text_structure.xml 59.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaKruk">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Kultury i Środków Przekazu oraz Cyfryzacji oraz Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ElżbietaKruk">Witam serdecznie gości – przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji z panią minister Wandą Buk, przedstawicieli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z panem przewodniczącym Witoldem Kołodziejskim. Witam przedstawicieli wielu innych instytucji: Najwyższej Izby Kontroli, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przedstawicieli Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, Telewizji Polskiej SA, Polskiego Radia, Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, związku „Cyfrowa Polska” oraz przedstawicieli Konfederacji Lewiatan. Mam nadzieję, że nikogo nie pominęłam.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ElżbietaKruk">Bardzo przepraszam za zmianę godziny posiedzenia. To było niezależne od naszych Komisji. Teraz też okazało się, że przyśpieszono godzinę głosowania na 15.30. Zatem, po pierwsze, poproszę gości o bardziej skrótowe informacje. Jeśli okaże się, że temat posiedzenia Komisji będzie interesujący dla posłów, to w przyszłości możemy powrócić do tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ElżbietaKruk">Szanowni państwo, w porządku dziennym posiedzenia mamy punkt – rozpatrzenie informacji o stanie realizacji cyfryzacji radia i telewizji. Referować będą minister cyfryzacji i przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Uznaję, że Komisje przyjęły zaproponowany porządek dzienny i przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ElżbietaKruk">Wydaje mi się, że jeśli będziemy oddzielnie zajmować się cyfryzacją radia i cyfryzacją telewizji, to nie wiem czy się wyrobimy. Na początku zajmijmy się cyfryzacją radia, bo to pewnie pójdzie szybciej. Bardzo proszę, pan przewodniczący Witold Kołodziejski. Bardzo proszę o informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WitoldKołodziejski">Szanowni państwo, ponieważ czasu rzeczywiście jest niewiele, a temat jest olbrzymi, w tej chwili zaproponowałbym obejrzenie krótkiej prezentacji na temat stanu cyfryzacji radia, rozwoju systemu DAB w Polsce na tle krajów europejskich. Tę prezentację skróciliśmy do maksimum.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WitoldKołodziejski">Porozmawiajmy trochę o planach dla Polski, tym bardziej że jest tu pan dyrektor Wacnik, który może powiedzieć o bardzo ciekawych koncepcjach Polskiego Radia SA. Następnie niesłychanie ważnym elementem jest dla nas podejście do cyfryzacji telewizji, do nowych procesów, które mogą się tu odbywać, których się spodziewamy. Myślimy o zmianie systemu kodowania z DVB-T na DVB-T 2, na system MPEG-4 w kodeku HEVC. Krótko mówiąc, wiąże się to z koniecznością i nowymi wymogami stawianymi dla odbiorników telewizyjnych. Z kolei przejście na standard wysokiej rozdzielczości, jako standardu dla telewizji, wiąże się również z tym, nad czym dziś rano obradowała jedna z obecnych tu Komisji, czyli ustawie o reformingu, czyli uwalnianiu częstotliwości 700 MHz i o terminach, które tam zostaną określone w harmonogramie tworzonym przez ministra cyfryzacji. Zatem są to rzeczy dla nas niezwykle istotne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WitoldKołodziejski">Jest z nami pan prezes Stanecki, który może powiedzieć nie tylko o problemach wszystkich nadawców, nie tylko nadawców publicznych, problemach związanych z reformingiem. Może powiedzieć też o innym aspekcie cyfryzacji telewizji, a mianowicie o serwisie TVP VOD, który w ciągu ostatnich dwóch lat zanotował rekordowe wzrosty i stał się dominującym, ścigającym się o palmę pierwszeństwa serwisem w polskim internecie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WitoldKołodziejski">Zatem zaczynając od pierwszego elementu, czyli radia cyfrowego, poproszę panią Krystynę Kuhn, która jest ekspertem krajowej rady ds. radiofonii cyfrowej i członkiem zarządu światowej organizacji WorldDAB. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaRosłanKuhn">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca na chwilę wyszła. Panie przewodniczący, szanowni członkowie Komisji, szanowni państwo, pokrótce opowiem o sprawie, którą zajmuję się od kilkunastu lat, która stanowi jedną z moich podstawowych trosk jeśli chodzi o moje zainteresowania zawodowe. Radio cyfrowe w Europie rozwija się w sposób niezwykle dynamiczny. Na tej mapie przedstawiłam jak wygląda stan rozwoju radiofonii cyfrowej w Europie. Kolorem ciemnogranatowym zaznaczone są kraje, które już prowadzą stałą regularną emisję w standardzie DAB lub DAB+. Kolorem jasnoniebieskim zaznaczone są kraje, które przygotowują się do tego lub prowadzą prace regulacyjne. Wreszcie, kraje, które są zainteresowane i planują wprowadzenie DAB+.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrystynaRosłanKuhn">Jak widać, większość terytorium Europy zaznaczona jest kolorem granatowym. W ciągu ostatniego roku do listy tych państw doszła Chorwacja, która znajduje się tu na ostatnim miejscu, która we wrześniu ubiegłego roku rozpoczęła stałą emisję DAB w całym kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrystynaRosłanKuhn">Jak państwo zapewne wiedzą, w 2017 r. Norwegia wyłączyła analogowe nadawanie radiowe i w tej chwili są tam emitowane wyłącznie programy w standardzie DAB+, czyli w standardzie naziemnej radiofonii cyfrowej. Funkcjonuje jeszcze kilka programów lokalnych nadawanych w wersji analogowej. Tym stacjom zezwolono jeszcze przez najbliższe pięć lat na korzystanie z emisji analogowej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KrystynaRosłanKuhn">Kolejne kraje, które zamierzają wyłączyć emisję analogową to m.in. Szwajcaria. Ten proces rozpocznie się pod koniec tego roku. Kolejne państwo to Wielka Brytania. Nie wiadomo jeszcze kiedy rozpocznie się ten proces, ale w tym roku władze brytyjskie mają zamiar przeprowadzić szczegółową analizę sytuacji i podjąć decyzję. Wreszcie Dania, która ma zamiar rozpocząć wyłączanie emisji analogowej również w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KrystynaRosłanKuhn">Na tym slajdzie pokazane jest jak wielki udział w całkowitej słuchalności mają stacje cyfrowe. Jasnoróżowym kolorem (po lewej stronie) oznaczony jest procent słuchaczy analogowych. Jak widać, w większości przypadków jest to udział decydujący. Bardzo ciemnym kolorem zaznaczony jest udział stacji nadających w standardzie DAB. Kolejnymi kolorami zaznaczona jest transmisja IP oraz inne platformy dostarczania sygnałów audio.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#KrystynaRosłanKuhn">Proszę zwrócić uwagę, że w Wielkiej Brytanii, gdzie słuchalność stacji cyfrowych przekroczyła 50%, 36% z tych pięćdziesięciu paru procent, stanowią DAB lub DAB+, a tylko 9,3% to emisja Streaming IP.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#KrystynaRosłanKuhn">Na kolejnym slajdzie pokazałam jak przyrasta liczba programów ogólnokrajowych nadawanych w standardzie DAB w stosunku do emisji analogowej. Proszę zwrócić uwagę, że w Norwegii było jedynie pięć analogowych programów ogólnokrajowych, natomiast po ich scyfryzowaniu mamy trzydzieści jeden ogólnokrajowych kanałów cyfrowych. W Niemczech z dwóch do trzynastu. W Holandii z trzynastu do trzydziestu czterech. Włochy są trochę nietypowe, dlatego że tam trochę inaczej liczone są programy ogólnokrajowe, natomiast już w Wielkiej Brytanii stosunek wygląda jak osiem do czterdziestu dwóch. Pokazuje to, jak w przypadku zmiany standardu nadawania zyskać mogą programy ogólnokrajowe. Jak mogą wzbogacić ofertę programową radia.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#KrystynaRosłanKuhn">Powiada się, że radio DAB jest standardem przestarzałym, że jako radio rozsiewcze nie ma szans i zostanie wyparte przez inne sposoby przekazywania sygnału audio. Na tym rysunku pokazane jest jakie aplikacje, jakie platformy wyrosły z platformy rozsiewczej DAB+. Począwszy od radio playera, który jest szalenie popularny np. w Wielkiej Brytanii. Jest to aplikacja umożliwiająca dostęp do dowolnych zasobów muzycznych. Jak radio hybrydowe, czyli połączenie radia rozsiewczego z radiem internetowym. To jest dostęp bezpośredni. Podkasty, i wreszcie tzw. smart speakery. Mimo wielu wysiłków, nie udało nam się znaleźć polskiego odpowiednika terminu smart speaker.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaKruk">Proszę jednak bardziej skrótowo. Mamy jeszcze telewizję. Skala porównawcza tych problemów to jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaRosłanKuhn">Krajowa rada od samego początku była zainteresowana rozwojem DAB i w ostatniej strategii, przyjętej na lata 2017–2022, wspieranie rozwoju radiofonii jest jednym z głównych zadań KRRiT. Nie będę szerzej tego omawiać. Wszystko jest szczegółowo „wylistowane” w informacji, którą państwo otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaRosłanKuhn">Zasoby częstotliwości, którymi dysponuje krajowa rada. To jest podstawowa sprawa. To są trzy pokrycia ogólnokrajowe. Czy też, jak ktoś chce, trzy multipleksy ogólnopolskie oraz zespół częstotliwości lokalnych, dobranych na życzenie krajowej rady przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. W tej chwili jest ich 28. W przyszłości będą 34, po zakończeniu procesu koordynacji międzynarodowej.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaRosłanKuhn">Spośród trzech multipleksów ogólnokrajowych jeden z nich od początku wykorzystywany jest przez radio publiczne, czyli tzw. duże radio i rozgłośnie regionalne. Pozostałe dwa pokrycia ogólnokrajowe, czyli dwa multipleksy, czekają na swoją kolej. Jeden jest przeznaczony dla ogólnokrajowych i ponadregionalnych programów komercyjnych. Kolejny na programy regionalne i lokalne.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaRosłanKuhn">W październiku 2013 r. Polskie Radio rozpoczęło stało emisję DAB. W tej chwili pokrycie wynosi 55,5%. Ten rozwój zatrzymał się w końcu 2015 r., ale Polskie Radio przedstawiło plany rozwoju sieci na kolejne trzy lata. O tym opowie przedstawiciel Polskiego Radia.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrystynaRosłanKuhn">Radio cyfrowe cieszy się ogromnym zainteresowaniem nadawców lokalnych. Na tej mapie pokazane są testowe emisje lokalne, głównie na południu i wschodzie Polski. Chciałabym zwrócić uwagę, że część tych programów, które są emitowane w testach lokalnych, są to nowe programy, które nie istniały w emisji analogowej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrystynaRosłanKuhn">Wreszcie, na końcu, sprawa odbiorników. Powoli, ale przyrasta, liczba sprzedanych odbiorników. Najnowsze informacje, które posiadamy, dotyczą czerwca 2018 r. Stąd taki gwałtowny zjazd tej linii, ale prognoza na koniec 2018 r. pozwala przypuszczać, że ta liczba osiągnie poziom 100 tys. sztuk. Jak mówię, są to odbiorniki sprzedane. Ta liczba nie obejmuje odbiorników, które były pozyskane w jakiś inny sposób. Ważne jest, aby jak najszybciej ukazało się rozporządzenie ministra cyfryzacji w sprawie minimalnych wymagań techniczno-eksploatacyjnych odbiorników radiowych, ponieważ pozwoli to uporządkować rynek.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KrystynaRosłanKuhn">Parlament Europejski podjął niedawno decyzję, że od przyszłego roku, a właściwie za dwa lata, wszystkie odbiorniki instalowane w samochodach muszą mieć możliwość odbioru sygnału cyfrowego i odbioru IP.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KrystynaRosłanKuhn">Wreszcie, na zakończenie, jeśli chodzi o konsultacje z państwami, które na tej płaszczyźnie odnoszą sukcesy, warto zwrócić uwagę na to, że aby system DAB rozwijał się w prawidłowy sposób, powinien mieć dobre otoczenie prawne, powinien mieć sprzyjającą atmosferę polityczną, zasięg, oferty, odbiorniki, radio w samochodzie, komunikację – czyli promocję i, oczywiście, powinno się liczyć na współpracę wszystkich zainteresowanych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WitoldKołodziejski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, o dosłownie dwa zdania poprosiłbym pana dyrektora Wacnika, ponieważ Polskie Radio podjęło się realizacji pewnej strategii. Jak wiemy, wszystkie europejskie samochody będą wyposażone w odbiorniki sygnału DAB+, stąd Polskie Radio podjęło się realizacji pewnego projektu. Panie dyrektorze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo króciutko. W dwóch słowach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefWacnik">Dzień dobry państwu. Józef Wacnik, dyrektor techniczny Polskiego Radia. W dużym skrócie. Przewidujemy rozwój sieci DAB+ w trzech etapach. Pierwszy etap przewidziany jest na 1 października 2019 r. Zakłada rozwój o 15 stacji zlokalizowanych głównie w województwach o największym zagęszczeniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldKołodziejski">Panie dyrektorze, myślałem, że powie pan, że chcą państwo pokryć główne drogi krajowe zasięgiem DAB-u i dzięki technologii „dabowskiej” wprowadzić system wczesnego ostrzegania. Takie są plany Polskiego Radia, zatem to tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefWacnik">Jeśli mogę, to jeszcze jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaKruk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefWacnik">Nie będę mówił o etapach rozwoju. W tej chwili zakończyliśmy testy systemu powiadamiania alarmowego. Testy były przeprowadzone wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Opiera się to na systemie regionalnego systemu ostrzegania. W tej chwili przygotowywany jest raport. Oficjalna prezentacja raportu jest przewidziana na 14 stycznia 2019 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy ministerstwo odniesie się do cyfryzacji. Przyznam, że te plany pięknie wyglądają. Wydaje się, że cyfryzacja radia to jest już tak daleko zaawansowany proces, ale chyba tak nie jest. Na przykład, nie usłyszeliśmy podstawowych danych. Jaki jest realny zasięg? Jaka jest słuchalność radia cyfrowego w Polsce? Ile na to wydaliśmy? Ile kosztuje dostarczenie tego sygnału do jednego słuchacza? To bardzo by nas interesowało.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ElżbietaKruk">Podobnie jak rozwój w Europie. Z tej prezentacji wygląda to bardzo szumnie, ale jednak więcej ludzi słucha analogu. Bardzo proszę, ministerstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WandaBuk">Szczerze mówiąc, pani przewodnicząca, tego typu informacjami nie dysponujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaKruk">Pozwoliłam sobie skomentować to, co zostało powiedziane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WandaBuk">Dobrze. Postaram się króciutko wyjaśnić państwu, że kwestia cyfryzacji radiofonii naziemnej jest procesem, który jest uzależniony tylko i wyłącznie od biznesowych decyzji nadawców i nie funkcjonują regulacje, które mogłyby zobowiązać do uruchamiania emisji cyfrowych. Nie ma też regulacji, które zobowiązują do zaprzestania nadawania analogowego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WandaBuk">Komisja Europejska, odwrotnie niż w przypadku telewizji naziemnej, nie wyznaczyła daty wyłączenia radiofonii analogowej. W związku z tym, że sytuacja jest taka, a nie inna, Ministerstwo Cyfryzacji również nie podejmuje działań legislacyjnych w tym kierunku, natomiast dostrzegając brak stosownych regulacji na konsumenckim rynku radioodbiorników, które skutkują niezgodnością pewnych urządzeń dostępnych na rynku z obowiązującymi normami i standardami europejskimi, widzimy potrzebę wydania rozporządzenia. To już się przed chwilą tu pojawiło. W 2018 r. podjęliśmy prace nad przygotowaniem projektu rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowej radiofonii DAB+, które będzie miało na celu dostosowanie dostępnych na rynku konsumenckim radioodbiorników do standardów europejskich.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WandaBuk">Może nie będę przedstawiać założeń tego rozporządzenia, natomiast powiem tylko, że planujemy przeprowadzenie tej inicjatywy legislacyjnej w pierwszej połowie tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z gości chciałby zabrać głos, coś dodać w tej kwestii zanim pojawią się pytania posłów? Bardzo proszę. Proszę się przedstawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DominikDobek">Dominik Dobek. Związek „Cyfrowa Polska”. Reprezentujemy producentów sprzętu elektronicznego i elektrycznego, również największego producenta odbiorników cyfrowych. Po pierwsze, chcielibyśmy podkreślić, że aktualnie najważniejsza rzecz dla rynku producentów i konsumentów to doprowadzenie do przyjęcia wymagań technicznych. Prace nad tym aktualnie się toczą. Chcielibyśmy podziękować za deklarację, że wydarzy się to w pierwszej połowie tego roku. Rynek czeka na to, żeby można było dostosować ofertę produktową na polski rynek.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DominikDobek">Z drugiej strony, cały czas czekamy i chcielibyśmy zaapelować, żeby Ministerstwo Cyfryzacji, w porozumieniu z rządem, podjęło prace nad opracowaniem całej strategii cyfryzacji radia, włącznie z wyznaczeniem daty switch off-u. Dopiero taka strategia pozwoli na pełne wdrożenie radiofonii cyfrowej na polskim rynku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Ta ostatnia kwestia. W parlamencie często poruszamy konieczność opracowania strategii. Bez tego trudno prowadzić debatę nad rozwojem cyfryzacji radia w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaKruk">Czy jeszcze ktoś z państwa gości? Nie widzę. Czy państwo posłowie? Proszę, pan poseł Grzegorz Puda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzPuda">Szanowna pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, otóż moje pytanie dotyczy funkcjonalności Polskiego Radia i nie tylko, również stacji komercyjnych. Dotyczy to komunikatów drogowych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#GrzegorzPuda">Zawsze kiedy jadę z zagranicy do Polski, każdorazowo, mając auto lepsze niż ośmio-, pięcioletnie, a nawet w tych starszych samochodach, każdemu kierowcy zdarza się korzystać z komunikatów drogowych, które są w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii. Są na bieżąco przedstawiane kierowcom, by mogli omijać wydarzenia, kolizje, korki etc.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#GrzegorzPuda">Niestety, każdorazowo wjeżdżając do Polski człowiek czuje się jak za mocną granicą. Otóż tutaj te komunikaty nie tylko nie są powielane, radioodbiorniki zachodnie nie odbierają tych komunikatów i bardzo często można spotkać się z komunikatem, że – i teraz cytuję – „Na drodze koło Ełku jest korek długości dwóch kilometrów.”, ale nie mówi się o tym, że na autostradzie A4 koło Wrocławia korek jest dwudziestokilometrowy. Duże prawdopodobieństwo jest spowodowane tym, że informacje, które próbuje nadzorować dziennikarz polskiego radia, pojawiają się po tym jak dzwonią słuchacze i mówią, w której części Polski występuje jakaś kolizja, jakieś zdarzenie. W związku z tym dochodzimy do takiej sytuacji, w której drogi podstawowe, najważniejsze bardzo często są omijane, a drogi, przy których są małe miejscowości, gdzie ruch jest mniejszy, są przedstawiane przez naszych dziennikarzy jako te, na których istnieje prawdopodobieństwo lub kolizja i ten korek należy ominąć.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#GrzegorzPuda">W związku z tym mam pytanie: Z czego wynika to, że nadal nie mamy systemu, który taką informację mógłby przedstawiać? W Europie mówimy na to traffic. Nie znam się na tym, Może w Polsce określamy to inaczej. Zawsze wydawało mi się, że polskie radio funkcjonuje na wysokim poziomie. Jego standardy są na wysokim poziomie i jednocześnie każdorazowo… Każdorazowo, powtarzam, bo ostatnio kilkakrotnie przekraczałem granicę, pojawia się ten sam problem. Jest tak, jakbyśmy mieli granice z ołowiu i te fale nie przechodzą za granicę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to powtórzę te pytania, bo chcielibyśmy wiedzieć jaki jest realny zasięg. Ilu odbiorców ma dziś w Polsce radio cyfrowe? Ile wydano na nadawanie pilotażowe w DAB-ie? Czy realne są wyłączenia analogu w miastach, o których mówili państwo przy okazji Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, w Niemczech, skoro blisko połowa ludzi odbiera w analogu? Nie bardzo wyobrażam sobie, żeby te państwa rzeczywiście zdecydowały się na podjęcie takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WitoldKołodziejski">Proszę państwa, jeśli chodzi o realny zasięg, to ludnościowo wynosi 56%. To jest pokrycie sygnałem DAB-owskim. Pięćdziesiąt sześć procent jeśli chodzi o pokrycie ludnościowe.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WitoldKołodziejski">Jeśli chodzi o nasycenie rynku odbiornikami, to ciężko to oszacować, bo wspomniane przez panią Kuhn sto tysięcy pochodzi z legalnych źródeł, również takich, które dają się zbadać statystycznie. Natomiast nie wiemy, ile trafia ich na polski rynek wraz z samochodami kupowanymi za granicą. Nie wiemy też ile trafia w imporcie indywidualnym, czy też w obrocie mniej sformalizowanym, jakim są np. aukcje internetowe.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WitoldKołodziejski">Natomiast to, co mówimy o kosztach, to musimy też pamiętać, że Polskie Radio od 2013 r. prowadzi emisję i te koszty są podawane w każdym sprawozdaniu, jednak powinniśmy pamiętać, że w tych kosztach Polskie Radio umieszczało także koszty redakcyjne, czyli koszty tworzenia programu.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WitoldKołodziejski">Jeśli możemy wycenić i powiedzieć ile kosztuje samo nadawanie programu, jakie są koszty związane z płatnościami wobec spółki Emitel, o tyle koszty redakcyjne to zupełnie inna rzecz i nie można powiedzieć, że jest to koszt nadawania radia cyfrowego, bo Radio Bajka, Polskie Radio Dzieciom czy Radio Chopin i tak byłyby nadawane wyłącznie w systemie internetowym, czyli online.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#WitoldKołodziejski">W związku z tym możemy powiedzieć również o strategii, która jest realizowana. Taka strategia jest wypracowana przez krajową radę. Jest aktualizowana. Taka strategię ma Polskie Radio. Pan dyrektor Wacnik powiedział, że jeśli chcemy mieć dobrej jakości obsługę komunikatów „trafikowych”, to radio cyfrowe jest najlepszym medium. Mało tego, takie prace są podejmowane wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#WitoldKołodziejski">Z kolei Polskie Radio zobowiązuje się do tego, że sukcesywnie będzie pokrywało główne szlaki komunikacyjne i tego sygnału nie zabraknie w czasie podróży. Automatycznie będzie synchronizował się z komunikatami krajowymi i zagranicznymi, jeśli samochód będzie przekraczał granicę. Oprócz tego, przy ważnych komunikatach ostrzegawczych system sam będzie się aktywował. Nie jest konieczne włączanie tego radia, żeby później móc odebrać komunikat ostrzegawczy, bo radio samo się włączy. Sygnał wizyjny i sygnał akustyczny same się uaktywnią. Radio samo nam powie co dzieje się, co mamy robić i będzie nas prowadziło.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#WitoldKołodziejski">Takie rzeczy są realizowane w tej chwili i jest to znacznie tańsza i powszechniejsza metoda niż te, oparte na technologiach na sieci. Jeśli chodzi o koszty emisyjne Polskiego Radia, to przypominam, że jest to emisja programów ogólnopolskich i 17 programów regionalnych oraz programów wyspecjalizowanych. Koszty są na poziomie 6–7 mln zł rocznie. Oczywiście koszty rosły od 2013 r. Wcześniej był niższy, bo sieć się rozwijała.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#WitoldKołodziejski">Jeśli chodzi o wcieloną w życie strategię krajowej rady, to w spokoju zostawiliśmy te trzy warstwy ogólnopolskie, do których mamy w tej chwili dostęp i możemy je uruchomić. Polskie Radio zagospodarowało jedną warstwę, natomiast jest to głównie powielenie oferty analogowej, więc jest to jeszcze zbyt słaby bodziec, by przenosić się na radio cyfrowe, aczkolwiek zachęcam wszystkich do korzystania. Zobaczą państwo, o ile łatwiej, wygodniej i o ile mniej jest zakłóceń przy odbiorze radia cyfrowego, nawet tych audycji, które są dublowane z pozycji analogowej.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#WitoldKołodziejski">Natomiast po to chcemy otworzyć 21 lokalizacji lokalnych multipleksów radiowych, żeby stymulować lokalne rynki. Tam, gdzie była potrzeba dodatkowych częstotliwości… Mieliśmy kilka konferencji z potencjalnymi nadawcami. Zainteresowanie jest duże. Maksymalnie obniżamy inwestycyjny próg wejścia w takie przedsięwzięcie, więc mam nadzieję, że lokalne sieci ruszą już w tym roku i wtedy, tak naprawdę, będziemy mogli ocenić jak wygląda rozwój radiofonii cyfrowej.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#WitoldKołodziejski">Na zakończenie podam, bo się przeciwstawia. Głównie nadawcy analogowi, którzy mają dobrą pozycję w radiu analogowym, niechętnie patrzą na rozwój radia cyfrowego. Nie dziwię im się, bo jeśli mamy kilka pokryć analogowych, a po cyfryzacji będzie ich kilkadziesiąt, to konkurencja rośnie niewspółmiernie i obawy są słuszne. Podam przykład telewizji naziemnej, gdzie były cztery…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaKruk">Do telewizji przejdziemy, panie przewodniczący. Za chwilę powie pan o telewizji. Teraz zamknijmy radio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WitoldKołodziejski">Dokończę jednym zdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaKruk">Telewizja za chwilę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WitoldKołodziejski">Mamy ponad 30 anten, a sytuacja rynkowa się nie zmieniła. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaKruk">Właśnie. Sytuacja się nie zmieniła. To również jest ciekawe pytanie, ale do tego przejdziemy. Jeszcze pan poseł Krzysztof Czabański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofCzabański">Jeżeli można, to jeszcze jedno pytanie. Nadawcze sieci cyfrowe to jest element bezpieczeństwa państwa. Państwo głównie mówią tu o prywatnych odbiorcach różnych sygnałów, programów itd., ale, generalnie rzecz biorąc, jest to ważny element systemu bezpieczeństwa państwa. W związku z tym mam pytanie do Ministerstwa Cyfryzacji. Czy jest przewidziany plan zbudowania własnego systemu nadawczego sygnału cyfrowego? Z tego, co się orientuję, jako państwo nie dysponujemy własnym systemem nadawczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WandaBuk">Nie ma takiego planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, Wysokie Komisje, może, żeby zamknąć dziś ten temat, bo myślę, że nie ma sensu kontynuowanie problemu cyfryzacji radia, mam propozycję, która, co prawda, dotyczy jedynie komisji kultury, bo stosunkowo niedługo będziemy rozpatrywać sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i poprośmy pana przewodniczącego, żeby przedstawiono nam strategię rozwoju cyfryzacji, o której mówi pan przewodniczący, o której to strategii nie wie ani rynek, ani parlament. Gdyby była ta strategia, to myślę, że nie byłoby problemu np. z uzyskaniem odpowiedzi na pytanie ile jest odbiorników i ilu jest realnych odbiorców. Musiałyby być zrobione odpowiednie badania i analizy, aby opracować tę strategię.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ElżbietaKruk">Dziwię się, że krajowa rada przedstawia to jako priorytet, a takich badań nie ma. Wiem, że wiele lat temu były takie badania. Nie wiem, czy krajowa rada zamierza je powtórzyć, bo jeśli w tym zakresie coś się robi, to najwyższy czas zbadać zainteresowanie radiem cyfrowym wśród odbiorców. Wtedy 55% Polaków odpowiedziało, że nie jest zainteresowane odbiorem radia cyfrowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaRosłanKuhn">To było kupę lat temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaKruk">To było kupę lat temu, pani dyrektor, ale jeśli krajowa rada ma strategię, która jest aktualizowana, to na jakiej podstawie aktualizują państwo tę strategię? Nie wiemy ile jest odbiorników. Nie wiemy ilu jest realnych odbiorców. Niełatwo dowiedzieć się ile to kosztuje. Jeśli rzeczywiście jest taka strategia, to bardzo prosimy. Wrócimy do tego tematu przy okazji omawiania…Zaplanowaliśmy to w maju lub czerwcu. Omawianie sprawozdania krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Bardzo prosimy o takie dane.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę, jeszcze pan poseł Krzysztof Czabański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofCzabański">Jeśli można, pani przewodnicząca. Dziękuję bardzo. Pani minister trochę zbiła nas z pantałyku tą krótką i dosadną odpowiedzią, że nie. Nie ukrywam, że bardzo mnie to dziwi, bo bez tego wszystkie plany cyfryzacji są, powiem delikatnie, trochę ułomne. W związku z tym, pani przewodnicząca, bardzo prosiłbym, abyśmy z ministerstwa dostali odpowiedź na piśmie dlaczego te plany nie są konstruowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaKruk">Pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WandaBuk">Czy w taki razie mogłabym prosić o szersze uzasadnienie, dlaczego uważają państwo, że tego typu dokument…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaKruk">Pani minister, to my prosimy o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WandaBuk">Tylko nie wiemy dlaczego mamy… Dobrze, wyjaśnię dlaczego o to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaKruk">Prosimy o wyjaśnienie, dlaczego ministerstwo nie widzi potrzeby budowy własnej sieci. Takie było pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WandaBuk">Dobrze. Na to pytanie udzielimy pisemnej odpowiedzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ElżbietaKruk">Czy jeszcze coś na temat radia, czy przejdziemy do cyfryzacji telewizji? Bardzo proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WitoldKołodziejski">Na stronie 28 informacji, którą państwu przekazaliśmy, są dzienne zasięgi takich programów jak „Czwórka”, Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom. To są programy nadawane w systemie DAB+, więc są to zasięgi radia DAB-owskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaKruk">Potencjalne. Ja pytam o realne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WitoldKołodziejski">Nie, realne. Dwa i pół procenta…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaKruk">Pytam o odbiorców. Ilu jest odbiorców realnie? Ile jest odbiorników? Cały czas mówimy o potencjałach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#WitoldKołodziejski">Dobrze. Nie chcę wywoływać tu kolejnej dyskusji. Podaję jedynie przykład, że jeżeli we wrześniu 2017 r. „Czwórka” na 2,5% zasięgu, to znaczy, że to jest 2,5% w DAB-ie, bo „Czwórki” nie można inaczej słuchać, a w tym badaniu internet nie został ujęty. Są też w tysiącach, ale to jest tylko uzupełnienie, bo przyjmuję to, co powiedziała pani przewodnicząca. Czasami sami nie wiemy jak wygląda i rozwija się ten rynek, ale jakieś dane mamy i na nich bazujemy.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#WitoldKołodziejski">Dobrze. Proszę państwa, w cyfryzacji telewizji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaKruk">Poprosimy jeszcze raz o szczegółowe dane. Przy sprawozdaniu będziemy do tego wracać i o to pytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#WitoldKołodziejski">Jeśli chodzi o cyfryzację telewizji, to tu właściwie niczego nie trzeba mówić, bo telewizja jest w całości scyfryzowana, natomiast rodzi się szereg problemów. Nowelizacja ustawy, którą dziś wprowadziło Ministerstwo Cyfryzacji, wiąże się z uwalnianiem pasma 700 MHz, które było pasmem telewizyjnym, a teraz przeznaczone jest na potrzeby internetu. Z tym związany jest tzw. refarming częstotliwości. Nadawcy będą musieli zmienić częstotliwości, na których nadają.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#WitoldKołodziejski">Tutaj rodzi się pewien problem. Jeden problem. Jeśli będzie potrzeba, to pan prezes Stanecki może powiedzieć o problemie nadawców i jednak nieadekwatnych zasięgach po dokonaniu takiej zmiany. Drugi problem wiąże się z tym, że to zawsze generuje jakieś koszty. Trzeba zmienić nadajniki, wejść na maszt, dokonać jakiejś inwestycji. Jednocześnie przez świat przechodzi mini rewolucja technologiczna, czyli zmienia się system nadawania i kompresja tego nadawania z DVB-T na DVB-T2. Tam mamy bardziej wydajny standard kompresji High Efficiency Video Coding itd. Jest bardziej ekonomiczny dla widma.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#WitoldKołodziejski">Krótko mówiąc, w naszej strategii powiedzieliśmy, że chcemy przechodzić na ten system. Dzięki temu na dotychczasowych zasobach częstotliwości będzie można umieścić tę samą ofertę, ale w znacznie lepszej jakości, czyli standard high definition będzie obowiązującym standardem w telewizji naziemnej. Przypominam, że w tej chwili jest to już ponad jedna trzecia wszystkich telewizorów w Polsce, podłączonych pod normalne anteny naziemne.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#WitoldKołodziejski">Zależy nam na tym, żeby proces przechodzenia na ten standard był możliwie oddalony w czasie, a nie przyśpieszany. To znaczy, szanując zobowiązania Polski, jeżeli jesteśmy w stanie do 2020 r. uwolnić pasmo 700 MHz, to powinniśmy to robić, ale wiemy jakie problemy mamy z uzgodnieniami międzynarodowymi. Zatem jeżeli z Federacją Rosyjską, czy z Białorusią, czy z Ukrainą będziemy uzgadniać to do 2022 r., to nie śpieszmy się z tym całym refarmingiem po stronie zachodniej, ponieważ im później zrobimy tę zamianę, tym większa szansa, że jednocześnie będziemy mogli zmienić standard z korzyścią dla wszystkich. Być może to jest rzecz, którą dziś można jedynie zasygnalizować, ale jest to problem, który niewątpliwie się pojawi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrzysztofCzabański">Czy mogę dodać jedno pytanie zanim odpowie pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ElżbietaKruk">To później w debacie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WandaBuk">Przepraszam, ale w tej chwili poczułam się niezręcznie, że – być może – mogłam państwa urazić tą krótką wypowiedzią. Natomiast na żadnym etapie nie diagnozowaliśmy takiej potrzeby. Chcemy też wskazać, że jest to rynek regulowany, co oznacza, że można go odpowiednio stymulować wieloma narzędziami. Dlatego powiem szczerze, że pytanie było dla mnie absolutnie zaskakujące, ale – jak zadeklarowałam wcześniej – odniesiemy się do tego na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#ElżbietaKruk">To nie była kwestia urażenia, tylko wola posiadania większej ilości informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#WandaBuk">Dobrze. Przejdę do tematu telewizji. Zmiana standardu nadawania z DVB-T na DVB-T2 planowana jest przez ministra cyfryzacji nie później niż do końca grudnia 2022 r. Antycypując tę zmianę, w 2017 r. z inicjatywy ministra cyfryzacji rozpoczęły się prace, które zmierzają do wypracowania projektu nowelizującego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla cyfrowych odbiorników telewizji naziemnej.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#WandaBuk">Projektowane rozporządzenie zostanie wydane w celu wykonania upoważnienia ustawowego, które, zgodnie z art. 132 ust. 3 prawa telekomunikacyjnego obowiązuje ministra cyfryzacji i w stosunku do obowiązującego dziś rozporządzenia z 7 lipca 2015 r. będzie wprowadzało zmiany związane z dostosowaniem odbiorników telewizyjnych do parametrów wymaganych w standardzie nadawania DVB-T2. Po określeniu dokładnego terminu i warunków zmiany standardu z DVB-T na DVB-T2 Urząd Komunikacji Elektronicznej podejmie prace nad dalszymi technicznymi zmianami w naziemnej telewizji cyfrowej, dzięki którym liczba multipleksów będzie mogła zwiększyć się do pięciu, a nawet do sześciu.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#WandaBuk">Teraz, przechodząc do tematu pasma, zwolnienie 700 MHz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ElżbietaKruk">Przepraszam, może nie dosłyszałam, ale kiedy możemy spodziewać się zmiany tego rozporządzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WandaBuk">Zintensyfikowaliśmy prace. W pierwszym, drugim kwartale przekażemy projekt do konsultacji, natomiast zaznaczamy, że jest to rozporządzenie, które jest notyfikowane. Tutaj jeszcze trzeba przejść proces notyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ElżbietaKruk">Oceniają państwo, że ile czasu może to zająć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WandaBuk">Notyfikacja. Trudno mi powiedzieć. Trzeba wziąć pod uwagę, w jakiej rzeczywistości w najbliższym czasie będzie funkcjonowała Komisja Europejska, natomiast zazwyczaj trwa to pół roku. Chciałabym o tym powiedzieć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ElżbietaKruk">Czyli najwcześniej połowa następnego roku. Nawet koniec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#WandaBuk">To są dane szacunkowe, więc niełatwo jednoznacznie to deklarować. Teraz tak. Zmiana przeznaczenia pasma 700 MHz. Zmiana standardów wynika też z postanowień decyzji, jak wspomniał pan przewodniczący, i decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2017 r., która zmienia przeznaczenie zakresu częstotliwości 470 do 790 MHZ w całej Unii Europejskiej. Na podstawie tej decyzji państwa członkowskie są zobowiązane do zwolnienia pasma 700 MHz, obejmującego dziś zakres częstotliwości 694–790 na potrzeby systemów łączności ruchomej w terminie do 30 czerwca 2020 r., z możliwością przesunięcia tego terminu.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#WandaBuk">W temacie przesunięcia terminu 28 grudnia ubiegłego roku minister cyfryzacji wystąpił do Komisji Europejskiej o zastosowanie derogacji. Decyzja przewiduje możliwość derogacji o kolejne dwa lata. Mając na uwadze złożoność tego problemu, a także to, że nawet nie moglibyśmy tego wykorzystywać – mamy dużą trudność z koordynacją transgraniczną z naszymi wschodnimi sąsiadami – zdecydowaliśmy o przedłużeniu tego terminu. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa gości, zanim zaczniemy dyskusję. Czy jeszcze ktoś z państwa gości chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pan prezes Stanecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MaciejStanecki">Dzień dobry państwu. Bardzo dziękuję za zaproszenie. Ponieważ jest to wspólne posiedzenie komisji cyfryzacji i kultury, więc mam wrażenie, że właśnie w odniesieniu do telewizji publicznej czy mediów publicznych, temat, którym się zajmujemy ma wymiar nie tylko techniczny, ale, tak naprawdę, misyjny, bo z ustawy wynika fakt, że jako telewizja mamy zapewnić powszechny i darmowy dostęp do kanałów. Dlatego między innymi MUX-3, na którym znajdują się główne kanały Telewizji Polskiej jest dodatkowo doświetlany, czyli z podstawowego zasięgu 95% odbiorców do 99,8%. To są ogromne koszty, które ponosimy, natomiast wynika to z zapisów ustawowych. Zatem jeżeli patrzymy na cały proces zaproponowany przez ministerstwo, ale również koordynowany przez krajową radę, na podstawie strategii regulacyjnej na lata 2017–2022, to dobro widza, który powinien mieć zagwarantowany powszechny i bezpłatny dostęp w kontekście zarówno refarmingu, jak również przejścia na nowy standard nadawania DVB-T2, jest kluczowe.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#MaciejStanecki">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, za wspomnienie o dużym wzroście i rzeczywiście pewnym sukcesie oglądalnościowym naszej platformy internetowej VOD. Dwadzieścia pięć procent Polaków lub gospodarstw domowych (to są dane GUS) wciąż nie ma dostępu do szerokopasmowego internetu, wobec czego nadawanie naziemne, a jest to dziś około 30% odbiorców, którzy korzystają tylko z odbioru telewizji naziemnej, jest kluczowe. W tym kontekście bardzo cieszę się z decyzji Ministerstwa Cyfryzacji o wystąpieniu o derogację, natomiast jest to również pytanie do pani minister: Jaka jest szansa na pozytywną odpowiedź? Kiedy może nastąpić? Gdybyśmy mieli działać według przyjętego harmonogramu, to w roku wyborczym mielibyśmy około 30% kraju z zakłóceniami, trudno powiedzieć jak daleko idącymi, bo to są, z jednej strony opinie Emitela, z drugiej Instytutu Łączności, ale na pewno jakimiś zakłóceniami odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Głównie, i tu jest dodatkowy problem, w obszarze częstotliwości wykorzystywanych w MUX-3, czyli „Jedynka”. „Dwójka”. TVP Info, „Historia”, „Kultura” i jeszcze jeden, bo ostatnio „Rozrywkę” i „Sport” przenieśliśmy na MUX-8.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#MaciejStanecki">Wracając do zasadniczej kwestii, chciałbym powiedzieć, że bez przesunięcia tego całego procesu i skoordynowania kwestii nowego standardu nadawczego DVB-T2, jako nadawcy telewizyjni nie będziemy w stanie tego przeprowadzić. Mówię szerzej w imieniu grupy wszystkich nadawców korzystających z multipleksów. Odbywamy takie spotkania w grupie MUX-1 i MUX-3, czyli na MUX-1 jest TVP ABC. My, jako nadawcy naziemni, zwracamy uwagę na to, że nie jest do końca znana zarówno odbiorcza konsekwencja techniczna, jak i ta związana z kosztami.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#MaciejStanecki">W opracowaniu, które państwo otrzymali od krajowej rady, jest wspomniane, że dokonana w ramach drugiej dywidendy zmiana kanałów w poszczególnych multipleksach nie wywoła żadnych kosztów po stronie odbiorców. Oczywiście przy założeniu, że na potrzeby, powiedzmy, zagęszczenia nadawania na tych wolnych częstotliwościach dla nadawania telewizji cyfrowej nie wystąpi konieczność zmiany polaryzacji.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#MaciejStanecki">Mamy do czynienia z różną polaryzacją na MUX-8 i z tego wynikają jednak pewne koszty dla odbiorców, ponieważ muszą korzystać z anten innego typu. Żeby móc odbierać MUX-8 muszą albo dodawać, albo przestawiać swoje anteny.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#MaciejStanecki">Co chciałbym jeszcze dodać? W materiale krajowej rady wspomniana jest kwestia wykorzystania MUX-5. W strategii krajowej rady miał być przeznaczony do simulcastingu, czyli równoległego nadawania w nowym standardzie kluczowych kanałów telewizyjnych. Byłoby to niezwykle korzystne również ze względu na konieczność zwolnienia częstotliwości 700 MHz, ale w opracowaniu czytamy, że UKE przewiduje jakieś inne wykorzystanie tego multipleksu, stąd też pytanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaRosłanKuhn">Tam nie ma żadnego multipleksu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MaciejStanecki">Ale są częstotliwości. Miałbym pytanie do UKE, czy możliwe jest wykorzystanie MUX-5 na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej?</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#MaciejStanecki">Na koniec, nawiązując do mojego pierwszego zdania, że nadawanie internetowe jest komplementarne, a nie alternatywne, mogę przytoczyć kilka informacji z ostatniego czasu. Otóż jeśli chodzi o liczbę odbiorców, to w zakresie dostępu do VOD prawie dwukrotnie zwiększyliśmy liczbę odsłon do ponad 35 milionów. W czasie meczu Polska-Senegal mieliśmy do czynienia z rekordem polskiego internetu, czyli ponad 500 tysiącami równoczesnych odsłon tej transmisji. Średnia liczba odbiorców na VOD TVP SA to jest ponad 6 milionów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś? Proszę, pan Andrzej Kozłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKozłowski">Dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, Andrzej Kozłowski. Prezes Emitel. Chciałbym wygłosić jedynie dwa komentarze.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#AndrzejKozłowski">Po pierwsze, z bardzo dużą satysfakcją przyjmujemy plany Ministerstwa Cyfryzacji i krajowej rady dotyczące, po pierwsze, możliwości budowy dodatkowych multipleksów; po drugie, zmiany standardu nadawania, ponieważ faktycznie ta platforma, najbardziej powszechna i popularna wśród Polaków, faktycznie zasługuje na lepszą jakość i zaoferowanie wszystkim odbiorcom w Polsce darmowej jakości HD. Ten rozwój na pewno jest potrzebny. Trzydzieści pięć procent Polaków wybiera platformę naziemną. To jest największa platforma, najbardziej popularna w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#AndrzejKozłowski">Natomiast chciałbym z lekkim niepokojem odnieść się do komentarza pani minister dotyczącego planowanego wydania rozporządzenia dotyczącego odbiorników. Te prace toczą się już, jeśli dobrze pamiętam, blisko rok i apelowalibyśmy o to, żeby to rozporządzenie, dotyczące standardów odbiorników, zostało jednak wydane jak najszybciej. Jeśli to możliwe, to jeszcze w I kwartale. Dlaczego? W przyszłości obniży to koszty społeczne zmiany standardu nadawania. Według danych, które przedstawiają producenci telewizorów, w Polsce rocznie sprzedaje się ponad 2 miliony odbiorników telewizyjnych. Można zastosować tu matematykę i znaczy to, że każdego miesiąca na rynek potencjalnie trafia 166 tysięcy odbiorników, które w przyszłości mogą nie spełniać standardu przyszłego nadawania.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#AndrzejKozłowski">Jeżeli szybko wprowadzilibyśmy to rozporządzenie…Adresujemy ten problem i za kilka lat ten problem będzie miał bardzo niski wpływ społeczny. Nie będzie konieczności wymiany tych odbiorników. Zatem apelowalibyśmy o możliwe przyśpieszenie wydania tego rozporządzenia. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#ElżbietaKruk">Jako Komisje przyłączamy się z apelem i będziemy przypominać tę sprawę, pani minister, nie damy spokoju.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#ElżbietaKruk">Zanim przejdziemy do odpowiedzi, to widzę, że są jeszcze zgłoszenia posłów. Bardzo proszę, pan poseł Krzysztof Czabański i pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KrzysztofCzabański">Dziękuję. Pani przewodnicząca, jeżeli chodzi o ten refarming, to panowie z Emitela sporządzili pewne ekspertyzy, które pokazują to wszystko, o czym mówił prezes Stanecki. To jest realne niebezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#KrzysztofCzabański">Mam pytanie do pani minister i będę prosił o odpowiedź na piśmie. Unia Europejska zakłada kalendarium do 2022 r. W projekcie ministerstwa ta zmiana – czyszczenie pasm częstotliwości – ma odbyć się w tym roku i do połowy przyszłego, jeśli dobrze pamiętam. To oznacza utratę, jak przed chwilą powiedział prezes Stanecki, utratę 30% odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej. To jest parę milionów ludzi, głównie w tym paśmie zachodnim. Dlaczego, jakie racje widzi ministerstwo, żeby robić to w tym kalendarzu, kiedy tu znajduje się cykl trzech bardzo ważnych wyborów, a iluś odbiorców będzie pozbawionych dostępu do telewizji naziemnej? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Proszę, pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo, tak się składa, że jestem członkiem obydwu Komisji: cyfryzacji oraz kultury i środków przekazu i nie wiedząc o tych zastrzeżeniach, które przekazał pan prezes Stanecki, obawach dotyczących przeniesienia nadawania telewizyjnego do innych pasm, częstotliwości, wczoraj na sali sejmowej, a dziś rano na posiedzeniu Komisji zadawałam pytanie pani minister, czy przeprowadzona w tej chwili w wielkim pośpiechu przez Sejm ustawa o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne, która zakłada przymusowe i odgórne odebranie obecnych częstotliwości nadawcom telewizyjnym i przydzielenie im innych przez UKE, bez konieczności wyrażania przez nich zgody… Pytałam o to, czy nie wprowadzi to zakłóceń na rynku telewizyjnym i odbioru programów telewizyjnych. Pani minister dwukrotnie informowała, że nie ma tu żadnych obaw. Miałam intuicyjne zastrzeżenia do pośpiechu związanego z przenoszeniem częstotliwości również ze względu na to, że cała Polska nie może być objęta tym procesem ze względu na nieuzgodnienie częstotliwości z naszymi wschodnimi sąsiadami.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#BarbaraBubula">Czemu tak się śpieszymy? W czyim jest to interesie, żeby robić to zanim zostaną wprowadzone terminy Unii Europejskiej i zanim ustalimy to z naszymi wschodnimi sąsiadami? Teraz okazuje się, co słyszę od nadawców telewizyjnych, że jest problem. Zatem po co w takim pospiechu i braku rozeznania przepychamy tę część ustawy?</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#BarbaraBubula">Tylko i wyłącznie moja intuicja pozwoliła zadać te pytania i teraz słyszę, że aż tak różowo z tą sprawą nie jest. Na kolejnym posiedzeniu Sejmu pewnie będzie drugie czytanie i uchwalanie ustawy zakładającej przymusowe przenoszenie częstotliwości przez wszystkich nadawców, bez zgody koncesjonariuszy, bez konieczności uzgadniania tego, tylko na podstawie decyzji, od której mogą się odwoływać na drodze administracyjnej itd. Czuję się wprowadzona w błąd i na pewno będę robić wszystko, żeby te sprawy zostały wyjaśnione i nie doszło do jakiegoś narzucania z naszej strony przepisów, które będą zakłócały rynek nadawczy telewizji naziemnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. W tej sprawie oczywiście oczekujemy na odpowiedź pani minister, ale również czekamy na odpowiedź na piśmie i przedłożenie członkom obydwu Komisji dokładnej informacji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę. Czy ktoś jeszcze? Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WandaBuk">Szanowni państwo, w takim razie rozwieję te wątpliwości i powiem, z czego wynikają. Absolutnie nie mogę zgodzić się z tym, że ustawa, która wczoraj miała pierwsze czytanie, a dziś nad nią pracowaliśmy na posiedzeniu Komisji, że można o niej powiedzieć, że ona jest procedowana w jakimś pośpiechu. Szanowni państwo, to był projekt, który był dwukrotnie konsultowany. O takim projekcie nie można powiedzieć, że jest to projekt procedowany w wielkim pośpiechu. Chciałabym to wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#WandaBuk">Natomiast odnosząc się do pozostałych pytań (w tym pytań pani posłanki Bubuli), chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że w tym zakresie plan migracji jest przygotowywany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej i będzie przygotowany w taki sposób, aby nie było zakłóceń i aby nie dochodziło do tego, że nadawanie zostanie ograniczone w jakikolwiek sposób. Jeżeli jest taka wola, to szczegółowe informacje techniczne, technologiczne na temat zaawansowania prac, jakie założenia są do planu migracji, to bardzo chętnie przekażemy informacje na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#WandaBuk">Odnosząc się do tego, co powiedział pan poseł. Zapytał pan, jakie racje ministerstwo widzi w tym, żeby tak szybko procedować. Pan referuje do kalendarium, które zdezaktualizowało się w związku z tym, że wystąpiliśmy o derogację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#KrzysztofCzabański">Sami państwo skrócili kalendarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WandaBuk">Nie, na odwrót. Wcześniej musieliśmy planować w terminach, które nas obowiązują aktualnie, czyli jest to właśnie czerwiec 2020 r. Natomiast w związku z wnioskiem o derogację, i biorąc pod uwagę to, że…</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#WandaBuk">Oczywiście nie mogę antycypować decyzji Komisji Europejskiej, natomiast należy spodziewać się, że przychyli się do naszego wniosku w związku z tym, że jesteśmy krajem ościennym i tę koordynację transgraniczną musimy przeprowadzić z państwami, w których nie obowiązują terminy wskazane w decyzji.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#WandaBuk">W tym momencie można zauważyć rozbieżności, natomiast deklaruję, że dostosowujemy to w związku z tym, że wystąpiliśmy o derogację i planujemy termin 30 czerwca 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#WandaBuk">Chciałabym wrócić do tego, o czym mówiła pani poseł, że reshuffling nie dotyczy „siedemsetki”, tylko dotyczy pasma. To narzędzie jest wprowadzane po to, żeby uporządkować pasmo 3,4–3,8. Już nawet nie 26. Albo w mniejszym zakresie. Teraz trudno mi powiedzieć czy 26 kHz. Natomiast w obszarze „siedemsetki” mówimy o refarmingu. Wyjaśniam to w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-75.4" who="#WandaBuk">Jeszcze raz uspokajam, że plan migracji, który będzie przygotowany, musi uwzględniać interes nadawców. Będzie go uwzględniał i nie doprowadzi do tego, że pojawią się jakiekolwiek utrudnienia czy przerwy w nadawaniu. Jednocześnie podkreślam, że narzędzia, którymi dysponują podmioty w postępowaniu administracyjnym, są narzędziami konstytucyjnymi i są skuteczne w procesie egzekwowania praw, jeśli zostały niesłusznie naruszone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję. Proszę, pan przewodniczący Kołodziejski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WitoldKołodziejski">Chciałbym jedynie dodać, że krajowa rada zwracała już uwagę na ten problem. Konsultowaliśmy się z Ministerstwem Cyfryzacji. Poprawka, która została dziś rano przyjęta przez Komisję, daje właśnie taką gwarancję, że na poziomie rozporządzenia minister cyfryzacji określi harmonogram uwalniania całego procesu, czyli uwalniania pasma 700 MHz i refarming, czyli wymiany częstotliwości. To będzie skoordynowane. To jest z kolei deklaracja pani minister, że w rozporządzeniu wymiany będą skoordynowane z harmonogramem uwolnienia pasma 700 MHz. To, o czym dziś mówiłem na samym początku dzisiejszego posiedzenia, żeby zrobić to w najpóźniejszym możliwym terminie, to znaczy dopiero wtedy, kiedy będziemy rzeczywiście gotowi, żeby tę częstotliwość przeznaczyć na internet, a nie wcześniej, bo to nam do niczego nie jest potrzebne, a tylko przeszkadza i stwarza zagrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#ElżbietaKruk">Tak, panie przewodniczący, ale jeśli chodzi o kwestie cyfryzacji telewizji…Pan zaczął tak, że właściwie nie mamy o czym rozmawiać, bo już się zakończyła. Oczywiste, że przeszliśmy na nadawanie cyfrowe i wszyscy o tym wiemy, tylko czy oznacza to, że cyfryzacja telewizji się skończyła? Mamy plan migracji. Mamy zmiany systemu nadawania, ciągle ubolewamy. Jednak jako odbiorcy, bo powinniśmy myśleć o interesie odbiorców, o tym, że część częstotliwości niewykorzystana leży odłogiem... Może dałoby się porównawczo pokazać jak zmienił się polski rynek w drodze cyfryzacji, pokazać, jak wygląda to w państwach sąsiednich. W małych Czechach jest więcej nadających multipleksów niż w Polsce. Nie jest tak, że odpowiedzialne organy w Polsce nie mają pewnych zaniechań.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#ElżbietaKruk">Ponieważ pojawiło się zaniepokojenie związane z migracją częstotliwości, i słusznie, to jeszcze raz proszę o informację dla posłów, na której moglibyśmy się oprzeć i kontrolować jak przebiega ten proces.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze jakieś pytania i uwagi do tego? Jeśli nie, to bardzo państwu podziękuję. Będziemy wracać do tych tematów. Najbliższa debata, chyba już bez pani minister, odbędzie się przy okazji sprawozdania Krajowej Rady radiofonii i Telewizji w maju bądź czerwcu tego roku.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#ElżbietaKruk">Dziękujemy państwu bardzo. Dziękujemy państwu gościom i posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>