text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry. Witam państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk 2455). Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia wniosków i uwag stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Witam na dzisiejszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam pana Leszka Skibę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzlachta">W dniu 16 kwietnia 2018 r. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2455). Senat zaproponował w swojej uchwale 39 poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji w celu zaopiniowania poprawek Senatu. Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbyło się w następującym porządku. Jeżeli będzie obecny pan senator... Chciałbym zapytać... Nie, nie jest obecny. Poproszę przedstawiciela rządu o stanowisko, również zwrócę się do Biura Legislacyjnego o uwagi i propozycje dotyczące tych poprawek, dotyczące ich ewentualnego zgrupowania, poproszę również państwa o zabieranie głosu, a następnie odbędzie się głosowanie nad poprawkami. Czy jest sprzeciw wobec tych propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejSzlachta">Stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprosiłabym jednak na wstępie pana ministra o wyjaśnienie dotyczące tego dodawanego art. 15a, w którym mowa jest o sprawowaniu kontroli, a nie nadzoru, w zakresie rozpatrywania reklamacji. Chciałabym, aby ten temat jako główny mógł być rozstrzygnięty na początku, tak aby potem przejść już do innych poprawek merytorycznych. W uzasadnieniu zawartym w sprawozdaniu Senatu ten problem czy ta zasada określona jest w części wstępnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie poprawek zgłoszonych przez Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeszekSkiba">Idąc po kolei, jeśli chodzi o tę poprawkę nr 9 z uchwały Senatu, której – jak rozumiem – dotyczy pytanie pani przewodniczącej, to jest tak, że ta poprawka została zgłoszona na posiedzeniu Komisji jako poprawka legislacyjna – warto o tym pamiętać – ponieważ legislatorzy senaccy uznali, że sformułowanie „KNF kontroluje” jest niewłaściwym słowem odnoszącym się do zadań i że tak naprawdę KNF jako organ regulacyjny nadzoruje. To zostało zgłoszone przez legislatorów jako bardziej właściwe. W tym sensie – można powiedzieć – uznaliśmy, że ta poprawka legislacyjna jest racjonalna. Komisja senacka zaakceptowała ją również, nie prowadząc szerszej dyskusji. Warto pamiętać, że z tej perspektywy nie traktujemy tej poprawki jako poprawki merytorycznej. Chodzi o uznanie sformułowania odnoszącego się do roli KNF, że ona nadzoruje, jako lepsze niż że ona kontroluje. Warto pamiętać, że przepis dodawanego art. 15a ust. 7 może być traktowany jako lex specialis dla regulacji przewidujących kompetencje nadzorcze KNF. Taka była geneza tej poprawki i wydaje się słuszne, żeby ją przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy pani przewodnicząca chciałaby jeszcze uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zastosowane narzędzia dotyczące ponownego wprowadzenia nadzoru będą takie same, bo tak należałoby to rozumieć? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Zwracam się teraz do Biura Legislacyjnego o przedstawienie stanowiska oraz ewentualnie sugestii dotyczących połączenia niektórych poprawek Senatu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JacekPędzisz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Na wstępie Biuro Legislacyjne pragnie zauważyć, że znakomita większość przedstawionych przez Senat poprawek dotyczy kwestii poruszanych przez Biuro Legislacyjne na posiedzeniach podkomisji i Komisji, a także wynika z tych zagadnień oraz kwestii prawnych, które Biuro Legislacyjne zgłaszało, a które nie zostały uwzględnione podczas prac Komisji nad omawianym projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JacekPędzisz">W związku z tym znamienita większość przedstawionych poprawek ma głównie charakter legislacyjny. Biuro proponuje połączyć te poprawki w jeden tak zwany blok. Poprawki nr 1–8, 10–18, 20–23, 26, oraz 29–36 proponujemy rozpatrywać łącznie... Również poprawkę nr 38 i 39. Mogę powtórzyć jeszcze raz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Rozumiem, że tylko poprawka nr 37 nie wchodzi do tego pakietu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekPędzisz">To znaczy nie wchodziłoby więcej poprawek, ale na końcu nie wchodziłaby poprawka nr 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Ja może odczytam. Poprawki 1–8, 10–18, 20–23, 26, 29–36 oraz 38 i 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekPędzisz">38 i 39, tak dokładnie. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu w sprawie tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LeszekSkiba">Pozytywne, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Pozytywne. Proszę państwa, w związku z oceną charakteru tych poprawek i propozycją Biura Legislacyjnego chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia wymienionych przed chwilą poprawek – może powtórzę dla formalności – 1–8, 10–18, 20–23, 26, 29–36, 38 i 39? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tych poprawek? Pan poseł Jarosław Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Nie tyle sprzeciw, ile chciałbym zapytać o poprawkę nr 1, która mówi, że w art. 1 w pkt 2 skreśla się lit. d). W lit. d) znajdujemy dwie definicje – hybrydowej instytucji pieniądza elektronicznego i hybrydowej instytucji płatniczej. Chciałbym się zapytać, gdzie w tej ustawie po likwidacji tych dwóch definicji, po tej zmianie będziemy mieli określone, jak rozumieć te dwie rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie pośle. Czy pan minister lub... Bardzo proszę pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełBułgaryn">Generalnie konkluzja była taka, że to jest definicja, która nic nie wnosi, ponieważ to jest definicja, która po prostu jest później w dalszej części. Ona ma po prostu charakter pozorny i wszędzie tam, gdzie w ustawie ujęte jest to sformułowanie, ona się pojawia. Ta definicja ma charakter pozorny. Stwierdzono, że ona jest po prostu zbędna – zbędnie przeładowuje katalog, słowniczek pojęć ustawowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprosiłabym pana dyrektora, nawiązując do pytania pana posła Urbaniaka, o wskazanie, gdzie mamy te dwie definicje. Gdzie one są zawarte? Poprosimy o wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekPędzisz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, gwoli doprecyzowania i wyjaśnienia. Te definicje w wyniku prac nad projektem ustawy, w wyniku dokonywanych różnych zmian, również propozycji w uzgodnieniu ze stroną rządową, zostały sformułowane w taki sposób w ostatecznym kształcie, że odpowiadają treści przepisów obecnie obowiązujących. Stąd te zmiany są oczywiście zbędne, ponieważ tworzyłyby taki sam przepis jak obecnie obowiązujący. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Zatem mogę jeszcze raz powtórzyć pytanie: czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej grupy wymienionych poprawek? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejSzlachta">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AndrzejSzlachta">Pozostały nam odrębne poprawki. Pierwszą jest poprawka nr 9. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 9?</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka nr 19. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 19?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka nr 24. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekPędzisz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Z poprawką 24 łączy się również poprawka 25 i 27. One mają charakter dostosowawczy w stosunku do przepisów wprowadzających tak zwaną konstytucję dla biznesu – Prawo przedsiębiorców. Stąd te poprawki proponujemy rozpatrywać łącznie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Powtórzę, poprawka 24, 25 i 27 będą omawiane łącznie. Czy rząd ma uwagi do tej propozycji? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawek 24, 25 i 27 łącznie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzlachta">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka 37. Czy jest sprzeciw? Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">A czy poprawka nr 33 została już rozpatrzona?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Łącznie, bo od 29 do 36.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanSzewczak">Teraz poprawka nr 37.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSzlachta">Czyli wracamy. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 37?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejSzlachta">Pozostała nam jeszcze do rozpatrzenia poprawka nr 28. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 28?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy mogę zadać jedno pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSzlachta">Pytanie pani przewodniczącej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprosiłabym jednak o wytłumaczenie tego, że Komisja Nadzoru Finansowego będzie informowała, że ten przypadek, który jest zapisany albo który ocenia, jest szczególnie skomplikowany. To określenie „przypadek szczególnie skomplikowany” rodzi pewne konsekwencje. Poprosiłabym jednak o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie ministrze albo panie dyrektorze, o ustosunkowanie się do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MichałKwiatkowski">Cel poprawki jest taki, żeby zapewnić bezpieczeństwo prawne podmiotów. Chodzi o to, że... Tak, bezpieczeństwo legislacyjne. Chodzi o to, żeby podmioty wiedziały, czy ich przypadek będzie uznany jako właśnie szczególnie trudny, i żeby mogły się przygotować, ile czasu będą oczekiwały na interpretację Komisji. To jest więc przepis jak najbardziej pozytywny dla firm, które występują do KNF o wydanie tej interpretacji, ponieważ dzięki temu będą mogły wcześniej wiedzieć, po jakim czasie będą mogły się spodziewać interpretacji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, czy ta odpowiedź wystarczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie. Czy państwo rozważali albo gdzie jest zapisane, jak długi termin będzie przyznany komisji na rozpatrzenie tego szczególnie skomplikowanego wniosku, bo jeżeli mamy po stronie Komisji Nadzoru Finansowego wskazanie, że to jest szczególny sposób rozpatrywania trudnych spraw, to czy pojawia się tam ten termin, w którym podmiot będzie wiedział, jaki to jest okres na rozpatrzenie przypadku szczególnie skomplikowanego, o którym pan dyrektor mówi, że podmiot musi się przygotować do przedstawienia swoich racji?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałKwiatkowski">Tak, 45 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy oficjalnie... Tak, pani przewodnicząca jest usatysfakcjonowana. Dziękuję bardzo. Proszę państwa, omówiliśmy wszystkie poprawki, a tym samym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. A, przepraszam, została jeszcze poprawka nr 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanSzewczak">38.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSzlachta">Nie, 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanSzewczak">28 czy 38?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSzlachta">28.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanSzewczak">28, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 28?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejSzlachta">Poprawka nr 28 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejSzlachta">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku nr 2455.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#AndrzejSzlachta">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Ustalimy tylko, kto był poprzednio posłem sprawozdawcą. Zgłaszam pana posła, pana przewodniczącego Jana Szewczaka, żeby po raz kolejny był posłem sprawozdawcą w imieniu Komisji. Czy jest sprzeciw? Czy pan poseł się zgadza? Zgadza się.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję – wybraliśmy posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#AndrzejSzlachta">Na tym kończę posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>