text_structure.xml
5.65 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam państwa. Szanowni państwo, dziękuję za obecność. Witam pana ministra. Witam wszystkich państwa przedstawicieli kancelarii premiera, Służby Ochrony Państwa, przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, w trakcie drugiego czytania zgłoszona została jedna poprawka do projektu ustawy o lotach najważniejszych osób w państwie – poprawka autorstwa Klubu Parlamentarnego PO-KO. Bardzo proszę pana posła Mirosława Suchonia o uzasadnienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przypomnę, że nie prowadzimy już debaty, tylko głosujemy za lub przeciw pozytywnemu zaopiniowaniu poprawki. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławSuchoń">Oczywiście debata była bardzo merytoryczna i dotykała najważniejszych spraw. Muszę powiedzieć, że cały czas wskazujemy w naszej argumentacji kwestię dotyczącą blokowania w proponowanych przepisach takiej bardzo – powiedziałbym – kontrowersyjnej z wielu w względów podległości marszałka, podległości marszałka pod urzędnika kancelarii premiera, jeżeli chodzi o kwestię całego tego rozdziału. Jeśli chodzi o drugi rozdział dotyczący przepisów wprowadzających rejestr, to jest oczywiste, że będzie on pełnił z jednej strony funkcję szerokiego dostępu do informacji publicznej obywateli, a z drugiej strony pewnego rodzaju funkcję prewencyjną. Gdyby powtórzył się casus marszałka Kuchcińskiego, takiego nierozsądnego, nieroztropnego i wykraczającego poza – powiedziałbym – przepisy i dobre obyczaje wykorzystywania lotów do celów prywatnych, to taki rejestr będzie pełnił rolę prewencyjną. Natomiast w zakresie art. 1–6, gdzie mamy do czynienia z przepisami dotyczącymi organizacji lotów, to są przepisy, które są zdublowane de facto z instrukcji HEAD. Jednym z niewielu elementów dodanych jest umożliwienie podróżowania z najważniejszymi osobami w państwie posłom, czyli de facto usankcjonowanie wspólnych podróży pana marszałka z posłami PiS z okręgu podkarpackiego. Te artykuły to wnoszą, ale wnoszą również drugą rzecz niezwykle niebezpieczną, o której mówiliśmy podczas posiedzenia Komisji i później podczas debaty w trakcie drugiego czytania w Sejmie. Przepis ust. 3 w art. 4 wprowadza możliwość merytorycznej oceny działalności marszałka przez urzędnika kancelarii premiera i stanowczo z tym się nie zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławSuchoń">Uważamy, że ten przepis może naruszać przepisy konstytucji, choćby w przypadku art. 10, gdzie mówimy o trójpodziale władz. Również w preambule jest mowa – o czym mówiło zresztą Biuro Legislacyjne – o współdziałaniu władz. Nie ma możliwości, żeby na gruncie obowiązującego systemu urzędnik kancelarii premiera oceniał merytorycznie działalność marszałka Sejmu. To jest uwłaczające dla Sejmu i uwłaczające dla marszałka. Ta ustawa w tym brzmieniu nie powinna trafić pod obrady Wysokiej Izby. Dlatego apelujemy do państwa posłów, żeby nie tworzyć sytuacji, w której to władza wykonawcza... Widzimy, co się dzieje na posiedzeniach wielu komisji. Na posiedzeniach wielu komisji to minister decyduje, jak ma głosować większość rządząca, jak ma głosować większość parlamentarna. Nie posuwajmy tych zapędów władzy wykonawczej do kontroli nad władzą ustawodawczą w takim kierunku. To jest naprawdę niebezpieczne z punktu widzenia systemowego. Dlatego prosimy o przychylenie się do naszej poprawki i do skreślenia art. 1–6. Już tak na koniec, szanowni państwo, jak to sobie wyobrażacie, że pani marszałek będzie jeździła do kancelarii premiera, do szefa kancelarii i wyjaśniała, co chce robić? W praktyce ten przepis prowadzi do takiej absurdalnej sytuacji. To jest absurdalna sytuacja. Bardzo proszę o przyjęcie naszej poprawki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki zgłoszonej przez pana posła? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MagdaJedynak">8 głosów za, 18 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Poprawka nie uzyskała akceptacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Pozostało nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EdwardSiarka">Pan poseł przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Jest zgoda? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Zatem wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>