text_structure.xml 48.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów oraz panów ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Chciałabym przypomnieć propozycje ograniczeń czasowych – 5 minut dla posła sprawozdawcy, 3 minuty dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz pierwszy, minuta dla posła zabierającego głos po raz drugi. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę, zatem przechodzimy do pkt 1, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to dokumenty COM (2013) 13, 14, 15, 21, 23, 35. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 2, czyli rozpatrzenia (w trybie art. 11 ust. 1 ustawy) informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych (5 marca 2013 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę ministra Jacka Dominika o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, po raz kolejny mam pewien problem, bo obecnie agenda jest bardzo wstępna. Mamy kilka dokumentów, które mogą być rozpatrywane, ale nie jest to przesądzone. Chodzi o pakiety dokumentów obecnie dyskutowanych z Parlamentem Europejskim. Na podstawie wyników tych prac Komisja zadecyduje, czy te akty prawne będą dyskutowane na poziomie Rady ECOFIN, czy zostaną przesunięte na kolejny termin.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JacekDominik">Na poprzednim posiedzeniu Rady również było zgłoszonych wstępnie kilka projektów do dyskusji, a potem okazało się, że postęp w dyskusji z parlamentem jest niewystarczający, żeby była materia do dyskusji na poziomie ECOFIN. Wstępnie poinformuję, o jakie akty chodzi. Przede wszystkim chodzi o dyrektywę dotyczącą wymogów kapitałowych CRD IV, dyrektywy dotyczące rynku finansowego, pakiet jednolitego nadzoru bankowego (dwa akty), informację w sprawie postępu prac dotyczących restrukturyzacji banków i kontrolowanej upadłości, podatku VAT, mechanizmu szybkiego reagowania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JacekDominik">W pierwszym przypadku będzie prawdopodobnie tylko informacja na temat stanu rozbieżności. Dyrektywa rodzi bardzo poważne problemy dla państw członkowskich. proponowane rozwiązania wzbudzają kontrowersje i daleko jest do kompromisu na poziomie grupy roboczej. Chodzi o to, kto, tak naprawdę, ma ponosić koszty upadłości banków czy restrukturyzacji. Są dwa obozy – państwa goszczące i państwa macierzyste. Istotne jest pytanie, z jakich źródeł czerpać środki na sfinansowanie potencjalnych strat czy programów naprawczych. Temat wzbudza duże emocje. Idea była taka, aby w jak największym stopniu koszty restrukturyzacji ponosiły same banki. Niektóre propozycje mówiące o udzielaniu sobie pożyczek przez systemy zabezpieczeń depozytów to rozwiązania, które nie zyskują poparcia większości państw członkowskich, w tym Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JacekDominik">Bardzo trudno obecnie mówić o tym, w jakim kierunku pójdzie kompromis i w jakim czasie będzie możliwy do osiągnięcia. Na razie państwa członkowskie prezentują sztywne stanowiska co do źródeł finansowania. Polskie stanowisko było już przedstawiane wcześniej, w trakcie prezentowania dyrektywy. Chcemy mieć możliwość finansowania tego, co się dzieje u nas i w odniesieniu do polskich banków. Nie mamy zamiaru finansować upadłości czy restrukturyzacji banków ulokowanych za granicą, na których funkcjonowanie polski nadzór nie ma żadnego wpływu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JacekDominik">Drugi akt, który może być dyskutowany, dotyczy mechanizmu szybkiego reagowania w odniesieniu do VAT. Kompromisowa propozycja prezydencji polega na wprowadzeniu owego mechanizmu na 5 lat. przypominam, ze chodzi o to, aby Komisja mogła szybciej udzielać zgody państwom członkowskim na wprowadzanie pewnych derogacji w zakresie systemu podatku VAT, które mają przeciwdziałać nadużyciom podatkowym. Taka jest idea. Do tej pory te rozwiązania mogły być wprowadzane na poziomie Rady po uchwaleniu przez wszystkie państwa członkowskie. Biorąc pod uwagę skalę nadużyć podatkowych VAT, jest propozycja, żeby decyzję przenieść na poziom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JacekDominik">Chodzi o możliwość stosowania tzw. odwróconego mechanizmu naliczania VAT, który jest stosowany przez większość państw członkowskich w wybranych sektorach. Ten mechanizm służy przede wszystkim przeciwdziałaniu tworzenia tzw. karuzel podatkowych, czyli wielokrotnego obrotu towaru tylko po to, żeby wyłudzić podatek VAT. Polska również stosuje takie rozwiązania na wybrane towary, najczęściej na komponenty komputerowe, telefony komórkowe – dobra, którymi bardzo łatwo obracać, które mają dużą wartość i niekoniecznie muszą mieć dużą objętość, i są szybko zbywalne. Polska byłaby skłonna poprzeć to rozwiązanie na okres przejściowy 5 lat. później zobaczymy, czy utrzymamy ten mechanizm, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JacekDominik">To są wszystkie akty prawne, o których wiemy, że mogą być przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Rady ECOFIN. Jak podkreślałem, większość tematów uzależniona jest od tego, jaki będzie wynik dyskusji z PE.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, wydaje mi się, że niedawno mieliśmy do czynienia z orzeczeniem ETS w sporze Islandii z Wielką Brytanią, dotyczącym finansowania strat ponoszonych przez banki. Czy mógłby pn coś więcej na ten temat powiedzieć? Wydaje mi się, że to może mieć wpływ na ostateczny kształt dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławGórczyński">Panie ministrze, mam pytanie dotyczące mechanizmu odwróconego podatku VAT. Mamy w Polsce olbrzymi problem związany z nielegalnym obrotem fakturami VAT na pręty stalowe. Huty Silesia, Warszawa, Zawiercie i Ostrowiec zapowiedziały zaprzestanie produkcji. Na jutro jestem umówiony z prezesem jednej z tych hut. Po wprowadzeniu mechanizmu odwróconego podatku VAT na obrót złomem grupy przestępcze przerzuciły się na handel stalą. Legalna stal z hut nie jest przedmiotem obrotu w kraju, bo na wtórnym rynku jest tańsza stal. Na fakturach VAT grupy przestępcze zarobiły 23%.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławGórczyński">Czy polski rząd porusza temat wprowadzenia odwróconego podatku VAT na wyroby hutnicze? To naprawdę jest poważny problem, który wiosną jeszcze się nasili.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławGórczyński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca zwróciła uwagę na wyrok sądu EFTA w sprawie pomiędzy Islandią a Wielką Brytanią i Holandią. Nie mam przed sobą pełnego tekstu, więc trudno mi ustosunkować się do wszystkich szczegółów. Pamiętam jednak, że Islandia miała prawo nie wypłacić części odszkodowań czy zabezpieczeń za depozyty ulokowane przez obywateli Wielkiej Brytanii i Holandii. Nie mam przy sobie pełnej argumentacji, ale jest ona zgodna z polskim stanowiskiem. Jeżeli mamy pewne modyfikacje nadzoru i odpowiedzialności, to za tym musi iść odpowiednia modyfikacja odpowiedzialności finansowej. Jeśli mamy wpływ tylko na to, co się dzieje w Polsce, trudno, żebyśmy brali odpowiedzialność za działanie innych podmiotów. Na pewno ten precedens będzie omawiany podczas dyskusji nad proponowanymi rozwiązaniami. Pamiętam, że te dwa kraje zwracały uwagę na kwestię, na ile można wykorzystywać systemy ochrony depozytów w rozliczeniach transgranicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JacekDominik">Jeśli chodzi o pytanie pana posła, to jest problem uwzględniany w procedurze szybkiego reagowania w odniesieniu do VAT. Każde państwo ma swój własny problem z karuzelami. Dotyczy to na ogół innych towarów. Obecne rozwiązanie jest czasochłonne i wymaga zgody Rady oraz 27 państw. Problem z mechanizmem odwróconego podatku VAT polega na tym, że to naprawdę jest remedium na trudności danego kraju. Grupy przestępcze bardzo szybko przenoszą proceder do innego kraju. Swego czasu dyskutowano wprowadzenie tego rozwiązania na poziomie całej Unii dla wybranej grupy towarów, które były uznane za towary podwyższonego ryzyka. Rada nie zgodziła się na to. Podejmowane są zatem kolejne próby rozwiązywania tego problemy. Oczywiście, my dostrzegamy te problemy i stawiamy je na forum UE, w tym zagadnienie polskiej stali. Stal to jeden z produktów na liście, który jest wskazywany jako produkt podwyższonego ryzyka, wybierany przez grupy przestępcze.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławGórczyński">Panie ministrze, ten problem dotyka nas w bardzo poważnym stopniu. Huta Zawiercie jest największym pracodawcą dla Zawiercia, Huta Celsa jest najważniejszym pracodawcą w Ostrowcu. Warszawa może sobie poradzić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławGórczyński">Jakie jest rozwiązanie tego problemu? I pracownicy, i właściciele hut mają dziś olbrzymi kłopot. Grupy przestępcze ze Słowacji, Ukrainy i Litwy działają na terenie naszego kraju. mogę podać przykład firmy, która funkcjonowała 8 miesięcy i zwróciła się do urzędu skarbowego o zwrot 6 mln zł podatku VAT. To pokazuje skalę zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JarosławGórczyński">Nie ma na co czekać. Trzeba zdecydowanie postawić ten problem. Kiedyś hutnictwo w Polsce było potężną branżą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekDominik">W pełni zgadzam się z panem posłem. My nie wstrzymujemy się z działaniami. Zgodnie z prawem wspólnotowym, żeby uruchomić mechanizm odwróconego podatku VAT na dany towar, trzeba mieć zgodę wszystkich 27 państw członkowskich. Nad rozwiązaniem tego problemu pracuje minister Grabowski. Nie wiem, czy dyrektywa zostanie uchwalona wcześniej, czy będzie musiał skorzystać z poprzednich rozwiązań. Wiem, że jest wniosek, aby problem obrotu stalą i nadużyć podatkowych w tym zakresie rozwiązać jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JarosławGórczyński">Chciałbym, żeby to się ziściło z korzyścią dla wszystkich. Kiedyś udało się wprowadzić ten mechanizm w odniesieniu do obrotu złomu. Obecnie olbrzymi jest problem obrotu stalą.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JarosławGórczyński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ekonomicznych i Finansowych, które odbędzie się dnia 5 marca.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 3, czyli rozpatrzenia dokumentu COM (2012) 751. Oddaję głos panu ministrowi Jackowi Dominikowi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, jest to sprawozdanie Komisji z funkcjonowania nowego rozwiązania wprowadzonego poprzez sześciopak, czyli monitorowania nierównowag makroekonomicznych w UE. W naszej ocenie jest to bardzo korzystny instrument, który daje lepszy obraz tego, co naprawdę dzieje się w państwach członkowskich. Wcześniej Komisja i UE koncentrowała się głównie na deficycie. Mniejszą wagę przywiązywano do sprawdzenia innych współczynników makroekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JacekDominik">W sprawozdaniu wskazano 14 państw jako te, które mają poważniejsze problemy ze spełnianiem określonych współczynników. W związku z tym zostały objęte dalszym nadzorem. W skład tej grupy wchodzi: Belgia, Bułgaria, Dania, Hiszpania, Francja, Włochy, Cypr, Węgry, Słowenia, Finlandia, Szwecja, Wielka Brytania, Malta i Holandia. Polska nie znajduje się na tej liście. Komisja nie ma do Polski zastrzeżeń. Przygląda się tylko elementowi związanemu z inwestycjami zagranicznymi w Polsce. Jest to element wskazywany przez Komisję jako dosyć naturalny dla naszego stanu rozwój. Państwo nadal otrzymuje bardzo dużo inwestycji bezpośrednich związanych z szybkim rozwojem. Dlatego utrzymują się pewne nierównowagi na rachunku obrotów bieżących.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JacekDominik">Biorąc pod uwagę strukturę gospodarki, nie jest to nic niepokojącego. Nie należy się tym szczególnie martwić. Jest to dosyć naturalny wynik stanu rozwoju naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JacekDominik">Rząd przyjmuje to sprawozdanie. Wskazujemy, że dalszy rozwój dyskusji nad tymi wskaźnikami i wypracowanie jednolitych procedur oraz sposobów analizowania i komentowania wyników jest pożądany i będzie ułatwiał porównywanie sytuacji pomiędzy państwami członkowskimi.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Sprawozdawcą jest pan poseł Tomasz Nowak. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TomaszNowak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Analiza 11 wskaźników makroekonomicznych obejmuje m.in.: konkurencyjność, zadłużenie, cenę aktywów, dostosowanie i powiązania z sektorem finansowych. Uwzględniane są także dodatkowe wskaźniki charakterystyczne dla danego kraju. Analizie poddawana jest sytuacja danego kraju. nie jest to tabela sczytywana automatycznie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TomaszNowak">Sprawozdanie pokazuje, że w 2001 r. nastąpiła korekta zakłóceń makroekonomicznych w pozytywnym kierunku. W państwach o największej nierównowadze wewnętrznej deficyty na rachunkach obrotów bieżących zmniejszyły się. Pojawił się eksport. Nie są to wskaźniki budzące zachwyt, ale wskazują na pozytywny kierunek zmian. Poprawiła się konkurencyjność. Nastąpiła również korekta na rynku nieruchomości. Wskazuje to na poprawę długoterminową. W krótkim czasie występują także negatywne oddziaływania tego specyficznego „zaciskania pasa” na wzrost gospodarczy i rynek pracy. Jest to równoważone tym, że rośnie popyt wewnętrzny.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TomaszNowak">Panie ministrze, mam pytanie, ile negatywnych wskaźników z tabeli może zdecydować o rozpoczęciu procedury pogłębionego badania? Jaka jest siła poszczególnych wskaźników z tabeli? Które są decydujące dla sformułowania pozytywnej bądź negatywnej oceny sytuacji makroekonomicznej danego kraju?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#TomaszNowak">Chciałbym podkreślić, że Polska na tle innych krajów plasowała się w 2011 r. bardzo dobrze. Tylko dwa wskaźniki były niepokojące, ale nie na tyle, żeby zdecydować o negatywnej ocenie. Było to saldo rachunku obrotów bieżących (przekroczenie o 0,6%) i międzynarodowa pozycja inwestycyjna netto (wartość graniczna jest 35%, Polska osiągnęła 63,5%, ale jest to charakterystyczne dla wszystkich nowych członków UE). Komisja wskazywała na to, że zagrożenia, które wynikają ze wskaźników, są równoważone tym, że Polska absorbuje w wysokim stopniu środki z UE. Wpływa to stabilizująco na saldo rachunku obrotów. Mimo międzynarodowej pozycji inwestycyjnej bardzo pozytywnie oceniono fakt, że dług zagraniczny netto jest pod kontrolą.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#TomaszNowak">Raport jest dla Polski korzystny. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że niezbyt korzystny jest dla całej Europy. Tych państw, które objęte są pogłębioną procedurą analityczną, jest aż 18. Jest to bardzo duża skala.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#TomaszNowak">Wnoszę o przyjęcie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaPomaska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa ma pytania? Nie widzę, zatem oddaję głos panu ministrowi z prośbą o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JacekDominik">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie pośle. Nie obowiązuje zasada, że niespełnienie jednego, dwóch czy trzech kryteriów powoduje konieczność pogłębionej analizy. Wystarczy, że jeden ze wskaźników jest znacząco przekroczony, w sposób nieznajdujący uzasadnienia. Nieraz sytuacja danego kraju uzasadnia przekroczenie wskaźników. Wtedy Komisja nie reaguje. Jeśli struktura gospodarki danego kraju nie uzasadnia przekroczenia wskaźnika, wówczas pojawia się na liście państw poddanych szczegółowej analizie. W zależności od tego, jak będzie zmieniała się sytuacja, będą podejmowane dalsze kroki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pani przewodnicząca Anna Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, jest pan pełnomocnikiem rządu ds. euro. Zdaję sobie sprawę, że ocena równowagi makroekonomicznej Polski nie jest zła. Proszę mi powiedzieć, czy w toku dyskusji nad finalnym dokumentem była mowa o bezrobociu w Polsce. Jakie uwagi są formułowane? Czy to może w przyszłości rzutować na plany Polski dotyczące przyjęcia wspólnej waluty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania do pana ministra? Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Ten element nie był szczególnie poruszany. Komisja nie zwracała na to uwagi. To nie są aspekty brane pod uwagę przy ocenie spełnienia kryteriów konwergencji. Wpływa to na obraz państwa członkowskiego. Tworzenie nowych mechanizmów nigdy nie miało na celu wprowadzania nowych elementów, które wpływałyby na przyjęcie kraju do strefy euro. Oczywiście, można zastanawiać się nad tym, jak będzie analizowany element stabilności wypełnienie kryteriów konwergencji. Ten element od samego początku istnieje w prawie wspólnotowym. Wcześniej w różny sposób interpretowano, co ta stabilność oznacza. Przypuszczam, ze obecnie, przy użyciu większej ilości materiału porównawczego, analitycznego, którym Komisja dysponuje, będziemy mieli lepszy obraz tego, na ile gospodarki poszczególnych państw są stabilne i konkurencyjne. To uchroni i strefę euro, i te państwa członkowskie przed niepożądanymi skutkami wprowadzenia jednolitej waluty w sytuacji, kiedy nie są do tego gotowe.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JacekDominik">Próby manipulowania wskaźnikami podejmowane w przeszłości będą zdecydowanie utrudnione. Dużo trudniej byłoby ukryć rzeczywisty deficyt czy zadłużenie, mając znacznie bardziej szczegółową sprawozdawczość z funkcjonowania danego kraju. To nie zgadzałoby się z innymi elementami, które pokazują, jaka jest rzeczywista kondycja gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaFotyga">Nawiązując do tego, co pan powiedział, panie ministrze, w odniesieniu do potrzeby monitorowania państw, które nie były gotowe do wejścia do strefy euro, czy sądzi pan, że nakładanie coraz bardziej rygorystycznych mechanizmów tylko po to, żeby wprowadzać kryteria pozaekonomiczne, polityczne jest uzasadnione? Czy obecny kryzys nie świadczy o tym, że takie mechanizmy się nie sprawdzają?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Moim zdaniem, jest dokładnie odwrotnie. Poprzednio mieliśmy bardziej upolityczniony proces, obecnie jest w większym stopniu oparty na realiach ekonomicznych. Wiele państw członkowskich bardzo boleśnie przekonało się, co oznacza upolitycznienie procesu przyjmowania do strefy euro i jakie mogą być konsekwencje finansowe. Nie możemy zignorować faktu, że gospodarki UE są ze sobą bardzo mocno powiązane. Istotne problemy w jednym czy dwóch państwach członkowskich bardzo szybko przenoszą się na inne kraje. Jest to wymóg rzeczywistości, z jaką musimy się zmierzyć. Musimy zrównoważyć gospodarki. Jest to jedno z ciekawych osiągnięć ostatniej dyskusji nad usprawnieniem unii gospodarczej i walutowej. Konieczne jest rozpoczęcie głębszej analizy, jak naprawdę funkcjonują gospodarki, gdzie pojawiają się nierównowagi, bo one wskazują na problemy, które mogą pojawić się w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JacekDominik">Gdybyśmy dysponowali takimi analizami wiele lat temu, można by zorientować się, że z Grecją może być duży problem. Tam bardzo szybko ujawniłyby się nierównowagi. Nie odbieram tych działań jako dodatkowego, upolitycznionego obciążenia o charakterze dla państw członkowskich. Stwarza to możliwość lepszego zaznajomienia się z przeczystą sytuacją swojego kraju. Nie każdy kraj był tak samo zainteresowany, żeby mieć wiarygodną sprawozdawczość z tego, co się dzieje. Teraz mamy ujednolicony zestaw kryteriów, uznany przez wszystkie kraje jako istotny do oceny sytuacji. Nie powoduje to dramatycznych sankcji dla państw członkowskich. Jest to system wczesnego reagowania pokazujący, że na którymś odcinku pojawiają się problemy. Stwarza to możliwość pełniejszego reagowania i podejmowania działań strukturalnych, aby przeciwdziałać problemom.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AgnieszkaPomaska">Zakończyliśmy dyskusję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu COM (2012) 751 i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt IV, obejmującego rozpatrzenie dokumentu COM (2012) 590. Oddaję głos panu ministrowi Stanisławowi Rakoczemu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Szanowne panie i panowie posłowie. Komisja, przedkładając ocenę skutków regulacji, zwraca się o konieczne dostosowania w planie zatrudnienia agencji Frontex, obejmujące stworzenie dodatkowych etatów w budżecie na 2013 r. Łącznie przewiduje się 12 nowych stanowisk. Szacowany koszt wynosi 1,32 mln euro. 4 etaty zostały przewidziane we wniosku komisyjnym dotyczącym projektu budżetu na rok 2013, przedstawionym 25 kwietnia 2012 r., zatem Komisja zwraca się o stworzenie dodatkowych 8 etatów, w tym jednego etatu AD-10 na stanowisko urzędnika ds. podstawowych, 6 etatów AD-7 na stanowiska urzędników koordynujących i 1 etat AD-7 na stanowisko urzędnika ds. zarządzania produktami i zmianami.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#StanisławRakoczy">Szacuje się, że utworzenie dodatkowych etatów nie będzie miało wpływu budżetowego na wydatki agencji w 2013 r., ponieważ zostaną one wyrównane poprzez zmniejszenie wydatków związanych z oddelegowanymi ekspertami krajowymi, którzy wykonują te zadania obecnie. Redukcji ulegnie 6 stanowisk oddelegowanych ekspertów krajowych. Odpowiednie etaty oddelegowanych ekspertów krajowych będą stopniowo wycofywane w 2013 r. Pozostałe koszty zostaną pokryte z dalszych oszczędności z tytułu 1 oraz, w razie potrzeby, przesunięte z tytułu 2 do tytułu 1.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#StanisławRakoczy">Nie powinno to pociągnąć za sobą skutków budżetowych. Rząd RP ze zrozumieniem przyjmuje komunikat do PE i Rady oceniający skutki finansowe towarzyszące rozporządzeniu. W ocenie rządu, dostosowanie w planie zatrudnienia Frontex obejmujące stworzenie dodatkowych etatów jest zasadne. Bez nich realizacja nowych zobowiązań wynikających z rozporządzenia 1168/2011 byłaby utrudniona.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#StanisławRakoczy">Jeśli chodzi o ocenę skutków finansowych dla nas, są one przewidywane w jednym obszarze. Może nastąpić wzrost wydatków w budżecie państwa na pokrycie kosztów kształcenia dzieci pracowników Frontex. Na dzisiaj nikt nie potrafi powiedzieć, czy ci przyjęci pracownicy będą posiadać dzieci i w jakiej liczbie. Szacujemy, że może to być wydatek w kwocie około 90 tys. zł rocznie. Koszty zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków ustalonego na dany rok w części 30 – Oświata i wychowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitoldKlepacz">Dziękuję panu ministrowi. Sprawozdawcą jest pan poseł Wojciech Saługa. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechSaługa">Dziękuję, panie przewodniczący. Komunikat zawiera ocenę skutków regulacji rozporządzenia Komisji przyjętego w 2011 r. Dokument przyjmowaliśmy z innym uzasadnieniem. Komisja uznała, że wdrożenie rozporządzenia nie będzie wymagało dodatkowych środków finansowych. Okazało się jednak, że pojawiły się nowe obciążenia administracyjne związane z powstaniem 12 nowych etatów. Ten wątek bardzo dokładnie poruszył pan minister.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WojciechSaługa">Komunikat stanowi tylko nowe uzasadnienie, nową ocenę skutków regulacji, czyli rozporządzenia, które już dawno weszło w życie. Kłopotem jest to, że nie ma procedury w UE dla przyjmowania tego typu dokumentów. Komunikat nie jest źródłem prawa w UE. Jest to problem, z którym po raz pierwszy się zmierzamy.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#WojciechSaługa">Proponuję przyjąć ten dokument zgodnie ze stanowiskiem rządu.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#WojciechSaługa">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WitoldKlepacz">Dziękuję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WitoldKlepacz">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu? Pani poseł Fotyga, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo. Nie mam zastrzeżeń do samego komunikatu. Agencja Frontex jest szczególnym organem. Bardzo się cieszymy, że się rozwija. W tym przypadku koszty budżetowe są sprawą wtórną.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AnnaFotyga">Chciałabym jednak zaspokoić ciekawość związaną z funkcjonowaniem agencji. Czy pośród 6 oddelegowanych ekspertów krajowych są Polacy? Jak wygląda obsada stanowisk przez Polaków w agencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WitoldKlepacz">Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Szanowna pani poseł. Nie potrafię w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie. Prześlemy odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WitoldKlepacz">Pan minister przygotuje odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#WitoldKlepacz">Bardzo proszę, pani poseł Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarzenaWróbel">Z materiałów, które otrzymałam, wynika, że polscy pracownicy będą zatrudniani przez pracowników spoza naszego kraju. Jakie będą koszty? Czy będzie się to wiązało ze zwiększeniem kosztów zatrudnienia tychże osób?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarzenaWróbel">Czy zamiana Polaków na innych obywateli UE jest konieczna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławRakoczy">Pani poseł, mogę tylko przypomnieć to, co powiedziałem wcześniej. Nie mamy najmniejszego wpływu na to, kto kogo zatrudnia. Nie ma zamiany pracowników polskich na obcych. Jest redukcja 6 oddelegowanych ekspertów. Nie mam pewności, czy któryś z nich jest Polakiem. Powstają nowe etaty, a redukuje się etaty oddelegowanych ekspertów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarzenaWróbel">Nie mamy tych danych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#StanisławRakoczy">Przekażę na piśmie informację w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AgnieszkaPomaska">Rozumiem, że będzie odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AgnieszkaPomaska">Nie widzę więcej zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat komunikatu COM (2012) 590 i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt 5, obejmującego rozpatrzenie dokumentu COM (2012) 717. Oddaję głos panu ministrowi Rakoczemu. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#StanisławRakoczy">Szanowni państwo, celem wniosku Komisji Europejskiej jest zwiększenie zdolności operacyjnej agencji Frontex w ramach zintegrowanego zarządzania granicami wewnętrznymi UE, w świetle przeprowadzonych ocen funkcjonowania agencji Frontex.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#StanisławRakoczy">Przepraszam najmocniej. Pomyliły mi się dokumenty.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#StanisławRakoczy">Komisja do dnia 30 listopada przedstawia Radzie sprawozdanie z oceny działalności Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości, koncentrujące się na skutecznej pracy sieci i sekretariatu, z właściwym uwzględnieniem współdziałania pomiędzy siecią i odpowiednimi zainteresowanymi stronami. Europejska Sieć Zapobiegania Przestępczości została ustanowiona decyzją Rady z 2001 r., która została zmieniona decyzją Rady z 2009 r. Głównym celem decyzji Rady z 2001 r. było promowanie działań z dziedziny zapobiegania przestępczości i zapewniania środków umożliwiających dzielenie się cennymi dobrymi przykładami w zakresie zapobiegania przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#StanisławRakoczy">W decyzji Rady z 2009 r. wyszczególniono następujące zadania: ułatwienie współpracy, kontaktów oraz wymiany informacji i doświadczeń między podmiotami zajmującymi się zapobieganiem przestępczości; gromadzenie, ocena i przekazywanie informacji poddawanych weryfikacji, w tym dobre praktyki w zakresie prowadzonych działań w dziedzinie zapobiegania przestępczości; organizowanie konferencji, w szczególności dorocznych konferencji dotyczących dobrych praktyk oraz innych działań; zapewnienie Radzie i Komisji odpowiedniej wiedzy fachowej; co roku za pośrednictwem zarządu oraz właściwych organów roboczych składanie Radzie sprawozdania ze swoich działań (Rada jest proszona o zatwierdzenie sprawozdania i przekazanie go PE); przygotowywanie programu pracy opartego na jasno kreślonej strategii, która uwzględnia identyfikację istotnych zagrożeń oraz reakcje na nie i realizacja programu.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#StanisławRakoczy">W Programie sztokholmskim Rada Europejska wezwała Komisję do przedłożenia wniosku w sprawie utworzenia centrum monitorowania ds. zapobiegania przestępczości, którego zadania będą polegały na gromadzeniu, analizie i rozpowszechnianiu informacji, w tym statystyk dotyczących przestępczości, w tym przestępczości zorganizowanej, i zapobiegania przestępczości, na wspieraniu państw członkowskich i instytucji UE podejmujących działania zapobiegawcze, a także na wymianie najlepszych praktyk. Centrum powinno objąć Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości lub ją zastąpić. Jego sekretariat powinien zostać umieszczony w ramach jednej z istniejących agencji unijnych i działać jako oddzielna jednostka. W Programie sztokholmskim wskazywano, że ma to nastąpić nie później niż do 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#StanisławRakoczy">W sprawozdaniu zawarto ocenę działań Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości w ciągu ostatnich 2 i pół roku oraz przedstawiono zalecenia na następne lata w zakresie możliwości ustanowienia centrum monitorowania ds. zapobiegania przestępczości. Dokument bazuje na 4 blokach tematycznych: przedstawieniu oceny zewnętrznej, wskazaniu roli sieci, omówieniu przyszłego rozwoju sieci, z uwzględnieniem koniecznych zmian i rozważeniem 4 wariantów rozwoju, zaprezentowaniu uwag końcowych.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#StanisławRakoczy">Szanowni państwo, rząd RP z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji Europejskiej w sprawie oceny funkcjonowania Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości. Zdaniem rządu, dokument w sposób właściwy identyfikuje obszary działania sieci, które wymagają ulepszenia. Należy w szczególności podzielić pogląd przedstawiony przez Komisję odnośnie do konieczności zwiększenia widoczności sieci, zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym. Niezbędne jest także nawiązanie ściślejszych kontaktów z innymi formami współpracy w ramach UE, takimi jak nieformalna sieć ds. administracyjnego podejścia do przestępczości zorganizowanej, która również koncentruje się na kwestiach związanych z zapobieganiem przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#StanisławRakoczy">Rząd RP popiera rozwiązania zaproponowane przez Komisję w zakresie dalszego rozwoju sieci, mianowicie jej ulepszania poprzez zwiększenie widoczności i sprawniejsze działanie sekretariatu.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#StanisławRakoczy">Skutki społeczne powinny być korzystne i sprowadzać się do skuteczniejszej walki z przestępczością. Nie ma żadnych skutków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#AgnieszkaPomaska">Oddaję głos panu posłowi Zenonowi Durce, który jest posłem sprawozdawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZenonDurka">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Komisja koncentruje się w sprawozdaniu na skuteczności Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości oraz potrzebie jej modyfikacji. Wnioski w tym zakresie zostały sformułowane po zasięgnięciu oceny zewnętrznej dokonanej przez Centrum Strategii i Ewaluacji. Zadania, struktura i ramy funkcjonowania sieci omówił już pan minister. W ocenie stwierdzono, że sieć działa stosunkowo dobrze i poczyniła duże postępu w odniesieniu do celów wyznaczonych w decyzji Rady z 2009 r. i w wieloletniej strategii na lata 2010–2015.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#ZenonDurka">W niezależnej ocenie zewnętrznej wskazano na pewne niedoskonałości działania sieci. Komisja proponuje m.in., aby sieć bardziej dostosowała zadania do uzgodnionych priorytetów UE, w tym do priorytetów określanych w strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, cyklu polityki UE i innych inicjatywach powiązanych z bezpieczeństwem, a popieranych przez państwa członkowskie UE. Zwrócono uwagę na konieczność rozwinięcia funkcji monitorującej sieci o charakterze obserwacyjnym, bardziej szczegółowego określenia roli krajowych przedstawicieli, a także skuteczniejszego promowania sieci.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#ZenonDurka">Sprawozdanie jest dokumentem o charakterze informacyjnym. Proponuję przyjąć sprawozdanie i stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#ZenonDurka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy mają państwo jakieś pytania? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AnnaFotyga">Panie ministrze, chciałabym się dowiedzieć, czy procedowana właśnie w Sejmie ustawa – użyję kolokwializmu – o bratniej pomocy jest elementem europejskiej strategii bezpieczeństwa (ESB plus)? Jaki tryb jest wykorzystywany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AgnieszkaPomaska">Pan poseł Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Muszę powiedzieć, że ten dokument byłby zabawny, gdyby nie to, że jest dosyć smutny. Stwierdza on, że niewiele nam się udaje, zatem zwiększymy etaty albo powołamy jeszcze jedną strukturę i wówczas osiągniemy sukces. Przewiduje się wydanie około 1 mln euro więcej środków z nadzieją, że może wówczas system zacznie działać.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#KrzysztofSzczerski">Nie wiem, dlaczego Polska popiera drugi wariant. Dlaczego interesuje nas to, żeby wydawać 1 mln euro więcej na coś, co nie działa, bo nikt nie wie, że działa?</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#KrzysztofSzczerski">Co to znaczy „word cafe” podczas obrad zarządu? W jakim stopniu przyczynia się to do lepszego funkcjonowania służby? W materiale znajduje się informacja, że z elementów innowacyjnych zastosowano „word cafe” podczas posiedzeń zarządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AgnieszkaPomaska">Pan poseł Sellin, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JarosławSellin">Niestety, mam wrażenie, że jest to kolejna instytucja wymyślona po to, żeby „bić pianę”. Sieć działa od 2009 r. i jej osiągnięcia są dwa – sporządzenie dokumentu tematycznego o roli sportu, nauki i sztuki w zapobieganiu przestępczości wśród dzieci i młodzieży oraz rozpowszechnianie biuletynu informacyjnego. Działalność polega na odbywaniu konferencji raz lub dwa razy do roku i wymianie dobrych praktyk. To jest typowy biurokratyczny wymysł ludzi, którzy chcą wydawać pieniądze na spotkania. Nic z tego nie wynika. Aby uzyskać statystyki przestępczości, wystarczy zebrać informacje z krajów członkowskich i je opracować. Po co taka instytucja? Ponadto, pojawia się tendencja, by te instytucje formalizować w postaci jakiegoś sekretariatu. To niczemu nie służy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie pani poseł Fotygi. Nie wiem, o jaką ustawę chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AnnaFotyga">Chodzi o możliwość wykorzystania służb innych państw w przywracaniu porządku na terytorium państwa polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#StanisławRakoczy">Stan mojej wiedzy jest taki, że nie ma żadnej obawy o takie rozwiązania w przyszłości. Sądzę, że to nie ma żadnego związku z omawianym dziś dokumentem.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#StanisławRakoczy">Co do pytania o finanse, nie przewidujemy żadnego wzrostu wydatków na Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#StanisławRakoczy">W odpowiedzi na pytanie posła Sellina pragnę poinformować, że jest strona internetowa na temat działań sieci, pokazująca szereg dobrych praktyk. Wymiana informacji i dobrych praktyk wydaje mi się zasadna i celowa. Zawsze można dyskutować o stopniu zinstytucjonalizowania działań. W ramach posiadanych kompetencji zadania realizowane są dosyć dobrze.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#StanisławRakoczy">Nazwa angielskojęzyczna oznacza dyskusję na konkretne tematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AgnieszkaPomaska">Ktoś miał wyobraźnię.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Anna Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo. Jedna uwaga do informacji pana ministra w kwestii nazewnictwa stosowanego w dość formalnych dokumentach unijnych. Mam wrażenie, że powoli infantylizujemy i trywializujemy ten język. Sześciopaki po wielkich kampaniach piwnych w Polsce kojarzą się bardzo niezręcznie, podobnie rzecz się ma z dwupakami. Nie będę przytaczała innych nazw. One niczego nie wyjaśniają przeciętnemu odbiorcy. Mogą tylko zaciemniać obraz.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#AnnaFotyga">Pozwolę sobie nie zgodzić się z oceną pana ministra co do istoty procesów i powiązań przyjmowanych ustaw na gruncie prawa narodowego i prac sieci oraz bardziej sformalizowanych instytucji UE w zakresie postępu integracji w sprawach wewnętrznych. Eksperci stwierdzają, że następuje bardzo intensywny proces integracji. Spowolniona została integracja w dziedzinie stosunków zewnętrznych. Przewidywaliśmy, że tak się stanie. Unia nie była na to gotowa. Na pewno nie jest gotowa do tego typu działań w okresie przebudowy porządku światowego.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#AnnaFotyga">Wysiłki koncentrowane są na postępie integracji w sprawach wewnętrznych. Nie zgadzam się, że jest to „bicie piany”. Obawiam się, że „bicie piany” następuje tylko w informowaniu społeczeństwu. Zgadzam się, ze wymiana dobrych praktyk jest korzystna.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#AnnaFotyga">Ponawiam pytanie i poproszę, żeby ministerstwo bardziej wnikliwie odniosło się do mojego pytania. Jak ten projekt mieści się w pracach rządu, w szczególności MSW w instytucjach unijnych i w strategicznych dokumentach UE? Czy inne państwa członkowskie podobnie procedują tego typu akty prawne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, poprosimy o odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#AgnieszkaPomaska">Pan poseł Szczerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofSzczerski">Panie ministrze, nie mogę zgodzić się z pana odpowiedzią. Wariant drugi, popierany przez rząd, przewiduje, że dodatkowe koszty mogą obejmować: 1) powiększenie sekretariatu (dla dwóch dodatkowych pracowników przez 2 lata 360 tys. euro); 2) opracowanie strony internetowej i jej utrzymanie (150 tys. euro w ciągu 2 lat); 3) wzmocnienie roli i utworzenie sieci punktów kontaktowych (100 tys. euro).</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KrzysztofSzczerski">Ogólne koszty wyniosą 600 tys. euro rocznie lub 1,2 mln euro w ciągu dwóch lat. Przewidziane są zatem dodatkowe koszty.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#KrzysztofSzczerski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#StanisławRakoczy">Powtórzę raz jeszcze, że na dzisiaj nie przewidujemy zwiększenia wydatków na system. Na propozycję zawartą w wariancie drugim muszą zgodzić się wszystkie państwa członkowskie. Wtedy będzie można rozmawiać o kosztach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrzysztofSzczerski">Rozumiem, że popieramy wariant drugi wraz z kosztami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#StanisławRakoczy">Popieramy tę propozycję w aspekcie merytorycznym. O kosztach będziemy rozmawiać, kiedy zgodzimy się na koncepcję. Nie musi ona być realizowana akurat w ten sposób. Koszty będą rozłożone pomiędzy państwa członkowskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AgnieszkaPomaska">Wyczerpaliśmy temat.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#AgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat sprawozdania COM (1012) 717 i odnoszącego się do niego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#AgnieszkaPomaska">Pkt VI – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrzysztofSzczerski">Jutro spotykamy się gdzieś indziej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AgnieszkaPomaska">W sali konferencyjnej o godz. 10.30. Zakończenie głosowań jest przewidziane na godz. 10.00. Pan komisarz będzie miał dla nas czas do godz. 12.30.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>