text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyPolaczek">Szanowni państwo, w imieniu pana przewodniczącego Arkadiusza Czartoryskiego pozwolę sobie rozpocząć posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyPolaczek">Witam wszystkich zgromadzonych, panie i panów posłów, wszystkich gości na czele z podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, panią Renatą Szczęch. Witam także szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, pana Rafała Rogalę. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urzędu do Spraw Cudzoziemców, którzy towarzyszą pani minister oraz szefowi urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyPolaczek">Dzisiejszy porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw. Za chwilę oddam głos pani minister Szczęch. Po uzasadnieniu, po odbyciu pierwszego czytania, co mam nadzieję w dniu dzisiejszym przebiegnie sprawnie, powołamy podkomisję, która w najbliższych tygodniach przygotuje sprawozdanie, żeby na następnym styczniowym posiedzeniu już cała Komisja mogła przyjąć sprawozdanie. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Jeżeli nie ma, to proszę panią minister o krótkie uzasadnienie projektu, według pani uznania. Potem poproszę państwa posłów o ewentualne pytania, jeżeli będą. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RenataSzczęch">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowne panie posłanki, panowie posłowie, mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach, który ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych, odbycia studiów, szkoleń, udziału w wolontariacie, programach wymiany młodzieży szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz podjęcia pracy w charakterze au pair. Dyrektywa ta zastępuje dwie obowiązujące dotychczas dyrektywy, dyrektywę w sprawie warunków przyjmowania obywateli państw trzecich w celu odbywania studiów, udziału w wymianie młodzieży szkolnej, szkoleniu bez wynagrodzenia lub wolontariacie oraz dyrektywę w sprawie szczególnej procedury przyjmowania obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RenataSzczęch">Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjęcia rozwiązań prawnych dotyczących wjazdu i pobytu cudzoziemców w wymienionych celach, czyli w celu prowadzenia badań naukowych, odbywania studiów, odbywania szkoleń, udziału w wolontariacie w ramach programu wolontariatu europejskiego. Zasady przyjmowania wolontariuszy uczestniczących w wolontariacie innym niż wolontariat europejski, młodzieży szkolnej uczestniczącej w wymianie szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia pracy w charakterze au pair nie podlegają obowiązkowemu wdrożeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RenataSzczęch">Projektowane zmiany przewidują wprowadzenie przepisów, które będą regulować instytucje zatwierdzania jednostek przyjmujących w rozumieniu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPolaczek">Przepraszam bardzo, pani minister. Bardzo proszę o skupienie i uwagę, żeby nie było takiego pogłosu, ponieważ przeszkadza to w spokojnym wysłuchaniu pani minister. Bardzo proszę panie i panów posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RenataSzczęch">Proponuje się ustanowienie instytucji zatwierdzania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostek prowadzących studia, jednostek organizujących staż i jednostek organizacyjnych, na rzecz których cudzoziemcy będą wykonywać świadczenia jako wolontariusze. Zmianie uległa instytucja zatwierdzania jednostek naukowych. W odniesieniu do jednostek prowadzących studia obowiązek zatwierdzania nie będzie jednak dotyczył uczelni akademickich, publicznych uczelni zawodowych, uczelni wojskowych, uczelni służb państwowych oraz uczelni prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe. Zatwierdzanie instytucji szkolnictwa wyższego, zresztą szeroko koordynowane, konsultowane z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jest dozwolone dla państw członkowskich na mocy art. 15 dyrektywy 2016/801. Ma ono służyć przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom migracyjnym, jakie mogą towarzyszyć przyjmowaniu cudzoziemców w ramach reżimu dyrektywy. Nie jest to zatem zatwierdzanie instytucji szkolnictwa wyższego związane z samym ich funkcjonowaniem. Negatywnymi przesłankami zatwierdzenia, dopuszczalnymi w świetle celu całej dyrektywy, są przesłanki związane z brakiem godzenia w takie wartości o znaczeniu powszechnym jak: obronność, bezpieczeństwo państwa, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz interes Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RenataSzczęch">Wdrożenie powyższej dyrektywy wiąże się z potrzebą dodania nowych celów, dla których wydawane są wizy, czyli odbycie stażu oraz udział w programie wolontariatu europejskiego, a także wprowadzenie zmian w zakresie przepisów regulujących udzielanie zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, w celu prowadzenia badań naukowych oraz dla członków rodzin obywateli Rzeczypospolitej Polskiej lub cudzoziemców. Projektowana ustawa wprowadza podstawy prawne dla udzielania zezwoleń na pobyt czasowy dla stażystów oraz pobyt czasowy dla wolontariuszy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RenataSzczęch">Ponadto zmianie ulegają przepisy regulujące udzielanie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności, ponieważ art. 25 powyższej dyrektywy umożliwia studentom oraz naukowcom pozostanie na terytorium państwa członkowskiego w celu poszukiwania zatrudnienia lub założenia działalności gospodarczej po zakończeniu studiów lub okresu badań naukowych. Projektowane zmiany mają również na celu uporządkowanie regulacji dotyczących korzystania przez cudzoziemców z różnych rodzajów mobilności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do czego nie zawsze konieczne jest uzyskanie zezwolenia na pobyt czasowy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RenataSzczęch">Na Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców nakładane są obowiązki informacyjne względem Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także innych państw członkowskich, związanych z korzystaniem z różnego rodzaju mobilności cudzoziemców na terenie Polski. Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców zostanie również wyposażony w nową kompetencję do wydawania decyzji o sprzeciwie od form mobilności. Dopiero w przypadku braku wydania przez ów organ decyzji w określonym terminie cudzoziemiec będzie uprawniony do korzystania z owego uprawnienia, czyli uprawnienia mobilności na terytorium Polski.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RenataSzczęch">Projekt ustawy przewiduje również rozwiązania prawne mające na celu wyeliminowanie tzw. turystyki pobytowej, które to zjawisko zostało dostrzeżone przez organy polskie na przestrzeni szczególnie roku 2017. Polega ona na składaniu wniosków o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy przez obywateli państw trzecich, najczęściej nieeuropejskich, np. Iraku, Bangladeszu Pakistanu czy Indii, którzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przebywają bardzo krótko, zazwyczaj na podstawie wizy Schengen, wydanej przez inne państwo obszaru Schengen. W związku z tym proponuje się dodanie dwóch nowych przesłanek odmowy wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia odpowiednio zezwolenia na pobyt czasowy i pracę oraz zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, które będą zależne od tego, na jakiej podstawie cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w chwili złożenia wniosku o udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy określonego rodzaju.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RenataSzczęch">Nowe przesłanki pozwolą na wyeliminowanie przypadków skutecznego inicjowania postępowań w czasie pobytów krótkoterminowych, motywowanych w rzeczywistości tylko tym, żeby został złożony ów wniosek. Są to rodzaje zezwolenia na pobyt czasowy, które są związane bezpośrednio z celem pobytu, jakim jest wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RenataSzczęch">Podsumowując, wdrożenie powyższej dyrektywy do polskiego porządku krajowego ma na celu doprecyzowanie procedur związanych z wymienionymi zezwoleniami. Bardzo proszę o przyjęcie powyższego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyPolaczek">Bardzo dziękuję, pani minister, za wprowadzenie do projektu zawartego w druku nr 3072. Czy są jakieś propozycje, pytania, uwagi ze strony pań i panów posłów? Czy ktoś ma nieodpartą chęć zadania pytania? Jeżeli nie, zamykam pierwsze czytanie projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyPolaczek">Przechodzimy teraz do powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyPolaczek">Ze strony Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość proponuję pięciu uczestników w dziewięcioosobowej podkomisji. Proponuję panią poseł Filipiak, pana posła Hajosa, pana posła Kurzępę, panią poseł Siarkowską oraz zgłaszam moją osobę, Jerzy Polaczek. Chciałbym również zgłosić reprezentanta Polskiego Stronnictwa Ludowego, pana posła wiceprzewodniczącego Sosnowskiego. Zgadza się pan?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewSosnowski">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyPolaczek">Proszę teraz o zgłoszenie dwóch kandydatur ze strony Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej. Pan poseł przewodniczący Wójcik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Zgłaszam panią poseł Annę Nemś i pana posła Józefa Lassotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyPolaczek">Mam pytanie, czy jest przedstawiciel klubu Kukiz'15. Czy jest przedstawiciel Nowoczesnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyMeysztowicz">Pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyPolaczek">Pan poseł Mirosław Suchoń. Mamy dziewięcioosobowy skład. Jak rozumiem, pan poseł Meysztowicz uzgodnił, że pan poseł Suchoń wyraża zgodę, która zostanie dostarczona pisemnie z uwagi na jego nieobecność.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyPolaczek">Zamykam dzisiejsze posiedzenie, które dotyczyło pierwszego czytania ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyPolaczek">Przegłosujemy jeszcze skład podkomisji. Kto jest za powołaniem podkomisji w wymienionym składzie? Nie ma sprzeciwu. Skład Komisji został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JerzyPolaczek">Proszę teraz pilnie członków podkomisji o zbliżenie się do stołu prezydialnego w celu wyłonienia przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JerzyPolaczek">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>