text_structure.xml 77.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Witam panie i panów posłów w imieniu własnym oraz tu obecnego pana przewodniczącego oraz prezydium. Witam zaproszonych gości – przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z panem ministrem Tadeuszem Nalewajkiem na czele oraz przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że 10 lutego 2015 r. Marszałek Sejmu skierował do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności, druk nr 3138. Marszałek ustalił termin przedstawienia sprawozdania do dnia 3 marca 2015 r. Porządek dzienny, dostarczony państwu posłom, obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę, zatem stwierdzam, że komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">Przypominam, że pierwsze czytanie zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy przez pana ministra Tadeusza Nalewajka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo. Panowie przewodniczący, szanowni państwo, Wysokie Komisje, jest to trzecia ustawa, dotycząca obszarów wiejskich, która normuje w tym przypadku, przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje, rozwój lokalny kierowany przez społeczność, czyli kierowany, jeśli chodzi o faktyczne wykonawstwo, przez lokalne grupy działania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszNalewajk">W projektowanej ustawie zawarte są zadania oraz właściwości organów w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, czyli w skrócie RLKS…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o umożliwienie wypowiedzenia się panu ministrowi, bo właściwie nikt go nie słucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrWalkowski">Ja go słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszNalewajk">…wspieranego przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego EFRR, Europejski Fundusz Społeczny oraz Europejski Fundusz Morski i Rybacki. Jak widać, chodzi tu o wielofunduszowość.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszNalewajk">Po drugie są tu zawarte zasady organizacji lokalnych grup działania, zasady dokonywania wyboru strategii rozwoju lokalnego przez społeczność, czyli tzw. LSR i, oczywiście, zasady udzielania wsparcia z udziałem poszczególnych funduszy, wymienionych przeze mnie, które wspólnie, łącznie nazywają się Europejskimi Funduszami Strukturalno-Inwestycyjnymi (EFSI). A więc mamy tu jedną nazwę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszNalewajk">Zgodnie z założeniami, przyjętymi w przepisach projektowanej ustawy, zadania określone w ustawie w zakresie RLKS, czyli rozwoju społeczności, wykonują co do zasady, tak jak w poprzedniej perspektywie, zarządy województw. Jednak należy zauważyć, że projektowana ustawa jedynie wskazuje, w jakim charakterze zarząd województwa wykonuje zadania a właściwość ta wynika, przede wszystkim, z przepisów regulujących zasady poszczególnych funduszy. A więc to wynika z przepisów ustawy o zasadach finansowania w perspektywie finansowej 2014–2020 w zakresie polityki spójności.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszNalewajk">Dwa – mamy Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jak państwo wiecie, jesteśmy dzisiaj po drugim czytaniu rządowego projektu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Trzeci dokument to jest Europejski Fundusz Morski i Rybacki – ten projekt jest przygotowywany w ministerstwie rolnictwa i został skierowany do uzgodnień i konsultacji. Środki finansowe będą pochodzić z tych funduszy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszNalewajk">W przypadku programów, współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego zarząd województwa działa jako instytucja zarządzająca, bo bezpośrednio zarządza tymi środkami. Natomiast w przypadku współfinansowania ze środków funduszu morskiego działanie zarządu województwa jest traktowane jako działanie organu reprezentującego, jako tzw. instytucji pośredniczącej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#TadeuszNalewajk">Bardzo ważna kwestia w tej ustawie – otóż ustawa wskazuje zadania zarządu województwa mazowieckiego…</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#TadeuszNalewajk">Przepraszam, zarządu województwa (jestem z Mazowsza i dlatego tak mi się powiedziało).</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#TadeuszNalewajk">Zarząd powołuje komisję, która de facto dokonuje wyboru lokalnej strategii działania (LSR), oczywiście, na bazie określonych kryteriów, które są wyszczególnione w ustawie o RLKS. Z kolei, wybór operacji w ramach LSR, zgodnie z projektowaną ustawą, będzie realizowany przez lokalną grupę działania (LGD).</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#TadeuszNalewajk">Jak państwo wiecie, projekt ten, to jest zasady i organizacja lokalnej grupy działania a także dokonywanie wyboru lokalnej strategii, zostały zaprojektowane z uwzględnieniem naszych dotychczasowych doświadczeń. Wiadomo, że początkowo mieliśmy wielkie problemy, o czym mówię z punktu widzenia samorządu (nie każdy z nas dowierzał, że będą dodatkowe środki, jak się utworzy grupę i zorganizuje się społeczność). Dzisiaj już tego problemu nie ma, bo nabory nie są ogłaszane, czyli nie ma środków finansowych, które były przynależne do poszczególnych grup działania. Dwa lata temu zrobiliśmy dodatkowy nabór, czyli te lokalne grupy działania, które były najbardziej mobilne i najlepiej wykorzystywały środki finansowe, dostały dodatkowe pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#TadeuszNalewajk">Projektowana ustawa obejmuje wspólne regulacje dla wszystkich czterech programów wsparcia w ramach RLKS, to jest wsparcia przygotowawczego. To jest taki element, takie działanie, które będziemy chcieli jak najwcześniej wdrożyć, bo jest to kwestia przygotowania całej machiny do funkcjonowania lokalnej grupy działania, do wybrania LSR. To są środki finansowe, które będziemy chcieli uruchomić. Będziemy chcieli ogłosić nabór i, mam nadzieję, że rozdzielić środki do końca tego półrocza, jest bowiem kwestia finansowania dotychczasowych lokalnych grup działania z funduszu 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#TadeuszNalewajk">Inna kwestia to jest wsparcie przeznaczone na realizację operacji w ramach lokalnej strategii rozwoju, czyli jest tu pewne spektrum zadań, które lokalna społeczność może proponować do rozwiązania. Jest to wybór w ramach lokalnej strategii rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#TadeuszNalewajk">Trzecia sprawa to jest przygotowanie i realizacja działań w ramach współpracy z lokalną grupą działania. Czwarta – wsparcie na koszty bieżącej aktywizacji, oczywiście, w ramach środków finansowych, w których lokalna grupa działania będzie funkcjonować. Oczywiście, musi mieć środki finansowe z tegoż programu.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#TadeuszNalewajk">Chcę Wysokie Komisje poinformować, że w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich jest to kwota ponad 700 mln euro, która znajduje się w byłym działaniu LEADER, dzisiaj jest to tzw. IV działanie. Są propozycje, żeby w ramach tych środków realizować również inwestycje czy projekty strukturalne tzw. małej architektury, małych dróg lokalnych i wielu innych zadań, które lokalna społeczność uważa za potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrZgorzelski">Może pan minister zrobi przerwę, dopóki nie będzie można normalnie prowadzić posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszNalewajk">Nie chcę zanudzać.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszNalewajk">Większość rozwiązań, oprócz wielofunduszowości, jest wprost oparta, jak powiedziałem w swoim wystąpieniu, na rozwiązaniach z perspektywy 2007–2013.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszNalewajk">Główne elementy to jest wybór lokalnej strategii działania, wybór lokalnej grupy działania, finansowanie, obrót środkami finansowymi. No i, oczywiście, to, co jest najważniejsze, czyli opracowanie lokalnej strategii rozwoju i wybór lokalnej strategii rozwoju przez komisję, czyli podpisanie umowy ramowej – tak, umowy ramowej, bo zwykle myli mi się z partnerską, gdyż Umowa Partnerska jest najczęściej wymieniana – oraz finansowania do 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszNalewajk">Tak, panie dyrektorze? Żebym tu się nie pomylił.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#TadeuszNalewajk">Jest to ustawa, która reguluje środki wielofunduszowe. W zależności od tego, z jakiego funduszu pochodzą środki, odpowiednie instytucje, czyli zarząd wojewódzki, są instytucjami zarządzającymi, pośredniczącymi lub wdrażającymi. Agencją płatniczą jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#TadeuszNalewajk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram dyskusję na ten temat. Kto z państwa posłów chciałby się zapisać do dyskusji? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie ma zgłoszeń? Kto?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Niemożliwe, Romek nie zabiera głosu?)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PiotrZgorzelski">Zgłosił się pan przewodniczący Jurgiel.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie ma więcej zgłoszeń, więc zamykam listę.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJurgiel">Szkoda, że nie ma przedstawiciela ministerstwa rozwoju regionalnego…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma takiego ministerstwa.)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KrzysztofJurgiel">Uważam, że przyjęcie tej ustawy jest błędnym rozwiązaniem, dlatego że podstawową zasadą programowania rozwoju w Polsce jest ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Ustawa ta była zmieniona chyba rok temu. Wprowadzono tam strategie powiatowe i gminne. Przyjmując tutaj to rozwiązanie z rozporządzenia ogólnego wprowadzamy nową strategię, która nie ma bezpośredniego powiązania w programowaniu z tamtymi strategiami, zawartymi w art. 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofJurgiel">Myślę, że to jest błąd metodologiczny.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#KrzysztofJurgiel">Dlatego uważam, że ta ustawa jest do odrzucenia i stawiam wniosek o odrzucenie jej w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, mamy jeszcze jeden głos, na tym wystąpieniu zamykamy listę mówców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanWarzecha">Poseł Jan Warzecha.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanWarzecha">Chciałem zadać kilka pytań panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanWarzecha">Jakie są podstawowe różnice między dotychczasowym programem LEADER a RLKS? Proszę, żeby przedstawił pan takie zasadnicze, podstawowe różnice.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanWarzecha">Dlaczego został stworzony ten nowy program i co on nowego wnosi? Czy program będzie wdrażany w ramach RPO i czy we wszystkich województwach w ramach RPO? Czy tu będzie jakaś dowolność? Czy ten program może działać w miastach, czy tylko na wsi? Czy wdrażanie RLKS ma być zgodne ze strategią rozwoju na poziomie lokalnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszNalewajk">Pozwolę sobie upoważnić pana dyrektora do udzielenia odpowiedzi, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BartoszSzymański">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BartoszSzymański">Szanowni panowie przewodniczący, szanowne panie posłanki i szanowni panowie posłowie, króciutko przedstawię różnicę. Przede wszystkim wynika to z rozporządzenia 1303, w którym taka możliwość na poziomie Unii Europejskiej została w tym momencie przedstawiona. To jest wypełnienie czy dopełnienie tych zapisów na poziomie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BartoszSzymański">Zasadnicza różnica polega na tym, że jeżeli dzisiaj mówimy o wielofunduszowości...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę mówić bliżej mikrofonu, bo niektórzy nie słyszą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BartoszSzymański">Dzisiaj zasadnicza różnica polega na tym, że lokalne grupy dzięki tej ustawie będą mogły już na samym początku tworzyć strategie wielofunduszowe. To znaczy, że na poziomie strategii mogą zaplanować sobie fundusze i z programu rolnego, i z rybackiego, i z regionalnego w zakresie rozwoju regionalnego i funduszu społecznego. W tej perspektywie, która mija, takiej możliwości nie było, żeby wprost grupy mogły to zapisywać w strategii. To jest pierwsza różnica.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BartoszSzymański">Czy we wszystkich regionalnych programach jest to zapisane? Na dzisiaj na poziomie ministerstwa rolnictwa identyfikujemy, że dwa województwa zdecydowały się na tzw. wielofunduszowość. To jest województwo podlaskie i województwo kujawsko-pomorskie, które w ramach osi priorytetowych regionalnych programów operacyjnych umożliwiły wprost zapisanie środków dla lokalnych grup działania. Później, w ramach strategii, LGD będą mogły oczywiście realizować zadania. Tak też jest w programie PO Ryby.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#BartoszSzymański">Tak, że to jest pierwsza zasadnicza różnica, że lokalne grupy będą mogły już na poziomie strategii zapisywać środki finansowe i te zadania, realizowane w ramach funduszy, na pewno będą bardziej komplementarne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, został zgłoszony wniosek...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ArturDunin">Czy mogę zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ArturDunin">Wysoka Komisjo, chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz: we wtorek procedowaliśmy ustawę związaną z PROW. Jeśli dobrze pamiętam (to było wielokrotnie powtarzane we wtorek przez pana mecenasa, ale również przez nas) to jeden z artykułów ewidentnie wiąże się z ustawą, którą dzisiaj procedujemy. Tamten artykuł mówi, że te dwie ustawy muszą iść jakby równolegle. Przyjęcie wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu dzisiejszej ustawy spowoduje to, że będzie ustawowa niespójność, ponieważ będą artykuły odwołujące się do czegoś, co nie będzie istnieć.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ArturDunin">A więc mój wniosek jest, oczywiście, przeciwny, ale chciałbym jeszcze poprosić pana ministra i, ewentualnie, pana mecenasa o potwierdzenie mojej tezy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ArturDunin">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszNalewajk">Panowie przewodniczący, chciałem jeszcze poruszyć jedną kwestię, bo padło takie pytanie, czy lokalna strategia rozwoju ma być tożsama z lokalną strategią gminy, powiatu czy województwa.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszNalewajk">Szanowni państwo, skład lokalnej grupy działania jest określony, m.in. są tam przedstawiciele samorządu, jest przedstawiciel gospodarki i czynnik społeczny. Oni ustalają lokalną strategię rozwoju, czyli to, co im jest niezbędne na danym terenie. A zatem jedno z drugim nie musi być powiązane, chociaż ludzie, desygnowani załóżmy przez samorząd to są ludzie samorządu, bo jeżeli rada podejmuje uchwałę, to wiadomo. To jest jedna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#TadeuszNalewajk">A druga kwestia dotyczy tego, o czym powiedział pan przewodniczący Dunin. Tak, szanowni państwo, jeżeli to nie będzie równolegle uchwalona ustawa o rozwoju lokalnym kształtowanym przez społeczność to, po prostu, my nie wprowadzimy pierwszego wsparcia przygotowawczego, czyli nie możemy uruchomić całej machiny lokalnej grupy działania. A jak poszczególne województwa potraktowały tę kwestię, to już inna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#TadeuszNalewajk">Pan akurat jest przedstawicielem województwa kujawsko-pomorskiego i wie pan to z autopsji.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#TadeuszNalewajk">W naszym przypadku wielofunduszowość będzie polegała na tym, że środki będą z dwóch funduszów: z Europejskiego Funduszu na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#TadeuszNalewajk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PiotrZgorzelski">Został zgłoszony wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tego wniosku, proszę o podniesienie ręki…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PiotrZgorzelski">Został zgłoszony wniosek o odrzucenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tego wniosku, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PiotrZgorzelski">Proszę pana sekretarza o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DariuszMyrcha">Za 11 głosów, przeciw 18 i jeden wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam zatem, że wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrZgorzelski">Informuję, że nie został złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PiotrZgorzelski">Czy uwagi mają przedstawiciele rządu albo Biura Legislacyjnego? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że komisje przyjęły tytuł projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły tytuł projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PiotrZgorzelski">Art. 1. Czy do treści art. 1 są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne, ale może najpierw…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbyszekZaborowski">Czy mogę jeszcze zadać pytanie odnośnie tytułu, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PiotrZgorzelski">Pytanie do tytułu, który przyjęliśmy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbyszekZaborowski">Właśnie tak, panie przewodniczący, bo powstała wątpliwość. Czy ta jedynka z nawiasem będzie w tytule ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbyszekZaborowski">A po co?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DariuszDąbkowski">Taka forma jak odnośnik przy tytule ustawy wynika z zasad techniki prawodawczej, które niejako obligują twórców tekstu prawnego do umieszczania odnośnika.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DariuszDąbkowski">W tym przypadku odnośnik informuje, jakie ustawy będą zmieniane niniejszą ustawą. Innymi słowy chodzi o to, żeby każdy odbiorca tej ustawy już przy tytule miał świadomość, że w związku z tą ustawą, którą państwo teraz przyjmujecie, nastąpi zmiana szeregu innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PiotrZgorzelski">Do art. 1 uwagę ma Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Biuro Legislacyjne ma uwagę do art. 1 pkt 2 części wspólnej, czyli występującej po lit. c, po myślniku a mianowicie chodzi o skreślenie wyrazów „Unii Europejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">W tej chwili ta część wspólna ma brzmienie: „w zakresie nieokreślonym w przepisach Unii Europejskiej, o których mowa w pkt 1”. W pozostałych przepisach projektu ustawy powołujemy się tylko na przepisy, o których mowa w art. 1 w pkt 1. Dlatego proponujemy, aby wykreślić te wyrazy w celu ujednolicenia zapisu. Wiadomo, że i tak chodzi o przepisy tego rozporządzenia i to są przepisy UE a więc zbędne jest dopisywanie „Unii Europejskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PiotrZgorzelski">Jakie jest stanowisko rządu? Tak? A zatem pytam się, czy jest sprzeciw do przyjęcia art. 1 z wykreśleniem, zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie widzę, nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 1.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PiotrZgorzelski">Art. 2. Czy są uwagi do tego artykułu? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 2.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PiotrZgorzelski">Art. 3…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jest poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrZgorzelski">Jest poprawka. Czy jest podpisana przez trzy osoby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofJurgiel">Zaraz podpiszemy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrzysztofJurgiel">Proponuję wprowadzić w tym artykule w miejsce wyrazów „zarząd województwa” wyrazy „sejmik województwa”. Uważam, że tego typu decyzje na szczeblu regionalnym powinny być podejmowane przez sejmik województwa jako ciało uchwałodawcze, które jakby decyduje o rozwoju województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PiotrZgorzelski">Została zgłoszona poprawka. W takim razie przystępujemy…</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Głos z sali: A opinia rządu?)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszNalewajk">Opinia rządu jest negatywna, bo wszędzie jako instytucja zarządzająca, jako organ występuje zarząd województwa a nie sejmik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrZgorzelski">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KrzysztofJurgiel">Podtrzymuję poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#KrzysztofJurgiel">Jest delegacja z rozporządzenia unijnego, że ustawowo określamy, przywołujemy sejmik jako organ, który powołuje w drodze uchwały komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PiotrZgorzelski">W takim razie przystępujemy do głosowania poprawki.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki, zaproponowanej przez pana przewodniczącego Jurgiela, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PiotrZgorzelski">Tam z tyłu jest las rąk, panie Dariuszu.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DariuszMyrcha">Za 8 głosów, przeciw 26 i zero wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy zatem do głosowania art. 2.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Trzeciego, już art. 3.)</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem, kto jest za przyjęciem art. 3, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszMyrcha">Za głosowało 26 posłów, przeciw 11, zero głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PiotrZgorzelski">Art. 4. Przedstawiciele rządu? Brak uwag. Biuro Legislacyjne? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 4.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 5. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#HenrykKowalczyk">Mam pytanie i jednocześnie uwagę: dlaczego w propozycji znalazło się zróżnicowanie liczby mieszkańców, objętych lokalną strategią rozwoju? Dla obszarów wiejskich jest to 30 tys., natomiast dla obszarów miast – 20 tys. Czy nie byłoby stosowne ujednolicenie tego limitu mieszkańców do 30 tys. w każdym przypadku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BartoszSzymański">Szanowni panowie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o kwestię 20 i 30 tys., to w PROW jest przyjęta definicja, że liczba mieszkańców...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę mówić bliżej mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BartoszSzymański">W PROW została przyjęta definicja obszarów wiejskich do 20 tys. mieszkańców. Natomiast jeżeli chodzi o tę minimalną liczbę członków-mieszkańców obszaru lokalnej grupy, to jest to 30 tys. To jedno z drugim jakby jest powiązane. Jedno z drugiego nie wynika. Te 30 tys. mieszkańców to mogą np. być dwie-trzy gminy. Ustaliliśmy taką minimalną wielkość, jeżeli chodzi o liczbę mieszkańców, żeby to były grupy bardziej sprawne, które w tym momencie mają możliwość faktycznej realizacji tej strategii na odpowiednim poziomie finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#HenrykKowalczyk">Nie dostałem odpowiedzi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PiotrZgorzelski">Ale o co jeszcze chodzi? Przecież odpowiedź została udzielona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli tak logicznie została udzielona odpowiedź to ja mam jeszcze większe wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#HenrykKowalczyk">Nie mówię o definicji obszarów wiejskich, bo jest to do 20 tys. mieszkańców, natomiast mówię w tym przypadku o zapisie art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b: „gdy realizacja LSR jest finansowana wyłącznie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego” itd. i dalej: „a jej obszarem objęte jest wyłącznie miasto lub część miasta – jest zamieszkany nie mniej niż przez 20 tys. mieszkańców.” A więc inne kryteria stawiamy dla obszarów miejskich przy realizacji lokalnych strategii rozwoju a inne dla obszarów wiejskich – i tego dotyczyło pytanie.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#HenrykKowalczyk">A odnośnie tego, co znalazło się w odpowiedzi: otóż ja rozumiem, co jest zapisane i jaka jest definicja obszarów wiejskich. Proszę konkretnie odpowiadać na pytania w sposób logiczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DanielBaliński">Daniel Baliński, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#DanielBaliński">Ten zapis ma zastosowanie do obszarów miejskich, które będą wspierane wyłącznie z funduszy strukturalnych, czyli z Europejskiego Funduszu Społecznego i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W tym przypadku chodzi o minimalny obszar, zamieszkany przez 20 tys. mieszkańców, rzecz w tym, żeby ten obszar po prostu nie był jakimś zbyt małym obszarem.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#DanielBaliński">To jest zapisane w Umowie Partnerstwa i w związku z tym jest to zgodne z ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, w takim razie, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#HenrykKowalczyk">Zgłaszam sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PiotrZgorzelski">A zatem przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem art. 5, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PiotrZgorzelski">Pana Dariusza proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#DariuszMyrcha">26 głosów za, 11 przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 5.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6. Czy są uwagi do art. 6? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 6.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie widzę, nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 6.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 7. Czy są uwagi do art. 7? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 7.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#PiotrZgorzelski">Nie widzę, nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 7.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#PiotrZgorzelski">Art. 8. Czy są uwagi do art. 8?</u>
          <u xml:id="u-63.6" who="#PiotrZgorzelski">Nie widzę, nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 8.</u>
          <u xml:id="u-63.7" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 8.</u>
          <u xml:id="u-63.8" who="#PiotrZgorzelski">Art. 9, jest pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrzysztofJurgiel">Mam pytanie do ministra rozwoju regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#KrzysztofJurgiel">W dotychczasowych przepisach nie występował regulamin, tylko rozporządzeniem regulowano kwestie przeprowadzenia konkursu. Dlaczego nastąpiła taka zmiana? Tutaj, moim zdaniem, jest możliwość większych manipulacji, jeśli chodzi o regulamin. To minister powinien wydawać rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#KrzysztofJurgiel">Jaki był powód zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#BartoszSzymański">Propozycja, która została przygotowana, dotyczy regulaminu, który jest uzgadniany z szesnastoma urzędami marszałkowskimi i, tak naprawdę, z ministerstwem rolnictwa. To jest propozycja, która wynika też z propozycji, które na co dzień stosuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. W taki sposób chce też w tym momencie procedować tematy, dotyczące swoich programów operacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy wszystko jest jasne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jasne czy nie jasne, odpowiedź została udzielona.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Odpowiedź nie jest jasna.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły artykuł…</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PiotrZgorzelski">Słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#HenrykKowalczyk">Znowu odpowiedź jest nie na temat, dlatego, że w zapisie tego artykułu nie ma żadnej adnotacji o tym, iż regulamin jest uzgadniany z kimkolwiek.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#HenrykKowalczyk">Jestem przeciwko temu artykułowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem jeżeli jest przeciw to głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem art. 9?</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#DariuszMyrcha">Za 24 głosy, przeciw 10 głosów i 2 głosy wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 9 uzyskał akceptację obradujących wspólnie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 10. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 10.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 10.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#PiotrZgorzelski">Art. 11. Czy są uwagi do art. 11? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 11.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 11.</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#PiotrZgorzelski">Art. 12. Czy są uwagi? Jest pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dlaczego rozdzielono tutaj stosowanie przepisów? W jednym przypadku Kodeksu postępowania administracyjnego się nie stosuje. Jest tu podział, że do jednych czynności stosuje się k.p.a. a do innych – nie. Mamy w Polsce jeden kodeks i powinien być stosowany.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie zawsze.)</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#KrzysztofJurgiel">Nie zawsze i dlatego pytam, dlaczego tak nie jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o odpowiedź pana dyrektora.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę trzymać blisko mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#GrzegorzWykowski">Grzegorz Wykowski, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#GrzegorzWykowski">Tu przyjęto podobne rozwiązanie do stosowanego w innych przepisach tego typu. Nie są to sprawy stricte administracyjne, indywidualne i dlatego uznaliśmy, że na zasadzie lex specialis będzie określała przepisy postępowania ta ustawa a nie przepisy k.p.a. To jest główna przyczyna, dlaczego tak się stanie i dlaczego taka propozycja znalazła się w tym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#GrzegorzWykowski">Poza tym ułatwi to i przyspieszy postępowanie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#GrzegorzWykowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#KrzysztofJurgiel">Złożę poprawkę w drugim czytaniu, bo tutaj jest niejasne, dlaczego wyłącza się pewne czynności z oceny sądu administracyjnego, wpisując w ust. 2 „stoi na straży praworządności”. Co to znaczy i kto ma tej praworządności pilnować? Bo jeśli jest kodeks to mamy odwołanie do organu wyższego stopnia albo ponowne odwołanie. A tutaj są deklaratywne zapisy, nieskutkujące żadnym postępowaniem decyzyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły artykuł.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem art. 12, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#DariuszMyrcha">Za 24 głosy, przeciw 10 i 2 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 12.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PiotrZgorzelski">Art. 13. Czy są uwagi? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#KrzysztofJurgiel">Moim zdaniem, jest to bardzo kuriozalny artykuł, dlatego że generalnie politykę rozwoju prowadzoną w Polsce określają przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#KrzysztofJurgiel">Jeśli lokalna strategia rozwoju ma dążyć do rozwoju danej społeczności lokalnej, gminy, to co to wtedy jest, jeżeli to nie służy rozwojowi? Teraz pytam, gdzie jest to zawarte i w jakim prawie polskim? Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju mówi o strategii rozwoju kraju; mówi o strategii długofalowej, średniookresowej, o strategiach resortowych oraz o lokalnych strategiach: powiatowej, gminnej. I nagle wyłączamy jedną strategię z polityki rozwoju kraju.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#KrzysztofJurgiel">To jest po prostu dla mnie niejasne.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#KrzysztofJurgiel">Dlatego składam wniosek, żeby ten artykuł wykreślić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#RomualdAjchler">Może minister coś powie na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PiotrZgorzelski">Ale to było pytanie czy wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#RomualdAjchler">To było pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PiotrZgorzelski">Pytanie takie padło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#KrzysztofJurgiel">To było pytanie: dlaczego wyłączono z polityki rozwoju lokalne strategie rozwoju, skoro zasady polityki rozwoju w Polsce określa ustawa o zasadach polityki rozwoju, która w art. 2 mówi, co to jest rozwój i jakie czynności są podejmowane. A tutaj nagle to zostało wyłączone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#TadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, może niech odpowie specjalista z ministerstwa infrastruktury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#KamilaSzymusiak">Kamila Szymusiak, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę mówić bliżej mikrofonu, bo nic nie słychać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#KamilaSzymusiak">Przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zostały wyłączone, dlatego że lokalna strategia rozwoju nie jest strategią w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#KamilaSzymusiak">Ponadto ta ustawa jest regulacją tak naprawdę kompleksową i nie ma żadnej luki w tej regulacji, która wymagałaby stosowania dodatkowo przepisów o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. A do tego też w naszej ustawie o zasadach realizacji programów w perspektywie 2014–2020 mamy również strategię zintegrowanych inwestycji terytorialnych, która również nie jest strategią rozwoju w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W tym przypadku również zostały wyłączone przepisy UZPPR. Stało się tak dlatego, żeby nikt nie miał żadnych wątpliwości co do tego, że nie stosuje się regulacji o strategiach do tych tak naprawdę pseudostrategii, bo to nie są strategie w rozumieniu UZPPR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeszcze będzie dodatkowe pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#KrzysztofJurgiel">Chciałbym to po prostu zrozumieć.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#KrzysztofJurgiel">Mamy konstytucję, w której zawarty jest zapis o zasadach zrównoważonego rozwoju. Następnie podstawowa ustawa o zasadach polityki rozwoju, przyjęta w 2006 r., określa definicję polityki rozwoju. Tam zostało zawarte to, co rozumiemy przez rozwój. Wyciągamy z tego jedną ze strategii. Jaka w takim razie jest przyjmowana koncepcja rozwoju, jeśli chodzi o lokalne strategie rozwoju? Czy ma to być rozwój zrównoważony i trwały? Czy neoliberalny? Jaki rozwój? Bo tutaj po prostu wstawiamy pewną strategię czyli widzimisię pewnej grupy stowarzyszeń, która się zbierze, ale zasady polityki rozwoju są zawarte w ustawie i w konstytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeszcze poproszę może o wypowiedź w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#PiotrZgorzelski">W takim razie pytam, kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 13? Proszę o podniesienie ręki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#KrzysztofJurgiel">Złożyłem poprawkę o wykreślenie, ponieważ będę chciał zgłosić wniosek mniejszości. Tak, że tutaj głosowanie powinno być raczej odwrotne, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PiotrZgorzelski">Ale gdzie pan poseł złożył?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jeszcze dwa podpisy, proszę o 30 sekund przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę zebrać podpisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#RomualdAjchler">Nie śmiejcie się, pan poseł ma prawo złożyć poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#RomualdAjchler">Nie wiem, co w tym jest do śmie chu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PiotrZgorzelski">Ale prawidłowo ma prawo złożyć poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#RomualdAjchler">Ale w ciągu minuty nie jest w stanie złożyć. Dajcie szansę na to, żeby ją złożył.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#RomualdAjchler">To jest trzecia ustawa w ciągu kilku dni, kilkaset stron do czytania. W jeden dzień uchwalamy.</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nawet więcej stron, nikt tego nie przeczyta.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PiotrZgorzelski">Została złożona poprawka. O jakiej treści? Żeby skreślić art. 13.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-102.2" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-102.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-102.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#DariuszMyrcha">Za 10 głosów, 24 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PiotrZgorzelski">Poprawka nie uzyskała większości. Kto z państwa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#KrzysztofJurgiel">Wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PiotrZgorzelski">Czyli głosujemy. Kto jest za przyjęciem art. 13?</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-106.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-106.3" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy pana sekretarza o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#DariuszMyrcha">Za 24 głosy, 10 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 13 uzyskał wymaganą większość głosów obradujących wspólnie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PiotrZgorzelski">Art. 14. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-108.2" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#HenrykKowalczyk">Art. 14 ust. 1 zobowiązuje zarząd województwa do niezwłocznego – po dokonaniu wyboru lokalnej strategii rozwoju – zawarcia umowy z LGD. Jak się ma to niezwłoczne zawarcie umowy do ust. 6 w art. 11, gdzie od uchwały komisji, która wybiera lokalną strategię rozwoju, przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego?</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli mamy prawo do wniesienia skargi to co się stanie, jeśli sąd administracyjny uchyli wybór lokalnej strategii rozwoju a tu już niezwłocznie narzucona jest umowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa odpowie na to pytanie?</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#GrzegorzWykowski">Wysokie Komisje, to jest sytuacja podobna do tej, jaką mamy w przypadku decyzji administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#GrzegorzWykowski">Decyzja administracyjna wydana w drugiej instancji, do której jest złożona skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jest wykonalna i ją się wykonuje. Oczywiście, w zależności od tego, jak potem będzie stanowiło orzeczenie sądu administracyjnego to – albo ta decyzja będzie uchylona i sprawa odżywa, albo będzie podtrzymana i po prostu czynność będzie już dokonana. Tutaj występuje analogia. Jeżeli będzie zawarta umowa i sąd administracyjny ewentualnie negatywnie oceni sam wybór, no, to wtedy jest podstawa do rozwiązania tej umowy.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#GrzegorzWykowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PiotrZgorzelski">Wydaje się, że to jest logiczne.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#HenrykKowalczyk">Akurat na odwrót – mnie się to wydaje nielogiczne, dlatego że umowa rodzi skutki prawne.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#HenrykKowalczyk">Proszę Biuro Legislacyjne o odpowiedź w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#DariuszDąbkowski">Szanowni państwo, tu à propos stosowania tej normy – jeżeli ona wejdzie w życie – to nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Proszę zwrócić uwagę, że wszystko będzie zależało od terminu. To znaczy, że np. ktoś skieruje sprawę do sądu a jednocześnie będzie konstruowana umowa, która następnie będzie podpisywana. Wszystko będzie zależało od reakcji sądu. Jeżeli sąd „zdąży z wyrokiem”, w cudzysłowie, przed podpisaniem umowy, to będzie inny skutek. A zupełnie inny skutek będzie w takiej sytuacji, kiedy z jakichś powodów sprawa będzie trwała długo i orzeczenie nie zostanie wydane a wtedy, faktycznie, konsekwencją stosowania tej normy będą określone skutki prawne.</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#DariuszDąbkowski">Tylko jest pytanie: czy tutaj ustawodawca może przewidzieć te skutki prawne i określić je przepisami?</u>
          <u xml:id="u-115.2" who="#DariuszDąbkowski">Sytuacja może być wielowątkowa, gdyż też będzie to inaczej rozpatrywane w sytuacji, kiedy umowa zostanie podpisana i już np. w części skonsumowana a środki rozdane. A stan faktyczny też może być następujący, że umowa została zawarta, ale środki jeszcze nie poszły za nią.</u>
          <u xml:id="u-115.3" who="#DariuszDąbkowski">Ośmielam się stwierdzić, że w tym momencie wszystko będzie zależało od konkretnego stanu faktycznego i od samego wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-115.4" who="#DariuszDąbkowski">Proszę zwrócić uwagę, że to jest skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego, ale nie na decyzję, tylko na pewną procedurę, związaną z udzieleniem pomocy, wynikającej z tej ustawy. Nawet tu wprost jest mowa o tym. To jest paragraf prawa o postępowaniu administracyjnym, który dotyczy innych form działania administracji niż decyzja czy też postanowienie. Nie wiem, czy jest jakieś orzecznictwo, dotyczące podobnych stanów faktycznych w obecnym stanie prawnym, ale zakładam, że nie, bo to jest niejako nowa forma, istniejąca w prawie polskim.</u>
          <u xml:id="u-115.5" who="#DariuszDąbkowski">A więc, tak naprawdę, wszystkie potencjalne skutki, wynikające z jej stosowania, nie są mierzalne na obecnym etapie. Innymi słowy trudno sobie wyobrazić konkretne rozstrzygnięcia w konkretnych stanach faktycznych na podstawie tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-115.6" who="#DariuszDąbkowski">Jednak skądinąd pan poseł może mieć o tyle rację, że mogą być ewentualne komplikacje, wynikające ze stosowania takiego przepisu, ale o tym decydować będą konkretne sądy w oparciu o konkretny stan faktyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#HenrykKowalczyk">Niestety, są przykłady, choćby nawet realizacji regionalnego programu operacyjnego na Mazowszu, które budzą takie wątpliwości. Budzą je, ponieważ potencjalni beneficjenci wygrywali później sprawy w sądach, natomiast środki, niestety, zostały już wcześniej skonsumowane. A więc tak naprawdę wpadamy w pewne pułapki.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#HenrykKowalczyk">Jeszcze do tego słowo „niezwłocznie” po dokonaniu wyboru absolutnie nie daje żadnej szansy, żeby zostało coś unormowane. A więc zupełnie nie rozumiem, dlaczego tu jeszcze pojawia się to słowo „niezwłocznie” w takim przypadku, kiedy mamy wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-118.1" who="#PiotrZgorzelski">W związku z tym przystępujemy do głosowania art. 14. Kto z państwa jest za…</u>
          <u xml:id="u-118.2" who="#PiotrZgorzelski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#DariuszDąbkowski">To była uwaga merytoryczna pana posła.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#DariuszDąbkowski">Jeżeli państwo pozwolą to mamy tu jeszcze jedną uwagę natury legislacyjnej i jeszcze jedno wyjaśnienie, istotne dla dalszych prac Wysokiej Komisji nad procedowanym projektem.</u>
          <u xml:id="u-119.2" who="#DariuszDąbkowski">Może zacznę od uwagi natury legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-119.3" who="#DariuszDąbkowski">Proszę zwrócić uwagę, że w ust. 4 w pkt 2 w lit. c jest mowa o grantobiorcach a jednocześnie w dalszym ustępie, w ust. 5, jest dopiero zastosowany skrótowiec i tak na dobrą sprawę jest wyjaśnione, kto jest tym grantobiorcą w rozumieniu przepisów tej ustawy. Zatem Biuro Legislacyjne proponowałoby, żeby za bardzo nie ingerować w tekst, ale dopisać w lit. c, że chodzi o grantobiorców, o których mowa w ust. 5. Innymi słowy, żeby była wzajemna relacja między tymi przepisami i żeby czytelnik wiedział, o których grantobiorców chodzi. To jest ta uwaga natury legislacyjnej, dotycząca tekstu.</u>
          <u xml:id="u-119.4" who="#DariuszDąbkowski">Druga uwaga jest uwagą o charakterze generalnym. Proszę zwrócić uwagę na ust. 4 pkt 9. Tam znajduje się to, co było już wspominane w trakcie pierwszego czytania, czyli wzajemne relacje pomiędzy naszą ustawą, procedowaną w dniu dzisiejszym, a ustawą, która została póki co w formie sprawozdania komisji przyjęta wczoraj przez komisję rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-119.5" who="#DariuszDąbkowski">O co chodzi? Ustawy te są systemowo wzajemnie skorelowane i państwo z ministerstwa wyjaśniali już tę sprawę. Jednak też występuje problem legislacyjny, wynikający z faktu, że we wczoraj przyjętej ustawie jest odesłanie do przepisów tej ustawy a w tej ustawie tworzymy odesłanie do przepisów ustawy przyjętej wczoraj. Innymi słowy to jest pewna konsekwencja – zarówno legislacyjna, jak i systemowa. Zatem Biuro Legislacyjne chce tylko uwrażliwić państwa, że tutaj będziemy musieli wpisać stosowną datę z momentem uchwalenia tamtej ustawy. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-119.6" who="#DariuszDąbkowski">A po drugie wszystkie organy, uczestniczące w procesie legislacyjnym (oprócz Sejmu) – mam tu na myśli pana prezydenta i Senat – muszą to wziąć pod uwagę. Innymi słowy muszą wziąć pod uwagę relacje pomiędzy tymi ustawami, zarówno relację systemową, jak i legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-119.7" who="#DariuszDąbkowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem przystępujemy do głosowania art. 14 z uwagą natury legislacyjnej, dotyczącą grantobiorców, tak?</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa jest za przyjęciem art. 14, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-120.2" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-120.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-120.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-120.5" who="#PiotrZgorzelski">Jeden poseł się wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-120.6" who="#PiotrZgorzelski">Proszę podać wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#AndrzejKniaziowski">24 posłów głosowało za, 8 było przeciw i 1 wstrzymał się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 14 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-122.1" who="#PiotrZgorzelski">Czy są uwagi do art. 15? Pan minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#TadeuszNalewajk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W art. 15 jest odpowiedź na art. 8 ust. 1, że regulamin tworzy minister właściwy do spraw rolnictwa i rybołówstwa po zasięgnięciu opinii zarządu. Tu jest odpowiedź na wcześniejsze pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 15.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 15.</u>
          <u xml:id="u-124.2" who="#PiotrZgorzelski">Art.16. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-124.3" who="#PiotrZgorzelski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#ArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#ArturDunin">Chciałbym zgłosić poprawkę do art. 16 ust. 2 pkt 2. Już wyjaśniam, o co chodzi. W ustawie zaproponowanej przez ministerstwo są użyte słowa: „tego podmiotu”. Żeby nie było wątpliwości, o co chodzi, chciałbym zaproponować, żeby w miejsce słów „tego podmiotu” wstawić słowa: „podmiot ubiegający się o to wsparcie”.</u>
          <u xml:id="u-125.2" who="#ArturDunin">Myślę, że nie muszę czytać całości art. 16 ust. 2 pkt 2, bo chodzi o zmianę tych słów.</u>
          <u xml:id="u-125.3" who="#ArturDunin">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-126.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-126.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#AndrzejKniaziowski">22 posłów głosowało za, żaden nie był przeciw a 5 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PiotrZgorzelski">Głosujemy art. 16. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 16?</u>
          <u xml:id="u-128.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-128.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-128.4" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 16 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.5" who="#PiotrZgorzelski">Art. 17. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-128.6" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że art. 17 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.7" who="#PiotrZgorzelski">Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że art. 17 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.8" who="#PiotrZgorzelski">Art. 18. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że art. 18 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.9" who="#PiotrZgorzelski">Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że art. 18 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.10" who="#PiotrZgorzelski">Art. 19. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że art. 19 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.11" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 19 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.12" who="#PiotrZgorzelski">Art. 20. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że art. 20 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.13" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 20 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-128.14" who="#PiotrZgorzelski">Art. 21. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-128.15" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, mamy uwagę legislacyjną do ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">A mianowicie mamy propozycję, aby po wyrazie „rada” skreślić wyraz „LGD”, ponieważ w art. 4 w pkt 4 został utworzony skrót przy „LGD rady” a nie skrót „rada LGD”. A więc jeżeli pozostanie sama rada, to wiadomo, o jaką radę chodzi.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PiotrZgorzelski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 21 z uwagą Biura Legislacyjnego, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-130.1" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-130.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-130.3" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że art. 21 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-130.4" who="#PiotrZgorzelski">Art. 22. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-130.5" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Biuro Legislacyjne ma uwagę do ust. 5 w tym artykule.</u>
          <u xml:id="u-131.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Mianowicie, w naszej ocenie, obecne brzmienie jest trochę niezgrabne. „Protest jest rozpatrywany przez zarząd województwa, a jest wnoszony za pośrednictwem LGD.” Dlatego też mamy propozycję, aby zmienić brzmienie tego artykułu. To zmiana, która nie wpłynie na treść merytoryczną.</u>
          <u xml:id="u-131.2" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Nasza propozycja jest taka, otóż brzmienie ust. 5 byłoby następujące: „Protest jest wnoszony za pośrednictwem LGD i rozpatrywany przez zarząd województwa.”</u>
          <u xml:id="u-131.3" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 22 z uwagą Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-132.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 22.</u>
          <u xml:id="u-132.2" who="#PiotrZgorzelski">Art. 23. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 23.</u>
          <u xml:id="u-132.3" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 23.</u>
          <u xml:id="u-132.4" who="#PiotrZgorzelski">Art. 24. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-132.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że art. 24 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-132.6" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 24 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-132.7" who="#PiotrZgorzelski">Art. 25. Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-132.8" who="#PiotrZgorzelski">Są? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#ArturDunin">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-133.1" who="#ArturDunin">Z uwagi na to, że w art. 25 są zawarte informacje, które tak naprawdę są zbędne... Ta regulacja, przewidziana w art. 25 projektowanej ustawy, wydaje się być zbędna, ponieważ w art. 27 projektowanej ustawy jest jakby zawarte wszystko.</u>
          <u xml:id="u-133.2" who="#ArturDunin">A więc, wnoszę o wykreślenie art. 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje...</u>
          <u xml:id="u-134.1" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#DariuszDąbkowski">Mamy uwagę nie do samej poprawki, związanej z tym, że pan poseł chce wykreślić art. 25, tylko chcemy zwrócić uwagę na pewne konsekwencje, wynikające z przyjęcia tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-135.1" who="#DariuszDąbkowski">Proszę zwrócić uwagę na art. 27. Tam jest mowa o tym, że „Lokalną grupę działania, o której mowa w art. 15 ustawy wymienionej w art. 25, oraz stowarzyszenie wybrane zgodnie z art. 16 ust. 2”. Teraz usuwamy art. 25. Niby nic skomplikowanego, bo możemy tu wstawić odpowiednio tytuł ustawy, która jest wykreślana w tymże art. 25, tylko pytanie jest trochę bardziej zasadnicze: czy w związku z tym treść art. 27 nie powinna się zmienić?</u>
          <u xml:id="u-135.2" who="#DariuszDąbkowski">To jest oczywiście pytanie do strony rządowej. Jeżeli uznamy, że to jest tylko korekta legislacyjna to Biuro Legislacyjne, z upoważnienia Wysokich Komisji, odpowiednio dostosuje brzmienie art. 27.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PiotrZgorzelski">Przedstawiciele rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#GrzegorzWykowski">Zdaniem rządu poprawka jest jak najbardziej zasadna, ponieważ zmiana sprowadzałaby się tylko do wykreślenia wyrazu „tworzenia”. Czyli w obecnym stanie prawnym w art. 15 w ust. 2 jest przepis brzmiący następująco: „do tworzenia i działania lokalnych grup działania stosuje się przepisy o stowarzyszeniach”.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#GrzegorzWykowski">Po zmianie, proponowanej w art. 25, zostałoby tylko „do działania”, co miało niejako dawać sygnał i zachęcać do tego, żeby tworzyć lokalne grupy działania już w oparciu o nowe przepisy nowej ustawy. Natomiast i tak, zgodnie z brzmieniem art. 27, lokalną grupę działania, utworzoną na podstawie dotychczasowych przepisów, uznawałby za lokalną grupę działania w rozumieniu nowych przepisów – z tym, że ta grupa musiałaby spełniać wymagania określone w nowej ustawie, które zasadniczo się nie różnią. Tam różnice są tylko w drobiazgach.</u>
          <u xml:id="u-137.2" who="#GrzegorzWykowski">A zatem i tak na podstawie art. 27 wszystkie lokalne grupy działania, które się dostosują do nowej sytuacji prawnej, miałyby możliwość bycia uznanymi za lokalne grupy działania w rozumieniu nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-137.3" who="#GrzegorzWykowski">Nawiązuję do pytania Biura Legislacyjnego – w związku z tym, art. 27 – rzeczywiście – wymagałby zmiany, ale tylko poprzez dopisanie tytułu ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, natomiast innych zmian merytorycznych by nie wymagał.</u>
          <u xml:id="u-137.4" who="#GrzegorzWykowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeszcze pan przewodniczący Dunin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#ArturDunin">Już zostały rozwiane pewne moje wątpliwości, z którymi chciałem się zwrócić do pana mecenasa. W art. 27 jest zapisane: „lokalna grupa działania, o której mowa w art. 15 ustawy wymienionej w art. 25”. Czyli tutaj też powinno nastąpić wykreślenie z art. 27 tego art. 25. Tak?</u>
          <u xml:id="u-139.1" who="#ArturDunin">W tym momencie to już byłoby czyszczenie, ale o to poprosilibyśmy Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#DariuszDąbkowski">Tak, panie pośle, tylko że tutaj przedstawiciel strony rządowej, przynajmniej w mojej ocenie, wyraźnie stwierdził, iż treść a więc meritum, zostawiamy bez zmian. Co najwyżej powinniśmy zmienić ten fragment „wymienione w art. 25” z prostej przyczyny – ponieważ nie ma art. 25. Tutaj mówimy o art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich. Biuro Legislacyjne, oczywiście, zrobi to, zgodnie z upoważnieniem Wysokiej Komisji, bo to jest tylko i wyłącznie korekta legislacyjna.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#DariuszDąbkowski">Ale, drodzy państwo, jeżeli mógłbym jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz stronie rządowej, ta kwestia wynika z wczoraj przyjętej ustawy o PROW. Mianowicie tam, wśród nowelizowanych ustaw w związku z nową ustawą o PROW na lata 2014–2020, m.in. została zmieniona ustawa z 7 lipca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich a więc ta, do której odsyłamy. Tylko tyle, że tam zmieniliśmy tytuł.</u>
          <u xml:id="u-140.2" who="#DariuszDąbkowski">To wbrew pozorom jest bardzo istotne pytanie legislacyjne. W mojej ocenie teraz powinniśmy odesłać do nowego tytułu, który wynika z wczoraj uchwalonej ustawy a nie do starego brzmienia tytułu. Rozumiecie państwo, to jest istotne, bo my działamy tylko i wyłącznie w upoważnieniu.</u>
          <u xml:id="u-140.3" who="#DariuszDąbkowski">Teraz pytanie, przedstawiciel strony rządowej powinien w sposób dla nas niebudzący wątpliwości zawyrokować: czy zastosować stary tytuł ustawy, czy też nowy tytuł ustawy, będący konsekwencją zmian, przyjętych wczoraj przez komisję rolnictwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#GrzegorzWykowski">Zdaniem rządu należałoby odesłać, tak jak sugeruje Biuro Legislacyjne, do tytułu ustawy w nowym brzmieniu. Zakładamy bowiem, że tamta ustawa będzie wcześniej uchwalona i w związku z tym już też na etapie publikowania trzeba byłoby dopilnować, żeby była ogłoszona w Dzienniku Ustaw pod pozycją wcześniejszą niż ta projektowana ustawa. To, w moim przekonaniu, zapewni spójność legislacyjną.</u>
          <u xml:id="u-142.1" who="#GrzegorzWykowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę teraz jeszcze raz przedstawić poprawkę i jedziemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#ArturDunin">Wnioskuję o wykreślenie art. 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły poprawkę, że zostanie wykreślony art. 25.</u>
          <u xml:id="u-145.1" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje wykreśliły art. 25.</u>
          <u xml:id="u-145.2" who="#PiotrZgorzelski">Art. 26. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#PiotrWalkowski">To już jest art. 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PiotrZgorzelski">Przepraszam, art. 25.</u>
          <u xml:id="u-147.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To art. 26 w sprawozdaniu.)</u>
          <u xml:id="u-147.2" who="#PiotrZgorzelski">Aha. Czy są uwagi? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 26.</u>
          <u xml:id="u-147.3" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 26.</u>
          <u xml:id="u-147.4" who="#PiotrZgorzelski">Art. 27. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#ArturDunin">Panie przewodniczący...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#PiotrZgorzelski">Z tą zmianą, uwagą legislacyjną, która została przedstawiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#ArturDunin">Właśnie, bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#PiotrZgorzelski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 27.</u>
          <u xml:id="u-151.1" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 27.</u>
          <u xml:id="u-151.2" who="#PiotrZgorzelski">Art. 28. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu...</u>
          <u xml:id="u-151.3" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że obradujące wspólnie komisje przyjęły art. 28.</u>
          <u xml:id="u-151.4" who="#PiotrZgorzelski">Poddaję cały projekt ustawy pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-151.5" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy, proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-151.6" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-151.7" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#AndrzejKniaziowski">24 posłów głosowało za, żaden nie był przeciw, 7 wstrzymało się do głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że komisje przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy z druku nr 3138.</u>
          <u xml:id="u-153.1" who="#PiotrZgorzelski">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Piotra Walkowskiego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu...</u>
          <u xml:id="u-153.2" who="#PiotrZgorzelski">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Piotr Walkowski został posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-153.3" who="#PiotrZgorzelski">Pytanie do przedstawiciela rządu: czy projekt zawarty w sprawozdaniu komisji zawiera postanowienia, które mogą być sprzeczne z prawem UE i czy w związku z tym zasadne jest występowanie o opinię do MSZ?</u>
          <u xml:id="u-153.4" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę. Stwierdzam, że nie ma potrzeby występowania o opinię MSZ.</u>
          <u xml:id="u-153.5" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam nasze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>