text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSuski">Witam serdecznie wszystkich państwa. Szanowni państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam przybyłych gości – pana ministra Wilda. W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (druki nr 1055 i 1114).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekSuski">Czy jest sprzeciw wobec proponowanego porządku obrad? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisje przyjęły zaproponowany porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, w czasie drugiego czytania zostało zgłoszonych 5 poprawek. Czy moglibyśmy prosić o przedstawienie… Został złożony także wniosek, tylko go tu nie widzę… Jest. Wniosek o odrzucenie ustawy w całości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekSuski">W takim razie, proszę o włożenie kart do głosowania do czytników. Głosujemy przy pomocy kart. Czy wnioskodawcy chcą uzasadniać wniosek? Nie widzę, żeby byli chętni. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekSuski">Jest to wniosek o odrzucenie projektu w całości… Jeszcze pan wydaje kartę. Poczekamy na pana posła. Są pewne zasady, których nie należy łamać. To byłoby nie fair.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekSuski">Czy już? Gotowe. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Proszę nacisnąć guzik. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Oczywiście, w drugim czytaniu. Proszę o wynik.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekSuski">Za wnioskiem 6, przeciw 16, wstrzymujących się 1. Zatem, Komisje negatywnie zaopiniowały wniosek o odrzuceniu projektu ustawy w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarekSuski">Kolejna poprawka, Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Czy jest poseł, który chciałby ją uzasadnić? Nie ma. W takim razie, odczytam ją.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarekSuski">Poprawka dotyczy art. 107. W pkt 1 lit. a) nadać brzmienie: „radców Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej i referendarzy zatrudnionych w Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarekSuski">Lit. b) – otrzymuje brzmienie: „Zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek, o którym mowa w art. 4 pkt 1, nie dotyczy osób wymienionych w art. 2 pkt 1, 2, 3a, 3c i 6–10, o ile zostały zgłoszone do objęcia takich stanowisk w spółce prawa handlowego przez: Skarb Państwa, inne państwowe osoby prawne, spółki, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego; osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego z udziałem podmiotów zgłaszających te osoby”.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarekSuski">W pierwszej części chodzi o to, żeby mogli być również referendarze, którzy będą zatrudnieni w Prokuratorii Generalnej. Chodzi o możliwość awansu i kształcenia młodych kadr prawniczych. A druga jest na tyle oczywista, że chyba nie trzeba uzasadniać. Tu chodzi o eliminację możliwości zasiadania w więcej niż dwóch spółkach prawa handlowego – tak, jak odczytałem – i żeby ewentualnie radcowie z Prokuratorii Generalnej też mogli zasilić korpus rad nadzorczych spółek lub innych organów wymienionych w tym artykule.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MarekSuski">Głosujemy. Nie widzę chęci zabrania głosu. Kto jest za poprawką? Proszę o naciśnięcie guzika i podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MarekSuski">21 głosów za, 2 przeciw, 3 wstrzymujące się. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MarekSuski">Kolejna poprawka…</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RobertKropiwnicki">Ja z wnioskiem formalnym, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSuski">Słucham.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RobertKropiwnicki">Chciałbym zapytać, jakie jest kworum w poszczególnych Komisjach. Składam wniosek o przeliczenie kworum w składach poszczególnych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekSuski">W Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa – 11, a w drugiej też 11. Czyli, łącznie 22, a jest 26 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RobertKropiwnicki">Jak rozumiem, kwora liczymy indywidualnie dla poszczególnych Komisji, dlatego proszę o to, żebyśmy je przeliczyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekSuski">Liczymy indywidualnie. Ze strony sekretariatu słyszę, że jest w porządku, ale jeżeli pan chce, żebyśmy głosowali…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RobertKropiwnicki">Żebyśmy przeliczyli kworum poszczególnych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">Bardzo proszę. W takim razie proszę posłów z Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa o naciśnięcie plusowego guzika. Będziemy znać liczbę posłów – 15. Wydaje się, że jest kworum. Prawda?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekSuski">Czy chce pan, aby jeszcze w drugiej Komisji sprawdzić? A nie wystarczy matematyczne sprawdzenie? Nie. To proszę bardzo o naciśnięcie guzika członków Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Ja nie jestem jej członkiem, to nie naciskam. Ile? 11. Nie nastąpiło cudowne rozmnożenie. Zgadza się. Wystarczyło odjąć, ale, rozumiem, że są trudności – zbyt duża liczba posłów do przeliczenia.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 2. W art. 123 dotychczasową treść oznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu: „Legitymacje służbowe radców i starszych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa mogą być używane jako legitymacje służbowe radców Prokuratorii Generalnej, o których mowa w art. 33 ust. 2, przez okres ważności tych legitymacji, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2017 r.”.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarekSuski">Jest to przepis przejściowy, żeby pracownicy Prokuratorii Generalnej mogli mieć ważne legitymacje do momentu wydania nowych. Proszę bardzo. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za poprawką nr 2? Proszę o naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaPawłowicz">A my?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Kto jest za? Kto jest przeciw i kto się wstrzymał? My, za. Proszę o wynik.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekSuski">Za głosów 20, przeciw 4, wstrzymujące się 2. Czyli, nadal jest 26 posłów, panie pośle. Nie ubyło kworum… Widocznie jeszcze nie brał udziału w głosowaniu… Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 2.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekSuski">Poprawka nr 3. W art. 125, w ust. 2 wyrazy „na zasadach przewidywanych w ustawie, o której mowa w art. 134” zastąpić wyrazami „na zasadach dotychczasowych”… Właśnie. A czy to obaj z Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa? Dobrze. W takim razie nadal mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za, bo my, za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poczekamy na panią poseł, jeśli zdąży pani włożyć kartę. Pani poseł, czekamy na panią. Trzeba włożyć kartę zielonym do dołu. Zadziałało? Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MarekSuski">22 głosy za, 3 i 3. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 3.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MarekSuski">W poprawce nr 4, w art. 128, w ust. 3 po wyrazach „pozostają bez zmian” skreślić wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 5” i skreślić ust. 5. Skoro skreślamy ust. 5, to były legislacyjne… Bardzo proszę, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, obowiązkiem Biura jest poinformowanie państwa, że ta poprawka jest wadliwa, ponieważ odnosi się do art. 128, który w wersji sprawozdania Komisji nie ma ani ust. 3, ani ust. 5. Ust. 3 i 5 miał projekt ustawy, natomiast poprawki z drugiego czytania powinny być zgłaszane do tekstu sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Jeżeli jest autor poprawki, to może by nam wytłumaczył, co miał na myśli.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, niestety, nie do końca poprawienie tej poprawki na art. 126…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">Sądzę, że ona będzie odrzucona, więc nie będzie problemu, ale o uzasadnienie bym prosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, jeśli mogę, jeszcze jedno zdanie. Jeżeli państwo zgodziliby się na korektę, a więc zamianę na art. 126 – bo istotnie taka jest myśl wnioskodawcy, co wynika z uzasadnienia tej poprawki zgłoszonej w trakcie drugiego czytania – to w ust. 3 art. 126 nie ma już wyrazów „z zastrzeżeniem ust. 5”. One zostały skreślone. W związku z tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Dobrze, możemy tak się umówić – jeżeli ją przyjmiemy, to wtedy zmienimy numerację. A jeżeli ją odrzucimy, to nie będzie problemu. Bardzo proszę, pan poseł chciałby uzasadnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewGryglas">Proszę państwa, to jest poprawka bardzo istotna dla tej ustawy. Mówiliśmy o tym podczas posiedzenia plenarnego. To jest artykuł, który, niestety, umożliwia weryfikację kadr Prokuratorii Generalnej, a kadry są w tej instytucji największą wartością. Zatem, poprawka jest jak najbardziej zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekSuski">Z całą pewnością zamiarem ustawodawcy nie jest wymiana kadr, tylko, kiedy likwiduje się resort, a tworzy się nową instytucję, to trzeba od nowa podpisać umowy. W tym nie ma żadnej szatańskiej myśli. Po prostu, takie jest prawo. Nowa instytucja – muszą być nowe umowy. A z tego, co słyszę, chyba prawie 100% obecnych pracowników ma być zatrudnionych, a zatrudnienie ma być jeszcze zwiększone. Nie ma więc tu groźby wymiany kadry. Bardzo proszę, jeszcze pan minister chciałby zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MikołajWild">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w naszej ocenie nie ma innej formuły, która zapewniłaby powiązanie wynagrodzeń radców i referendarzy z wynagrodzeniami sędziowskimi, a z drugiej strony, zakładałaby powołanie referendarzy i zaproponowanie, niektórym z obecnych pracowników, objęcie nowej funkcji i dostosowanie wynagrodzeń pozostałych pracowników do nowej siatki, która będzie przyjęta w rozporządzeniu Rady Ministrów, które dopiero będzie wydane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekSuski">Niestety, nie da się tego zrobić inaczej. Naprawdę, nie jest zamiarem ustawodawcy dokonywanie zamachu na pracowników, którzy naprawdę dobrze się sprawiali do tej pory.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MarekSuski">Głosujemy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MarekSuski">6 głosów za, 21 przeciw, 2 wstrzymujące się. Tym samym poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#MarekSuski">I poprawka nr 5. W art. 135 wyrazy „które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia” zastąpić wyrazami „które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2017 r.”. W zasadzie, oznacza to prawie to samo, tylko tu jest podana dokładna data, a nie termin 6 miesięcy, ponieważ podpisanie ustawy może nastąpić kilka dni w jedną lub drugą stronę, a chodzi o to, żeby te przepisy wchodziły dokładnie z dniem 1 lipca. Takie jest uzasadnienie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#MarekSuski">Czy są chętni do zabrania głosu w dyskusji nad poprawką? Nie widzę zgłoszeń. Przechodzimy do głosowania. Pani poseł, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#MarekSuski">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyniku. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#MarekSuski">22 głosy za, 5 przeciw, 2 wstrzymujące się. Stwierdzam, że poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#MarekSuski">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby tak jak do tej pory, była to pani poseł Beata Mateusiak-Pielucha. Czy pani poseł wyraża zgodę? Wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#MarekSuski">Czy jest inna kandydatura? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisje wybrały panią poseł na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#MarekSuski">Szanowni państwo, tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Przypominam, że posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa o godzinie 15.00 odbędzie się w sali 106.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#MarekSuski">Dziękuję państwu za wspólną pracę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>