text_structure.xml 8.11 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Dzień dobry. Bardzo przepraszam państwa za spóźnienie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Witam serdecznie wszystkich gości. Witam posła wnioskodawcę oraz panią Magdalenę Maciejewską dyrektora Departamentu Nauki MNiSW. Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Instytucie Zachodnim im. Zygmunta Wojciechowskiego (druki nr 49 i 87). To wyczerpuje porządek dzisiejszego wspólnego posiedzenia Komisji. Czy są uwagi do porządku? Nie ma. Dziękuję. Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki zgłoszonej przez posła z klubu Kukiz'15. Pan poseł wnioskodawca, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrApel">Dzień dobry państwu. Poprawka dotyczy powołania Instytutu na czas określony, z możliwością przedłużenia w przypadku dobrej oceny. Chodzi o to, żeby, i mam nadzieję, że takie rozwiązanie będzie dotyczyło kolejnych powoływanych instytucji, żeby stworzyć pewne określone zasady działalności i na podstawie raportu Instytutu weryfikować czy wszystko zostało dobrze opisane, sfinansowane, czy zostały stworzone odpowiednie warunki do pracy. To pozwala na bardziej efektywną pracę takiego instytutu, bo, po pierwsze, po czterech latach warunki mogą zmienić się tak, żeby wzmocnić ten Instytut w działaniu i, po drugie, pozwala na ewentualne zwiększenie jego kompetencji, zmniejszenie kompetencji czy odebranie zadań, które okażą się nam już niepotrzebne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrApel">Świat idzie do przodu bardzo szybko. Układy międzynarodowe zmieniają się dość często, więc warto co jakiś czas przyjąć taką weryfikację. Takie rzeczy dzieją się w Teksasie. Są instytucje, których działanie jest systematycznie przedłużane i funkcjonują już od czterdziestu lat. Podobna metoda przyjęta jest w innych stanach. To pozwala na bardziej efektywną pracę tego typu agencji, instytutów i jednostek. Pozwala to na większe oszczędności finansowe. Proszę państwa o poparcie tej poprawki, bo myślę, że będzie służyło to Instytutowi i Polsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Czy państwo z Biura Legislacyjnego mają jakieś uwagi? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowne Komisje, poprawka jest niezgodna z zasadami techniki prawodawczej. Jest zbudowana nieprawidłowo, dlatego że w przepisie o wejściu w życie – w przepisie końcowym, nie zamieszcza się innych unormowań, a jedynie przepis o wejściu w życie. Zatem wnioskodawcy powinni byli rozdzielić te przepisy na co najmniej kilka artykułów. Poza tym, nie można również używać takich nieostrych pojęć jak odwoływanie się do przepisów ustawy o instytutach naukowo-badawczych, ale nie bardzo wiadomo o jakie przepisy likwidacyjne chodzi. Jednym słowem, ta poprawka jest po prostu niekompletna i wadliwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Pan profesor Nykiel, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzNykiel">Przed chwilą słyszeliśmy o niedostatkach natury formalnej, które sprawiają, że ta poprawka zasługuje na ujemną ocenę. Chcę powiedzieć o kwestii merytorycznej. Otóż jest zasadnicze pytanie, czy wolą ustawodawcy ma być powołanie trwałej instytucji? Instytucji, która funkcjonuje cały czas i może oczywiście cały czas podlegać jakimś zmianom zgodnym z prawem, ze statutem, czy też powołujemy instytucję tymczasową? Poprawka w istocie zmierza do tego, że powołuje się wielką, z poważnymi zadaniami instytucję na okres czterech lat. Myślę, że zamiarem ustawodawcy jest powołanie tej instytucji jako trwałej, a nie instytucji, która będzie działać kilka lat a później się zobaczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Myślę, że tę dyskusję odbyliśmy już na poprzednim wspólnym posiedzeniu Komisji. Ta poprawka jest powtórzona w drugim czytaniu, nieco przebudowana. Czy są jeszcze jakieś inne głosy? Czy możemy przejść do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefBrynkus">Jeśli można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">…do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JózefBrynkus">Chciałbym powiedzieć, że jeżeli chodzi o kwestie dotyczące braków formalnych, zostaną one uzupełnione. O tym pawie jeszcze pan poseł Piotr Apel, natomiast chciałbym zwrócić uwagę na to, że określenie terminu funkcjonowania instytucji nie oznacza, że jest ona powoływana czasowo. Nic nie będzie stało na przeszkodzie temu, żeby tę instytucję powołać jeszcze raz. Przedłużyć jej funkcjonowanie. Chciałbym państwu przypomnieć, że w przypadku innych spraw Sejm Rzeczpospolitej nie raz podejmował inicjatywy ustawodawcze, które określały termin ich działania. To wszystko, jeżeli chodzi o kwestie tymczasowości i braku umocowania formalnego tego typu rozwiązania podejmowanego przez polski Sejm. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RafałGrupiński">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Proszę o podniesienie ręki. (8) Kto jest przeciw? (38) Kto się wstrzymał (1)</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisje odrzuciły powyższy wniosek. Proszę o propozycję posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrApel">Bardzo proszę o uwzględnienie tej poprawki jako poprawki mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałGrupiński">Teraz nie ma takiej możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrApel">Dobrze. To wszystko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Proszę o propozycję posła-sprawozdawcy. Myślę, że z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, jako wiążącej dla tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSzumilas">Proponuję, aby pan przewodniczący kontynuował rolę posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RafałGrupiński">Czy jest jakiś sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrApel">Czy poseł sprawozdawca mógłby zgłosić tę poprawkę na posiedzeniu plenarnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSzumilas">Takiej roli nie ma sprawozdawca. Można zadać pytanie przed głosowaniem na sali sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma sprzeciwów, na tym został wyczerpany porządek dzienny naszego wspólnego posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>