text_structure.xml
34.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JacekSasin">Stwierdzam kworum. Informuję państwa, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje cztery punkty: w pkt 1 zaopiniowanie wniosku Ministra Sportu i Turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2017, w pkt 2 zaopiniowanie wniosku Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2017, w pkt 3 zaopiniowanie wniosku Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na rok 2017 i w pkt 4 rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 1725). Czy są uwagi do porządku dziennego? Pan przewodniczący Cichoń, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym, żebyśmy dokonali zmian w podkomisjach, żebyśmy dołożyli jeszcze ten punkt.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekSasin">Dobrze. Rozumiem, że chodzi o konkretną zmianę, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszCichoń">Chodzi o konkretną zmianę w podkomisji do spraw instytucji finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekSasin">Rozumiem, że wniosek pana przewodniczącego jest taki, aby uzupełnić porządek dzienny o punkt – zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszCichoń">Mogę od razu wskazać, że chcemy zamienić pana Marcina Kierwińskiego na panią Krystynę Skowrońską.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekSasin">Oczywiście, jeśli nie usłyszę sprzeciwu ze strony państwa członków Komisji, to uznam, że uzupełnimy porządek dzienny o ten punkt. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekSasin">Proponuję w takim razie, żebyśmy ten punkt rozpatrzyli jako pierwszy, bo rozumiem, że poradzimy sobie z tym szybko, więc nie będziemy... Tak? Nie słyszę sprzeciwu. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę, żeby jako ostatni punkt wprowadzić temat dla Prezydium Komisji dotyczący spotkania się Komisji z Ministrem Rozwoju i Finansów po wakacjach. Chodzi o to, żeby ustalić takie spotkanie, ponieważ od momentu objęcia funkcji przez pana premiera Morawickiego i połączenia funkcji… Chciałabym, żebyśmy odbyli takie spotkanie, bo dobrym obyczajem było, że każdorazowo Minister Finansów spotykał się z Komisją. W tym przypadku od daty powołania na to stanowisko do dzisiaj minął jakiś czas, raczej dłuższy. Myślę, że po wakacjach po rozstrzygnięciu kilku spraw w tej debacie, dobre by było spotkanie z Komisją pana premiera Morawieckiego. Chodzi jednak o to, żeby Prezydium ustaliło datę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Zapytam sekretariat, czy to Komisja ma na swoim posiedzeniu w tej chwili – że tak powiem – ustalać plan pracy Prezydium czy tematy, które będą omawiane na Prezydium Komisji? Wydaje mi się, że raczej nie, prawda? Pani przewodnicząca, ja rozumiem, że jesteśmy na posiedzeniu Komisji, natomiast jeśli jest taki wniosek, żeby spotkało się Prezydium bezpośrednio po obradach Komisji, to oczywiście mogę przyjąć taki wniosek. Nie ma problemu. Wtedy na Prezydium możemy o tym rozmawiać. Tak, czy dobrze rozumiem? Nie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraBubula">Ale ja się zgłaszałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja bym jednak poprosiła, żeby dzisiaj została podjęta przynajmniej decyzja o zaproszeniu pana premiera Morawieckiego – Ministra Finansów. Kilka rzeczy...</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, bardzo bym prosił o sformułowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest to wniosek formalny, aby w planie pracy na jednym z pierwszych posiedzeń Sejmu odbyć spotkanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekSasin">Ale przepraszam,...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">...i zaprosić pana Ministra Finansów na posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Sprawa techniczna to sprawa...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, nie ma...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Z panią poseł Barbarą Bubulą nie przeszłam na ty i prosiłabym, żeby mi nie przeszkadzała.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekSasin">Szanowna pani przewodnicząca, przede wszystkim bardzo proszę, naprawdę uspokójmy tę dyskusję. Przypominam, że Komisja przyjęła plan pracy na drugie półrocze. W związku z tym jest to wpisane, pani przewodnicząca, w planie pracy na październik, więc nie wiem, czego dotyczy pani wniosek w tej chwili. Czy mogłaby pani powiedzieć, czego dotyczy wniosek? Bo ten punkt jest wpisany w planie pracy na październik, więc rozumiem, że sprawa jest bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym jednak powiedzieć, że uznaję, że spotkanie ustalone w harmonogramie na miesiąc październik i proponuję przesunięcie tego terminu jako wniosek formalny...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekSasin">Wniosek formalny nie może być taki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">...chodzi o uzupełnienie porządku obrad i przyjęcie w planie pracy Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, ten wniosek... Pani przewodnicząca, ten wniosek jest absurdalny, ale poddam go pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale proszę mi pozwolić...</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekSasin">Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za...</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chodzi mi o pierwsze posiedzenie Sejmu w miesiącu wrześniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekSasin">...poszerzeniem porządku obrad o punkt – dyskusja nad zmianami w planie pracy Komisji Finansów Publicznych na drugie półrocze...</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie jest dyskusja, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekSasin">Kto jest za przyjęciem takiego punktu?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie jest dyskusja, panie przewodniczący. To jest wniosek dotyczący zmiany planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Trwa głosowanie, przypominam. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KseniaAngiermanKozielska">9 głosów za, 17 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że ten punkt nie został przyjęty do porządku obrad. W związku z tym porządek obrad... Tak? Panie przewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, ja w tym kontekście chciałbym przypomnieć pana zobowiązanie, a także plan pracy Komisji. Umawialiśmy się i to była dżentelmeńska umowa. Nie zwoływaliśmy posiedzenia Komisji w trybie art. 152. Pan się z nami umawiał, że zorganizujemy jeszcze przed przerwą wakacyjną posiedzenie, na którym uzyskamy informację na temat stanu wdrożenia KAS.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, rozumiem, że nie zależy panu na tym, żeby na tym posiedzeniu byli obecni przedstawiciele strony społecznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszCichoń">Nie, oczywiście zależy mi na tym, żeby była strona społeczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JacekSasin">Ale to jest niemożliwe. Pogodzenie tych dwóch oczekiwań jest niemożliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszCichoń">Przypomnę panu, że na ubiegłym posiedzeniu Sejmu...</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JacekSasin">Ja pamiętam to.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszCichoń">...w ławach poselskich rozmawialiśmy...</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JacekSasin">Pamiętam to.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanuszCichoń">...i zapewniał mnie pan.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący ja to pamiętam. Jeżeli pan chce dyskutować tylko z przedstawicielami Ministerstwa Finansów bez udziału strony społecznej, bo ten udział jest niemożliwy ze względu na zarządzenie Marszałka Sejmu, to ja jestem gotów takie posiedzenie Komisji zorganizować nawet jutro.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszCichoń">Panie przewodniczący, ja myślę, że pan pewnie wie to lepiej niż ja, że my przed przerwą wakacyjną musimy odbyć jeszcze jedno posiedzenie Sejmu...</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JacekSasin">Nie ma w tej chwili takiego planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanuszCichoń">...i jeśli to do pana nie dociera, to mogę chociażby przywołać ustawę o KAS, właśnie ustawę o KAS,...</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący,...</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanuszCichoń">...która przed końcem sierpnia...</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, informuję pana, że jesteśmy w punkcie – porządek obrad tego posiedzenia Komisji, więc ja rozumiem, że nie chce pan rozszerzenia tego porządku obrad o dyskusję w sprawie KAS. Dobrze rozumiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszCichoń">Nie, takiego wniosku nie formułowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JacekSasin">To ja w takim razie zaproponuję spotkanie Prezydium bezpośrednio po posiedzeniu Komisji – ustalimy te kwestie.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo, porządek dzienny został przyjęty w związku z niewniesieniem sprzeciwu wobec tych punktów, które przedstawiłem państwu.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#JacekSasin">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, powitam na posiedzeniu Komisji gości: panią minister Teresę Czerwińską – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Jarosława Stawiarskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, pana ministra Sebastiana Skuzę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, i pana Stanisława Jarosza – dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Najwyższej Izby Kontroli. Witam również wszystkie osoby, które państwu towarzyszą.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji pkt 1 porządku dziennego – zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Bardzo proszę o przedstawienie wniosku o dokonanie zmiany... Nie ma takiego wniosku? Wniosek o dokonanie zmiany – czy mógłby pan sformułować go?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanuszCichoń">Tak, powtórzę, bo przedstawiałem go już. Chcemy dokonać zamiany – pana Marcina Kierwińskiego zastąpiłaby pani Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, jest wniosek. Mam pytanie, czy jest sprzeciw kogoś z członków Komisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BarbaraBubula">Tak, jest sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Jeżeli jest sprzeciw, to w takim razie będziemy musieli głosować. Tak? Pani przewodnicząca w jakiej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, ja nie bardzo rozumiem, dlaczego pan odbiera nam głos i nie pozwala sformułować wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JacekSasin">Dlatego, pani przewodnicząca, bo wypowiadamy się w sprawach, które są przedmiotem obrad Komisji. Proszę nie zakłócać obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#IzabelaLeszczyna">Ale, panie przewodniczący,...</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JacekSasin">Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, chciałabym panu przypomnieć, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JacekSasin">Kto jest za przyjęciem wniosku...</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IzabelaLeszczyna">...dobrą tradycją Komisji Finansów Publicznych i w ogóle Sejmu, jest to...</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JacekSasin">Państwo łamiecie cały czas dobre tradycje. Proszę zaprzestać... Proszę zaprzestać zakłócania. Przywołuję panią do porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, to jest prerogatywa klubu.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JacekSasin">Przywołuję panią do porządku. …Przywołuję panią do porządku. Pani zakłóca w tej chwili posiedzenie Komisji. Przepraszam, zmiany są głosowane, jeśli jest sprzeciw. Czy pani to kwestionuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IzabelaLeszczyna">Co wy robicie z tym Sejmem? Czy wy się w ogóle nad tym zastanawiacie?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, proszę... Proszę państwa, proszę o spokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#TadeuszCymański">Jest zgorszenie dla naszych gości.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#JacekSasin">Proszę o spokój. Panie pośle... Bardzo proszę wszystkich państwa o spokój. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za dokonaniem zmiany, o którą wnioskuje pan przewodniczący Cichoń, czyli odwołanie pana posła Kierwińskiego ze składu podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych i powołanie w to miejsce pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#KseniaAngiermanKozielska">21 głosów za, 7 przeciw, 3 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że wnioskowana zmiana została dokonana.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 2 porządku obrad – zaopiniowanie wniosku Ministra Sportu i Turystyki w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2017. Bardzo proszę o przedstawienie tego wniosku. Pan minister, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JarosławStawiarski">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JarosławStawiarski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, jak państwo wiecie, to jest fundusz zasilany z dopłat Totalizatora Sportowego z zakładów totalizatora i tak naprawdę jest do naszej dyspozycji, czyli Ministerstwa Sportu i Turystyki. Jak państwo wiecie plan finansowy wynosił 778 664 tys. zł. Chcemy dokonać zmiany i dodatkowo odmrozić z tego funduszu, który w tym momencie jest w dyspozycji Ministerstwa Finansów, 35 000 tys. zł. Króciutko tylko streszczę, dlaczego chcemy 35 000 tys. zł i z czego to wynika? Zwiększenie kosztów realizacji zadań wynikających z ustawy tworzącej Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej o 35 000 tys. zł pozwoli na przeznaczenie 20 000 tys. zł na przebudowę, remonty i dofinansowanie obiektów sportowych. W 2017 r. zabezpieczono na ten cel: na budowę, na remonty, 443 340 tys. zł, z czego tylko 114 000 tys. zł na nowe zadania. Pozostałe środki zostały zaangażowane w ramach umów zawartych w latach poprzednich, natomiast wnioskowane dofinansowanie inwestycji sportowych w bieżącym roku to około 450 000 tys. zł. A więc 20 000 tys. zł na infrastrukturę. 15 000 tys. zł przeznaczamy na rozwijanie sportu dzieci i młodzieży, z czego 5000 tys. zł na szkolenie kadr narodowych w kategoriach młodzieżowych oraz ich udział w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym. Zabezpieczona kwota wynosiła 76 307 tys. zł musi zostać zwiększona celem zapewnienia prawidłowego i pełnego procesu szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo. 5000 tys. zł przeznaczamy na program „Klub”. Chcę państwu powiedzieć, że zabezpieczone w tym roku na ten cel środki w funduszu wyniosły 30 000 tys. zł. Pozwolą one na wsparcie około 2,7 tys. klubów. Natomiast w pierwszym naborze wniosków zgłosiło się 4469 klubów. Z tego poprawne wnioski złożyło 2036. Wydaliśmy na to 22 000 tys. zł. Chcemy dodatkowo jeszcze 5000 tys. zł. A więc to, licząc z tym, co do tej pory nie zostało wykorzystane, pozwoli nam na kontynuację i drugi dodatkowy nabór w ramach programu „Klub”. Już mogę państwu powiedzieć, że w drugim naborze, który skończył się w połowie lipca, wpłynęło 2297 wniosków o dofinansowanie kwotą 10 tys. zł bądź 15 tys. zł. Te 12 400 tys. zł dodatkowo na pewno rozdysponujemy wśród małych często wiejskich biednych klubów. Pozostała kwota z tych 15 000 tys. zł to 4000 tys. zł na wspieranie organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży. Zabezpieczone środki wynoszą 10 649 tys. zł, natomiast w ogłoszonych naborach zgłoszono wnioski na ponad 70 000 tys. zł, czyli siedem razy więcej. I jeszcze 1000 tys. zł na wspieranie projektów upowszechniania sportu dzieci i młodzieży organizowanych przez Polskie Związki Sportowe, czyli PZS. Chodzi o szkolenie sportowe dla dzieci i młodzieży. Zabezpieczone środki wynoszą 12 600 tys. zł, natomiast Polskie Związki Sportowe zgłosiły nam w tym pierwszym naborze wnioski na około 54 000 tys. zł. Chcemy więc tutaj tylko 1000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#JarosławStawiarski">Na dokonanie zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na 2017 r. uzyskano już zgodę Ministra Rozwoju i Finansów. Chciałbym bardzo prosić państwa – Wysoką Komisję, również o pozytywną opinię, która jest konieczna celem uruchomienia tych dodatkowych 30 000 tys. zł z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy w sprawie tego wniosku, ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Czy w związku z tym jest sprzeciw wobec opinii, którą teraz państwu przedstawię:</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#JacekSasin">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Sportu i Turystyki z dnia 14 lipca 2017 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2017. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na rok 2017 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#JacekSasin">Czy jest sprzeciw wobec tej opinii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że opinia została przyjęta. Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji pkt 3 porządku obrad – zaopiniowanie wniosku Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2017. Bardzo proszę o przedstawienie wniosku. Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pismem z dnia 17 lipca Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wystąpiło do Komisji z uprzejmą prośbą o wyrażenie opinii w odniesieniu do zmiany planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2017. Skąd wynika konieczność w naszej ocenie dokonania zmiany? Mianowicie z faktu, że NCBiR podpisało z Ministerstwem Rozwoju umowę na finansowanie projektu pozakonkursowego – Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych w ramach działania 4.1 poddziałanie 4.1.3 – Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Jakie zmiany powodowałoby przyjęcie zmiany w planie? Mianowicie zwiększenie przychodów o kwotę 5302 tys. zł. Byłyby to środki, które są zabezpieczone w części 34 – Rozwój regionalny, środki otrzymane z Unii Europejskiej na realizację Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Po stronie kosztów dokładnie o taką samą kwotę w ramach zwiększenia środków na funkcjonowanie centrum o kwotę 1877 tys. zł oraz zwiększenia środków na realizację zadań o kwotę 3425 tys. zł. Pragnę poinformować, że Minister Rozwoju i Finansów wydał pozytywną opinię w przedmiotowej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy w sprawie tego wniosku, ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#JacekSasin">W związku z tym proponuję Komisji przyjęcie opinii o następującej treści:</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#JacekSasin">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 lipca 2017 r. dotyczący zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2017. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2017 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#JacekSasin">Czy jest sprzeciw wobec tej opinii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.4" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-78.5" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 4 porządku obrad – zaopiniowanie wniosku Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na rok 2017.</u>
<u xml:id="u-78.6" who="#JacekSasin">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie również tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#SebastianSkuza">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w dniu 18 lipca 2017 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wystąpiło do Komisji z prośbą o zaopiniowanie zmiany planu finansowego Narodowego Centrum Nauki. Przewidywane zmiany i proponowane zmiany odnoszą się do trzech obszarów. Po pierwsze, zmniejszenie kwoty dotacji inwestycyjnej o 35 000 tys. zł z równoczesnym obniżeniem wydatków majątkowych o tę kwotę. Czym jest to spowodowane? Mianowicie wynikami due diligance, jeśli chodzi o zakup nieruchomości przez NCN na docelową siedzibę. Niestety NCN boryka się faktem, że nie ma swojej własnej siedziby i zabezpieczono w tym roku środki, żeby tę siedzibę zakupić. Niestety w świetle due diligance okazało się, że prawnie jest to nieakceptowalne w związku z powyższym stwierdzono, że nie dojdzie do zakupu tej nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#SebastianSkuza">Drugi obszar dotyczy przesunięcia środków pomiędzy pozycjami planu finansowego w zakresie kosztów finansowych z uzyskanych przez Centrum środków europejskich. Jest to niezbędne dla zapewnienia efektywnego zarządzania programem międzynarodowym Quant-ERA, którego koordynatorem jest Narodowe Centrum Nauki. To przesunięcie byłoby na kwotę 177 tys. zł. Chodzi o zmniejszenie w kosztach realizacji i zwiększenie w poszczególnych pozycjach o taką samą kwotę.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#SebastianSkuza">Trzeci obszar to niewielka zmiana, która dotyczy zwiększenia strony przychodowej i jednocześnie strony kosztowej o kwotę 24 tys. zł. Jest to związane z zasądzonymi na rzecz Narodowego Centrum Nauki zwrotami kosztów zakończonych postępowań sądowych i egzekucyjnych. Takie więc będą przychody i równocześnie koszty zastępstwa procesowego spraw zakończonych pozytywnie na rzecz Narodowego Centrum Nauki.</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#SebastianSkuza">Tak, jak w przypadku, pierwszego wniosku dotyczącego NCBiR również ten drugi wniosek uzyskał pozytywną opinię Ministra Rozwoju i Finansów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję nad tym wnioskiem. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#JacekSasin">W związku z tym przedstawię państwu projekt opinii w tej sprawie:</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#JacekSasin">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2017 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 lipca 2017 r. dotyczący zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na rok 2017. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Narodowego Centrum Nauki na rok 2017 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#JacekSasin">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że opinia została przyjęta. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-80.5" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu porządku obrad. Informuję Wysoką Komisję, że zgodnie z art. 126 ust. 4 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu skierował sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 r. (druk nr 1725) do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jednocześnie sprawozdanie to zostało skierowane do pozostałych komisji sejmowych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania i przedstawienia uwag i wniosków do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Jest to odwrotna sytuacja w stosunku do sprawozdania z wykonania budżetu. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej opiniuje dla naszej Komisji wykonanie budżetu NIK, czyli finansowy aspekt działania izby, natomiast nasza Komisja opiniuje dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej merytoryczną działalność Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania naszej Komisji, czyli przede wszystkim współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-80.6" who="#JacekSasin">Bardzo proszę pana posła Artura Gieradę o zreferowanie działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie współpracy izby z Komisją Finansów Publicznych oraz o zaproponowanie stanowiska Komisji w stosunku do sprawozdania z działalności NIK. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#ArturGierada">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w 2016 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła 105 kontroli planowych, w tym kontrole wykonania budżetu państwa i w jednostkach bezpośrednio wykorzystujących środki publiczne. Często, jako Komisja korzystamy tutaj ze współpracy, z opinii i raportów, jakie przedstawia NIK. Szczególnie posłom Komisji Finansów Publicznych nie trzeba tego udowadniać. Dzisiaj jesteśmy również świeżo po debacie na temat wykonania budżetu za zeszły rok, gdzie rzeczywiście opinie Najwyższej Izby Kontroli odgrywają w naszej pracy ogromną rolę i bardzo często posiłkujemy się nimi. Tutaj, jeżeli chodzi o opinię i współpracę naszej Komisji, myślę, że ciężko znaleźć merytoryczne zastrzeżenia do przygotowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli materiałów lub do samej formy tych materiałów. Współpraca w ogóle z Sejmem to są 482 posiedzenia komisji sejmowych z udziałem przedstawicieli NIK, 224 informacje o wynikach kontroli przedłożone Sejmowi, 12 paneli ekspertów z udziałem naukowców, przedstawicieli administracji publicznej, organizacji pozarządowych, 5321 rozpatrzonych przez NIK wniosków o kontrolę i skarg obywatelskich, 178 rozpatrzonych wniosków o udostępnienie informacji publicznej. W 2015 r. do planu pracy NIK na 2016 r. sejmowa Komisja do Spraw Kontroli Państwowej i również my poprzez tę Komisję zarekomendowaliśmy do realizacji 49 tematów, które zaproponowane zostały przez 13 komisji sejmowych. Najwyższa Izba Kontroli przyjęła do realizacji ponad 80% proponowanych tematów, a reszta została tak naprawdę wcześniej skontrolowana, dlatego też mogliśmy się opierać na materiałach i dlatego przez NIK nie została w danym momencie rozważona, czy przyjęta do rozważenia. W 2016 r. do NIK wpłynęło 716 zaproszeń do udziału w posiedzeniach komisji lub komisji nadzwyczajnych. Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli uczestniczyli łącznie w 472 posiedzeniach. W trakcie 98 posiedzeń zabierali głos w sprawie omawianych zagadnień. Myślę, że trzeba tutaj również podkreślić, że Najwyższa Izba Kontroli często na posiedzeniach naszej Komisji... Nie pamiętam, żeby był inny przypadek. Kiedy byli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli byli zaproszeni na posiedzenie naszej Komisji, zawsze się stawiali i często również stawiał się osobiście pan Kwiatkowski jako prezes Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#ArturGierada">Rekomenduję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej tego sprawozdania i nie wnoszenie do niego uwag i wniosków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce w tej sprawie zabrać głos? Nie słyszę. W związku z tym i w związku z tą opinią wyrażoną przed chwilą przez pana posła chciałbym przedłożyć Wysokiej Komisji i zaproponować przyjęcie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o następującej treści:</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#JacekSasin">„Marszałek Sejmu w dniu 7 lipca 2017 r. skierował sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2016 r. (druk nr 1725) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia w swoim zakresie działania. Komisja Finansów Publicznych rozpatrzyła powyższe sprawozdanie na posiedzeniu w 19 lipca i nie wnosi do niego uwag i wniosków”. Czy jest państwa sprzeciw wobec propozycji przyjęcia takiej opinii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#JacekSasin">Tym samym stwierdzam, że wyczerpany został porządek dzienny tego posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#JacekSasin">Zgodnie z informacją przedstawioną na początku posiedzenia spotkajmy się za 5 minut. Zwołuję posiedzenie Prezydium Komisji w siedzibie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>