text_structure.xml
60.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KancelariaPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KancelariaPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dotacje celowe;</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CentrumObsługiKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dochody i wydatki;</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KancelariaSejmu">– dochody i wydatki;</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KancelariaSenatu">– dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KancelariaSenatu">– dotacje celowe;</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dochody i wydatki,</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dotacje celowe;</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrajoweBiuroWyborcze">6) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli: Paweł Mucha sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i zastępca szefa KPRP wraz ze współpracownikami, Teresa Czerwińska podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Agnieszka Kaczmarska szef Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami, Monika Nowosielska dyrektor generalny Kancelarii Senatu wraz ze współpracownikami, Maciej Berek wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów i Paweł Korzeniowski wicedyrektor Departamentu Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli, Krzysztof Lorentz dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych Krajowego Biura Wyborczego, Małgorzata Gąska główny księgowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sebastian Wasilczuk zastępca dyrektora Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Michał Nowak i Anna Wójcik – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Zofia Szpringer – kierownik Zespołu Studiów Ekonomicznych w Biurze Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekSasin">Informuję państwa, iż porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. (druk nr 1588) w zakresie właściwych części budżetowych. Czy są uwagi co do porządku dziennego? Nie słyszę, w związku z czym stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JacekSasin">Zanim rozpoczniemy realizację porządku dziennego, chciałbym przywitać gości na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Bardzo serdecznie witam panią minister Teresę Czerwińską podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra Pawła Muchę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Rady Ministrów. Przepraszam, w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. To po dzisiejszych głosowaniach, które dosyć długo trwały. Proszę wybaczyć. Bardzo przepraszam, pomyłka rzeczywiście… Witam panią minister Agnieszkę Kaczmarską, szefa Kancelarii Sejmu, i pana Krzysztofa Lorentza, dyrektora Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym. Witam również przedstawicieli instytucji. Nie przywitałem pani dyrektor generalnej z KPRP, ale tylko dlatego, żeby nie witać wszystkich dyrektorów. W takim razie witam również panią dyrektor z Kancelarii Senatu, jak już zacząłem witać. Zawsze jest to tak, że mamy bardzo licznych gości i zawsze są to same znaczące osoby, więc pozwalam sobie witać tylko nielicznych, ale witam, oczywiście, bardzo serdecznie wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych, a właściwie kończymy na tym posiedzeniu rozpatrywanie tych opinii. Członkowie Komisji otrzymali opinię komisji oraz opracowanie Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję państwa posłów, że wszystkie materiały, łącznie z materiałami przygotowanymi przez właściwe resorty i urzędy oraz informacjami Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli, są dostępne w wersji elektronicznej na iPadach. Mówię to również dlatego, żeby prosić państwa referentów i koreferentów o przedstawienie właściwie samych opinii bez tych danych liczbowych, bo mamy je dostępne. Każdy poseł je po prostu wcześniej otrzymał.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JacekSasin">Tradycyjnie już na koniec przypomnę, że rozpatrywanie opinii komisji sejmowych odbywa się w następującym porządku. Najpierw poproszę panią poseł referent, później panią poseł koreferent z ramienia Komisji. Następnie wysłuchamy informacji NIK o wynikach kontroli. Potem dyskusja – pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli instytucji, ewentualnie opinie wygłaszane przez państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JacekSasin">Przechodzimy do procedowania. Bardzo proszę panią poseł Halinę Szydełko o zreferowanie opinii komisji w zakresie właściwych części budżetowych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HalinaSzydełko">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jak zaznaczył pan przewodniczący, nie będę już odnosić się do konkretnych liczb, tylko przedstawię wątpliwości i pytania, jakie pojawiły się podczas posiedzenia komisji i wyjaśnienia, jakie…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JacekSasin">Poseł Cymański domaga się od pani poseł bliższego kontaktu z mikrofonem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HalinaSzydełko">Czy teraz lepiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HalinaSzydełko">Jeśli chodzi o plan dochodów w części 01 – KPRP, to wykonano go w 63% planowanej kwoty, a niższe kwoty uzyskano z umów najmu, stąd ta różnica. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to wykonano je w 98% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HalinaSzydełko">Pytania, jakie pojawiły się podczas posiedzenia komisji, dotyczyły wątpliwości co do kosztów przejazdów służbowych. One wzrosły czterokrotnie, jeśli chodzi o podróże krajowe, i ośmiokrotnie, jeśli chodzi o podróże zagraniczne. Kolejne pytanie dotyczyło odznaczeń państwowych. Tutaj wydano znacznie niższą kwotę, niż była zaplanowana.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HalinaSzydełko">Pani minister wyjaśniła, że w tej chwili w pozycji – Podróże służbowe zagraniczne i krajowe mamy dodaną pozycję dotyczącą kosztów hoteli i biletów lotniczych, które wcześniej były klasyfikowane jako zakup usług. Tak było w roku 2015. Dlatego też nie możemy mówić o wzroście kosztów czy jakiejś większej aktywności pana prezydenta, ale po prostu są to koszty, które były wcześniej ponoszone i jedynie były wykazywane w innym paragrafie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#HalinaSzydełko">Jeśli chodzi o odznaczenia państwowe, istotnie jest tu znacznie niższa kwota wydatkowana, niż zaplanowana, ale wynika to stąd, że przeprowadzono przetarg i w związku z tym wygenerowano oszczędności wynoszące ponad 731 tys. zł w stosunku do wcześniej planowanych wydatków.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#HalinaSzydełko">Natomiast zróżnicowanie wysokości procentowej udziału środków funduszu w działaniach konserwatorskich w obrębie różnych grup zabytków, bo takie pytanie też się pojawiło, wynika z zastosowania w działalności funduszu zasad obowiązujących w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Jeśli zabytek jest szczególnie cenny czy szczególnie zagrożony i wymaga skomplikowanych prac technologicznych, to udział tych środków może wynosić nawet 100%.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#HalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu w tej części.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#HalinaSzydełko">W części 02 – Kancelaria Sejmu zaplanowano wydatki…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekSasin">Bardzo przepraszam panią poseł. Szanowni państwo, bardzo proszę o ściszenie rozmów. To pozwoli nam dużo lepiej panią poseł słyszeć i sprawniej procedować. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaSzydełko">W części 02 – Kancelaria Sejmu zrealizowane dochody były o 3,1% większe niż zaplanowano. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zostały one zrealizowane w 90,5% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#HalinaSzydełko">Pytania dotyczyły zakupu systemu do głosowania, powstania nowych drzwi w budynku Sejmu i remontu budynku F. Pojawiło się również pytanie o strukturę zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#HalinaSzydełko">Odpowiadając, pani minister wyjaśniła, że od wielu miesięcy parlamentarzyści w kuluarach zgłaszali uwagi co do dziennikarzy. Były to takie kwestie jak np. spożywanie posiłków w głównym gmachu Sejmu, co nie jest estetyczne. Niektórzy posłowie narzekali, że byli nagabywani i łapani przez dziennikarzy tuż po wyjściu z toalety. Takie kwestie docierały do Kancelarii Sejmu i do szefostwa kancelarii. Były też różnego rodzaju wypadki, co jest istotne, jak np. przewrócenie jednej z dziennikarek, ale zdarzyło się też, że jeden z radiowców upuścił z góry mikrofon, który uderzył w posła. Było wiele takich niebezpiecznych przypadków. Posłowie zgłaszali też, że niejednokrotnie zostali uderzeni kamerą w głowę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#HalinaSzydełko">Postanowiono zatem stworzyć centrum medialne. Co do jego kosztów, to koszty remontu nie były wielkie, ponieważ te sale praktycznie były po remoncie i nie wymagały wielkich nakładów finansowych. Natomiast część sprzętów, takich jak kamery i nagłośnienie, a także wyposażenie, np. podesty i krzesła, przeniesiono z sali 101. Wszystko to znalazło się w nowym centrum medialnym.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#HalinaSzydełko">Kolejne pytanie dotyczyło czasowego zamontowania drzwi w Sali Kolumnowej. To jest niewielki koszt w granicach 4 tys. zł. Jest to płyta, którą łatwo można zdemontować. Konserwator zabytków został o tym poinformowany. To jest jedyna sala, która nie jest zamykana, a służy również jako sala na posiedzenia klubów. W każdej kadencji dysponuje tą salą największy klub parlamentarny. W związku z tym, że podczas posiedzenia klubu mogą się pojawić osoby niepowołane czy też dziennikarze, stąd też pojawiły się uwagi, że powinny tam znaleźć się drzwi.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#HalinaSzydełko">Kolejna sprawa, która została poruszona, dotyczy zakupu systemu do głosowania. Z wyjaśnień pani minister wynikało, że to nie był zakupiony system do głosowania, a jedynie wynajęty.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#HalinaSzydełko">Następne pytanie dotyczyło reorganizacji w Kancelarii Sejmu, która odbywa się już praktycznie od roku. Najpierw został poddany reorganizacji Dom Poselski, potem Biuro Gospodarczo-Techniczne oraz Biuro Zamówień Publicznych. Te trzy biura połączono w jedno Biuro Administracyjne, które teraz nosi taką nazwę. Jak wyjaśniała pani minister, w międzyczasie odbyła się też reorganizacja Biura Spraw Międzynarodowych. Ostatnia reorganizacja, jaka się odbyła, objęła Biuro Analiz Sejmowych. Tam pracowało 20 pracowników, a było przy tym 5 dyrektorów.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#HalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli również pozytywnie zaopiniowała tę część dotyczącą Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#HalinaSzydełko">Teraz przejdę do części 03 – Kancelaria Senatu. Tutaj zrealizowano dochody w wysokości 88% w stosunku do prognozowanych. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zrealizowano je w wysokości 96% planowanych.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#HalinaSzydełko">Pytania dotyczyły podziału środków na finansowanie zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą. Odpowiadając na te pytania, pan minister wyjaśnił, że aktualnie Senat działa zgodnie z uchwałą Prezydium Senatu, która wskazała sześć kierunków czy sześć działań, według których dokonuje się podziału środków, najpierw na poszczególne działania, a później w ramach poszczególnych działań finansuje się też poszczególne organizacje. Przez pewien okres prawo do ubiegania się o te dotacje miały duże organizacje, takie jak Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” i Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie”. Natomiast kilka lat temu Ministerstwo Spraw Zagranicznych od tego zwyczaju odstąpiło i przyjęło taką politykę, że łatwiej będzie realizować mniejszą liczbę zadań mniejszym organizacjom niż np. Wspólnocie Polskiej 60 czy 70 zadań, co więcej, łatwiej będzie te zadania kontrolować.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#HalinaSzydełko">W wyniku naboru, który został przeprowadzony w tym roku, podpisano więc znacznie więcej umów niż w roku poprzednim. Aktualnie są to 232 umowy, więc jest to znacznie większa liczba umów.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#HalinaSzydełko">Pojawiło się także pytanie o wynagrodzenia. Pan minister wyjaśnił, że przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 6,6% w stosunku do roku 2015. Wynika to z odmrożenia wynagrodzeń w sferze administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#HalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli również nie miała zastrzeżeń do tej części.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#HalinaSzydełko">Wreszcie część 11 – Krajowe Biuro Wyborcze i rezerwy celowe w zakresie pozycji 17. W ustawie budżetowej plan dochodów został tutaj określony na kwotę 10 tys. zł, ale wzrósł do kwoty 94 123 zł. Przede wszystkim to były zwroty dotacji niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem przez jednostki samorządu terytorialnego, zwroty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nadpłaconych składek i sprzedaż składników majątkowych. Wszystkie te kwoty zostały bezpośrednio przekazane na rachunek budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#HalinaSzydełko">Jeśli chodzi o wydatki, to zostały zrealizowane w tej części w wysokości 95,5% w stosunku do planu. Rok poprzedni nie był rokiem wyborczym, ale realizowano konkretne zadania, nawet w obszarach dotyczących wyboru prezydenta, ponieważ pojawiły się wydatki związane z niszczeniem dokumentacji niearchiwalnych z ostatnich wyborów prezydenckich. Przeprowadzono również wybory uzupełniające do Senatu, archiwizowano i niszczono dokumenty z poprzednich wyborów do Senatu oraz przeprowadzono wybory uzupełniające samorządowe.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#HalinaSzydełko">Pojawiło się pytanie dotyczące przezroczystych urn i ich kosztu. Odpowiadając na to pytanie, minister wyjaśniła, że szacowano wydatek rzędu 1 tys. zł od urny. Później okazało się, że największa urna kosztuje w granicach 600 zł. W niektórych rejonach ceny były niższe, ponieważ gminy kontaktowały się, robiły wspólne zamówienia publiczne i okazało się, że tę kwotę można zmniejszyć nawet o połowę.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#HalinaSzydełko">Pytanie dotyczyło również przygotowania systemu informatycznego, także w kontekście finansowym. Pytano, czy środki na przygotowanie tego systemu są wystarczające i czy wszystko przebiega prawidłowo, jeśli chodzi o przygotowanie wyborów już nie uzupełniających, ale tych, które odbędą się w przyszłym roku, czyli wyborów samorządowych. Jeśli chodzi o system, to mniej więcej 200 akcji wyborczych przeprowadzono na nowym systemie informatycznym i nie ma z nim najmniejszych problemów. Został jeszcze jeden moduł, bardzo trudny do wykonania, czyli rejestracja kandydatów, ale planowane jest to do wykonania w okresie wakacyjnym.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#HalinaSzydełko">Zastrzeżenia NIK dotyczyły sprawy kwotowo może symbolicznej, bo w wysokości 186 tys. zł, ale sytuacji, która jest systemowo nieprawidłowa. Chodzi o sprawę wyborów zarządzanych w pierwszym okresie, zaraz po Nowym Roku. Izba stwierdziła, że dyrektorzy 19 delegatur KBW nie przekazali przed terminem wyborów jednostkom samorządu terytorialnego dotacji na wybory samorządowe w roku kadencji, przeprowadzone w styczniu, 21 lutego i 6 marca 2016 r. Kwota jest niewielka i w związku z tym nie miało to wpływu na ocenę prawidłowości wykonania budżetu w części 11.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#HalinaSzydełko">Jak już wspomniałam, NIK ocenia pozytywnie wykonanie budżetu we wszystkich omówionych przeze mnie częściach. Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych również przyjęła pozytywną opinię dla tych wszystkich części budżetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani poseł. Spodziewaliśmy się na tym posiedzeniu, znając możliwości pani przewodniczącej Skowrońskiej, raczej długiego koreferatu, ale myślę, że będzie trudno. Zaryzykuję twierdzenie, że będzie trudno jednak wygłosić dłuższy koreferat niż referat. Bardzo dziękuję. Myślę, że to pozwoli również przedstawicielom NIK dosyć krótko omówić stanowisko izby, bo już tutaj zostało omówione.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JacekSasin">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Skowrońska. Zachęcam do nieścigania się z panią poseł Szydełko.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym, żeby panie i panowie posłowie w Komisji zważyli, jak wygląda rywalizacja i do czego możemy jeszcze dojść, ale dzisiaj do tego pojedynku nie dojdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekSasin">To jest tzw. dobra rywalizacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zatem w części 01… Za co chciałabym pochwalić przygotowanie sprawozdania? Ono jest czytelne – rok 2015, rok 2016 przed zmianami i po nich, wykonanie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaSkowrońska">Zwracano uwagę, iż w części – KPRP i w części – Biuro Bezpieczeństwa Narodowego wzrastają wydatki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne, u prezydenta krajowe podróże czterokrotnie w stosunku do 2015 r., zagraniczne ośmiokrotnie. W BBN podróże krajowe trzykrotnie, podróże zagraniczne 7,5 razy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KrystynaSkowrońska">Poprosiłam, żeby to wyjaśnić i można byłoby się wstępnie zgodzić z takim wyjaśnieniem, gdyby pokazano, w których częściach nastąpiło obniżenie dzięki zmianie klasyfikacji budżetowej, a tu jednak nigdzie. Zatem pomimo argumentu wskazującego na zmianę klasyfikacji części budżetowej trudno się zgodzić z tym, że nie wzrosły. Raz jeszcze poproszę o pełną informację w porównaniu, ile i gdzie państwo przenieśli, bo wszystkie wykonania są blisko 100%. Patrzę na pana posła Cymańskiego, który wie, o czym mówię, i myślę, że państwo również. Gdyby zatem nastąpiła zmiana klasyfikacji, to w którejś części, w którymś paragrafie powinno być mniej. Nigdzie nie ma mniej. Zatem argument ten się nie ostaje. To w zasadzie tyle w części dotyczącej budżetu kancelarii.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz ochrona zabytków Krakowa. W tym zakresie zgoda. Wskazano, że zmieniono formułę, tzn. podpisano trójstronną umowę pomiędzy marszałkiem województwa, KPRP i beneficjentem, określono tryby udzielania wsparcia, wskazano również średniookresowe finansowania przedsięwzięcia. To dobrze, ale nie poradziliśmy sobie z wieloletnimi uwagami w zakresie m.in. przepisu ostatecznego, dzięki któremu moglibyśmy mówić, że to jest rzetelny program, objęty określoną ustawą. Nie będę wnikać, bo to nie jest przedmiotem, ale żebyśmy po prostu o tym pamiętali.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KrystynaSkowrońska">Sprawozdanie poza częściami, o których mówiłam, dotyczącymi podróży służbowych… Więcej uwag do tej części nie mam.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#KrystynaSkowrońska">W części 02 – Kancelaria Sejmu chcę przedłożyć ogólną uwagę, że to, co było dla nas, ale to nie dlatego, że jest to głos dzisiejszej opozycji… Każdorazowo państwo posłowie proszą o porównywalność. To, co KPRP pokazała – rok 2015 dla porównania i wykonanie roku, o którym mówimy – jest dobrym elementem przedkładania sprawozdania. Z tego powodu państwo posłowie mieliby możliwość porównania rok do roku i wyrobienia sobie zdania. To jest moja uwaga dotycząca prezentowania budżetu.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#KrystynaSkowrońska">Teraz przynajmniej dwie uwagi. Brak określenia, czy w kosztach ogółem, jeżeli mówimy, że każda kolejna kancelaria czy szef kancelarii, czyli tak jak ustalamy budżet… Powinniśmy mówić o pewnej kontynuacji. Jeżeli jakieś zadanie rozpoczynamy, to kończymy i jesteśmy konsekwentni. W czym brakło mi tej konsekwencji? Uważam, że gdyby państwo sami zarządzali własnymi pieniędzmi, np. u siebie w domu, to jeżeli urządzicie pokój, za rok nie zmieniacie wystroju, chyba że zmieniacie żonę, to wtedy trzeba będzie wystrój pokoju zmienić.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#KrystynaSkowrońska">O czym mówię w tym przypadku? Mówię o centrum medialnym. To nie znaczy, że przeniesienie centrum medialnego do innej części… Przecież pan poseł Cymański jest niezadowolony, że go nie łapią na korytarzu. No, przecież to jest typowy pan poseł, który wtedy jest zadowolony, jak mówi do sitka. Chcę jednak powiedzieć, że poniesiono duże koszty. Poprosiłabym, żeby nam to pokazać. Teraz przygotowuje się całkiem inną koncepcję. Wydaje mi się, że w tym zakresie warto rozmawiać, żeby w kwestii dodatkowych rzeczy w konsekwencji co roku nie być chimerycznym i nie zmieniać zdania.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#KrystynaSkowrońska">Wskazano również, iż wystawiono dodatkowe posterunki ochronne. Chciałabym zapytać, ile posterunków ochronnych uruchomiono i jakie w związku z tym powstały koszty. Z tego sprawozdania trudno wyczytać, żeby była pełna informacja o tych posterunkach.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć jednak mimo wszystko, bo pani poseł Szydełko jako przedstawicielka Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych prezentowała dodatkowe drzwi do Sali Kolumnowej, że jeśli mamy o tym mówić… Nie miałam o tym mówić, ale jeśli mamy o tym mówić, to jest dodatkowa bylejakość, która kosztowała. Jak już chcieliśmy coś zrobić, to po pierwsze jesteśmy w obiekcie zabytkowym. To do pani minister. Chciałabym, by rozpoczęte kiedyś działania kontynuować we współpracy z architektami i z konserwatorami zabytków. Powinniśmy się o to postarać. Jesteśmy w obiekcie zabytkowym, a drzwi, które zostały wykonane do przejścia na pierwsze piętro z Sali Kolumnowej, co możemy sfotografować i wysłać, na pewno szczytem estetyki nie są.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#KrystynaSkowrońska">Nie chciałabym o tej estetyce mówić, bo i w przeszłości różne rzeczy się nie podobały, ale gdy pani poseł Szydełko mówiła o estetyce i pan prezes mówił o estetyce, to chciałabym tylko zauważyć, że te sztuczne kwiaty na sali sejmowej to też pewna estetyka. Pani minister, w przyszłości, bo to już nie teraz.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#KrystynaSkowrońska">Z uwagi na brak tej porównywalności, bo wykonanie budżetu jest w układzie tabelarycznym, poza uwagami, o których mówiłam, co do racjonalności, to paragrafy i tzw. słupki się zgadzają. Uwag innych nie mam.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrzegorzDługi">A drzwi?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">A co do drzwi, to pan poseł Długi może sobie zabrać głos. Panie przewodniczący, proszę już wszystkiego na mnie nie zrzucać.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mamy jeszcze Senat – część 03. W części 03 mogę powiedzieć tylko tak, że trudno się odnieść do tego, jak wygląda opieka nad Polonią i Polakami za granicą, która jest kompetencją i zadaniem przeniesionym z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zatem pozostawimy sobie pewnie dłuższy okres. Nie miała uwag Komisja Łączności z Polakami za Granicą, zatem dodatkowych uwag w tej sprawie do Senatu nie mam.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KrystynaSkowrońska">Jeśli chodzi o KBW, przedłożone sprawozdanie pozostawię bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej, szczególnie za ten passus o estetyce, bo widać, słowa pana prezesa Kaczyńskiego panią przewodniczącą zainspirowały. To mnie osobiście bardzo cieszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym, żeby państwa też zainspirowały w tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekSasin">Mam nadzieję, że wszyscy będziemy dbać o to, żeby ta estetyka rzeczywiście była lepsza. Zgadzamy się, że te drzwi… Traktujemy je chyba jednak jako pewną instalację tymczasową, a nie docelową, bo na pewno one średnio licują z tym wspaniałym gmachem, w którym się znajdujemy, przecież o proweniencji przedwojennej i znakomitej, modernistycznej architekturze. Myślę, że pani minister dołoży pewnie starań, żeby również w tym miejscu się estetyczna przegroda drzwiowa znalazła.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JacekSasin">Tak, potem. Pani minister wyraźnie chciała chyba zabrać głos, ale zanim… Pani minister, to chwilę, dobrze? Jeszcze poprosimy NIK o krótką informację o wynikach kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MaciejBerek">Bardzo dziękuję. Maciej Berek, wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MaciejBerek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo krótko. W części 01, czyli KPRP, NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa. Izba oceniła pozytywnie realizację budżetu zadaniowego, a także sporządzanie sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MaciejBerek">Dwie kwestie formalne, na które zwracaliśmy uwagę, były przedmiotem rozmowy na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Natomiast pewnie warto, żeby jedna sprawa wybrzmiała także na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Po raz kolejny NIK zwraca uwagę, o czym mówiła pani poseł sprawozdawca, że ustawa o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa jest ustawą, która na dzisiaj nie przystaje do systemu finansów publicznych. Ta podstawa prawna do wydatkowania środków w tej części niewątpliwie na poziomie ustawowym wymaga zweryfikowania i zaktualizowania, na co po raz kolejny zwracamy uwagę.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MaciejBerek">Jeżeli chodzi o wykonanie budżetu w części 02 – Kancelaria Sejmu, pozytywnie oceniliśmy wykonanie budżetu, sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem budżetu w tej części, sprawozdawanie rocznych sprawozdań, a także realizację budżetu zadaniowego. Jedyna uwaga, która była sformułowana, dotyczyła wydatków majątkowych. Wydatki te, tak jak w latach poprzednich, były zrealizowane w kwotach istotnie niższych niż planowano. W ubiegłym roku wykonane zostały w niespełna 46% w stosunku do kwoty zaplanowanej.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MaciejBerek">Jeżeli chodzi o część 03 – Kancelaria Senatu, ocena wykonania budżetu, realizacji wydatków i zgodności ich z przepisami oraz sprawowania nadzoru nad wykonaniem budżetu w tej części, realizacją budżetu zadaniowego i sporządzaniem sprawozdań, także jest pozytywna. Nie formułowaliśmy uwag w zakresie realizacji budżetu w tej części.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MaciejBerek">Część 11 – KBW. Tu także ocena pozytywna realizacji budżetu, sprawowania nadzoru i dokonywania sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#MaciejBerek">Jest jedna kwestia, na którą zwróciła uwagę także pani poseł sprawozdawca. Wydaje się, że warto, żeby ona także na posiedzeniu Wysokiej Komisji wybrzmiała. Zarówno w sensie prawnym, jak i w sensie obsługi informatycznej, uruchamianie środków z rezerw przewidzianych do sfinansowania wyborów powoduje, że te wybory, które są realizowane w początkowych tygodniach roku, są w zasadzie na dzisiaj niemożliwe do tego, żeby były sfinansowane ze środków budżetowych, tak jak to powinno być. De facto właściwe jednostki samorządu wykładają środki własne i dopiero później uzyskują zwrot, co jest oczywiście niezgodne i z zasadami finansowania tych wyborów, i z zasadami dotyczącymi finansów jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#MaciejBerek">Sformułowaliśmy stosowną uwagę związaną z tym, żeby KBW we współpracy z Ministerstwem Finansów spróbowało rozwiązać ten problem, który nie jest łatwy w tym sensie, że sekwencja uruchamiania środków budżetowych na początku roku jest kłopotliwa. Taką uwagę sformułowaliśmy. Dziękuję bardzo. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Przyjmuję zgłoszenia w dyskusji. Tak, ale w pierwszej kolejności… Mam już trzy zgłoszenia, to pana posła jako czwartego dopisuję. Pan poseł Murdzek jako pierwszy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechMurdzek">Szanowni państwo, słuchaliśmy bardzo szczegółowego sprawozdania z tych wszystkich wydatków, które były poniesione przez Kancelarię Sejmu. Były też wydatki związane z troską o przedstawicieli mediów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WojciechMurdzek">Skorzystam z okazji i w obecności pani minister jako ciekawostkę pokażę, jak my pracujemy jako Komisja. Od 25 minut mamy ten sam obraz. Po prostu Internet, z którego posłowie korzystają, jest beznadziejny. Sądzę, że 100% posłów się zgodzi, że chcielibyśmy za rok usłyszeć o wydatkach na Internet i zakończyć takie dziadowanie, które dotyczy naszej pracy. Myślę, że okazja do rozdzielenia sieci dla dziennikarzy z siecią dla posłów jest wręcz koniecznością. Wybiegam trochę w przyszłość, ale sądzę, że to najwyższa pora, żeby ten temat podjąć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Z pełnym przekonaniem się podpiszę pod tym apelem pana posła. Rzeczywiście, jest tu bardzo źle z możliwością korzystania z Internetu. Trzeba naprawdę coś z tym zrobić, bo praktycznie w większości przypadków jest to niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JacekSasin">Pan przewodniczący Szewczak jako następny. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję bardzo. Chciałem powiedzieć, że chyba wszyscy przystaniemy na to, żeby wydatki kancelarii pana prezydenta były nawet wyższe niż w tym roku, jeśli ta aktywność będzie utrzymana na tym poziomie. Tutaj z panią poseł Szydełko tylko w tym się różnię, że owszem, koszty nie wzrosły, ale aktywność według mnie wzrosła znacząco. To są te podróże istotne dla bezpieczeństwa państwa, więc trudno się dziwić co do kosztów hoteli np. za oceanem, prawda? Natomiast…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze nie był.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanSzewczak">Jak to nie? Pani poseł, a Organizacja Narodów Zjednoczonych? Gdzie się mieści siedziba ONZ?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, ale już nie polemizujmy, szczególnie że…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanSzewczak">Natomiast te drzwi mnie tak frapują, bo widzę, że to jest najważniejszy temat finansowy polskiego państwa. Bardzo chciałem podziękować pani minister, bo rozumiem, że to jest właśnie przejaw troski i oszczędności, że te drzwi są po prostu tandetne, tanie czy dziadowskie, jak mówi pani poseł, bo przypominając sobie agresję niektórych przedstawicieli opozycji z 16 grudnia, to one powinny być pancerne. One zdecydowanie powinny być pancerne i koszty byłyby większe, więc dziękujemy, ale prosimy, oczywiście… Proszę nie przeszkadzać, pani poseł. Proszę nie przeszkadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, spokojnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanSzewczak">Pani nie pamięta tej agresji, ale niektórzy pamiętają. Mają lepszą pamięć. Dziękujemy bardzo, ale prosimy jednak, oczywiście, o zmianę estetyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, bardzo bym prosił, żeby państwo tak nie polemizowali na gorąco, bo to rzeczywiście tworzy harmider. To tworzy harmider.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BożenaSzydłowska">Nie będzie harmidru.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JacekSasin">Pani poseł, czy pani chce zgłosić się do głosu? Mówię do pani poseł Szydłowskiej. Ale to w kolejności w takim razie, bo pani chce…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BożenaSzydłowska">Oczywiście, bardzo chętnie się zgłoszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JacekSasin">Zapiszę panią w takim razie. Pani przewodnicząca Hennig-Kloska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PaulinaHennigKloska">Korzystając właśnie z obecności gościa naszego, chciałam zapytać może nie bezpośrednio o cyfry…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">To jest gospodarz, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PaulinaHennigKloska">Przepraszam. Gościa na posiedzeniu Komisji, gospodarza budynku. Chciałam zapytać może nie o liczby, ale o jakieś nowe zasady, o których funkcjonowaniu dowiedzieliśmy się dzisiaj. Mianowicie dzisiaj nie wpuszczono gości na posiedzenie jednego zespołu parlamentarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JacekSasin">Przepraszam, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PaulinaHennigKloska">Było to poruszane na posiedzeniu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, ale rozmawiamy o budżecie za rok 2016, to bardzo proszę tutaj jednak w innym trybie…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PaulinaHennigKloska">Ale czy pani jednak mogłaby przybliżyć nam te zasady?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JacekSasin">Nie. Nie dopuszczę pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PaulinaHennigKloska">Czy może pani powiedzieć, na jakiej podstawie ci goście nie zostali wpuszczeni?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JacekSasin">Nawet jeśli pani minister chciałaby się odnieść, to nie dopuszczę pani minister do głosu w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PaulinaHennigKloska">Ale to…</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JacekSasin">Bardzo przepraszam, ale muszę pilnować…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PaulinaHennigKloska">Nie. Panie przewodniczący, ale w czym problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, do rzeczy. Naprawdę, do rzeczy. Nie jest to przedmiotem naszego posiedzenia. To nie jest hydepark. Nie możemy rozmawiać o wszystkich kwestiach, które akurat nam się w tej chwili nawinęły.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PaulinaHennigKloska">To jest kwestia dzisiejsza, która bardzo zaskoczyła gości.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JacekSasin">To proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PaulinaHennigKloska">Nie pozwala nam w sposób formalny prowadzić swoich obowiązków i pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, bardzo proszę wyjaśniać to w innym trybie, a nie na posiedzeniu Komisji, które ma swój określony temat. Po prostu musimy tego…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PaulinaHennigKloska">Tematem jest również realizacja zadań przez Kancelarię Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JacekSasin">Ale za rok 2016. Wykonanie budżetu za rok 2016.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#JacekSasin">Pan poseł Głogowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#TomaszGłogowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, króciutko, bo pani poseł Szydełko bardzo szczegółowo przedstawiła dyskusję na posiedzeniu komisji. Zreferowała także moje pytania i odpowiedzi, które padały na nie, chociażby ze strony pani minister szefowej Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#TomaszGłogowski">Mogę tylko powiedzieć, że pewnie pozostaliśmy przy swoich stanowiskach, bo pewne wyjaśnienia typu, że wydatki poniesione w grudniu na przygotowanie Sali Kolumnowej… Powiedziałbym, że na zabarykadowanie, na uzbrojenie, żeby opozycja nie mogła podejść do mikrofonu. Nawet jeżeli to były niewielkie koszty, to wydają się to koszty, które budzą wątpliwości. Tak samo, jeżeli system do głosowania, ten na Salę Kolumnową, został wynajęty, a nie zakupiony, to także nie zmienia faktu, że w moim odczuciu ten koszt był zbędny. Wynikał z braku przeprowadzenia przez wiele tygodni dialogu i nieobecności marszałka Sejmu przez kilka tygodni w Sejmie. Być może te koszty byłyby zbędne.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#TomaszGłogowski">Natomiast oczywiście największą wątpliwość, także moją, na tym posiedzeniu budziły nawet nie ubiegłoroczne, ale koszty związane z adaptacją sal w budynku F. W zeszłym roku to było tylko 120 tys. zł. To też jest duża kwota, jednak w latach poprzednich to były kwoty znacznie większe. Te sale stoją puste. Jeżeli nawet była konieczność zmiany organizacji pracy dziennikarzy, bo może ona była, to przecież można było znaleźć dla nich miejsce gdzieś w pobliżu, może – nie wiem – tam, gdzie kiedyś był komendant Straży Marszałkowskiej, a nie gdzieś w najdalszym z możliwych i odległych miejsc Sejmu. Tu niewątpliwie, tak jak mówiłem, moja wątpliwość dotycząca gospodarności w zakresie środków Kancelarii Sejmu jest spora. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani poseł Szydłowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BożenaSzydłowska">Panie przewodniczący, mam uwagę do pana wiceprzewodniczącego. Możemy się sprzeczać, ale nie trzeba stosować takich argumentów zaczepnych i przede wszystkim obrażać opozycji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, myślę, że nie została przekroczona granica. Nikt nie może się poczuć obrażony. To jest moje zdanie. Dlatego też nie interweniowałem w tok tej wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JarosławUrbaniak">Została.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JacekSasin">No, mamy inną wrażliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JarosławUrbaniak">Z pewnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JacekSasin">Być może mamy inną wrażliwość, panie pośle. Musiałbym, rzeczywiście, bardzo często również reagować na państwa wypowiedzi, a nie chciałbym stosować cenzury.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#JacekSasin">Bardzo proszę, pani poseł Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, zgadzam się z głosem pana posła Głogowskiego.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#IzabelaLeszczyna">Jednocześnie chciałabym przypomnieć panu przewodniczącemu Szewczakowi, że jedyne zarejestrowane akty agresji w dniu 16 grudnia to były akty agresji w wykonaniu pani poseł Pawłowicz i pana posła Suskiego z Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, bardzo bym prosił, bo nie jest dzisiaj… Proszę państwa, dzisiaj przedmiotem naszego posiedzenia nie jest ocena wydarzeń z 16 grudnia ubiegłego roku, więc bardzo bym prosił, żebyśmy może na tym już tę dyskusję zakończyli. Jak rozumiem, padły już głosy z jednej i z drugiej strony. W tej chwili apelowałbym, żeby nie powtarzać, bo naprawdę to nie jest przedmiotem naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#JacekSasin">Widziałem, że pan poseł Urbaniak jeszcze zgłaszał się do głosu. Tak czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JarosławUrbaniak">Co prawda nie w tym momencie, ale jak… Panie przewodniczący, nie wiem, czy pan był obecny na sali plenarnej i czy pan słyszał, ale pan marszałek, gdy próbowaliśmy wyjaśnić sprawę niewpuszczania dzisiaj osób z zewnątrz…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, wyjaśniliśmy to.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JarosławUrbaniak">Przepraszam bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JacekSasin">Naprawdę, ale nie… Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JarosławUrbaniak">Odesłał nas do szefowej Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#JacekSasin">Ale to proszę w innym trybie…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JarosławUrbaniak">Jest okazja, by zadać pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JacekSasin">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale jej nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JacekSasin">Dobrze, szanowni państwo. Nie. Proszę państwa, w innym trybie. To, że pani minister Kaczmarska jest obecna tutaj, żeby odnosić się do sprawozdania z wykonania budżetu kancelarii za rok ubiegły, nie znaczy, że forum Komisji jest miejscem do wyjaśnienia wszystkich innych spraw, bo to nie jest hydepark. Jeszcze raz powtórzę. Bardzo proszę w innym trybie. Pani przewodnicząca, w tej kwestii już nie będziemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, niech pan pozwoli mi skończyć wypowiedź. Rozumiem, że to jest w trybie od Annasza do Kajfasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JacekSasin">Nie. To jest w trybie przewidzianym, w jakim można wyjaśniać tego typu sprawy. Na pewno w tym trybie nie mieści się posiedzenie Komisji w sprawach budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, ale jeśli w tej sprawie, to nie. Co do budżetu za rok ubiegły, tak? Bardzo proszę. Panie pośle, za chwileczkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przy wykonaniu budżetu jest część opisowa w poszczególnych kancelariach co do różnych działań podejmowanych przez kancelarie. Chciałabym zapytać szefową Kancelarii Sejmu, gdzie i w jakim dokumencie ogłoszono godziny pracy oraz to, kto zastępuje panią minister, jeśli pani minister nie ma. Nie jest to tryb, o którym mówił pan przewodniczący. Mają państwo wątpliwości. Posłowie przy okazji, tak jak pełny… Mówią państwo o informatyzacji. Powinniśmy wiedzieć, jak przebiega sprawozdawanie z posiedzenia komisji. Nie tylko posłowie, ale również pracownicy Kancelarii Sejmu powinni wiedzieć, kto zastępuje panią minister, kiedy zastępuje panią minister i jakie decyzje może podjąć, aby sytuacja podobna jak dzisiaj…</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jesteśmy odsyłani od Annasza do Kajfasza przez pana marszałka i szefową kancelarii.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, przepraszam bardzo. Wbrew obietnicy nie odnosi się pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#KrystynaSkowrońska">To kim my jesteśmy, proszę pana?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#JacekSasin">Wbrew obietnicy nie odnosi się pani do budżetu. Naprawdę bardzo proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam zapytać, w jakim dokumencie w roku 2016…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JacekSasin">Nie ma to nic wspólnego z budżetem. Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#KrystynaSkowrońska">W jakim dokumencie wewnętrznym były określone terminy przyjmowania skarg od posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, nie będę się z panią przekrzykiwał, w związku z czym dokończyła pani to pytanie. Natomiast ono nie ma nic wspólnego z wykonaniem budżetu. Wewnętrzna organizacja pracy Kancelarii Sejmu nie ma z tym nic wspólnego. Naprawdę trzymajmy się tematu, a nie będziemy rozmawiać o wszystkich sprawach.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#JacekSasin">Pan poseł Cymański, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#TadeuszCymański">Zaskoczę i tylko zaapeluję, bo też byłem dotknięty, choć delikatnie, wypowiedziami pani przewodniczącej, dość nawet intymnymi, osobistymi, bo dotykającymi sfery moich odczuć na podniety itd. Państwo słyszeli, ale nie chcę w to wchodzić. Mam tak dobry nastrój, że nikt ani nic nie jest w stanie mnie z niego wyprowadzić. Goście czekają na zakończenie. Idźmy dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale pan to lubi.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, apeluję…</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#TadeuszCymański">Ale pani jest kobietą, a kobieta mężczyznę dotknie spojrzeniem, słowem albo dotykiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę. Proszę państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#TadeuszCymański">Ale nie reaguję. No, nie reaguję.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, proszę państwa, bardzo proszę, żeby państwo wzajemne uwagi i pretensje do siebie wyjaśniali w trybie bilateralnym, a nie na posiedzeniu Komisji, angażując wszystkie obecne osoby, w tym przede wszystkim państwa ministrów i przedstawicieli instytucji, których budżety omawiamy. Myślę, że nie buduje to powagi ani Komisji, ani parlamentu. Apeluję o to, żeby zakończyć już tego typu osobiste wycieczki.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#JacekSasin">Wyczerpaliśmy listę posłów pytających. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi. W pierwszej kolejności proszę pana ministra Pawła Muchę.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PawełMucha">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dziękuję bardzo za te uwagi, które były skierowane do kancelarii prezydenta. Dziękuję zarówno za te uwagi, które padły w sprawozdaniu pani poseł referent, jak i dziękuję za życzliwe słowa, które były zawarte w koreferacie, za pochwałę pod adresem KPRP, bo tak odczytałem wypowiedź pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PawełMucha">Odpowiadając na pytanie dotyczące kwestii wyjaśnienia wzrostu kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych w roku 2016 w stosunku do roku 2015, zarówno w odniesieniu do KPRP, jak i do Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wskazuję to, co wyjaśnialiśmy. Oczywiście z jednej strony to jest konsekwencja zmiany przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w zakresie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#PawełMucha">Tak jak państwu wskazywaliśmy, w związku ze zmianą treści tego rozporządzenia, w takim ujęciu w § 441 i 442 należy klasyfikować obecnie wydatki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne pracowników, które wcześniej były klasyfikowane także w pozycji dotyczącej usług obcych. W związku z tym przed zmianą przepisów było tak, że usługi hotelowe oraz zakup biletów lotniczych i kolejowych były klasyfikowane w § 430 – Zakup usług pozostałych. Obecnie od 2016 r. są one klasyfikowane w § 441 i 442. Stąd nastąpił wzrost wydatków w tych paragrafach w stosunku do wydatków do roku 2015.</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#PawełMucha">Natomiast odpowiadając na te zapytania…</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale nigdzie nie zaoszczędzono.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PawełMucha">Jeszcze nie skończyłem, pani przewodnicząca, całego wywodu w odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PawełMucha">Natomiast odpowiadając na pytania dotyczące kwestii związanych z częstotliwością podróży zagranicznych, a także pewnej konsekwencji, która jest związana z częstotliwością, to rację ma pan przewodniczący Szewczak, który trafnie wskazywał, że ta aktywność jest wyższa. W roku 2016 odbyły się 34 wizyty zagraniczne głowy państwa. Dla porównania, w roku 2015 takich wizyt było 22, w roku 2014 – 25, a w roku 2012 – 18. Ujmując rok do roku, tak jak pani przewodnicząca pytała, ale w sensie ilościowym, to mamy wzrost liczby wizyt zagranicznych w roku 2016 w odniesieniu do roku 2015 o ponad 50%, czyli ta aktywność jest bardzo duża.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#PawełMucha">Oczywiście była ona związana z organizowanym w Warszawie szczytem NATO. Aktywność szefa BBN także była związana z przygotowaniami do szczytu NATO, a później z kwestią implementacji postanowień, które zostały podjęte na szczycie NATO. Pewną konsekwencją tych postanowień i pewną klamrą, już tegoroczną, była także m.in. wczorajsza wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych. Natomiast to jest aktywność, która trwała i w roku 2016, bo to były spotkania bezpośrednie pana prezydenta, a także liczne spotkania szefa BBN. Oczywiście ta aktywność na arenie międzynarodowej to jest kwestia uczestnictwa polskiego w Pakcie Północnoatlantyckim, ale także podsumowania i implementacji tego, co zostało już ustalone w Warszawie. To są dane dotyczące tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#PawełMucha">Z jednej strony, tak jak trafnie pani przewodnicząca wskazywała, jest to zmiana przepisów prawnych. Z drugiej strony, aktywność jest większa. To potwierdzamy. Oczywiście wydatki mieściły się w ramach tych wydatków zaplanowanych. Ta zmiana w budżecie była także przewidywana i projekt już uwzględniał wyższe wydatki w § 441 i 442. Zresztą przecież państwu znane są te informacje.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#PawełMucha">Co do uwagi czy informacji, którą przedstawił pan dyrektor, to przedstawialiśmy też rozwiązania związane z funkcjonowaniem Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Zostało podpisane 24 czerwca 2016 r. porozumienie w zakresie współpracy co do nadzoru i kontroli nad wykorzystaniem dotacji z budżetu państwa, która jest w ramach funduszu. To porozumienie zostało zawarte pomiędzy KPRP a Społecznym Komitetem Odnowy Zabytków Krakowa i Małopolskim Urzędem Wojewódzkim. Tam zostały wypracowane zasady rozdzielania środków finansowych, tak jak to było możliwe w obecnym stanie prawnym. Kancelaria Prezydenta podjęła tego rodzaju aktywność, żeby ten nasz nadzór wzmocnić, a także uporządkować pewne rzeczy, które były do uporządkowania, oczywiście z uwzględnieniem obowiązującego stanu prawnego.</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#PawełMucha">Dziękuję państwu za te miłe uwagi pod adresem KPRP. Mam nadzieję, że te wyjaśnienia uznają państwo za satysfakcjonujące. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę, pani minister Kaczmarska. Tylko w kwestiach budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#AgnieszkaKaczmarska">Dobrze. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, dziękuję za udzielenie głosu. Postaram się odnieść do spraw, które państwo tutaj poruszali.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#AgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o centrum medialne, był przygotowany szeroki projekt na podstawie konsultacji w innych parlamentach Unii Europejskiej. Wszyscy przedstawiciele klubów otrzymali ten szeroki projekt do wglądu i ewentualnych uwag. Niestety niewielkie były uwagi w tym zakresie. Jeżeli chodzi o przyszłość organizacji pracy dziennikarzy w Sejmie, mam nadzieję, że powstanie komisja składająca się z parlamentarzystów, która wypracuje jakiś plan pracy, który będę mogła zrealizować. W związku z tym w chwili obecnej nie będziemy pracować tutaj nad nowymi zasadami pracy dziennikarzy, tak? Państwo już o tym wiedzą z doniesień medialnych.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#AgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o dodatkowe posterunki Straży Marszałkowskiej, w sierpniu ubiegłego roku zarządzeniem pana marszałka ze względów bezpieczeństwa wprowadzono zakaz wchodzenia na teren Sejmu osób, które nie posiadają przepustek, bądź osób, które nie są zgłoszone przez kluby bądź parlamentarzystów. W związku z tym trzeba było wzmocnić obecnie istniejące posterunki, ponieważ identyfikacja przepustek i dowodów odbywa się już na ulicy Wiejskiej przy posterunku oraz od ulicy Górnośląskiej. Mamy też dodatkowy posterunek zorganizowany za budynkiem Senatu. To jest teren graniczący z parkiem. Tam jest dodatkowy posterunek Straży Marszałkowskiej, który chroni państwa i obiekty znajdujące się na terenie Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-104.3" who="#AgnieszkaKaczmarska">Kwestia tymczasowych drzwi do Sali Kolumnowej. To już wyjaśniałam na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Proszę państwa, jest to tymczasowe, demontowalne. Postawienie tej tymczasowej konstrukcji nie ingeruje w nasz zabytkowy budynek. Jesteśmy w kontakcie z konserwatorem zabytków celem wypracowania wskazówek do realizacji takich drzwi, jak to ma wyglądać. Obiecuję państwu, że to będzie na pewno spełniało oczekiwania państwa. Wszystkie warunki spełnimy, jeżeli chodzi tutaj o architekturę czy konserwatora zabytków.</u>
<u xml:id="u-104.4" who="#AgnieszkaKaczmarska">Kolejne pytanie. Pan poseł Murdzek pytał o Internet. Znam tę sprawę. Rozmawialiśmy parę miesięcy temu. Trwają prace. To troszeczkę jest kwestia tego, że są utrudnienia techniczne, więc proszę jeszcze o chwilę zwłoki. My tutaj z urzędnikami postaramy się sprostać państwa oczekiwaniom. Natomiast nie obiecuję, że to będzie szybko, ponieważ, tak jak wspomniałam na wstępie, te warunki techniczne są ograniczone, jeżeli chodzi o to miejsce.</u>
<u xml:id="u-104.5" who="#AgnieszkaKaczmarska">Kwestia kolejna, tutaj sygnalizowana przez państwa posłów. Dzisiaj jestem od rana. Generalnie moje godziny pracy są praktycznie od rana do późnych godzin wieczornych. Dzisiaj, niestety, miałam spotkanie. Nie mogłam przyjąć pana posła. Natomiast poddam się tu prośbie pana przewodniczącego. Zapraszam państwa zainteresowanych do mnie. Chętnie porozmawiam na ten temat. Wszystko było zgodne z prawem, jeżeli chodzi o dzisiejszą sytuację. Jeżeli państwo będą mieli jakiekolwiek uwagi i sugestie, też jestem do państwa dyspozycji codziennie, praktycznie od rana do wieczora. Mogą państwo do mnie przyjść w każdej chwili z każdym problemem, z dużym problemem, z małym problemem. Zawsze chętnie państwa wysłuchuję. To nie są godziny, jakieś dyżury, tylko codziennie. Muszę tylko po prostu mieć wcześniej informację, że państwo o danej godzinie przyjdą, ponieważ nie ukrywam, że tych spotkań mam bardzo dużo codziennie. W związku z tym wybaczą państwo, ale będę prosiła, żeby państwo wcześniej zgłaszali, o której godzinie przyjdą. Wówczas na pewno się z państwem spotkam i chętnie odpowiem na wszelkie pytania.</u>
<u xml:id="u-104.6" who="#AgnieszkaKaczmarska">To tyle pokrótce. Dziękuję serdecznie. Jeżeli są jeszcze jakieś pytania, to pozostaję do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, nie widzę więcej zgłoszeń w dyskusji, w związku z czym zamykam dyskusję. Zamykam tym samym również omawianie przedmiotowych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#JacekSasin">W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamykam również posiedzenie Komisji. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#JacekSasin">Za pięć minut zaczynamy kolejne posiedzenie. Bardzo proszę wszystkich państwa o obecność. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>