text_structure.xml
19.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejJaworski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji do Spraw Służb Specjalnych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2016, druk sejmowy nr 146.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejJaworski">Czy są uwagi do przedstawionego porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji. Rozpoczniemy od rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej na temat właściwego dla niej zakresu projektu budżetu państwa na 2016 r. Materiały na ten temat zostały dostarczone wszystkim członkom Komisji Finansów Publicznych. Procedowanie będzie się odbywać następująco: najpierw wystąpienie posła referenta, następnie wystąpienie posła koreferenta, pytania i odpowiedzi przedstawiciela ministerstwa. Czy są uwagi do zaproponowanej procedury? Nie słyszę uwag. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejJaworski">Opinię Komisji Obrony Narodowej przedstawi członek tej Komisji, pan poseł Leszek Dobrzyński. Proszę posła-referenta o zabranie głosu. Zanim pan rozpocznie, panie pośle, generalna prośba ze strony prezydium. Proszę o zaprezentowanie tylko głównych kwestii, które pojawiły się w trakcie obrad Komisji Obrony Narodowej. Szczegółowe informacje na ten temat wszyscy członkowie Komisji Finansów otrzymali przed posiedzeniem. Proszę skupić się na najważniejszych aspektach.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LeszekDobrzyński">Zrozumiałem, panie przewodniczący. Szanowni państwo, wszyscy otrzymaliście stanowisko Komisji Obrony. Dodam, że dyskusja na ten temat na forum naszej Komisji odbyła się kilka dni temu. Nie doszło na tle budżetu MON do jakichś specjalnych sporów, dlatego ograniczę się do przedstawienia Wysokiej Komisji zaledwie dwóch najważniejszych fragmentów naszej opinii.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LeszekDobrzyński">Po pierwsze, Komisja Obrony Narodowej stwierdza, że limit wydatków obronnych na rok 2016 został określony zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków, określoną w art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 2% od przewidywanego wykonania produktu krajowego brutto w roku 2015, co daje nam kwotę 35 898 740 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LeszekDobrzyński">I na zakończenie decydujący fragment naszej opinii. Cytuję: „Zaplanowane w projekcie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej wydatki pozwalają na: zwiększenie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, planową modernizacje uzbrojenia i sprzętu wojskowego, dotrzymanie zadeklarowanych zobowiązań dotyczących kategorii gotowości bojowej formacji wojskowych: jednostek, dowództw, grup oraz ilości sił i środków wydzielanych do NATO i Unii Europejskiej, przeprowadzenie podwyżek uposażeń i wynagrodzeń dla żołnierzy i pracowników, realizację I etapu tworzenia jednostek Obrony Terytorialnej oraz przygotowanie i organizację szczytu NATO w Warszawie”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LeszekDobrzyński">W konkluzji Komisja Obrony Narodowej pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz Programu Mobilizacji Gospodarki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję, panie pośle. Koreferentem jest pan poseł Jacek Sasin. Czy pan poseł jest na sali? Bardzo prosimy o koreferat, panie pośle. Prośba o rzeczowe i krótkie podsumowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, zgodnie z pana życzeniem, koreferat będzie bardzo krótki. Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że projekt ustawy budżetowej na rok 2016 w części 29 – Obrona narodowa przewiduje wzrost wydatków o 8,28%. Oznacza to wzrost kwotowy o 2 935 000 tys. zł do kwoty łącznej w wysokości 35 453 215 tys. zł. Jest to wykonanie zapisów prawa mówiących o podniesieniu poziomu finansowania Sił Zbrojnych RP z 1,95% PKB do 2,0% PKB.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekSasin">O ile sam wzrost jest oczywisty i nie podlega dyskusji, o tyle ważne i ciekawe jest przedstawienie, jak ów wzrost rozkłada się w poszczególnych częściach struktury budżetu. Należy zwrócić uwagę, i jest to bardzo ważna informacja, iż największy wzrost wydatków odnotowano w miejscach, w których możemy mówić o wydatkach prorozwojowych. Szczególnie ważne jest stwierdzenie, że na modernizację techniczną sił zbrojnych przewidziano wzrost wydatków aż o ponad 20%. Wydatki te wzrosną z 7 779 000 tys. zł w 2015 r. do 9 365 000 tys. zł, tj. o kwotę 1 586 000 tys. zł, co oznacza wzrost o 20,4%.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekSasin">Równie duży wzrost, chociaż nieco mniejszy, ale również znacznie przewyższający wzrost wydatków ogółem na obronność odnotowano w przypadku zakupów środków i materiałów. Mówimy głównie o zakupie amunicji służącej budowie koniecznych zapasów na wypadek konfliktu zbrojnego. W tej dziedzinie odnotowano wzrost z poziomu 1 191 000 tys. zł w 2015 r. do poziomu 1 370 000 tys. zł w bieżącym roku budżetowym. Wzrost wyniósł 178 000 tys. zł, tzn. 15%. Równie wysoki choć nieco mniejszy wzrost odnotowano po stronie inwestycji budowlanych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekSasin">Jak widać, budżet MON jest budżetem prorozwojowym, nastawionym na modernizację i rozwój sił zbrojnych. Znacznie mniejsze wzrosty odnotowano po stronie wydatków bieżących. Jeśli np. chodzi o świadczenia emerytalne, to wzrost wyniesie zaledwie 0,8%. Jeżeli chodzi o wydatki osobowe, to planowany ich wzrost jest również niższy niż średni wzrost wydatków na obronę narodową i wynosi 4,8%. Wydatki w tej pozycji rosną z 7 900 000 tys. zł w roku 2015 do 8 281 000 tys. zł w tym roku. Ten wzrost jest spowodowany nie tylko wzrostem wynagrodzeń żołnierzy zawodowych, ale także planami związanymi ze zwiększeniem liczebności stanu sił zbrojnych o 1500 żołnierzy, którzy zostaną rozlokowani głównie na „ścianie wschodniej” naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekSasin">Jeszcze ostatnie zdanie, panie przewodniczący, jeśli pan pozwoli. Ze względów, o których mówiłem, tzn. przede wszystkim ze względu na prorozwojowy charakter tego budżetu, w pełni zasługuje on na poparcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Pani poseł Czernow, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZofiaCzernow">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przysłuchuję się wypowiedziom sprawozdawcy i koreferenta i cały czas nie słyszę tego, co było mówione na temat budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej podczas posiedzenia Komisji Sprawiedliwości. Chciałabym tę kwestię wyjaśnić. Chodzi o to, że w trakcie dyskusji nad poszczególnymi częściami budżetu podczas obrad Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka jeden z posłów zaproponował poprawkę, twierdząc, iż jest ona uzgodniona z dysponentami części budżetowej 29 – Obrona narodowa. Poprawka dotyczy zmniejszenia środków w części 29 – Obrona narodowa; dokładnie, chodzi o zmniejszenie wydatków na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych o 3300 tys. zł i przeznaczenie tych pieniędzy na część budżetową 37 – Sprawiedliwość, więziennictwo i kolejne obszary; generalnie, chodzi o uposażenie żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy. Dokładnie, chodzi o tę samą kwotę, tzn. 3300 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZofiaCzernow">Moje pytanie, jako sprawozdawcy Komisji sprawiedliwości, jest następujące: jak mam rozumieć tę poprawkę, skoro na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych nie usłyszałam, aby była ona zgłoszona i przyjęta przez Komisję Obrony Narodowej? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejJaworski">Pani poseł, poprawka, o której pani mówi, jest poprawką Komisji sprawiedliwości. Jak będziemy rozpatrywać opinię Komisji sprawiedliwości, to wówczas się nią zajmiemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZofiaCzernow">Ja to rozumiem, panie przewodniczący, ale zwracam uwagę, że poprawka dotyczy obrony narodowej i miała być ponoć uzgodniona. Dlatego o nią pytam.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję. Ostatnie pytanie w dyskusji, pani wiceprzewodnicząca Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, informuję, że mam przynajmniej dwa pytania. Pierwsza sprawa dotyczy kwestii uposażenia żołnierzy. Przewiduje się wzrost wynagrodzenia żołnierzy, ale występuje pewna rozbieżność pomiędzy przelicznikiem, jeśli chodzi o uposażenie żołnierzy i o uposażenia funkcjonariuszy policji i straży pożarnej. Ta różnica jest dość znaczna i dlatego chcę o to zapytać. Jeśli w tej samej stawce przeliczeniowej, co w przypadku żołnierzy zawodowych, mielibyśmy pozostałych funkcjonariuszy, to jaka kwota w budżecie będzie potrzebna na ten cel? Jeśli pani minister nie będzie miała wiedzy na ten temat w dniu dzisiejszym, możemy się umówić na udzielenie odpowiedzi na piśmie. Pytanie kieruję do Ministerstwa Finansów, nie do Ministerstwa Obrony Narodowej, ponieważ ten resort zna tylko swój dział, a finanse koordynują cały budżet.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa, którą chcę poruszyć, dotyczy zaplanowanych wydatków inwestycyjnych, m.in. tzw. programu śmigłowcowego. Chcę zapytać przedstawiciela Ministerstwa Obrony Narodowej, na jakim etapie znajdują się obecnie uzgodnienia dotyczące kwestii offsetu w zakresie umowy śmigłowcowej oraz czy w roku bieżącym przewiduje się podpisanie umowy z podmiotem, który wygrał przetarg? Precyzyjnie mówiąc, chodzi o to, czy państwo przewidujecie rewizję tego kontraktu? Kiedy można oczekiwać ostatecznych informacji na ten temat? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejJaworski">Zamykam dyskusję nad tą częścią budżetu. O udzielenie odpowiedzi na pytania proszę pana ministra Bartosza Kownackiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BartoszKownacki">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące przesunięcia kwoty 3300 tys. zł, to wyrażamy zgodę na dokonanie takiej czynności.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BartoszKownacki">Jeśli chodzi o pytanie numer dwa, to poproszę o odpowiedź pana generała, ale wcześniej odniosę się do kwestii poruszonej w trzecim pytaniu, które dotyczyło śmigłowców wielozadaniowych. Szanowni państwo, dziś znajdujemy się na etapie negocjacji offsetowych w Ministerstwie Rozwoju. Oznacza to, mówiąc wprost, iż Ministerstwo Obrony Narodowej niewiele może zrobić w tym momencie. My posiadamy naszą część umowy, parafowaną i wynegocjowaną. Jest to sytuacja niezależna od mojej oceny tej umowy, którą oceniam negatywnie. Pozostawiając moją ocenę na boku, faktycznie jest tak, iż umowa została parafowana. Chcę państwa jednak poinformować, iż nie podejmiemy żadnych kroków dopóki nie zakończą się negocjacje offsetowe, które ze względu na zmianę ekipy rządzącej rozpoczęły się tak naprawdę dopiero na przełomie roku 2015 i 2016. W zależności od tego, czym one się zakończą, zajmiemy takie lub inne stanowisko. Na dziś nie ma innej możliwości, jak zabezpieczyć odpowiednie, wystarczające środki na zakup śmigłowców, bowiem bez względu na to, czy w tym, czy w innym programie my te śmigłowce musimy kupić. Nie możemy z tego zrezygnować. W zależności od tego, jak zakończą się negocjacje offsetowe, to znaczy, czy efekt ich będzie pozytywny, czyli uzgodnimy wspólne stanowisko, czy też nie, dopiero wówczas będziemy mogli podjąć decyzję polityczną o tym, czy podpisujemy umowę z firmą, z którą była ona wynegocjowana, czy z tego rezygnujemy. Wszystko zależy oczywiście od dwóch stron tejże umowy. Z tego, co mi jest wiadomo, strona francuska jest związana ofertą do 10 lutego. Nie znaczy to jednak, iż negocjacje nie mogą potrwać dłużej. Z naszej strony deklarujemy chęć rozmów. Nie możemy zresztą postąpić inaczej, bo narazilibyśmy się na zarzut działania w złej woli. Chęć rozmowy jest po obu stronach. Przygotowaliśmy do tego celu odpowiedni zespół ludzi. Wiadomo, że jego skład musiał się zmienić ze względu na wynik wyborów parlamentarnych. To wszystko nieco wydłużyło cały proces, ale teraz od strony francuskiej zależy, czy będzie chciała prowadzić z nami dalsze negocjacje, czy np. po 10 lutego stwierdzi, iż odstępuje od dalszych rozmów. Wszystko zależy od kroków, na jakie zdecydują się Francuzi. Wynik negocjacji przesądzi, czy podpiszemy umowę, czy też jej nie podpiszemy, czy sprawa jest jeszcze otwarta, czy już zamknięta.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BartoszKownacki">Powtarzam jeszcze raz, że dziś to pytanie nie powinno być kierowane do mnie, ale do Ministerstwa Rozwoju. To ono musi odpowiedzieć, w jakim terminie przewiduje zakończenie negocjacji offsetowych, kiedy to nastąpi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję panu ministrowi. Bardzo proszę, panie generale.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SławomirPączek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, krótka odpowiedź na pytanie o fundusz uposażeń dla żołnierzy. Został on zaplanowany w takiej wysokości, aby sfinansować wzrost uposażeń na poziomie ok. 5%. Mieści się to w mnożniku prezydenckim 2,95 i nie wymaga nowelizacji tego mnożnika. Średnia podwyżka na etat wyniesie 202 zł, czyli tyle samo, ile w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejJaworski">Czy pani minister finansów chciałaby się jeszcze odnieść do poruszonych kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, mogę jedynie potwierdzić to, co zostało powiedziane przed chwilą, tzn. iż nie ma różnicy w kwocie podwyżek, jeśli chodzi o funkcjonariuszy policji i innych służb mundurowych. Mnożniki są różne, ale kwoty takie same.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję. Pani poseł Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o informację na piśmie, jaki jest mnożnik dla wojska, a jaki dla pozostałych służb. Rozumiem, że rozmawiamy o zwiększeniu kwoty na wynagrodzenia dla każdej ze służb o ok. 350 000 tys. zł, jeśli dobrze przypominam sobie wielkości z poprzedniego projektu. Chodziło o ponad 350 000 tys. zł dla każdej służby. Proszę o informację na piśmie, o ile jest niższy przelicznik dla pozostałych służb.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">Przepraszam, panie przewodniczący, ale jeszcze jedno wyjaśnienie dla pana ministra Kownackiego. Panie ministrze, pytanie, które radził pan skierować pod adresem Ministerstwa Rozwoju, zadałam także panu premierowi Morawieckiemu. Od pana ministra oczekiwałam zaś precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, w jakim terminie planujecie zakończenie prowadzonych rozmów i negocjacji offsetowych. Czy nastąpi to jeszcze w tym roku i jakie środki są zaplanowane w budżecie MON na wydatki związane z zakupem śmigłowców?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BartoszKownacki">Pani poseł, nie jestem w stanie podać teraz dokładnej kwoty. Jeśli można, to udzielimy odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejJaworski">W takim razie poprosimy o pisemną odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BartoszKownacki">Jeszcze tytułem wyjaśnienia, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie pani poseł, kiedy zakończymy negocjacje, ponieważ nie wiem, czy strony będą zgodne i negocjacje potrwają, np. tydzień, czy też stanowiska stron będą tak rozbieżne, że np. po dwóch miesiącach negocjacje zakończą się fiaskiem. Sprawa zależy oczywiście od obydwu zainteresowanych stron i dlatego należałoby o tę kwestię zapytać również naszych francuskich partnerów. Na dziś wiem jedynie, na jakim etapie się znajdujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję, panie ministrze. Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2016 r. w zakresie właściwym dla Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejJaworski">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Referuje pan poseł Marek Opioła. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekOpioła">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Komisja do Spraw Służb Specjalnych na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2016 r. zaopiniowała pozytywnie projekty budżetu na 2016 r. w części 29 – Obrona narodowa, dział 752 dotyczący poz. 217 – Służba Wywiadu Wojskowego i poz. 218 – Służba Kontrwywiadu Wojskowego. Komisja zaopiniowała pozytywnie także projekt budżetu w części 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, w części 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego i w części 59 – Agencja Wywiadu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy są pytania do projektu tych części budżetowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Na ten temat, panie przewodniczący, nie możemy dyskutować na posiedzeniu otwartym.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejJaworski">Rozumiem. Nie ma pytań. Zamykam dyskusję. Stwierdzam, że przyjęliśmy informację w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejJaworski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>