text_structure.xml
19 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dzień dobry państwu. Witam państwa na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Ponieważ mamy dwusetne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w tej kadencji jej członków zachęcam do korzystania z wody gazowanej, która przypomina szampana.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, bardzo serdecznie witam przedstawicieli rządu – panią minister Renatę Szczęch oraz pana ministra Piotra Wawrzyka.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">W porządku obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, podpisanej w Lyonie dnia 9 kwietnia 2019 r. (druk nr 3392).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, ponieważ jest to pierwsze czytanie, w tej chwili przeprowadzimy debatę ogólną. Czy pani minister reprezentuje stronę rządową?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RenataSzczęch">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę o wprowadzenie i przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję panie przewodniczący. Wysokie Komisje, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić krótką informację. Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej Interpol jest organizacją, której celem jest zapewnienie i rozwój współpracy organów policyjnych w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości. Stanowi największą międzynarodową organizację policyjną oraz bardzo ważne forum współpracy policyjnej państw, zwłaszcza tych, które nie należą do Unii Europejskiej. Działalność Interpolu koncentruje się w szczególności na: zwalczaniu przestępczości zorganizowanej oraz przestępczości narkotykowej, zwalczaniu przestępczości gospodarczej, w tym cyberprzestępczości, poszukiwaniu sprawców przestępstw, zwalczaniu terroryzmu, zwalczaniu handlu ludźmi oraz przestępczości seksualnej, w tym skierowanej przeciwko nieletnim oraz zwalczaniu nielegalnego obrotu dobrami kultury.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RenataSzczęch">Podstawą prawną działania Interpolu jest Statut, uchwalony w 1956 r., który Polska ratyfikowała w dniu 23 czerwca 2015 r. Statut przewiduje możliwość organizacji Konferencji Regionalnych pomiędzy sesjami Zgromadzenia Ogólnego Interpolu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RenataSzczęch">Podczas 45. Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu w Austrii delegacja polskiej Policji, na podstawie upoważnienia udzielonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zadeklarowała organizację przez Polskę 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu. Polska została oficjalnie wskazana jako organizator w trakcie 46. Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu odbywającej się we Francji w 2018 r.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RenataSzczęch">Celem związania się Rzeczypospolitej Polskiej Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej – Interpol dotyczącej przywilejów i immunitetów podczas 47 Europejskiej Konferencji Regionalnej jest zapewnienie prawidłowego i niezakłóconego przebiegu tego wydarzenia, zaplanowanego w dniach 29–31 maja 2019 r. w Katowicach.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#RenataSzczęch">Zobowiązania przyjmowane przez Rząd RP na mocy umowy z Interpolem wynikają z dokumentów przyjętych przez Zgromadzenie Ogólne Interpolu i stanowiących część dorobku prawnego organizacji, uznanego przez Polskę wraz z ratyfikacją jej Statutu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#RenataSzczęch">Zgodnie ze wskazanymi dokumentami, państwo goszczące zawiera z Interpolem obowiązującą tymczasowo, do czasu zakończenia Konferencji, umowę dotyczącą przywilejów i immunitetów. Umowa taka zawiera w szczególności: zapewnienie, aby wizy były wydawane bezpłatnie i bez zbędnej zwłoki (art. 2 ust. 2); przyznanie organizacji i jej pracownikom na czas trwania Konferencji niektórych przywilejów i immunitetów, jakie zwyczajowo przysługują członkom organizacji międzynarodowych, w tym: przyznanie organizacji immunitetu jurysdykcyjnego i egzekucyjnego w sprawach cywilnych, administracyjnych i karnych (art. 3), zapewnienie nietykalności archiwów i korespondencji organizacji (art. 4); przyznanie niektórych przywilejów i immunitetów uczestnikom Konferencji, w tym: immunitetu chroniącego przed aresztowaniem, zatrzymaniem i konfiskatą bagażu osobistego, immunitetu jurysdykcyjnego w związku z czynnościami wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji, nietykalności dokumentów (art. 7) oraz zwolnienie z należności celnych materiałów niezbędnych do realizacji Konferencji.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#RenataSzczęch">Przekazany przez Sekretariat Generalny Interpolu projekt Umowy był zgodny ze wzorem przyjętym przez Zgromadzenie Ogólne Interpolu w trakcie 37 sesji w Cancun w 2004 r. Umowa nie wprowadza trwałych zmian do polskiego porządku prawnego i nie narusza obowiązujących krajowych, unijnych oraz międzynarodowych regulacji prawnych. Przywileje i immunitety są przyznawane jednorazowo, w ograniczonym zakresie, wyłącznie na potrzeby organizacji i udziału w 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej Interpolu – jak wspomniałam, zaplanowanej na dni 29–31 maja 2019 r.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#RenataSzczęch">Wejście w życie umowy nie pociągnie za sobą bezpośrednich skutków społecznych i gospodarczych ani politycznych. Jest niezbędne dla realizacji zobowiązań międzynarodowych podjętych względem Interpolu, w tym organizacji wspomnianej 47. Konferencji Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#RenataSzczęch">Umowa nie rodzi bezpośrednich skutków finansowych dla budżetu państwa, ustanawia jednak zobowiązanie do podjęcia wszelkich stosownych środków dla zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej z tytułu szkód spowodowanych na osobach zaangażowanych lub uczestniczących w pracach konferencji, a także wszelkich szkód spowodowanych nieumyślnie w odniesieniu do lokali lub pojazdów przez uczestników konferencji. Ewentualne zobowiązania Rządu RP powstałe na skutek realizacji przepisów umowy zostaną pokryte ze środków zabezpieczonych w ramach limitu wydatków części 42 – Sprawy wewnętrzne, bez konieczności jego zwiększania.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#RenataSzczęch">Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową nastąpi przez ratyfikację za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, tj. w trybie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przedmiot umowy, tj. przyznanie przywilejów i immunitetów należy, bowiem, do materii ustawowej. Umowa wprowadza m.in. zwolnienia podatkowe niewynikające obecnie z wiążących Polskę umów międzynarodowych. Zwolnienia te nie wynikają również z treści przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też wprowadzenie tych przepisów do polskiego porządku prawnego wymaga zastosowania ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#RenataSzczęch">W imieniu rządu proszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji umowy. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję pani minister. Mamy za sobą uzasadnienie projektu, przedstawionego przez przedstawiciela wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Obecnie przechodzimy do debaty i pytań posłów w sprawie ogólnych zasad projektu. Proszę, pan przewodniczący Sosnowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, pani minister, Wysokie Komisje, Polska zgłosiła chęć zorganizowania takiej konferencji już w 2017 r. W 2018 r. nastąpiło potwierdzenie. Konferencja odbędzie się w maju br., natomiast umowa została podpisana 9 kwietnia. Proszę mi powiedzieć, co jest powodem tak późnego podpisania porozumienia między Rządem RP a Interpolem – w dniu 9 kwietnia, tj. na miesiąc przed jakże poważnym zamierzeniem. Wydaje mi się, że okres na zatwierdzanie takiego dokumentu jest bardzo krótki. Co jest przyczyną tego, że tak późno podpisano porozumienie? Czy brak było woli ze strony Interpolu? Czy my stosunkowo późno wystąpiliśmy o podpisanie porozumienia? Myślę, że państwo zgodzicie się ze mną, że czasu zostało nam niewiele. Dobrze, że jest dodatkowe posiedzenie Sejmu, bo zabrakłoby czasu na przyjęcie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Bardzo się cieszę, że konferencja odbywa się w Polsce. Szczególnie cieszę się, że odbywa się w Katowicach, ponieważ jest to moje rodzinne miasto. Poza tym Katowice są bardzo dobrze przygotowane do organizacji tego typu wydarzeń. Od czasu, gdy dysponujemy nowoczesną infrastrukturą kongresową, takich wydarzeń w Katowicach jest coraz więcej. Mam nadzieję, że w przyszłości w Katowicach tego typu wydarzeń będzie dużo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekWójcik">Chciałbym zapytać, ilu uczestników konferencji państwo się spodziewają. Wszystkie kategorie uczestników będą objęte przywilejami immunitetowymi. Dlatego chciałbym wiedzieć, jak dużej grupy będzie to dotyczyło. Przywileje są rzeczywiście wyjątkowe. Przywileje i immunitety są czymś wyjątkowym w polskim prawie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarekWójcik">Pani minister ma rację mówiąc, że przywileje i immunitety mają charakter wyjątkowy i czasowy – związany z organizacją konferencji. Niemniej w art. 1 umowy jest również postanowienie o tym, że przywileje i immunitety będą miały zastosowanie nie tylko w czasie konferencji, ale także przez okres 60 dni po jej zakończeniu. Czy jest to standardowe rozwiązanie przewidziane również w innych umowach? Podejrzewam, że jest to kwestia zakończenia konferencji. Natomiast wydaje mi się, że 60 dni to stosunkowo długi okres. Chciałbym od państwa usłyszeć trochę więcej informacji o tym, dlaczego w umowie znalazł się taki czas. Oczywiście chciałbym, żeby uczestnicy konferencji byli w Polsce jak najdłużej, natomiast nie sądzę, że będą aż 60 dni po jej zakończeniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, mam krótkie pytanie dotyczące ewentualnych kosztów związanych z ubezpieczeniem. Rozumiem, że takie koszty, zgodnie z umową, będziemy ponosić. Czy państwo w jakiś sposób oszacowali te koszty?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MirosławSuchoń">Generalnie z uzasadnienia wynika, że w zasadzie umowa jest pewnego rodzaju wzorem stosowanym w przypadku organizacji tego typu spotkań. Czy jest dokładnie taka jak we wzorze? Czy były jakieś modyfikacje? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Nie widzę więcej zgłoszeń. Były trzy pytania. Bardzo proszę panią minister o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RenataSzczęch">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Dziękuję za zadane pytania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RenataSzczęch">Termin zawarcia umowy wynikał z ustaleń z Interpolem. Wynikało to z prowadzonych ustaleń w zakresie daty, miejsca i ogólnych zapisów. Były to kwestie, które określono w ostatniej chwili ze względu na zobowiązania MOPK-Interpol.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RenataSzczęch">Umowa nie budziła większych zastrzeżeń. Jest umową standardową. Nie przewiduje żadnych rozwiązań, które wychodzą poza umowy tego rodzaju. Nie przewiduje się również żadnych szczególnych rozwiązań. Termin zawarcia umowy pozostawał po stronie Interpolu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#RenataSzczęch">Dostosowaliśmy się do wszystkich wniosków zgłaszanych przez Interpol. Nie budziły naszych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#RenataSzczęch">Przewidywana liczba uczestników wynosi ok. 180 ekspertów. W tej chwili mamy zgłoszenia ponad tę liczbę – 184 osoby potwierdzone. Koszt ubezpieczenia 1 osoby wynosi ok. 30 zł. Środki zabezpieczone są w części 42 budżetu.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#RenataSzczęch">Pan poseł pytał o okres 60 dni. Chcę powiedzieć, że ten zapis standardowo stosowany jest w tego rodzaju umowach. Okres 60 dni dotyczy delegatów, którzy zostają dłużej. Mówimy o okresie z lekkim zapasem. Nie chcemy zamykać tego terminu do 30 dni. Czasem są ustalenia lub inne spotkania, które odbywają się w dłuższym okresie. Co do zasady standardowo przyjmuje się okres 60 dni. Przyjęliśmy go bez zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. Zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Dziękuję. Przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 2? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechMiller">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, zgodnie z przepisem art. 2 ustawa miałaby wchodzić w życie z dniem ogłoszenia. Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz niektórych innych aktów prawnych, standardowe vacatio legis wynosi 14 dni. Oczywiście ten termin może być wydłużony. W ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych jednocześnie przewidziane są przypadki, w których dopuszczalne jest skrócenie vacatio legis poniżej 14 dni, czy wręcz wejście w życie ustawy z dniem ogłoszenia, tak jak ma to miejsce w przypadku procedowanego projektu. Należy dodać, że w ustawie wyspecyfikowane są przesłanki skrócenia vacatio legis – np. przemawia za tym ważny interes państwa. Jednocześnie zasady demokratycznego państwa prawnego nie mogą stać temu na przeszkodzie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechMiller">Mając na względzie pewną specyfikę ustaw wyrażających zgodę na ratyfikowanie przez Prezydenta RP umów międzynarodowych, w mojej ocenie w odniesieniu do tych ustaw takie przesłanki powinny być również brane pod uwagę przy skracaniu vacatio legis, tj. jak ma to miejsce w tym przypadku.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WojciechMiller">Konkludując, moja uwaga ma na celu zwrócenie państwa uwagi na to, że przy ocenie konstruowania wejścia w życie ustawy z dniem ogłoszenia, powyższe przesłanki powinny być również brane pod uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Rozumiem, że takie przesłanki zachodzą, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję panie przewodniczący. Organizacja konferencji jak najbardziej potwierdza takie przesłanki. Organizowanie jej w Polsce jest podkreśleniem ważnego interesu naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Nie ma poprawek w zakresie art. 2. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekWójcik">Mówiąc szczerze przy wielu ustawach staram się zwracać uwagę na kwestie związane z vacatio legis. Natomiast widzimy, że w interesie Polski leży organizowanie tego typu wydarzeń. Sposób komplikacji życia i czasu potrzebnego dla różnych organów na przygotowanie się do konferencji nie będą wymagające. Raczej nie będziemy składać poprawki w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekWójcik">Myślę, że ze strony przedstawiciela wnioskodawcy lub sprawozdawcy Komisji byłoby uczciwe przekazanie informacji w drugim czytaniu o ważności sprawy i wystąpienie z prośbą o skrócenie typowego (14 dni) vacatio legis. Uważam, że byłoby to uczciwe potraktowanie posłów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całości projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArturKucharski">Za 28 głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Kto jest przeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie jest przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArturKucharski">Nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Pozostało nam ustalenie posła sprawozdawcy. Czy pan poseł Piotr Kaleta wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PiotrKaleta">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy jest zgoda połączonych Komisji? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>