text_structure.xml 13.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Stwierdzam też przyjęcie protokołów z wcześniejszych posiedzeń Komisji w listopadzie i grudniu 2017 r., w związku z nie wniesieniem do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. W takim razie przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Jak państwo wiedzą, plan pracy został przygotowany przez prezydium naszej Komisji. Oczywiście w tym planie uwzględniliśmy propozycje zgłoszone przez państwa posłów i propozycje, które dotarły do nas z innych komisji, z którymi mamy wspólne posiedzenia. Oczywiście są informacje pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Tu zawsze mamy sporo tematów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Mamy tematy zaproponowane przez ministra edukacji narodowej i tematy, które przesunęły się z poprzedniego półrocza z powodu bieżących spraw. Myślę, że warto pamiętać o tym, żeby w harmonogramie prac zostawić miejsce na sprawy zlecone przez Marszałka Sejmu, wpływające projekty legislacyjne. Na wszelkie bieżące potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RafałGrupiński">Z punktu widzenia planu pracy istotne jest to, że mniej więcej od połowy lutego będziemy pracowali w innym trybie. Wynika to z nowego regulaminu Sejmu. Jako Komisja, lub jako komisje obradujące wspólnie, będziemy spotykali się w tygodnie nie-sejmowe. Posiedzenia Komisji będą odbywały się w tych tygodniach kiedy nie będzie obradował Sejm. Powiem to precyzyjniej. To będą tygodnie prac Komisji i będziemy musieli nasz kalendarz tak skonstruować, żeby nie był w konflikcie z państwa planami.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#RafałGrupiński">To jeszcze przed nami. Będziemy mieli czas na to, żeby przygotować taki plan dzienny. Myślę, że powinniśmy zrobić to przed końcem stycznia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#RafałGrupiński">Teraz proszę o rzucenie okiem na plan pracy, który, myślę, mają państwo przed sobą. Jeśli ktoś nie ma, to proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaWojciechowska">Wszyscy mają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Wszyscy mają. Mamy propozycje przypisane do konkretnych miesięcy ze względu na pewne okoliczności ministerialne. Jest to związane z przygotowywaniem pewnych rozporządzeń. Z punktu widzenia naszej skuteczności, powinno być to być racjonalnie rozmieszczone. Czy są uwagi do planu pracy?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RafałGrupiński">Proszę, pan profesor Włodzimierz Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WłodzimierzNykiel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam dwie uwagi. Uważam, że temat finansów szkolnictwa wyższego jest tematem, który właściwie co roku powinien być analizowany przez Komisję. To jest jedna propozycja.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WłodzimierzNykiel">Mamy tutaj wynagrodzenia pracowników szkolnictwa wyższego. Stan obecny i perspektywy zmian. To jest bardzo dobry, bardzo ważny temat. Zastanawiam się czy nie można byłoby omówić go na tle sytuacji finansowej szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WłodzimierzNykiel">Nie zwiększałoby to liczby naszych posiedzeń. Poza tym, dawałoby jeszcze jedną ważną informację do tematu ulokowanego w planie, czyli dla samych wynagrodzeń. Byłaby to propozycja uzupełnienia tematu wynagrodzeń pracowników szkolnictwa wyższego na tle sytuacji finansowej szkolnictwa wyższego. To jedna propozycja.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WłodzimierzNykiel">Druga wiąże się z posiedzeniem podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego, które odbyło się stosunkowo niedawno w 2017 r. Na tym posiedzeniu dowiedzieliśmy się, że nie są przesądzone losy reformy nauki i szkolnictwa wyższego. Wskazywał na to przebieg dyskusji. W każdym razie, było bardzo dużo krytycznych uwag PiS-u pod adresem rozwiązań proponowanych przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WłodzimierzNykiel">W tym stanie rzeczy wydaje się, że bardzo ważnym zagadnieniem byłby problem losów reformy. Można zatytułować to jako reforma nauki i szkolnictwa wyższego. Moim zdaniem, nie powinno być to omawiane w styczniu lub w lutym, tylko nieco później. To są dwie moje uwagi do tego planu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o pierwszą uwagę, to myślę, że Wysoka Komisja zgodzi się na takie poszerzenie. W naturalny sposób pojawia się potrzeba omówienia płac. Powinniśmy zrobić to na tle całości finansowania szkolnictwa wyższego. Myślę, że tu nie byłoby problemu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RafałGrupiński">Jeśli chodzi o temat drugi, to wydaje mi się, że wyniknie on w momencie, w którym projekt pojawi się w Sejmie i zajmiemy się nim w ramach bieżących prac legislacyjnych. Ta propozycja mieści się w zakresie posiedzeń, których tematy nie zostały jeszcze określone. Będzie to jedna z bieżących spraw, na którą mamy zarezerwowane miejsce. Rząd i posłowie będą przedstawiać nam kolejne projekty ustaw.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#RafałGrupiński">Pojawia się pytanie czy ta ustawa w końcu do nas trafi, czy też nie? Jest informacja, że trafi, zatem, panie profesorze, nie wiem czy jest sens wpisywać ten temat. To wyniknie z porządku legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzNykiel">Można przyjąć, że to będzie reakcja na zgłoszenie projektu. Jednak jest możliwe, że dyskusja nad określonymi rozwiązaniami pojawi się przed stworzeniem tego projektu. Możemy przyjąć, że zajmiemy się tym w momencie, w którym będzie zgłoszony projekt, albo w momencie, w którym możliwa będzie dyskusja nad kierunkami zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Czy są inne propozycje? Chciałbym zwrócić uwagę, że termin zgłaszania propozycji minął dość dawno, więc prosiłbym o powściągliwość w poszerzaniu zakresu naszych propozycji, bo praktycznie kalendarz mamy wypełniony do końca czerwca.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Słowo wprowadzenia. Otóż na jednym z ostatnich posiedzeń Komisji rozmawialiśmy o studentach, którzy przyjeżdżają na studia do Polski Stwierdziliśmy, że jest to dość duża grupa studentów finansowanych przez nasze państwo. Zwykle są to studenci ze wschodu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JoannaFabisiak">Jest to kwota 25 mln, które od lat inwestujemy w to, żeby ci studenci – głównie polskiego pochodzenia – przyjeżdżali do Polski. Następnie jest liczna grupa studentów z państw dawnego Związku Radzieckiego. Głownie z Ukrainy. Natomiast bardzo nieliczna jest grupa studentów z Europy zachodniej. Jednocześnie spotkałam się z…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Pani poseł, czy mogę prosić o sformułowanie tematu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaFabisiak">Tak. Już formułuję, ale Komisja nie zrozumie problemu jeśli nie dam słowa wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JoannaFabisiak">Spotkałam się i spotykam się wielokrotnie z pytaniami studentów polskiego pochodzenia, którzy studiują w krajach Europy zachodniej. Spotykam się z Polakami, którzy wyjeżdżają do tych państw na studia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JoannaFabisiak">Mam propozycję do rozważenia. Proponuję zapytać rząd, w tym głównie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego o koncepcję staży dla tej grupy studentów. Studentów polskiego pochodzenia i studentów wyjeżdżających na studia za granicę, którzy chcieliby przyjeżdżać na staże do Polski.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JoannaFabisiak">Dlaczego taki temat? W sytuacji, w której tak wielu młodych ludzi wyjeżdża za granicę, powinniśmy być zainteresowani tym, aby zainteresować ich Polską. Nie wątpię, że rząd ma pewną propozycję dla nich. Propozycję staży. Jednak nie udało mi się uzyskać informacji na ten temat. Sądzę, że byłaby to informacja istotna dla wszystkich członków Komisji. Jak ta sprawa wygląda? Gdzie mają zgłaszać się ci młodzi ludzi, aby ktoś się nimi zainteresował i mogli otrzymać taki staż? Myślę, że jesteśmy zainteresowani tym problemem. To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JoannaFabisiak">Druga sprawa. Formułuję to jako temat. Sądzę, że wśród obecnych tu tematów znajdzie się miejsce, żeby ten również umieścić. Koncepcja rządu, czy też koncepcja resortu organizacji staży dla studentów polskiego pochodzenia i studentów, którzy wyjeżdżają za granicę i warto byłoby, żeby odbyli takie staże, bo z tym będzie wiązał się ich powrót do Polski. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Rozumiem, że w propozycji pani poseł chodzi o to, żeby Komisja wystąpiła o informację do ministerstwa. Proponowałbym, żeby ministerialna odpowiedź była przedmiotem dyskusji na posiedzeniu podkomisji stałej ds. szkolnictwa wyższego. Wydaje mi się, że jest to najbardziej odpowiednia formuła dla tej propozycji. Przynajmniej w jej obecnej postaci. Czy mamy zgodę na takie rozwiązanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaFabisiak">Wydaje mi się, że sprawa jest na tyle ważna, że chciałabym prosić, panie przewodniczący, o odpowiedź. Przypomnę, że było to posiedzenie podkomisji, potem Komisji, które było poświęcone studentom, którzy studiują w Polsce. Natomiast brakuje nam jakichkolwiek informacji o studentach, którzy wyjeżdżają, żeby studiować. Jesteśmy niewątpliwie zainteresowani tym, żeby po studiach przyjeżdżali do Polski i tu kontynuowali pracę zawodową.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JoannaFabisiak">Zatem sądzę, że propozycja pana przewodniczącego jest ciekawa, żeby ta sprawa najpierw stanęła na posiedzeniu podkomisji ds. szkolnictwa wyższego. Nie będę się upierała, ale proponuję, aby była także przedmiotem naszej debaty i rozważań podczas posiedzenia Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś propozycje tematów? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JacekKurzępa">Jest propozycja tematu i jest to prośba o wyjaśnienie zakresu tematycznego w pozycji 11. i 12., bo one są dla mnie bardzo bliskoznaczne. Czy nie można tego połączyć? Pozycje 11. i 12. w projekcie planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Nie. To są tematy oddzielne. Temat 11. dotyczy stanu czytelnictwa. Biblioteki szkolne, ich funkcjonowanie. Poziom czytelnictwa wśród uczniów. Chcemy tam przyjrzeć się problemowi porównania wypożyczania książek w bibliotekach szkolnych i w bibliotekach w miejscu zamieszkania uczniów. Jak wygląda problem kontaktu z bibliotekami po zakończeniu szkoły, bo często młody człowiek po zakończeniu szkoły nie trafia już do biblioteki publicznej i jego kontakt z książką, w zasadzie, kończy się na poziomie lektur itd. Chcemy przyjrzeć się stanowi zakupów do bibliotek szkolnych. Wielkości środków itd.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RafałGrupiński">Natomiast stan czytelnictwa w Polsce jest problemem narodowym, że tak powiem, czyli ile czytają Polacy, co czytają, dlaczego nie rośnie poziom czytelnictwa i jakie należałoby podjąć ogólne środki zaradcze. To są wyniki badań Biblioteki Narodowej i innych instytucji. Jest to temat o wiele, wiele szerszy niż czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży oraz stan bibliotek szkolnych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RafałGrupiński">Ten temat będziemy robić wspólnie z Komisją Kultury i Środków Przekazu. Jest to wspólny temat dwóch komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#RafałGrupiński">W takim razie, przy poszerzeniu tematu i przyjęciu, jak rozumiem, propozycji pana profesora Nykiela, żeby w pracy Komisji uwzględnić w odpowiednim momencie kwestię ustawy o szkolnictwie wyższym ministra Gowina, rozumiem, że taki plan pracy możemy przyjąć? Czy jest jakiś głos sprzeciwu? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#RafałGrupiński">W takim razie bardzo dziękuję. Plan pracy Komisji na najbliższe pół roku został przyjęty. Porządek dzienny posiedzenia Komisji został wyczerpany i za kilka minut rozpoczynamy kolejne obrady. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji. Chwila przerwy.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>