text_structure.xml 42.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzewczak">Szanowni państwo, serdecznie witam na naszym posiedzeniu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzewczak">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzewczak">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmiany w planie finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych na rok 2017. Chciałbym zapytać, czy jest ktoś z ministerstwa, czy jest ktoś z kierownictwa resortu. Czy jest pan Marian Szczepankiewicz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianSzczepankiewicz">Panie przewodniczący, kierownictwo nie jest i nie będzie obecne. Jestem w zamian. Nie jestem upoważniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzewczak">Rozumiem, że nie ma pan upoważnienia. Dobrze, proszę państwa. Chciałbym prosić o jakąś informację dla przedstawicieli ministerstwa, żeby jednak ktoś przybył na nasze posiedzenie. Skoro jest prośba o zaopiniowanie wniosku, byłoby dobrze, żeby był ktoś z resortu. Proszę państwa, ponieważ w punkcie drugim mamy rozpatrzenie opinii komisji sejmowych, w tym Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Zdrowia o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku (druk nr 1588) w zakresie właściwych części budżetowych, może zaczniemy od drugiego punktu. Być może w międzyczasie pojawi się ktoś z Ministerstwa Obrony Narodowej. Wtedy wrócilibyśmy do punktu pierwszego. Wydawało się, że jest to dosyć prosta sprawa do zaakceptowania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSzewczak">Proszę państwa, oczywiście serdecznie witam wszystkich gości, których jest bardzo dużo. Witam panią minister Czerwińską oraz pozostałych gości, przedstawicieli instytucji, funduszy, ministerstw. Nie będę wyczytywał wszystkich państwa, ale serdecznie witam.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSzewczak">Proszę państwa, chciałbym jeszcze zapytać, czy jest ktoś z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ktoś upełnomocniony przez ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaKałuska">Panie przewodniczący, Maria Kałuska, dyrektor Biura Budżetu i Finansów. Jestem umocowana do prezentowania stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzewczak">Dziękuję serdecznie. Proszę państwa, w takim razie zaczniemy od punktu drugiego, od rozpatrzenia opinii komisji sejmowych, opinii Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Rozumiem, że nie ma wniosków w sprawie porządku dziennego. Stwierdzam zatem jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego, który tak naprawdę jest punktem drugim. Proszę państwa, jak mówiłem, rozpatrujemy opinie komisji sejmowych. Posłowie, członkowie Komisji Finansów otrzymali opinie komisji oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję, że wszystkie materiały, łącznie z materiałami przygotowanymi przez właściwe resorty, urzędy oraz informacjami Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli, są dostępne w wersji elektronicznej na i-padach. Przystępujemy do rozpatrywania opinii. O wystąpienie proszę posła referenta komisji branżowej. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaZuba">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście, mam przyjemność i zaszczyt być referentem Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Mam możliwość omówienia, ustosunkowania się do wykonania budżetu za rok 2016 przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MariaZuba">Opinia komisji branżowej jest pozytywna w stosunku do wszystkich części budżetu. Mogłam powiedzieć, panie przewodniczący, że na tym powinniśmy zakończyć omawianie tego punktu, dlatego że sprawozdanie z roku 2016 wyjątkowo wskazuje na dużą poprawę prawidłowości wykonania budżetu za tamten rok. Niemniej jednak chciałabym, żebyśmy na chwilę zatrzymali się nad niektórymi liczbami, ponieważ warto je przypomnieć. Warto zwrócić uwagę na zadania, które ministerstwo wzięło na siebie w tamtym roku, w roku 2016. Nowe zadania zostały wykonane. Te, które są przypisane ustawowo, zostały zabezpieczone i w należyty sposób wykonane. Dlatego zasługują na naszą uwagę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MariaZuba">Rozpocznę od części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka. Wydatki w roku 2016 wzrosły w stosunku do roku 2015 o 6%. Zatrudnienie wzrosło o trzy osoby. Przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 371 zł. Pragnę zwrócić uwagę, że rzecznik występował w 184 sprawach, toczących się w sądach, związanych z naruszeniem praw dziecka.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MariaZuba">W części budżetowej 31 – Praca dochody wzrosły w stosunku do 2015 roku o 245,8% z tytułu kar pieniężnych nałożonych za niedotrzymanie umów w ramach programu w zakresie pomocy żywnościowej na lata 2014–2020. Wydatki na podstawie ustawy budżetowej zostały zrealizowane w wysokości 864.851 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MariaZuba">Wykonanie wydatków na zabezpieczenie społeczne wyniosło 943.917 tys. zł i było większe o 9,1% w stosunku do roku ubiegłego. Środki zaplanowane w ustawie budżetowej na pomoc społeczną były w wysokości 25.970 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSzewczak">Pani poseł, przepraszam najmocniej, że przeszkadzam. Czy w kwestiach liczbowych jest jeszcze dużo materiału, gdyż jesteśmy bardzo opóźnieni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariaZuba">Dużo, dlatego że mamy też dużo części. Jeżeli odniesiecie się państwo do mojego pierwszego stwierdzenia, że w imieniu komisji resortowej wnoszę o przyjęcie sprawozdania za rok 2016, jak również kieruję podziękowania do ministerstwa, będę państwu wdzięczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSzewczak">Bardzo dziękuję. Pani Mario, naprawdę pięknie, z przyjemnością się pani słucha, ale jakoś musimy to ścisnąć. Proszę bardzo. Czy chce pani jeszcze...?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariaZuba">A zatem kończę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSzewczak">Konkluzją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaZuba">...swoje wystąpienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanSzewczak">Bardzo dziękuję. Proszę o zabranie głosu koreferenta, pana posła Cymańskiego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszCymański">Pamiętając trochę jak przez mgłę ubiegły rok, nie chcę doszukiwać się analogii. W pewnym sensie jest duże podobieństwo. W tych wszystkich dziedzinach jest bardzo dużo materiału, jest go ogromna ilość. Można cytować, mówić, przybliżać, ale słuszna jest uwaga przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, żeby po dwudziestu latach być może wreszcie przełamać pewną praktykę, dlatego że tematy nie są porywające, są statystyczne. Jest koncentrowanie się na nieprawidłowościach, które wyłania Najwyższa Izba Kontroli albo my zauważamy. Bardziej powinna być formuła problemów lub tematów, które są tak nawet rzucone, dlatego że mam tutaj koreferat. Do tego chciałbym się odnieść.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszCymański">Tradycyjnie chciałbym skoncentrować się na tym, co moim zdaniem jest kluczowe, co jest najważniejsze. Jest to zagadnienie, które jeżeli chodzi o rozmiar i wagę, właściwie połyka wszystko. Mówię o Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Mówię w ogóle o systemie zabezpieczeń społecznych. W tym roku jest to bagatela kwota 208.000.000 tys. zł. Jest to pytanie o cały system społeczny. Mówi się nawet o bezpieczeństwie zabezpieczenia społecznego w przyszłości. Łączy się z tym kilka przemyśleń, uwag, jak też informacji zawartych w materiale sprawozdawczym. Na tym chciałbym się skoncentrować.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszCymański">Może w dosyć dziwny sposób chciałbym przede wszystkim, panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, drodzy goście, wystąpić w obronie – zawsze występowałem – może nie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jako urzędasów, ale funkcjonuje pewne kłamstwo, pewien mit. Materiał dowodowy w tej sprawie wyraźnie wskazuje na co innego. Mówi się, że mamy wielkie, potężne nakłady na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Mówię o środkach. Mamy dane informacyjne chociażby z ubiegłego roku dotyczące udziału, stosunku kosztów funkcjonowania. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w tej chwili pracuje – pan prezes mnie poprawi – chyba 46 tys. urzędników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełJarosz">44.500.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszCymański">Ile? Pracuje 44.500 ludzi plus chyba 23% stanowiących koszty usług obcych. Jest to system informatyczny, amortyzacja. Płace stanowią połowę z tego. Jeżeli chodzi o wszystkie koszty funkcjonowania, trzeba powiedzieć wyraźnie, że od 2008 roku wskaźnik spada. W tej chwili wynosi 1,74%. Na 100 zł całego bilansu 1,74 zł stanowią koszty funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Natomiast w mediach, zwłaszcza w tabloidach przy różnych okazjach często przedstawia się go jako enklawę rozpusty, bogactwa, marmurów, złota i czegoś jeszcze. Poza tym po to, żeby ocenić polski system trzeba odnieść się do innych krajów. W materiałach tego nie ma, ale podobne, analogiczne systemy – w różnych krajach są różne systemy – wcale nie są tańsze. Mamy naprawdę stosunkowo niedrogi system obsługi całego potężnego wachlarza różnych spraw.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszCymański">Jeżeli chodzi o liczby i wykonania, niestety jest to kolejny rok, kiedy mamy dofinansowanie ze strony państwa. Mówimy o deficycie. Niestety państwo każdorazowo musi dołożyć, dopłacić ogromne pieniądze do całego systemu, do zabezpieczenia wypłat z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Dochodzi sygnał, już będę kończył. W każdym razie w tamtym roku została dopłacona kwota 44.000.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszCymański">Zwracam również uwagę na pewne nierównowagi wewnętrzne, ponieważ jest to ciekawe i ważne. Na przykład zasiłku chorobowego wypłacamy w Polsce ponad 10.000.000 tys. zł. Składka chorobowa wynosi 12.000.000 tys. zł. Jest to ciekawe. Ściągamy 40.000.000 tys. zł składki rentowej. Wypłaty rent wynoszą 37.000.000 tys. zł pomimo zmniejszenia w przeszłości, co pamiętamy, o 5 punktów składki rentowej. Cięcia, zmniejszenie emerytur, pościgi, sprawdzanie lekarzy, orzecznictwo, kontrola, to wszystko swoje robi. Mamy to.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszCymański">Największy problem. Jest to konkluzja. System emerytur jest najważniejszy. Już kończę. Konkludując, panie przewodniczący, jest to wielkie wyzwanie dla walki z szarą strefą i fatalnym skutkiem dla systemu umów śmieciowych, w zakresie których już poczyniono pewne kroki. Moja opinia jest pozytywna. Z przyjemnością to stwierdzam pomimo zakresu skomplikowania tematów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanSzewczak">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę o wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JacekSzczerbiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Jacek Szczerbiński, dyrektor Departamentu Pracy, Polityki Społecznej i Rodziny Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JacekSzczerbiński">Dziękuję za udzielenie głosu. Nie będę przedłużał. Chciałbym powiedzieć, że stanowisko Najwyższej Izby Kontroli w kwestii wykonania budżetu państwa w 2016 roku dotyczyło sześciu części budżetowych, dziewięciu państwowych funduszy celowych i jednej państwowej osoby prawnej. Opinia generalna jest taka, że wykonanie budżetu we wszystkich częściach, jak też realizację planów finansowych funduszów celowych oceniliśmy pozytywnie. Taką rekomendację złożyliśmy wczoraj Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Zgłosiliśmy trochę uwag. Uwagi te zostały szczegółowo omówione na wczorajszym posiedzeniu, a więc dzisiaj już nie będę ich powtórnie prezentował. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Skoro koreferent ze strony Komisji Finansów Publicznych, pan poseł Cymański wskazywał między innymi na dwie istotne sprawy związane z funkcjonowaniem zaopatrzenia emerytalnego oraz mówił, jak wygląda sprawozdanie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych za rok 2016 wskazując udział kosztów obsługi oraz procedury wypłat świadczeń emerytalno-rentowych – odpowiednio dotyczy to też Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – chciałabym zaznaczyć, co pan poseł, jak i cała Komisja musi przyznać, że koszty obsługi nie tylko w ostatnim roku, ale w długim okresie były na podobnym poziomie. To po pierwsze. To nie jest rewelacja, że doprowadził do tego ostatni rok. To nie jest prawda, że tak było tylko w ostatnim roku. Mówimy o określonym trendzie, o określonym zjawisku, które występuje w funkcjonowaniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz funkcjonowaniu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. A zatem to, że mówimy o dobrej obsłudze przez urzędników, jak też o tej proporcji, o której mówił pan poseł Cymański, nie jest to indywidualny sukces.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Uwag co do tego, jak zrealizowano zadania w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w roku 2016, gdyż tego to dotyczy, w zasadzie nie mamy, ponieważ jest to statystyka. Przychody, dochody są wyższe niż zakładano. Doskonale wiemy, że jest to związane – jest to wskazane w przedłożonych opiniach i raportach – z sytuacją na rynku pracy, ale pozostaje temat. Dobrze by było, żeby docelowo rozmawiano, jak ma wyglądać dalsze zasilanie. Były to dotacje, były to pożyczki w różnej formule. Nie wiemy, czy poza jednorazowym przekazaniem dotacji dotacje będą się też utrzymywały w kolejnych latach, czy będzie taki trend, żeby Fundusz Ubezpieczeń Społecznych lub Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – w tym przypadku tylko Fundusz Ubezpieczeń Społecznych – otrzymywał podobne wsparcie. A zatem rozmowa o tym, jak będzie wyglądał nasz system zaopatrzenia emerytalnego, pewnie jest przed nami, dlatego że jak pamiętamy, jedną trzecią emerytury stanowią środki będące wsparciem z budżetu. O tyle nie domyka się Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Wsparcie dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stanowi 90%. A zatem tak wygląda partycypacja w płaceniu składek. Do tej rozmowy powinniśmy wrócić.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">Mam tylko jedno szczegółowe pytanie. W części 31 – Praca zostały zaplanowane wyjątkowo duże wydatki związane między innymi z Ochotniczymi Hufcami Pracy, choć co prawda, w stosunku do całego budżetu związanego z pracą oraz zabezpieczeniem jest to niewielka kwota. Przeznaczaliśmy na nie około 35.000 tys. zł, a wykonanie w tym zakresie wynosi około 80% planu. Dla nas rozmowa w tym zakresie jest pewnie o tym, jak mają funkcjonować Ochotnicze Hufce Pracy, dlatego że stanowią one przecież pewne uzupełnienie, o czym mówiła pani minister, szkolnictwa zawodowego. A zatem jak mają funkcjonować Ochotnicze Hufce Pracy, które również są wsparciem dla szkolnictwa zawodowego, i to na etapie planowania budżetu na kolejny rok? Dzisiaj jest to usterka. Taki jest sygnał. Czy szkolnictwo zawodowe jest w części dotyczącej edukacji czy w części związanej między innymi z częścią 31 – Praca, gdzie pokazana jest realizacja budżetu? Poproszę o wyjaśnienie, jeżeli dzisiaj jest to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#KrystynaSkowrońska">Mam też krótkie pytanie do pani minister finansów oraz do pana prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czy trwają prace koncepcyjne nad tym, jak ma wyglądać dalsza strategia w zakresie funkcjonowania zaopatrzenia, które boryka się – doskonale wiemy, że boryka się od wielu lat i będzie się borykać – z potrzebami dotowania świadczeń emerytalno-rentowych, o których mówiłam. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Maria Zuba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ponieważ padły tutaj pewne cyfry, chciałabym wyjaśnić, że w 2016 roku 45,5% świadczeń emerytalnych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych było wypłaconych ze składek otrzymanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z tym udział procentowy jest inny niż było wcześniej podane. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę jeszcze raz. 44%?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariaZuba">45,5%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JacekSasin">Szanowne panie, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">To połowa emerytur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JacekSasin">Rozumiem, że co do liczby nie ma kontrowersji. Tak? Czy ktoś z państwa posłów jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak. Sprostowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, jakie sprostowanie? Do czego? Szanowne panie, sympatia pań do siebie naprawdę jest powszechnie znana. Mam prośbę. Jeżeli chcecie panie kontynuować dyskusję, to proponuję poza posiedzeniem Komisji. Myślę, że będzie można to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja nie do pani poseł Zuby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JacekSasin">A do kogo sprostowanie? Nikt więcej się nie wypowiadał.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JacekSasin">Chciałabym sprostować pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanSzewczak">Ale nie trzeba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekSasin">Proszę państwa, pani przewodnicząca, pytanie zostało zadane, pozwólmy odpowiedzieć. Być może nie będzie potrzeby sprostowań do pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ogranicza pan moje prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JacekSasin">Żadne prawa. Przecież zadała pani pytanie w pełnym wymiarze. Czy pan poseł Cymański chciał jeszcze zabrać głos, zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszCymański">Chciałbym tylko poinformować pana przewodniczącego, że nie zamierzam...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. To ważna informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Cymański...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JacekSasin">Krótko powiedział, raz. Padło pytanie. Kto z państwa będzie odpowiadał? Czy pani minister będzie odpowiadała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZofiaCzerwińska">Dziękuję, panie przewodniczący. Jak rozumiem, pytanie było i do mnie, i do prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. To, co poruszyła pani poseł Skowrońska, deficyt rzeczywiście występuje. Ma on charakter strukturalny, przede wszystkim demograficzny. Rzeczywiście jest to problem, który wymaga rozwiązań systemowych. W związku z tym wspólnie z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracujemy nad rozwiązaniami. W tym momencie nie chciałabym mówić o jakichś konkretnych rozwiązaniach. Niemniej jednak problem, który, co tu dużo mówić, właściwie przez lata się nawarstwiał, przede wszystkim ma charakter strukturalny, demograficzny. Wymaga on systemowych rozwiązań. W tym momencie nie będę udzielać szczegółowych odpowiedzi, jeżeli chodzi o prace, ponieważ prace prowadzimy wspólnie z resortem rodziny, pracy i polityki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JacekSasin">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PawełJarosz">Dziękuję. Paweł Jarosz. Członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PawełJarosz">W nawiązaniu do pytania pani przewodniczącej chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz prace koncepcyjne, zgodnie z ustawą jesteśmy zobowiązani co trzy lata przygotowywać długoterminową prognozę wpływów i wydatków funduszu emerytalnego. Ostania prognoza była sporządzona w roku 2016, kolejna będzie sporządzona w roku 2019. Jeżeli Wysoka Komisja będzie zainteresowana prognozą historyczną, w każdej chwili możemy przygotować taką prezentację. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSkowrońska">Naprawdę nie otrzymałam i czekam jeszcze na odpowiedź na jedno pytanie w tej części w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy. Pytanie to zadałam dlatego, że troska moja albo też nas wszystkich powinna być znacznie większa. Rozwarstwienie i brak wpłat na wypłaty świadczeń zwiększają się. Zwiększa się z trzydziestu kilku do czterdziestu kilku procent. Podobnie jak w normalnej firmie, a tak samo powinna się zachować Komisja Finansów Publicznych, po przyjęciu sprawozdania, jak każdy audytor, Komisja powinna z dużą troską wskazać miejsca, w których są kłopoty, trudności oraz rzeczy dotyczące funkcjonowania przychodów i wydatków z budżetu, które będą ważne w przyszłości. A zatem jeżeli ze strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest deklaracja dotycząca prognozy oraz prac, bardzo proszę o przesłanie raportu odnoszącego się do prognozy przygotowanej na okres, o którym mówił pan prezes. Oczekuję też na odpowiedź w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że jeżeli chodzi o Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Zanim poproszę o odpowiedź...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PawełJarosz">Panie przewodniczący, na ręce Komisji prześlemy prognozę z 2016 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Zanim poproszę o odpowiedź w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy, chciałbym spełnić miły obowiązek i ponownie przywitać w składzie naszej Komisji pana posła Sylwestra Tułajewa, który czasowo nas opuścił, ale od dzisiaj jest z powrotem. Bardzo się cieszymy i witamy z powrotem na pokładzie, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JacekSasin">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MariaKałuska">Maria Kałuska. Dyrektor Biura Budżetu i Finansów w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MariaKałuska">Panie przewodniczący, przegląd funkcjonowania Ochotniczych Hufców Pracy jest obecnie przedmiotem prac zespołu audytowego Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jeżeli chodzi o obowiązujące w tym zakresie przepisy, na dzień dzisiejszy nie są projektowane zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia. W związku z bardziej długofalowymi prognozami w zakresie funkcjonowania Ochotniczych Hufców Pracy pozwolę sobie udzielić odpowiedzi na piśmie, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca się zgadza. A więc bardzo prosimy, żeby była odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JacekSasin">Nie widzę więcej zgłoszeń w tym punkcie, w związku z czym stwierdzam zakończenie omawiania opinii Komisji Polityki Społecznej i Rodziny o odpowiednich częściach budżetowych, które wcześniej były tutaj przytaczane.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji Zdrowia o częściach budżetowych, które leżą w kompetencji Komisji. Bardzo proszę o wygłoszenie referatu panią poseł Gabrielę Masłowską, panią przewodniczącą Gabrielę Masłowską. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#GabrielaMasłowska">Mam przyjemność przedstawić państwu opinię Komisji Zdrowia, która została uchwalona na posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 20 czerwca 2017 roku dla Komisji Finansów Publicznych. Komisja Zdrowia rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2016 rok wraz z przedstawioną przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2016 roku w zakresie części 46 – Zdrowie, części 66 – Rzecznik Praw Pacjenta, części 83 – Rezerwy celowe, części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie ochrony zdrowia, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego w części 85 – Budżety wojewodów ogółem, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, dotacji podmiotowych, państwowego funduszu celowego – Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych oraz państwowej osoby prawnej – Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami poszczególnych dysponentów części budżetowych, po zapoznaniu się ze stanowiskiem i opinią Najwyższej Izby Kontroli, po przeprowadzeniu dyskusji Komisja Zdrowia pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2016 roku w powyższym zakresie i wnosi o jego przyjęcie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JacekSasin">Bardzo serdecznie dziękuję. O koreferat poproszę panią poseł Marię Zubę. Rozumiem, że panie dzisiaj na zmianę. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MariaZuba">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście, również wnoszę do Wysokiej Komisji o pozytywne ustosunkowanie się do opinii Komisji Zdrowia. Dyskusja, która trwała na posiedzeniu Komisji Zdrowia, była dyskusją merytoryczną. Po pytaniach, które padały, a było ich niewiele, jak też po uzyskaniu odpowiedzi ze strony ministrów sprawozdanie zostało przyjęte. A zatem również wnoszę do Wysokiej Komisji o przyjęcie pozytywnej opinii w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Z referatu i koreferatu wnioskuję, że nie było większych kontrowersji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MariaZuba">Było kilka pytań, ale po uzyskaniu odpowiedzi wyjaśnienia zostały przyjęte. Opinia była pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Proszę o informację Najwyższą Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MaciejSzustowicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Maciej Szustowicz, zastępca dyrektora Departamentu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MaciejSzustowicz">Jeżeli chodzi o część 46, Najwyższa Izba Kontroli sformułowała ocenę opisową. W przypadku części 66 ocena była pozytywna. W przypadku Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w dokonywaniu wydatków. Wszystkie szczegóły znajdują się w naszych informacjach pokontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Duża część wydatków w części dotyczącej zdrowia jest przeznaczona między innymi na programy profilaktyczne. Bardzo dużo podmiotów, które mogą realizować programy profilaktyczne, mówi, że formuła, która dotyczy badań profilaktycznych, nie do końca się sprawdza. Dostępność do programów jest ograniczana. Chciałabym powiedzieć, że jest to między innymi opinia jednej z fundacji z Podkarpacia, która prowadzi badania w zakresie raka szyjki macicy. Jest to fundacja SOS Życie.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poprosić panią minister o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Przy wykonaniu budżetu mamy dane statystyczne, że przeznaczono pieniądze, że wydatkowano pieniądze, że stanowi to taką część realizacji planu. Jak i czy w ogóle zamierzacie państwo zadbać o realizację jednego z programów, tego, o którym mówiłam? Jest to program istotny między innymi ze względu na politykę zdrowotną państwa. Chodzi o to, żeby przeznaczone środki były wykorzystywane, ponieważ zależy nam na tym, żeby formuła związana z całym procesem zawiadamiania, uświadamiania... Zawiadomienie jest adresowane do grupy osób. Czy w związku z tym, że programy są niewykorzystane, zamierzacie państwo w inny sposób zaadresować programy, do których, oceniając ich realizację, sami państwo macie uwagi?</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#KrystynaSkowrońska">Wiem, że zadaję bardzo szerokie pytanie. Nie wiem, na ile pani minister potrafi mi dzisiaj odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KatarzynaGłowala">Potrafię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KrystynaSkowrońska">To bardzo się cieszę. Gdyby któreś z informacji, o które proszę, były szersze od tych, które pani minister przekaże dzisiaj Komisji, poproszę o odpowiedź na piśmie. Na ten cel, na różne programy onkologiczne i inne wydajemy znaczące pieniądze z budżetu. Chciałabym, żeby efekty profilaktyki były jak najlepiej wykorzystane w stosunku do późniejszych kosztów, które pojawiają się przy hospitalizacjach lub przy leczeniu ambulatoryjnym, przy późniejszych wydatkach na leczenie. Jeżeli pieniądze na zapobieganie nie są wykorzystywane, to jak lepiej je zaadresować, jak lepiej skonstruować programy, żeby nasi obywatele byli zdrowsi?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze jedno. Na jakim etapie i jak zaawansowany jest program, o którym mówili rząd i pani premier, dotyczący gabinetów w szkołach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JacekSasin">Dentystycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak, gabinetów w szkołach. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów ma pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze jedno pytanie do pani minister. Uciekło mi. W jakim stopniu zostały zrealizowane zapowiedziane i co roku przekazywane środki między innymi na podwyżki dla pielęgniarek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JacekSasin">Nie widzę więcej pytań. Poproszę więc panią minister Katarzynę Głowalę. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#KatarzynaGłowala">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, odpowiadając na pierwsze pytanie odnośnie do programów profilaktycznych, nie mam szczegółowych danych. Jeżeli będzie potrzeba szczegółowych danych, przedstawię je na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#KatarzynaGłowala">Powiem tak. Po przyjściu do Ministerstwa Zdrowia zorientowałam się, dlaczego program nowotworowy, głównie właśnie profilaktyka, czyli zgłaszalność na badania profilaktyczne – w szczególności dotyczy to badań cytologicznych i mammograficznych – jest niska w stosunku do zaplanowanych środków. Jest wiele działań, które składają się na niską zgłaszalność na badania. Po pierwsze, niestety wynika to z tego, że większość kobiet robi badania profilaktyczne w gabinetach prywatnych. Niestety w Polsce nie ma, nie funkcjonuje – zamierzamy to zmienić – żaden rejestr pokazujący badania, materiały, które są pobierane podczas badań. Nie ma rejestru, który kompensuje badania, które są robione w systemie publicznym oraz w gabinetach prywatnych, gdzie większość kobiet robi przynajmniej cytologię. Ogólnie w Polsce zgłaszalność jest z roku na rok coraz większa, tylko że kobiety zgłaszają się na badania dosyć późno.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#KatarzynaGłowala">Niedawno miałam spotkanie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym, Polskim Towarzystwem Ginekologicznym i Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej oraz konsultantem krajowym w dziedzinie onkologii. Rozmawialiśmy na temat zmian systemowych, które mają poprawić zgłaszalność na badania, przede wszystkim badania cytologiczne i mammograficzne. W tych dwóch dziedzinach nie przodujemy w Europie pod względem umieralności. Mamy jeden z najgorszych wskaźników. Chcemy to poprawić. Jednym z postulatów trzech towarzystw było utworzenie rejestru. Ministerstwo Zdrowia planuje utworzyć rejestr, w którym byłyby pokazane wyniki wszystkich badań i z gabinetów prywatnych, i z systemu publicznego. Wtedy tak naprawdę faktycznie będziemy wiedzieć, ile kobiet w ogóle nie zgłasza się na badania. Wtedy będzie można to weryfikować i zawiadamiać owe kobiety, żeby samodzielnie się zgłaszały. Chcemy też włączyć w to lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, jak i położne w podstawowej opiece zdrowotnej, żeby docierały do większej liczby kobiet, żeby się zgłaszały.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#KatarzynaGłowala">Jest też druga kwestia. Wynika to z tego, co także chcemy zmienić, że cytologia w ramach porady ambulatoryjnej w opiece specjalistycznej jest wyceniana o wiele korzystniej niż w ramach programu. W ramach programu cytologię może zrobić położna. Nie musi to być lekarz. W przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej cytologię robi lekarz. Tutaj cytologia jest lepiej wyceniona. Chcemy to zmienić. Chcemy zmienić wycenę cytologii robionej w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i w ramach profilaktycznego, żeby program faktyczne zadziałał.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#KatarzynaGłowala">Jest potrzebnych wiele działań, ale wydaje mi się, że przede wszystkim jest to też kwestia uświadamiania Polkom, żeby regularnie chodziły na badania, dlatego że niestety dużo zależy od mentalności kobiet. Próbujemy docierać poprzez różnego rodzaju kampanie promujące zgłaszalność kobiet. Współdziałamy z telewizją. Niedawno był dzień poświęcony badaniom. Był mammobus. W tym dniu osobiście byłam na miejscu. Staramy się jak najszerzej docierać do kobiet, ponieważ mamy świadomość tego, że na program nowotworowy co roku jest zaplanowana w budżecie państwa kwota 250.000 tys. zł. Chcemy wykorzystać te środki w efektywny sposób.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#KatarzynaGłowala">Jeżeli potrzeba głębszej analizy, dodatkowej odpowiedzi, udzielę jej na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#KatarzynaGłowala">Jeżeli chodzi o drugie pytanie dotyczące etapu opracowania programu dotyczącego gabinetów stomatologicznych, w Ministerstwie Zdrowia powstał zespół. Przedwczoraj dostałam wstępną propozycję założeń programu odnoszącego się do funkcjonowania gabinetów, ale program jest jeszcze w fazie wstępnej. Nie chciałabym zatem mówić o szczegółach. Niemniej konsekwentnie realizujemy to, co zapowiadaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-67.7" who="#KatarzynaGłowala">Jeżeli chodzi o podwyżki dla pielęgniarek, w części budżetowej 46 jest zabezpieczona mała ilość środków na podwyżki dla pielęgniarek, dlatego że dotyczy to pielęgniarek, które pracują w regionalnych centrach krwiodawstwa i krwiolecznictwa, w inspekcjach sanitarnych, czyli w jednostkach, które są nadzorowane przez Ministra Zdrowia. Natomiast bardzo duża część w zakresie podwyżek dla pielęgniarek, które są wypłacane zgodnie z tym, co zostało zapisane w porozumieniu w sprawie OWU, jest zabezpieczona w ramach planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Podwyżki te...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wypłacane są na bieżąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KatarzynaGłowala">Tak, są na bieżąco wypłacane. Pielęgniarki, które są uwzględnione w budżecie państwa, dostają podwyżki od 1 stycznia kolejnego roku, natomiast te pielęgniarki, które są finansowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, dostają podwyżki zgodnie z porozumieniem, czyli od 1 września kolejnego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprzez wpłaty z budżetu do funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#KatarzynaGłowala">Nie, nie. Idą one oddzielnie z funduszu. Fundusz w ramach kontraktowania świadczeń wypłaca również podwyżki. Natomiast podwyżki z budżetu otrzymują tylko te pielęgniarki, które są zatrudnione w jednostkach nadzorowanych przez Ministra Zdrowia, czyli finansowanych z budżetu. Są to regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa, inspekcje, regionalne ośrodki pomocy społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo, pani minister. Zanim zamknę ten punkt, ponieważ nie widzę więcej zgłoszeń... Dobrze. Oczywiście, że tak. W takim razie zanim udzielę głosu panu posłowi, chciałbym powiedzieć, że dzisiaj na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych mamy dzień powitań. O powrocie pana posła Tułajewa już mówiłem. Oprócz tego chciałbym również przywitać pana posła Jarosława Urbaniaka, który dzisiaj dołączył do naszej Komisji. Jest tak zaaferowany rozmową z kolegą, że nawet nie słyszy, iż go witamy. Mimo tego witamy pana posła w składzie Komisji Finansów Publicznych. Teraz bardzo proszę, pan poseł Strzałkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#StefanStrzałkowski">Bardzo krótkie pytanie. Jeżeli ewentualnie się mylę, proszę mnie sprostować. Czy różna jest wysokość płac pielęgniarek zatrudnionych w szpitalach, a zupełnie inne kwoty są, jeżeli chodzi o domy pomocy społecznej? W moim przekonaniu jest to pewna nierówność. Wiem, że podlega to pod inne resorty, ale i tutaj, i tutaj pielęgniarka świadczy takie same usługi medyczne. Czy możecie państwo coś powiedzieć na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JacekSasin">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#KatarzynaGłowala">Chciałabym jedynie zaznaczyć, że porozumienie, które zostało podpisane w 2015 roku, obejmuje tylko pielęgniarki, które są zatrudnione w podmiotach leczniczych. Nie mogę się wypowiadać na temat pielęgniarek zatrudnionych w domach pomocy społecznej, dlatego że to nie jest kompetencja Ministra Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JacekSasin">Sugeruję skierowanie interpelacji do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#JacekSasin">Teraz to już chyba koniec dyskusji. W związku z tym zamykam omawianie tego punktu. Przypominam, że omawialiśmy opinię Komisji Zdrowia o właściwych częściach budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, pozostało nam rozpatrzenie wniosku Ministra Obrony Narodowej w sprawie przesunięć w budżecie. Czy mamy jakąś informację? Rozumiem, że pan minister... Ponieważ za pół godziny mamy następne posiedzenie Komisji, myślę, że w tej sytuacji rzeczywiście możemy przełożyć ten punkt na kolejne posiedzenie. Szanowni państwo, rozumiem, że jest zgoda co do tego, żeby ów punkt wykreślić z porządku obecnego posiedzenia z intencją uzupełnienia porządku obrad kolejnego posiedzenia. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#JacekSasin">W związku z tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>