obracają praktycznie większymi pieniędzmi?”. Stąd też dodatkowy argument.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#ZbigniewSosnowski">Drodzy państwo, ja nie stawiam sprawy na ostrzu noża. Mógłbym poprosić również ministerstwo o opinię. A może pójdźmy dalej. Przecież można by wprowadzić zapis, żeby te stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności, w ogóle zwolnić ze składania sprawozdań finansowych, skoro składa się sprawozdanie CIT-8? Jeśli będą wątpliwości dotyczące jakiejś organizacji, to przecież urząd skarbowy może poprosić o wyjaśnienia. Oczywiście można również, jeśli ministerstwo wyraziłoby zgodę, ja jestem skłonny składać kolejne poprawki, że na przykład to sprawozdanie finansowe może również być składane przez pełnomocnika, którego upoważnimy, a gmina ma zazwyczaj takiego pracownika, który opiekuje się między innymi ochotniczymi strażami pożarnymi i ochotnicze straże pożarne składałyby tylko upoważnienie dla tego pracownika i on składałby to sprawozdanie finansowe w wersji elektronicznej, ale nie musieliby tego robić wszyscy członkowie tych organizacji.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#ZbigniewSosnowski">Drodzy państwo, mam nadzieję, że w sposób jasny wyjaśniłem państwu, w czym jest problem. To nie jest mój problem. To jest problem... Uświadomię państwu, że tylko ochotniczych straży pożarnych jest w naszym kraju ponad 16 tysięcy. Wszystkie te straże takie sprawozdania... Nie mówię już o innych organizacjach, a nie chciałbym tutaj nikogo pominąć. Więc naprawdę to jest duży problem, to jest duża trudność dla tych zwykłych obywateli. Słyszę, proszę mi wierzyć po odbyciu tych wielu zebrań, wielu członków zarządu mówi „panie pośle, ja chcę być strażakiem, ale ja nie chcę być członkiem zarządu, jeśli mam składać ten podpis, tłumaczyć się i jeździć, bo przecież rachunkowość w OSP prowadzi skarbnik i on za to wszystko odpowiada”. Więc proszę zrozumieć ten – powiedziałbym – problem w znacznie szerszym wymiarze. Problemów dla tych organizacji jest bardzo wiele. Myślę, że dzisiaj Komisja może podjąć historyczną decyzję, żeby rzeczywiście albo odstąpić, albo pozwolić na składanie w wersji papierowej. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, ale mamy przedstawiciela rządu i chciałbym prosić pana ministra o ustosunkowanie się do tego projektu, do tego uzasadnienia pana posła. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#FilipŚwitała">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie pośle sprawozdawco, szanowni państwo, na pierwszy rzut oka ten pomysł, który pan zgłasza, wydaje się racjonalny. Natomiast to nie jest tak, że my zmieniliśmy w istotny sposób jakiś zakres danych, które mają składać stowarzyszenia – tak to określmy zbiorczo. Chodzi o to, że oni, takie stowarzyszenia w tej chwili składają takie sprawozdania w formie papierowej. Do tej pory to było robione i cały zarząd musiał się pod nimi podpisać na papierze. Teraz wprowadziliśmy obowiązek podpisu elektronicznego. Można to zrobić za pomocą tego profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Ja rozumiem, że uzyskanie tego profilu zaufanego może być kłopotliwe, bo trzeba się przejechać do odpowiedniego urzędu, żeby taki podpis uzyskać. Niemniej jednak chciałbym poinformować... To za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Natomiast chciałbym poinformować, że Ministerstwo Cyfryzacji odpowiedziało na ten problem i jest dostępny w formie aplikacji do ściągnięcia podpis kwalifikowany, który jest podpisem elektronicznym, i każdy może to zrobić. Chciałbym... To znaczy, każdy może sobie to ściągnąć i zainstalować. To nie jest jakiś wielki problem.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#FilipŚwitała">Chciałbym również zwrócić uwagę, że to jest w gruncie rzeczy łatwiejsze, że po ro, żeby podpisać sprawozdanie podpisem elektronicznym, nie trzeba gromadzić zarządu w jednym miejscu i w jednym dniu. Wystarczy, że jeden członek podpisze, potem kolejny podpisze i potem kolejny podpisze. To wszystko będzie w formie elektronicznej zapisane na trwałe, kto i kiedy podpisał tym swoim bezpiecznym podpisem elektronicznym. To jest tak, że w pewnym sensie każda nowość, którą się wprowadza, w tym przypadku ta nowość polegająca na tym, że elektronizujemy podpisy, jest czymś, co budzi taki sprzeciw, dlaczego mam zmieniać swoje przyzwyczajenia i podejmować jakieś działania, ale to jest tak, że świat się rozwija, a my potrzebujemy tych sprawozdań w formacie elektronicznym. My? Nie tylko my, bo tak naprawdę potrzebuje ich otoczenie biznesowe i społeczne tych wszystkich organizacji, dlatego że tak naprawdę sprawozdanie finansowe przedstawia to, co się w danej organizacji dzieje. Ja rozumiem, że są takie organizacje, które prawie nic nie mają, prawie nic nie robią w sensie finansowym, ale są też takie organizacje, które obracają pewnymi istotnymi kwotami, nawet jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej. Chodzi o to, żeby cała opinia publiczna mogła zobaczyć, jakie są te obroty, jakie są te transakcje, które dana organizacja pożytku publicznego zawiera, jakimi pieniędzmi ta organizacja pożytku publicznego obraca, żeby była również taka społeczna kontrola nad tymi organizacjami. I to jest, prawda? To jest, tylko że jest w formie.... Nie, CIT-8 to, przepraszam, nie jest odpowiednie. Ale to jest, i teraz chodzi o to, że ta elektroniczna forma bardzo ułatwia dostęp do tych informacji. Nie muszę państwu tłumaczyć, że wybranie się do Krajowego Rejestru Sądowego, żeby przeczytać sprawozdanie papierowe, wymaga jednak trochę zachodu. Oczywiście wolna prasa może to zrobić. Sprawozdania, które są w formie elektronicznej, są znacznie łatwiej dostępne. To jest, generalnie rzecz biorąc, jakby taka zmiana, która pozwala przede wszystkim opinii publicznej... Tu chodzi o to, żeby wszyscy mieli łatwo dostępną informację o tym, jaki jest status finansowy danego stowarzyszenia.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#FilipŚwitała">Chciałbym również powiedzieć, że ustawa, ta zmiana ustawy o Krajowym Rejestrze Sadowym, która wprowadziła te zmiany, ona weszła w życie w dniu 1 października, a została ogłoszona znacznie wcześniej, bo to jest ustawa z 26 stycznia 2018 r. Czyli, był dosyć długi okres vacatio legis, żeby przystosować się. Więc ze strony rządu zostały podjęte kroki, żeby ułatwić składanie tego podpisu elektronicznego, ponieważ, jak powiedziałem, Ministerstwo Cyfryzacji bezpłatnie udostępnia ten podpis elektroniczny zainteresowanym i w zasadzie... O, kolejna kwestia również jest taka, że w gruncie rzeczy termin na złożenie sprawozdania finansowego jest taki, że podpisanie powinno nastąpić 31 marca 2019 r. A więc ten termin w zasadzie już upłynął. Więc stanowisko rządu jest negatywne, ale dziękuję za ten cenny głos w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu ministrowi za stanowisko rządu. Osoby, które wybierają się na głosowania, mamy podgląd na salę – głosowania jeszcze nie ma. Przystępujemy do wypowiedzi państwa posłów. Zgłasza się pan przewodniczący Andrzej Kosztowniak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić sprzeciw, mając na uwadze te wszystkie wyjaśnienia, ale również nieścisłości. Jeżeli mamy pracować nad projektem ustawy, do którego jest tak wiele uwag ze strony ministerstwa, to raczej wydaje się, że dobrze, żeby to minister pochylił się nad takim rozstrzygnięciem i w najbliższym czasie przedstawił je nam. Tym samym proszę o odrzucenie tego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. W związku z tym, że został zgłoszony wniosek o odrzucenie, musimy go przegłosować. Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem wniosku w pierwszym czytaniu? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Proszę o ogłoszenie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ŁukaszŻylik">Wynik: 13 głosów za, 6 przeciw, 2 osoby wstrzymały się.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam, że w wyniku głosowania Komisja Finansów Publicznych odrzuciła projekt w pierwszym czytaniu. Na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie przedmiotowego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>