text_structure.xml
33.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RafałGrupiński">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RafałGrupiński">Posiedzenie będzie miało charakter przede wszystkim organizacyjny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RafałGrupiński">Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RafałGrupiński">Stwierdzam, że mamy kworum, a także, że został przyjęty protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji, ponieważ nie wniesiono żadnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#RafałGrupiński">Mamy dzisiaj dwa punkty posiedzenia. Jeśli nic się nie zmieniło to o 16, jak rozumiem, wznawiamy obrady Sejmu, jeśli nic się nie zmieni więc myślę, że się zmieścimy spokojnie. Na razie zajmijmy się naszymi obradami. Mamy do przedyskutowania kwestie organizacyjne i są one związane – po pierwsze – z organizacją pracy, a – po drugie – z planem pracy. Jeśli chodzi o kwestie organizacyjne, to jest punkt pierwszy. W tej sytuacji, w drugim punkcie pozostają nam tylko sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#RafałGrupiński">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#RafałGrupiński">Nie słyszę. W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian i przystępujemy do realizacji tegoż porządku.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#RafałGrupiński">W punkcie pierwszym, czyli w sprawach organizacyjnych, chciałabym, żebyśmy podyskutowali na temat powołania podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#RafałGrupiński">Zgodnie z art. 165 ust. 1 regulaminu Sejmu „komisje mogą, ze swojego składu, powoływać podkomisje, określając ich skład oraz zakres prac.” Oczywiście, powołanie takiej podkomisji stałej wymaga zgody Prezydium Sejmu, więc z tym, co ewentualnie ustalimy dzisiaj, z taką propozycją organizacyjną musimy w państwa imieniu wystąpić jako prezydium Komisji do Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#RafałGrupiński">Jako prezydium, chcieliśmy państwu zaproponować po dyskusji podobny skład stałych podkomisji, jak miało to miejsce w poprzedniej kadencji Sejmu oraz wcześniej. Oczywiście, jest kwestia ewentualnych nazw tych podkomisji, ale wszystkie wiązały się ściśle z zakresem naszych pracy i naszych kompetencji, które zostały przypisane do zakresu prac naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#RafałGrupiński">Po pierwsze proponujemy powołanie pięciu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#RafałGrupiński">Po pierwsze – do spraw nauki i szkolnictwa wyższego; do spraw jakości kształcenia i wychowania, po trzecie – do spraw młodzieży (to jest takie ogólne sformułowanie związane z pewną tradycją ze względu na zakres naszych pracy, wynikający z przeniesienia kiedyś problematyki młodzieży z komisji sportu do naszej – komisji edukacji. Następnie, czwarta podkomisja do spraw – w istocie – finansowania edukacji i nauki (ona w poprzedniej kadencji Sejmu nazywała się – do spraw ekonomiki edukacji i nauki). Piąta podkomisja – do spraw kształcenia zawodowego, to jest problematyka dość istotna i ważna, i – moim zdaniem – taka podkomisja także powinna być powołana na tę kadencję, ze względu chociażby na kwestie związane z rynkiem pracy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#RafałGrupiński">To jest nasza propozycja prezydialna.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#RafałGrupiński">Proszę, otwieram dyskusję, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderMrówczyński">W kwestii formalnej, prośba na przyszłość, abyśmy mieli porządek obrad przed sobą, łatwiej będzie nam procedować.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderMrówczyński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałGrupiński">Mówiąc najkrócej, macie państwo porządek obrad na tabletach, tam powinno wszystko być.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałGrupiński">To jest oczywiście kwestia pewnej komunikacji, trzeba się do tego przyzwyczaić. Jest taka zakładka Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, i w tej zakładce powinien być porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, jeszcze pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarzenaMachałek">To również należy do kwestii organizacyjnych i dobrze, że się spotykamy, bo wielu posłów jest posłami pierwszą kadencję. Jest w zakładce i w powiadomieniu w tej zakładce w tej aplikacji, SDI, informacja „Porządek obrad” i tam są wszystkie rzeczy, trzeba się do tego przyzwyczaić.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarzenaMachałek">Chodzi o to, żeby niepotrzebnie nie drukować tych wszystkich materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RafałGrupiński">Proszę, pani Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JoannaFabisiak">Odnośnie podkomisji działającej w poprzedniej kadencji, która zajmowała się szkolnictwem wyższym, ale nie tylko, zaproponowałabym zmianę w kwestii innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JoannaFabisiak">Jeśli chcemy, aby szkoły wyższe, polskie szkoły wyższe były wyżej w rankingach to innowacyjność jest tego warunkiem. Ona, podkomisja, była na marginesie, gdzieś tam sobie była, potem została odwołana, ale w tej chwili problem został i wnoszę o utworzenie podkomisji stałej do spraw innowacyjności jako bardzo istotnej dla nauki, dla badań naukowych, dla całej problematyki innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo za ten głos.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RafałGrupiński">Chcę tylko zwrócić uwagę, że jest odrębna stała Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Myślę więc, że nie ma sensu, żebyśmy powoływali dodatkową podkomisję, jeśli jest cała stała komisja sejmowa temu zagadnieniu poświęcona, ale – oczywiście – problematykę innowacyjności musimy ująć, zarówno w podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, jak i też w podkomisji do spraw jakości kształcenia i wychowania. W tych dwóch podkomisjach ta problematyka i tak się pojawi.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RafałGrupiński">Czy jakieś inne głosy odnośnie do zestawu podkomisji stałych?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarianZembala">Jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianZembala">Szanowni państwo, być może jest to słuszny głos, ponieważ z kim bym nie rozmawiał…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarianZembala">Proponuję do „podkomisji nauki i szkolnictwa wyższego” dołożyć „i innowacyjności”. Spokojnie innowacyjność mieści się zarówno w exposé pani premier obecnie, w działaniach poprzedników, w wyznaczaniu, rzeczywiście, roli nauki w tym procesie. Jeżeli wspólnie dojdziemy do wniosku, że jest taka potrzeba, bo szczególnie wobec szkolnictwa wyższego są formułowane oczekiwania i to nie jest ten sam obszar, który mieści się w – skądinąd słusznym – pojęciu „cyfryzacja”.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarianZembala">Zatem, proszę rozważyć nazwę podkomisji jako „nauki, szkolnictwa wyższego i innowacyjności”, żeby poprzez takie ujęcie zauważyć ów ważny problem. Innowacyjność jest w centrum zainteresowań rządu i warto tej sprawie, ponad podziałami, poświęcić szczególną uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#RafałGrupiński">Wydaje mi się, że nie musimy się spierać o ewentualne poszerzenie nazwy tej podkomisji. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, uznam, że ta modernizacja nazwy jest do przyjęcia przez państwa. Jeśli tak, to dodamy tutaj jeden człon do nazwy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaWróblewska">Panie przewodniczący, chciałam się dopytać, w której podkomisji mieści się doskonalenie nauczycieli? Czy w tej do spraw jakości kształcenia i wychowania?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaWróblewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKryj">Sprawy szkolnictwa specjalnego także tutaj będą rozpatrywane?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarzenaMachałek">Jako parlamentarzystka już trochę doświadczona w komisji edukacji, powiem, że większość będziemy rozpatrywać na głównych posiedzeniach i, że pewne problemy przenikają się wzajemnie. To nie jest tak, że jeśli jakieś zagadnienie będzie poruszane na podkomisji do spraw jakości kształcenia to z kolei nie będzie poruszane na podkomisji do spraw młodzieży.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarzenaMachałek">Plan pracy (jeśli mogę, panie przewodniczący, objaśnić) – podkomisja będzie przyjmowała swój plan pracy, który może być na bieżąco uzupełniany. Komisja też będzie przyjmowała swój plan pracy i trudno narzucić jednej podkomisji plan pracy bardzo wąski, w taki sposób, że już druga podkomisja nie będzie się zajmować daną tematyką. Na pewno chodzi o pewien nacisk, który podkomisje będą kładły na pewne sprawy: szkolnictwo zawodowe, wiadomo, że dotyczy młodzieży, jakości kształcenia też dotyczy, trzeba przyjąć, że obszary będą się wzajemnie przenikać. Natomiast w trakcie prac Komisji nad ustawami będziemy mogli podejmować następujące decyzje: projekty ustaw możemy skierować do podkomisji stałej, bądź do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarzenaMachałek">Dlatego tu nie ma takich sytuacji, że jak my czegoś nie doprecyzujemy w podkomisji to tego nie będzie, możemy powołać podkomisję nadzwyczajną.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RafałGrupiński">Tak, oczywiście, jeśli będzie taka potrzeba chwili, to podkomisje nadzwyczajne również będą na pewno powoływane, na pewno będziemy mieli bardzo dużo pracy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RafałGrupiński">Po kolei – pan poseł, tylko bardzo proszę o przedstawianie się, bo jeszcze nie wszyscy się znamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JózefBrynkus">Józef Brynkus, jestem przedstawicielem Kukiz’15.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JózefBrynkus">Szanowni państwo, chciałbym odnieść się do potrzeby włączenia do nazwy podkomisji do spraw nauki i szkolnictwa wyższego tego członu „innowacyjność”.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JózefBrynkus">W moim przekonaniu, wprowadzenie tego członu jest zbędne, choćby z tego względu, że podstawowym elementem badań naukowych, jak również elementem dydaktyki w szkole wyższej jest innowacyjność. Wprowadzenie tego, świadczyłoby o tym, że pozbawiamy naukę, dyscypliny naukowe, jak też dydaktykę w szkole wyższej tej innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JózefBrynkus">Dlatego też uważam, że takie rozszerzenie nazwy jest po prostu przede wszystkim nietrafne i zakłada nową propagandę.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JózefBrynkus">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RafałGrupiński">Rozumiem, że pan profesor Zembala chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarianZembala">Proszę państwa, prosiłbym, żebyśmy zostawili słowo „propaganda” i to wszystko, co jest poza naszymi sprawami. Są ku temu dwa powody, dlatego proszę państwa, to państwo zdecydujcie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarianZembala">Po pierwsze – to, co pan poseł był łaskaw powiedzieć, że jeżeli patrzymy na analizę polskiej nauki, to tej innowacyjności jest tak mało i równie dobrze można powiedzieć: no, dobrze, panowie, tworzyliście naukę, ale innowacyjności było mało. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarianZembala">Po drugie – jak popatrzymy na stanowisko gremiów Unii Europejskiej w takich krajach przecież nieambitnych jak Norwegia, Szwecja, inne, to w nich wszystkich uznano za celową intensyfikację działań w tym kierunku. A zatem nie tworzymy propagandy, tylko jest to propozycja. Łączymy się tutaj, żeby kolejną rzecz wspólnie rozwiązać – tak widzę tutaj swoją rolę.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MarianZembala">Wspólnie zdecydujemy czy rozszerzyć nazwę, czy nie. Nic na siłę więc proszę nie łączyć nauki z propagandą, to jest zupełnie obce nauce prawdziwej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#RafałGrupiński">Wydawało mi się, że już przyjęliśmy to i nie było sprzeciwu, kiedy zadałem pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JózefBrynkus">Panie przewodniczący, nie był pan łaskaw zauważyć, podnosiłem rękę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JózefBrynkus">Owszem, możecie państwo zdecydować, ale – w moim przekonaniu – nie ma, czegoś takiego jak prawdziwa nauka, bez innowacyjności. Są zespoły, w tym przypadku do spraw jakości kształcenia na uczelniach, które z tego punktu widzenia uwzględniają kryterium innowacyjności, badają jakość kształcenia i jakość badań naukowych. Naprawdę nie ma potrzeby wprowadzania tego typu członów do nazwy tej podkomisji, bo co to za nauka, która nie jest innowacyjna.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JózefBrynkus">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RafałGrupiński">Wydaje mi się, że wchodzimy w kompletnie jałowy spór. Profesor Bernacki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WłodzimierzBernacki">Szanowni państwo, otóż jestem konserwatystą i uważam, że powinniśmy pozostać przy starej nazwie podkomisji – „podkomisja do spraw nauki i szkolnictwa wyższego”. Nie spierajmy się, natomiast, o rzeczy które są całkowicie drugorzędne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WłodzimierzBernacki">Rzeczywiście, tak jak pan przewodniczący powiedział, istnieje komisja innowacyjności, która zajmuje się problematyką innowacyjności we wszystkich wymiarach i przestrzeniach naszej ludzkiej aktywności. Tutaj zawsze było intencja, żeby w ramach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży powoływać podkomisję, która zajmuje się przestrzenią właściwą dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i jest niejako jego odpowiednikiem. My mamy spełniać funkcję kontrolną wobec rządu, tak było w poprzedniej kadencji i w poprzednich kadencjach, tak będzie i w tej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WłodzimierzBernacki">W związku z tym, proszę o to, abyśmy – jeśli chcemy żeby nasza działalność i nasza aktywność poselska, rzeczywiście, popychała nas w kierunku zwiększonej innowacyjności – w ramach tej komisji przygotowali plan pracy podkomisji. Dzięki przygotowaniu planu działania podkomisji (a czas na przygotowanie mamy do 15 stycznia) jest łatwo przygotować plan, w którym – rzeczywiście – uwzględnimy te aspekty które nam wszystkim leżą na sercu, i profesorowi Zembali i wszystkim pozostałym.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#WłodzimierzBernacki">Proponuję więc, zachowajmy taką nazwę, jaka była, natomiast w programie czy w planie podkomisji ujmijmy czy uwzględnijmy te, tak ważne kwestie.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuje.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#RafałGrupiński">Profesor Żyżyński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyŻyżyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JerzyŻyżyński">Ja, oczywiście, wspieram tutaj głos mojego kolegi, ale jako człowiek nauki, który regularnie śledzi to, co się w świecie nauki dzieje, chciałem zauważyć, że to nie jest tak, że nauka to jest innowacyjność, innowacyjność jest w gospodarce. Gospodarka wykorzystuje niektóre badania naukowe, ale tylko niektóre badania naukowe, natomiast uczeni muszą mieć dobre warunki pracy, żeby naukę rozwijać. Uczeni rozwijają naukę, rozwijają wiedzę, prowadzą badania, na przykład takie badania naukowe jak eksperymentalne symulacyjne sztuczne urządzenia, przy pomocy których bada się, jaka liczba kręgów w toku ewolucji dała przewagę kręgowcom w rozwoju ewolucyjnym.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JerzyŻyżyński">Co to ma wspólnego z innowacyjnością w przemyśle? Może ma, nie wiadomo.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JerzyŻyżyński">Pewne badania mogą mieć związek z innowacyjnością w przemyśle, ale nie wszystkie, dlatego, że po prostu uczeni pracują na różnych frontach. Natomiast innowacyjność jest w przemyśle i musi mieć zapewnione warunki stosowania wyników badań naukowych, oczywiście – nie wszystkich. Wobec tego nie mieszajmy tej materii. Jak będziemy w podkomisji do spraw nauki i szkolnictwa wyższego zajmowali się stworzeniem warunków dla pracy uczonych i rozwoju nauki to w komisji innowacyjności będą badali związek nauki z przemysłem, co jest trochę inną dziedziną naszej pracy parlamentarnej.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JerzyŻyżyński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RafałGrupiński">Proponuję zamykać…</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#RafałGrupiński">Pan poseł się zgłasza od dłuższego czasu, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszJaskóła">Bardzo dziękuję, Tomasz Jaskóła, też Kukiz’15.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TomaszJaskóła">Ja bardzo bym państwa prosił o to, żeby wziąć pod uwagę dowartościowanie szkolnictwa prywatnego i, żeby jedna z podkomisji właśnie miała taka nazwę. Oczywiście, we wszystkich tych podkomisjach mieści się szkolnictwo prywatne, ale wypada szkolnictwo prywatne po dwudziestu sześciu latach wreszcie dowartościować we wszystkich aspektach.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#Głoszsali">Niepubliczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszJaskóła">Niepubliczne, ono może być różnego rodzaju.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TomaszJaskóła">Prosiłbym o wzięcie pod uwagę możliwości stworzenia takiej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#TomaszJaskóła">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RafałGrupiński">Pani przewodnicząca się zgłasza, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarzenaMachałek">Szanowni państwo, wydaje mi się, że nie stworzymy dodatkowych podkomisji.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarzenaMachałek">My należymy do tak zwanych dużych komisji i duże komisje mają na ogół cztery podkomisje, my mamy pięć. Oczywiście, możemy zgłosić taki pomysł do Prezydium Sejmu, jeżeli Komisja będzie chciała i przegłosuje wniosek o utworzenie podkomisji do spraw szkolnictwa niepublicznego, ale wtedy trzeba będzie się liczyć z tym, że z innej podkomisji będziemy musieli zrezygnować. To i tak jest Komisja, która ma największą liczbę podkomisji więc prosiłabym, żeby zobaczyć, czy jest potrzeba tworzenia odrębnego sejmowego bytu. Tematyka szkolnictwa niepublicznego mieści się w ogóle w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarzenaMachałek">Proponowałabym nie tworzenie, ale – jeżeli państwo będziecie sobie życzyli – to jest to, oczywiście, kwestia decyzji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MarzenaMachałek">Jeszcze jedna taka prośba. Wydaje mi się, że mają rację zarówno ci, którzy uważają, że powinna być dodana „innowacyjność”, jak i ci którzy uważają, że nie powinna, bo zdanie zależy od tego, jak się do tych podkomisji podejdzie. Wydaje mi się, że najbezpieczniej pozostać przy tej nazwie poprzedniej, ale będzie to miało znaczenie symboliczne, jeśli w nazwie podkomisji umieścimy „innowacyjność” i taka symbolika też nie jest zła.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#RafałGrupiński">Musimy zdecydować, po pierwsze, czy utrzymujemy pięć zaproponowanych przez prezydium podkomisji czy jest (jeszcze wrócę do nazwy), czy jest sprzeciw wobec tej liczby podkomisji, w tej chwili, na tym etapie prac?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo, przyjęliśmy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#RafałGrupiński">Teraz jest kwestia ewentualnego dobudowania tego członu innowacyjnego do nazwy pierwszej stałej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#RafałGrupiński">Panie profesorze, czy wracamy do starej – pytam wnioskodawcę?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarianZembala">Vox populi vox Dei.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarianZembala">W związku z tym, rozumiejąc wspólną interpretację, pozostańmy przy dotychczasowym określeniu, ale miejmy w programie tę innowacyjność i będę próbował, jak moi znakomici koledzy profesorowie, pokazywać ją państwu na przykładach konkretnych działań.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MarianZembala">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo, w takim razie zamykam dyskusję w tej części punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RafałGrupiński">Drugi element tego punktu to jest plan pracy. Otóż, do 15 stycznia mamy przedstawić Marszałkowi Sejmu nasz plan pracy Komisji. W związku z tym, oczywiście, zwrócimy się do wszystkich współpracujących z nami ministerstw, ciał i środowisk, które ewentualnie będą chciały zaproponować jakieś elementy do naszej pracy, ale chciałbym przede wszystkim zwrócić się teraz do państwa z propozycją, abyście do 21 grudnia zgłaszali do prezydium Komisji swoje propozycje planu pracy.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RafałGrupiński">Od razu zaznaczam, że ten plan pracy jest planem pracy na pół roku, a więc – do lipca 2016. To jest plan pracy półroczny – takie jest oczekiwanie Marszałka Sejmu i ten plan pracy na pierwsze pół roku musimy wypełnić odpowiednimi zadaniami.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#RafałGrupiński">Czy ten termin odpowiada wszystkim państwu posłom?</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#RafałGrupiński">Nie słyszę sprzeciwu więc rozumiem, że możemy ten termin przyjąć. W takim razie będziemy oczekiwali na propozycje od państwa.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#RafałGrupiński">Oczywiście, sam projekt planu pracy przygotuje prezydium, tak że w ostatecznym opracowaniu będzie on przygotowany przez nas i potem przekazany Wysokiej Komisji do zatwierdzenia. Potem musimy go oczywiście przesłać, po pierwsze – nasz projekt powołania pięciu stałych podkomisji wysyłamy do Prezydium Sejmu i zapytanie o zgodę; po drugie – przedstawiamy także plan pracy.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#RafałGrupiński">Jest głos, bardzo proszę, proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LechSprawka">Lech Sprawka.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wyprzedzając to, o czym decydujemy, jeśli chodzi o plan pracy w styczniu, chciałbym zasygnalizować prezydium (jeśli jest to możliwe), żeby uwzględnić w porządku któregoś z posiedzeń jeszcze w grudniu, problem pod nazwą: informacja Ministra Edukacji Narodowej na temat rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 10 listopada 2015 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego… i tak dalej, nie będę cytował całego fragmentu rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#LechSprawka">Mój wniosek wynika z tego, że rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku a, moim zdaniem, jest ono bardzo dziwne z dwóch powodów.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#LechSprawka">Pierwszy powód sygnalizował RCL w toku uzgodnień tekstu tego rozporządzenia, że jest ono niezgodne z delegacją. Krótko mówiąc, w ustawie o systemie oświaty brak jest podstaw do jednej z regulacji, nie chcę wchodzić w szczegóły. Oznacza to niekonstytucyjność tego rozporządzenia, tak jak to zresztą ćwiczyliśmy w poprzedniej kadencji chociażby przy ocenianiu i klasyfikowaniu.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#LechSprawka">Po drugie, uzasadnienie do zmian związanych z finansowaniem jest też albo niewyczerpujące, albo ukrywające jakieś intencje, które – niestety – w uzasadnieniu nie wybrzmiały, w procesie konsultacji również nie. Jest to bardzo ważna problematyka, która ma wpływ na finansowanie publicznych placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli a ponieważ rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia, uważam że należałoby się temu rozporządzeniu przyjrzeć.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#LechSprawka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#RafałGrupiński">Bez wątpienia jak będziemy ustalać w prezydium plan pracy na najbliższe nasze spotkania to uwzględnimy tego rodzaju postulaty.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#RafałGrupiński">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaWróblewska">Krystyna Wróblewska, klub Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KrystynaWróblewska">Chciałam się odnieść do tego, o czym mówił pan poseł Sprawka.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#KrystynaWróblewska">Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego jest zaniepokojone tym, o czym właśnie powiedział pan poseł Lech Sprawka. Bardzo prosimy, żeby na grudniowym posiedzeniu Komisji ta sprawa wybrzmiała, ponieważ funkcjonowanie wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli oraz powiatowych placówek doskonalenia nauczycieli jest zagrożone i bardzo prosimy, żeby w bardzo szybkim tempie tą sprawą się zająć.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#KrystynaWróblewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#RafałGrupiński">Oczywiście, możemy się tym zająć nawet na najbliższych posiedzeniach, nie widzę jakiegoś większego problemu, natomiast rozumiem, że państwo także wystosowaliście jakieś interpelacje w tej sprawie do ministra, ponieważ to rozporządzenie, oczywiście, może ulec zmianie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#RafałGrupiński">Jest zmiana ministra więc może być także zmiana rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#RafałGrupiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#RafałGrupiński">Wracam jeszcze raz do tych terminów, do tego punktu porządku. Czy do terminów nadsyłania propozycji planów pracy są jakieś uwagi, może być 21 grudnia?</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#RafałGrupiński">Jeśli nie ma sprzeciwu to w takim razie dziękuję bardzo za przyjęcie. Do 15 stycznia będziemy musieli uchwalić nasz plan pracy, myślę, że zrobimy to zaraz na początku stycznia.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#RafałGrupiński">Teraz uwaga organizacyjna, jeśli chodzi o kwestie naszych posiedzeń. Będziemy starali się państwa informować o wszystkich posiedzeniach za pośrednictwem poczty elektronicznej i za pośrednictwem sms-ów i z wyprzedzeniem, tak żeby nie było niespodzianek, chociaż myślę, że teraz będzie trochę łatwiej, ponieważ mamy rozpisany plan pracy Sejmu na najbliższe tygodnie. Praktycznie są zajęte wszystkie środy (poza okresem międzyświątecznym), więc posiedzenia będą w każdym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#RafałGrupiński">Jeśli chodzi o salę to wiemy, że – to do naszych drogich pań z sekretariatu Komisji – walczymy zawsze o salę w środę, żebyśmy mogli tu odbywać nasze posiedzenia w trakcie prac Sejmu.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#RafałGrupiński">Jeśli, oczywiście, ktoś ma dodatkowy adres, taki swój nieformalny, nie sejmowy, to też bardzo proszę o podanie do sekretariatu Komisji, żebyśmy mogli wysyłać też na nietypowy adres zawiadomienia. Czasami jest tak, że nasze biura poselskie obsługują nasze formalne adresy a my sprawdzamy swoje prywatne, warto taki dodatkowy adres podać, bo ułatwi nam to komunikację.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#RafałGrupiński">O przekazywaniu materiałów mówiliśmy, że na tablety, które są głównym nośnikiem wszystkich informacji i materiałów, które będziemy wysyłali. Będziemy też wykładać z dziesięć egzemplarzy papierowych przed posiedzeniem Komisji, tak żeby były dostępne dla tych, którzy kochają papier, bo w końcu to Komisja Edukacji i ten papier musimy mieć w poważaniu. To też dla tych, którzy nie chcą męczyć oczu ekranem, zawsze parę egzemplarzy będziemy mieli.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#RafałGrupiński">I, oczywiście, w szczególnych przypadkach, jeśli będzie coś wyjątkowego, będziemy też dostarczać materiały do skrytek poselskich.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#RafałGrupiński">Teraz przechodzę do punktu: sprawy bieżące. Czy są jakieś kwestie bieżące, które chcielibyście poruszyć na dzisiejszym spotkaniu?</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#RafałGrupiński">Tak, bardzo proszę, pani poseł – proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LidiaBurzyńska">Burzyńska Lidia, Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#LidiaBurzyńska">Mam takie zapytanie. Równo rok temu, zarówno do burmistrzów, prezydentów, wojewodów, jak i do dyrektorów szkół i rodziców zostały skierowane pisma odnośnie do dyżurów nauczycieli – właściwie nie odnośnie dyżurów, tylko o spędzaniu przez nauczycieli czasu między świętami w pracy, w szkole na opiece nad dziećmi. Ja rozumiem, że nauczyciele wykonują, tak jak mówi art. 42 (w co wierzę, bo sama byłam nauczycielem) zarówno prace dydaktyczne, jak i w wolnych dniach prace opiekuńczo-wychowawcze. I dobrzy nauczyciele to robią.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#LidiaBurzyńska">Ale chciałam zwrócić uwagę na ton, jakim nauczyciele zostali obdarzeni w grudniu 2014 roku i sytuację w której nauczyciel między świętami ma obowiązek bycia w szkole i tych godzin, tych dyżurów nawet nie mógł nawet rozpisać w karcie, w godzinach „karcianych”.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#LidiaBurzyńska">Czy nie można byłoby skierować listu do dyrektorów, burmistrzów, prezydentów o to, aby nauczyciele sprawowali funkcje opiekuńczo-dydaktyczne, ale nie w takiej rygorystycznej formie, tylko bardziej partnerskiej, ponieważ nauczyciel jest dla szkoły. Szkoły są nieferyjnymi placówkami, nie tak jak przedszkola, więc wydaje mi się, że byłoby w dobrym tonie, gdybyśmy teraz skierowali takie pisma.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#LidiaBurzyńska">Słowo niewiele kosztuje a wzajemny szacunek jest podstawą do wychowywania w zgodzie i w szacunku nowego pokolenia.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#LidiaBurzyńska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#RafałGrupiński">Nie jest naszą rolą jako komisji edukacji wypełnianie tego rodzaju propozycji, natomiast jest to bez wątpienia zadanie dla Ministra Edukacji Narodowej lub, ewentualnie, odpowiednich placówek, które się tym zajmują. Nie w naszej administracyjnej kompetencji leży.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#RafałGrupiński">Czy jeszcze jakieś sprawy?</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#RafałGrupiński">Jeśli nie ma to zamykam dzisiejsze posiedzenie, dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>