text_structure.xml 50.4 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Witam na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa serdecznie. Witam panią minister Teresę Wargocką – sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Stwierdzam kworum. Rozpoczynamy obrady.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Porządek dzisiejszego wspólnego posiedzenia dwóch komisji obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 106 i 148). Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców. Pani poseł, pani przewodnicząca, bardzo proszę – pierwsza poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarzenaMachałek">Poprawka nr 1 dotyczy możliwości uczęszczania dzieci sześcioletnich do szkół. Chcemy, żeby dziecko, które w poprzednim roku szkolnym korzystało z edukacji przedszkolnej, mogło bez opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, na wniosek rodziców pójść do szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Czy są uwagi do tej poprawki? Bardzo proszę, pani poseł Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Pani poseł, rozumiem, że de facto jest to wycofanie się z poprzedniego przepisu, żeby dzieci urodzone między 1 września a 31 grudnia nie musiały mieć opinii poradni. Bardzo się z tego cieszymy i przypominamy, że była to nasza poprawka i szkoda, że nie przegłosowaliśmy jej pozytywnie w czasie pierwszego czytania, bo teraz nie musielibyśmy nad tym pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarzenaMachałek">Cieszę się, że pani się cieszy, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RafałGrupiński">Proszę państwa, nie powiem jak ja się cieszę, że panie się cieszą. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaSęk">Chcemy zwrócić państwa uwagę na to, że tej samej jednostki redakcyjnej dotyczy poprawka nr 2. Podejmując decyzję o rekomendacji poprawki, muszą państwo mieć na uwadze poprawkę nr 2, ponieważ one wzajemnie się wykluczają. Zatem, jeśli państwo zarekomendują przyjęcie poprawki nr 1, to poprawka nr 2 będzie musiała mieć rekomendację odrzucenia. Nie można obydwu poprawek zarekomendować pozytywnie. Poprawka nr 2 różni się tym, że nie ma tam pkt 2. Punkt 1 jest ściągnięty do główki. Wystarczy to, że dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego i może iść do szkoły bez opinii poradni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RafałGrupiński">Ministerstwo, proszę bardzo o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TeresaWargocka">Bardzo prosiłabym o powtórzenie zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy zastrzeżeń tylko zwracamy uwagę, że jeżeli będą państwo głosować za poprawką nr 1, to muszą mieć świadomość, że jeżeli zarekomendowali państwo przyjęcie poprawki nr 1, to oznacza to rekomendację „odrzucić” dla poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TeresaWargocka">Tak. Oczywiście jest to logiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Panie pośle, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AleksanderMrówczyński">Chciałbym zabrać głos odnośnie do poprawki nr 1. Były dyskusje wewnątrz klubu i stąd nasza poprawka, która mówi o tym, że dziecko nie musi mieć opinii poradni – co jest logiczne. Chciałbym powiedzieć, że jest to również wynik naszych wewnętrznych dyskusji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RafałGrupiński">Cieszę się, że państwo rozmawiają w klubie. W takim razie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (49) Rozumiem, że głosujemy również za skreśleniem poprawki nr 2. Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Jednogłośnie, jak widzimy. Ta poprawka została przyjęta razem z konsekwencją, o której mówiło Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RafałGrupiński">W takim razie przechodzimy do kolejnej poprawki – poprawki nr 3. Pani poseł-wnioskodawca, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarzenaMachałek">Poprawka nr 3. Myślałam, że będzie to uzasadniał przedstawiciel PSL. Jesteśmy przeciwko tej poprawce, ponieważ ona de facto ma uchylić proponowane przez nas przepisy dotyczące wyłaniania kuratora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RafałGrupiński">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaSęk">Uwaga analogiczna jak przy poprawce poprzedniej. Poprawka nr 3 jest dalej idąca i poprzez skreślenie pkt 8 proponuje pozostawienie art. 30 ustawy-matki w brzmieniu dotychczasowym. Jeśli państwo przyjęliby poprawkę nr 3, to poprawki nr 4 i 5, które dokonują zmian w art. 30, będą miały rekomendację – „odrzucić”. Dopiero zarekomendowaniem „odrzucić” dla poprawki nr 3, otwierają państwo drogę do głosowania nad poprawkami nr 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RafałGrupiński">Czy przedstawiciel klubu PSL chce powiedzieć parę słów na temat tej poprawki? Nie ma. W takim razie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DariuszMyrcha">16 głosów za, 34 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję, poprawka nr 3 nie została przyjęta. Poprawka nr 4. Pani przewodnicząca, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję, panie przewodniczący. Poprawka nr 4 dotyczy wymagań jakie są stawiane przy wyborze na stanowisko kuratora i wicekuratora oświaty. Chcemy, żeby większa liczba osób mogła wziąć udział w tym konkursie. Oczywiście zakładamy, że minister edukacji narodowej, wspólnie z wojewodą, będą działać racjonalnie, ale nie chcemy zamykać możliwości wyboru przy wyłanianiu najlepszego kandydata na stanowisko kuratora i wicekuratora oświaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś głosy w sprawie tej poprawki? Proszę państwa posłów. Biuro Legislacyjne – czy są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RafałGrupiński">W takim razie, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DariuszMyrcha">33 głosy za, 5 przeciw, 11 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Poprawka została przyjęta. Bardzo proszę panią poseł o kolejną propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarzenaMachałek">Poprawka nr 5. To jest poprawka dotycząca składu komisji konkursowych. Uważamy, że w składzie nie jest potrzebny przedstawiciel samorządu województwa, bo nie jest to tak, jak w przypadku konkursu na dyrektora szkoły wojewódzkiej, powiatowej czy gminnej. To jest organ administracji rządowej, w związku z czym powinien mieć większy wpływ na wyłanianie kuratora. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi lub propozycje zmian? Pan przewodniczący Jacek Protas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JacekProtas">Przypomnę, że samorząd województwa jest odpowiedzialny za politykę rozwoju regionu, w związku z tym, brak przedstawiciela samorządu województwa w tej komisji konkursowej, to jest… Nie chcę używać mocnych słów, ale to jest zły pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Myślę, że szczególnie jeśli chodzi o rozwój szkolnictwa zawodowego. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Proszę, pan poseł. Proszę o przedstawianie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DariuszPiontkowski">Dariusz Piontkowski. Mam głos zupełnie przeciwny. Samorząd województwa ma bardzo niewiele zadań oświatowych. Realizacja tych zadań w znakomitej większości należy do powiatów i gmin. Trudno wyobrazić sobie wyłonienie jednego przedstawiciela samorządów gminnych i powiatowych, stąd faworyzowanie jedynie samorządu wojewódzkiego nie bardzo ma sens, tym bardziej, że nie ma pionowej zależności pomiędzy samorządami niższego i wyższego szczebla, a samorząd wojewódzki nie jest reprezentatywny dla samorządu, stąd ta poprawka jak najbardziej jest uzasadniona. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RafałGrupiński">Czy jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę, pani poseł Kinga Gajewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KingaGajewska">Chciałabym zadać pytanie pani minister Teresie Wargockiej. Czy jako była radna województwa mazowieckiego uważa, że samorząd nie powinien mieć żadnych kompetencji w wybieraniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RafałGrupiński">Pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TeresaWargocka">Wolałabym odpowiedzieć jako wiceminister edukacji, a nie jako radna województwa. Z tej pozycji udzielę odpowiedzi. Analizowaliśmy skład komisji konkursowej i jest to opinia ministerstwa, że samorząd wojewódzki wykonuje niewielką część zadań oświatowych. Prowadzi bardzo niewiele szkół.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#TeresaWargocka">W strategiach rozwoju regionu, te obszary, które obejmuje strategia, nie obejmują tej oświaty powszechnej. W ostatnich latach pojawiły się przepisy odnośnie do szkolnictwa zawodowego, natomiast nie znam – może moja wiedza jest zbyt mała – województwa, które nie pracuje nad strategią rozwoju szkolnictwa zawodowego. To jest cały czas przyszłość. Proszę przyjąć to jako deklarację, że w prawie będą takie zmiany, że te organy będą musiały w przyszłości uczestniczyć w organizacji szkolenia zawodowego. W tej chwili sensu stricto takich zadań nie wykonują. Zatem, żeby nie mnożyć liczby podmiotów, które nie mają uzasadnienia merytorycznego, proponujemy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pani poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#IwonaMichałek">Jako była radna Torunia mogę powiedzieć, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RafałGrupiński">Proszę o przedstawianie się. To jest potrzebne do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IwonaMichałek">Iwona Michałek. Mogę powiedzieć, że jeżeli samorząd województwa ma swojego przedstawiciela, to jako przedstawicielka dużego miasta chciałabym mieć takiego przedstawiciela, ponieważ moje miasto prowadzi więcej szkół niż samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanGrabiec">Jan Grabiec. Mam pytanie do wnioskodawców tej poprawki. W uzasadnieniu pojawiło się sformułowanie, że chodzi o to, żeby skład komisji konkursowej był tak skonstruowany, żeby przedstawiciele administracji rządowej mieli większy wpływ na wybór kuratora. Dziś, według przepisów ustawy, administracja rządowa ma pięciu przedstawicieli w komisji. Jest jeden przedstawiciel sejmiku i po jednym przedstawicielu związków zawodowych. W jaki sposób brak tego jednego przedstawiciela samorządu wpłynie na wzmocnienie opinii administracji rządowej, która w tej chwili w składzie ma pięciu przedstawicieli. Czy rzeczywiście zakłóca to pracę komisji i ogranicza kompetencje administracji rządowej przy wyborze kuratora. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarzenaMachałek">Być może, akurat to zdanie w uzasadnienie nie jest najbardziej istotne, ale tu wybrzmiały inne zdania, które całkowicie popieram jako uzasadnienie. Nie ma potrzeby, żeby przedstawiciel jednego rodzaju samorządu terytorialnego był faworyzowany, bo nie jest nadrzędny w stosunku do innych rodzajów samorządu terytorialnego. Nie używam słowa „szczeble”, bo są to samorządy równorzędne, tylko posiadają inne kompetencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, pan poseł Grabiec ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanGrabiec">Bardzo dziękuję. Może w związku z tym wnioskodawcy powinni przemyśleć kształt tej poprawki, bo jeżeli chodzi o to, żeby jeden typ jednostek samorządu terytorialnego nie był reprezentowany w komisji kosztem innych, to może należałoby rozszerzyć skład komisji o przedstawicieli samorządów powiatowych i samorządów gminnych na terenie województwa i może tak skonstruowana poprawka w większym stopniu odzwierciedliłaby wolę i intencje wnioskodawców. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarzenaMachałek">Cenna uwaga. Być może przy dyskusji nad ustawą o systemie oświaty będziemy rozważać inne przepisy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Andrzej Kryj. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejKryj">Nie, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#RafałGrupiński">Pan przewodniczący Jacek Protas, ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JacekProtas">Szanowni państwo, chciałbym poinformować, albo może przypomnieć, że samorząd województwa reprezentuje wszystkich mieszkańców danego regionu. Sejmik województwa, który wyłania organ wykonawczy w postaci zarządu i marszałka, jest wybierany w wyborach powszechnych… Sejmik jest wybierany w wyborach powszechnych, pani poseł, i reprezentuje interesy wszystkich mieszkańców danego województwa. Stawianie takiego wniosku, że samorząd wojewódzki nie reprezentuje kogoś, jest błędem. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JacekProtas">Po drugie, to chodzi nie tylko o szkoły i placówki, ale chodzi również o ośrodki doskonalenia nauczycieli, chodzi o biblioteki pedagogiczne, które prowadzi samorząd województwa. Chodzi również o prowadzenie pewnej polityki rozwoju edukacji, zwłaszcza szkolnictwa zawodowego, samorząd województwa będzie miał narzędzia, chociażby w postaci środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Nie chodzi o to, że samorząd województwa chce decydować o tym, kto będzie kuratorem, bo tak nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#JacekProtas">Przewaga jest zdecydowanie po stronie administracji rządowej i my tego nie kwestionujemy, bo kurator oświaty to jest przedstawiciel administracji rządowej. Natomiast dobra współpraca pomiędzy samorządem województwa – czytaj marszałkiem – a kuratorem oświaty w województwie jest podstawą rozwoju oświaty. Dziwi mnie fakt, że w ten sposób państwo to stawiają. Do tej pory był przedstawiciel sejmiku i nikomu to nie przeszkadzało, a budowało dobrą współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RafałGrupiński">Najpierw zgłaszała się pani poseł Katarzyna Lubnauer a potem jeszcze pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarzenaMachałek">Chciałam tylko powiedzieć, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca, za chwilę. Najpierw pani przewodnicząca Lubnauer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KatarzynaLubnauer">Będzie pani mogła ustosunkować się też do moich słów. Chciałabym zauważyć, że przedstawiciel samorządu wojewódzkiego jest emanacją samorządów różnego szczebla. Nie chodzi mi o strukturę. Chodzi mi o coś innego. Nie może być przedstawiciela każdego miasta, każdej gminy itd. Zauważmy, że zmiany, które są w tej ustawie, zwiększają uprawnienia kuratora, można powiedzieć, kosztem samorządu, ze względu na to, że teraz kurator musi wydać decyzję pozytywną, na przykład przy likwidacji szkół. Samorząd tym bardziej powinien mieć wpływa na wybór kuratora, ze względu na to, że w tej chwili mamy taką opozycję – uprawnienia samorządów kontra uprawnienia kuratora, więc pozbawianie miejsca w tej komisji samorządu wojewódzkiego uważam za błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RafałGrupiński">Pan poseł Lech Sprawka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LechSprawka">Szanowni państwo, po pierwsze, wojewoda nie wybiera i nie uczestniczy w procesie wyboru żadnego urzędnika w samorządzie województwa, w związku z tym nie widzę powodu, żeby taka zasada miała funkcjonować w drugą stronę. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#LechSprawka">Po drugie, pragnę przypomnieć, że kurator, w imieniu wojewody, sprawuje również nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego, w tym nad samorządem województwa. W związku z tym, nie ma żadnego uzasadnienia do tego, żeby przedstawiciel samorządu województwa brał udział w konkursie na stanowisko kuratora oświaty. Jest to pomieszanie kompetencji i zakresu działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RafałGrupiński">Jeszcze pan przewodniczący Jacek Protas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JacekProtas">Szanowny panie pośle, wojewoda sprawuje tylko nadzór prawny nad zgodnością uchwał podejmowanych przez jakikolwiek szczebel samorządu z prawem, a nie sprawuje nadzoru nad samorządem. Proszę nie mylić tych dwóch pojęć. Tak jak Trybunał Konstytucyjny sprawdza zgodność ustaw z konstytucją, tak wojewoda sprawdza zgodność uchwał województwa, powiatu, gminy, z obowiązującym w Polsce prawem. Koniec, kropka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, jest głos za, jest głos przeciw. Przegłosujmy to. Nie będziemy teraz prowadzić sporów kompetencyjnych. Myślę, że wielu z nas było kuratorami oświaty i wiemy, o jakie chodzi kompetencje. Mamy to przemyślane i nie trzeba nam tego uświadamiać. Proszę poczytać o szczeblach samorządu terytorialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Jeśli jako prowadzący wspólne posiedzenie komisji mogę wnieść jakąś uwagę, to uważam, że usuwają państwo przedstawiciela samorządu, który i tak nie ma żadnego większego wpływu na konkursy, tylko dlatego, że samorządy wojewódzkie, poza jednym, nie są w waszych rękach. To na to wygląda. Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DariuszMyrcha">32 głosy za, 18 przeciw, 3 głosy wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Poprawka została przyjęta. Poprawka nr 6. Proszę panią przewodniczącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MarzenaMachałek">Poprawka nr 6 dotyczy ułatwienia życia rodzicom tych dzieci, które rozpoczęły nauczanie przedszkolne w tzw. zerówkach działających przy szkołach. Jeśli to nie jest w ich obwodzie, to dajemy prawo do tego, żeby to dziecko kontynuowało naukę w tej szkole bez rekrutacji, nawet jeśli to nie jest w jego obwodzie. To nie jest obowiązek, tylko prawo rodzica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi do tej poprawki? Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#UrszulaSęk">Proponujemy rozważenie łącznego głosowania poprawek nr 6 i 7, ponieważ w poprawce nr 6 na końcu jest zastrzeżenie do art. 6b, który jest dodawany dopiero w poprawce nr 7. W poprawce nr 7 jest literówka. W ust. 2 powinno być „przepisów nie stosuje się” a nie „przepisy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję za tę uwagę. Uważam, że możemy to głosować łącznie. Kolejna poprawka również ma charakter porządkujący. Ma pozwolić samorządom na lepsze zorganizowanie, czy większą elastyczność w zorganizowaniu tego roku szkolnego, w którym może być mniejszy nabór. Jest możliwość wskazania odpowiedniego obwodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi do propozycji wspólnego głosowania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#RafałGrupiński">W takim razie, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#DariuszMyrcha">37 głosów za, nikt nie był przeciw, 9 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#RafałGrupiński">Dziękują. Poprawka przyjęta. W takim razie poprawka nr 8. Bardzo proszę panią przewodniczącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, poprawka nr 8 jest poprawką porządkującą, jeżeli chodzi o termin ogłoszenia konkursu. Jest to przepis przejściowy i prosimy o jego przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, jakie są uwagi do czternastodniowego terminu ogłaszania konkursu na stanowisko kuratora? Czy są uwagi państwa posłów? Nie ma. W takim razie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#DariuszMyrcha">34 głosy za, 16 przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, mamy jeszcze poprawkę nr 9, zgłoszoną przez posła z Klubu Parlamentarnego Kukiz’15. Nie ma wnioskodawczyni, ale poprawkę musimy głosować. W takim razie jest pytanie, czy ktoś z klubu Kukiz’15 zechce zabrać głos w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MarzenaMachałek">Mogę zabrać głos…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MarzenaMachałek">Analizowaliśmy tę poprawkę i uważamy, że ma ona swoje uzasadnienie. Jesteśmy gotowi poprzeć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#RafałGrupiński">Artykuł 8a. Poprawka jest na dodatkowej stronie. Proszę państwa, dwie minuty na to, żeby zapoznać się z tą poprawką. Ona jest rozbudowana. Krótka przerwa zanim przejdziemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#KatarzynaLubnauer">Czy mogę mieć pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KatarzynaLubnauer">Mam pewne wątpliwości. Rozumiem, że jest to poprawka idąca w tym samym duchu, co poprawka dotycząca dzieci idących do pierwszej klasy, urodzonych… Tylko tam było precyzyjnie napisane, że one nie są klasyfikowane. Tutaj nie jest to doprecyzowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#Głoszsali">W pkt 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#KatarzynaLubnauer">W punkcie 4 jest – „nie podlega ono klasyfikacji rocznej”. Czyli, byłoby to przedłużenie o jeden rok cofania się dzieci o jeden rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#MarzenaMachałek">To jest inny rocznik. To nie jest na kolejny rok. To jest ten rocznik, który jest w tej chwili w II klasie, który jako pierwszy w jednym półroczu poszedł do szkoły jako sześciolatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#RafałGrupiński">Pani poseł Kluzik-Rostkowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">W takim razie mam pytanie do pani poseł, która przejęła tę poprawkę. Czy dobrze rozumiem, że nie dość, że chcecie zostawiać dzieci w klasie I, to chcecie zostawiać dzieci w klasie II, jeżeli taka będzie wola rodziców? Czy chodzi o to, żeby dzieci, które dziś są w klasie II mogły drugi raz w przyszłym roku być w klasie II? Czy dobrze to rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MarzenaMachałek">Pani poseł, porozmawiajmy merytorycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#RafałGrupiński">Proszę o obniżenie poziomu głośności rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#MarzenaMachałek">Mówimy o tym roczniku, który najbardziej odczuł obniżenie wieku szkolnego. To jest pierwszy rocznik, w którym w danym półroczu dzieci przymusowo poszły do szkoły. Było bardzo dużo wniosków. Zastanawialiśmy się nad wprowadzeniem tego przepisu. To nie jest nasza poprawka. To jest poprawka zgłoszona przez Klub Kukiz’15 i mówimy, że jesteśmy gotowi ją poprzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Są państwo pewni, że dzieci, które są w drugiej klasie i nie mają żadnych problemów, mają drugi raz być w tej samej klasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MarzenaMachałek">Mówimy o tych dzieciach, które mają problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Rozumiem, że kiedy dzieci mają problemy, to zamiast im pomóc, trzeba zostawić je na drugi rok w tej samej klasie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#RafałGrupiński">Proszę o uspokojenie dyskusji. Proszę o wyciszenie rozmów prywatnych. Pan poseł Lech Sprawka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#LechSprawka">Rezygnuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#RafałGrupiński">Pan poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#DariuszPiontkowski">Dariusz Piontkowski. Ta poprawka idzie w podobnym kierunku jak przepis w ustawie, który próbuje skorygować problemy, które pojawiają się z dziećmi, które zbyt wcześnie poszły do szkoły i nie miały gotowości szkolnej. Tego typu dzieci będą miały narastające problemy w kolejnych latach swojej edukacji. W związku z tym, im szybciej będą miały szansę powtórzenia tej części materiału, z którą sobie nie radziły ze względu na wiek, tym lepiej dla całego systemu szkolnego. Problemy, i to, im szybciej będziemy starali się je rozwiązać, które mają te dzieci – zgodnie z opinią pedagogów i psychologów duża część dzieci sześcioletnich nie ma zdolności szkolnej – tym lepiej dla wszystkich, także dla tych dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#AndrzejMaciejewski">Zwracam się do pani Kluzik-Rostkowskiej. Pani minister, w art. 4 jest wyraźnie wskazane, że „dziecko, którego rodzice złożyli wniosek”, czyli, mówiąc dokładnie, decyzję podejmują rodzice. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#AndrzejMaciejewski">Dziękuję. Chciałbym, żebyśmy pamiętali, że w Polsce mamy obowiązek szkolny i nie powinniśmy mówić o żadnym przymusie pójścia do szkoły, bo to są dwie różne rzeczy, pani przewodnicząca. To moja uwaga do wcześniejszej wypowiedzi. W takim razie głosujemy tę poprawkę. Czy Biuro Legislacyjne ma jakąś uwagę? Czy może ministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#TeresaWargocka">W imieniu ministerstwa głos zabierze pani dyrektor Rozwadowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#JoannaRozwadowskaSkrzeczyńska">Gdyby ta poprawka miała być przyjęta, to ważne jest, żeby w ust. 1 dotyczyła ona dzieci urodzonych w 2008 r., a nie tylko w jego pierwszej połowie. To jest kwestia redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#RafałGrupiński">Ponieważ nie ma posła-wnioskodawcy, nie możemy tej zmiany nanieść w poprawce. Przepraszam bardzo, ale możemy głosować tylko nad taką postacią, jaka jest w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Jeszcze pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#JózefBrynkus">Wielokrotnie przyjmowaliśmy poprawki składane przez Biuro Legislacyjne, jeżeli popełnialiśmy jakieś błędy natury formalnej, logicznej lub rzeczowej. Dlaczego nie możemy tego zrobić w stosunku do tej poprawki, jak proponuje pani dyrektor. Jestem przedstawicielem klubu Kukiz’15 i uważam, że intencją wnioskodawcy – pani poseł – było umożliwienie tego młodszym dzieciom, nie tylko tym starszym. To jest logiczne, co mówi pani przedstawiciel ministerstwa, że wykreślamy „w pierwszej połowie” i poprawka dotyczy całego 2008 r. To nie będzie kłóciło się z logiką wnioskodawcy, gdyż będzie obejmowało również dzieci urodzone w pierwszej połowie roku.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#JózefBrynkus">Panie pośle, z całym szacunkiem, ale nie będę się domyślał intencji pani poseł, która składała tę poprawkę. Nie mamy prawa zmieniać jej poprawki, Biuro Legislacyjne ma za każdym razem prawo wnieść uwagi merytoryczne, interpunkcyjne i legislacyjne i my je przyjmujemy albo odrzucamy. Natomiast w tym przypadku nie będę zmieniał intencji, którą mam na piśmie, nie będę zmieniał charakteru tej poprawki. Na tym etapie poprawek już się nie wnosi. Na tym posiedzeniu komisji. Dlatego bardzo przepraszam, ale nie będziemy tego w tej chwili robić. Możemy przyjąć w tej postaci lub odrzucić i wrócić do tego, na przykład, na poziomie Senatu. Pani minister Wargocka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#TeresaWargocka">Szanowni państwo, myślę, że możemy zostawić ten przepis. Taka była intencja osób, które projektowały tę poprawkę. Ponieważ dzieci z pierwszego półrocza poszły do szkoły na mocy ustawy, a z drugiego półrocza mogły pójść, czyli odnośnie dzieci drugiego półrocza decyzję podjęli rodzice. Rozumiem, że podjęli świadomie. Mówimy o tej grupie rodziców, która nie mogła podjąć decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#RafałGrupiński">Pani poseł Kinga Gajewska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#KingaGajewska">Mam pytanie do wnioskodawcy, którego nie ma ale, tak naprawdę, widzę, że nie ma już różnicy, czy to jest PiS czy Kukiz. Głosujemy sobie tak ad hoc, bez żadnych badań, bez wiedzy, ile jest tych dzieci, nie wiemy, jakie konsekwencje poniosą za sobą zmiany, które państwo proponują. Na podstawie jakich danych była tworzona ta poprawka, bo rozumiem, że przychodzimy tutaj i dostajemy pięć minut na zapoznanie się z poprawką. Nawet nie ma wnioskodawcy, a my decydujemy o tym czy cały rocznik – mnóstwo dzieci – pójdzie lub nie pójdzie do szkoły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#RafałGrupiński">Proszę o ciszę. Każdy będzie mógł zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#KingaGajewska">Rozumiem, że jest to decyzja rodziców, ale taka poprawka powinna być oparta na wynikach pewnych badań. Niestety, w uzasadnieniu widzę jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pan poseł Brynkus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#JózefBrynkus">Przepraszam, pani poseł, ale pani wypowiedź jest właśnie ad hoc. W żadnym z tych przypadków nie dało się przeprowadzić jakichkolwiek działań ze względu na metodologię. To jest proces, który jest kontynuowany i nie ma mowy o jakichkolwiek badaniach, więc proszę nie mówić, że w odniesieniu do czegokolwiek, jeśli chodzi o funkcjonowanie dotychczasowego systemu organizacji, przeprowadzono jakiekolwiek badania, bo ani pani, ani ci, którzy oświatą zajmują się zawodowo, tego nie wiedzą.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#JózefBrynkus">Pani poseł Kluzik-Rostkowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Mówiąc kolokwialnie – to nie trzyma się kupy, ale powiem państwu tak. Te dzieci, które dziś są w klasie drugiej, rzeczywiście w pierwszej połowie rocznika zostało odroczone 19% dzieci, natomiast z drugiej połowy roku do szkoły poszło 14% dzieci z tego rocznika. To jest absurdalne. To jest tak absurdalne, że przechodzi wszystko, co można sobie wyobrazić.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Mamy w klasie dziecko. To dziecko ma kłopoty. Teraz, w zależności od tego, czy to dziecko urodziło się w pierwszej połowie roku, czy urodziło się w drugiej połowie roku, czy też poszło do szkoły jako siedmiolatek, to albo będziemy je cofać, albo nie. Przecież temu dziecku po prostu trzeba pomóc. Nauczyciel powinien z tym dzieckiem pracować. Ta poprawka jest absurdalna. Ona jest nielogiczna. Proszę mi powiedzieć, czym różni się dziecko z kłopotami, które urodziło się 30 czerwca od dziecka z kłopotami, które urodziło się 1 lipca. Rozumiem, że to z 30 czerwca będzie odroczone, bo rodzic będzie mógł zdecydować, a to z 1 lipca już nie. Słuchajcie, myślę, że jest jakaś granica absurdu i właśnie ją przekroczyliśmy. Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#RafałGrupiński">Pani minister, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#TeresaWargocka">Myślę, że bardzo różni nas podejście do edukacji wczesnoszkolnej. Bardzo różni nas to podejście, ale jeżeli mogę przedstawić swoje racje, to pierwsza rzecz, która bardzo mnie uraża, to jest sformułowanie – „Bo wy chcecie dzieciom kazać powtórzyć drugą klasę”. Teza do odrzucenia na wejściu. Nie chcemy niczego nikomu narzucić. Mamy świadomość, że rozwój małego dziecka to jest bardzo skomplikowany proces. Często jest to proces długofalowy, czasami skokowy. Gotowość do nauki szkolnej dzieci uzyskują w długim czasie i nie róbmy problemów, że jest to pierwsza, druga, czy trzecia klasa.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#TeresaWargocka">Chciałabym zadeklarować, że w związku z tym, że przyjmujemy przepisy mówiące o tym, że rodzic może zapisać dziecko do klasy pierwszej pod warunkiem edukacji przedszkolnej w wieku 5 lat, ale stawiamy pewien warunek. Chciałabym, żeby na etapie klas I-III, na wniosek rodzica dziecko mogło raz powtórzyć klasę. Tylko i wyłącznie ze względu na dobro dziecka. Wiemy, że są badania dzieci, które poszły do szkoły na życzenie rodziców i wiemy, że w IV klasie zaczynają się tzw. schody, ponieważ dziecko o rok, niekiedy półtora roku młodsze niż średnia wiekowa w grupie, nie radzi sobie z poszukaniem klasy, z dotarciem, z pracą z podręcznikiem i z systemem lekcyjnym. Proszę państwa, skończmy tę wojnę – kto miał rację. Uważam, że naprawiamy coś, podejmujemy bardzo duży wysiłek edukacyjny, finansowy i zdajemy sobie sprawę, że będzie to trudne do przeprowadzenia w samorządach. Mamy tego świadomość. Robimy to przede wszystkim dlatego, żeby na starcie do edukacji szkolnej dzieci miały dobry start i żeby rodzice mogli zdecydować, bo dzieci są w różnych środowiskach, różnią się poziomem intelektualnym, są bardzo różne.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#TeresaWargocka">Jeżeli w nauczaniu w klasie zerowej – stara nazwa, w podstawie programowej będą elementy nauki czytania, pisania i liczenia, to nie robimy żadnej krzywdy tym dzieciom, wydłużając im okres pełnej gotowości do nauki na cztery lata. Państwo umieścili sześciolatka w klasie I i dali tylko trzy lata na to, żeby osiągnął pełną gotowość do pracy przedmiotowej.</u>
          <u xml:id="u-111.3" who="#TeresaWargocka">Pani minister, proszę zrozumieć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Co ty opowiadasz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#TeresaWargocka">Proszę nie mówić, co opowiadam, bo mówię o realnych rzeczach, faktach i działaniach. Można się ze mną nie zgadzać, ale proszę przyjąć to do wiadomości i dyskutujmy merytorycznie. Uważam, że dyskusja na temat sześciolatków powinna skończyć się z tą ustawą i wszyscy, jak tu jesteśmy, chcemy powiedzieć, że szanujemy rodziców, indywidualny rozwój dziecka i stwórzmy tym dzieciom jak najlepsze warunki.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#TeresaWargocka">Samorządy to wytrzymają, nauczyciele to wytrzymają, a my nie będziemy złego rozwiązania ciągnąć przez 12 lat, gdzie na koniec ubędzie nam jeden rocznik i wtedy będą tysięczne zwolnienia nauczycieli i wtedy spotkamy się z tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#RafałGrupiński">Proszę państwa, wolałbym zamknąć listę mówców. Pan poseł Lech Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, a właściwie zwracam się do pani minister Kluzik-Rostkowskiej. Pani minister, pani sposób argumentacji, przeciwstawiania się całej tej sytuacji, jest po prostu nieprzyzwoity. Gdzie była pani przyzwoitość, kiedy poprzez takie a nie inne rozwiązania prawne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#RafałGrupiński">Panie pośle, proszę nie mówić o przyzwoitości w tych kategoriach, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#LechSprawka">Zmusiliście 90 tysięcy rodziców w tym roku i 89 tys. w poprzednim do tego, żeby zaprowadzić swoje dziecko do poradni i żeby mu udowodnić i powiedzieć – „Słuchaj, ty się słabiej rozwijasz i nie możesz pójść do pierwszej klasy”. Tak skrótowo można to określić. Wtedy nie ubolewała pani nad tym, jak krzywda dzieje się dziecku. Natomiast tutaj – podejrzewam, że będą to sporadyczne wypadki – gdy rodzic widzi, że dziecko absolutnie nie daje sobie rady, to mamy na siłę je pchać przez cały system edukacji, żeby w jakimś momencie zaliczyło gigantyczne niepowodzenie szkolne. Podkreślam jeszcze raz, że jest to decyzja rodziców, a nie przymuszanie ich. To jest tworzenie możliwości.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#LechSprawka">Cała ta argumentacja, której używa pani i posłowie Platformy Obywatelskiej oraz Nowoczesnej, jest, po prostu, nieprzyzwoita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca Katarzyna Lubnauer, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#KatarzynaLubnauer">Panie pośle, pana argumentacja poszła chyba o krok za daleko. Chciałabym zauważyć, że zmuszenie tych biednych dzieci do pójścia do poradni psychologiczno-pedagogicznej z pewnością odbije się traumą na całym ich życiu. Natomiast powtórzenie klasy, kiedy odrywamy dziecko od środowiska, w którym przebywało już dwa lata, bo mówimy o dzieciach, które spędziły już dwa lata w danej klasie, są ze swoimi rówieśnikami od dwóch lat i chcemy, żeby po tych dwóch latach cofnęły się o rok. To są już całkiem duże dzieci, które doskonale rozumieją, że to, co się stanie, będzie ich porażką edukacyjną.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#KatarzynaLubnauer">Rzeczywiście, trzeba na nich skupić pomoc i uwagę, a nie proponować im powtórzenia klasy. Opinie psychologów na ten temat są jednoznaczne, natomiast nie słyszałam jeszcze żadnej opinii psychologa, mówiącej o tym, że wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej może dla kogokolwiek być traumą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#RafałGrupiński">Pani poseł Lidia Burzyńska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#LidiaBurzyńska">Dziękuję bardzo. Wydaje mi się, że nie byłoby tej dyskusji, gdybyśmy my – członkowie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – znali obowiązujące dziś prawo. Dyskutujemy w równym brzmieniu. Padają słowa, że każemy dzieciom zostawać, że my – członkowie PiS – robimy zamach na wolność dzieci. Chcę natomiast przypomnieć, że obowiązujący w ustawie o systemie oświaty art. 44 ust. 2 brzmi – „W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia I-III na wniosek wychowawcy, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców”.</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#LidiaBurzyńska">Czyli, proszę państwa, nie robimy nic innego. Jeżeli rodzic opiniuje, że jego dziecko nie jest jeszcze na tyle dojrzałe, żeby iść do klasy czwartej, bo doskonale sobie państwo zdają sprawę, albo powinni państwo sobie zdawać sprawę, jak dużym przeskokiem, nawet dla najzdolniejszego ucznia, jest przejść w dwa miesiące wakacji z III do IV klasy. Wtedy nie ma, proszę państwa, zabawy, kochany poprzedni rządzie, w klasach, że uczeń się uczy, bawi, tylko jest już rzetelna nauka. Dziecko, które nie jest w stanie emocjonalnie pokonać tego progu, to wydaje się, że mądrość rodzica powinna być taka, że pozostawia dziecko w klasie. My niczego nowego nie robimy. To prawo funkcjonuje. Uważam, że ten głos powinien rozstrzygnąć na poziomie sumienia i wiarygodności każdego z nas. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. Pani poseł Kluzik-Rostkowska ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#JoannaKluzikRostkowska">Bardzo krótko. Zostałam wywołana do tablicy, więc odpowiadam. Jeżeli dziecko, przechodząc z klasy III do klasy IV, ma problem z zaklimatyzowaniem się w IV klasie, to nauczyciel powinien zrobić wszystko, żeby to przejście było miękkie. Na pewno nie jest dobrą drogą powrót do początku III klasy i przerabianie tego materiału, które dziecko już przerobiło, bo to jest podcinanie mu skrzydeł.</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#JoannaKluzikRostkowska">Pani minister, myślę, że pani sama w to nie wierzy, że zatrzymywanie dziecka na poziomie tej samej klasy, nie jest robieniem mu krzywdy. Jest robieniem krzywdy dziecku i dlatego w obowiązującej dziś ustawie mamy przepis o sytuacjach wyjątkowych, o dużym namyśle Rady Pedagogicznej, rodziców i wychowawców, ponieważ ustawodawca zdawał sobie sprawę z tego, jak traumatyczne musi być to przeżycie dla takiego dziecka. Chcecie, żeby bez tego całego wsparcia zostawiać dzieci na drugi rok w tej samej klasie. To naprawdę jest absurdalne. Tworzycie furtkę, która znacznie to ułatwia, tylko nie wiadomo po co. Nie dla dobra dziecka. Robicie to, żeby zapełnić pierwsze klasy, bo będziecie mieć pustkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, zaczynamy w tej chwili dyskusję od nowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#RafałGrupiński">Takie było życzenie. Ograniczyłem wypowiedzi do trzech głosów, choć zgłaszających się było więcej. Pani poseł-wnioskodawca, bardzo proszę, na koniec tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#MarzenaMachałek">Uważam, że wprowadzane dziś przepisy są właściwe. Są ochronne, zarówno dla dzieci i rodziców w sytuacji, którą musimy uporządkować, którą zastaliśmy. Myślę, że należy przyjąć ten przepis i potem ewentualnie go udoskonalić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Jako nauczyciel, który pracował we wszystkich typach szkół, łącznie z klasami specjalnymi, wiem, że jednak dziecko, które z różnych powodów zostaje na drugi rok… Gdyby z powodu decyzji rodziców zostawało na drugi rok – tryb przypuszczający – w tej samej klasie, a jego rówieśnicy poszliby do następnej klasy, byłoby straumatyzowane na korytarzach szkolnych. Z tego wszyscy doskonale sobie zdajemy sprawę, bo dziecko źle przyjmuje się w nowym środowisku a starsi drwią, że powtarza klasę, bo jest słabsze. Takie dziecko jest źle traktowane. Jako wychowawca na korytarzach widziałem to nie raz, więc mam nadzieję, że żadni rodzice ani żadne poradnie psychologiczne nie będą przychylały się do tego rodzaju wniosku. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#RafałGrupiński">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#DariuszMyrcha">33 głosy za, 18 głosów przeciwnych, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Poprawka nr 9, ostatnia, została przyjęta. Proszę o wskazanie posła-sprawozdawcy. Czy Wysokie Komisje zgłaszają posła-sprawozdawcę? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#AleksanderMrówczyński">Zgłaszam jako posła-sprawozdawcę panią poseł Marzenę Michałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#RafałGrupiński">Pan poseł Mrówczyński zgłosił panią poseł Machałek, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#AleksanderMrówczyński">Machałek, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#MarzenaMachałek">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję. W takim razie stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Protokół z posiedzenia będzie dostępny w sekretariatach komisji.</u>
          <u xml:id="u-134.1" who="#RafałGrupiński">Zamykam wspólne posiedzenie obu komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>