text_structure.xml 13.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam szanownych państwa. Jest sześć minut po osiemnastej. Posiedzenie było zaplanowane na godz. 18.00. Witam wszystkich państwa. Witam serdecznie pana ministra Pawła Muchę, reprezentującego na posiedzeniu naszych Komisji pana prezydenta, wraz ze współpracownikami. Witam serdecznie panią poseł Bożenę Borys-Szopę, przewodniczącą sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam serdecznie wszystkich państwa, panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, w dniu dzisiejszym porządek dzienny posiedzenia Komisji przewiduje jeden punkt, a mianowicie pierwsze czytanie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa (druk nr 2797).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 40 ust. 1 regulaminu Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, Marszałek Sejmu skierował przedstawiony przez pana prezydenta projekt ustawy do naszych Komisji w celu jego rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, ustawa jest krótka. Ponieważ jesteśmy w trakcie pierwszego czytania, zanim przystąpimy do rozpatrzenia projektu artykułami – myślę, że tak wystarczy – poproszę pana ministra o przedstawienie projektu zgodnie z wymogami pierwszego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełMucha">Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, Wysokie Komisje, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, mam zaszczyt przedstawić, jak powiedział pan przewodniczący, w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, projekt ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełMucha">Pan prezydent wielokrotnie podkreślał jak istotny jest udział polskich żołnierzy i funkcjonariuszy w misjach poza granicami kraju. Między innymi w liście skierowanym z okazji Święta Weterana w maju 2018 roku pan prezydent wskazywał, że biorąc udział w misjach, udowadniamy, iż Polska jako część wspólnoty międzynarodowej nie izoluje się od problemów bezpieczeństwa światowego. Uczestnicząc w nich, zdobywamy szacunek i uznanie sojuszników. Ponosząc trudy i koszty związane z zaangażowaniem żołnierzy polskich w działania poza granicami kraju, możemy sprawdzić się w warunkach bojowych, przećwiczyć interoperacyjność z sojusznikami i uczyć się od nich. Jednocześnie pan prezydent zaznaczył, iż misje to nie tylko zdobywanie doświadczenia bojowego, to także rozłąka z najbliższymi, a niekiedy również ludzkie dramaty. Polacy, żołnierze, funkcjonariusze wielu służb, ale też pracownicy cywilni udają się w miejsca konfliktów i wojen, żeby służyć sprawie pokoju. Ich udział w misjach był i jest wyrazem najwyższego oddania i poświęcenia dla ojczyzny. Zawsze pamiętajmy o ich ofierze, a myśląc o niej pochylajmy z wdzięcznością głowę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełMucha">Pan prezydent bardzo wyraźnie podkreśla, że niezwykle ceni wsparcie weteranów i ich rodzin przez organizacje pozarządowe. Obejmował patronatem Ogólnopolski Program Pomocy Systemowej – Koalicja: Razem dla Bohaterów czy organizowane przez Fundację Dorastaj z Nami projekty realizujące program stypendialny. Podkreślał istotę misji upamiętnienia i zadośćuczynienia ludziom, którzy są bohaterami Polski, którzy w służbie dla swoich bliźnich byli gotowi oddać życie i zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PawełMucha">Wsłuchując się we wszystkie głosy, jakie docierają do pana prezydenta od weteranów oraz od stowarzyszeń i organizacji skupiających weteranów i poszkodowanych, Narodowa Rada Rozwoju, która jest gremium opiniodawczo-doradczym przy Prezydencie RP...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MagdalenaKochan">Przepraszam, panie ministrze. Proszę państwa, chciałabym prosić o wyciszenie rozmów na sali, ewentualnie przeniesienie ich, jeżeli są konieczne, do kuluarów. Będę bardzo wdzięczna. Pozwólcie panu ministrowi uzasadnić projekt ustawy. Czy mogę państwa prosić? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełMucha">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Narodowa Rada Rozwoju, jako forum konsultacyjno-doradcze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, rekomendowała panu prezydentowi przygotowanie zmian w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełMucha">Od strony merytorycznej celem przedłożonego projektu ustawy jest nowelizacja art. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, zawierającego definicję weterana. Projekt modyfikuje tę definicję, umożliwiając ubieganie się o przyznanie statusu weterana osobom przebywającym wielokrotnie na misjach krótszych niż przewidują to obecne przepisy ustawy. Zgodnie bowiem z art. 2 ustawy w brzmieniu obecnie obowiązującym, weteranem działań poza granicami państwa może być osoba, która brała udział, na podstawie skierowania, w działaniach poza granicami państwa w ramach misji pokojowej lub stabilizacyjnej kontyngentu policyjnego, kontyngentu Straży Granicznej, zadań ochronnych Biura Ochrony Rządu i Służby Ochrony Państwa lub zapewnienia bezpieczeństwa państwa, nieprzerwanie przez okres, na jaki została skierowana, jednak nie krócej – uwaga – niż przez okres sześćdziesięciu dni bądź, zgodnie z pkt 2, w ramach grupy ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej, łącznie przez okres nie krótszy niż sześćdziesiąt dni. Tym samym statusu weterana na gruncie obecnie obowiązującej regulacji nie mogą uzyskać osoby biorące udział nawet kilkakrotnie w misjach i kontyngentach bądź wyjeżdżające w celu wykonywania zadań ochronnych dawniej Biura Ochrony Rządu, obecnie Służby Ochrony Państwa lub zapewniania bezpieczeństwa państwa na okresy krótsze niż sześćdziesiąt dni.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełMucha">Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 2 pkt 1 polegającą na wprowadzeniu dodatkowego sposobu określania udziału w działaniach poza granicami państwa, umożliwiającego ubieganie się o status weterana. Obok tego, co jest obecnie, czyli sześćdziesięciodniowego okresu nieprzerwanej służby, proponuje się dodanie kryterium posiadania łącznie co najmniej dziewięćdziesięciu dni służby, ustalanej w wyniku zsumowania okresów służby. Jeżeli takie zsumowanie będzie prowadziło do tego, że jest ponad dziewięćdziesiąt dni służby, taka osoba także będzie mogła ubiegać się o nadanie statusu weterana. Wiemy, że są tego rodzaju misje zagraniczne, są tego rodzaju czy to żołnierze, czy to funkcjonariusze, którzy wielokrotnie wyjeżdżali za granicę, narażali swoje życie, a status weterana był dla nich nieosiągalny właśnie z uwagi na to, że nie spełniali wymogu sześćdziesięciu dni nieprzerwanego pobytu na misji w rozumieniu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełMucha">Naszym zdaniem jest to wypełnienie istotnej luki. Jest to ważna, istotna zmiana, popierana przez środowiska weteranów, konsultowana w ramach prac Narodowej Rady Rozwoju, konsultowana z Ministerstwem Obrony Narodowej, konsultowana z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji w toku prac, które odbywały się w toku posiedzeń Narodowej Rady Rozwoju. W układzie wewnątrzkancelaryjnym do zmiany tej oczywiście pozytywnie podchodzi Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Jak podkreślałem, weterani także popierają projekt, aprobują go, oczekują tego rodzaju zmian w prawie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawełMucha">Biorąc to wszystko pod uwagę – wskazuję, że ustawa ma wchodzić w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia – chciałbym bardzo uprzejmie prosić państwa posłów, panie posłanki i panów posłów o pozytywną ocenę inicjatywy przedstawionej przez pana prezydenta, chciałbym prosić o poparcie przedkładanego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram debatę w ramach procedury rozpatrywania ustawy. Czy na tym etapie są pytania, czy są głosy? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">A zatem składam wniosek o przystąpienie do rozpoczęcia prac nad ustawą. Czy jest zgoda Komisji? Rozumiem, że jest zgoda obu Komisji. Szanowni państwo, zamykam pierwsze czytanie. Rozpoczynamy prace nad ustawą, rozpoczynamy rozpatrywanie ustawy. Proponuję, żebyśmy pracowali artykułami. Są tylko dwa artykuły. Proponuję, żebyśmy łącznie omówili najpierw jeden cały a potem drugi artykuł. Czy jest zgoda? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">W takim razie czy do tytułu ustawy są uwagi? Dziękuję. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy do art. 1 są uwagi? Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SławomirOsuch">Sugerujemy jedną poprawkę o charakterze legislacyjnym, a mianowicie wstawienie pomiędzy lit. a i b w pkt 1 alternatywy rozłącznej „albo”. Wystarczy spełnienie jednej z przesłanek, żeby nabyć uprawnienia weterana. W naszej ocenie jest to poprawka doprecyzowująca. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Rozumiem, że intencją pana prezydenta jest doprowadzenie do sytuacji, w której uprawnienia nabywa się poprzez nieprzerwany okres przebywania na misji przez sześćdziesiąt dni, ale też nabycie uprawnień weterana może nastąpić, jeżeli będzie kilka okresów, które łącznie dadzą dziewięćdziesiąt dni. A więc albo ta, albo ta przesłanka wypełnia intencję. Jak rozumiem, w takim razie jest to poprawka... Widzę, że pan minister skinął głową na znak zgody. Jest zgoda na to, żebyśmy potraktowali to jako oczywistą poprawkę legislacyjną, poprawkę zgodną z intencją. Czy tak, panie ministrze? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełMucha">Panie przewodniczący, w naszym przekonaniu dotychczasowe sformułowanie miało taki sam sens. Niemniej nie widzę żadnych przeszkód, żeby uwzględnić zgłoszoną poprawkę, propozycję Biura Legislacyjnego. Jeżeli po doprecyzowaniu ma to być ściślejszy zapis, jeżeli Biuro Legislacyjne tak to sobie wyobraża, nie widzę żadnych przeszkód. Naszym zdaniem pierwotna formuła prowadziła do tego samego sensu, do tego samego znaczenia. Jeżeli jednak dodanie wyrazu „albo” będzie usuwać wszelkie wątpliwości i jeżeli tak jest wola Wysokiej Komisji, oczywiście nie negujemy tego. Ostatecznie i tak można to sformułować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy do art. 1 są jeszcze uwagi bądź ewentualne poprawki? Dziękuję. Nie widzę. Rozumiem, że mogę uznać, iż na zasadzie konsensusu przyjęliśmy art. 1. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Teraz art. 2: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”. Czy do tego artykułu są ewentualne pytania, poprawki, uwagi? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">A zatem, proszę państwa, bardzo proszę, żebyśmy przegłosowali całą ustawę wraz z poprawką legislacyjną przyjętą przez nas wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy, za pozytywnym zaopiniowaniem projektu ustawy pana prezydenta? (36). Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? (0). Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? (0). Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">A zatem ustawa została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, proponuję, żeby posłem sprawozdawcą została pani poseł Anna Schmidt-Rodziewicz. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję, pani przewodnicząca. Czy jest zgoda ze strony obu Komisji? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">A zatem wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek dzienny wspólnego posiedzenia Komisji. Pan minister prosi o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełMucha">Chciałbym bardzo serdecznie państwu podziękować za sprawne procedowanie oraz poparcie inicjatywy pana prezydenta. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękujemy.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>