text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa, a także przybyłych gości. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Obejmuje on pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJurgiel">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofJurgiel">Marszałek Sejmu skierowała w dniu 24 października 2012 r. poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (druk 827) do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej do pierwszego czytania – z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. A nie było jeszcze zasięgnięcia opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EwaKarpińskaBrzost">Jest opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jest, tak? Dobrze. Komisja ochrony środowiska pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy z druku 827 i nie wnosi uwag.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofJurgiel">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego mam pytanie – czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeśli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jakie instytucje reprezentują. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofJurgiel">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Józefa Rackiego, o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 827. Bardzo proszę, panie pośle – główne założenia. Czas będzie na pracę w podkomisji – bo są takie wstępne założenia, że powołamy podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefRacki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę włączyć mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefRacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów obowiązuje – jako druga już ustawa – od 26 marca 1982 r.; pierwsza była ustawa z 1968 r. I te ustawy – tamta i ta – spełniały swoje zadanie. Niemniej jednak w trakcie realizacji prac scaleniowych, czyli poprawy rozłogów gruntów, zawsze pojawiają się jakieś sprawy, które wymagają pewnego doregulowania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefRacki">Coraz więcej inwestorów – tych, którzy wchodzą na grunt i niszczą jak gdyby istniejące rozłogi gruntów – przychodzi z wnioskiem, że przyczyniliby się do poprawy tych rozłogów. Zrobiliby to pod warunkiem, że mogliby skorzystać z ustawy scaleniowej. W związku z tym do tej ustawy wprowadzamy pojęcie inwestora. I takim inwestorem może być – już zdefiniujemy tego inwestora – że „rozumie się przez to podmiot realizujący inwestycję celu publicznego na gruntach, o których mowa w pkt 1.” Czyli na gruntach poddanych, objętych decyzją o scaleniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę o spokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefRacki">W dotychczasowych przepisach prawnych jedynie Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad ma nałożony na siebie obowiązek, że powinna się włączyć w proces poprawy rozłogów, które w wyniku budowy tej autostrady zostały zniszczone. Tą ustawą poszerzamy ten krąg. Ustalamy, że każdy inwestor – realizujący procesy inwestycyjne na gruntach, które są w rozdrobnieniu – może partycypować w kosztach postępowania scaleniowego. W związku z tym zasięg jak gdyby prowadzenia tego typu prac scaleniowych – z urzędu i z wniosku – zwiększa się. Decyzję scaleniową wydaje starosta. To on rozważy, czy wniosek jest zasadny i złożony poprawnie. Tak, że poszerzamy jak gdyby ten cały krąg.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefRacki">Ale również wprowadzamy jedną zasadę, że w zakresie ochrony przyrody organy mają możliwość nabycia gruntów na różne rezerwaty. Jeżeli oni – te organy – zdewastują czy może raczej zdezorganizują przestrzeń rolniczą, to również mają możliwość, by zwrócić się do wojewody o przeprowadzenie prac scaleniowych. Takie prace będą przeprowadzone po to, żeby wydzielić w wyniku tego scalenia grunty przeznaczone na potrzebny im cel – ale jednocześnie po to, żeby rolnicy nie mieli pogorszonych warunków w swojej przestrzeni produkcyjnej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefRacki">Również w tej ustawie wprowadzamy zasadę, że dopuszcza się możliwość zmiany przebiegu granic nieruchomości zabudowanych. W dotychczasowym przepisie było wyraźnie napisane, że obydwie strony mogą wyrazić zgodę na zmianę – ale jeżeli są budynki, to już z tym jest problem. W związku z tym mówimy, że jeżeli dwie strony zgodzą się – że jedna z nich przeniesie budynki na własny koszt albo za odszkodowaniem i będzie zapewniony dojazd do tych budynków – to również to scalenie może być prowadzone.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JózefRacki">Również wprowadzono zasadę, zmieniającą jak gdyby dotychczasową zasadę, która mówiła, że z gruntów rolników objętych postępowaniem scaleniowym można wydzielić na cele publiczne grunty o nowej powierzchni w różnicy wielkości do 3%. W tej ustawie odchodzimy od tej reguły 3%, ponieważ uważamy, że nieraz zbyt cenne są grunty, żeby 3% mniej czy więcej wartości tych gruntów komuś przydzielać. Ale zostawiamy również pewną furtkę. Otóż, w specyficznych warunkach, kiedy już „nie idzie” wydzielić w 100% tej wartości nieruchomości, dopuszcza się dopłaty z gruntów tych rolników, którzy dostaną większy przydział gruntów.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JózefRacki">Wprowadzamy również zasadę korzystania z gruntów Agencji Nieruchomości Rolnych. Jeżeli na obszarze scalenia są grunty ANR, to w pierwszej kolejności te grunty możemy przeznaczać na cele użyteczności publicznej – tzn. na drogi czy na inne tereny, niezbędne dla działalności samorządu. Również uczestnicy scalenia, w drodze uchwały podjętej na zebraniu wiejskim, mogą określić – i powinni określić sami – procentową wielkość zmniejszenia wartości należnych im gruntów, którą mogą przeznaczyć na cele społeczne.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#JózefRacki">Również jest wprowadzona zasada – całkowicie odmiennie uregulowana zasada – odwołania się od decyzji, która jest tą decyzją ostateczną. Dotychczas sprawy scaleniowe trafiały do kolegiów odwoławczych. Uznaliśmy, że jest to bardzo niebezpieczna formuła, ponieważ scalenie gruntów musi się skończyć w okresie po zbiorach. To znaczy, że nowi użytkownicy gruntów na swoje grunty muszą wejść wtedy, kiedy nie ma plonów – i wtedy jest tzw. wprowadzenie w posiadanie. Jeżeli zostają wprowadzeni w posiadanie we wrześniu, w październiku – a kolegium odwoławcze rozpatruje sprawę i zwraca ją, ponieważ dopatrzyło się błędu legislacyjnego – to wtedy cały proces scaleniowy jest przesunięty o cały rok.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#JózefRacki">W związku z tym uznaliśmy, że właściwym organem, który płaci za prace scaleniowe, jest organ wojewody. Bo wojewoda, po pierwsze, płaci, a po drugie, ma służby, które znają się na procesie scaleniowym. I wtedy ów organ nie musi w całości uchylać decyzji, jeżeli stwierdzi, że jest w tej decyzji coś nie tak i coś nie zostało prawidłowo zrobione. Może tę decyzję uchylić w części.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#JózefRacki">Również wprowadzamy tutaj zasadę, że po pięciu latach nie wolno będzie wzruszyć decyzji ostatecznej. Dotychczas w ustawie scaleniowej opieraliśmy się na Kodeksie postępowania administracyjnego. K.p.a. zezwala na wszczęcie postępowania w każdym etapie. A tutaj, proszę państwa, zachodzą przypadki zasiedzenia – np. 10, 20 czy 30 lat – i już nie powinniśmy tego wzruszać, a w trybie k.p.a. jeszcze się w tę sprawę bawimy. W związku z tym mówimy, że nie będziemy się bawili. Koniec, odstąpimy od tej sprawy. To tyle, panie przewodniczący, w skrócie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu wszyscy otrzymaliśmy. Chyba, że będą pytania do tego stanowiska – bo ono jest pozytywne, ale tam jest szereg uwag. Dlatego będziemy chcieli – tutaj prezydium tak uzgodniło – powołać podkomisję, żeby zostało to rzetelnie rozpatrzone.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofJurgiel">Pozytywna jest też opinia organizacji – z uwagami. Tak że proponuję zamknąć pierwsze czytanie, jeżeli nie ma chętnych do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrzysztofJurgiel">Stawiam wniosek o powołanie podkomisji w dziewięcioosobowym składzie. Chyba, że ktoś chce zabrać głos, ale myślę, że jak jest podkomisja, potem jeszcze będzie rozpatrywanie szczegółowe, to będzie czas na różne dyskusje.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofJurgiel">I tak, jeśli chodzi o podkomisję, to zgłosiły się następujące osoby. Platforma Obywatelska – pan Artur Dunin, panie Krystyna Sibińska i Dorota Rutkowska. Prawo i Sprawiedliwość – Jurgiel, Strzałkowski – i trzeciego szukamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArturDunin">Jakiego trzeciego?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofJurgiel">A dwóch my mamy, tak? No to przepraszam. Chciałem przewagę zrobić i nie udało się.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofJurgiel">SLD – pan Olejniczak. Polskie Stronnictwo Ludowe – pan Sawicki. Solidarna Polska – Żaczek Jarek; on wyraził zgodę. Tylko Ruchu Palikota nie mamy tutaj.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest tutaj.)</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KrzysztofJurgiel">Jest ktoś z Ruchu Palikota?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrWalkowski">Jest, jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofJurgiel">Kogo państwo zgłaszacie?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Sam się zgłasza.)</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrzysztofJurgiel">Jak on się nazywa? Jest ktoś z RP? Pan Lewandowski, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrWalkowski">Tak, pan Lewandowski się zgadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie, proszę nie żartować, ale... Proszę o oświadczenie. Halo, pan Lewandowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejLewandowski">Nie, ja się nie zgadzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofJurgiel">Nie zgadza się pan? No to jeśli nie – to bez Ruchu Palikota. Będzie większa przewaga rządzących. No trudno. To może nam jedno miejsce odstąpicie?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofJurgiel">Czy ktoś jest przeciw takiemu składowi podkomisji? Nie widzę. Czyli przyjęliśmy taki skład podkomisji. Zaraz po zakończeniu posiedzenia Komisji podkomisja się tutaj ukonstytuuje. A więc podkomisja została powołana. Życzę przyjemnej pracy.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KrzysztofJurgiel">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>