text_structure.xml
31.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra Tomasza Zdzikota. Witam pana dyrektora Marka Bieńkowskiego z Najwyższej Izby Kontroli. Witam pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Wojciecha Drobnego, zastępcę dyrektora Departamentu Zezwoleń i Koncesji oraz panią Karolinę Leśkiewicz, naczelnik Wydziału do Spraw Zezwoleń na Nabywanie Nieruchomości, Akcji i Udziałów. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. A zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Jest to rozpatrzenie sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2016 roku ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (druk nr 1462). Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie materiału, który, przypomnę, że został dostarczony do Komisji. Potem poproszę o zabranie głosu pana generała Marka Bieńkowskiego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszZdzikot">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt zaprezentować sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2016 roku ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Rzeczywiście, jak zauważył pan przewodniczący, obszerne sprawozdanie pisemne zostało przedłożone Wysokiej Komisji. W związku z tym postaram się przedstawić najistotniejsze informacje.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TomaszZdzikot">Dane zawarte w sprawozdaniu odzwierciedlają liczbę wydanych przez ministra w 2016 roku decyzji na zakup przez cudzoziemców nieruchomości, akcji lub udziałów, jak również skalę nabytych przez cudzoziemców nieruchomości, akcji i udziałów, które obrazują prowadzone przez ministra rejestry nieruchomości, akcji i udziałów nabytych za zezwoleniem oraz bez wymaganego zezwolenia. Pragnę podkreślić, że rejestry Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji powstają na podstawie wypisów z aktów notarialnych dotyczących czynności prawnych, na mocy których cudzoziemcy nabyli nieruchomości, oraz prawomocnych odpisów orzeczeń sądowych, mocą których nastąpiło nabycie nieruchomości przez cudzoziemców, a także odpisów postanowień o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS, dotyczącego nabycia albo objęcia udziałów lub akcji w spółkach posiadających nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z uwagi na powyższe kompletność prowadzonych przez ministra rejestrów w dużej mierze uzależniona jest od rzetelności w wykonywaniu ustawowego obowiązku przesłania ministrowi wskazanych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TomaszZdzikot">W dalszej części będę mówił o tym, o czym państwo posłowie doskonale wiedzą, czyli o nowelizacji, którą wspólnie wypracowaliśmy w roku 2016. Weszła ona w życie w dniu 1 stycznia 2017 roku. Już obserwujemy efekty wejścia w życie nowej regulacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TomaszZdzikot">Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga, co do zasady, zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Cudzoziemcy mają także obowiązek uzyskać zezwolenie na nabycie lub objęcie akcji lub udziałów w spółce, a także na każdą inną czynność dotyczącą udziałów lub akcji spółki handlowej z siedzibą w Polsce będącej właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy ustawy są dostosowane do wymogów prawa europejskiego, w szczególności do swobód europejskich przysługujących obywatelom i przedsiębiorcom państw – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TomaszZdzikot">Przypominam, że w 2016 roku zakończył się dwunastoletni okres przejściowy ograniczający zakup nieruchomości rolnych i leśnych przez obywateli i przedsiębiorców pochodzących z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej. Od dnia 1 maja 2016 roku mogą oni nabywać nieruchomości na takich samych zasadach jak obywatele polscy bez konieczności ubiegania się o zezwolenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W dalszej części wystąpienia przedstawię dane, które obrazują, jaki wpływ miała owa sytuacja na obrót nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TomaszZdzikot">Tak jak w latach poprzednich, utrzymuje się bardzo mała liczba zezwoleń wydanych na nabycie lub objęcie udziałów lub akcji w spółkach będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości położonych w Polsce, albowiem obrót kapitałowy dla podmiotów pochodzących z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej jest swobodny, nie ma ograniczeń w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TomaszZdzikot">Teraz kilka danych liczbowych. Realizując przepisy ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców minister właściwy do spraw wewnętrznych wydał 252 zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 79,9 hektara. Najwięcej zezwoleń uzyskali cudzoziemcy reprezentujący obywatelstwo lub kapitał ukraiński (109), białoruski (33) i rosyjski (16). Największe powierzchnie odnotowano w województwach: dolnośląskim, mazowieckim i kujawsko-pomorskim. Było w tym 51 zezwoleń na nabycie nieruchomości rolnych i leśnych o łącznej powierzchni 64,78 hektara. Najwięcej uzyskali ich obywatele Ukrainy (15), Holandii (4) i Austrii (4). Największe powierzchnie odnotowano w województwach: dolnośląskim, mazowieckim i kujawsko-pomorskim. Wydano 96 zezwoleń na nabycie lokali mieszkalnych oraz użytkowych o łącznej powierzchni 5873,24 metra kwadratowego. Najwięcej zezwoleń uzyskali obywatele Ukrainy (59), Białorusi (11) i Rosji (8). Największe powierzchnie odnotowano w województwach: pomorskim, dolnośląskim, zachodniopomorskim. Wydano 8 zezwoleń na nabycie udziałów i akcji w spółkach będących właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości w Polsce o powierzchni 36,47 hektara oraz właścicielem lokali użytkowych o łącznej powierzchni 326,10 m2. Zezwolenia otrzymywały podmioty, osoby fizyczne pochodzące z Ukrainy, Izraela, osoby prawne pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Mauritiusa, Hongkongu i Turcji. Nieruchomości były położone w województwach: dolnośląskim, lubuskim i małopolskim. Generalnie zezwolenia najczęściej dotyczyły nieruchomości położonych w województwach: dolnośląskim, mazowieckim i kujawsko-pomorskim. Wśród podmiotów, którym wydano zezwolenia, dominowały podmioty reprezentujące obywatelstwo lub kapitał z Ukrainy i Białorusi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TomaszZdzikot">W 2016 roku minister właściwy do spraw wewnętrznych wydał 35 decyzji odmownych. W ramach wymienionej liczby decyzje negatywne zostały wydane z powodu niewykazania przez cudzoziemca jego trwałych więzi z Polską lub z powodu braku spełnienia ustawowych przesłanek uzasadniających wydanie zezwolenia. W ramach wskazanej liczby decyzji odmownych 10 spośród nich zostało wydanych z powodu wyrażenia sprzeciwu przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TomaszZdzikot">Minister spraw wewnętrznych i administracji w ramach ustawowych kompetencji podejmuje również czynności z zakresu badania legalności nabycia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów lub akcji. W przypadku stwierdzenia, że transakcja została zawarta zgodnie z przepisami ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców dokonywany jest wpis do rejestru nieruchomości nabytych przez cudzoziemców, odpowiednio za zezwoleniem lub bez obowiązku uzyskania zezwolenia. W 2016 roku liczba odnotowanych transakcji dotyczących nabycia wszystkich nieruchomości gruntowych przez cudzoziemców wzrosła o 22% w stosunku do roku poprzedniego. Tak jak w poprzednich latach większość nabywców stanowili obywatele i przedsiębiorcy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zainteresowanie cudzoziemców w sferze obrotu polskimi nieruchomościami kształtuje się na stałym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TomaszZdzikot">Z danych zgromadzonych w prowadzonych rejestrach wynika, iż cudzoziemcy, zarówno na podstawie wymaganego zezwolenia, jak i bez obowiązku ubiegania się o zezwolenie, w roku 2016 nabyli nieruchomości gruntowe o łącznej powierzchni 3185,48 hektara na podstawie 5191 zarejestrowanych transakcji, w tym nieruchomości rolne i leśne o łącznej powierzchni 575,89 hektara na podstawie 743 zarejestrowanych transakcji. Pod względem powierzchni najwięcej nieruchomości gruntowych ogółem nabyli cudzoziemcy reprezentujący obywatelstwo lub kapitał niemiecki, holenderski i cypryjski. Największe powierzchnie odnotowano w województwach: mazowieckim, śląskim i dolnośląskim. Nabyto lokale mieszkalne i użytkowe o łącznej powierzchni – mówię o rejestrze – 649.740 m2 o na podstawie 6395 transakcji. Jeżeli chodzi o obywatelstwo lub kapitał, był on holenderski, ukraiński i niemiecki. Jeżeli chodzi o powierzchnie, największe były w województwach: mazowieckim, małopolskim i dolnośląskim. Zarejestrowano 41 transakcji nabycia lub objęcia udziałów lub akcji w spółkach będących właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości o łącznej powierzchni 1177,35 hektara. Jeżeli chodzi o obywatelstwo lub kapitał, dominowały podmioty niemieckie, belgijskie i duńskie. Największe powierzchnie były w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim. W roku 2016 generalnie najwięcej nieruchomości gruntowych cudzoziemcy nabyli w województwach: mazowieckim, śląskim i dolnośląskim. Wśród nabywców dominowały podmioty reprezentujące obywatelstwo lub kapitał niemiecki lub holenderski.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TomaszZdzikot">W związku z tym, że zezwolenie jest ważne przez okres dwóch lat od dnia jego wydania, wyłącznie od stron transakcji zależy to, kiedy dojdzie do zawarcia umowy, a także czy w ogóle do niej dojdzie. Dane dotyczące liczby zezwoleń w danym roku kalendarzowym nie pokrywają się z danymi dotyczącymi dokonanych transakcji nabycia nieruchomości na podstawie zezwolenia. Ponadto nie każde zezwolenie oznacza faktyczne nabycie nieruchomości przez cudzoziemca, bowiem strony transakcji mogą odstąpić od zamiaru jej zawarcia.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TomaszZdzikot">Stosownie do art. 6 ustawy nabycie nieruchomości wbrew przepisom ustawy jest nieważne. O nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemca orzeka sąd na żądanie między innymi ministra spraw wewnętrznych i administracji. Uprawnienie to posiada również właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości wójt, starosta, marszałek województwa. W roku 2016 odnotowano 72 transakcje zawarte z naruszeniem przepisów ustawy. Wśród takich spraw w 56 przypadkach, na skutek działań podjętych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, strony transakcji same doprowadziły do stanu zgodnego z przepisami ustawy. W pozostałych 16 sprawach minister skierował do sądów pozwy o stwierdzenie nieważności.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TomaszZdzikot">Szanowni państwo, podsumowując, należy stwierdzić, że prowadzone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rejestry umożliwiają monitorowanie tendencji w zakresie nabywania nieruchomości, akcji i udziałów przez cudzoziemców oraz analizę skali zainteresowania poszczególnych grup podmiotów dokonywaniem takich transakcji. Prowadzone rejestry to baza danych zawierająca w szczególności informacje dotyczące nieruchomości nabytych przez cudzoziemców oraz dane spółek, w których cudzoziemcy nabyli lub objęli akcje lub udziały. Dane te wynikają z nadesłanych aktów notarialnych oraz postanowień sądów. Uzyskiwane są także w toku prowadzonych przez organ czynności wyjaśniających. Dlatego aktualnie bardzo ważną kwestią jest potrzeba zapewnienia rzetelnego przekazywania przez sądy i notariuszy dokumentów dotyczących nabycia przez cudzoziemców nieruchomości, akcji i udziałów tak, żeby prowadzone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji rejestry zawierały kompletne dane w tym zakresie. Podkreślenia wymaga także fakt, iż mimo zakończenia okresu przejściowego, w którym wymagane było zezwolenia na nabycie nieruchomości rolnych i leśnych przez cudzoziemców z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej, minister spraw wewnętrznych i administracji nadal jest organem uprawnionym do monitorowania obrotu nieruchomościami z udziałem cudzoziemców poprzez prowadzenie rejestru nieruchomości, udziałów lub akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TomaszZdzikot">Należy tutaj wskazać, iż w dniu 1 stycznia, o czym już wspominałem, weszła w życie ustawa z dnia 2 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o nabywaniu nieruchomości. Ustawa ta wprowadziła wiele zmian. Kluczowe z nich to rozszerzenie katalogu nadsyłanych przez notariuszy i sądy dokumentów, objęcie nim dodatkowo wszystkich dokumentów powstałych w drodze czynności notarialnych oraz wszelkich dokumentów składanych do akt rejestrowych, w wyniku których dochodzi do nabycia nieruchomości, udziałów lub akcji, a także zobowiązanie organów administracji, czego wcześniej nie było, do przesyłania ministrowi ostatecznych decyzji administracyjnych, mocą których cudzoziemiec nabył nieruchomość. Ocena skuteczności zmian wprowadzonych do ustawy o nabywaniu nieruchomości będzie możliwa po pewnym okresie od wejścia w życie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TomaszZdzikot">Szanowni państwo, już w tej chwili mogę jednak powiedzieć, że obserwujemy skutki wejścia w życie nowelizacji, o której rozmawialiśmy w poprzednim roku. Weszła ona w życie w dniu 1 stycznia 2017 roku. Na chwilę obecną mogę powiedzieć skrótowo, że pierwszym efektem, jaki obserwujemy, jest znaczące zwiększenie liczby nadsyłanych do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji dokumentów, co było spodziewanym wynikiem wejścia w życie regulacji. Dane prezentują się porównawczo: pierwszy kwartał roku 2016 do pierwszego kwartału roku 2017. W pierwszym kwartale 2016 roku wpłynęły do nas 4634 dokumenty, w tym 2715 aktów notarialnych, 1736 postanowień sądowych i 183 wnioski o wydanie zezwolenia. Natomiast w pierwszym kwartale roku 2017 odnotowaliśmy wpływ 6747 dokumentów, w tym 4458 aktów notarialnych i 2112 postanowień sądowych. Pokazuje to wzrost liczby korespondencji wpływającej do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o ponad 60%. Należy się spodziewać, że regulacja przyjęta przez Sejm w grudniu ubiegłego roku będzie skutkowała, jak było to spodziewane, uszczelnieniem systemu oraz zwiększeniem referencyjności rejestru prowadzonego przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TomaszZdzikot">Mówiąc nieco na przyszłość, jestem po spotkaniach z Krajową Izbą Notarialną. Rozmawiamy o usprawnieniu procesu przekazywania dokumentacji. Docelowo chcielibyśmy zmierzać do sytuacji, w której dokumenty będą do nas trafiały w formie elektronicznej, co ułatwi i przyspieszy zarówno pracę, jak też obieg korespondencji, ułatwi pracę zarówno naszą, jak i notariatu.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TomaszZdzikot">Wspominałem także o tym, że można zaobserwować, jaki wpływ na sposób nabycia nieruchomości miał upływ dwunastoletniego okresu przejściowego dotyczącego ziemi rolnej i leśnej. Otóż, szanowni państwo, od 1 stycznia do 30 kwietnia 2016 roku powierzchnia w hektarach nieruchomości rolnych i leśnych nabytych przez cudzoziemców bez obowiązku uzyskania zezwolenia wynosiła 71,55 hektara, a od 1 maja do końca grudnia 2016 roku wynosiła 458,86 hektara. A zatem w sposób oczywisty ciężar przekłada się na liczbę transakcji zawieranych bez wymaganego zezwolenia w związku ze zwolnieniem z obowiązku jego uzyskania wszystkich podmiotów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TomaszZdzikot">Kończąc krótką prezentację, której mocno rozszerzona wersja jest w formie pisemnej, zwracam się do Wysokiej Komisji o przyjęcie informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy pan generał chciałby uzupełnić? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekBieńkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, moja obecność dzisiaj jest czysto edukacyjna, ponieważ w ramach analizy ryzyka departament przygląda się również tym zjawiskom. Nie mam nic do dodania, dlatego że nie kontrolowaliśmy tego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy dobrze pamiętam? Czy Najwyższa Izba Kontroli nie kontrolowała obszaru zakupu ziemi i nieruchomości?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBieńkowski">Mój departament nie kontrolował w ostatnim okresie. To chciałem powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">O ile pamiętam, taka kontrola była przeprowadzana przez Najwyższą Izbę Kontroli. Chyba była to nawet kontrola doraźna po akcji parlamentu, o ile sobie przypominam. Chyba dotyczyło to dwóch czy trzech zachodnich województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBieńkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rzeczywiście była tam sytuacja, w której podstawione osoby nabywały po kilkadziesiąt nieruchomości. Nabywały je osoby niemające za bardzo majątku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekBieńkowski">Tak było w zachodniopomorskim, ale z tego, co powiedział pan minister, wynika, że zachodniopomorskie w tej chwili nie jest wiodące. Mogłoby to świadczyć o pewnym uszczelnieniu systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, jeżeli chodzi o kwestię nabywania ziemi przez cudzoziemców, to wielokrotnie wtedy kiedy ten temat był podejmowany, analizowany, na dobrą sprawę pojawiała się kwestia tego, w ilu przypadkach mamy rzeczywiście pełne rozeznanie co do tego, że nabywanie to odbywa się zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, a w ilu przypadkach nie wiedzieliśmy, że cudzoziemiec nabywa ziemię na terenie Polski, dlatego że działo się to poprzez podstawione osoby. Często opowiadano takie historie. Chciałbym zapytać o pewną rzecz. W sprawozdaniu również jest mowa, stwierdza się, że zdarzają się akty notarialne, które są sporządzone niezgodnie z przepisami ustawy. Chciałbym spróbować zgłębić ten właśnie wątek. Jakie są przyczyny niezgodności? Czy wynika to tylko z czysto proceduralnych kwestii? Czy są tutaj jakieś inne bardziej skomplikowane kwestie prawne, co do których trzeba szczegółowo rozstrzygać na gruncie ustawy? Mówimy o ustawie z 1920 roku. Czy wykraczamy poza przepisy ustawy? Jakie głównie są nieprawidłowości?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę. Czy są jeszcze jakieś głosy? Bardzo proszę, pan poseł Rzońca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanRzońca">Mam krótkie pytanie do pana ministra, dlatego że zawsze były problemy z notariuszami. Czy coś się w tym względzie poprawiło? Były wielkie, nazwijmy to, niedyspozycje notariuszy. Czy w tym względzie odnotowano jakąś poprawę? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Jeżeli jest już możliwość odpowiedzi, to proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszZdzikot">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiadając na zadane pytania, na wstępie króciutko jedno zdanie do Najwyższej Izby Kontroli. Rzeczywiście była kontrola, w wyniku której sformułowano kilka konkretnych zaleceń, które uwzględniliśmy w nowelizacji, jaką wspólnie przeprowadziliśmy w ubiegłym roku. Mam nadzieję, że podczas prezentacji w przyszłym roku sprawozdania za rok 2017 efekt owych regulacji będzie widoczny. Wskazują na to krótkie dane, które już w tej chwili miałem okazję zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TomaszZdzikot">Jeżeli chodzi o notariuszy, są dwa wątki. Pierwszy wątek, który zawsze omawiamy, niestety znów się pojawia. Jest to wątek związany z przekazywaniem informacji ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, przekazywaniem aktów notarialnych. Krótka statystyka od roku 2014. Pozytywne jest to, że patrząc na ostatnie trzy lata, w roku 2016 widzimy pewną tendencję spadkową. W roku 2014 liczba aktów notarialnych przesłanych przez notariuszy po terminie wynosiła 449. Dotyczyło to 203 notariuszy. W roku 2015 było 318 aktów notarialnych przesłanych po terminie. Dotyczyło to 183 notariuszy. W roku 2016 było to 189 aktów notarialnych. Dotyczyło to 134 notariuszy. W stosunku do roku 2014 liczba aktów notarialnych przesłanych po terminie spadła przeszło dwukrotnie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TomaszZdzikot">Jeżeli mogę pokusić się o taką ocenę, to wydaje mi się, że z jednej strony jest to efektem działań podejmowanych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz Ministra Sprawiedliwości, który za każdym razem podejmuje stosowne działania wobec zawodowej korporacji notarialnej. Jest to także efektem procedowania przez parlament nowelizacji ustawy, która w jednoznaczny sposób wskazała na to, że takie zachowania nie będą dłużej tolerowane. W ustawie znajduje się jednoznaczne stwierdzenie, że będzie to traktowane jako delikt. Na pewno jest to efekt edukacyjny. Wydaje mi się, że to dobrze. Niemniej jednak dalej mamy 189 takich aktów i 134 notariuszy w roku 2016.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TomaszZdzikot">Jeżeli chodzi o transakcje dokonywane niezgodnie z przepisami ustawy, to jeżeli pan przewodniczący, jak i pan przewodniczący Siarka pozwolą, oddam głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechDrobny">Szanowni państwo, podstawową przyczyną nieprawidłowego sporządzania aktów notarialnych, które zostały odnotowane w 2016 roku, a wobec których minister podjął działania nadzorcze – były 72 takie przypadki – była kwestia niepoprawnego zweryfikowania przez notariuszy tego, czy nabywca podlega ustawie pod kątem zastosowania wyłączeń od uzyskania zezwolenia. Najczęściej były to braki związane z brakiem legalizacji pobytu osoby, a także zakup nieruchomości w strefie nadgranicznej lub nabycie gruntu rolnego powyżej jednego hektara. Są to przypadki, które wyłączają możliwość nabycia nieruchomości przez cudzoziemca bez uzyskania naszego zezwolenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Chciałbym zadać pytanie. Na str. 28 państwa informacji znajduje się tabela obejmująca liczbę zezwoleń na nabycie nieruchomości gruntowych w latach 2012–2016. Utrzymuje się ona mniej więcej na tym samym poziomie, lekki wzrost był w 2015 roku. Jeżeli chodzi o zezwolenia, nie ma jakichś drastycznych sytuacji. Natomiast powierzchnie nieruchomości objętych zezwoleniami gwałtownie spadły. W latach 2012, 2013, 2014 były bardzo duże, a w roku 2015 zaczęły spadać. Rozumiem, że zamknięty jest cały rok. Nastąpiła gwałtowna zmiana zainteresowania. Liczba zezwoleń jest taka sama, a powierzchnia jest mniejsza. Nastąpiła zmiana zainteresowania rodzajem nieruchomości. Wynika z tego, że zamiast dużych obszarów są małe obszary. Z czego to wynika? Patrzę na tabelę wyżej. Rok 2016 jest podobny do roku 2014 i roku 2013, a jeżeli chodzi o powierzchnię, jest gwałtowny spadek. Jest to dziwne.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałbym zapytać o jeszcze jedną rzecz. Wśród cudzoziemców, którym wydano zezwolenie, łącznie wśród osób fizycznych i osób prawnych najczęściej reprezentowane było obywatelstwo ukraińskie. Na pierwszym miejscu jest 109 takich przypadków. Dla obywateli białoruskich było wydanych znacznie mniej zezwoleń, gdyż tylko 33. Potem coraz mniej i coraz mniej. Z czego to wynika? Czy jest to chęć przeprowadzania się obywateli Ukrainy do Polski, że jest aż takie duże zainteresowanie ze strony ukraińskiej? Czy jest to kwestia przesiedlania się Polaków z Ukrainy? Czy są to osoby wyprowadzające się z Donbasu? Jest to bardzo zaskakujące. Nie kojarzyło mi się, żeby obywatele Ukrainy dysponowali największą gotówką na zakup ziemi w Polsce. Przeciwnie. Bardzo proszę, jeżeli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TomaszZdzikot">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, odpowie pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechDrobny">Odpowiadając na pierwsze pytanie dotyczące spadku liczby udzielonych zezwoleń, chciałbym powiedzieć, że spadek wynika z faktu, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Nie pytam o liczbę tylko o powierzchnię. Zezwolenia utrzymują się na podobnym poziomie. Przepraszam, że wchodzę w słowo, ale korzystam z państwa materiałów. Czy dobrze czytam wykres ze str. 28? Mówię o liczbie zezwoleń na nabycie nieruchomości gruntowych do roku 2016. Liczba zezwoleń w roku 2013 wynosiła 252, w roku 2014 – 271, w roku 2015 – 335, w roku 2016 – 251. W tamtym roku utrzymywała się mniej więcej taka sama liczba, było mniej zezwoleń niż w roku 2015, ale były one na podobnym poziomie jak w latach 2013 i 2014. Jeżeli natomiast chodzi o powierzchnię nieruchomości gruntowych, mamy gwałtowny spadek z 1036 hektarów aż do 80 hektarów w roku 2016. Jest to gigantyczny spadek, jeżeli chodzi o powierzchnię gruntów, nieruchomości gruntowych, jakie trafiły w ręce cudzoziemców.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszZdzikot">Panie przewodniczący, są dwie kwestie. Pierwsza to kwestia wygaśnięcia okresu przejściowego. Tabela, wykres prezentuje powierzchnie nieruchomości gruntowych objętych zezwoleniami. W sposób oczywisty jest tak, że wygaśnięcie z końcem kwietnia okresu przejściowego wskazuje, że więcej transakcji dotyczących nieruchomości bez zezwolenia było dokonywanych w drugiej części roku. Wiąże się to z odpowiedzią na drugie pytanie pana przewodniczącego. Najczęściej są to nieruchomości gruntowe nabywane do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Są to nieruchomości o stosunkowo niedużej powierzchni. Wśród obywateli Ukrainy, którzy tu przodują, są stosunkowo młodzi ludzie. Wskazywałoby to na to, że nie są to osoby, które mieszkały na dawnych Kresach Rzeczypospolitej, a teraz przenoszą się do Polski. Są to raczej młodzi ludzie, którzy z Polską wiążą swoją karierę zawodową i tutaj zaspokajają swoje potrzeby mieszkaniowe. Wygląda to właśnie w ten sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy z państwa strony są jeszcze pytania? Bardzo proszę, pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, dwie rzeczy w wąskim zakresie tematycznym. Jeżeli chodzi o nabycie nieruchomości gruntowych, w województwie śląskim jest to niewielki obszar. Czy ma pan dane, które mogłyby jakoś przybliżyć, co to było, gdzie to było. Drugie pytanie dotyczy zezwoleń na nabycie nieruchomości rolnych i leśnych. W tabeli na str. 31 województwa śląskiego w ogóle nie ma. W grafice jest zaznaczone białym kolorem. Czy oznacza to, że w województwie śląskim w ogóle nie było żadnych transakcji dotyczących owego zakresu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Było to ostatnie pytanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszZdzikot">Jeżeli chodzi o szczegółowe dane dotyczące poszczególnych transakcji, są one możliwe do wygenerowania jako raport z systemu. W tej chwili nie dysponuję tak szczegółowymi danymi dotyczącymi poszczególnych województw. Jeżeli pan poseł zgłasza taką potrzebę, jesteśmy gotowi przedłożyć to w formie pisemnej. Jeżeli chodzi o mapkę, poproszę pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławSuchoń">Poproszę, jeżeli jest taka możliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, powinno to być przyjęte przez Sejm w formie sprawozdania Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w sprawie sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2016 roku ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (druk nr 1462). Proponujemy: Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował ten materiał do naszej Komisji. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych po rozpatrzeniu sprawozdania w dniu 25 maja wnosi, żeby Wysoki Sejm raczył przyjąć sprawozdanie z druku nr 1462. Do przedstawienia szczegółowego stanowiska Komisja upoważniła pana posła Edwarda Siarkę. Czy jest zgoda? Jest. Nie ma sprzeciwu, jest zgoda. Rozumiem, że jednomyślnie przyjęliśmy takie rozwiązanie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>