text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu, witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołów z posiedzeń z czerwca i lipca 2018 r. (to są posiedzenia od nr 325. do 350.) wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (druk nr 3084). Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Nie słyszę, wobec niezgłoszenia wniosków stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam na naszym posiedzeniu pana Leszka Skibę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów wraz z osobami towarzyszącymi.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejSzlachta">Informuję państwa, że Sejm 12 grudnia skierował poselski projekt ustawy, o której mówimy, do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Jednocześnie informuję, że Sejm na podstawie art. 39 ust. 3 regulaminu Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania o tym projekcie w terminie, umożliwiającym jego rozpatrzenie na bieżącym posiedzeniu Sejmu. Proponuję przystąpić do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejSzlachta">Art. 1, czy jest...</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca prosiła o głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiemy, że mamy pierwsze czytanie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Było na sali obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem chciałabym jeszcze zapytać wnioskodawców…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać wnioskodawców… z treści uzasadnienia wynika, że wprowadzona regulacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podmiotów, sygnalizujących trudności z dostosowaniem się do obsługi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać, jakie (na ręce posłów wnioskodawców) wpłynęły sygnały (korespondencja, pisma), które sygnalizują taką trudność, bo ważne by było nie tylko ogólne stwierdzenie – do projektu nie dołączono żadnej korespondencji w tej sprawie. To pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaSkowrońska">Druga rzecz – jest to bardzo nowy i świeży projekt, 6 grudnia nadano temu drukowi... on jest sygnowany 6 grudnia. Zatem mamy tydzień i rozumiemy, że ten projekt... Nie mówię, że ten tryb wymaga konsultacji, ale – w tym przypadku – ważne by było, żeby raz jeszcze posłowie wnioskodawcy poinformowali, jaka korespondencja, kiedy ona wpłynęła i jak państwo konsultowali się z rządem w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, wczoraj mówiliśmy o tych sprawach na sali plenarnej. Poseł wnioskodawca, pan minister, wyjaśniał, że właśnie mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa zwracały się do resortu i do posłów, żeby dać jeszcze ten rok, żeby mogły wdrożyć ten nowy elektroniczny system.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzlachta">Ta ustawa idzie naprzeciw tym oczekiwaniom, ale pan poseł wnioskodawca...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja chcę powiedzieć... chcę poprosić o listę tych podmiotów, które przedstawiały takie uwagi dotyczące braku możliwości wypełnienia normy ustawowej w terminie wcześniej wskazanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani poseł, oczywiście pan poseł… pan minister odniesie się, ale nie było, panie przewodnicząca, zwyczaju, żeby do projektu ustawy dołączać korespondencję, więc myślę, że wystarczy wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WiesławJanczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt reprezentować wnioskodawców tego projektu na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych oraz w pracach parlamentarnych. Regulacja jest ze wszech miar oczekiwana. Jak wiemy, z deklaracji Ministerstwa Finansów dla kilkunastu tysięcy podmiotów pomimo tego, że one partycypują w daninie tego podatku akcyzowego, jeśli chodzi o dochody ogółem budżetu państwa w kwocie mniejszej niż 10%, bo jak wiemy na wpłatę akcyzy składa się sto największych podmiotów, które są zobowiązane ten podatek w ponad 90%... na koniec roku zarówno rząd, ale również parlamentarzyści. są bardzo często świadkami różnego rodzaju petycji i różnego rodzaju skarg dotyczących kalendarza i terminów wprowadzania określonych obowiązków. Ten przegląd dokonywany jest każdorazowo, taki przegląd robiły poprzednie większości parlamentarne pod koniec roku.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WiesławJanczyk">W duchu tego typu zmian mieści się założenie tego projektu, który – myślę – Wysoka Izba parlamentu, po pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych, zechce przyjąć i uwzględnić słuszne postulaty tych podmiotów, które w tej sferze zostały obarczone dodatkowym obowiązkiem, który w istocie po usprawnieniu obiegu dokumentów z wersji papierowej do wersji elektronicznej stanie się dobrodziejstwem dla tych podmiotów. W takim duchu ta ustawa, ta zmiana ustawy, która była już w tym roku otwierana, powodująca, że część przepisów wejdzie od 1 stycznia 2019 r., została opracowana.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WiesławJanczyk">Nie widzę powodu, żeby tutaj szczegółowo objaśniać, kto i w jakim stopniu był zainteresowany, tych podmiotów są tysiące. Naszym zamiarem jest doprowadzenie do płynnego absorbowania przepisów podatkowych przez wszystkich po to, żeby nikt nie został wyeliminowany z rynku usług, który w tej sferze jest bardzo rozległy. W uzasadnieniu przywołaliśmy tylko, na przykład, możliwość ewentualnego spowolnienia dostaw LPG albo spowolnienia dostaw paliwa lotniczego, ale katalog tych produktów, które są objęte akcyzą i które w tym trybie powinny być ewidencjonowane, jeśli chodzi o przemieszczanie się, jest o wiele większy. Więc, jeśli pani przewodnicząca nie przyjmuje tej informacji jako wiodącej (bo dla mnie ten fakt umożliwienia prowadzenia działalności w dotychczasowym rozmiarze przez maksymalną liczbę podmiotów operujących w tej sferze jest wystarczający) to ja proszę Ministerstwo Finansów o korespondencję, o przygotowanie tej korespondencji. Ministerstwo Finansów dysponuje monitami, prośbami zainteresowanych podmiotów w najwyższym stopniu skatalogowanymi, jeśli chodzi o procedurę z zachowaniem wszystkich elementów poprawności gospodarczej, politycznej i społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzlachta">Już pani przewodnicząca… ale myślę, że jeszcze pan minister i ta odpowiedź byłaby pierwszą częścią, do której pani przewodnicząca odniosłaby się.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze… albo pani dyrektor – jak pan zadecyduje, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LeszekSkiba">Rzeczywiście, jest tak, jak mówił pan poseł Janczyk. Jest tak, że mamy do czynienia z grupą przedsiębiorstw raczej zrzeszonych… mieliśmy tutaj, przede wszystkim, okazję rozmawiać z organizacjami zrzeszającymi te firmy w większym stopniu, choć – oczywiście – były również pojedyncze firmy. Jednak istotne są te organizacje, bo tak naprawdę na rynku akcyzowym, na rynku towarów akcyzowych, generalnie te firmy są zrzeszone w swoich organizacjach. Oczywiście, jest tak, że mamy tutaj... jeżeli będzie taki obowiązek to udostępnimy te informacje zgodnie z prawem, ale warto pamiętać, że mamy od czynienia z sytuacją, w której, że tak powiem – nie zawsze te firmy... trudno nam powiedzieć, czy te firmy byłyby – po prostu – zadowolone, gdyby informować o pewnych ich trudnościach, jak mówiłem, organizacyjnych, które są na pewnym etapie, które rzeczywiście zgodnie z tą intencją wynikającą z tej inicjatywy, staramy się rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#LeszekSkiba">Jak rozumiem sytuację (to również jest może uzupełnienie) – zgodnie z tym, co mówił przedmówca, mamy listę pism, bo ta korespondencja jest oficjalna. Z tego, co wiem, tak naprawdę – pozostałymi osobami, z posłami i tak dalej, te firmy rozmawiały w formie ustnej. Ja nie mam takiej informacji (być może pan poseł ma), żeby posłowie również otrzymywali korespondencję.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#LeszekSkiba">Generalnie, korespondencja w sprawie tej inicjatywy jest raczej kierowana do Ministerstwa Finansów w formie pisemnej. Jeśli chodzi o korespondencję do pozostałych to miała ona charakter ustny.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#LeszekSkiba">Dziękuję… tak w każdym bądź razie zostałem poinformowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękujemy za te informacje.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejSzlachta">Myślę, że pani przewodnicząca jest już prawie przekonana, ale… bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo serdecznie dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister rozwiał... niestety, pan poseł Janczyk nie objaśnił, że to ze strony Ministerstwa Finansów wypływała część korespondencji, literalnie czy z nazwy niekoniecznie, ale chciałabym skonstatować w tym miejscu, że jednak wygląda na to, że państwo, wprowadzając dzisiaj, możecie mieć pozytywne stanowisko w sprawie przesunięcia tego terminu a wcześniej – niekoniecznie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrystynaSkowrońska">Można mieć uwagę, czy konsultacje były prowadzone prawidłowo albo – czy resort, żeby nie uszczuplać podatków (bo tutaj wszyscy jesteśmy zgodni z tym, że podmioty powinny płacić podatki należne) prawidłowo przeprowadził te konsultacje i ustalił ten wskazany pierwotnie termin. Ja mam nadzieję, że sygnały... ja staram się korespondencyjnie informować o tym a nie ustnie, a jeśli istnieje taka lista podmiotów, będę wdzięczna za udzielenie pisemnej odpowiedzi, w jakim okresie do resortu wpływały (bez podania nazw) pisma dotyczące tej sprawy tak, żebyśmy w przyszłości (jeżeli pojawią się argumenty związane z konsultacjami z ustalaniem terminów) wiedzieli, czy możemy zrobić termin dłuższy, żeby potem nie trzeba był przygotowywać nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSzlachta">Myślę, że... jeszcze pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LeszekSkiba">Jest jedna rzecz, o której warto pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#LeszekSkiba">Oczywiście, przygotujemy tę listę i przekażemy ją… warto pamiętać, że mamy do czynienia z sytuacją nadzwyczajną, To nie jest standardowa sytuacja czy oczekiwana sytuacja przez panią przewodniczącą, że mamy do czynienia z tym, że ktoś – albo nie uwzględnił tych opinii wcześniej albo te opinie nie zostały zgłoszone, chociaż była wiedza na ten temat. Raczej mamy do czynienia z sytuacją taką, że podczas konsultacji tego projektu, szerokiej konsultacji, te podmioty były przekonane, że będą przygotowane. Dopiero w ostatnim momencie, czyli tak naprawdę pod koniec listopada, że tak powiem – podmioty zorientowały się, że jednak jest to dla nich bardzo trudna rzecz. I po wielu miesiącach, bo ustawa weszła we wrześniu, dwa miesiące nie tylko po okresie konsultacji, po okresie procedowania przez Sejm i Senat, nie tylko po okresie vacatio legis, ale nawet dopiero dwa miesiące, czyli pod koniec listopada.... Pierwsze pisma, które mamy, są z 19, 20 i 21 listopada.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#LeszekSkiba">To jest ten moment, w którym tak naprawdę pojawia się ta świadomość w tych pismach, że jest z tym realny problem, aby dostosować swoje systemy informatyczne do tego systemu, który już oferuje w ramach swoich prac Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#LeszekSkiba">Rozumiem, że generalnie również jest tak, że pewne rzeczy ujawniają się dopiero w trakcie. Być może również warto uznać jako usprawiedliwienie, że zapewne jest tak, że pewne oczekiwania dotyczące sprostania były, być może, zbyt optymistyczne, ale również rozumiem, że to nie jest problem dla państwa, aby ten okres przejściowy, który… można powiedzieć... my nie tylko nie uniemożliwiamy tym projektem… czy Sejm nie utrudnia możliwości wejścia w nowy system informatyczny tym firmom, które jednak sprostają, bo – rzeczywiście – ten roczny okres to jest (można powiedzieć) okres dwutorowości, czyli z jednej strony ten, kto zdąży, będzie mógł a kto, że tak powiem – będzie w trakcie roku... tak.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#LeszekSkiba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć tak, że liczymy na taką otwartość...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanSzewczak">Panie przewodniczący, co to jest za porządek prowadzenia obrad? Pani sama zabiera głos...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze, proszę dokończyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mam nadzieję na taką elastyczność w zakresie argumentów pojawiających się ze strony opozycji i na to, że pan minister również będzie na nie otwarty.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">Swoim kolegom i koleżankom z prezydium Komisji chciałabym życzyć miłego dnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, rekapitulując te wypowiedzi – tym projektem dopuszczamy dotychczasową metodę papierową, czyli idziemy naprzeciw oczekiwania wielu tysięcy drobnych przedsiębiorców, ale równolegle funkcjonuje nowy system EMCS, który również wdrożyło wiele podmiotów, więc wprowadzamy jakby równoległą formę prowadzenia tej dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do przedmiotu posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejSzlachta">Art. 1, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejSzlachta">Biuro Legislacyjne – panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JacekMarkiewicz">Jeśli można, panie przewodniczący… dziękuję pięknie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JacekMarkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy, aby w art. 1 w zmianie 1 dotyczącej art. 3a wyraz „oraz” zastąpić wyrazem „lub”.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JacekMarkiewicz">Wydaje się nam, że pozostawienie wyrazu „oraz” będzie sugerowało, że obie te czynności będę musiały mieć miejsce jednocześnie a tymczasem nie o to chodzi. Wyraz „lub” załatwia nam również taką możliwość, że obie zachodzą jednocześnie, jak również taką, że każda z osobna.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JacekMarkiewicz">Jest to poprawka uzgodniona na roboczo z Ministerstwem Finansów, przekazana przez Biuro Legislacyjne również panu ministrowi Schreiberowi.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JacekMarkiewicz">Proponujemy tutaj również zmianę kilku przecinków a konkretnie dodanie zarówno w ust. 1 jak i w ust. 2 – to są wszystkie nasze zmiany do art. 1.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JacekMarkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzlachta">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LeszekSkiba">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest akceptacja, zatem – czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1 z tymi porządkującymi uwagami Biura?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejSzlachta">Art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejSzlachta">Art. 2… proszę państwa, do art. 2 – po konsultacjach – chciałbym złożyć poprawkę. Wprawdzie można by to było zrobić na zasadzie takiej poprawki porządkującej, ale lepiej jeżeli to będzie nowe brzmienie art. 2. Proponuję, aby art. 2 miał brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.”.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, żeby Biuro Legislacyjne w tej materii się wypowiedziało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JacekMarkiewicz">Tak, jeśli można.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JacekMarkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zasady techniki prawodawczej nakazują, żeby nowelizacja nowelizacji wchodziła w tym samym terminie, w którym znowelizowane przepisy również wchodzą w życie. Jest to data 1 stycznia dla tej części ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JacekMarkiewicz">Dlatego uważamy, że ta ustawa nowelizujące, zmieniająca nowelizację również powinna wejść zgodnie z zasadami techniki prawodawczej (to jest § 91) w tym samym terminie, czyli z dniem 1 stycznia 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#JacekMarkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSzlachta">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LeszekSkiba">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, mamy więc przyjąć art. 2 z taką modyfikacją, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia – czy jest sprzeciw wobec tego artykułu?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejSzlachta">Art. 2 w tym nowym brzmieniu został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejSzlachta">Przegłosujemy zatem propozycję przyjęcia całego projektu ustawy, czy jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Myślę, że pani przewodnicząca w imieniu państwa... swoim, ale widzę uśmiechy, więc widzę, że nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejSzlachta">Zatem ustawa z druku nr 2084 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze mamy wyznaczyć posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejSzlachta">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą został pan poseł Wiesław Janczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiesławJanczyk">Tak, panie przewodniczący, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSzlachta">Zatem, czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejSzlachta">Pan poseł Wiesław Janczyk został sprawozdawcą tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#AndrzejSzlachta">I jeszcze tu pan przewodniczący... to na następnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#AndrzejSzlachta">Wyczerpaliśmy zatem porządek, dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#AndrzejSzlachta">Następne posiedzenie mamy o godzinie 11.00, zapraszam państwa.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#AndrzejSzlachta">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>