text_structure.xml 46.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">3) planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">4) planu finansowego państwowego funduszu celowego z zał. nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli: Karol Okoński sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji wraz ze współpracownikami, Marta Przybylska starszy specjalista w Departamencie Instytucji Płatniczej i Marta Starszewska starszy specjalista w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Dariusz Zielecki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Marcin Cichy prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wraz ze współpracownikami, Magdalena Mróz kontroler finansowy Centralnego Ośrodka Informatyki, Jerzy Żurek dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego, Krzysztof Silicki dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego wraz ze współpracownikami oraz Wojciech Szajnar dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ewa Gast i Anna Ornat – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełPudłowski">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam państwa posłów. Witam zaproszonych gości, szczególnie serdecznie pana ministra i pana prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełPudłowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie działania Komisji. Powyższy porządek i materiały członkowie Komisji otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełPudłowski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Przystępujemy do jego rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PawełPudłowski">Uprzejmie proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji pana Karola Okońskiego o zreferowanie części budżetowej 27 – Informatyzacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KarolOkoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w swoim wystąpieniu będę chciał zasygnalizować tylko pewne kwoty i pewne pozycje, z racji tego że państwo otrzymali ten materiał na piśmie, natomiast na część rzeczy chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KarolOkoński">Przede wszystkim w 2019 r. dochody budżetowe w części 27 – Informatyzacja są zaplanowane w wysokości 717.000 tys. zł, głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystywanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych. Czyli mówimy – ni mniej, ni więcej – tylko o zwrotach związanych z budżetem środków europejskich, związanych z niewykorzystaniem środków.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KarolOkoński">Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zaplanowano je w kwocie 1111.653 tys. zł, z tego budżet państwa to 253.600 tys. zł, a budżet środków europejskich to 858.000 tys. zł. Te wydatki są realizowane przez ministerstwo w wysokości 239.000 tys. zł oraz przez podległą Ministrowi Cyfryzacji jednostkę Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) w kwocie 872.000 tys. zł. Teraz z kwoty finansowanej z budżetu państwa, czyli 253.000 tys. zł, poszczególne kategorie wydatków to przede wszystkim współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – niespełna 88.000 tys. zł, dotacje to jest około 45.000 tys. zł, świadczenia na rzecz osób fizycznych to jest ułamek – tylko 194 tys. zł oraz wydatki bieżące w wysokości 105.000 tys. zł i wydatki majątkowe w wysokości 14.500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KarolOkoński">Teraz w roku 2018 w ramach dotacji zaplanowano także dotacje celowe dla Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego m.in. na finansowanie zadań polegających na wsparciu naukowym, badawczym i technicznym Ministerstwa Cyfryzacji, dotacje dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK) na finansowanie zadań z zakresu analiz, audytów i wsparcia zmian w obszarze bezpieczeństwa oraz analiz, projektowania i budowy w projektach, które są ujęte w planie działań Ministra Cyfryzacji, jak również dotacje dla NASK także na wdrażanie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) na podstawie ustawy o OSE, gdzie NASK jest wyznaczona na operatora OSE.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KarolOkoński">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią około 48.000 tys. zł. Natomiast pozostała kwota z wydatków bieżących, czyli 57.000 tys. zł, przeznaczona zostanie m.in. na wdrażanie OSE, realizację Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2017–2026 oraz na zakup towarów i usług, szkolenia pracowników oraz pozostałe jeszcze opłaty, składki i wynagrodzenia bezosobowe.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#KarolOkoński">Natomiast jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to ministerstwo przewiduje tutaj inwestycje budowlane w wysokości niespełna 4000 tys. zł, w ramach których zrealizowane zostaną zadania związane z budynkiem, w którym się mieści ministerstwo, przy Królewskiej 27. Planowane są również zakupy inwestycyjne w wysokości około 10.500 tys. zł, z przeznaczeniem na utrzymanie systemu infrastruktury na potrzeby MC, zakup oprogramowania informatycznego oraz realizację projektów Węzeł Krajowy i e-Dowód, modernizację Zintegrowanej Infrastruktury Rejestrów (ZIR) oraz rozwój Systemu Rejestrów Państwowych (SRP).</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#KarolOkoński">Teraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków UE przewiduje się kwotę prawie 946.000 tys. zł, w tym większość, bo prawie 860.000 tys. zł, to jest budżet środków europejskich. Kwota 81.000 tys. zł będzie przeznaczona na realizację projektu z osi 3.4 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych” oraz na redukcję kosztów dla budowy sieci szerokopasmowych, projekt KRONIK@ – Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury, projekty „Otwarte dane – dostęp, standard, edukacja” i „Otwarte dane plus”, które są rozszerzeniem tego pierwszego projektu, e-Zamówienia, rozwój SRP, Zintegrowaną Platformę Analityczną (ZPA), projekt e-Doręczenia i projekt „Portal Informacyjny – rozwój”, a także na realizację zadań, za które odpowiada ministerstwo jako instytucja otoczenia umowy partnerstwa dla programu POPC. Natomiast CPPC planuje przeznaczyć kwotę 864.000 tys. zł na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej dla POPC.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#KarolOkoński">Na wynagrodzenia zaplanowano środki w wysokości około 59.000 tys. zł. Pochodne od wynagrodzeń to niespełna 12 000 tys. zł. Przeznaczone są one na sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia około 691 osób, z czego 466 osób to członkowie korpusu służby cywilnej, a pozostałe to osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe i 219 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz 1 funkcjonariusz.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#KarolOkoński">Dobrze, to przechodząc teraz do punktu trzeciego, czyli dotyczącego Centralnego Ośrodka Informatyki (COI), powiem, że przychody instytucji oszacowano na poziomie prawie 150 000 tys. zł. Na tę kwotę składają się przychody z prowadzonej przez instytucję działalności w wysokości praktycznie całej tej kwoty oraz odsetki od środków przekazanych Ministrowi Finansów w zarządzanie w wysokości 100 tys. zł. Podstawą tych przychodów będą zawarte umowy na utrzymanie SRP, administrowanie ZIR, utrzymanie, serwis i eksploatację systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), świadczenie usług zapewniających poprawne i nieprzerwane działanie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), utrzymanie Węzła Krajowego oraz na świadczenie usługi helpdesku dla POPC.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#KarolOkoński">Jeśli chodzi o koszty na 2019 r., to zaplanowano je w wysokości 149.629 tys. zł. Centralny Ośrodek Informatyki przewiduje w przyszłym roku zysk brutto w kwocie 100 tys. zł. Na koniec 2019 r. zaplanowano posiadanie środków obrotowych w wysokości 29.409 tys. zł, w tym środki pieniężne to 18.000 tys. zł, należności – 11.000 tys. zł i zapasy – 149 tys. zł, a planowany stan zobowiązań to około 10.500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#KarolOkoński">Teraz plany funduszu CEPiK, czyli punkt czwarty dzisiejszego posiedzenia Komisji. Przede wszystkim planowany stan funduszu na początek 2019 r. to 396.156 tys. zł. Zgodnie z projektem prognozowane jest uzyskanie przychodów dla funduszu CEPiK w wysokości niespełna 142.000 tys. zł. Te przychody będą pochodzić z opłat pobieranych za udostępnienie danych lub informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK). To jest około 1500 tys. zł. Natomiast największymi przychodami są przychody z opłat ewidencyjnych – prawie 137.000 tys. zł, w tym największa pozycja dotyczy umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) – prawie 110.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#KarolOkoński">Na 2019 r. zaplanowano koszty w wysokości niespełna 275.000 tys. zł, w tym zadania związane z informatyzacją państwa to kwota około 152.000 tys. zł. Zgodnie z projektem planu koszty własne to 167.000 tys. zł, zaplanowane na zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem i wszystkimi innymi działaniami w ramach systemu CEPiK, jak również na realizowanie zadań związanych z informatyzacją państwa, w tym na rozwój i utrzymanie systemów i ewidencji państwowych, odbudowę i modernizację ZIR, projekty związane z krajowym schematem identyfikacji elektronicznej oraz projekt pod nazwą „Cyfrowa Piaskownica Administracji”, jak też na zadania związane z cyberbezpieczeństwem i na działania związane z realizacją Strategii „5G dla Polski”.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#KarolOkoński">Oprócz tego planowana jest dotacja na realizację zadań bieżących w wysokości 20.000 tys. zł, związana z prowadzeniem systemu teleinformatycznego dla katalogu marek i typów pojazdów homologowanych. Planowana jest również dotacja na realizację zadań związanych z informatyzacją, w tym na budowę sieci Narodowej Platformy Cyberbezpieczeństwa (NPCnet), pod kątem funkcjonowania NASK-owego zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CSIRT), wynikającego z Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa (KSC), jak również na finansowanie działalności i funkcjonowania tegoż zespołu CSIRT.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#KarolOkoński">Przewidywane koszty inwestycyjne to 87.500 tys. zł, w szczególności przeznaczone na realizację zadań związanych z informatyzacją, w tym rozwój systemów i ewidencji państwowych oraz odbudowę i modernizację ZIR i rozwój krajowego schematu identyfikacji elektronicznej (eID). Oprócz tego planowane są zakupy inwestycyjne, w szczególności zakup infrastruktury i oprogramowania dla systemu CEPiK i rozwój pod kątem wdrożenia systemu CEK, czyli tej części dla kierowcy.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#KarolOkoński">Planowany stan funduszu na koniec 2019 r. wyniesie 263.464 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#KarolOkoński">Podsumowując, panie przewodniczący i Wysoka Komisjo, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2019 w części 27 – Informatyzacja oraz dla instytucji gospodarki budżetowej COI i funduszu CEPiK. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. O koreferat poproszę pana posła Jerzego Bieleckiego. Najpierw koreferat, a dyskusja po koreferacie. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBielecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, panie ministrze, mam przyjemność przedstawić koreferat w zakresie planu budżetu na 2019 r. w części 27: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych (załącznik nr 6), dotacja celowa (załącznik nr 8), środki europejskie na finansowanie programów (załączniki nr 3, 4 i 15).</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBielecki">Jeśli chodzi o dochody w części 27, to tak jak pan minister powiedział, dochody państwa w części 27 – Informatyzacja planowane są w wysokości 717 tys. zł, czyli w wysokości o ponad 66% większej niż w 2018 r. Dochody te mają pochodzić głównie z tytułu zwrotu środków wykorzystywanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystywanych z naruszeniem procedur. Mamy świadomość, że w poprzednich latach też były problemy z oszacowaniem tych dochodów, gdyż w wielu przypadkach zależą one od windykacji należności. Tutaj zaplanowano wyższe dochody. Mam nadzieję, że się uda je zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBielecki">Jeśli chodzi o wydatki, to wydatki z budżetu państwa w załączniku nr 2 zaplanowano w wysokości 253.625 tys. zł, czyli o 2,2% większe niż w 2018 r. Będą one wydatkowane w dziale 750 – Administracja publiczna w wysokości 248 440 tys. zł i będzie to o 234 tys. zł więcej niż w 2018 r., a w dziale 752 – Obrona narodowa wydatki mają wynosić 5185 tys. zł i tutaj jest taka ciekawostka, że będą o 6913% wyższe niż w 2018 r. Środki te mają zostać rozdysponowane w rozdziale 75212 – Pozostałe wydatki obronne, z przeznaczeniem na realizację Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2017–2026. Jeśli chodzi o dział 750 – Administracja publiczna, na dotacje celowe zaplanowano kwotę 45.245 tys. zł. Tu też jest duży wzrost, bo 4,5-krotny, ale wydaje się, że jest on związany z uruchomieniem zadania w ramach procesu wdrażania Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), związanej z podjętą w 2017 r. ustawą.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBielecki">Na bieżące potrzeby jednostek budżetowych zaplanowano kwotę 100.478 tys. zł, w tym na zatrudnienie i wynagrodzenia – 59.219 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń – 11.728 tys. zł. W 2019 r. planowane średnioroczne zatrudnienie w części 27 będzie wynosiło 691,4 osoby. W porównaniu do planu na 2018 r. zwiększono je o 44,4 osoby.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JerzyBielecki">Wydatki z budżetu środków UE (załącznik nr 4 do projektu) zaplanowano w wysokości 858.028 tys. zł. Będzie to ponad 70% planów z tamtego roku. Środki będą wydatkowane przede wszystkim przez ministerstwo w kwocie 81.816 tys. zł i przez CPPC w kwocie 864.179 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JerzyBielecki">Jeśli chodzi o COI, panie przewodniczący, to według planu na 2019 r. oczekiwane przychody COI mają wynosić 149.729 tys. zł, czyli o 5671 tys. zł więcej niż w 2018 r. Koszty ogólne zaplanowano w wysokości 149.629 tys. zł, czyli o prawie 5971 tys. zł więcej niż w 2018 r. Na koniec roku spodziewany jest wynik finansowy w wysokości 100 tys. zł przed opodatkowaniem.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JerzyBielecki">Teraz parę słów na temat funduszu CEPiK. Plan finansowy na 2019 r. przewiduje przychody w wysokości 141.961 tys. zł. Będą o 4686 tys. zł wyższe niż planowane w 2018 r. Wydatki natomiast mają być w wysokości 274.653 tys. zł. Tu jest widoczny wzrost o 133%, ale wynika to, tak jak tu już pan minister mówił, z dużych inwestycji, które są planowane na 2019 r. Różnica pomiędzy przychodami a wydatkami będzie skutkowała zmianą stanu finansowego funduszu z 396.156 tys. zł na początku 2019 r. na 263.000 tys. zł na koniec tego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JerzyBielecki">Przedstawione sprawozdanie nie budzi wątpliwości. Jest dosyć jasne i czytelne. Wiadomo, skąd się biorą nawet te duże wzrosty w wydatkach. Proponuję więc Komisji pozytywną opinię w części 27 wraz z funduszem CEPiK i pozostałymi częściami przedstawionymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PawełPudłowski">Głównie z COI. Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Do głosu zgłasza się pan poseł Arkadiusz Marchewka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, chciałbym zapytać i poprosić jednocześnie o kilka bardziej szczegółowych informacji, dotyczących trzech kwestii albo kwestii z trzech obszarów, które znalazły się w tym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Po pierwsze, wspomniał pan o realizowaniu działania pod nazwą „pozamilitarnych przygotowań obronnych”, jeśli dobrze usłyszałem. To jest na pewno związane z cyberbezpieczeństwem, stąd moje pytanie, czego to dotyczy dokładnie i o co w tym działaniu chodzi, bo jestem tego ciekawy.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ArkadiuszMarchewka">Druga kwestia dotyczy funduszu celowego CEPiK. Mianowicie zostało tutaj wskazane, że koszty wyniosą około 274.000 tys. zł. Tu jest taki zapis, który dotyczy przeznaczenia tych środków m.in. na „zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem, eksploatacją, modernizacją i rozwojem” CEPiK i CEPiK 2.0. Rozmawialiśmy kilka miesięcy temu m.in. na temat aneksu do umowy, który był zawarty z jednostką to obsługującą. Czy w takim razie te pieniądze, o których mówiliśmy jeszcze kilka miesięcy temu, też znajdują się w ramach tej kwoty i tych kosztów, które zostały tutaj zawarte? Czy są to dodatkowe, nowe koszty, które wynikają m.in. ze zmiany ustawy, którą niedawno procedowaliśmy? To jest druga kwestia.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ArkadiuszMarchewka">Trzecia kwestia dotyczy zakupów inwestycyjnych w ramach wydatków majątkowych, gdzie zostało wskazane, że te zakupy inwestycyjne zostaną zrealizowane i przeznaczone m.in. na realizację projektu pl.ID, czyli e-Dowodu. W jaki sposób rozkłada się ten podział kosztów pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, które też za te sprawy odpowiada? Na co te środki konkretnie będą przeznaczone?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#ArkadiuszMarchewka">Proszę o odpowiedź, jeśli pan minister jest w tym momencie w stanie to wskazać i opisać. Dziękuję. To moje trzy pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Paweł Arndt. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Właściwie to miałbym jedno pytanie do pana ministra. Czy pan minister z tego budżetu jest zadowolony? Wiem, że pan minister na tak zadane pytanie odpowiedzieć nie może, więc spróbuję sam odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">W moim przekonaniu trudno być zadowolonym z tego budżetu. Na informatyzację mamy mało pieniędzy. W moim odczuciu zdecydowanie za mało. Myślę, że w dobie powszechnej cyfryzacji i informatyzacji jednak tych środków powinno być dużo więcej, a mamy ich nawet mniej niż w roku ubiegłym. To też budzi pewien niepokój. Co prawda, jeśli chodzi o wydatki z budżetu, to jest w sumie wzrost o 2,2%, ale to jest mniej niż inflacja, więc tutaj nie ma wzrostu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PawełArndt">Jeśli chodzi o te wydatki na obronę narodową w dziale 752, o których mówił pan poseł Marchewka, to jest tam ledwo 5000 tys. zł. Ten wzrost o 7000% jest też zastanawiający. W ogóle dziwię się, że tak rosną wydatki na obronę w dziale 27 – Informatyzacja, bo przecież na obronę narodową wydajemy 2% PKB – ponad 44.000.000 tys. zł – i śmiało te pieniądze, jeśli one są na cyberbezpieczeństwo, powinny być gdzieś tam zawarte. One tam też pewnie gdzieś są, ale jeśli na cyberbezpieczeństwo miałyby być przeznaczone pieniądze w takiej kwocie, to już się boję.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PawełArndt">Jeśli chodzi o wydatki ze środków europejskich, to mamy ledwo 70% tej kwoty, którą mieliśmy w roku ubiegłym. To też budzi pewien niepokój. Jak mówię, tutaj nie oczekuję odpowiedzi na postawione na początku pytanie, jednak chciałbym, żeby w jakiejś mierze pan minister się do tego odniósł.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PawełArndt">Z kolei w funduszu CEPiK mamy ten problem, który mieliśmy przez wszystkie kolejne lata. Znowu na koniec roku mamy ogromną kwotę 263.000 tys. zł. Co prawda, jest to kwota niższa, aniżeli będzie na koniec tego roku, ale – tak czy inaczej – to jest duża kwota. Czy jednak nie bylibyśmy w stanie tej kwoty przynajmniej w jakiejś tam mierze wykorzystać w roku 2019? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie bądź zabrać głos? Jeśli nie, to bardzo proszę, panie ministrze, o odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KarolOkoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadam po kolei, najpierw na pytanie pana posła Marchewki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KarolOkoński">Te „pozamilitarne działania obronne”, jakkolwiek ta nazwa brzmi tak trochę enigmatycznie, to akurat nie są rzeczy związane z cyberbezpieczeństwem, tylko są to rzeczy związane z przeprowadzeniem szkolenia i z realizacją umowy na rzecz Ministra Obrony Narodowej – umowy niejawnej. Tutaj jakby nic więcej o tym nie jestem w stanie powiedzieć. To jest generalnie… To, co jedynie jestem w stanie powiedzieć, że to jest działalność, w którą są zaangażowane generalnie wszystkie jednostki centralne.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KarolOkoński">Jeśli chodzi o CEPiK i środki, które są przewidziane w przyszłym roku, to wiemy, że mamy do dokończenia tę część związaną z kierowcą, plus inne rzeczy, które są zapisane w tym momencie w Prawie o ruchu drogowym do uruchomienia, a mają być uruchamiane komunikatem Ministra Cyfryzacji zgłaszającym gotowość do uruchomienia systemu. Wcześniej już to sygnalizowałem. Niestety w przyszłym roku jeszcze CEK jako systemu nie zobaczymy. To będzie rozpisane w czasie na dłuższy okres. Te środki, które są przewidziane na przyszły rok, akurat są już związane z pewnymi pracami, które się będą toczyć, ale akurat środki na CEPiK w tej kwocie, która w tym momencie jest ulokowana, wprost na rozwój… Nie mówię o utrzymaniu, tylko mówię o rozwoju. To jest kwota niespełna 8000 tys. zł. Na razie to są prace w dużej mierze jeszcze analityczne i projektowe, tylko częściowo programistyczne, dotyczące też rozwoju systemu CEPiK w części obejmującej pojazd, związane po prostu ze zmianami prawnymi, które są zaplanowane w przestrzeni i które jakby wynikają z obecnie już obowiązujących przepisów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#KarolOkoński">Większa część środków akurat będzie wydawana w przyszłym roku, w szczególności środki, które były zaplanowane na CEK w aneksie III, o którym mieliśmy tutaj okazję rozmawiać. W tym momencie zostały zdjęte. Wróciły jakby do budżetu ministerstwa. Są zaplanowane do wydania właśnie w momencie, kiedy będą realizowane tamte prace. Zawarte zostało porozumienie, które po prostu w tym momencie rozwiązało ten aneks. Będzie podpisywana nowa umowa z COI na realizację tego nowego katalogu tematów związanych z systemem CEPiK.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#KarolOkoński">Jeśli chodzi o pl.ID, to teraz tak z pamięci nie przytoczę dokładnie proporcji, ale było to mniej więcej tak, że chyba ⅓ po stronie MC, ⅔ po stronie MSWiA, gdzie gros kosztów po stronie MSWiA było związanych z wyprodukowaniem oprogramowania, certyfikacją tego apletu i po prostu produkcją dowodów, zamówieniem blankietów, personalizacją, jak też wyposażeniem dodatkowym parku maszynowego Centrum Personalizacji Dokumentów. Natomiast prace po stronie Ministra Cyfryzacji w dużej mierze zostały już wykonane. Jesteśmy na etapie testowania oprogramowania. To były rzeczy związane z dostosowaniem aplikacji Źródło i Rejestru Dowodów Osobistych oraz przygotowaniem aplikacji do identyfikacji elektronicznej, która będzie umożliwiała wykorzystywanie e-Dowodu również w usługach online, jak również działania szkoleniowe i edukacyjne związane z wdrożeniem e-Dowodu.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#KarolOkoński">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego Arndta, to powiem tak. Myślę, że możemy być bardziej zadowoleni niż w zeszłym roku – o, tak może powiem – w tym sensie, że akurat rząd podjął decyzję w ramach ustawy budżetowej, żeby faktycznie w części wykorzystać przynajmniej środki z funduszu CEPiK na inne działania z obszaru informatyzacji, nie tylko te stricte związane z budową systemu CEPiK. Dzięki temu mamy w przyszłym roku zaplanowane dodatkowe środki w wysokości 151.000 tys. zł, właśnie z funduszu CEPiK, na działania, które przysłużą się po prostu ogólnie pojętej informatyzacji państwa, w tym również działania związane z cyberbezpieczeństwem. Z funduszu CEPiK będzie w tym momencie też finansowana dotacja podmiotowa dla NASK, związana z wykonywaniem zadań jednego z trzech zespołów CSIRT, jak również budowa systemu do obsługi incydentów. To będzie oczywiście wymagało naszych kolejnych rozmów z Ministerstwem Finansów, jak również kolejnych uchwał budżetowych, ale zakładamy, że ten sposób pozyskiwania dodatkowych środków na informatyzację będzie utrzymany też w kolejnych latach. Trochę odpowiadając na tę sugestię i komentarz pana przewodniczącego, zakładamy, że faktycznie w kolejnych latach będziemy się jeszcze posiłkować funduszem CEPiK na te zadania związane z informatyzacją.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#KarolOkoński">Natomiast co do funduszu środków europejskich, to tutaj pamiętajmy, że tempo wydawania tych środków – z perspektywy MC, no i też kończenia się perspektywy unijnej – jest jednak trochę mniejsze. Nie ukrywajmy, że trochę urealniliśmy też to, co jesteśmy w stanie po prostu wydać w przyszłym roku, a wiadomo, że wydatkowanie środków europejskich jest tutaj po prostu pochodną postępów w projektach informatycznych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do zaopiniowania części 27, dotyczącej również COI i funduszu CEPiK. Chciałbym poddać pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PawełPudłowski">Kto z państwa jest za tym, aby pozytywnie zaopiniować część 27 łącznie z COI i funduszem CEPiK? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EwaGast">To są głosy wstrzymujące się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełPudłowski">Tak. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EwaGast">4 osoby za, 5 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełPudłowski">Nikt nie był przeciw, tak że wniosek przeszedł. Tym samym stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części 27, COI i funduszu CEPiK.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do zaopiniowania planów finansowych w części 76. O przedstawienie budżetu bardzo proszę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pana Marcina Cichego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarcinCichy">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, chciałem przedstawić budżet UKE na rok 2019 – część 76. Na początek może przypomnę, że prezes UKE jest organem regulacyjnym w zakresie działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, gospodarki zasobami częstotliwości i numeracji oraz kontroli spełniania wymagań w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarcinCichy">Dochody urzędu w 2019 r. wyniosą 707.502 tys. zł. Przede wszystkim będą to wpływy z opłat za koncesje i licencje w kwocie 348.600 tys. zł, wpływy z opłat egzaminacyjnych i opłat za wydawanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, certyfikatów i duplikatów w kwocie 380 tys. zł, wpływy z opłat za zezwolenia, akredytacje i opłaty ewidencyjne, w tym także opłaty za częstotliwości, w kwocie 254.370 tys. zł oraz wpływy z opłat różnych w kwocie 104.152 tys. zł, w tym przede wszystkim opłaty telekomunikacyjne w kwocie 19.004 tys. zł i opłaty za prawo do wykorzystania zasobów numeracji w kwocie 85.148 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarcinCichy">Wydatki budżetowe na rok 2019 w części 76 zostały określone na poziomie 117.126 tys. zł. Kwota ta obejmuje wydatki bieżące i majątkowe w dziale 600, w rozdziale 60047 – UKE w kwocie 116.884 tys. zł, w tym przede wszystkim wydatki bieżące w kwocie 91.442 tys. zł, wydatki majątkowe – 14.948 tys. zł i współfinansowanie projektów ze środków UE – 10.494 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MarcinCichy">Wynagrodzenia wraz z pochodnymi 641 pracowników wyniosą 57.742 tys. zł. Pozostałe wydatki bieżące – 33.700 tys. zł. W rozbiciu na centralę UKE i delegatury, czyli jednostki zamiejscowe, to będzie odpowiednio 27.675 tys. zł i 6025 tys. zł. Pozostałe wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń – 250 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe – 350 tys. zł oraz grupa wydatków bieżących jednostki z § 4000 – 28.430 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MarcinCichy">Można powiedzieć, że z tych najważniejszych pozwolę sobie wymienić zakup materiałów i wyposażenia – około 3330 tys. zł, a przede wszystkim zakup usług pozostałych w kwocie 9530 tys. zł, ale także w ujęciu merytorycznym zakup analiz, ekspertyz i opinii, które są niezbędne do realizacji chociażby zobowiązań wynikających z Prawa telekomunikacyjnego i pozostałych ustaw, w kwocie 3275 tys. zł oraz wydatki na finansowanie opłat czynszowych, wynajem powierzchni biurowych, garaży i parkingów, jak również ruchomych stacji pomiarowych (RSP) w delegaturach i lokalizacjach punktów kontroli emisji radiowych w kwocie 8435 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MarcinCichy">Wydatki majątkowe działu 600 w kwocie 14.948 tys. zł, o których już mówiłem, możemy podzielić na wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych w kwocie 3000 tys. zł oraz wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych w kwocie 11.948 tys. zł. Tutaj pozwolę sobie przytoczyć tylko to, na co będziemy chcieli wydawać przede wszystkim pieniądze w zakresie finansowania inwestycji. To jest zakup ruchomych stacji monitoringowych przeznaczonych do lokalizacji i eliminacji zakłóceń monitoringu widma częstotliwości i pomiarów parametrów emisji radiowych w liczbie 3 sztuk w kwocie 2250 tys. zł. Chodzi również o aparaturę kontrolno-pomiarową do nadzoru rynku w kwocie 1750 tys. zł oraz monitoringu widma w kwocie 3448 tys. zł i wdrożenie oprogramowania systemu monitoringu widma radiowego w pierwszym etapie, tj. 4000 tys. zł. Razem jest to więc 11.448 tys. zł, które zamierzamy przeznaczyć na uzupełnienie – można powiedzieć – parku maszynowego w zakresie wszystkich zadań związanych z kompatybilnością elektromagnetyczną. Można powiedzieć, że to jest taki nasz główny cel związany z faktem, iż większość tej aparatury na ten moment musimy też już modernizować do obecnych wymogów. Cieszę się, że w tym roku udało się wygospodarować w resorcie finansów środki na ten cel, ponieważ sytuacja z roku na rok staje się coraz trudniejsza. Te 11.448 tys. zł to jest taki pierwszy bardzo dobry krok, żeby uzupełnić po prostu braki, które w tej chwili UKE w tym obszarze posiada.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#MarcinCichy">Dodam jeszcze tylko, że pomoc techniczna Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 to jest też pozycja, która – jak uważam – zasługuje na uwagę. Tutaj w ramach realizacji zadań, które mamy w ramach porozumienia trójstronnego, to będzie kwota 6467 tys. zł w I osi priorytetowej „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu” oraz budowa punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji w kwocie 4027 tys. zł. To wszystko z mojej strony. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Przepraszam, jeszcze koreferat. Pan poseł Jerzy Bielecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyBielecki">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisja, szanowni państwo, opinia na temat budżetu państwa na 2019 r. w części 76 – UKE.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyBielecki">Jeśli chodzi o dochody, planuje się je w tej części w wysokości 707.500 tys. zł, co stanowić będzie 95,4% planu z 2018 r. Struktura dochodów uzyskanych przez UKE pozostaje zbliżona do roku poprzedniego. Głównie będą to dochody z tytułu opłat za prawo do dysponowania częstotliwością – 254.400 tys. zł oraz z tytułu opłat koncesyjnych – 348.400 tys. zł. Ponadto w dochodach w części 76 ujęto m.in. plany wpływów z opłat za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji – 85.100 tys. zł, opłaty telekomunikacyjne – 19.000 tys. zł oraz opłaty z przeprowadzenia egzaminów i wydawania świadectw operatora urządzeń radiowych w wysokości 400 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyBielecki">Plan wydatków budżetu państwa w części 76 do projektu ustawy budżetowej na 2019 r. został określony w wysokości 117.100 tys. zł, co wobec ustawy budżetowej z 2018 r. oznacza wzrost o 1,9%. Na funkcjonowanie UKE w 2019 r. planowane są wydatki w kwocie 116.900 tys. zł. Tym samym będą one wyższe od nakładów ustalonych w 2018 r. o 2100 tys. zł. Wydatki bieżące jednostek budżetowych mają być wyższe o 4300 tys. zł, a wydatki majątkowe oraz wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE będą niższe o 2200 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JerzyBielecki">Blisko połowa wydatków planowanych na funkcjonowanie UKE ma być przeznaczona na wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi. To jest 57.700 tys. zł, wobec 56.400 tys. zł planowanych w roku bieżącym. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe przyjęto do planu na poziomie tegorocznym w wysokości 350 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JerzyBielecki">Co więcej? Jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne, to tutaj pan prezes dokładnie je omówił. Tego już nie będę powtarzał.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#JerzyBielecki">Jeśli chodzi o limity wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE, również zaplanowano je w kwocie niższej o 1100 tys. zł niż w 2018 r. Ze środków tych realizowane mają być dwa projekty. Pierwszy stanowi wsparcie specjalistyczne UKE w realizacji I osi priorytetowej „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu” w POPC na lata 2014–2020, a drugi projekt to „Budowa Punktu Informacyjnego do spraw Telekomunikacji”.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#JerzyBielecki">Wnioskuję o pozytywną opinię o części 76. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy są pytania, komentarze? Bardzo proszę, pan przewodniczący Arndt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, właściwie mógłbym panu prezesowi zadać podobne pytanie jak panu ministrowi, ale może je trochę inaczej sformułuję. Chciałbym spytać, kto tak naprawdę jest autorem tego budżetu, bo pan prezes zarabia 707.000 tys. zł, a wydaje 117.000 tys. zł. Wydaje tyle samo co w ubiegłym roku, niewiele więcej. Rozumiem oczywiście, że istnieje jakaś racjonalność w postępowaniu, w budowaniu budżetu, ale każdy szef placówki chciałby jednak tych pieniędzy mieć trochę więcej, tym bardziej że zadania, które pan realizuje, są zadaniami ważnymi. Jak mówię, nie oczekuję może odpowiedzi na to pytanie, ale jednak proszę o dwa słowa komentarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie prezesie, bardzo proszę o komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarcinCichy">Tak jak wspomniałem, panie przewodniczący, przede wszystkim naszym głównym celem było zabezpieczenie środków trwałych i elementów technologicznych, które wtedy, kiedy przychodziłem do urzędu w 2016 r., rzeczywiście już były – można powiedzieć – w stanie dość trudnym. Tutaj też dzięki rozmowom z Ministerstwem Finansów udało mi się rozplanować to racjonalnie i ta kwota 11.000 tys. zł, którą mamy… Rzeczywiście, ona daje jakąś formę takiego nawet – pozwolę sobie na sformułowanie – ambicjonalnego spełnienia dla menedżera, który pewne funkcje tutaj musi zapewniać, także w ramach organizacji, swoim pracownikom.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarcinCichy">Myślę, że ten budżet jest dobry także ze względu na to, że działamy dość efektywnie i jesteśmy bardzo elastyczni. Nie ukrywam, że trochę zmienia się też profil naszych pracowników. Jeżeli spojrzymy na to, jaka jest struktura zatrudnienia, to w ostatnich 2 latach odeszło około 120 osób, tak? To są też osoby już w wieku emerytalnym. Z kolei z drugiej strony mamy też sporo problemów z zatrudnianiem nowych pracowników, przede wszystkim młodych. Administracja rządowa nie jest konkurencyjna na rynku pracy, w związku z tym w tym zakresie jeżeli nie udaje nam się uzupełniać po prostu stanu osobowego, to powoduje, oczywiście redukcję kosztów, ale też z drugiej strony wymusza taki multitasking pozostałych pracowników. Stąd jest tutaj, moim zdaniem, większa efektywność. Myślę, że w tych kategoriach chciałbym przede wszystkim odpowiadać na to pytanie, tzn. większej efektywności tego stanu kadrowego, który mamy. Chociażby takie rzeczy, jak – nie wiem – rezygnacja z trzech siedzib urzędu w Warszawie i przeniesienie wszystkich pracowników do jednej, też spowodowały, że uzyskaliśmy dzięki temu lepsze możliwości negocjacyjne i korzyść skali w postaci po prostu oszczędności z tytułu wynajmu powierzchni biurowych, za które płacimy, dla naszych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MarcinCichy">To wszystko więc jak gdyby powoduje, że – można powiedzieć – nawet nie mając jakiegoś drastycznego wzrostu budżetowego, jesteśmy w stanie efektywnie realizować te zadania, które są, nawet z założeniem pewnego marginesu dodatkowych zadań, które się pojawiają wraz z nowelizacjami kolejnych ustaw czy też w ogóle nowymi obowiązkami w ramach nowych ustaw. Nie chciałbym, żeby to się też – że tak powiem – obróciło przeciwko mnie, ponieważ w przyszłym roku będziemy mieli zdecydowanie trudniejszą historię. Jeśli chodzi o rok 2020, to będziemy przede wszystkim mieli szereg nowych obowiązków wynikających z implementacji Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej (EECC) i nowych zadań, które tam będą, jak również szeregu projektów powiązanych. Myślę, że wtedy będzie też dobry moment, żebyśmy do tego pytania i do mojej odpowiedzi wrócili. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję. Pan poseł Arkadiusz Marchewka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Panie prezesie, chciałbym zapytać o następującą kwestię. W ubiegłym roku został przyjęty plan działań strategicznych prezesa UKE i tam jednym z kluczowych kierunków był rozwój sieci 5G. Czy mógłby pan pokrótce przedstawić, jak w przyszłym… To był oczywiście plan do dwa tysiące dwudziestego któregoś roku. Czy mógłby pan przedstawić, jakie działania w przyszłym roku będą realizowane w tym zakresie? Czy wystarczy na to środków finansowych? To jest moje kluczowe pytanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarcinCichy">Tak. Bardzo dziękuję za to pytanie, bo rzeczywiście to jest jeden z głównych projektów, które obciążą UKE, także w takim ujęciu – można powiedzieć – osobowym i wolumetrycznym, dlatego że przede wszystkim te zadania, które będziemy musieli zrealizować, to podjęcie procesów refarmingowych i reshufflingowych w zakresie zarządzania widmem radiowym.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarcinCichy">To oznacza bardzo dużą pracę urzędniczą w zakresie zmian obecnie obowiązujących licencji i rezerwacji. Chcę tylko powiedzieć, że w obrocie prawnym jest około 56 tys. licencji, którymi my na co dzień zarządzamy. Jeżeli pan poseł i państwo prześledzą też to, jakie pasma będą wykorzystywane na 5G, np. pasmo C, czyli 3 GHz, czy pasmo 26 GHz, gdzie tych licencji mamy bardzo dużo wydanych historycznie na przestrzeni ostatnich 15 lat, to będzie naprawdę bardzo duże wyzwanie, żeby temu podołać. Jedyne właściwie problemy, jakie widzę w tej chwili, to jest kwestia odpowiednich zasobów kadrowych, bo specjalistów od zarządzania widmem radiowym w Polsce niestety jest niewielu. Mimo wielokrotnie powtarzanych naborów w służbie cywilnej mamy problemy, żeby uzupełnić skład Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MarcinCichy">Jeżeli byłaby taka konieczność, to też dodatkowe środki będą nam niezbędne – myślę, że nie w 2019 r., ale w 2020 r. – na przeprowadzenie procesów dystrybucyjnych, jeżeli one musiałyby się odbyć w formie aukcji, więc wtedy zakup aparatury i oprogramowania, po prostu przygotowanie tego procesu – tak można powiedzieć – operacyjnie, merytorycznie… Może wyjaśnię, że jeżeli postępowanie dystrybucyjne odbywa się w formie aukcji, to wtedy na ogół przeprowadza się to z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. W większości są to rozwiązania komercyjne, które regulatorzy w krajach unijnych w przeważającej większości po prostu pozyskują na warunkach komercyjnych. Myślę, że to są takie główne dwa obszary, w których będziemy potrzebowali w 2020 r. pochylić się nad naszymi możliwościami, versus to, co będzie niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MarcinCichy">Wydaje mi się, że w tym roku ten refarming, który będziemy musieli zrobić, będziemy po prostu przeprowadzać własnymi siłami. Myślę, że to jest działanie – przynajmniej na chwilę obecną – przy tych założeniach, które mamy, dotyczące 5G… Jest to zadanie, które jesteśmy w stanie zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do zaopiniowania części 76. Pan poseł Jerzy Bielecki zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie części 76.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PawełPudłowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania tej części? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PawełPudłowski">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w części 76.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PawełPudłowski">Proponuję, by opinię Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawił pan poseł Jerzy Bielecki. Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PawełPudłowski">Stwierdzam, że pan poseł Jerzy Bielecki został upoważniony do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PawełPudłowski">Proponuję, by Komisja upoważniła prezydium Komisji do ostatecznego zredagowania opinii. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PawełPudłowski">Stwierdzam, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>