text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JacekSasin">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JacekSasin">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje dwa punkty – po pierwsze, zaopiniowanie wniosku Ministra Energii w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Zapasów Interwencyjnych na 2017 r. i, po drugie, rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (druk nr 1782). Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JacekSasin">Stwierdzam w związku z tym, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JacekSasin">Serdecznie witam na posiedzeniu Komisji przedstawicieli rządu: pana ministra Grzegorza Tobiszowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Energii – witam serdecznie – pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – też pana ministra witam. Witam również pana Janusza Turka, prezesa Agencji Rezerw Materiałowych – witam serdecznie pana prezesa – i pana Grzegorza Prądzyńskiego, prezesa zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń – witam, kłaniam się. Witam również wszystkich państwa, którzy reprezentują instytucje zainteresowane dzisiejszymi obradami.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji pkt 1 posiedzenia. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Zapasów Interwencyjnych na 2017 r. Pan minister Grzegorz Tobiszowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście, nasza prośba o zaopiniowanie dotyczy trzech zwiększeń. Pierwsze zwiększenie dotyczy funduszu związanego z paliwami, gdzie zwiększamy możliwość zaangażowania środków na poziomie ponad 349 milionów zł. Jest to związane z pewnym nowym systemem rotacji (wymiany) paliw, co spowodowało, że poprzez tę szybszą rotację (zakup i sprzedaż) osiągnęliśmy większe planowane dochody. Stąd też jest prośba, aby możliwość zwiększonych dochodów, przychodów móc wykorzystać do realizacji kolejnych zakupów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzTobiszowski">Druga pozycja jest związana z tym, że firmy mają większy obrót, więc wzrastają opłaty, które są ponoszone z tytułu tak zwanych składek, które wnoszone są przez producentów i handlowców. Ze względu na to, że mamy dzisiaj uszczelnienie systemu, również w zapasach z tych składek pojawiły się nam większe przychody. Te przychody są większe o ponad 113 milionów złotych. Stąd też jest prośba o pozytywne zaopiniowanie, abyśmy również mogli te zwiększone przychody wprowadzić do agencji i żebyśmy byli w stanie skorzystać z nich, zwiększając budżet.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#GrzegorzTobiszowski">W związku z tymi dwoma pozycjami – ze zwiększeniem obrotu i ze zwiększeniem możliwości obracania większą ilością paliw, pojawiły się koszty na poziomie niespełna 7 milionów złotych. Są one związane z pobieraniem próbek, badaniem ich tak, jak czyniliśmy to do tej pory. Jednak ze względu na zwiększenie zakresu i wolumenu automatycznie zwiększył się zakres kontroli i zwiększył się zakres środków w ramach nadzoru zapasów obowiązkowych o niespełna 7 milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#GrzegorzTobiszowski">To są te trzy pozycje zwiększające... Właściwie dwie to są pozycje, które powodują, że mamy większy wolumen środków do dyspozycji, a ta trzecia wynika z systemu kontroli i nadzoru. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy w sprawie tego wniosku ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. W związku z tym proponuję Wysokiej Komisji przyjęcie opinii dotyczącej tego wniosku o następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JacekSasin">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 27 września 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Energii z dnia 14 września dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Zapasów Interwencyjnych na 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JacekSasin">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Zapasów Interwencyjnych na 2017 r. przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JacekSasin">Czy jest zgoda? Czy ktoś z państwa wnosi sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekSasin">Dziękuję, panie ministrze, dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji pkt 2. przypomnę, że pkt 2 to rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (druk nr 1782). Tak, bardzo proszę pani przewodnicząca. Przypomnę tylko, że porządek obrad już przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ależ oczywiście. Chciałabym zapytać, kto reprezentuje Ministerstwo Rozwoju i Finansów w tej części posiedzenia, jako że... A, jest pan minister. Przepraszam bardzo, pan minister w innym miejscu dzisiaj siedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekSasin">Właśnie chciałem to powiedzieć, że pan minister Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zorientowałam się. Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, informuję, że Sejm 14 września 2017 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (druk nr 1782) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów przedłożyła projekt ustawy z druku nr 1782 jako projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej. Z tych powodów Marszałek Sejmu na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu ustalił termin przedstawienia sprawozdania Komisji o tym projekcie do dnia 27 września.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, przechodzimy o rozpatrzenia przedmiotowego projektu ustawy. W pierwszej kolejności rozpatrywać będziemy tytuł ustawy. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do tytułu? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1. Art. 1 rozpatrywać będziemy, procedując kolejne zmiany w tym artykule. W pierwszej kolejności rozpatrywać będziemy zmianę 1. Czy do zmiany 1 są jakieś uwagi? Tak, bardzo proszę, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja może zadam pytanie ogólne dotyczące art. 1 w sprawie dokumentów, które powinny zawierać kluczowe informacje dotyczące detalicznych produktów zbiorowego inwestowania a także ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych. Chodzi mi o obowiązek informacyjny. Przyjmowaliśmy poprzednio dyrektywy w zakresie między innymi udzielania kredytów zabezpieczonych hipoteką i wskazywaliśmy dodatkowe obowiązki informacyjne. W tym przypadku implementacja tego rozporządzenia to również obowiązek przekazania takich dodatkowych informacji klientowi. Zatem bardzo prosiłabym pana ministra, żeby na kanwie tego rozwiązania – ja w tej chwili nie będę zgłaszała żadnych uwag – na kanwie tego przepisu zrobić taki przegląd tam, gdzie wprowadzamy, gdzie implementujemy przepisy unijne, abyśmy pokazali albo zastanowili się, jak to wygląda w praktyce, bo w przypadku kredytów kredytobiorca otrzymuje – powiedziałabym – książkę ze wszystkimi rygorami. Jest to wypełnienie tego obowiązku. W przypadku tego rozwiązania konsument również będzie otrzymywał informacje, szereg dokumentów dotyczących przekazania informacji o tym produkcie. Ale rodzi się pierwsze pytanie. Czy przekazując takie dane, firma ubezpieczeniowa, ubezpieczyciel musi pozostawiać wszystkie kopie tych dokumentów, wszystkie kopie na kanwie tego projektu, czy wystarczające jest oświadczenie, że takie informacje przekazał w formie ogólnodostępnej, takiej, o jakiej mowa w rozwiązaniach szczegółowych obowiązujących te podmioty?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym, aby resort we współpracy z Komisją zajął się również dwoma rzeczami, które są ważne dla konsumentów, aby ta informacja była kompletna i napisana takim językiem, aby klient zrozumiał. Chciałabym, żeby w każdym przypadku, bo będziemy implementować kolejne rozporządzenia Unii Europejskiej, na ten temat porozmawiać, bo nadzór będzie wiedział – nadzór otrzyma komplet dokumentów, że informacje zostały przekazane. Chodzi mi o to, czy w tym przypadku nie jesteśmy zbyt papiescy, to znaczy, czy nie dajemy zbyt dużo tych informacji napisanych językiem niezrozumiałym? W trakcie prac nad implementacją mówiliśmy o potrzebie edukacji. Zatem nie wnoszę uwag, ale jest to miejsce, żeby zastanowić się – mówię do pana przewodniczącego Komisji, do pana przewodniczącego podkomisji pana przewodniczącego Szewczaka – abyśmy tym problemem, tą sprawą postarali się zająć tak, aby ona była nie tylko zgodna z przepisami, ale również funkcjonalna dla tych, którzy takie produkty kupują, którzy w takie produkty inwestują, aby ta rzecz była dla klientów zrozumiała, bo ona wtedy daje im większy ogląd, większe przekonanie o trafności swoich decyzji, żebyśmy w przyszłości mówili: „edukacja, ale i pełna informacja o produktach, prawo napisane jasno i czytelnie również dla konsumenta”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Chciałbym tylko upewnić się, że dobrze zrozumiałem. Rozumiem, że nie chodzi w tej chwili o te zapisy, które są tu, tylko ogólnie o ten kierunek na przyszłość. Czy pan minister chciałby się odnieść do tego? Tak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrNowak">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi akurat o to rozporządzenie i ustawę, którą musimy zaimplementować to rozporządzenie, to jest jasno napisane, że objętość informacji może wynosić maksymalnie trzy strony A4, czyli półtorej kartki tekstu. Więc tu jest z góry narzucone, że ta informacja może mieć objętość do trzech stron A4 tekstu napisanego jasnym i klarownym językiem, a nie że będą jakieś odnośniki, tak jak czasami to jest w przypadku projektów ustaw. Tekst jednolity jest takim przejrzystym tekstem, można powiedzieć. To więc musi być na ten wzór, że wszystko jest napisane, a nie, że jest pełno różnych odnośników i klient potem musi gdzieś sam szukać. Tutaj więc maksymalnie trzy strony A4. To raczej nie będzie książka, więc to będzie informacja łatwo dostępna i do przetrawienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, wracamy do zmiany 1 w art. 1. Czy do tej zmiany... Tak, odnotowałem głos Biura. Rozumiem, że nikt z państwa posłów nie chce zabrać głosu w tej sprawie. Proszę bardzo, panie mecenasie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JacekPędzisz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, szanowni państwo, drobna uwaga o charakterze redakcyjnym. W art. 1 w zmianie 1 w dodawanym art. 3c pomiędzy wyliczanką artykułów: art. 6 i art. 7 występuje spójnik „i”. Proponujemy zastąpić go przecinkiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrNowak">Jeżeli to jest poprawka bez podpisu państwa posłów, to jak najbardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JacekSasin">To jest poprawka redakcyjna, więc...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrNowak">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Tak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JacekPędzisz">Kolejne uwagi również o charakterze redakcyjnym, panie przewodniczący. W zmianie 1 w art. 3c w pkt 5 w lit. a) oraz w lit. b) występuje wyraz „złotych”. Ustawa dotychczasowa posługuje się skrótem „zł”. Proponujemy, żeby to również skrócić.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JacekPędzisz">Następnie w ust. 9 proponujemy doprecyzować odesłanie. Tam jest mowa o wpływach z tytułu kar pieniężnych, o których mowa w ust. 1. proponujemy rozszerzyć to odesłanie: „ust. 1 pkt 5”, ponieważ te kary występują akurat w pkt 5. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekSasin">Rozumiem – panie ministrze – że możemy chyba...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PiotrNowak">Tak, jak najbardziej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, czy ktoś z państwa posłów widzi problem w przyjęciu tych zmian redakcyjnych? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że Komisja wprowadziła te zmiany redakcyjne.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JacekSasin">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 1? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że zmiana 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany 2. Czy w sprawie zmiany 2 ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Biuro Legislacyjne też nie, tak? Czy jest sprzeciw wobec zmiany 2? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że zmiana 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#JacekSasin">Spytam w tej sytuacji, czy jest państwa sprzeciw wobec propozycji przyjęcia całego art. 1? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#JacekSasin">Stwierdzam w związku z tym, że Komisja przyjęła art. 1 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrywania art. 2. Rozumiem, że ten artykuł też będzie rozpatrywany zmianami, tak? Rozpatrujemy zmianami. Są tutaj trzy zmiany.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany 1. Biuro Legislacyjne, zgłasza uwagę, tak? Do zmiany 3, dobrze. Czy do zmiany 1 ktoś z państwa ma uwagi albo zgłasza sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#JacekSasin">Zmiana 2. Czy są uwagi albo sprzeciw wobec zmiany 2? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#JacekSasin">Stwierdzam przyjęcie zmiany 2.</u>
          <u xml:id="u-23.12" who="#JacekSasin">Zmiana 3. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JacekPędzisz">Panie przewodniczący, dziękuję uprzejmie. Proponujemy tutaj drobną redakcję tego przepisu. Może odczytam: „Zakład ubezpieczeń wykonujący działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przekazuje Komisji dokument zawierający kluczowe informacje – tu bez przecinka – w rozumieniu rozporządzenia wymienionego w ust. 2 – również bez przecinka – co najmniej 30 dni przed rozpoczęciem proponowania tego dokumentu – przecinek – a w przypadku jego aktualizacji – myślnik – co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem jego proponowania”. Drobna zmiana redakcyjna tego przepisu. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JacekSasin">A po co ten myślnik, przepraszam? Z punktu widzenia językowego, tak? Panie ministrze, rozumiem...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PiotrNowak">Zgadzamy się jak najbardziej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Rzeczywiście to są zmiany, które absolutnie nie zmieniają treści tego przepisu. Nie słyszę głosów sprzeciwu ze strony państwa posłów wobec tego, żeby tych zmian redakcyjnych dokonać.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że Komisja te zmiany redakcyjne zaaprobowała.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JacekSasin">Czy jest sprzeciw wobec zmiany 3? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że zmiana 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#JacekSasin">Zapytam o całość art. 2. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy do art. 3 są jakieś państwa uwagi albo sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#JacekSasin">Stwierdzam że również art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia całego projektu ustawy. Czy w sprawie całego projektu ustawy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia całego projektu ustawy? Również nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że ten projekt został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu. Natomiast zostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą tego projektu ustawy został wybrany pan przewodniczący Andrzej Szlachta. Czy jest inna kandydatura, albo sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#JacekSasin">Stwierdzam że Komisja wybrała pana przewodniczącego Andrzeja Szlachtę na sprawozdawcę tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#JacekSasin">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#JacekSasin">Zapraszam państwa na kolejne posiedzenie. Ono zaplanowane było na godzinę 12.00, ale w związku z tym, że zarządzone zostało głosowanie nad wotum nieufności wobec ministra Jurgiela na godzinę 12.00, Komisja rozpocznie posiedzenie bezpośrednio po zakończeniu głosowania… Bezpośrednio po głosowaniu. A, jeśli przedłuży się dyskusja? Proszę państwa, jeśli tak, to w takim razie zaczniemy o godzinie 12.00, jeśli nie będzie głosowania o 12.00 – to jest oczywiste. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>