text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TomaszLatos">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie i proszę o zajmowanie miejsc. Jeżeli mogę tak powiedzieć, to w imieniu pani minister przepraszam za opóźnienie. Musieliśmy czekać, aż pani minister przyjdzie do nas z posiedzenia innej Komisji. Przy okazji, pani minister, zdaje się, że są nowi wiceministrowie – tak przynajmniej podaje prasa, bo na stronach ministerstwa tej informacji nie ma. Może warto ich wprowadzić w prace sejmowe. Chyba że to nieprawda, że jest dwójka nowych wiceministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TomaszLatos">Ponownie witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Witam panią minister ze współpracownikami i wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad. Nie widzę zgłoszeń. W takim razie oddaję głos pani minister, informując, że do druku, który będziemy omawiać, czyli do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, druk nr 3149, będziemy powoływać podkomisję. Taka jest decyzja prezydium Komisji. Praca będzie musiała być intensywna – chyba że ja, wspólnie z panią minister i przewodniczącym podkomisji, wystąpimy do pana marszałka – ponieważ termin oddania sprawozdania mamy wyznaczony do 17 marca. Jest to niezwykle krótki czas. Przyznam szczerze, że byłem zaskoczony tak krótkim czasem. Praktycznie jest jedno posiedzenie Sejmu na załatwienie tej sprawy, bo przed następnym posiedzeniem musimy oddać sprawozdanie. Tak więc, będzie powołana podkomisja, a teraz odbędziemy wstępną dyskusję. Proszę uprzejmie, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, druk nr 3149. Projektowana ustawa o zmianie ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach została opracowana ze względu na: potrzebę dostosowania przepisów krajowych w zakresie chemikaliów do tych przepisów unijnych, które uległy zmianie lub zostały wprowadzone po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, to znaczy, po 8 kwietnia 2011 r.; potrzebę dostosowania ustawy do przepisów unijnych, których elementy nie zostały wprowadzone uprzednio przy dostosowywaniu prawa do przepisów Unii Europejskiej lub przepisy unijne – dają taką możliwość w sposób pośredni. Zidentyfikowano, w wyniku analizy funkcjonowania obecnych przepisów; potrzebę wprowadzenia do ustawy niektórych elementów przepisów unijnych dotychczas funkcjonujących w drodze rozporządzeń krajowych, a także wprowadzenia właściwej konstrukcji sankcji karnych użytych w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Zaproponowane w projekcie ustawy zasadnicze zmiany obejmują: po pierwsze, wprowadzenie uprawnienia dla Inspektora do Spraw Substancji Chemicznych, który, na wniosek państwowego powiatowego inspektora sanitarnego składany za pośrednictwem Głównego Inspektora Sanitarnego lub na wniosek Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, będzie mógł wydać decyzję zakazującą wprowadzenia do obrotu substancji w jej postaci własnej lub jako składnika mieszaniny do czasu sporządzenia raportu bezpieczeństwa chemicznego, wymaganego odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej lub określić termin, po którym decyzja taka będzie wydana w przypadku niedostosowania się do wymogu rozporządzenia w zakresie obowiązku stworzenia raportu bezpieczeństwa chemicznego, a także wprowadzenia sankcji za nieprzestrzeganie wyżej wymienionej decyzji Inspektora.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Po drugie, poszerzenie katalogu zadań inspektora o obowiązek upowszechnienia wiedzy na temat szkodliwego oddziaływania substancji chemicznych i ich mieszanin na zdrowie człowieka i środowisko oraz wiedzy na temat zapobiegania takim oddziaływaniom.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">Po trzecie, poszerzenie katalogu zadań inspektora o obowiązek corocznego przekazywania Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju informacji dotyczących funkcjonowania systemu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">Po czwarte, wprowadzenie przepisu wskazującego, by przekazywanie inspektorowi wymaganych obecnie informacji dotyczących mieszanin niebezpiecznych odbywało się wyłącznie na drodze elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Po piąte, wprowadzenie nowego brzemienia delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzenia w sprawie sposobu oznakowania miejsc, rurociągów oraz pojemników i zbiorników służących do przechowywania lub zawierających substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie, w celu umożliwienia właściwego wdrożenia zmienionej dyrektywy w tym zakresie, implementowanej dotychczas obowiązującym rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BeataMałeckaLibera">Po szóste, uchylenie w ustawie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw zdrowia do wydania rozporządzeń określających kryteria przypisywania zwrotów wskazujących szczególny rodzaj zagrożenia dla zdrowia człowieka lub środowiska stwarzanego przez środki ochrony roślin.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BeataMałeckaLibera">Po siódme, zmianę brzmienia przepisów, w których znajdują się odwołania do nieobowiązującego rozporządzenia Unii Europejskiej, dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów, na odwołania do rozporządzenia, którym zostało ono zastąpione oraz dostosowanie ustawy do jego przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BeataMałeckaLibera">Po ósme, wprowadzenie do ustawy tych przepisów dyrektywy w sprawie kontroli i weryfikacji Dobrej Praktyki Laboratoryjnej, które obecnie nie znajdują się w zakresie regulacji aktów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BeataMałeckaLibera">Po dziewiąte, wprowadzenie sankcji za wprowadzenie do obrotu detergentów przekraczających limity zawartości fosforu określone w przepisach unijnych; wprowadzenie sankcji dla dystrybutorów za wprowadzenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej detergentów nieoznakowanych w języku polskim; wprowadzenie sankcji za nieuprawnione uiszczenie obniżonej opłaty wskazanej w rozporządzeniu w sprawie opłat wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów, na mocy rozporządzenia – cel B; wprowadzenie sankcji za nieuiszczenie rocznej opłaty za okresową lub doraźną kontrolę i weryfikację spełniania zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej wskazanej w ustawie; zastąpienie w zakresie kar stosowanych w ustawie, podlegających reżimowi ustawy – Kodeks karny, wyrazów „podlega karze grzywny” wyrazami „podlega grzywnie”, w związku z potrzebą użycia prawidłowej budowy sankcji karnej, zgodnej z systematyką kary. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Zapytam na tym etapie Biuro Legislacyjne, czy ma uwagi dotyczące projektu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałBaranowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, praktyką jest, że biuro zgłasza swoje uwagi szczególne w trakcie szczegółowego rozpatrywania. Tak więc, na tym etapie nie zgłaszamy uwag ogólnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń ze strony posłów. A czy ze strony zaproszonych gości ktoś chciałby zabrać głos? Również nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że szczegółowa dyskusja odbędzie się podczas prac podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TomaszLatos">W takim razie, przechodzimy do powołania podkomisji. Ze strony Platformy Obywatelskiej, pan przewodniczący Czechyra, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławCzechyra">Dziękuję, panie przewodniczący. Proponuję panią poseł Ewę Czeszejko-Sochacką, panią poseł Lidię Gądek, pana posła Czesława Gluzę i pana posła Jana Kulasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Czy państwo zgadzają się? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TomaszLatos">Ze strony Prawa i Sprawiedliwości będą to pan poseł Dziuba i pan poseł Duszek. Pan poseł Duszek wyrażał zgodę. Czy pan poseł Dziuba zgadza się? Tak, zgadza się. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TomaszLatos">Ze strony Twojego Ruchu – panie przewodniczący, proszę. Dobrze, pan przewodniczący Krupa ze strony Twojego Ruchu. A jeżeli chodzi o PSL, proszę... Nikt z PSL-u się nie zgłasza, jak rozumiem. W takim razie nie powołujemy nikogo z PSL-u. Czy jest ktoś z PSL-u na sali? Nie widzę...</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TomaszLatos">Czy jest ktoś z SLD na sali? Też nikogo nie ma. W takim razie, szanowni państwo, podkomisja będzie pracować w składzie siedmioosobowym. Nie świadczy to najlepiej o dwóch klubach, które nie przygotowały się do posiedzenia Komisji. W takim razie... Przepraszam, to można to było zrobić wcześniej albo szybciej, albo samemu się zgłosić...</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, w takim razie, to wszystko. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>