text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MaciejMałecki">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Witam bardzo serdecznie państwa posłów. Witam panią minister Magdalenę Gawin – podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam prezesa Prokuratorii Generalnej RP pana Marka Millera. Witam osoby towarzyszące naszym gościom.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MaciejMałecki">Drodzy państwo, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Pierwszy to rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który jako Komisja wystosowaliśmy w sprawie wpisania Barbórki na listę niematerialnego dziedzictwa narodowego UNESCO. W punkcie drugim rozpatrzymy sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa według stanu na koniec grudnia 2017 r. Sprawozdanie przedstawi Prokuratoria Generalna.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MaciejMałecki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu. Pani minister, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaGawin">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jak państwo na pewno wiecie departamentem, który wspiera wszystkie najważniejsze działania jest Departament Ochrony Zabytków oraz ważna instytucja – Narodowy Instytut Dziedzictwa. Zarówno wspomniany departament, jak i instytut bardzo często współpracują m.in. przy wpisach na listę światową dziedzictwa UNESCO w zakresie obiektów przyrodniczych, architektonicznych, na listę niematerialnego dziedzictwa narodowego UNESCO, a także na pamięć świata, przy czym pamięć świata przebiega trochę inaczej – przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MagdalenaGawin">Chciałabym wyjaśnić procedurę wpisu na listę niematerialnego dziedzictwa narodowego UNESCO. Warunkiem zgłoszenia danej tradycji na listę UNESCO jest wpis zjawiska na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Przypomnę, że Barbórka górników węgla kamiennego na Górnym Śląsku została wpisana do krajowego inwentarza 10 lipca 2018 r. a w dniu 22 października br. (miesiąc temu) miałam zaszczyt wziąć udział w uroczystości w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, podczas której wręczyłam decyzję o wpisie na Krajową Listę depozytariuszom wpisów za ostatnie dwa lata. W uroczystości brała udział liczna delegacja górników.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MagdalenaGawin">Depozytariusze, którzy zamierzają zgłosić dany element na listę UNESCO muszą wyrazić pisemną wolę takiej decyzji. Oświadczenia są analizowane przez Radę ds. Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego, która jest organem opiniodawczym przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obok mnie siedzi radca ministra, która jest członkiem Rady.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MagdalenaGawin">Rekomendacja Rady jest przekazywana MKiDN. Po akceptacji ministra depozytariusze rozpoczynają prace nad wnioskiem UNESCO w języku polskim i angielskim lub francuskim. Obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest dziesięciominutowy film w języku angielskim lub francuskim oraz 10 zdjęć. Istotnym elementem całego procesu aplikacji jest zgoda depozytariuszy oraz ich stały udział w pracach i konsultacjach. Dany wniosek (1 w roku) jest składny przez państwo – stronę konwencji UNESCO z 2003 r. w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego – do dnia 31 marca w danym roku kalendarzowym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MagdalenaGawin">Potrzebne formularze i instrukcje znajdą państwo na stronie internetowej Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Za konsultacje i udzielanie wszelkich odpowiedzi odpowiada Departament Ochrony Zabytków MKiDN, a także siedząca obok mnie pani Joanna Cicha-Kuczyńska – radca ministra.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MagdalenaGawin">Tradycja Barbórki została wpisana na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego i inicjatywa jest po stronie depozytariuszy, czyli stowarzyszenia, które pierwotnie zwróciło się z wnioskiem o wpis na Krajową Listę.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MagdalenaGawin">Jeśli chodzi o moją opinię, uważam że zwyczaje Barbórki są bardzo ciekawe i interesujące. Sądzę, że są bardzo żywe i są częścią tożsamości mieszkańców Śląska. Opinia MKiDN jest jak najbardziej pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do przedstawionej informacji? Nie widzę. Dziękuję bardzo pani minister.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MaciejMałecki">Przechodzimy do punktu drugiego – rozpatrzenie Sprawozdania o stanie mienia Skarbu Państwa według stanu na dzień 31 grudnia 2017 r. Informacja znajduje się w druku 2938. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekMiller">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić przekazane państwu Sprawozdanie o stanie mienia Skarbu Państwa według stanu na dzień 31 grudnia 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekMiller">Prezentowany dokument jest wykonaniem obowiązku ustawowego nałożonego na prezesa Prokuratorii Generalnej RP, na podstawie art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Można powiedzieć, że sprawozdanie jest sprawozdaniem szczególnym – przełomowym, ponieważ jest nowa podstawa sporządzania sprawozdania. Sprawozdanie zostało przygotowane za pierwszy pełny rok obowiązywania ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Tak jak powiedział pan przewodniczący, sprawozdanie jest przygotowane na dzień 31 grudnia 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekMiller">Szczególnym dla tego sprawozdania jest określenie zasad przejęcia zarządzania mieniem po likwidacji działu Skarb Państwa i po likwidacji Ministerstwa Skarbu Państwa. Cechą szczególną tego sprawozdania i kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest także to, że sprawozdanie ze wszystkich dokumentów, które tworzone są w Polsce, najpełniej (nie całkowicie) określa podmioty reprezentujące Skarb Państwa w zakresie mienia i majątku Skarbu Państwa. Sprawozdanie w możliwie najszerszy sposób daje informację o tym, jaka jest struktura prawna i rzeczowa oraz wartość mienia Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekMiller">Pod względem rzeczowym trudno wymienić wszystkie zasoby Skarbu Państwa i wszystkie rodzaje zasobów. Syntetycznie można powiedzieć, że są to: dobra kultury, zasoby archiwalne, zasoby naturalne, grunty, obiekty infrastruktury i szereg innych. W sprawozdaniu ujęto dobra pod względem prawnym, określając w pewnym uproszczeniu ich dysponentów, pod względem rzeczowym – rodzaje podmiotów/przedmiotów i pod względem wartościowym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarekMiller">Chcę zwrócić uwagę na to, że mamy do czynienia z różnymi dobrami, których sposób wyceny jest różny. Zatem nieprawidłowym byłoby proste sumowanie wartości mienia Skarbu Państwa. Sposób wyceny powoduje, że wartości mogą być różne.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MarekMiller">Przechodząc do danych szczegółowych, zwracam uwagę na jeszcze jedną kwestię. Cechą szczególną tego sprawozdania jest to, że obrazuje pewne zmiany w stanie mienia SP. Sprawozdanie jest w pewnym zakresie porównawcze, a zatem można obserwować trendy zmian zarówno pod względem rzeczowym, jak i wartościowym.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MarekMiller">Największą wartość w składnikach mienia SP stanowiły grunty, drogi i inne obiekty infrastrukturalne. Drugą istotną grupą są akcje i udziały należące do SP. Trzecią istotną grupę stanowią należności budżetu ewidencjonowane przez Ministra Finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MarekMiller">Jeżeli chodzi o akcje i udziały, 17 różnych podmiotów reprezentujących SP posiadało akcje lub udziały w 464 spółkach państwowych. Wartość akcji i udziałów oszacowano na 191,2 mld zł. W porównaniu do roku poprzedniego liczba spółek zmniejszyła się o 34 podmioty, co było spowodowane różnymi procesami (likwidacja, prywatyzacja, rozdysponowanie akcji SP między uprawnionych pracowników i rolników itd).</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MarekMiller">Drugą istotną grupę składników stanowią grunty SP, które zajmują olbrzymią powierzchnię 10,260 mln ha, co stanowi ok. 33% terytorium naszego kraju. Ponad 78% powierzchni wszystkich gruntów SP stanowiły lasy, 8% – grunty rolne, a reszta to grunty innego przeznaczenia. W porównaniu do roku poprzedniego mamy do czynienia ze zwiększeniem powierzchni gruntów o 147 tys. ha.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#MarekMiller">Biorąc pod uwagę wartość mienia SP, trzecią grupę istotnych składników stanowiły należności SP ewidencjonowane przez Ministra Finansów. Na dzień 31 grudnia 2017 r. wartość tych składników wynosiła prawie 144 mld zł, z czego 71 mld zł stanowiły należności podatkowe. W porównaniu do roku poprzedniego wartość należności spadła o prawie 20 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#MarekMiller">Sprawozdanie prezentuje również coś, co określiłbym jako majątek urzędów i służb. W pewnym uproszczeniu chodzi o majątek siedzib, czyli grunty należące do SP, a dokładniej do urzędów i służb, oraz budynki. Wartość gruntów wynosiła 60,6 mld zł, a wartość budynków to prawie 205 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#MarekMiller">Chciałbym podkreślić, że dokument powstaje poprzez zaczerpnięcie informacji od podmiotów reprezentujących SP. Informacje zbierane są przez cały rok, więc można powiedzieć, że poprawność tego sprawozdania w dużej mierze wiąże się z poprawnością sprawozdawczości wykonywanej przez poszczególne podmioty. Ponadto nigdy ze względu na ogrom majątku nie będzie to sprawozdanie w pełni wyczerpujące (w 100%) zarówno pod względem rzeczowym, jak i pod względem wartościowym. Natomiast sprawozdanie posiada walor statystyczno-poznawczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do informacji przedstawionej przez pana prezesa? Nie widzę. W związku z tym proponuję przyjęcie sprawozdania Prokuratorii Generalnej. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. W związku z tym stwierdzam przyjęcie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MaciejMałecki">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję panią poseł Beatę Mateusiak-Pieluchę. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec tego, aby pani poseł Beata Mateusiak-Pielucha miała zaszczyt przedstawić Wysokiej Izbie sprawozdanie z posiedzenia Komisji w tym zakresie? Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tym pani poseł została wydelegowana do przedstawienia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MaciejMałecki">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekMiller">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaciejMałecki">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół jak zwykle będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>