text_structure.xml
16.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, witam przybyłych gości. Stwierdzam kworum. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw – druki nr 156 i 164. Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJurgiel">Nie słyszę uwag, a zatem porządek obrad uważam za przyjęty. W czasie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Poprawka pierwsza zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. W imieniu Klubu poprawkę uzasadnia pan poseł Robert Telus. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RobertTelus">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu, w drugim czytaniu, zgłosiliśmy poprawkę. Poprawka dotyczy, aby ministerstwo wypłacało zaliczki w wysokości 50% do 15 września danego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJurgiel">Te poprawki będziemy głosować razem, to i tę drugą zreferuj. To są dwie poprawki, ale dotyczą jednej sprawy. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariuszDąbkowski">Z istoty tych poprawek, w ocenie Biura Legislacyjnego, wynika rozpatrywanie ich łącznie. Dlatego też Biuro Legislacyjne taką uwagę w zestawieniu poprawek przygotowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofJurgiel">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, po analizie tej poprawki stanowisko rządu jest negatywne z dwóch powodów. Po pierwsze, płatnościami zaliczkowymi nie mogą być objęte płatności uzupełniające. Jest to przepis wynikający wprost z rozporządzenia Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzPlocke">Z drugiej strony, wypłata zaliczek może być realizowana z budżetu Unii Europejskiej. Natomiast nie może być ten termin wypłat przed 15 września, ponieważ rok budżetowy zaczyna się w Unii Europejskiej od 16 października. Jest tu więc niezgodność terminów i w związku z tym, ta poprawka w brzmieniu i ocenie przepisów Unii Europejskiej jest nie do spełnienia.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzPlocke">Natomiast prawdą jest, że kraj członkowski może wystąpić do Komisji Europejskiej z wnioskiem o wypłatę zaliczek 50% jednak wniosek powinien być bardzo mocno uzasadniony i umotywowany ze względu na wystąpienie ewentualnych stanów nadzwyczajnych i klęsk żywiołowych. Z tych powodów ta poprawka uzyskuje ocenę negatywną rządu, więc jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofJurgiel">Jeszcze jedno pytanie do pana ministra. To, jaki termin jest możliwy do wypłaty, właśnie z tych poprawek, który jest zgodny z prawem Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzPlocke">Od 16 października danego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofJurgiel">To znaczy zamiast od 15 września można dać od 16 października. Czy taka modyfikacja, panie mecenasie, zmiany daty w związku z taką uwagą, na tym etapie, jest możliwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszDąbkowski">Jest to niestety poprawka merytoryczna, a z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i z istoty trzech czytań przeprowadzonych przez Sejm nad każdą ustawą wynika zamykanie pewnych etapów. I w przypadku, kiedy już zamknięte zostało drugie czytanie, w ocenie Biura Legislacyjnego, nie istnieje możliwość merytorycznego poprawiania poprawek. Można je pod względem redakcyjnym, ewentualnie legislacyjnym doszlifować, co zostało uczynione przez Biuro Legislacyjne w przedłożonym Wysokiej Komisji zestawieniu poprawek.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DariuszDąbkowski">Niemniej jednak ja bym się bał i moja opinia jest negatywna z istotnego powodu, że mianowicie później ktoś, kto by kwestionował takie rozwiązanie prawne przed Trybunałem Konstytucyjnym, mógłby zarzucić właśnie naruszenie procedury uchwalania prawa poprzez naruszenie istoty drugiego czytania i modyfikację merytoryczną poprawki w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DariuszDąbkowski">Państwo musicie wziąć pod uwagę ten fakt, że nawet przy dobrych ideach, przy dobrych rozwiązaniach, taka modyfikacja później może być, w ocenie Biura Legislacyjnego, skutecznie zaskarżona. Dlatego chciałbym, abyście państwo taką opinię i takie stanowisko mieli w swoich głowach, kiedy będziecie ewentualnie decydować o dalszych losach tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofJurgiel">Ja wiem, że jakoś w tej kadencji Biuro Legislacyjne Sejmu zaostrzyło swoją linię postępowania, bo jestem czternaście lat w Parlamencie i wiem, że było tak, że na etapie takiego postępowania takie drobne zmiany były możliwe, ale to pana stanowisko jest. Proszę, pan poseł Telus.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RobertTelus">Ja mam też takie zdanie, że taka mała poprawka mogłaby być jako autopoprawka, ale skoro tutaj prawnik mówi, że będzie to błędem, to mam pytanie do pana ministra. Panie ministrze, czy data 30 października jest przez ministerstwo do przyjęcia i czy taką poprawkę będziemy mogli zgłosić w Senacie? Wtedy rząd tę poprawkę poprze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo. Chciałbym jeszcze raz wyjaśnić, że po pierwsze w poprawce, którą otrzymaliśmy jest zapis, który mówi, że minister właściwy do spraw rolnictwa zainicjuje procedurę zmierzającą do wysłania do Komisji, aby wystąpić o tę zaliczkę, więc jeżeli jest taki przepis, który zakłada á priori, że mamy taką procedurę przygotować, to po pierwsze dzisiaj jeszcze nie wiemy, czy wystąpią – zgodnie z przepisami Unii Europejskiej – takie zagrożenia, czy stan nadzwyczajny. Dzisiaj takiej sytuacji nie ma i w związku z tym, ta poprawka, również w tym kontekście, nie jest możliwa do zaakceptowania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzPlocke">Po drugie, proszę teraz zwrócić uwagę, że jest tryb wypłaty płatności, który też jest określony w budżecie zarówno krajowym jak i w budżecie Unii Europejskiej. Chcę też zwrócić uwagę, że w ubiegłym roku, w grudniu 2011 roku, wypłaciliśmy ponad 4,6 mld zł płatności bezpośrednich, które wynikały z sytuacji finansowej budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzPlocke">To jest jak gdyby też kolejny ogranicznik, który musimy wziąć pod uwagę i pod rozwagę, kiedy dyskutujemy problemy zaliczek. Z tych powodów, z całym szacunkiem dla wnioskodawców, ale nie możemy tej poprawki przyjąć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo, pan poseł Ajchler.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RomualdAjchler">Panie ministrze, chciałem zapytać, czy w takim razie jest możliwość korzystania z zaliczek w ogóle na dopłaty powierzchniowe, gdyż – o tym już mówiliśmy w poprzedniej kadencji po wielokroć – z tego, co się orientuję, te przepisy, które obowiązują do tej pory w Komisji Europejskiej, pozwalają na to, aby rząd polski mógł zaliczkować dopłaty powierzchniowe wcześniej, zanim jest uruchomiona cała procedura 1 grudnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofJurgiel">Dziękuję bardzo, pan poseł Ardanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Ja byłem przekonany, że ministerstwo z zadowoleniem przyjmie tego typu poprawkę, która zwiększa bardzo możliwości oddziaływania przez ministra rolnictwa. Występują sytuacje różne i od kilku lat postulaty, w poszczególnych regionach Polski, przyspieszenia dopłat są powszechne.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanKrzysztofArdanowski">Oczywiście, nie zakładam, że zawsze tak będzie, ale przecież te poprawki są fakultatywne. Dają możliwość, natomiast nie nakazują automatycznego wypłacania zaliczek. Natomiast bardzo rozszerzyły możliwości sprawnego zarządzania dopłatami i byłem przekonany, że ministerstwo będzie z tego zadowolone. Dziwi mnie takie stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, jeszcze raz chcę podkreślić, że możliwość wypłaty zaliczek istnieje. Odpowiadając panu posłowi Ajchlerowi, możliwość wypłaty zaliczek istnieje od 16 października. Chcę też zwrócić państwa uwagę, że płatności ONW realizujemy od kilku lat od 16 października, a płatności bezpośrednie od 1 grudnia.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzPlocke">Te terminy zostały ustalone i są przyjęte w kalendarzu płatności, więc zmiana w tej chwili i ustalanie dla Polski nowych terminów wydaje się dziś nieuzasadnione. Dlatego też wyjaśniamy sprawę, że art. 37 ustawy o płatności też daje taką możliwość. Ministerstwo jest przygotowane do wypłaty zaliczek, natomiast według tych zasad i tych, które są zgodne z przepisami Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RomualdAjchler">Rozumiem, panie ministrze, że rolnicy mogą występować o zaliczki wcześniej. Mówię o dopłatach powierzchniowych, nie mówię tu generalnie o tej ustawie, ale generalnie o dopłatach powierzchniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofJurgiel">Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzPlocke">O to może wystąpić państwo członkowskie do Komisji Europejskiej i w Komisji Europejskiej można taką zgodę uzyskać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RomualdAjchler">To mam, panie ministrze, w takim razie wniosek, abyście państwo wystąpili już o tę dopłatę, bo znając ruchliwość Komisji Europejskiej to, jeżeli zajdzie taka potrzeba, zanim wystąpicie, to przyjdzie grudzień, to już nie ma sensu o to występować.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#RomualdAjchler">Z praktyki wiem, jak to wygląda, a przykład tej ustawy, nad którą debatujemy jest właśnie dobitnym tego potwierdzeniem, dlatego, że wczoraj pan minister Nalewajek o północy – nie wiem, czy to miało znaczenie, ale przypuszczam, że nie – poinformował nas, że ta ustawa jest dlatego tak późno procedowana, że Komisja Europejska, przez ponad pół roku milczała, jeśli chodzi o wniosek rządu polskiego.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#RomualdAjchler">Obawiam się, że jeżeli nie dokonalibyśmy tych procedur już dziś i rząd, jeśli wystąpiłby dzisiaj, to dopiero za pół roku będzie decyzja Komisji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofJurgiel">Ja chciałem też zapytać pana ministra, dołączając się do pytania pana posła Ajchlera, bo z informacji, które z różnych źródeł mam, to Minister Finansów nie chce wyrazić zgody na zaliczki. Czy to jest prawda? Czy dlatego tak spóźniona jest ta ustawa?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzPlocke">Jeżeli można, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym mocno podkreślić, że Minister Finansów w kwestiach dotyczących płatności jest strażnikiem i chciałbym, aby to było jasne. Mamy dobrą współpracę w tym względzie i w związku z tym możemy nasze płatności uzupełniające, krajowe, zawsze realizować z takim skutkiem, jakie są możliwości finansowe państwa. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KazimierzPlocke">Po drugie, jeszcze raz chciałbym zwrócić uwagę, że art. 29 rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej mówi, że państwo członkowskie może wystąpić do Komisji Europejskiej, ale z uzasadnionym wnioskiem, kiedy już jest stan nadzwyczajny.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KazimierzPlocke">Natomiast nie można występować z wnioskiem, że my chcemy, bo może wystąpić jakiś stan nadzwyczajny. Nie ma takiej możliwości. Nie ma takiej opcji i nie ma takiej procedury, panie przewodniczący. W związku z tym, gdyby takie rozwiązanie było możliwe, to oczywiście, wystąpilibyśmy o to i rząd by taką procedurę podjął. Nie róbmy więc zmian tych procedur, które już obowiązują od wielu lat.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KazimierzPlocke">Ponadto jest to kwestia jednego miesiąca. I tak stracilibyśmy dużo czasu, bo trzeba wystąpić z wnioskiem umotywowanym i pewnym. Dziś nie ma takich możliwości, żeby określić, jaki to jest stan.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofJurgiel">Ja myślę, Wysoka Komisjo, że nie będziemy tej debaty kontynuować. Mam natomiast wniosek, abyśmy otrzymali na jedno z najbliższych posiedzeń taką informację, w miarę szczegółową, o zasadach, warunkach i możliwościach uzyskania zaliczek i z tymi sprawami się zapoznamy. Druga sprawa, sytuacja nie jest dobra, bo benzyna drożeje, wszystko drożeje panie ministrze, a na pieniądze wydane w marcu trzeba czekać do lutego przyszłego roku. Przejdziemy teraz do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzPlocke">Jeszcze jedno wyjaśnienie panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofJurgiel">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzPlocke">Zwracam uwagę Wysokiej Komisji, że mamy dysponować pieniędzmi europejskiego podatnika. A jeśli tak, to, jako państwo członkowskie, nie mamy prawa narzucać terminów. I tylko tyle i aż tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofJurgiel">Podyskutujemy nad tym trochę w Komisji, bo przecież przepisy można zmieniać. Przystępujemy w takim razie do głosowania nad tymi poprawkami. Kto jest za tym, żeby te poprawki zostały przyjęte proszę o podniesienie ręki? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KrzysztofJurgiel">Kto jest przeciw? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KrzysztofJurgiel">Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#KrzysztofJurgiel">12 głosów za, 15 przeciw, 0 wstrzymujących się. Poprawki nie uzyskały pozytywnej opinii.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KrzysztofJurgiel">Sprawa opinii MSZ do godziny 11 dnia dzisiejszego. Proponuję, aby sprawozdawcą był pan poseł Artur Dunin. Nie widzę innej kandydatury. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>