text_structure.xml 52.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, witam wszystkich bardzo serdecznie na 30. posiedzeniu Komisji Polityki Senioralnej, witam wszystkich zaproszonych gości, państwa posłów. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Wszyscy państwo otrzymali zawiadomienie o posiedzeniu. Czy są pytania do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałSzczerba">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego – rozpatrzenia projektu sprawozdania Komisji z działalności w VII kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, chciałbym bardzo serdecznie przywitać naszych gości, reprezentujących Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przedstawicieli organizacji seniorskich, ze szczególnym uwzględnieniem nowo wybranego prezydium Obywatelskiego Parlamentu Seniorów, który miał miejsca 1 października w Międzynarodowy Dzień Osób Starszych w sali plenarnej Sejmu. Chciałbym serdecznie przywitać przewodniczącą OPS, panią Krystynę Lewkowicz. Witam bardzo serdecznie wiceprzewodniczącą parlamentu seniorów, panią dr Elżbietę Ostrowską, jest też wiceprzewodniczący, pan prof. Janusz Szymborski, chciałem powitać innych przedstawicieli organizacji seniorskich, rad seniorów, instytucji, które z nami współpracowały przez ostatnich kilkanaście miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, jest przyjętą praktyką, że ostatnie posiedzenie, u nas tak się złożyło, że jest to 30. posiedzenie, jest swoistym przyjęciem sprawozdania z prac. Jak państwo wiedzą, jesteśmy po pierwsze najmłodszą Komisją sejmową, jeśli chodzi o stałe komisje sejmowe, najkrócej funkcjonującą, ale ten obszar aktywności i obszar zainteresowania, tematów, który był udziałem naszych prac, jest bardzo duży i stanowi nasz wspólny dorobek, który, mam nadzieję, z jednej strony znalazł swoje umiejscowienie w ustawie o osobach starszych, uchwalonej przez Sejm 11 września. Z dobrych informacji, o tym już mówiłem podczas inauguracji parlamentu seniorów – Senat nie wniósł poprawek do naszej ustawy, w związku z tym możemy oficjalnie ogłosić, że ustawa o osobach starszych wchodzi w życie 1 stycznia 2016 roku. Jest to bardzo dobra wiadomość – pierwszy akt prawny rangi ustawy, który dotyczy bezpośrednio osób starszych, podmiotowo traktowanej tej grupy wiekowej, jaką stanowią osoby starsze. Po raz pierwszy zostały zdefiniowane kluczowe określenia, takie jak osoba starsza, polityka senioralna, został nałożony na Radę Ministrów nowy obowiązek, jakim jest stałe, systematyczne monitorowanie sytuacji osób starszych w różnych obszarach, które również wymieniliśmy w tej ustawie, takich jak sytuacja demograficzna, sytuacja dochodowa, jakość życia, usługi medyczne, usługi socjalne i ich poziom, aktywność społeczna, obywatelska, kulturalna i edukacyjna, rekreacyjna i sportowa, przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek, czy też stosowanie zasady równości. To jest bardzo ważne i to zmienia rzeczywiście podejście i wyposaża także przyszły parlament, który już niedługo będzie wybrany, w konkretne instrumenty. Corocznie będzie przedstawiana przez prezesa Rady Ministrów informacja o sytuacji osób starszych, do 31 października każdego roku Rada Ministrów będzie przekazywała Sejmowi i Senatowi informację o sytuacji osób starszych w tych 13 obszarach, które zostały przez nas wymienione w ustawie. Ta ustawa również zobowiązuje prezesa Rady Ministrów i mimo że jesteśmy w okresie przedkampanijnym, chciałbym, żeby jeszcze ta Rada Ministrów i ten minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego podjął pracę nad rozporządzeniem szczegółowo określającym zakres i tryb przedstawiania tej informacji, współdziałania różnych instytucji, które na mocy ustawy zostały zobowiązane do współpracy, do nieodpłatnego przekazywania informacji, dzięki czemu ta informacja będzie już przedstawiona do 31 października 2016 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałSzczerba">Moim życzeniem, i myślę, że całego prezydium i całego składu naszej Komisji, jest, aby ta informacja nie trafiła wyłącznie do Komisji Polityki Senioralnej, do komisji regulaminowej. Chciałbym, żeby ta informacja rządu, ponieważ obejmuje 13 różnych obszarów dotyczących jakości życia, aktywności osób starszych, trafiała do wszystkich komisji, żeby stała się przedmiotem prac wszystkich komisji, a następnie nasza Komisja by przedstawiała zbiorczą opinię do tej informacji Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, podczas tych 30 spotkań zajmowaliśmy się również aktywizacją osób w wieku 50+, zajmowaliśmy się nowymi technologiami, w szczególności rozwojem teleopieki, telemedycyny, zajmowaliśmy się aktywnością edukacyjną osób starszych, aktywnością osób starszych w obszarze sportu i turystyki, zajmowaliśmy się wielochorobowością i wielkimi zespołami geriatrycznymi. Jak państwo wiedzą, we wrześniu rozporządzeniem Rady Ministrów został powołany Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji. Po raz pierwszy mamy Instytut, który będzie ściśle współpracował z ministrem zdrowia w wypracowaniu odpowiednich instrumentów wsparcia rozwoju geriatrii w Polsce nie tylko poprzez stworzenie oddziału geriatrycznego w ramach Instytutu, który będzie takim modelowym przykładem prac badawczych, ale również wyceny usług, które są bardzo ważne z punktu widzenia Narodowego Funduszu Zdrowia. Jak państwo wiedzą, udało się w ramach lecznictwa szpitalnego wprowadzić nową usługę medyczną finansowaną przez NFZ, jaką jest całościowa ocena geriatryczna. Chcielibyśmy również, żeby w leczeniu ambulatoryjnym ta usługa została wprowadzona, tak żeby pacjent z wielochorobowością, pacjent w wieku podeszłym był odpowiednio przebadany, aby to leczenie było jak najbardziej skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałSzczerba">Zajmowaliśmy się również rolą badań klinicznych w profilaktyce zdrowotnej osób starszych, rozwiązaniami opiekuńczymi i leczniczymi, dostosowaniem ich do potrzeb osób starszych oraz dostępnością usług ochrony zdrowia. Jeżeli państwo dokładnie by spojrzeli na naszą ustawę o osobach starszych, tam po raz pierwszy w przestrzeni aktów prawnych, w przestrzeni ustaw pojawia się określenie osoba niesamodzielna, która nie ma swojej definicji ustawowej. Po raz pierwszy więc Rada Ministrów będzie zobowiązana do przedstawiania w ramach tej całościowej, zbiorczej, kompleksowej informacji o osobach starszych również informacji na temat sytuacji osób niesamodzielnych oraz ich opiekunów, co, jak państwo doskonale wiedzą, jest integralnie ze sobą związane. Myślę, że jednym z większych wyzwań przyszłej kadencji będzie pracowanie nad konkretnymi regulacjami prawnymi, dotyczącymi osób niesamodzielnych. To jest największe wyzwanie z punktu widzenia naszej odpowiedzialności wobec osób niesamodzielnych i wsparcia dla ich opiekunów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MichałSzczerba">Zajmowaliśmy się także srebrną gospodarką. W tym zakresie oczywiście została uchwalona przez Sejm ustawa o odwróconej hipotece, ale również nasza Komisja zajmowała się założeniami ustawy o dożywotnim świadczeniu pieniężnym. Ta regulacja nie doczekała się uchwalenia w tej kadencji. Ale z informacji, które posiadamy, wiemy, że Ministerstwo Gospodarki zakończyło konsultacje w tej sprawie, więc można powiedzieć, że jest już gotowy projekt ustawy, który trafi do posłów w przyszłej kadencji Sejmu, a który jest już konsultowany chociażby z Komisją Nadzoru Finansowego. Jest to, bardzo ważne, zapewnienie bezpieczeństwa finansowego osób starszych, gdyż podejmują one bardzo istotną z punktu widzenia swojego majątku decyzję o przekazaniu mieszkania w zamian za dożywotnie – nie czasowe, ale dożywotnie – świadczenie pieniężne, które będzie im dodatkowo wypłacane, które też może pozwolić przy uwzględnieniu sytuacji rodzinnej na zwiększenie dochodu rozporządzalnego osoby starszej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MichałSzczerba">Zajmowaliśmy się również obrazem seniora w mediach – serdecznie witam panią przewodniczącą Iwonę Śledzińską-Katarasińską – to jest temat, który również, mam nadzieję, w przyszłej kadencji będzie przedmiotem współpracy naszych dwóch komisji. Obecność pana przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pana Jana Dworaka, prezesów telewizji i radia też pokazała, jak ważne jest budowanie pozytywnego obrazu tej dojrzałej dorosłości, starości w mediach, i jak ważne jest również, żeby zmieniał się obraz osoby starszej w programach edukacyjnych – o tym rozmawialiśmy z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej, aby już w ramach nowego systemu, przeglądu w tej chwili przygotowywanych nowych podręczników uwzględnić element przygotowania edukacji do starości, żeby oswajać ze starością jako normalną, równoprawną fazą życia także młodsze pokolenie już od edukacji szkolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MichałSzczerba">Chciałbym też poinformować, że mieliśmy tę miłą okoliczność, że nasza Komisja rozpoczęła swoją pracę w przededniu, można powiedzieć, wielkiego święta, jakim jest jubileusz 40-lecia ruchu uniwersytetów trzeciego wieku. Nasza Komisja była inicjatorem uchwały, i ją przeprowadziliśmy, w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem Profesor Haliny Szwarc, inicjatorki i założycielki pierwszego w Polsce UTW. Byliśmy również gospodarzem konferencji w lutym Pierwszego Ogólnopolskiego Spotkania Rad Seniorów, państwo wiedzą, że w roku 2013 przeprowadziliśmy, jeszcze poza Komisją, ale z inicjatywy posłów, którzy dzisiaj stanowią trzon naszej Komisji, nowelizację ustawy o samorządzie gminnym; te rady gmin bardzo dynamicznie się rozwijają. Obywatelski Parlament Seniorów, który był także naszym wspólnym projektem ze środowiskami seniorskimi, w szczególności z UTW, Polskim Związkiem Emerytów, Rencistów i Inwalidów, z gminnymi radami seniorów również doprowadził do tego, że w wielu gminach w naszym kraju zaistniała potrzeba zainicjowania działań czy to środowisk seniorskich, czy środowisk samorządowych, aby taką gminną radę seniorów, która ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny, ustanowić, tak aby już w przyszłym parlamencie seniorów reprezentacja danej społeczności lokalnej się znalazła. Byliśmy wreszcie gospodarzem i współorganizatorem III Ogólnopolskiej Konferencji Uniwersytetów Trzeciego Wieku, która odbyła się 15 grudnia 2014 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MichałSzczerba">Nie możemy zapominać o innych ustawach, które udało się w tej kadencji uchwalić, które nie były skierowane bezpośrednio do naszej Komisji, ale założenia wszystkich tych projektów były opiniowane przez naszą Komisję i przedstawiane na forum Komisji Polityki Senioralnej. Tak było w kwestii ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, edukacji prawnej, ustawy, która wchodzi w życie 1 stycznia 2016 roku, podobnie jak ustawa o osobach starszych. To jest ten czas rozpoczęcia działań i zaproponowanych regulacji. Przypomnę, ta ustawa nie tylko włączyła osoby starsze, wszystkie osoby w wieku 65+, w system nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej przez adwokatów, radców prawnych; zostało zapewnionych 1800 miejsc w naszym kraju, przekazano środki do starostów, do prezydentów miast, które będą zakontraktowane we współpracy z dziekanami izb radców prawnych, radami adwokackimi. Osoba starsza po raz pierwszy nie zostanie pozostawiona bez wsparcia prawnego, kiedy tego typu porada będzie jej potrzebna. Rzecznik praw obywatelskich, pani profesor Irena Lipowicz zwracała na to uwagę: udało się na poziomie prac legislacyjnych na poziomie Sejmu obniżyć ten wiek z 75. roku życia do 65., co oznacza, że większa liczba zainteresowanych beneficjentów będzie mogła skorzystać z tej nieodpłatnej pomocy prawnej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MichałSzczerba">Wreszcie ustawa o zdrowiu publicznym, również uchwalona 11 września tego roku, bez poprawek Senatu także wchodzi w życia 1 stycznia. Ustawa, która określa zdrowie jako dobro społeczne, ustawa, której dokumentem operacyjnym będzie nowy Narodowy Program Zdrowia, którego jednym z pięciu priorytetów stało się zdrowe starzenie się, które zostało dookreślone o konkretne działania o charakterze prewencyjnym, profilaktycznym, związanym z promocją zdrowia. Należy ten dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny, jakim jest zdrowie, wydłużać, nie interweniować wtedy, kiedy pojawia się choroba, ale poprzez aktywne działania również we współpracy ze środowiskami seniorskimi należy prowadzić profilaktykę – mamy w tym zakresie odpowiednią regulację.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MichałSzczerba">Rzeczą również absolutnie ważną, która się wydarzyła, jeżeli oceniamy całokształt pracy Sejmu tej kadencji, jest niewątpliwie ustawa, która cieszyła się dużym zainteresowaniem w środowisku seniorskim, a mianowicie ustawa o zawodzie fizjoterapeuty. Ona w sposób absolutnie rewolucyjny podnosi bezpieczeństwo pacjentów, wprowadza rejestr fizjoterapeutów, dzięki któremu każda osoba, która będzie chciała skorzystać z tego typu usług, które wcześniej były prowadzone jako działalność gospodarcza (czyli każda osoba, nawet bez kompetencji, bez umiejętności, mogła taką działalność prowadzić), będzie mogła sprawdzić, czy dany fizjoterapeuta spełnia kryteria kwalifikacyjne, umiejętnościowe. Co najważniejsze, również w ramach tej grupy zawodowej zostanie wprowadzony samorząd, który będzie czuwał i prowadził także postępowania o charakterze dyscyplinarnym, kiedy poszczególna osoba wykonująca ten zawód będzie go realizowała niezgodnie ze standardami, które zostały określone.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MichałSzczerba">Chciałbym bardzo serdecznie podziękować naszym dwóm stałym doradcom Komisji, profesorowi Bolesławowi Samolińskiemu i profesorowi Piotrowi Błędowskiemu – nieobecnym niestety, ale jest to nieobecność usprawiedliwiona, ponieważ obydwaj nasi doradcy dzisiaj są zaangażowani po prostu w aktywność akademicką – którzy wspomagali działalność naszej Komisji i uczestniczyli w konstruowaniu komisyjnego projektu ustawy o osobach starszych, przygotowywali materiały analityczne i opracowania przydatne w pracach Komisji. Byliśmy partnerem i patronem Międzynarodowego Kongresu Zdrowego Starzenia się, który odbył się we wrześniu w Warszawie, również prof. Piotr Błędowski przygotował wizytę prezydium naszej Komisji w niemieckim Bundestagu i w niemieckim Centrum Badań nad Starością, która stanowiła ważną inspirację dla przygotowywanego aktu prawnego, jakim jest ustawa o osobach starszych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MichałSzczerba">Chciałbym również podziękować panu prof. Januszowi Szymborskiemu za to, że jako przedstawiciel również Rządowej Rady Ludnościowej, ale także osoba, która bardzo energicznie zaangażowała się we wspieranie inicjatorów OPS, tę problematykę do naszej Komisji w znacznym stopniu wprowadził.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, jesteśmy w dużej mierze usatysfakcjonowani z tego, co udało się osiągnąć, ale oczywiście podchodzimy do tych prac, które były prowadzone jedynie przez ostatnich kilkanaście miesięcy, z dużą pokorą, mając pełną świadomość, że jesteśmy dopiero na początku drogi. Mamy jednak absolutną pewność, że to, co się nam udało, to stworzenie trwałych filarów budowy polityki senioralnej w naszym kraju poprzez powołanie przez ministra pracy Rady do spraw Polityki Senioralnej, ale także przez stworzenie stałej Komisji sejmowej, poprzez zobowiązanie Rady Ministrów do stałego monitorowania sytuacji osób starszych, które stanowi swoiste narzędzie koordynacji polityki senioralnej w obrębie Rady Ministrów poprzez tę informację, która będzie również przedmiotem debaty parlamentarnej, a mam nadzieję, nie tylko debaty publicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MichałSzczerba">Nasza Komisja również przedstawiła pięć tematów kontroli do Najwyższej Izby Kontroli, te kontrole się rozpoczęły. One dotyczą także tych tematów, które nigdy nie były przez NIK podejmowane, takich chociażby jak sytuacja osób chorych na choroby Alzheimera, na choroby otępienne oraz sytuacja ich opiekunów. To jest temat, który stanowi rzeczywiście ogromne wyzwanie. 21 września obchodziliśmy Światowy Dzień Chorych na Chorobę Alzheimera i to też był kolejny dzień, kiedy zwracaliśmy uwagę, że starość może być radosna, aktywna, może być czasem realizacji swoich pasji, tak jest w przypadku chociażby ruchu UTW, ale z drugiej strony również jest tym czasem, kiedy jest potrzebne wsparcie państwa, samorządów oraz stworzenie wsparcia dla opiekunów, dla rodzin osób niesamodzielnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, chciałbym podziękować za współpracę w tej kadencji również instytucjom, z którymi na co dzień współpracowaliśmy. Chciałbym wymienić Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dzisiaj reprezentowane przez panią dyrektor Zuzannę Grabusińską, dyrektor Departamentu Polityki Senioralnej, chciałbym podziękować Ministerstwu Zdrowia, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, Najwyższej Izbie Kontroli, Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Pełnomocnikowi Rządu do spraw Równego Traktowania oraz Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Nie udało się jeszcze w tej kadencji niestety spotkać z panem dr. Adamem Bodnarem, ale jako przewodniczący Komisji odbyłem z nim spotkanie i mam zapewnienie, że tematyka osób starszych, tak samo jak tematyka osób niepełnosprawnych stała się i stanie w tej najbliższej kadencji jednym z głównych priorytetów nowego rzecznika praw obywatelskich. To też rodzi pewną nadzieję na aktywną współpracę.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MichałSzczerba">Wielkim osiągnięciem naszej Komisji, i to mówię patrząc również na posłów niepochodzących z obecnej większości parlamentarnej, jest to, że udało się – mam nadzieję i takie mam odczucie – w różnych tematach osiągnąć konsens. Polityka senioralna jest polityką długofalową i w tej sprawie nie powinno być różnic, podziałów o charakterze partyjnym czy politycznym. Wiemy, że jesteśmy trochę spóźnieni i mamy tego pełną świadomość, że to, co robiły niektóre kraje, chociażby Holandia, Skandynawia jeszcze w latach 90, to my dopiero zaczynamy, jesteśmy na początku tej drogi. Ale potrzebne jest przyspieszenie i wierzę, że z udziałem naszych interesariuszy, którymi są państwo, nam się to wszystko uda. Szczególną uwagę przykładam do tego, że udało się w obrębie Komisji stworzyć swoiste partnerstwo ze środowiskami seniorskimi, którego wymiernym efektem jest wspierany przez nas, przez Kancelarię Sejmu również Obywatelski Parlament Seniorów, który jest pewnym etapem – mówię o tym inauguracyjnym parlamencie – pewnym etapem stworzenia takiej dużej reprezentacji osób starszych. Jesteśmy w tym zakresie również na początku drogi, ale liczę, że te trzy inicjatywne środowiska, PZERiI, UTW i rady seniorów dalej będą ten obszar współpracy, konsolidacji otwierać, tak aby wszystkie środowiska seniorskie mogły czuć się w pełni reprezentowane i w dokumentach o charakterze regulaminowym, jak i w przyszłym kształcie parlamentu seniorów.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MichałSzczerba">W tym miejscu, jeżeli państwo pozwolą, chciałbym poprosić o zabranie głosu przez panią prezes Krystynę Lewkowicz, przewodniczącą parlamentu seniorów, aby również w obszarze parlamentu seniorów mogła podsumować dotychczasowe prace. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaLewkowicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, zacznę może od końca, od Obywatelskiego Parlamentu Seniorów. Pierwszy października zapewne zapisze się na stałe w historii polityki senioralnej, bo było to naprawdę ważne wydarzenie. Sformułowane zostało już dużo wcześniej, prawie półtora roku temu, jako postulat środowiska UTW, natychmiast uzyskało poparcie ówczesnej marszałek Sejmu, pani Ewy Kopacz, później poparcie premier Ewy Kopacz. Wspominał już o tym pan przewodniczący, że wprost nieocenionej pomocy doznaliśmy ze strony tej Komisji. Myślę, że bez jej zaangażowania ta impreza być może by się nie odbyła. Natrafialiśmy na olbrzymie kłopoty, problemy, nie mieliśmy żadnych dobrych wzorców, żadnych dobrych praktyk, musieliśmy się wszystkiego bardzo szybko uczyć, niestety, czasem także na błędach. Uzyskaliśmy zarówno ze strony pana przewodniczącego, jak i całej Komisji, a także Biura Komisji wsparcie zarówno merytoryczne w postaci patronatu merytorycznego, jak i wsparcie organizacyjne, logistyczne. Pan przewodniczący przyjął również na siebie bardzo trudne zadanie negocjowania różnych spraw z kancelarią Sejmu i ostatecznie bardzo duże wsparcie zarówno logistyczne, jak i finansowe ta impreza otrzymała ze strony kancelarii Sejmu. Panu, panie przewodniczący, i wszystkim państwu, którzy się w to włączyli, także wiceprzewodniczącym OPS wybranych na posiedzeniu plenarnym, chciałabym złożyć serdeczne podziękowania. Myślę, że będzie to impreza cykliczna, która w kolejnych latach będzie potwierdzała zasadność jej powołania. Będziemy również pracowali, żeby rozszerzać grono reprezentowanych osób starszych, ponieważ trzy inicjatywne grupy, które utworzyły ten parlament, wprawdzie reprezentują bardzo dużą liczbę organizacji, ponad trzy tysiące, ale jest to z pewnością niepełna reprezentacja osób starszych. Będziemy nad tym pracować.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaLewkowicz">Jeśli chodzi o Komisję. Było to wielkie wydarzenie w polityce senioralnej, że po raz pierwszy w historii taka Komisja w Sejmie powstała, również jakąś maleńką cegiełkę dołożyło do tego środowisko UTW, bo pisało o tym w swoich deklaracjach końcowych dwóch kolejnych ogólnopolskich konferencji UTW, które się tradycyjnie odbywają w grudniu pod patronatem marszałka Sejmu. I cóż, 30 posiedzeń, panie przewodniczący, w ciągu zaledwie kilku miesięcy to jest iście imponujące tempo, a jednocześnie ci z państwa, którzy bywają na posiedzeniach Komisji, widzieli, że goście zaproszeni przez pana przewodniczącego reprezentowali bardzo wysoki poziom. Byli to dyrektorzy departamentu, podsekretarze stanu, czasem ministrowie, którzy referowali tematy będące przedmiotem obrad. To gwarantowało bardzo merytoryczny, wysoki poziom dyskusji i za to jesteśmy również wdzięczni.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaLewkowicz">Cóż, poza podziękowaniami? Mam nadzieję, że ta Komisja zostanie niezwłocznie reaktywowana w nowym Sejmie, a panu, panie przewodniczący, życzę, żeby pan był nadal przewodniczącym tej Komisji. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, otwieram dyskusję. Jeżeli ktoś z państwa chciałby w temacie podsumowań wyrazić swoją opinię, pewne przemyślenia, zachęcam do tego. Komisja ma charakter regulaminowy, w związku z tym jeżeli w kolejnej kadencji Sejm nie zmieni regulaminu Sejmu, ta Komisja będzie po prostu powołana na jednym z pierwszych posiedzeń tak, aby mogła zaistnieć i kontynuować tę pracę i ten dorobek, który zgromadziliśmy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MichałSzczerba">Bardzo proszę o przedstawienie się i zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZenonWasilewski">Zenon Wasilewski, Business Centre Club. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Przedsiębiorcy z olbrzymim uznaniem odnoszą się do działań podejmowanych w ostatniej kadencji Sejmu dzięki funkcjonującej Komisji na rzecz przedłużenia aktywności zawodowej ludzi w wieku senioralnym. To bardzo istotne przedsięwzięcie, które w wielu przypadkach odbija się bardzo korzystnie w realizacji wielu zadań przez poszczególne podmioty gospodarcze. Chciałbym jednocześnie zwrócić uwagę, że istotnym elementem dorobku kończącej się kadencji Sejmu jest przyjęcie dwóch ustaw, o których pan przewodniczący był uprzejmy mówić: ustawy o zdrowiu publicznym i ustawy o ludziach starszych. I jeżeli mógłbym sobie i państwu seniorom, a także politykom życzyć, co zrobić w następnej kadencji, to to, żeby problem seniorów był podobnie traktowany jak problem zdrowia publicznego. Bo w ustawie o zdrowiu publicznym, jak państwo doskonale wiedzą, zostały sformułowane obowiązki nie tylko dla ministra zdrowia, ale również rozpisane w ramach Narodowego Programu Zdrowia zadania na wszystkie resorty. I dlatego też, jeżeli chcemy skutecznie podnosić poziom życia seniorów, to tym zakresem tematycznym nie może i nie powinno się zajmować tylko ministerstwo pracy wespół z ministrem zdrowia. Tym zakresem tematycznym, w naszej ocenie, powinny się zajmować również inne resorty, które uczestniczą w realizacji polityki zdrowotnej państwa. Jeszcze raz wyrażam olbrzymi szacunek i uznanie dla dokonań tej Komisji i życzę państwu kolejnych skutecznych działań w następnej kadencji Sejmu. A panu przewodniczącemu przedłużenia mandatu poselskiego. Ja jestem wyborcą z Warszawy, panie przewodniczący, i wiem, jak mam głosować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo dziękuję za te miłe słowa i cieszymy się, że środowisko przedsiębiorców dostrzega też potrzebę współpracy z naszą komisją i jesteśmy na nią otwarci.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MichałSzczerba">Pani przewodnicząca, pani profesor Józefa Hrynkiewicz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałam króciutko odnieść się do dwóch ustaw, które zostały przyjęte przez ten Sejm i które niewątpliwie będą wymagały istotnych poprawek. Ustawa o zdrowiu publicznym tak jakby na marginesie doprowadziła do destrukcji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, co może także bardzo obchodzić seniorów, gdyż u znacznej części seniorów w ostatniej fazie życia – tak już jesteśmy zbudowani – te problemy się pojawiają i one są bardzo trudne. Ta ustawa prowadzi do tego, że w ustawie o zdrowiu psychicznym zostało tylko leczenie, a problem promocji zdrowia i profilaktyki został przeniesiony do zdrowia publicznego i stanowi zbiór i zespół haseł. Oczywiście możemy krytykować ten Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego, rzeczywiście on nie miał koordynacji, nie miał nadzoru, nie miał dostatecznych środków, ale był w pewnym sensie programem kompletnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Wymaga on jeszcze uzupełnienia o dwie ważne funkcje. Po pierwsze, o funkcję rehabilitacji i funkcję pomocy. Osoba z zaburzeniami psychicznymi zawsze wymaga rehabilitacji, ta rehabilitacja może być bardzo różna, ale wymaga także pomocy. I te środki pomocy tam są nieobecne. Więc to wymaga niewątpliwie naprawienia. Nie mówię tego we własnym tylko imieniu. Protestowały przeciwko tym zmianom przede wszystkim środowiska opiekunów osób z zaburzeniami psychicznymi, tak młodych, jak i starych – akurat te zaburzenia dotyczą każdego wieku – a także środowisko psychiatrów bardzo silnie, no, bezskutecznie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JózefaHrynkiewicz">Ustawa ta nie zawiera także czegoś, co jest bardzo istotne dla seniorów, jak i dla nie seniorów, w tej ważnej części, która dotyczy ochrony zdrowia w środowisku pracy. Jak państwo wiedzą, seniorzy szczególnie wiedzą dobrze, że środowisko pracy jeśli nie jest dobrze zorganizowane i nie ma dobrze zapewnionej medycyny pracy, ochrony, a wiele wskazuje na to, że to jest ten obszar, w którym mamy do czynienia z warunkami, które poważnie naruszają zdrowie. Ten problem także nie jest przedmiotem zainteresowania ustawy o zdrowiu publicznym. I niewątpliwie ta ustawa powinna być poszerzona o ten dział, bardzo poważny dział, który chroni zdrowie, przecież to jest główne środowisko życia ludzi dorosłych, którzy pracują. Więc to dotyczy ustawy o zdrowiu publicznym.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JózefaHrynkiewicz">Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty jest ustawą trudną. Ta ustawa była procedowana w sposób, powiedziałabym, niedopuszczalny dlatego, że przy pomocy tej ustawy właściwie doprowadziliśmy do tego, że fizjoterapeuta uzyskał te same uprawnienia co lekarz. A fizjoterapeutą może być osoba, która ukończyła szkołę policealną, a więc nie ma nawet matury, ma skończony kurs gimnastyki ruchowej na studiach licencjackich w akademii wychowania fizycznego, ukończyła studia wychowania fizycznego ze specjalizacją, która się nazywa rehabilitacja ruchowa, a także studia licencjackie w różnych uczelniach w dość różnym zakresie. Ustawa ta została przyjęta bez zaopiniowania jej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych o zgodności z prawem Unii Europejskiej, bez opinii ministra zdrowia, mimo że wielokrotnie o tę opinię się upominałam – byłam w podkomisji – a także z negatywną opinia ministra nauki, jeśli chodzi o standardy kształcenia i dostosowania do zawodu. Widzimy bardzo dużo błędów w tej ustawie, ponieważ fizjoterapeuta może pracować w zespole, to nie jest samodzielny zawód, bo fizjoterapeuta nie może mieć uprawnień lekarza, bo w Polsce, zgodnie z konstytucją, leczyć może tylko lekarz. Dlatego też, jak sądzę, ta ustawa będzie przedmiotem, mam nadzieję, że tak będzie – ponieważ Komisja nie chciała rozpatrzyć tych poprawek, które zgłaszano zarówno w Sejmie, jak i w Senacie – bardzo szczegółowej analizy u pana prezydenta i z pewnością będzie też przedmiotem dalszego postępowania legislacyjnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałSzczerba">Dziękuję za te uwagi. Oczywiście i w obszarze ustawy o zawodzie terapeuty, i jeśli chodzi o ustawę o zdrowiu publicznym, to nie były projekty prowadzone przez naszą Komisję, ale one integralnie wiążą się z naszą pracą; oczywiście pewne wątpliwości powinny być wyjaśnione. Ale też wiemy o konkretnych działaniach, które podjął minister zdrowia właśnie w kwestii także odpowiedniego podniesienia rangi tematu, jaki stanowi zdrowie psychiczne, być może także na skutek aktywności pani poseł i informowania o tym problemie. Myślę że to jest temat, który może być przedmiotem prac w przyszłej kadencji. Ważne jest to, że przy braku głosu sprzeciwu wobec tej regulacji ta ustawa wejdzie w życie. Będziemy oceniać również jej skuteczność.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MichałSzczerba">O głos poprosiła pani poseł przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Poprosiłam o głos, bo tu tak na moment powiało pesymizmem, a pesymizm nie jest dobrym uczuciem w starszym wieku, więc chciałabym wrócić do tego, o czym mówił pan przewodniczący, co mamy w sprawozdaniu, co zrobiła Komisja. Oczywiście możemy mówić o konkretnych rozwiązaniach i tematach. A wydaje się mi się, że ta Komisja jak gdyby zdjęła ze starości piętno tematu tabu. To są rzeczywiście początki i wszystkie te działania, które już zostały zainicjowane wspólnie, choćby parlament seniorów, to jest próba skoordynowania działań, czy też zjednoczenia różnych środowisk, bo tylko tak naprawdę można będzie się z tym problemem uporać. Bo to jest problem i to nie jest problem ostatnich lat, i to nie jest problem Polski. Tylko to jest problem europejski, Europa się oczywiście starzeje i dobrze, że być może był już ostatni dzwonek, żeby to dostrzec. Mam nadzieję, i tego bym życzyła przyszłemu parlamentowi i przyszłym posłom, żeby już nigdy więcej na czołówkach gazet nie pojawiały się tytuły „Polska to nie jest kraj dla starych ludzi”. A takie tytuły były. I to, co już zrobiono, to mnie napawa optymizmem.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">A z racji zainteresowań, mojego głównego obszaru działania w Sejmie, chcę powiedzieć, że to dobrze, że rozmawiamy o obrazie osób starszych w mediach, o tym, jak te media miałyby w ogóle potraktować te grupę społeczną. Ale myślę, że trzeba by na to spojrzeć szerzej, mam takie osobiste doświadczenia z mojego miasta. Jeszcze trzeba trochę szerzej otworzyć kulturę dla ludzi starszych, bo rzeczywiście bardzo często są dwie bariery. Dla jakiejś grupy barierą jest bariera finansowa uczestniczenia i chylę czoło przed wszystkimi instytucjami, a takie znam, które wprowadzają dni dla seniora, które wprowadzają wszelkie możliwe zniżkowe bilety. To jest bariera dość ważna, ale nie najważniejsza. Bo najważniejsze jest to, że starsze osoby oczekują, że ktoś je zorganizuje, zabierze, zaprowadzi. Naprawdę nie ma w tym nic dziwnego. I tu jest ogromne pole do popisu dla wszelkich organizacji pozarządowych i środowisk takich, jak właśnie UTW, rady senioralne, powiedziałabym, że także dla posłów. Ja np. teraz biorę takie grupy, chodzimy do instytucji kulturalnych, nie na spektakle, tylko to się nazywa kultura od kuchni, i to jest dla tych grup fascynujące. Bo oni oglądają, widzą, jak się to wszystko przygotowuje, zanim znajdzie się na scenie czy na ścianach na wernisażu. Więc tylko bym życzyła przyszłemu parlamentowi, by wśród tematów, o których tutaj mówimy, jak gdyby kontynuując te wątki, które są bardzo ważne – oczywiście zdrowie jest bardzo ważne, co do tego nie ma żadnej wątpliwości – znalazła się również praca, też bardzo ważna. Strasznie się ucieszyłam, gdy dwa dni temu usłyszałam bardzo dobrą dyskusję w radiu, w której naukowcy z dorobkiem, z tytułami i z badaniami, powiedzieli, że skracanie wieku emerytalnego nie służy ludziom starym, to im bardzo szkodzi, bo jeszcze wcześniej wypchnie ich z rynku. Ponieważ mamy czas ochronny i pracodawca bojąc się, że może nie będzie mógł zwolnić takiego pracownika, to jeszcze wcześniej go będzie z rynku wypychał. Drugi cykl badań to taki, że starsi ludzie nie są żadną konkurencją dla młodych. I też warto byłoby, żebyśmy tym tematem, to znaczy, ci, którzy będą w Sejmie, się zajęli. Chciałabym, aby nowym tematem była właśnie dojrzała kultura. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo serdecznie dziękuję. Jeszcze mamy dwa zgłoszenia. Najpierw poproszę panią dr Elżbietę Ostrowską, przewodniczącą Zarządu Głównego Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MichałSzczerba">Chciałbym też jeszcze podziękować, zanim oddam głos, że ta największa organizacja seniorska w naszym kraju, pół miliona członków, blisko 2,5 tys. jednostek organizacyjnych, w sposób bardzo odpowiedzialny, pod pani przewodnictwem włączyła się w różne prace o charakterze programowym w taki sposób, że zbudowaliśmy pomiędzy naszą Komisją a PZERiI naprawdę partnerskie relacje. Jesteśmy otwarci na państwa uwagi, sugestie, spostrzeżenia, a z drugiej strony też mamy to wsparcie, które jest nam bardzo potrzebne w naszych pracach. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaOstrowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, padło tutaj już wiele słów, w pełni zasłużonych słów uznania pod adresem Komisji Polityki Senioralnej i przewodniczącego. Ale myślę, że pochwał nigdy dosyć, więc pozwolę sobie dodać kilka zdań. Kiedy tworzono, co zresztą było novum w dziejach polskiego parlamentaryzmu, regulaminową, stałą Komisję Polityki Senioralnej, towarzyszyły temu nadzieje i oczekiwania środowiska osób starszych. Ale towarzyszyły również pewne obawy, czy Komisja zdoła wnieść coś do tej problematyki, czy zdoła zmienić wizerunek osoby starszej w społeczeństwie. Z ogromną satysfakcją chcę powiedzieć, że te obawy nie spełniły się, że dorobek Komisji jest rzeczywiście bardzo duży. Przez tych zaledwie kilkanaście miesięcy pracy Komisja zajmowała się bardzo szerokim spektrum zagadnień dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób starszych, ich roli i miejsca w społeczeństwie, problemów, które napotykają, stała się prawdziwym forum ludzi trzeciego wieku. I co bym chciała podkreślić, Komisja nie tylko pracowała na rzecz osób starszych, ale z osobami starszymi. Upodmiotowiła niejako środowisko osób starszych. I za to ogromne podziękowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaOstrowska">Oczywiście ukoronowaniem tego był OPS, bo muszę powiedzieć, że przy największym zaangażowaniu środowisk senioralnych, on by nie powstał i nie odbyłaby się ta inauguracyjna sesja, gdyby nie ogromne wsparcie merytoryczne, logistyczne, ale również takie duchowe, powiedziałabym, ze strony Komisji i pana posła. A zatem, panie pośle, szanowni państwo, prezydium komisji, Komisja jest bardzo młoda, życzę państwu, aby w następnej kadencji, a może kadencjach, Komisja osiągnęła dojrzałość, ale zachowała ten młodzieńczy entuzjazm, który przejawiała w tej kadencji, i zapał do pracy na rzecz środowiska senioralnego. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałSzczerba">Serdecznie dziękuję, pani doktor przewodnicząca, liczymy na dalszą współpracę i mam nadzieję, że tak będzie dalej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MichałSzczerba">O głos poprosiła pani Wiesława Figurska-Schubert, przewodnicząca Bemowskiej Rady Seniorów, też osoba zaangażowana i delegat do OPS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiesławaSchubertFigarska">Witam państwa. Skoryguję tylko swoje nazwisko: Schubert-Figarska…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MichałSzczerba">Figarska, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiesławaSchubertFigarska">Nie szkodzi. Przede wszystkim dzisiaj przejeżdżając autobusem zobaczyłam wielki plakat naszego sympatycznego pana posła, zresztą przed Attisem, to jest miejsce, gdzie są leczeni również starzy ludzie i strasznie mi się to podobało, bo tam jest napis „Umówiłem się z nią na dziewiątą”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WiesławaSchubertFigarska">Chciałam rozszerzyć ten temat umawiania się pana posła na różne godziny z seniorami, dlatego że bez względu, na którą godzinę umawialiśmy się z panem posłem, poseł był zawsze punktualny, serdeczny i jakiekolwiek zgłaszaliśmy prośby, czy to organizacyjne, czy inne, zawsze znajdowaliśmy u pana wsparcie i właśnie to, co tutaj było podkreślane, że, nie wiem, jak pan to robi, czaruje chyba, ale świetne ma pan relacje z seniorami. Bo my potrzebujemy tej serdeczności, potrzebujemy, żeby od czasu do czasu nawet ktoś nas przytulił. Ja nie mówię, że pan poseł to robi, aczkolwiek – tutaj trzy kropki – podanie ręki, sympatyczny uśmiech to jest naprawdę bardzo fajne, bo jak mówię, my potrzebujemy na tym etapie życia, bo już przez wiele lat i pokoleń nas krytykowano, a jak czasami ktoś nas pochwali, a rzeczywiście cuda się dzieją, bo rady seniorów, które się pojawiły… Ja podziwiam, jestem przewodniczącą Rady Seniorów na Bemowie, jest nas 12 osób, są to osoby tak aktywne, z takimi pomysłami, począwszy od barów mlecznych, które chcą tworzyć, no przeróżne pomysły… Ja np. na wyjeździe seniorskim w Łebie z UTW zamiast cieszyć się słońcem, cały czas głowiłam się nad pomysłami, jak młodzieży zaprezentować taki projekt i w końcu wymyśliłam, żeby zaakceptowali naszą inność, inność w sensie wyglądu, sposobu myślenia. I wydaje się, że mi się udało, tylko nie wiem, do kogo z tym projektem mam się udać. Poza tym widzę również, że jeżeli chodzi o srebrną gospodarkę, ona promuje pewne rzeczy, których nie na ma jeszcze w Polsce i ja też to zauważam. Dosyć często jeżdżę za granicę bliżej i dalej i np. zauważyłam, że uczestnicy wycieczek z Europy w muzeach mają specjalne malutkie stołki, które noszą przy sobie, bardzo lekkie, i mogą rozłożyć ten stołek i wysłuchać wykładu na temat jakiegoś znanego lub mniej znanego obrazu. Tak że do zrobienia jest jeszcze bardzo dużo, ale jak mówię, w tym klimacie serdeczności i wzajemnego zrozumienia na pewno to wszystko się uda.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WiesławaSchubertFigarska">Jeszcze raz dziękuję i tak jak inni myślę, że pana posła spotkamy w następnej kadencji i będziemy myśleć, i te pomysły tutaj prezentować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo serdecznie dziękuję pani Wiesławie Schubert-Figarskiej za te ciepłe słowa. Chciałbym też powiedzieć, że ambasadorami naszej Komisji, naszej pracy są wszyscy członkowie Komisji i każdy wykonuje fantastyczną pracę w swoich okręgach wyborczych, w swoich miejscach aktywności, informując o naszych wspólnych pracach i to jest takie swoiste przedłużenie tej aktywności i dyskusji, którą rozpoczynamy tutaj, w parlamencie, ale ona także jest obecna na poziomie regionalnym i na poziomie lokalnym.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MichałSzczerba">Teraz pani poseł Iwona Kozłowska i pan profesor Janusz Szymborski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IwonaKozłowska">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, tak wielokrotnie nagradzany tu dobrym słowem, troszeczkę się buntujemy z panią poseł, ale pozytywnie oczywiście, bo my też tak chcemy… Szanowna Komisjo, wielce szanowni zaproszeni goście, ja od początku swojej kadencji bardzo aktywnie angażowałam się w pracę na rzecz osób starszych i rozpoczęłam od Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Starszych pod przewodnictwem pana senatora Mieczysława Augustyna. Muszę przyznać, że w najśmielszych oczekiwaniach na początku tej kadencji nie myślałam, że powstanie Komisja Polityki Senioralnej. To była dla mnie ogromna niespodzianka, ponieważ czułam potrzebę powstania takiej Komisji i pracy właśnie w tego typu Komisji, w takiej jednostce, która powstała. Chciałam tutaj bardzo serdecznie podziękować właśnie też panu przewodniczącemu za to zaangażowanie, za to, że z taką determinacją doprowadził do tego, że znaleźliśmy się w tej Komisji i mamy szansę na pracę z sobą, a przede wszystkim z seniorami. Bo mnie, szanowni państwo, bardzo brakowało takiej wiedzy, informacji na temat aktywności seniorów, w sensie organizacji, tego, co seniorzy już dokonali, bo o potrzebach seniorów generalnie mniej więcej wiemy, ale w dalszym ciągu od państwa tę wiedzę dzięki posiedzeniom tej Komisji nabywaliśmy. Spotkanie z przedstawicielami różnych organizacji senioralnych na terenie całego kraju to było dla mnie ogromnie cenne doświadczenie i ogromnie ważna wiedza. Ja to potem przekładałam na pracę w swoim terenie, a jestem dumną mieszkanką woj. kujawsko-pomorskiego, gdzie też, jeżeli chodzi o seniorów, bardzo dużo się dzieje. Mamy uniwersytety, mamy też PZERiI, z którym bardzo blisko współpracuję, jest to dla mnie bardzo przyjemna i bardzo cenna współpraca, wiele różnych organizacji formalnych i nieformalnych, które pracują właśnie na rzecz osób starszych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#IwonaKozłowska">Cieszę się, panie przewodniczący, że przez tych kilka miesięcy tyle zrobiliśmy, bo na moich oczach powstał wcześniej, zanim powstała Komisja, departament w 2012 r., mieliśmy ustawę o samorządzie gminnym, która zezwala na tworzenie rad seniorów, niezmiernie ważna, mówiliśmy już o ustawie o zdrowiu publicznym, ustawie o osobach starszych. Niech państwo popatrzą, ile ważnych rzeczy w tak krótkim czasie się wydarzyło. Uważam, że ta kadencja może nie zrobiła w tematach seniorów milowego kroku, ale na pewno ogromny to był krok. I życzę posłom przyszłej kadencji, aby kontynuowali to dzieło i żeby skorzystali z naszych doświadczeń. No i oczywiście panu przewodniczącemu kolejnej kadencji i na fotelu przewodniczącego. Jestem tu bardzo obiektywna, bo jesteśmy z różnych okręgów wyborczych i oby państwo zaznali w kolejnej kadencji tak dobrego klimatu, tak dobrej atmosfery współpracy, żeby te ustawy się poszerzały, powiększały, żeby do tych ustaw dopisywano kolejne ważne tematy dotyczące osób starszych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#IwonaKozłowska">Dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim członkom tej Komisji, państwu za naprawdę bardzo dobry czas dobrej współpracy, dobry klimat, sprzyjający przede wszystkim osobom starszym. Bo to był priorytet w naszej pracy, jestem z tego naprawdę bardzo zadowolona i bardzo dumna. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MichałSzczerba">Dziękuję bardzo pani poseł też za wsparcie w regionie kujawsko-pomorskim, którego doświadczamy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MichałSzczerba">O głos poprosił pan prof. Janusz Szymborski. Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymborski">Panie przewodniczący, drodzy państwo, ja chciałbym skierować swoje podziękowania do całej Komisji, do wszystkich posłów, członków tej Komisji za dwie rzeczy, za uniknięcie dwóch pułapek, które mogły się rozwinąć, gdyby Komisja pracowała inaczej. Po pierwsze, chodzi o uniknięcie pułapki jednowymiarowości patrzenia na problemy senioralne. Po drugie, pułapki powierzchowności, ponieważ tak wiele jest tych problemów senioralnych, można było do tego też podchodzić tak akcyjnie, powierzchownie. Tłumaczę to sobie, te dwa sukcesy, wielowymiarowość w podejściu do problematyki seniorów i pogłębienie analiz i debat tym, że od początku towarzyszyła tej Komisji taka wewnętrzna logika, długofalowy cel, który już po roku, po kilkunastu miesiącach został osiągnięty w postaci kluczowej ustawy o osobach starszych, która przyniesie na pewno dobre owoce, zwłaszcza że z przebiegu Komisji wynikało, że państwo sięgają po najlepsze w tym względzie źródła, w tym do Głównego Urzędu Statystycznego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo dziękuję, panie profesorze.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MichałSzczerba">Rozumiem, że jeden z ostatnich głosów to pani Cecylia Martone ze środowiska UTW. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#CecyliaMartone">Reprezentuję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałSzczerba">Proszę tylko nacisnąć zielony przycisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CecyliaMartone">Reprezentuję UTW w Wilanowie, ale jestem aktywna w różnych innych środowiskach i na ten temat chciałabym powiedzieć. Tak jak tu wszyscy państwo mówili, bardzo dużo zrobiła ta Komisja w tak krótkim czasie. Ale jednej rzeczy mi zabrakło i myślę, że pani poseł również dotknęła lekko tego tematu – że brak jest informacji o tym w szeroko rozumianym środowisku poza senioralnym, jak dużo robi się w tej chwili dla seniorów. Posłużę się takim przykładem. Działam w Stowarzyszeniu Kongres Kobiet, jestem tam wolontariuszką, dość aktywnie pracuję. W momencie kiedy mówiłam – Muszę lecieć na posiedzenie Komisji, przepraszam, zostawiam to, albo – Nie będę mogła być tu i tu, ponieważ przygotowujemy ogólnopolski parlament seniorów – kobiety, młode dziewczyny, troszeczkę starsze, wytrzeszczały oczy, o czym ja mówię? Nikt z tych młodych osób o tym nie wiedział. To opowiedz, bo o tym nigdzie nie słyszałam, nie przeczytałam, nie mam pojęcia, o czym mówisz. Zresztą mam młode córki, ich koleżanki też pytają, co to jest, o co chodzi, mów. I właśnie takiego przekazu w kierunku ludzi młodych od nas brakuje, co tu się robi – bo robi się tu fantastyczne rzeczy. I głos seniora, czy publikacje, które poprzez UTW są rozprowadzane, docierają w dalszym ciągu do seniorów, a nie do tych młodych ludzi. Ja dlatego zapisałam się do Komisji do spraw Informacji, Promocji i Kontaktów, no ale potrzebujemy trochę takich, jak to zrobić i jakim posłużyć się sposobem, metodą, co wykorzystać do tego, żeby właśnie było o nas głośno, w tym pozytywnym znaczeniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo dziękujemy pani…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#CecyliaMartone">Przepraszam, i również, panie przewodniczący, życzę panu absolutnie bezwzględnie sukcesu wyborczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MichałSzczerba">Bardzo dziękuję za ciepłe słowa, rzeczywiście musimy popracować nad komunikacją nie tylko ze środowiskiem osób starszych, ale komunikacją międzypokoleniową, żeby te tematy docierały do innych grup wiekowych, aby wokół tematów senioralnych budować pewną zgodę i zarazem zrozumienie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, chyba za dużo słodkości było, ale przed nami rzeczywiście wielkie wyzwania. Świadomi tego, że to ostatnie posiedzenie Sejmu, dzisiaj i jutro, kończymy nasze prace, wierzymy, że będziemy je kontynuować. I z tą dobrą myślą pozostajemy.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MichałSzczerba">Cieszę się również i tutaj chciałbym to powiedzieć, że w trakcie prac naszej Komisji dołączały do nas różne środowiska, w tym środowiska emeryckie związane ze służbami mundurowymi, których przedstawicieli serdecznie witam, i emeryckie związane z grupą emerytowanych żołnierzy zawodowych; to są takie środowiska, które nie były włączone w ten dialog. Mając również z panami, którzy reprezentują te organizacje, możliwość współpracy, poszerzamy grupę partnerskiej relacji między Komisją a tymi grupami, które wyraziły zainteresowanie współpracą i zobowiązujemy się do tego, że ta współpraca będzie również realizowana w przyszłych naszych działaniach.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MichałSzczerba">Szanowni państwo, to oficjalne sprawozdanie, które dostali państwo na piśmie, jest tylko pewnym skrótem, ale zgodnie z wytyczną pani marszałek Sejmu musimy je przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#MichałSzczerba">Zaproponuję taką formułę – czy ktoś jest przeciwny przyjęciu sprawozdania z pracy Komisji Polityki Senioralnej w działalności VII kadencji Sejmu? Nie widzę. W związku z tym bardzo serdecznie dziękuję państwu posłom za przyjęcie projektu sprawozdania, a państwu za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#MichałSzczerba">Dziękuję. Zamykam posiedzenie. I mam nadzieję – do zobaczenia już w przyszłej kadencji. Wszystkiego dobrego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>