text_structure.xml 89.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny obejmuje cztery punkty. Czy są uwagi do porządku obrad ze strony pań i panów posłów? Nie ma uwag, dziękuję, rozumiem, że jest akceptacja.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, witam na naszym posiedzeniu szanownych gości i przepraszam, jeśli nie wszystkich z państwa wymienię z imienia i nazwiska. Bardzo serdecznie witam panią gen. Wioletę Gorzkowską, zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej, pana Leszka Suskiego, komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana nadinsp. Dariusza Augustyniaka, pierwszego zastępcę komendanta głównego Policji. Witam pana gen. Marka Bieńkowskiego, dyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli, pana dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusza Cichomskiego. Witam na posiedzeniu naszej Komisji wszystkich przedstawicieli MSWiA, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, instytucji i przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, w punkcie pierwszym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. Bardzo proszę przedstawicieli NIK o przedstawienie sprawozdania z działalności w zakresie działania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Ten obszerny dokument jest dostępny w wersji elektronicznej i każdy z państwa ma go na tablecie. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekBieńkowski">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli pan przewodniczący pozwoli, to ja bardzo syntetycznie, króciutko omówię jedynie te tematy, którymi zajmowała się NIK w ubiegłym roku, a jeśli państwo będziecie mieli jakieś pytania, to jestem do dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekBieńkowski">Chciałbym na ręce pana przewodniczącego Wysokiej Komisji złożyć serdeczne podziękowania za roczną współpracę. Praktycznie bądź ja, bądź któryś z moich zastępców staraliśmy się być na każdym posiedzeniu Komisji i bardzo sobie cenimy również krytyczne uwagi Wysokiej Komisji w odniesieniu do dokumentów, które przedstawialiśmy jako wyniki naszych kontroli. Głównym tematem, omawianym również na posiedzeniach Wysokiej Komisji w ubiegłym roku, był temat związany z ochroną ludności w ramach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Kwestią tą zainteresowała się również sejmowa Komisja Samorządu. Zajmowaliśmy się również działaniami policji wodnej na wodach morskich i terenach nadmorskich, użytkowaniem samochodów służbowych przez funkcjonariuszy Policji, realizacją przez samorządy zadań związanych z organizacją imprez masowych, biegów ulicznych. Przeprowadzaliśmy również czynności kontrolne w takich tematach, które – jak sądzę – lada moment zainteresują Wysoką Komisję. Zakończyliśmy i czekamy na potwierdzenie ostatecznych dokumentów z kontroli dotyczącej cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej. Kontrolę tę przeprowadziliśmy w trybie niejawnym i choć jej wyniki z natury rzeczy będą niejawne, to mogę powiedzieć, że są niezwykle interesujące, jeśli chodzi o zabezpieczenie antyterrorystyczne RP. Żałuję, że trochę się spóźniliśmy, bo w tej chwili jest już na końcowym etapie – to jest kwestia tygodni – dokument będący informacją o wynikach kontroli realizacji programu modernizacji służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, czyli temat, który dzisiaj będzie zajmował Wysoką Komisję. Kontrole, które przeprowadzaliśmy, to w dużej części, szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wynik wniosków, jakie Wysoka Komisja kierowała do NIK, aby zająć się tymi obszarami. Tak więc jeszcze raz serdecznie dziękuję i jestem do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, panie dyrektorze, może mógłby pan jeszcze, kontynuując to wystąpienie, powiedzieć słowo, który z tych obszarów kontrolowanych był oceniony przez NIK najbardziej krytycznie? Chyba że wszystkie zostały ocenione pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBieńkowski">Niestety tak się nie zdarzyło. Natomiast stwierdziliśmy, szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, że jest bardzo dużo do zrobienia, jeśli chodzi o system ochrony ludności w ramach zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Bardzo mocno bowiem rozgraniczamy tu dwa stany: stan faktyczny związany z niezwykłym zaangażowaniem zwłaszcza straży pożarnych, ale nie tylko, a z drugiej strony nieprzystający stan prawny i ogranizacyjny, głównie w zakresie obrony cywilnej, i konieczność zmian prawnych, co do których wszyscy są zgodni. Z tego, co wiemy, projekty są gotowe, są opracowane w MSWiA. To jest obszar, panie przewodniczący, który naszym zdaniem wymaga przyjrzenia się i zmian o charakterze systemowym. Proponujemy, żeby zacząć od poprawnej legislacji, tym bardziej że projekty stosownych aktów prawnym są opracowane i weszły na ścieżkę legislacyjną w MSWiA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie generale, chciałbym zapytać o to, o czym pan wspomniał, tzn. o raport dotyczący programu modernizacji. Rozumiem, że dziś niestety nie możemy się nim posiłkować, natomiast chciałbym zapytać pana generała, kiedy ten raport będzie dostępny dla posłów już w takiej ostatecznej, zatwierdzonej formie? Przed nami bowiem debata sejmowa nad kolejnymi latami realizacji programu modernizacji i dobrze by było, żebyśmy jako posłowie branżowej komisji mieli możliwość zapoznania się ze stanowiskiem NIK w tej sprawie. Nie wiem, czy odbędzie się specjalne posiedzenie Komisji, decyzja w tej sprawie należy do pana przewodniczącego, natomiast na pewno dobrze by było, żebyśmy przed tymi debatami sejmowymi mogli z tym dokumentem się zapoznać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekBieńkowski">Panie pośle, dosłownie w najbliższy piątek będziemy mieli briefing z udziałem prezesa NIK i wszystko na to wskazuje, że ta informacja zostanie podpisana, więc to jest kwestia bardzo krótkiego czasu. Zgodnie z procedurą kierownicy jednostek centralnych, którzy byli kontrolowani, mają 21 dni na wyrażenie swojego stanowiska i po tym czasie następuje już upublicznienie informacji. Sądzę więc, że krótko po wakacjach sejmowych raport będzie gotowy do przesłania do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję bardzo. Dariusz Zielecki, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK. Wiadomo, że może troszeczkę mniej Komisja jest zainteresowana sprawami administracji, ale chciałbym podkreślić, że w 2018 r. w tym zakresie, którego dotyczy sprawozdanie z działalności, NIK zwracała uwagę na dwie sprawy, jeżeli chodzi o funkcjonowanie administracji i władzy publicznej. Mianowicie pierwsza to efektywność funkcjonowania władzy publicznej, a druga to działalność wspierająca aktywność gospodarczą i społeczną. W naszych wnioskach wskazywaliśmy na niedoskonałości, braki rozwiązań prawnych i systemowych, mające bezpośredni wpływ na funkcjonowanie administracji i obsługę obywateli.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o kontrole, które mogłyby wzbudzić zainteresowanie – jest ich wymienionych w materiale całe mnóstwo – wspomnę o kontroli przygotowania do wyrażania celu zrównoważonego rozwoju Agendy 2030 w Polsce, tj. kontrola międzynarodowa, prowadzona przez Polskę, a także inne kraje. Kontrola wykazała, że Polska skutecznie przygotowuje się do wdrażania celów tej Agendy – badany był cel związany z rozwojem gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Można też wspomnieć o kontroli rozwiązywania problemów społeczno-ekonomicznych mieszkańców miast dotkniętych skutkami zmian gospodarczych, jak tu się administracja zachowywała. Działania wspierające w różnorodny sposób przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy sprzyjały poprawie sytuacji mieszkańców, jednak – jak stwierdziliśmy – dynamika, tempo i skala zmian w miastach objętych kontrolą były różne. Przeprowadziliśmy również kontrolę wspierania przedsiębiorczości przez administrację gminną i uznaliśmy, że skuteczność działań wspierających była dość duża. Pozytywnie oceniliśmy również działania inspekcji handlowej, która zapewniała skuteczną ochronę praw konsumenckich. Trochę gorzej było z nadzorem administracyjnym nad stosowaniem dodatków do żywności. Oceniliśmy, że nadzór w tym zakresie był nieskuteczny, organizacja administracji sanitarnej nie weryfikowała procedur technologicznych i nie kwestionowała zasadności użycia dodatków do żywności. Słabo wypadły również wyniki kontroli realizacji przez samorządy zadań związanych z organizacją imprez masowych – wykazaliśmy nierzetelne wykonywanie obowiązków w tym zakresie, wydawanie zezwoleń na organizację imprez na podstawie niekompletnych wniosków, dosyć często weryfikacja była pobieżna i zaledwie w co trzecim urzędzie skorzystano z uprawnienia do kontroli zgodności przebiegu imprez z warunkami określonymi w zezwoleniu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o kontrole, które planujemy w 2019 r., to państwo będziecie mogli się z nimi zapoznać już w przyszłym roku. Będziemy badali wdrażanie przez administrację publiczną regulacji dotyczących ochrony danych osobowych, tzw. RODO, a także realizację zadań administracji publicznej w zakresie udzielania pomocy humanitarnej poza granicami Polski. Będzie badana realizacja wybranych projektów flagowych Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, realizacja Programu 500+, a także audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy do tej części są pytania? Nie widzę zgłoszeń. Szanowni państwo, mamy przygotowaną opinię nr 13 Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności w roku 2018 Departamentu Administracji Publicznej oraz Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 11 czerwca rozpatrzyła sprawozdanie z działalności NIK w 2018 r. w zakresie swojego działania. Komisja pozytywnie oceniła działalność Departamentu Administracji Publicznej oraz Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że jest konsensus co do tego, żeby taka opinia została przez Komisję przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego. Witam pana ministra Jarosława Zielińskiego. W punkcie drugim mamy rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji o realizacji w 2018 r. „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, druk nr 3421. Ten druk został państwu dostarczony, wszyscy mamy tę informację. Bardzo skrupulatnie, w postaci tabelarycznej wszystkie istotne rzeczy dotyczące modernizacji są przedstawione, tak że prosiłbym tylko o ogólne wprowadzenie do dyskusji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, szanowni komendanci, oficerowie, wszyscy obecni, rzeczywiście można byłoby skupić się ewentualnie tylko na pytaniach i odpowiedziach, ale może jednak parę słów powiem, bo będzie łatwiej, tym bardziej że sprawa jest rozległa, program jest 4-letni, a w tej chwili chcemy się skupić na 2018 r., na sprawozdaniu z realizacji programu za ten odcinek czasowy. Przypominam, że na ostatnim posiedzeniu Sejm przyjął sprawozdanie za 2017 r. Szczegółowe dane zostały przedstawione w materiale, który państwu przekazaliśmy, w związku z tym poruszę tylko najważniejsze kwestie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławZieliński">Program modernizacji to pierwszy od lat, ale drugi w historii ostatniego czasu tak ważny i kompleksowy program dedykowany czterem formacjom podległym MSWiA – Policji, Straży Granicznej, Służbie Ochrony Państwa – wcześniej to było Biuro Ochrony Rządu – oraz Państwowej Straży Pożarnej, a tym razem ochotniczym strażom pożarnym. Strategicznym celem tego programu jest stworzenie służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo i porządek publiczny warunków do istotnej poprawy sprawności i skuteczności ich działania, co ma spowodować zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli. Przywołam pewne dane, bo to jest społeczna ocena tego, jakie skutki przynosi m.in. właśnie ten program, który ma tu istotne znaczenie. Otóż jak wynika z ostatnich badań społecznych, 89% mieszkańców Polski ocenia nasz kraj jako bezpieczny, a aż 98% badanych – nie ukrywam, że sam byłem zaskoczony tym wynikiem, bo ostatnio było 93% – deklaruje, że czuje się bezpiecznie w miejscu zamieszkania. Wydaje mi się, że to jest najlepsza, najbardziej obiektywna ocena pracy służb w ostatnim czasie i dotychczasowych efektów tego programu. To jest skutek realizacji m.in. tego programu, ale też całego szeregu innych działań. Dodam jeszcze, że Policję ocenia pozytywnie aktualnie najwięcej osób od 30 lat, tj. 75% badanych – od powołania tej formacji w 1990 r. to jest najwyższa ocena.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JarosławZieliński">Program modernizacji stworzył warunki do unowocześnienia formacji, wyposażenia ich w niezbędny sprzęt do budowy nowych i modernizacji eksploatowanych obiektów z uwzględnieniem procesu reaktywowania posterunków Policji. Zresztą to był postulat powszechnie artykułowany podczas ponad 12 tys. spotkań, jakie odbyliśmy na początku sprawowania naszej odpowiedzialności za państwo w pierwszym kwartale 2016 r. Jak wiemy, posterunki były wcześniej powszechnie likwidowane, do czego jeszcze wrócę, a program ten pozwala na ich odtwarzanie. Ponadto poprzez kilkuetapowe w zasadzie, ale jeżeli chodzi o sam program, to dwuetapowe podwyżki, wzmocnione jeszcze innymi środkami, nastąpi umocnienie kapitału ludzkiego, a także motywacyjnego aspektu realizacji obowiązków przez funkcjonariuszy oraz pracowników cywilnych służb. Przypomnę, że cały program to łącznie 9,2 mld zł na cztery lata, 2017–2020, w tym na Policję przeznaczonych zostało prawie 6 mld zł, na SG ponad 1200 mln zł, właściwie prawie 1300 mln zł, na PSP ponad 1700 mln zł, z tego na OSP 501 mln zł oraz na SOP ponad 200 mln zł. Na inwestycje budowlane, bo to jedna z najważniejszych części tego programu, przeznaczono 2346 mln zł, na zakupy środków transportu 1218 mln zł, na sprzęt uzbrojenia i środki techniki specjalnej 259 mln zł, na sprzęt informatyki i łączności 873 mln zł, na wyposażenie osobiste i ochronę funkcjonariuszy 371 mln zł. Na wzrost uposażeń funkcjonariuszy przeznaczono kwotę 3404 mln zł, a wynagrodzeń pracowników cywilnych – 738 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JarosławZieliński">Przypomnę, że w 2017 r., bo ten rok też już mamy za sobą, wydatkowano niemal 1400 mln zł, tj. 99,7% planu na tenże rok, a w 2018 r. została wydatkowana kwota około 1900 mln zł, tj. 99,3% planu na 2018 r. W 2019 r. wydatki mają wynieść 3 mld zł, a na 2020 r. przewidziano 2,9 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JarosławZieliński">Największym przedsięwzięciem rzeczowym są inwestycje budowlane, na które zaplanowano, jak powiedziałem, w latach 2017–2020 wydatki w wysokości 2346 mln zł i ta kwota pozwala na prace inwestycyjne przy prawie 390 obiektach. Dzięki tym pracom poprawią się warunki służby funkcjonariuszy, ale też warunki obsługi interesantów, ludności, społeczeństwa. Budowane są w ramach tego nowe komendy, komisariaty, posterunki Policji, a jeżeli chodzi o straż pożarną, to jednostki ratowniczo-gaśnicze, komendy powiatowe, modernizowane są także strażnice ochotniczych straży pożarnych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JarosławZieliński">Skupię się na 2018 r., choć aż kusi, aby przywołać rok 2017, 2019 i całość programu, ale spróbuję to pominąć, możemy do tego wrócić, jeśli będą pytania. W 2018 r. wydatkowano 536 mln zł na 362 inwestycje – 164 z nich to nowe obiekty, zaś 198 zadań to adaptacje i rozbudowy. Przekazano do użytkowania 75 ukończonych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JarosławZieliński">W ramach wydatków na sprzęt transportowy kupowane są samochody, łodzie patrolowe, śmigłowce oraz samochody ratowniczo-gaśnicze dla jednostek OSP. Łącznie w latach 2017–2020 przewiduje się przekazanie około 6,5 tys. sztuk sprzętu transportowego na kwotę 1218 mln zł. Chciałbym tu poczynić pewne zastrzeżenie – jeżeli będzie taka potrzeba, to później mogę to dokładniej omówić – że te działania, zakupy wynikające z możliwości, jakie daje program modernizacji służb mundurowych, to nie jest wszystko. Są jeszcze inne programy, które są realizowane – środki europejskie temu służą, a także choćby Fundusz Wsparcia Policji czy Straży Granicznej. Z różnych więc źródeł finansowania są podejmowane przedsięwzięcia dotyczące często podobnych działań, jak choćby zakup sprzętu czy inwestycje budowlane, które wzmacniają efekty programu modernizacji. Ja się posługuję w tej części wystąpienia tylko tymi danymi, które dotyczą samej ustawy modernizacyjnej, a to oczywiście jest tylko część całości.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JarosławZieliński">W 2018 r. wydatki na ten rodzaj zakupów, czyli wydatki na sprzęt transportowy wyniosły 351 mln zł, głównie na zakup około 1700 samochodów, ale zakupiliśmy dla Policji także 2 śmigłowce Black Hawk, tzw. czarne jastrzębie, oraz 45 łodzi patrolowych. Były także dofinansowywane zakupy pojazdów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek OSP, w tym tych włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, a także dla pozostających poza systemem. W ubiegłym roku w ramach scentralizowanego montażu środków finansowych zakupiliśmy około 380 samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek OSP. W tym roku padnie rekord, bo szacuje się, że kupimy o 100 więcej, czyli 480 takich samochodów.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JarosławZieliński">Na zakup nowoczesnych jednostek sprzętu, uzbrojenia i techniki specjalnej na lata 2017–2020 zaplanowano w ustawie modernizacyjnej 259 mln zł na zakup 51 tys. jednostek sprzętowych, które zwiększą, już zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność działania funkcjonariuszy oraz strażaków ochotników. W 2018 r. wydatki na ten cel wyniosły ponad 78 mln zł na zakup ponad 15 tys. sztuk sprzętu, w tym ponad 2 tys. pistoletów, 26 dronów, 267 karabinków, 72 urządzeń do badania autentyczności dokumentów, 136 paralizatorów, 170 sztuk gogli noktowizyjnych, 28 elektronicznych urządzeń do badania zawartości narkotyków, 37 kompletów pistoletów maszynowych oraz ponad 4100 sztuk sprzętu dla jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i prawie 8600 sztuk tego sprzętu dla pozostałych jednostek OSP.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#JarosławZieliński">W ramach przedsięwzięcia dotyczącego zakupu, modernizacji łączności i zakupu sprzętu informatyki przewidziano w programie modernizacji 873 mln zł. W 2018 r. wydatkowano 195 mln zł głównie na ponad 25 tys. sztuk sprzętu komputerowego i ponad 6 tys. sztuk oprogramowania. Zakupiono też m.in. prawie 2 tys. mobilnych terminali noszonych, ok. 3600 sztuk radiotelefonów oraz sprzęt dla jednostek OSP – i tych włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, i tych spoza systemu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#JarosławZieliński">Istotną rolę dla bezpieczeństwa funkcjonariuszy stanowi wyposażenie osobiste i ochronne, na które w latach 2017–2020 w ustawie modernizacyjnej zaplanowano 371 mln zł. W 2018 r. wydatkowano na te cele 100 mln zł, głównie na zakup 750 kamizelek kuloodpornych wewnętrznych, 3120 kamizelek kuloodpornych, 2110 kamer nasobnych, 5090 kompletów ubrań na złą pogodę, 250 kamizelek kuloodpornych lekkich kamuflowanych, 100 sztuk pistoletów, około 12 tys. kompletów przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, około 2800 sztuk hełmów strażackich dla jednostek OSP, ponad 5100 sztuk ubrań specjalnych dla jednostek OSP oraz 5207 ubrań specjalnych dla PSP.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#JarosławZieliński">Oprócz wydatków na infrastrukturę i wyposażenie jednostek oraz funkcjonariuszy istotną część programu stanowią środki na sfinansowanie wzrostu uposażeń funkcjonariuszy i wynagrodzeń pracowników cywilnych. W 2018 r. na ten cel wydatkowano kwotę 650 mln zł, z tego dla funkcjonariuszy 534 mln zł, a dla pracowników cywilnych 116 mln zł na kontynuację wypłacania pierwszego etapu podwyżek. W całym programie wydatki na podwyżki wyniosą ponad 4100 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#JarosławZieliński">Przedstawiając informację o podwyżkach uposażeń i wynagrodzeń, warto zaprezentować ją w połączeniu z podwyżkami, które zrealizowane zostały bądź są realizowane także ze środków spoza tego programu, co da pełniejszy obraz tego zagadnienia, bo nie wszystkie podwyżki są finansowane z programu modernizacji. Zaczynając od 2016 r., kwota podwyżki od 1 stycznia 2016 r. wyniosła 2002 zł na etat, z nagrodą roczną w wysokości 219 zł – ta kwota pochodziła spoza programu modernizacji. Następnie od 1 stycznia 2017 r. z ustawy modernizacyjnej podwyżka wyniosła 253 zł, a z nagrodą roczną 274 zł na etat. I kolejna od 1 stycznia 2019 r. – 604 zł, a z nagrodą roczną – ta kwota jest znana opinii publicznej, bo ona wynika z porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi – kwota 655 zł. Oczywiście nagroda roczna będzie płatna w 2020 r., tak jak wszystkie tego typu konsekwencje podwyżek. Porozumienie, o którym wspomniałem, zostało podpisane ze stroną społeczną 8 listopada 2018 r. i właśnie część tych działań, które są teraz realizowane, będą kontynuowane w roku przyszłym. Kwota podwyżki średnio 500 zł na etat dla funkcjonariuszy od 1 stycznia 2020 r., zapisana w porozumienia, będzie podwyżką, którą wdrożymy za parę miesięcy, od nowego roku.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#JarosławZieliński">W 2018 r. przeznaczono również dodatkowo, poza ustawą modernizacyjną, z budżetu państwa 150 mln zł na podwyższenie od 1 maja 2018 r. uposażeń policjantów, strażaków, funkcjonariuszy SG i SOP o najniższym poziomie uposażeń, a także dla nowo przyjmowanych funkcjonariuszy. W 2018 r. przeznaczona także kwotę 15 mln zł na podwyższenie dodatku stołecznego dla policjantów pełniących służbę w Komendzie Stołecznej Policji. Przypomnę państwu, że jest taki dodatek stołeczny, którego policjanci w innych garnizonach nie otrzymują, i on nie był od paru lat podwyższany, więc kwota 15 mln zł pozwoliła na to, żeby ten dodatek z 304,90 zł wzrósł do 479,90 zł, a więc o 175,20 zł dla każdego funkcjonariusza, czyli dla 9200 policjantów garnizonu stołecznego.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#JarosławZieliński">Powyższe działania spowodowały, że przeciętne uposażenie policjanta w 2019 r. jest wyższe w porównaniu z 2015 r. średnio o 1230 zł. Na tym samym w zasadzie poziomie wzrosło również przeciętne uposażenie funkcjonariuszy we wszystkich formacjach resortu. Formacje resortu tworzą nie tylko funkcjonariusze, jak wiadomo, ale również liczne grupy pracowników cywilnych. Dla nich również przeznaczono środki w ramach programu modernizacji na zwiększenie konkurencyjności wynagrodzeń, a także dodatkowe środki na podwyżki spoza tego programu. W 2016 r. kwota podwyżki wynosiła przeciętnie 154 zł miesięcznie na etat z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym 167 zł, następnie od 1 stycznia 2017 r. z ustawy modernizacyjnej – 250 zł z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym w wysokości 271 zł, a w 2019 r. od 1 stycznia 300 zł z programu modernizacji, z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym 326 zł płatnym oczywiście w 2020 r. I kolejna od 1 lipca 2019 r., a więc za niecały miesiąc – podwyżka w wysokości 250 zł z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym 271 zł. Ta podwyżka wynika również z porozumień podpisanych ze związkami zawodowymi, to nie jest podwyżka z ustawy modernizacyjnej, ale warto o niej wspomnieć, bo to daje pełniejszy obraz podwyżek wynagrodzeń w tym przypadku pracowników cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#JarosławZieliński">Proszę państwa, to była informacja ogólna, ale mam również – jeżeli państwo będziecie zainteresowani, to mógłbym to przedstawić – dane za 2018 r. z podziałem na poszczególne służby, nie wiem jednak, czy nie nadużyję państwa cierpliwości. Pan przewodniczący niech o tym zdecyduje, bo zajmie mi to pewnie jeszcze z 15 minut. Dodatkową informacją byłaby informacja o innych programach, które towarzyszą programowi modernizacji. Nie będę tego państwu przedstawiał jakby z własnej woli, ale jeżeli byłoby zainteresowanie, to chętnie o tym powiem. W związku z tym na tym poprzestanę, bo dane dotyczące poszczególnych służb mogą być interesujące, o ile państwo będziecie zainteresowani. Oczywiście one są zawarte w tym dużym materiale, który szczegółowo państwu przedstawiliśmy, więc może spróbuję podziękować państwu za wysłuchanie tej informacji i ewentualnie poprosić o dyskusję i pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie ministrze. Myślę, że jeśli chodzi o poszczególne służby, to ewentualnie w pytaniach będzie wyrażone zainteresowanie, oczywiście jeżeli takowe pytania będą. Zatem otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Edward Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Oczywiście program modernizacji jest jednym z ważniejszych czy najważniejszych programów, który bardzo wzmocnił nasze formacje – mówię o Policji, SG, straży pożarnej czy SOP. Mam pytanie odnoszące się do realizacji samego programu zakupowego. Mianowicie zakupy sprzętowe raz są robione centralne, innym razem są dzielone między województwami, ale chciałbym zapytać, jakie są kryteria, procedury przekazywania w poszczególnych formacjach sprzętów czy samochodów zakupionych dla jednostek w terenie. Pytam o to dlatego, że niejednokrotnie kiedy rozmawiam z funkcjonariuszami – obojętnie jakiej służby – to mam wrażenie, że nie wszyscy są świadomi, w jaki sposób ten sprzęt trafia do danej jednostki, bo sytuacja jest taka, że jedna jednostka dostaje, inne nie dostaje. Jakie więc są kryteria, według jakich procedur to się odbywa i w jaki sposób minister cały ten proces kontroluje? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Pan przewodniczący Marek Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, mam pytanie, które jest związane z tabelą ze str. 19. Jest tam informacja o wykonaniu poszczególnych wydatków z programu, ale jest też informacja o zmianach. O ile wykonanie po zmianach decyzjami MSWiA i Ministerstwa Finansów właściwie w każdej kolumnie wynosi niemal 100%, to jeżeli weźmiemy pod uwagę kolumny przed zmianą, to wykonanie w niektórych pozycjach jest stosunkowo niskie. Na przykład w przypadku sprzętu uzbrojenia i techniki specjalnej wykonanie jest na poziomie 50%, sprzętu informatyki i łączności – 65%, wyposażenia osobistego i ochrony funkcjonariuszy – 77%. I teraz łącznie, jak zebrałem kwoty z tych pozycji, to wyszło około 100 mln zł. W związku z tym chciałbym dopytać, po pierwsze, czy to znaczy, że państwa zdaniem program w tych częściach, w których środki zostały przesunięte, był przeszacowany czy też te zadania będą zrealizowane w następnych latach? Znalazłem również informację o tym, że te środki zostały przesunięte na sprzęt transportowy. W związku z tym mam pytanie, czy to przesunięcie jest związane z zakupem śmigłowców Black Hawk? Przyznam, że dla Komisji była to dość niespodziewana informacja, że Policja kupuje dwa Black Hawki za 140 mln zł. Natomiast z tych wszystkich przesunięć uzbierała się kwota ponad 100 mln zł, więc czy to jest tak, że ta kwota była bazą do zakupu tych śmigłowców w 2018 r.? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie widzę zgłoszeń. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławZieliński">Będę prosił, żeby na te dwa bardzo ważne pytania odpowiedzi udzielili komendanci poszczególnych służby, bo to oni planują zakupy i dokonują podziału. My oczywiście cały ten proces kontrolujemy i nadzorujemy, ale pytanie pana przewodniczącego Siarki dotyczące zwłaszcza kryteriów przydziału sprzętu zakupionego centralnie należy skierować do komendantów, dlatego przygotujcie się, panowie komendanci, do odpowiedzi za chwilę. Ja tylko chcę zrobić wstęp do odpowiedzi dla pana posła Wójcika, że oczywiście te przesunięcia zawsze są uzasadnione bardzo konkretnymi argumentami. Gdy chodzi o sprzęt transportowy i zakup śmigłowców, to przypominam państwu, że to był wielki problem, a nawet dramat, zaniedbanie bardzo wielu lat, bo najstarszy śmigłowiec używany w Policji miał więcej lat niż niejeden komendant, a być może nawet większość komendantów, bo aż 48 lat. Komendanci na ogół są trochę młodsi albo przynajmniej zbliżają się do tego wieku, a przekroczyli go tylko niektórzy. A najmłodszy śmigłowiec miał lat 14 i nie był kupiony ze środków budżetu państwa, tylko z budżetu miasta Łodzi, a więc ze środków samorządowych. Zatem potrzeba zakupu środków transportu lotniczego była nabrzmiała wręcz, była pierwszą taką ważną potrzebą czy zadaniem, oczywiście obok wymiany sprzętu kołowego, transportowego. Policja używa mniej więcej 21 500 samochodów, a kupimy ponad 7000 pojazdów, czyli 1/3, włączając w to inne programy, oprócz programu modernizacji. W samej SG mamy ponad 3000 samochodów, a planujemy zakupić 1038. Generalnie taka jest skala tych zakupów. Nastąpiło przesunięcie, pozyskaliśmy też dodatkowe środki – powie o tym na pewno zastępca dyrektora Departamentu Budżetu pan Nowak – ale wydaje mi się, że zakup śmigłowców Black Hawk to jest duży sukces i będziemy dążyli do zakupu kolejnych śmigłowców dla Policji, dla SG. Zresztą pewne zamówienia już są w toku. SG na pewno o tym powie ustami swojego komendanta, zastępcy pani komendant, pani generał do spraw logistyki. To tyle tytułem wstępu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JarosławZieliński">Przesunięcia dokonują się oczywiście w ciągu każdego roku budżetowego tak, żeby w sposób racjonalny dokonywać tych wydatków, oczywiście zgodnie z planem, bo to nie mogą być jakieś zupełnie inne elementy zakupowe, śmigłowce są wyjątkiem, tylko jedne kupuje się wcześniej, drugie później dlatego, że wynika to z różnych uwarunkowań związanych choćby z zamówieniami publicznymi. Jakiś przetarg wyjdzie, inny nie wyjdzie na czas i trzeba go powtórzyć, w związku z tym nie ma sensu mrozić tych pieniędzy, żebyśmy ich nie wydali do końca roku i one potem nie zostały rozliczone i wydatkowane. Chcemy w 100% ten plan finansowy wykorzystać, budżet w wysokości 9200 mln zł na cztery służby na cztery lata trzeba wykorzystać w pełni, a jak pan przewodniczący wie, w budżecie są zapisane kwoty na poszczególne lata. Jeżeli następuje przesunięcie między latami, to trzeba tego dokonać, to musi być stosowna decyzja, to się nie dzieje z automatu, tylko zgodnie z ustawą o finansach publicznych i tego pilnujemy. Panie dyrektorze, proszę o uzupełnienie tego, co powiedziałem, a potem poproszę o udzielenie głosu szefom służb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarNowak">Dziękuję bardzo. Waldemar Nowak, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu. Potwierdzam spostrzeżenie pana przewodniczącego dotyczące przeniesienia środków. Szczegółowo zostało to opisane na str. 17 w punkcie 2 w podtytule: „zmiany podziału kwot pomiędzy przedsięwzięciami zgodnie z decyzjami Ministra Finansów”. Mamy tam: przeniesienie kwoty 4490 tys. zł z przedsięwzięcia „Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej” na „Sprzęt transportowy”, przeniesienie 74 433 tys. zł z przedsięwzięcia „Sprzęt informatyki i łączności” na „Sprzęt transportowy” oraz przeniesienie kwoty 13 567 tys. zł z przedsięwzięcia „Wyposażenie osobiste i ochronne” na „Sprzęt transportowy”. Jak pan zauważył, środki te pozwoliły na sfinansowanie przede wszystkim zakupu dwóch śmigłowców dla Policji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławZieliński">Jeśli można, to prosiłbym o udzielenie głosu komendantom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JarosławZieliński">Policja. Prosimy, panie komendancie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DariuszAugustyniak">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie dotyczące zasad podziału środków transportowych w reprezentowanej przeze mnie służby, generalnie na każdy rodzaj pojazdów są określone zarządzeniem komendanta normy należności. Jeżeli zakupujemy nowe pojazdy, to oczywiście każdorazowo sprawdzamy, jaki jest poziom procentowy wykorzystania tych norm należności i oczywiście w pierwszej kolejności uzupełniamy te braki, gdzie ten poziom procentowy jest najniższy. Chciałbym w tym miejscu dodać, szanowni państwo, że w roku 2018 udało się nam kupić naprawdę dużo pojazdów, których w polskiej Policji brakowało, czyli pojazdów wysokospecjalistycznych, pojazdów drogich. Nie było problemów z pojazdami podstawowymi, pojazdami oznakowanymi typu Kia Ceed itd., które są wykorzystywane przez funkcjonariuszy do codziennej służby patrolowo-interwencyjnej. Natomiast mieliśmy od dawna problem z pojazdami specjalistycznymi. Przypomnę tylko, że w roku 2018 udało się nam kupić sześć specjalistycznych pojazdów do przewozu materiałów niebezpiecznych, tzw. beczek pirotechnicznych, których koszt był przeogromny, bo wyniósł ponad 16 mln zł. Zakupiliśmy również furgony nieoznakowane, furgony mała więźniarka, autobusy, ambulanse poczty specjalnej, furgony patrolowe itd. Ten problem wynikał z tego, że wcześniej bardzo mocno wspierały nas samorządy w ramach sponsoringu 50/50, ale samorządy były zainteresowane współfinansowaniem pojazdów, które są widoczne na ulicach miast, gmin i dlatego najczęściej były kupowane pojazdy do tzw. zwykłej służby patrolowej. Mieliśmy ogromny problem z pojazdami drogimi, które są niezbędne, szczególnie dla służby kontrterrorystycznej. W tej chwili te pojazdy mamy i je wykorzystujemy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DariuszAugustyniak">Wracając do początku, naprawdę podział pojazdów jest uzgadniany z każdym komendantem wojewódzkim do spraw logistyki i myślę, że nie ma z tym żadnych problemów, natomiast być może – i to jest wniosek dla mnie – taka informacja powinna dotrzeć również do tych policjantów, którzy pełnią służbę na ulicach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JarosławZieliński">Prosiłbym o zabranie głosu pana komendanta PSP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LeszekSuski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo parlamentarzyści, szanowny panie ministrze, szanowni państwo, w PSP generalnie przesunięcia były marginalne. W 2017 r. zmniejszyliśmy inwestycje budowlane o 250 tys. zł na korzyść sprzętu informatyki i łączności. Po wichurach w 2017 r. mieliśmy uszkodzonych trochę środków łączności – chodzi o maszty – i akurat te środki finansowe były przydatne, a ponieważ inwestycje budowlane rozwijały się zgodnie z planem, nie były zagrożone, więc te 250 tys. zł przesunęliśmy na naprawę środków łączności. Natomiast w 2018 r. dla odmiany kwotę 2020 tys. zł, która była przeznaczona przede wszystkim na finansowanie środków transportu, przesunęliśmy na inny sprzęt, na drony. Po analizach okazało się, że ten nowoczesny sprzęt możemy wykorzystywać podczas akcji ratowniczo-gaśniczych takich jak podtopienia, powodzie, wichury, pożary lasów. Natomiast w tym samym okresie wygraliśmy trzy projekty unijne o wartości 603 mln zł i w ramach tych projektów zaplanowaliśmy zakup dużej liczby środków transportowych. W związku z tym przesunięcie kwoty 2020 tys. zł nie stanowiło żadnego problemu. Innych kwot nie przesuwaliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławZieliński">Jeśli można, panie przewodniczący, to poprosiłbym teraz panią gen. Gorzkowską ze Straży Granicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WioletaGorzkowska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowny panie ministrze, szanowni państwo, w kwestii zasad podziału sprzętu na poszczególne jednostki organizacyjne SG uprzejmie wyjaśniam, iż analogicznie do Policji głównym kryterium jest czas eksploatacji pojazdów czy sprzętu służbowego określony w zarządzeniu Komendanta Głównego SG w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem. Dla przykładu, jeżeli chodzi o samochody patrolowe, czas eksploatacji wynosi 8–10 lat, dla samochodów terenowych 8 lat. Powyższe wynika z faktu, że po 10 latach eksploatacji samochody osiągają przebieg powyżej 200 tys. km, a trudne warunki eksploatacyjne wynikające ze specyfiki służby w SG powodują, że zużycie eksploatacyjne pojazdu jest wyższe niż w przypadku pojazdów cywilnych i dalsze ich wykorzystanie generuje dodatkowe koszty. Na marginesie powiem, że na chwilę obecną w wyniku realizacji zakupów pojazdów w dwóch pierwszych latach funkcjonowania ustawy modernizacyjnej uzupełniliśmy, skompletowaliśmy pojazdy służbowe do 100% normy. Poza tym unowocześniliśmy, tzn. wymieniliśmy zużyty sprzęt i w efekcie średni wiek pojazdów został obniżony z 11 do 8 lat.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WioletaGorzkowska">W kwestii drugiej, dotyczącej zmian wykazanych w tabeli na str. 19, uprzejmie wyjaśniam, że w odniesieniu do SG przesunięcia dotyczą przeniesień środków pomiędzy latami, ale nie wpływają na wielkość wydatków w poszczególnych przedsięwzięciach. Główna korekta dotyczyła zmiany terminu dostawy śmigłowca z 2018 na 2019 r. ze względu na czasokres realizacji dostawy. Natomiast w wyniku przesunięcia zakupu śmigłowca nastąpiło przyspieszenie zakupu przewoźnych jednostek nadzoru nowego typu oraz samochodów, w tym wspomnianych już przeze mnie samochodów patrolowych i mikrobusów – z 2019 na 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JarosławZieliński">Prosiłbym jeszcze szefa SOP pana komendanta Krzysztofa Króla, zastępcę komendanta SOP. Służba ta nie ma terenowych struktur, ale pytanie było skierowane do wszystkich służb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofKról">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, mieliśmy zaplanowany zakup 12 sztuk środków transportu, które są wymienione na str. 64 – nie będę ich przytaczał – a zakupiliśmy 10 sztuk. Dwóch pojazdów nie zakupiliśmy ze względu na to, że oferent dostarczył pojazdy do naszej siedziby, ale nie można było ich odebrać z uwagi na specyfikację. Po sprawdzeniu okazało się, że został dostarczony towar niezgodny ze specyfikacją. Natomiast przesunięcia nastąpiły w zakresie sprzętu związanego z uzbrojeniem i techniką specjalną – nie udało się nam zakupić 25 sztuk karabinków z racji tego, że oferent nie był w stanie w końcowej fazie zrealizować tego zamówienia z przyczyn od niego niezależnych. W przypadku tych dwóch samochodów, które nie zostały zakupione, oczywiście oferent zapłaci karę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Sosnowski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewSosnowski">Króciutko. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, ja w kwestii informacji, którą przed chwilą uzyskaliśmy. W 2018 r. zwiększono wydatki na transport, a zmniejszono na trzy inne przedsięwzięcia. Czy z kolei w następnym roku zmniejszymy wydatki na transport i oddamy środki, które miały być przeznaczone na te przedsięwzięcia, czy raczej pozostanie tak jak teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Pan przewodniczący Marek Wójcik, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Chciałbym zwrócić uwagę na sposób zakupu samochodów dla Policji, o czym trochę mówił pan gen. Augustyniak, dlatego że ta informacja, to sprawozdanie zawiera moim zdaniem ciekawą informację, z której wynika, że jakieś 460 samochodów to były samochody kupione stricte ze środków pochodzących z programu modernizacji, ze środków przewidzianych na transport dla Policji, natomiast aż 759 samochodów zostało zakupionych we współfinansowaniu z samorządem. Jak do tego dołożymy samochody, których zakup był współfinansowany przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska, to jest już 821 samochodów. W związku z tym nie zapominajmy o wkładzie jednostek samorządu terytorialnego w modernizację Policji. Wiem, że państwo współfinansujecie zakup tych samochodów, natomiast myślę, że bez wsparcia jednostek samorządu terytorialnego byłoby znacznie trudniej modernizować tę flotę. A modernizacja bez wątpienia, tak jak zresztą zaznaczał pan minister, jest potrzebna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie widzę zgłoszeń, dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JarosławZieliński">My się, panie przewodniczący, dosyć długo zastanawialiśmy nad tym, jak do zagadnienia współfinansowania podejść, bo z jednej strony program modernizacji jest programem rządowym, finansowanym z budżetu państwa, a z drugiej strony chciałoby się kupić jak najwięcej sprzętu, który jest potrzebny Policji i innym służbom. Uznaliśmy więc, że trzeba takie rozwiązanie również przewidzieć, żeby to współfinansowanie było możliwe i ono jest realizowane. Tam gdzie samorządy chcą partycypować w kosztach zakupu, zwłaszcza środków transportu, bo na ogół do tego to się odnosi, tam z tego korzystamy. Jest wiele samorządów, które bardzo chętnie podejmują takie inicjatywy, chcąc zwiększyć w ten sposób potencjał służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na ich terenie, ale są też niestety takie, które często z powodów politycznych – niestety ja te przykłady obserwuję, z bólem zresztą – odmawiają tego, chociaż wcześniej współfinansowały. To nie są dobre postawy, więc jeżeli możecie państwo jako opozycja nawet swoich samorządowców nastrajać pozytywnie do tego typu działań, to róbcie to, bo jak czasem mówimy, dłużej klasztora niż przeora, prawda? Ludzie się zmieniają, formacje się zmieniają, a bezpieczeństwo jest dla wszystkich, więc dobrze by było realizować te programy i te projekty z jak największym efektem.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JarosławZieliński">Natomiast jeżeli chodzi o przesunięcia, że gdzieś tam zmniejszono wydatki, i pytanie, czy w przyszłym roku nastąpi zwiększenie: raczej tak, z zasady planujemy przesunięcia w drugą stronę, chyba że okaże się, że ocena sytuacji zmieni się na tyle, że taka potrzeba nie będzie już w pełni zgłoszona przez samą służbę. Życie nie stoi w miejscu, jest dynamiczne, wszystko się zmienia, więc trzeba elastycznie reagować na te potrzeby. Aczkolwiek oczywiście program modernizacji ma swoje ramy i w tych ramach musimy się zmieścić, jeżeli chodzi o rodzaje wydatków. Czy pan dyrektor chce coś do tego dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WaldemarNowak">Chciałem tylko dodać, że program modernizacji w swoich zapisach ustawowych daje zarówno ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, jak i ministrowi finansów możliwość dokonywania płynnych zmian. Jak pan minister powiedział, ze względu na różne sytuacje, m.in. związane z prowadzonymi przetargami, jak było powiedziane w odniesieniu do SOP, pewne firmy się nie wywiązują ze swoich obowiązków jako dostawcy i wtedy musimy reagować, żeby środki były efektywnie wydawane. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JarosławZieliński">Jeżeli nie ma pytań, to ja bym jeszcze prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JarosławZieliński">Żeby była symetria w stenogramie – bo na początku zapowiedziałem wątek, a potem go nie podjąłem, żeby skrócić wypowiedź, a chodziło o posterunki Policji – chcę powiedzieć o fali likwidacji posterunków Policji. Jak się okazało po dokładnym przeliczeniu, w tamtych latach rząd naszych poprzedników zlikwidował nawet więcej, niż na początku mieliśmy to w danych, bo okazało się, że niektóre posterunki powoływano i zaraz potem likwidowano. Łącznie zlikwidowano aż 477 posterunków, zdecydowanie więcej niż połowę istniejących, zostało ich mniej niż 400. Postulaty dotyczące ich odtwarzania, czyli tego, żeby Policja była blisko, były powszechne. Dotychczas reaktywowaliśmy 103 posterunki Policji i oczywiście będziemy reaktywować kolejne, tylko problem polega teraz na tym, że nie ma budynków, bo te budynki, które wcześniej służyły posterunkom, w znacznej części zostały przeznaczone na inne cele. W związku z tym tam, gdzie stwierdzamy, że jest taka potrzeba, gdzie analiza przestępczości wskazuje na taką potrzebę, gdzie jest zaangażowanie samorządów, społeczności lokalnej, tam budujemy nowe obiekty. Głównie chodzi o to, żeby te wszystkie czynniki były ze sobą połączone, żeby wszechstronnie analizować te potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JarosławZieliński">W programie modernizacji przewidzieliśmy kwotę 100 mln zł na budowę nowych posterunków Policji. W roku 2016 planowaliśmy te przedsięwzięcia i wydawało się wtedy, bo były inne ceny budowlane, że uda się wybudować około 100 posterunków, że posterunek będzie kosztował mniej więcej 1 mln zł. Taki przeciętny posterunek, zresztą chcieliśmy budować takie typowe posterunki, żeby za każdym razem nie wykładać środków na projektowanie, żeby to było tańsze. Niestety ceny rynkowe wzrosły i aż tylu posterunków za tę kwotę nie zbudujemy, za każdym razem jest to inna kwota z przetargu, ale w tej chwili około 50 posterunków jest w budowie, 52 posterunki są w budowie. Oczywiście po zakończeniu tych inwestycji przekażemy je na siedziby tych nowych, odtwarzanych albo tworzonych posterunków, bo mapa posterunków też trochę się zmienia. Życie jest dynamiczne, są miejsca, gdzie następuje więcej osiedleń, powstaje większa miejscowość czy osiedle, gmina, zwiększa się liczba mieszkańców, a w innym miejscu jest odwrotnie i w związku z tym jest dynamika przesuwania się zagrożeń. Musi więc to być traktowane elastycznie i za każdym razem osobno, indywidualnie analizowane. Ale chcemy te posterunki w dalszym ciągu odtwarzać i jestem przekonany, że to się nie zakończy na programie modernizacji, który jest w tej chwili realizowany, bo te potrzeby będą na pewno też występowały w przyszłości. Nie jest prawdą – z panem posłem Wójcikiem na ten temat polemizujemy, on tego nie powiedział dzisiaj, ale mówił przy innych okazjach, więc wolę od razu na to odpowiedzieć, na sali sejmowej często wymieniamy poglądy na ten temat – więc to jest tak, że pozornie wyglądać może, że tam, gdzie nie ma posterunków, tam przestępczość nie wzrasta, a może nawet maleje. Pozornie tak, ale tak naprawdę jest inaczej, dlatego że jak nie ma Policji, to nie ma komu rejestrować zdarzeń. Nie zawsze Policja przyjeżdża z większej miejscowości, nie zawsze są zgłoszenia, kiedy obywatele wiedzą, że zanim Policja dojedzie, to jest już musztarda po obiedzie, bo przestępca uciekł i nikt go nie złapie. To samo dotyczy wykroczeń drogowych. Jest cały szereg sytuacji, które nie są rejestrowane, kiedy nie ma komu tego czynić.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JarosławZieliński">Dlatego prowadzimy bardzo szczegółowe analizy i robią to komendanci na różnych szczeblach, żeby wiedzieć, jak to jest. Natomiast na pewno obecność posterunku Policji, fakt, że Policja jest blisko mieszkańców, powoduje, że jest lepsze rozpoznanie zagrożeń, środowisk przestępczych. Działa to też na pewno psychologicznie, prewencyjnie i odstraszająco przynajmniej na drobnych przestępców, a te drobne przestępstwa są bardzo uciążliwe, ich skutki są czasem też bardzo poważne. Dlatego póki będziemy odpowiadać za sprawy bezpieczeństwa, nikt nas nie przekona, że posterunki nie są potrzebne. Ta fala likwidacyjna była absolutnie błędna, absurdalna, bezsensowna, nie była przeprowadzona żadna analiza, która by wskazywała, jak to będzie, kiedy tych posterunków będzie o tyle mniej. A spośród 800 ponad 400 zlikwidowanych to jest ogromna skala. Protestowali wtedy przecież samorządowy, nie tylko prawicowi, ale i platformiani, najróżniejsi, o różnych barwach politycznych, protestowali mieszkańcy. Mało tego, posłowie PO też tego nie akceptowali tak naprawdę, bo pamiętam dyskusje podczas posiedzeń Komisji, a wasz rząd PO–PSL te posterunki likwidował. To, że PO likwidowała posterunki w małych miejscowościach, to ja mniej się temu dziwię, ale że PSL, partia rzekomo ludowa godziła się i popierała jako koalicjant likwidację posterunków swojego elektoratu, to naprawdę można wyrazić tylko wielkie zdumienie. Mam nadzieję, że ta sprawa jest już poza nami, jest przeszłością. Odtwarzamy posterunki, potrzebne są kolejne miejsca, gdzie one będą funkcjonować, i cieszymy się z tego, że program modernizacji pozwolił na odtworzenie tych stu kilku posterunków i pozwoli na odtworzenie kolejnych pięćdziesięciu kilku.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#JarosławZieliński">Będziemy także poszukiwali źródeł finansowania – czy to w budżecie poza programem modernizacji, czy w przyszłym programie, bo i taki jest zapowiedziany. W porozumieniu ze stroną społeczną zapisaliśmy, że chcemy przygotować wspólnie ze związkami zawodowymi – prace już trwają – trzeci etap modernizacji służb mundurowych, który nazwałem programem rozwoju. Nazwa się przyjęła, bardzo się z tego cieszę, pewnie się utrwali. Chodzi o to, żeby to, co teraz zostało, zostanie zrealizowane jako unowocześnienie, wzmocnienie potencjału, mogło posłużyć do działań, które przyniosą rozwój tym służbom – taki przyszłościowy rozwój zarówno w sferze materialnej, jak i w sferze kapitału ludzkiego.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#JarosławZieliński">Chcemy też przewidzieć kolejne podwyżki, bo te podwyżki pochodzące z ustawy modernizacyjnej i ze środków spoza ustawy były oczywiście znaczące, ale jednak na pewno trzeba przewidywać kolejne działania w tej sferze, bo przecież wszystko jest w ruchu i na pewno wzrost uposażeń, wynagrodzeń jest jednym z warunków skuteczności działania służb w zakresie bezpieczeństwa. To, że te wskaźniki, które przywołałem na wstępie, są dzisiaj takie, to też się nie bierze znikąd, samo się to nie zrobiło. To właśnie jest doinwestowanie służb, umotywowanie funkcjonariuszy podwyżkami i racjonalną polityką kadrową, to jest etos służb i funkcjonariuszy, który się umacnia i na który bardzo mocno stawiamy.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#JarosławZieliński">Stulecie powstania polskiej Policji Państwowej jest tutaj szczególnym momentem, chcemy to mocno akcentować i czynimy to w tym roku, ale będziemy też czynić to zawsze. Profesjonalizm i etyka służb to jest wielka sprawa, dobry sprzęt, nowoczesne narzędzia, nowoczesne metody, żeby przestępców wyprzedzać najlepiej o parę kroków. Sukcesy, jakie polska Policja i inne służby mają w tej chwili, świadczą o tym, że wszystko poszło w naprawdę dobrą stronę i społeczeństwo to docenia, ale to musi być ciągła troska. To nie jest kwestia jednej kadencji, troski, tylko to musi być dłuższe, bardziej perspektywiczne działanie. Stąd właśnie program rozwoju, ten trzeci krok modernizacyjny i my go, panie przewodniczący, wykonamy, jeżeli wyborcy nam pozwolą. A sądzę, że pozwolą, wykonamy ten krok, bo jak mówiliśmy po pierwszej ustawie modernizacyjnej w 2007 r., że potrzebna jest kolejna, druga, to ją właśnie realizujemy – wtedy, kiedy możemy, kiedy jesteśmy przy władzy. I tę trzecią też zrealizujemy.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#JarosławZieliński">Co będzie dalej, to już trudno przewidywać, bo nikt nie jest profetą, żeby przewidywać, co będzie za lat kilka czy kilkanaście. To wszystko wymaga stałego dofinansowywania, umacniania tego potencjału, bo chyba nikt nie ma wątpliwości, że bezpieczeństwo – i tym chcę zakończyć – jest jedną z najważniejszych wartości. My tę wartość mamy, ceńmy ją i proponuję, żebyśmy na tyle, na ile się da, ponad podziałami politycznymi troszczyli się o to dobro. Czy ktoś jest z takiej czy innej partii, czy też nie ma poglądów, to korzysta z bezpieczeństwa, chce być bezpieczny, chce, żeby dzieci bezpiecznie chodziły do szkoły, żeby każdy z nas był bezpieczny w miejscu zamieszkania, żeby można było bezpiecznie uczestniczyć w imprezach masowych itd., itd. To wszystko to jest bardzo skomplikowana sprawa. Zbudowaliśmy służbę kontrterrorystyczną w Policji – bardzo ważny kolejny krok, to jest drugi krok na tym polu do ustawy o działaniach antyterrorystycznych, którą wprowadziliśmy w 2016 r. Zobaczcie państwo, że przez lata nie było takiej ustawy. Powołaliśmy zespół, odchodząc od władzy w 2007 r., i co się stało w ciągu tych lat? Nic się nie stało, przyszliśmy i nie było nic, pusto, zero. Podjęliśmy szybkie działania, a otoczenie coraz bardziej niebezpieczne, terroryzm się zbliżał do polskich granic – niedaleko przecież, wypadki w Niemczech, w innych krajach europejskich pokazywały, że to już nie jest zabawa, to jest poważna sprawa, której trzeba przeciwdziałać. Dzięki tej ustawie jest też bezpieczniej, ileś osób (nie będę ujawniał – ile, bo to nie jest może wskazane w tej chwili) usunęliśmy z Polski, bo niosły ze sobą zagrożenia natury terrorystycznej. Bez tej ustawy byłoby to bardzo mocno utrudnione. Nie chcę już tego rozwijać, bo trochę wyszedłem poza temat, ale proszę o szerszą refleksję, pokutę, którą robimy, wzmacniając nasze służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo, bo to nie jest samo dla siebie, to nie jest nawet dla samych funkcjonariuszy. Dla nich też to jest oczywiście, ale to jest dla naszego wspólnego bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Przepraszam państwa, jeszcze słowo chciałbym wspomnieć na temat, który został poruszony podczas dyskusji dotyczącej posterunków. Staram się rozmawiać z policjantami, którzy są – może użyję takiego słowa – funkcjonariuszami liniowymi w powiatach, w gminach i myślę, że warto zwrócić uwagę na to, co oni mówią, bo dyskusja na temat tego, czy radiowóz, nawet nowoczesny, dojedzie czy nie dojedzie, toczyła się w Polsce. Rzeczywiście na terenie powiatu radiowóz policyjny może dojechać i nawet patrolować daną gminę, tylko oprócz tego, że radiowóz policyjny dojedzie, to często zapominamy o tym, że policjanci to też są ludzie, którzy przez kilka godzin dziennie pracują w Policji, często mają dyżury wieczorne, niedzielne, o różnych porach dnia i w różnych porach roku, również zimą. I zwrócono mi uwagę – to jest taka ciekawostka – że jednak ważne jest istnienie pewnego zaplecza, niejako za plecami policjanta, że jest toaleta, że jest miejsce, gdzie można wysłuchać człowieka, jest miejsce na zrobienie kawy, kuchenka. To, w jakich warunkach pracuje czy to funkcjonariusz Policji, czy SG, jest niezwykle istotne. Proszę państwa, zdarzało się, że policjanci konsumowali w radiowozie, bo w bardzo małych miejscowościach często w ogóle nie było restauracji czy baru. Istnienie tego socjalnego zaplecza na posterunkach Policji jest niezwykle istotne, bo wszyscy jesteśmy ludźmi. To poprawia nie tylko komfort pracy policjantów, ale też osób, które na takim posterunku się znajdą w pewnych okolicznościach. Zerknąłem przed sekundką na odległości i np. w moim powiecie odtworzono posterunek w miejscowości Łyse, która jest oddalona od Ostrołęki dokładnie o 36 km, a według Google Maps można tam dojechać w 30 min. Dojazd zajmujący 30 min to nie jest długo, ale oddalić się na interwencję o 36 km i patrolować miejscowość, nie mając posterunku na miejscu, było co najmniej dziwne.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Każdy inaczej postrzega te posterunki. Samorządowy postrzegali likwidację posterunku jako degradację miejscowości, ten, kto potrzebował interwencji policjanta, pytał, czy z radiowozu lub motocykla interwencja jest szybka. Mogła być szybka. Ale jest jeszcze kwestia pracy samych policjantów. Rozmawiam z policjantami i istnienie posterunku jest kluczowe z punktu widzenia pewnej cywilizacji, pewnej kultury interwencji i to też jest niezwykle ważne. Bardzo się cieszę z tej informacji, którą podała pani komendant, że 52 posterunki są w trakcie budowy. To jest niezwykle ważne. Odbudowujemy obecność państwa polskiego i dajemy policjantom szansę na pracę w warunkach adekwatnych do XXI wieku.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, warto też zwrócić uwagę na aspekt zewnętrzny, zagraniczny. Program modernizacji doprowadził do sytuacji, w której dzisiaj, jeżeli chodzi o służby takie jak straż pożarna, SG i Policja, jesteśmy pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Jeżeli nasze służby uczestniczą w akcji czy na Morzu Egejskim, tam, gdzie był kryzys migracyjny, czy w Szwecji, tam gdzie były pożary, to sprzęt i wyposażenie każdej z tych trzech służb jest na najwyższym poziomie. Nie tylko nie odbiegamy od poziomu krajów europejskich zachodnich, ale często w niektórych komponentach nasze wyposażenie i fachowe przygotowanie policjantów czy funkcjonariuszy PSP lub SG jest wyższe, lepsze niż kraju, który nas przyjmuje. Trzeba o tym bardzo jasno powiedzieć, bo słyszymy o tym w rozmowach z gośćmi zagranicznymi czy ze służbami innych państw, które nas proszą o interwencję. I za to też bardzo serdecznie dziękuję, gratuluję, bo akurat w tych obszarach możemy się poszczycić bardzo nowoczesnym wyposażeniem. To jest powszechnie komentowane w krajach, w których nasze służby goszczą, i to bardzo mocno służy państwu polskiemu, bo stajemy się równorzędnym partnerem dla naszych zagranicznych przyjaciół. Możemy również prosić o pomoc wtedy, kiedy my się znajdziemy w trudnej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, mamy druk nr 3421 i sprawozdanie Komisji Administracji, którego sentencją jest przyjęcie przez Komisję informacji z druku nr 3421. Rozumiem, że jest zgoda wszystkich członków Komisji co do przyjęcia sprawozdania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Pozostaje jeszcze tylko kwestia upoważnienia posła do przedstawienia stanowiska Komisji, także bardzo proszę o zgłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#EdwardSiarka">Jeżeli można, to zgłaszam pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są inne zgłoszenia? Nie ma. Dziękuję, wyrażam zgodę. Rozumiem, że jest zgoda na przyjęcie sprawozdania z taką sentencją, że Komisja przyjmuje informację ministra. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, przechodzimy do realizacji punktu 3, tj. do rozpatrzenia informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat wykorzystania potencjału polskiego przemysłu, gwarantującego bezpieczeństwo państwa przy realizacji ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”. Częściowo tę dyskusję już rozpoczęliśmy. Czy jest wola zabrania głosu ze strony pana ministra? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, bardzo krótko, parę słów, bo dłuższy materiał został przekazany na ręce pana przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JarosławZieliński">Realizacja zadań przewidzianych programem modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020 dzięki zapewnieniu znacznych środków finansowych umożliwia również polskim firmom udział w przedsięwzięciach, bo więcej zamówień to więcej możliwości. To z kolei przekłada się na utrzymanie i rozwój polskiego przemysłu, musi to mieć wpływ i znaczenie siłą rzeczy. Oby tylko polskie firmy potrafiły z tego korzystać. Polskie firmy oferujące asortyment związany z obszarem obronności i bezpieczeństwa państwa wykazują znaczne zainteresowanie dostarczaniem swoich produktów dla Policji, SG, PSP i SOP. Służby resortu spraw wewnętrznych i administracji, dokonując różnego rodzaju zakupów, zobligowane są do przestrzegania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zwłaszcza art. 7 ust. 1 ustawy dotyczącego zasady równości wykonawców, obowiązującej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Czasem padają pytania: a dlaczego nie wygrała polska firma? Musi być tu stosowany przepis o konkurencyjności. Czasem byśmy chcieli, oczekiwali, a czasem nie ma takiej polskiej firmy, która przystąpiłaby do przetargu, bo nie jest w stanie spełnić warunków. Ale nierzadko się zdarza, że polskie firmy konkurują na tym rynku i wygrywają przetargi, tylko musi to być oczywiście taki przetarg, jakiego wymaga ustawa o zamówieniach publicznych. Zgodnie z treścią przywołanego artykułu postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest przygotowywane i przeprowadzane w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Oczywiście można filozofować, czy ta uczciwa konkurencja jest uczciwa wtedy, kiedy wielkie podmioty zagraniczne przystępują do postępowania, a polskie dotąd nie miały szansy wyrosnąć, ale przepis jest przepisem, te reguły muszą być stosowane. Służby, dokonując zamówień, tych przepisów muszą przestrzegać i przestrzegają, a nadzorujący to resort spraw wewnętrznych i administracji musi to kontrolować.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#JarosławZieliński">Wybierając instytucje oferujące sprzęt oraz inne produkty niezbędne do funkcjonowania służb MSWiA, uwzględnia się także fakt posiadania przez podmiot ubiegający się o wykonanie zlecenia publicznego odpowiedniego doświadczenia oraz dysponowania przez niego potencjałem technicznym i osobowym, gwarantującym wykonanie danego zamówienia. Oczywiście to też jest wymóg ustawy. Wśród przedsiębiorców współpracujących z Policją – tu mamy największe zamówienia – można wymienić wiele firm polskich, które przystępują do ogłaszanych przetargów i te przetargi wygrywają. Te firmy zostały wymienione w materiale, który państwo otrzymaliście poprzez sekretariat Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W przypadku zakupów dokonywanych przez pozostałe służby, poza Policją, też można odnotować zauważalny udział polskich firm. Można nawet powiedzieć, że znaczny, ale zawsze jest dyskusja, co to znaczy „znaczny” – zauważalny na pewno. SG zakupiła wyposażenie osobiste, specjalistyczne oraz umundurowanie służbowe ze środków programu modernizacji od 11 polskich dostawców. SOP w 2018 r. zaopatrywana była w niezbędny sprzęt, wyposażenie i umundurowanie od 5 polskich podmiotów. Z kolei PSP oraz ochotnicze straż pożarne od polskich dostawców kupują samochody pożarnicze. PSP w 2018 r. zakupiła 14 samochodów, a OSP 375 sztuk samochodów. W tym roku obserwujemy te zamówienia, pod koniec roku zostaną one również podsumowane. Polscy dostawcy zaopatrywali także PSP w ubrania specjalne – obecnie w Polsce funkcjonuje około 10 takich producentów.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#JarosławZieliński">Proszę państwa, możemy tylko sobie życzyć, żeby polskie firmy się rozwijały, żeby korzystały z tych zamówień, z tych środków, które są oferowane w ustawie modernizacyjnej, żeby korzystały z innych zamówień, w innych resortach. Życzymy tego Polsce, naszej ojczyźnie, żeby potencjał naszych przedsiębiorstw był coraz większy, ale oczywiście musimy stosować się do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych i w każdym przypadku to jest pewien rygor czy ramy postępowania, które muszą być uwzględnione. Nie chcę rozwijać szczegółowo tej informacji, ponieważ ona została przedstawiona wcześniej i państwo mogliście się z nią zapoznać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są pytania w tym zakresie? Dziękuję bardzo, nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu 4 – mam wrażenie, że w dużym stopniu też go omówiliśmy. Rozpatrzenie informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat planów dotyczących wykorzystania środków pochodzących z „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017–2020”, a przeznaczonych na remonty starych i budowę nowych komend Policji.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy jest wola uzupełnienia tej informacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JarosławZieliński">Jeżeli można, panie przewodniczący, żeby nie zanudzać państwa swoim głosem, poproszę panią dyrektor Małgorzatę Borowik o to, żeby troszeczkę ten temat przybliżyła. Myślę, że ma tyle interesujących informacji, że jak to skróci, to będzie ciekawe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MałgorzataBorowik">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Oczywiście mówiliśmy o małych posterunkach Policji, ale przecież realizowane są też duże inwestycje w większych miastach, więc z ciekawością byśmy wysłuchali tej części informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MałgorzataBorowik">W pierwszym etapie programu modernizacji rozpoczęliśmy 195 zadań inwestycyjnych. Z poprzednich lat przejętych było około 25 zadań, czyli gros zadań, które się rozpoczęły w 2017 r., były już zadaniami wprowadzanymi w ramach programu modernizacji. W tej chwili planujemy realizację 318 zadań i mamy przygotowaną listę 44 zadań na różnym poziomie – to są komendy powiatowe, komisariaty oraz posterunki Policji. W tej chwili są prowadzone prace, uzgodnienia w zakresie przejęcia działek, przygotowania programów funkcjonalno-użytkowych oraz wykonywania dokumentacji technicznej. Problem przy realizacji zadań inwestycyjnych polega na tym, że pierwszy okres przygotowania zadania, czyli od przejęcia działki poprzez przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego zgodnie z rozporządzeniem, następnie programu inwestycyjnego zajmuje średnio około 2,5 roku, a w przypadku dużych inwestycji nawet do 3 lat. I faktycznie ten taki bardzo widoczny efekt, który chcielibyśmy osiągnąć w roku 2019, to spośród 318 zaplanowanych przedsięwzięć, doliczając do tego zadania, które będą się pojawiały w roku 2020, planujemy zakończyć 121 zadań inwestycyjnych. Wśród tych 121 zadań tylko niewielka grupa dotyczy pierwszego etapu, czyli przygotowania dokumentacji projektowej. Generalnie zadań planowanych do zakończenia, do przekazania do użytkowania w tym roku, czyli czystych efektów rzeczowych, które pojawią się w jednostkach Policji, będzie około 94. Na dzień dzisiejszy zadania, które są realizowane, przebiegają przy w miarę zachowanym poziomie płynności, mimo że borykamy się z problemami w zakresie czy to inspektorów nadzoru budowlanego, czy inspektorów branży sanitarnej. Jednak to jest ten element, z którym musimy sobie poradzić, żeby te inwestycje mogły być realizowane i żeby przebiegały zgodnie z planem. Niemniej jednak wszystko wskazuje na to, tak jak już wspomniałam, że uda się osiągnąć założony efekt rzeczowy w postaci 121 zadań, z czego blisko 94 to będą czyste efekty rzeczowe, czyli nowe komendy, nowe komisariaty – albo budowane od podstaw, albo przechodzące bardzo daleko idący proces modernizacji z uwzględnieniem środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. W przypadku termomodernizacji przyjęliśmy taką koncepcję, że nie ograniczamy się jedynie do termomodernizacji zewnętrznej obiektów, tylko w ramach wydatków niekwalifikowanych obejmujemy remontem pomieszczenia wewnętrzne, znajdujące się w środku, czyli praktycznie przeprowadzamy kompleksowy remont całego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MałgorzataBorowik">Na następny rok planujemy zakończenie w ramach programu modernizacji 96 zadań. Na dzień dzisiejszy planujemy praktycznie 25 zadań, w tym roku będą podpisywane umowy na rozpoczęcie procesu budowlanego na około 30 zadań, które siłą rzeczy będą kończone w latach 2021–2022 i tych zadań planujemy tylko 25. Wszystkie działania, które podjęliśmy, skoncentrują się na tym, żeby jak najszybciej zakończyć rozpoczęte zadania inwestycyjne w taki sposób, żeby osiągnąć jak najlepszy efekt rzeczowy. Jednocześnie wiemy, że im dłużej na budowie przebywa wykonawca, tym większe koszty takiego zadania inwestycyjnego. W ramach posiadanych środków mamy do czynienia z dużą alokacją środków na zadania inwestycyjne, bo w tym roku to jest rekordowa kwota ponad 600 mln zł, która zostanie wydana w ramach środków z budżetu państwa oraz z rezerwy celowej. Przez cały czas w płynny sposób przesuwamy środki pomiędzy różnymi zadaniami inwestycyjnymi, tam, gdzie jest taka możliwość, żeby jak najszybciej osiągnąć efekty, natomiast oczywiście pojawiają się sytuacje, kiedy inwestycja jest zagrożona, gdzie okres realizacji zadania przeciąga się w czasie.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#MałgorzataBorowik">Tak jak wspomniałam, generalnie 318 zadań jest wpisanych do planu inwestycyjnego na lata 2017–2020. Należy podkreślić, że w ramach programu modernizacji my realizujemy czyste inwestycje, czyli to, co powoduje wzrost majątku Skarbu Państwa, ulepszenie majątku Skarbu Państwa. Żadne zadanie remontowe w jednostkach Policji nie jest w tej chwili realizowane w ramach programu modernizacji. Jak już wspomniałam, generalnie zadania dotyczą komend powiatowych, komisariatów Policji. W niewielkim stopniu są to modernizacje komend wojewódzkich, ale to są naprawdę niewielkie nakłady tam, gdzie mamy ewentualnie podpisane umowy związane z dofinansowaniem w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Cały strumień środków został skierowany na poziom lokalny, czyli komisariaty, posterunki, komendy powiatowe Policji. Nie chciałabym państwa zanudzać liczbą zadań, które są realizowane w poszczególnych województwach. Myślę, że 318 zadań plus perspektywa, że 50 zadań jest już przygotowanych i na hasło, że są środki finansowe, możemy je już wprowadzić do planu inwestycyjnego, w sumie około 360–370 zadań inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ciągu 4 lat, w tym niewielka liczba zadań, które przejdą do finansowania na rok 2021, to jest bardzo dobre podsumowanie programu modernizacji.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#MałgorzataBorowik">Szczegółowymi informacjami oczywiście dysponuję, takie materiały mam przy sobie. Państwo posłowie często pytacie, w jakim województwie jakie zadanie jest realizowane, więc taki wykaz również posiadam i szczegółowych informacji mogę udzielić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Mam pytanie uzupełniające, bo ciekawy jestem, czy państwo macie takie sytuacje jak np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, że ze względu na wysokie wymogi – bo przy komendzie Policji powinny być stawiane wysokie wymogi w stosunku do firm, co do jakości wykonania tych obiektów – nikt się nie zgłasza do przetargu albo państwo rozwiązujecie umowę w trakcie inwestycji i firma schodzi z budowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MałgorzataBorowik">Jak najbardziej tak, takie sytuacje się zdarzają. W tej chwili są realizowane dwa zadania inwestycyjne na terenie województwa podkarpackiego, gdzie mimo że firma w momencie podpisywania umowy wskazywała, że ma bardzo dobrą płynność finansową, doszło do rozwiązania konsorcjum i wykonawca, który realizuje zadanie inwestycyjne, praktycznie fakturuje szybciej, aniżeli to było planowane, żeby utrzymać płynność finansową. Robimy wszystko, współpracujemy z wykonawcami, żeby do takich sytuacji nie dochodziło, ale mamy też inwestycję na szczeblu komendy głównej, którą realizowaliśmy w jednym z naszych obiektów, gdzie wykonawca zszedł z budowy i proces inwentaryzacji, wprowadzenia nowego wykonawcy spowodował wydłużenie realizacji zadania. W latach 2017–2018 mieliśmy np. takie przypadki na terenie województwa dolnośląskiego, gdzie wykonawca zszedł z dużej budowy komendy miejskiej w Wałbrzychu, ale w tej chwili mamy już wyłonionego drugiego wykonawcę, który w miarę płynnie przejął to zadanie inwestycyjne i jest ono realizowane. Oczywiście że mamy problemy z przetargami właśnie dlatego, że nasze obwarowania są bardzo wysokie, bo zabezpieczenie należytego wykonania robót, wadium, które musi być wpłacone przez firmę, to są dodatkowe obciążenia dla wykonawców. Koledzy w terenie często słyszą: my z wami nie chcemy współpracować – strona zachodnia jest tu klasycznym przykładem – pójdziemy na drugą stronę, tam nam zapłacą w euro i nie ma tam takich kar, takich obwarowań jak u nas. Staramy się sobie z tym radzić, rozmawiamy z wykonawcami, komendy zachęcają, informują, próbują docierać do jak najszerszego kręgu wykonawców, żeby do naszych przetargów przystępowali.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#MałgorzataBorowik">Niewątpliwie największym problemem jest wzrost cen i tak jak np. po stronie wschodniej drastycznego wzrostu cen usług budowlanych nie odnotowujemy, to po stronie zachodniej ten wzrost wynosi nawet około 30–40%. Staramy się to spinać, płynnie przesuwając środki i liczymy się z tym, że ze względu na sposób finansowania nie będziemy mogli przyspieszyć tych 25 zadań, tylko będziemy musieli je trochę przesunąć ze względu na koszty. Ale każde zadanie inwestycyjne jest oddzielnie analizowane i za każdym razem jest przedkładana panu generałowi rekomendacja z pełną notatką, jak te koszty się zmieniają, jakie są możliwości negocjacji cen. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są pytania? Nie ma pytań. Rozumiem, że informacja została przyjęta, więc na tym byśmy wyczerpali porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji. Bardzo proszę, jest jeszcze jeden głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MarcinKubica">Marcin Kubica, prezes Zarządu Lubawa S.A., przedstawiciel krajowego przemysłu. Z dużym zainteresowaniem i uznaniem przysłuchiwałem się tej dyskusji. Lubawa S.A, szanowni państwo, to grupa polskich przedsiębiorstw, polski kapitał, 70 lat tradycji w służbie naszej ojczyźnie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo kraju. Firma generalnie o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa kraju mocą decyzji Rady Ministrów. W ramach programu modernizacji, o którym państwo rozmawiacie, realizujemy dostawy praktycznie dla każdej ze służb – wymieniane kamizelki kuloodporne dla Policji, SG, skokochrony, systemy namiotowe dla straży pożarnej itd., itd. Natomiast ja chciałbym ze strony przemysłu jakby zgłosić pewien postulat, pytanie związane ze statusem przedsiębiorców realizujących te dostawy. Otóż Lubawa S.A. to przedsiębiorstwo będące częścią systemu o nazwie Program Mobilizacji Gospodarki. To jest system, który funkcjonuje pod egidą Ministerstwa Obrony Narodowej i który w ramach swoich założeń definiuje określone zadania np. na wypadek działań wojennych, które nie daj Boże obejmą teren naszego kraju. W ramach tego programu przydzielane są przedsiębiorcom określone zadania, a jednocześnie są identyfikowane ich możliwości w danym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#MarcinKubica">Mam pytanie, które kieruję do ogółu, bo powiem szczerze, nie bardzo wiem, do kogo personalnie mogę je skierować. Czy w ramach procesu ustawodawczego czy np. działań rządu rozważane są analogiczne rozwiązania związane z bezpieczeństwem wewnętrznym, czyli z jednej strony identyfikacją realnego potencjału produkcyjnego krajowego przemysłu, powiązanego z programem czy to modernizacji, czy też realnych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym? Uważam, że tego typu systemowe rozwiązania pozwalają na identyfikację tego przemysłu, który jeszcze nam się ostał, bo nie ukrywam, że w wielu obszarach niestety, ale ten rzekomo krajowy dostawca, który oferuje systemy dla służb obecnych na tej sali, to często jest dystrybutor, który tak naprawdę dostarcza systemy pochodzące spoza granic naszego kraju. Mamy jeszcze organiczne kompetencje, które w kraju istnieją i się rozwijają – i nie mamy się czego powstydzić, tak jak pan przewodniczący wspomniał – natomiast myślę, że identyfikacja takich kompetencji, zebranie ich w całość mogłoby zaprocentować w sytuacji nie daj Boże jakiegoś dużego zagrożenia związanego z kryzysem wewnętrznym, np. falą uchodźców czy katastrofą naturalną. Identyfikacja takich potrzeb i jednocześnie nakładanie na przedsiębiorców zadań związanych z utrzymywaniem określonych kompetencji w tym zakresie pozwoli na zaspokojenie zwiększonych potrzeb w sytuacji takiego zagrożenia. Program Mobilizacji Gospodarki, o którym wcześniej wspomniałem, nie dotyczy tego typu sytuacji, on dotyczy działań wojennych. Natomiast ja mówię o sytuacji innej, która tego typu rozwiązań nie obejmuje.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#MarcinKubica">To jest moje pytanie, swoisty postulat, który zgłaszam jako obywatel tego kraju i przedstawiciel przemysłu. Myślę, że mówię też w imieniu pozostałych przedsiębiorstw, które w tym systemie uczestniczą, bo często spotykamy się i dyskutujemy na ten temat. Uważamy, że tego typu rozwiązanie byłoby naprawdę pomocne, bo dla nas jako przedsiębiorstw istotne jest to, żeby wpisywać się w oczekiwania służb – nie tylko poprzez zapoznawanie się z bardzo cennym i godnym uznania narzędziem, jakim jest wieloletni program modernizacji, o którym państwo rozmawiacie, ale również mówienie o pewnych perspektywach potencjalnych potrzeb, które mogą w takich sytuacjach, o których mówię, się pojawiać.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#MarcinKubica">Jednocześnie korzystając z tego, że pan przewodniczący udzielił mi głosu – bardzo dziękuję – pragnę też poinformować, że przybywam do państwa z pewnego przedsięwzięcia, które obecnie odbywa się na terenie Warszawy, a konkretnie w Nadarzynie w Ptak Warsaw Expo, gdzie odbywają się duże, globalne, jeśli chodzi o uczestników, targi pomocy humanitarnej połączone z konferencją i forum. Odbywa się to pod egidą Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a dzisiaj na tych targach pojawił się również pan prezydent Andrzej Duda, którego miałem zaszczyt gościć na naszym stoisku. Dlaczego mówię o tej imprezie? Dlatego, że mówimy tam o szeroko pojętej pomocy humanitarnej, co do której definiowane są możliwości krajowego przemysłu. My na tych targach – mówię my, ponieważ Lubawa S.A. jest partnerem strategicznym tej imprezy – gościmy wszystkie organizacje pomocowe z całego świata, począwszy od Organizacji Narodów Zjednoczonych. Zaszczycił nas swoją obecnością m.in. pan Marc Lowcock, zastępca sekretarza generalnego ONZ, odpowiedzialny za pomoc humanitarną z poziomu tej organizacji. Są wszystkie największe organizacje pomocowe z całego świata, o łącznym budżecie ponad 60 mld dolarów. Są też polskie organizacje pomocowe, są największe NGO-sy z całego świata, jest bardzo silna reprezentacja administracji rządowej. Z tego miejsca dziękuję Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii, które tam na miejscu stworzyło stanowiska, gdzie szkolą polski przemysł, jak dostarczać produkty czy usługi dla organizacji pomocowych. Natomiast dlaczego ja o tym mówię? Ponieważ uważam, że to jest miejsce warte odwiedzenia i serdecznie państwa w imieniu organizatorów na tę imprezę zapraszam, ponieważ tam na miejscu toczy się dyskusja…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Mogę prosić o terminarz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarcinKubica">Dzisiaj, jutro i pojutrze odbywa się ta impreza. To są po pierwsze targi, po drugie konferencja i po trzecie forum, które dzisiaj prowadził m.in. pan minister Czaputowicz. Jak mówiłem, pan prezydent Andrzej Duda, który jest patronem tej imprezy, przed wylotem do Stanów Zjednoczonych zaszczycił nas swoją obecnością. I tam na miejscu rozmawiamy, prezentujemy i rozważamy kwestie szeroko pojętej pomocy humanitarnej. Jest to największa tego typu impreza w tej części Europy, pierwsza w historii naszego kraju i mam nadzieję, że nie ostatnia. Myślę, że dla przedstawicieli służb interesująca, bo krajowy przemysł prezentuje tam swoją ofertę.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#MarcinKubica">Dziękuję za udzielenie głosu i prosiłbym o odpowiedź odnoszącą się do pierwszego wątku. Nie ukrywam, że dla mnie osobiście jest to sprawa o znaczeniu niemalże strategicznym, gdyż to jest kwestia naszej służby dla ojczyzny, bo my naszą rolę firmy o znaczeniu strategicznym traktujemy też jako służbę, nie tylko jako przywilej. To jest przede wszystkim obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że jest to pewien postulat mający na celu stworzenie systemu, który byłby wzorowany na tym istniejącym w obszarze obrony narodowej. Bez wątpienia jest to cenny głos, wpisany do protokołu Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji, który może posłużyć jako element wkładu do zapytania czy interpelacji poselskiej, ale też i ciekawostka wtedy, kiedy będziemy dyskutowali nad planem pracy Komisji, bo nie wiem, czy na gorąco jesteśmy w stanie skomentować. Warto byłoby sięgnąć do tego dokumentu, który istnieje w obszarze obrony narodowej. Rozumiem, że to nie jest jakiś tajny dokument?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#EdwardSiarka">Jeżeli można, panie przewodniczący, to myślę, że powinniśmy to wpisać jako jeden z tematów do planu pracy naszej Komisji. To jest ciekawy element, na który mało zwracamy uwagę, a wydajemy wielkie pieniądze na różnego rodzaju zakupy, więc możemy się zastanowić, w jaki sposób zagospodarować je na naszym rynku wewnętrznym. Taki pomysł się już tutaj pojawił swego czasu, przypominam sobie, że w Komendzie Głównej PSP dyskutowano, w jaki sposób uregulować kwestię zakupów samochodów, czy może uruchomić linię, która by taki produkt typowo polski miała. Mieliśmy kiedyś taki dobry samochód, którym był Jelcz, brakowało może kabiny i myśli technologicznej, która by to pociągnęła… Nie chcę tego rozwijać, bo się włączy pan komendant i będzie miał dużo do powiedzenia w tym temacie, ale dobrze, że pan rzucił tę myśl, bo wydaje mi się, że to jest temat, na który powinniśmy dyskutować. W jaki sposób, również w kontekście programu modernizacji, wspierać polską gospodarkę? Często pilnujemy tylko dokumentów, procedur, żeby wszystko grało, a nie zastanawiamy się nad tym, co możemy jeszcze zrobić, żeby wspierać rodzimy przemysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy ze strony państwa posłów są jeszcze głosy? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarcinKubica">Ja tylko gwoli wyjaśnienia, żebym był dobrze zrozumiany. Ja jakby nie przekładałem tego bezpośrednio na kwestie zakupu, ja mówię o kwestii definiowania potencjalnych potrzeb w tym zakresie, identyfikowania tychże przez poszczególne obszary i przydawania w tym zakresie – mocne słowo, ale użyję go – obowiązków rodzimemu przemysłowi, ażeby zdefiniować te obszary i obłożyć przemysł obowiązkami utrzymywania określonych kompetencji i mocy w zakresie wytwarzania konkretnych rodzajów wyrobów i technologii. Szanowni państwo, to jest klasyczny przykład w sytuacji realizowanych zamówień publicznych – jak kojarzę umowy, które zawieramy z poszczególnymi służbami – siły wyższej. W sytuacji, jeśli wystąpi katastrofa naturalna czy jakieś duże zjawisko naruszające bezpieczeństwo wewnętrzne, eliminowane są możliwości stabilnych dostaw chociażby komponentów do produkcji, czyli mamy do czynienia z zamieraniem danej kompetencji. Natomiast utrzymywanie tych mocy w jakiś sposób, identyfikowanie przez służby państwa swoistych zagrożeń, które z tym się wiążą, spowoduje, że będzie można to udrożnić. To się dzieje w MON, ja z racji naszej roli w Programie Mobilizacji Gospodarki biorę udział w cyklicznych tzw. grach wojennych organizowanych przez MON i Sztab Generalny Wojska Polskiego, gdzie są symulowane określone działania. Na przykład ta część Polski jest objęta działaniami wojennymi i macie, droga Lubawo, takie to a takie zadanie – jak je zrealizujecie? Jakie są zagrożenia? Mówcie nam o tym. Gdzie są wąskie gardła? – pyta sztab, pyta MON. Uważam, że z punktu widzenia bezpieczeństwa wewnętrznego identyfikacja tego typu sytuacji wydaje się być również zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>