text_structure.xml
72.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻelichowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻelichowski">Witam panie posłanki, panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻelichowski">W naszym wspólnym imieniu witam pana ministra Korolca wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻelichowski">Witam wszystkich państwa, którzy zechcieli przyjść na to posiedzenie Komisji. Nie będę państwa imiennie wyczytywał – proszę, by każdy z państwa czuł się serdecznie powitanym.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławŻelichowski">Stwierdzam kworum w obu komisjach. W porządku dziennym mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska. Bardzo proszę o zabranie głosu przez przedstawiciela projektodawców – pana posła Tadeusza Arkita.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławŻelichowski">Jest pan poseł?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszArkit">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, pozwolę sobie krótko przybliżyć państwu uzasadnienie, ideę przygotowania projektu nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska, powszechnie zwanej ustawą antysmogową.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszArkit">Za obecny stan jakości powietrza w Polsce odpowiedzialna jest w głównej mierze tzw. niska emisja pochodząca, przede wszystkim, z sektora bytowo-komunalnego obejmującego zarówno indywidualne źródła wytwarzania ciepła i ciepłej wody, jak również małe ciepłownie komunalne a także transport.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszArkit">Zgodnie z raportem…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻelichowski">Przepraszam, bardzo proszę wysłuchać pana posła.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławŻelichowski">Szanowni państwo, ta sala jest bardzo akustyczna, więc proszę o wyciszenie rozmów, bo nie da się pracować.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszArkit">Zatem, mając świadomość, że z naszym powietrzem atmosferycznym jest bardzo źle (o czym wielokrotnie słyszymy i mamy na to dowody), odnosimy się do dotychczasowych przepisów i proponujemy w zasadzie w trzech punktach (mówiąc w uproszczeniu) nowelizację. Pierwsze dwa punkty dotyczą zmiany w zakresie jakości powietrza, natomiast punkt trzeci dotyczy przepisów związanych z ochroną przed hałasem.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszArkit">W obecnym stanie prawnym możliwość działania mechanizmu pozwalającego na określenie dopuszczalnych rodzajów jakości paliw jest wątpliwa, co podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, oceniając negatywnie uchwałę Sejmiku Województwa Małopolskiego. W związku z tym, proponujemy doprecyzowanie przepisów tak, aby Sejmik Województwa Małopolskiego, jak i inne sejmiki, mogły korzystać z istniejących przepisów bez obawy, że dzięki braku precyzyjności pojawią się kolejne skargi i to – jak przewidujemy – skargi skuteczne.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszArkit">Punkt drugi dotyczy możliwości kompensacji pomiędzy podmiotami. Otóż, na dzień dzisiejszy przepisy wyglądają tak, że – aby nowy podmiot gospodarczy mógł funkcjonować i budować jakąś instalację – musi wejść jakby w obszar uwolnionej emisji a tą emisję może uwolnić inny podmiot gospodarczy. My proponujemy, aby ta kompensacja mogła następować pomiędzy podmiotami gospodarczymi, uwzględniając fakt obniżenia emisji w źródłach bytowo-komunalnych. I tu również może być taka sytuacja, że ten podmiot zaangażuje się w obniżanie tej emisji w źródłach bytowo-komunalnych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszArkit">I punkt trzeci, dotyczący hałasu, tu bardzo krótko powiem.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszArkit">Po pierwsze, jak państwo wiecie, nasze autostrady dlatego są droższe, bo budujemy ekrany w miejscach, gdzie plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje zabudowę a tej zabudowy nie ma. My proponujemy, aby budować te ekrany tam, gdzie realnie jest zabudowa, gdzie te ekrany akustyczne są realnie potrzebne.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszArkit">Po drugie, proponujemy, aby w miejscach gdzie tych ekranów nie można postawić (ponieważ mamy tam do czynienia z zabudową w pasie drogowym lub w pasie kolejowym), zobowiązać odpowiednich zarządców do tego, by ochrona przed hałasem dotyczyła konkretnego budynku (są bowiem specjalne technologie, które pozwalają na budowę takich ekranów), ewentualnie zobowiązać ich do wymiany stolarki okiennej i do odpowiedniej izolacji przy samym budynku.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#TadeuszArkit">To są takie podstawowe kwestie, panie przewodniczący, Wysokie Komisje, które chcemy uregulować w tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ministra o stanowisko rządu do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKorolec">Chcę powiedzieć, że Ministerstwo Środowiska popiera wszystkie trzy zmiany proponowane przez pana posła Arkita. Chcę zwrócić w szczególności uwagę na zmiany dotyczące doprecyzowania art. 96 prawa ochrony środowiska, w którym (jeżeli ten projekt przejdzie) władze samorządowe, lokalne, będą mogły wprowadzać ostrzejsze normy w miejscach, gdzie mamy do czynienia z przekroczeniem norm środowiskowych. Wydaje się, że delegacja tego typu uprawnienia czy też doprecyzowanie tego typu uprawnienia na poziomie lokalnym jest jak najbardziej zasadna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarcinKorolec">Podobny mechanizm jest zastosowany, jeśli chodzi o doprecyzowanie przepisów dotyczących kompensacji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarcinKorolec">Popieram również nowelizację przepisów dotyczących norm hałasowych. I, żeby nie przedłużać, zatrzymam się tutaj. Jeśli będą pytania, postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarcinKorolec">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławŻelichowski">Przypominam, że jesteśmy w procedurze pierwszego czytania. Bardzo proszę, kto z pań posłanek, panów posłów chciałby zabrać głos, zadać pytanie lub zgłosić uwagi?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Rzymełka a potem – pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRzymełka">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanRzymełka">Chciałbym zapytać o stan pokrycia Polski mapami hałasowymi, chodzi o ten ciąg dróg autostradowych czy szybkiego ruchu. Jaki procent naszych sieci komunikacyjnych jest zmonitorowany współcześnie? To jest bardzo ważna rzecz, bo – jeśli obniżamy parametry hałasu – to, czy mamy pokazane takie odcinki, oczywiście, to są centra miast, obwodnice blisko zabudowy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanRzymełka">Chciałbym wiedzieć, jak ten proces, który trwa już kilkanaście lat, wygląda. Na jakim etapie tu jesteśmy w porównaniu do innych krajów unijnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Anna Paluch, bardzo proszę, potem – pan poseł Gibała.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaPaluch">Chciałam zapytać czy ktokolwiek zadał sobie trud policzenia skutków finansowych wprowadzenia tych przepisów, które przedstawiciel wnioskodawców przedstawił. Bo, mając choćby na uwadze przykład z Małopolski (chodzi o uchwałę sejmiku wprowadzającą zakaz stosowania paliw stałych), gdzie uchwała została podważona w postępowaniu sądowym z uwagi na niedostosowanie do realiów i nieoszacowanie wpływu na sytuację materialną osób, których ta uchwała dotyczyła.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AnnaPaluch">Teraz tą zmianą ustawy usiłuje się wpływać na coś, co zostało rozstrzygnięte przez sąd, czyli na procedurę, która już miała miejsce. Widać, że brak było poparcia w prawie dla tej uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego. Dodam – przyjętej po bardzo mocnej dyskusji i przy mocnym sprzeciwie grupy radnych sejmiku, m.in. radnych Prawa i Sprawiedliwości, którzy byli przeciwko podjęciu tej uchwały. Dlatego pytam wprost o skutki finansowe tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AnnaPaluch">Pytam: czy ktoś to oszacował i w jaki sposób te skutki finansowe będą rozpatrywane?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AnnaPaluch">Druga sprawa. Jeżeli rada gminy uchwala w celu obniżenia emisji spowodowanej transportem w centrach miast to, w oczywisty sposób, będzie to oddziaływało na przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorca będzie musiał swój towar dostarczyć do centrum miasta jakimś środkiem nieemisyjnym to, w oczywisty sposób, będzie to rzutowało na koszty prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AnnaPaluch">Czy ktokolwiek się pokusił o policzenie skutków takich rozwiązań? Bo te przepisy w oczywisty sposób będą wpływać na sytuację materialną obywateli i na warunki prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł Łukasz Gibała.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ŁukaszGibała">Szanowny panie przewodniczący, Wysokie Komisje, zanieczyszczenie powietrza w Polsce jest bardzo, bardzo wysokie, szczególnie w mieście, z którego pochodzę – w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ŁukaszGibała">Kraków znajduje się bardzo wysoko w niechlubnym rankingu miast najbardziej zanieczyszczonych w Unii Europejskiej. Jesteśmy trzecim najbardziej zanieczyszczonym miastem w Europie – dlatego ja bardzo kibicuję temu projektowi, bowiem głównym źródłem zanieczyszczeń w polskich miastach jest palenie w piecach na węgiel. W Krakowie mniej więcej przez połowę roku te normy są przekroczone o 200–300%. To jest naprawdę dramatyczna sytuacja. Szacuje się, że w Krakowie kilkaset osób rocznie ginie z powodu złej jakości powietrza.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ŁukaszGibała">I, jak mówiła moja przedmówczyni i poseł uzasadniający, rzeczywiście sejmik małopolski przyjął uchwałę, która miała zakazywać w Krakowie palenia w piecach na węgiel, ale sąd tę uchwałę uchylił, ponieważ nie było dostatecznych podstaw w ustawie, żeby taka uchwała sejmiku mogła obowiązywać. I dlatego bardzo ważne jest, aby takie podstawy prawne były. Ja rozumiem, że ten projekt właśnie wprowadza takie zapisy, które w przyszłości umożliwią samorządom podejmowanie uchwał, które będą zakazywały palenia w piecach na węgiel (w dużych miastach jest to bardzo ważne). Oczywiście, rolą samorządów jest zapewnienie rekompensaty materialnej dla tych osób, które będą musiały zrezygnować z palenia w piecach na węgiel.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ŁukaszGibała">Chciałem też zaapelować do Wysokich Komisji – bardzo ważne jest, aby ta ustawa została uchwalona, bo wiemy, że w Sejmie obowiązuje coś takiego, jak zasada dyskontynuacji. Tak więc, apeluję o powołanie podkomisji, która będzie pracowała w trybie ciągłym, nawet w okresie wakacyjnym. Chodzi o to, abyśmy zdążyli uchwalić tę ustawę. Cały Kraków na nią czeka a myślę, że również duża część mieszkańców innych miast w Polsce.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ŁukaszGibała">Tak więc, gorący apel z mojej strony, jako posła spoza składu obu komisji, o to, aby w trybie pilnym pochylić się nad tym projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ŁukaszGibała">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻelichowski">O głos prosił pan poseł Sobierajski – bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławSobierajski">Równie dobrze można by powiedzieć, że nie tylko sejmik. Pójdźmy dalej – w ramach dekarbonizacji w ogóle w Polsce nie wolno palić węglem. No, to czym mają ludzie palić?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#CzesławSobierajski">Najpierw oszacujmy jakie są koszty modernizacji budynków a potem – zmiany paleniska czy, ewentualnie, źródła. Przecież to są kolosalne pieniądze a tu nie ma żadnej wyceny.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#CzesławSobierajski">Tak więc, choćby z tego punktu widzenia, jest to po prostu bubel. Można oczywiście wymienić więcej takich niedoróbek, ale już to wystarczy.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#CzesławSobierajski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławŻelichowski">Nie ma, dziękuję…</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławŻelichowski">O, przepraszam, pan przewodniczący Szyszko – bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanSzyszko">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze, mam pytanie w gruncie rzeczy do wnioskodawców, ale i do pana ministra. Jaka jest struktura pyłu PM2,5 i pyłu PM10 chociażby we wspomnianym Krakowie, z punktu widzenia spalania węgla, drewna i paliw, które są używane w samochodach? I jaka jest struktura zapyleń naturalnych?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy są inne głosy w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#StanisławŻelichowski">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#StanisławŻelichowski">Który z panów odpowie? Pan poseł czy pan minister?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKorolec">Najpierw odpowiem na pytanie pana posła Rzymełki. Ten projekt nie zmienia norm dotyczących hałasu. Ten projekt wyłącznie znosi obowiązek budowania ekranów akustycznych w miejscach, w których nie ma dzisiaj zabudowy a w których plany zagospodarowania przestrzennego przewidują zabudowę. W związku z tym normy nie są zmieniane, tylko – po prostu – jest znoszony pewien obowiązek ponadnormatywny.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarcinKorolec">Natomiast jeśli chodzi o mapy hałasowe, to takie mapy są w posiadaniu Ministerstwa Środowiska. I taką informację pisemną na ten temat zobowiązuję się przekazać do sekretariatu komisji.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MarcinKorolec">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Szyszko – oczywiście, też mogę przedstawić informacje pisemne dotyczące struktury pyłów pochodzących z różnych emisji. Jest to w ewidencji Głównego Inspektora Środowiska, natomiast chcę zwrócić uwagę, że ten projekt nie dotyczy spraw komunikacyjnych, tylko dotyczy spraw bytowo-komunalnych.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MarcinKorolec">W związku z tym ta emisja pyłów, zanieczyszczeń i substancji z benzyny i ropy naftowej w zasadzie nie jest istotna, jeżeli rozmawiamy o tym konkretnym projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#MarcinKorolec">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy pan poseł Arkit chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszArkit">W zasadzie pan minister odpowiedział na pytania, ja tylko chcę powiedzieć, że jeżeli chodzi o kwestie dekarbonizacji, to jest to nieprawdziwy zarzut. My w tym projekcie ustawy dopisujemy kompetencje dla sejmików, aby mogły określać parametry kotłów (również węglowych), żeby można było palić węglem. Do tej pory jest gorszy przepis z tego punktu widzenia (zwracam się tu do pana posła Sobierajskiego), bo można tylko zakazać palenia węglem. Natomiast my mówimy: palmy węglem, ale palmy w dobry sposób, dobrej jakości, w dobrych kotłach, bo wtedy nie będzie to nam szkodziło. Tak więc, my wychodzimy naprzeciw temu, żeby używać węgla, tylko w sposób racjonalny, zdroworozsądkowy, aby nie szkodzić środowisku, czy mało szkodzić środowisku, bo zawsze tutaj jakąś szkodę się czyni.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszArkit">Jeśli chodzi o kwestie dofinansowania dla tych wszystkich, którzy wymieniają te kotły, to myślę, że są programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy. To są programy, które w znakomity sposób pozwalają ludziom wymieniać stare kotły, przy założeniu, iż nawet do 70% można dostać dopłaty. Proszę też zauważyć, że przy takim nowym kotle na pewno trzeba będzie zużyć mniej paliwa, bo będzie on bardziej wydajny. Tak więc, tu są same korzyści, bo w dodatku będziemy mieć też czystsze środowisko.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszArkit">Dziękując za głos pana posła Gibały, chcę jednak prosić o rozpatrzenie projektu dzisiaj, bez powoływania podkomisji, bo – rzeczywiście – mamy stosunkowo niewiele czasu a wydaje się, że projekt ustawy jesteśmy w stanie przedyskutować na tym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#TadeuszArkit">Dodam, że mam przygotowanych kilka poprawek, które konsumują uwagi Biura Analiz Sejmowych, więc – jeśli będzie taka wola Komisji i będziemy procedować – to zgłoszę je w trakcie rozpatrywania projektu.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#TadeuszArkit">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł przewodniczący Jan Szyszko a potem – pan poseł Sobierajski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanSzyszko">Panie ministrze, wydaje się, że nie zrozumieliśmy się.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanSzyszko">Skoro są normy na PM2,5 i PM10, to pytam się o ich strukturę w mieście Kraków czyli, ile PM2,5 pochodzi z drewna, z węgla i ile pochodzi z zanieczyszczeń naturalnych, bo – być może – są przekroczone na PM10 czy PM2,5, ale one nie wynikają z niskiej emisji, tylko z zanieczyszczeń naturalnych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JanSzyszko">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł Sobierajski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzesławSobierajski">Odniosę się do pana, który zwracał się do mnie mówiąc, że będą to lepsze kotły, że będzie się palić innym paliwem.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#CzesławSobierajski">To prawda, znam przypadki, proszę mi wierzyć (nie będę teraz mówił w którym mieście), że – owszem – dofinansowali ludziom, którzy zakupili te piece, te inne paleniska i oni zaczęli palić węglem nieporównanie droższym. I co się stało? W wielu przypadkach ludzie zainstalowali ponownie stare paleniska i palą mułem, bo nie mają pieniędzy na kupno tego nowego paliwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#StanisławŻelichowski">Kto z państwa jeszcze?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł Arkit.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszArkit">Ja pozwolę sobie krótko odpowiedzieć panu posłowi Sobierajskiemu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszArkit">Szanowni państwo, jeżeli zaczniemy myśleć w kategoriach, żebyśmy palili mułem, bo będzie taniej, to proszę się zastanowić, za ile jeszcze programów onkologicznych będziemy musieli zapłacić i ile dramatów ludzkich będzie. Zacznijmy myśleć w kategoriach, że żyjemy w strasznie skażonym środowisku, gdzie mnóstwo ludzi choruje. Czterdzieści pięć tysięcy osób rocznie umiera z powodu skażonego środowiska, skażonego powietrza. To są koszty, zarówno moralne, emocjonalne, dramaty ludzie, jak i koszty, które ponosimy jako państwo wydając środki na leczenie, ponieważ sami sobie szkodzimy. To jest ten wymiar, o którym mamy rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Anna Paluch, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, tym razem już bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AnnaPaluch">Ja bym jednak apelowała – po pierwsze – o to, żeby się powstrzymać od emocji i dyskutować o sprawie trzeźwo i w oparciu o realia. Mówimy tu o sytuacji w Krakowie. Otóż, proszę państwa nikt sobie nie zadał trudu (a zwłaszcza Sejmik Województwa Małopolskiego i Prezydent Miasta Krakowa), żeby ocenić, ile budynków publicznych nie ma jeszcze ekologicznych źródeł ogrzewania. Bo śmiem twierdzić, że gdyby miasto Kraków (jeśli cały czas jesteśmy przy tym krakowskim przykładzie i trudno żebym się do tego, jako posłanka z Małopolski, nie odniosła), czy władze samorządu, włożyły więcej wysiłku w to, żeby wszystkie budynki publiczne (szkoły, teatry, budynki urzędów itd.) zyskały ekologiczne źródła ogrzewania (bo są środki w Narodowym Funduszu, jest program KAWKA, jest wiele innych źródeł finansowania) to byłaby inna sytuacja. Tymczasem stawia się obywateli pod ścianą uchwalając takie uchwały, o jakich mówimy w przypadku Sejmiku Województwa Małopolskiego, kompletnie abstrahując od poziomu zamożności społeczeństwa i od finansowych możliwości eksploatowania takich źródeł ciepła przez obywateli.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AnnaPaluch">Tak więc, po pierwsze, apeluję o to, żeby nie operować emocjami, tylko racjonalne podejść do tematu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AnnaPaluch">Po drugie, apeluję, żeby jednak powołać podkomisję i przepracować te przepisy, jak Pan Bóg przykazał – w podkomisji, bo pośpiech, panie pośle Arkit, wskazany jest głównie przy łapaniu pcheł a niekoniecznie – przy stanowieniu prawa…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TadeuszArkit">A miało być bez emocji, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaPaluch">Ale ja to mówię bardzo spokojnie i byłoby miło, gdyby pan poseł nie wtrącał się do mojej wypowiedzi, ja nikomu nie wchodzę w słowo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AnnaPaluch">Wnioskuję jednak o to, żeby powołać podkomisję, dając jej nawet krótki termin prac, ale żeby jednak spokojnie przepracować to w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Grażyna Ciemniak, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaCiemniak">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#GrażynaCiemniak">Ja składam wniosek przeciwny, popierając apel pana posła Arkita, żeby jednak dzisiaj rozpatrzyć poselski projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#GrażynaCiemniak">Chciałabym zwrócić uwagę na jedną rzecz. Otóż, kiedy pojawiła się w mediach informacja, że przygotowany został projekt poselski to jednocześnie pojawiły się też komentarze niektórych osób, że Sejm zakaże wykorzystywania węgla, zakaże używania urządzeń do ogrzewania na węgiel itd., itd. A przecież ten projekt ustawy stwarza warunki do tego, żeby sejmik województwa (w zakresie urządzeń, instalacji, w których następuje spalanie) i rada gminy (jeśli chodzi o kwestie dotyczące zakazu emisji z transportu czy stref ograniczonego dostępu określonych środków transportu) mogli podjąć odpowiednie decyzje przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#GrażynaCiemniak">Ja rozumiem, że tutaj największym problemem było to, że w Krakowie podjęto uchwałę, która nie miała podstaw prawnych. Natomiast chcę powiedzieć, że wiele gmin (ja np. pochodzę z Bydgoszczy i mówię to na podstawie mojego rejonu) korzysta z programu KAWKA I, KAWKA II. My zrobiliśmy audyty energetyczne wszystkich publicznych budynków i od wielu lat miasto dofinansowuje mieszkańców i firmy w zakresie wymiany ogrzewania z węglowego na ekologiczne. Tak więc, takie możliwości pozyskania środków są i nadal będą. Natomiast ja ten projekt traktuję jako danie możliwości prawnych, że jeżeli rada gminy będzie chciała wprowadzić określone ograniczenia czy zakazy lub sejmik województwa (zgodnie z zapisami w art. 1) to po prostu to uchwali.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#GrażynaCiemniak">My nie narzucamy w tym projekcie żadnych rozwiązań, stwarzamy tylko możliwości. I to chciałabym bardzo mocno podkreślić.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#GrażynaCiemniak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#StanisławŻelichowski">Jeszcze pan minister chciał odpowiedzieć na pytanie pana posła Szyszko, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarcinKorolec">Jestem w stanie przesłać do sekretariatu Komisji całą strukturę emisji, którą dysponuje administracja, np. w dniu jutrzejszym.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#MarcinKorolec">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławŻelichowski">Jeszcze pani prosiła o głos, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Dorota Zawadzka-Stępniak, zastępca prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Ponieważ temat KAWKI już wypłynął przy wielu wypowiedziach, chciałam tylko podkreślić, że Narodowy Fundusz widzi ogromne potrzeby w zakresie likwidacji niskiej emisji. I dlatego też, zarząd Funduszu podjął decyzję o uruchomieniu KAWKI III. Program ten uruchamiamy już w najbliższy poniedziałek. Budżet tego programu to 120 mln zł.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Widząc ogromne zapotrzebowanie, niezwykle istotne dla nas jest to, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę nie przeszkadzać pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DorotaZawadzkaStępniak">…żeby ta KAWKA III cieszyła się tak dużą popularnością i żeby tak dużo miast mogło skorzystać z tego dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DorotaZawadzkaStępniak">I jeszcze jednak rzecz, w nawiązaniu do tego, co powiedział pan poseł. My również w KAWCE nie wykluczamy możliwości finansowania kotłów węglowych. Przy czym zależy nam na tym, aby wymieniane kotły na paliwo stałe, były kotłami o lepszych parametrach i sprawnościowych, i innych. Dlatego też dopuszczamy w ramach tego programu finansowanie kotłów węglowych IV i V klasy a od przyszłego roku – tylko klasy V.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StanisławŻelichowski">Innych uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#StanisławŻelichowski">Zamykam procedurę pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#StanisławŻelichowski">Przystępujemy do rozstrzygnięcia sprawy. Były głosy, żebyśmy przystąpili do rozpatrywania projektu i były głosy, żeby powołać podkomisję. Najpierw poddam pod głosowanie wniosek o rozpatrzenie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#StanisławŻelichowski">Kto z państwa posłów jest za tym, by przystąpić do rozpatrywania projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#StanisławŻelichowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#StanisławŻelichowski">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#StanisławŻelichowski">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DariuszMyrcha">Za 25 posłów, 13 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławŻelichowski">Spróbujemy rozpatrzyć projekt.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#StanisławŻelichowski">Pana posła Arkita proszę, jeżeli ma po prawki doprecyzowujące zapisy, aby posłowie mieli do nich dostęp.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#StanisławŻelichowski">Czy do tytułu ustawy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#StanisławŻelichowski">Art. 1, zmiana nr 1, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Arkit.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszArkit">Panie przewodniczący, jest poprawka.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#TadeuszArkit">Ja tę poprawkę przygotowałem w wersji kompleksowej uwzględniającej te zmiany, które proponuję. I teraz pozwolę sobie omówić te zmiany. Natomiast poprawka, którą posłowie już dostają, uwzględnia już te zmiany, które proponuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StanisławŻelichowski">Przede wszystkim proszę poprawkę dostarczyć do Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszArkit">Tak, Biuro Legislacyjne już ma podpisaną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszArkit">Najważniejsze zmiany w tej poprawce dotyczą tego, iż określamy, że zapisy art. 96 prawa ochrony środowiska dotyczą urządzeń grzewczych, kotłów, kominków, pieców, które zgodnie z definicją tej ustawy są „instalacjami” a nie „urządzeniami”, jak wcześniej było napisane. A zatem, usunęliśmy wyraz „urządzeniami”.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#TadeuszArkit">Następnie określono tryb opracowania i przyjmowania uchwały ze wskazaniem na potrzebę opiniowania jej przez wójtów. Czyli odnosimy się do samorządów, żeby miały prawo a samorząd województwa miał obowiązek zasięgania opinii wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i starostów, których uchwała dotyczy.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#TadeuszArkit">Wskazano, że uchwała nie ma zastosowania do instalacji, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego albo na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza, albo dokonanie zgłoszenia.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#TadeuszArkit">Uwzględniono, że ograniczenia wprowadzone w drodze uchwały mogą dotyczyć nie tylko rodzajów lub jakości paliw spalanych w instalacjach, ale także parametrów technicznych (o czym mówiłem) lub parametrów emisji instalacji, w których następuje spalanie paliw dopuszczonych do stosowania na tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#TadeuszArkit">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#StanisławŻelichowski">Stanowisko rządu do zgłoszonej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do proponowanej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Panie przewodniczący, jeśli chodzi o zmianę nr 1, mamy uwagę ogólną.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ŁukaszGrabarczyk">Otóż, w naszej ocenie, ta propozycja, zgodnie z którą sejmik województwa będzie mógł w drodze aktu prawa miejscowego wprowadzać ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których zachodzi proces spalania, może budzić pewne wątpliwości co do zgodności z konstytucyjnym prawem własności – konkretnie z art. 21 oraz z art. 64 ust. 1 i 3 konstytucji. Naturalnie art. 31 ust. 3 konstytucji pozwala na wprowadzanie pewnych odstępstw ograniczeń w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności praw, jednak – zgodnie z zasadą proporcjonalności – one mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego bądź dla ochrony środowiska. Jak rozumiem, tutaj ta ochrona środowiska wchodziłaby w grę. Niemniej jednak konstytucja stanowi wprost, że muszą być ustanawiane w ustawie.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#ŁukaszGrabarczyk">W jednym ze swoich orzeczeń Trybunał Konstytucyjny (jest to orzeczenie z 8 lipca 2003 r. sygn.P10/02) stwierdza, że – skoro ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności mogą być tylko ustanawiane w ustawie – to kryje się w tym nakaz kompletności ograniczenia danego prawa i wolności, tak aby już na podstawie lektury przepisów ustawy można było wyznaczyć kompletny zarys, kontur tego ograniczenia. Niedopuszczalne jest natomiast przyjmowanie w ustawie uregulowań blankietowych pozostawiających organom władzy wykonawczej czy organom samorządu terytorialnego swobodę normowania ostatecznego kształtu owych ograniczeń a, w szczególności, wyznaczenia zakresu tych ograniczeń.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#ŁukaszGrabarczyk">W naszym mniemaniu mamy tutaj do czynienia właśnie z taką sytuacją i w związku z powyższym proponowalibyśmy zasięgnięcie dalszych opinii prawnych w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#ŁukaszGrabarczyk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę o opinię pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MarcinKorolec">Osobiście dziwię się tej uwadze Biura Legislacyjnego dlatego, że proponowana zmiana przez pana posła Arkita jest jedynie doprecyzowaniem art. 96 a nie wprowadzeniem mechanizmu, o którym mowa. r.,</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MarcinKorolec">Ten art. 96 prawa ochrony środowiska jest w tej ustawie od 2001 czyli od czternastu lat i jakoś nie było w tym czasie ani wątpliwości, ani wniosków o stwierdzenie jego zgodności z konstytucją. Konstytucja w art. 87 mówi o rodzajach źródeł prawa i mamy tam wymienione prawo stanowione na poziomie centralnym, ale mamy również prawo stanowione na poziomie lokalnym. I to jest pierwsze zdanie, które chciałem powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MarcinKorolec">I drugie zdanie – przez szereg miesięcy mieliśmy bardzo intensywną dyskusję, również prawną, na temat decyzji Sejmiku Województwa Małopolskiego. Mamy też wyrok sądu, który – co prawda – wzruszył decyzję sejmiku, ale w żadnym z punktów ani wyroku, ani uzasadnienia nie wskazuje na niekonstytucyjność samej konstrukcji art. 96.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#MarcinKorolec">W związku z tym wydaje mi się, że te wątpliwości są jednak ponad miarę.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#MarcinKorolec">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#StanisławŻelichowski">Z uwagi na to, że Biuro Legislacyjne ma jednak wątpliwości, my tego typu ekspertyzy zlecimy, oczywiście. Ja też nie uważam, że jest to zagrożenie, ale – w myśl przysłowia: strzeżonego Pan Bóg strzeże – spróbujemy strzec się w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#StanisławŻelichowski">Czy są inne uwagi?</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#AnnaPaluch">Mam pytanie do posła wnioskodawcy czy też przedstawiciela wnioskodawców – pana posła Arkita. Panie pośle, w poprawce pan uszczegółowia wiele rzeczy. Widać, że te przepisy stanowione przez radę gminy miałyby rangę prawa miejscowego, co – w oczywisty sposób – oddziałuje na prawa obywatelskie. Proponuje pan tu takie zapisy, w których daleko posunięte uprawnienia ma samorząd gminy wobec obywateli a jakoś nic nie ma o nałożeniu obowiązku na samorząd gminny, żeby obywatelom rekompensować te koszty, które ponoszą w związku z podnoszeniem standardów i likwidacją niskiej emisji.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#AnnaPaluch">Krótko mówiąc, postulujecie państwo taką konstrukcję prawną, że samorząd tylko wymaga od obywatela i nie ma żadnych obowiązków. Ja uważam, że powinno być nałożone na samorząd zobowiązanie do tego, żeby rekompensować koszty takiej ochrony środowiska, jeśli chodzi o źródła energii. To jest oczywiste rozwiązanie, które tu powinno być uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł Litwiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Pani poseł, po pierwsze już są a, w przyszłości, pewnie jeszcze będą narzędzia wspomagania. Ale wspomagania a nie – zastępowania tych, którzy wprowadzają do atmosfery zanieczyszczania.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Jest taka ogólna zasada, że wprowadzający ponosi koszty. I ja nie widzę powodu, żeby wszyscy podatnicy za to płacili, bo pieniądze samorządu to nie są pieniądze z kosmosu, tylko to są pieniądze z naszych podatków. Nie widzę powodów, żeby wszyscy podatnicy (również i ci, którzy sami na własny koszt wykonali to wcześniej) pokrywali te koszty ponad miarę, ponad to, co będzie w formie dotacji (jak do tej pory).</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#ArkadiuszLitwiński">Podkreślam: w formie dotacji a nie zastępowania obowiązków tego, kto zanieczyszcza środowisko.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#ArkadiuszLitwiński">Kilkanaście lat temu też przechodziliśmy z bardzo wysokoemisyjnych samochodów na samochody mniej emisyjne i też nikt nikomu nie kupował nowych samochodów. Prawda?</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#ArkadiuszLitwiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł jeszcze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AnnaPaluch">Panie pośle, z pańskiej wypowiedzi wynika jasno, że państwo kompletnie oderwaliście się od realiów życia przeciętnego Polaka, bo chcecie stworzyć oparcie w prawie dla stanowienia przepisów przez samorządy lokalne kompletnie w oderwaniu od realiów życia ludzi.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#AnnaPaluch">Jeszcze raz powracam do sytuacji w Małopolsce. To było takie studium przypadku, z którego należy wyciągnąć wnioski. To nie jest tak, że ludzie mają widzimisię, że mają ochotę nosić na czwarte piętro węgiel i palić nim w piecach, tylko ich – po prostu nie – stać na ekologiczne źródła ciepła.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#AnnaPaluch">Ja państwu staram się uzmysłowić tę sytuację i apeluję, żebyście przemyśleli to rozwiązanie, skoro już wymuszacie w takim trybie procedowanie na kolanie, w ostatniej chwili, za pięć dwunasta przed końcem tej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#AnnaPaluch">Apeluję, żebyście wymyślili takie rozwiązanie, które nałoży obowiązek na samorząd lokalny, który takie prawo stanowi, żeby ustanawiał programy rekompensowania skutków finansowych tego procederu. Wydaje się to proste.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Kochan, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#MagdalenaKochan">Realia życia są takie, pani poseł, że – po pierwsze – koniec czy początek czy też jej środek kadencji zobowiązuje nas do takiej samej pracy, to po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#MagdalenaKochan">Po drugie, realia życia są takie, że ta ustawa zapewnia zdrowe powietrze (a przynajmniej zdrowsze niż do tej pory) wszystkim obywatelom i działa w ich interesie. Także w interesie tych obywateli, których dotujemy, doposażamy w momencie, kiedy zmieniają z nieczystych ekologiczne na czystsze ekologicznie sposoby palenia. I tyle.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#StanisławŻelichowski">Pan prosił o głos, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JarosławKomża">Jarosław Komża, Związek Powiatów Polskich.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#JarosławKomża">Odnosząc się i wracając do uwagi Biura Legislacyjnego, chciałbym ją powtórzyć i podkreślić, że ta uwaga była pisemnie zgłoszona w katalogu uwag, które zgłosiliśmy do pierwotnego brzmienia projektu, ale też pokazać ją w innym aspekcie. Otóż, niekonstytucyjność tego zapisu art. 96 z punktu widzenia nakładania obowiązku przez jeden organ samorządu a, raczej, jeden rodzaj samorządu administracji na drugi (w tym wypadku uchwały sejmiku na gminy) to jakby zasadnicza sprzeczność. Na razie odniosę się do tej kwestii, natomiast do następnych przy poszczególnych zapisach.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#JarosławKomża">Tak więc, bardzo proszę wziąć tę uwagę pod rozwagę, bo rozumiem, że to zostało już jakby rozstrzygnięte, tak? Przy tym aspekcie sprawdzenia konstytucyjności takiego zapisu.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#JarosławKomża">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarcinKorolec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MarcinKorolec">Chciałbym skorzystać z okazji i poprosić panią prezes Narodowego Fun duszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, żeby podzieliła się z nami informacją jakimi środkami dzisiaj dysponuje Narodowy Fundusz na programy ochrony powietrza, np. w rzeczonym Krakowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani prezes.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#StanisławŻelichowski">Tylko, na miły Bóg, krótko, bo wiem jaki macie program i jak pani zechce to wszystko wymienić to czasu nie stanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Nie, nie zamierzam mówić o wszystkich programach, które mamy w ofercie, chciałam powiedzieć o dwóch rzeczach.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Pierwsza rzecz (odpowiadając pani poseł) – dla samego Krakowa w dwóch edycjach KAWKI zostało przeznaczonych 75 mln zł, to są środki dla samego Krakowa. Budżet nowej KAWKI to 120 mln zł, gdzie również województwo małopolskie, w tym Kraków, może aplikować o te środki.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Chciałabym tylko podkreślić, że Narodowy Fundusz we współpracy z wojewódzkimi funduszami zapewnia dofinansowanie do 90% kosztów w postaci bezzwrotnej, w postaci dotacji.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#DorotaZawadzkaStępniak">Tak więc, argument o tym, że nie wspieramy działań w zakresie likwidacji niskiej emisji, wydaje mi się tutaj nie trafiony.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany nr 1?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#StanisławŻelichowski">Jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, kto z pań…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, są wątpliwości konstytucyjne.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#AnnaPaluch">Ja przypominam o ustawie…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#StanisławŻelichowski">Rozstrzygniemy te wątpliwości w głosowaniu, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AnnaPaluch">…o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, gdzie też były wątpliwości odnośnie art. 87.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#StanisławŻelichowski">Ale wie pani, żyjemy w innym świecie. Teraz rozpatrujemy ten projekt ustawy, tę ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AnnaPaluch">Ale ja bym chciała dokończyć swoją wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#AnnaPaluch">Byłabym wdzięczna, gdyby pan mi to umożliwił.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#StanisławŻelichowski">Tak, tylko wie pani, pani poseł, musimy tu pewną zasadę stosować.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#StanisławŻelichowski">Jeżeli pani chce zabrać głos to proszę się zgłosić. Ja pani za każdym razem udzielę głosu, natomiast nie może się pani dowolnie włączać i mówić swoje zdanie, bo to wygląda – co najmniej – niegrzecznie.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, proszę zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#AnnaPaluch">Staram się nie nadużywać i mówię krótko.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#AnnaPaluch">Proszę państwa, w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym były wątpliwości w odniesieniu do problemu, który poruszył przedstawiciel Związku Powiatów Polskich, tzn. sprzeczności z art. 87 konstytucji, w sytuacji kiedy umowa zawierana przez jeden organ z organem administracji nakłada obowiązki na inny podmiot. I tego rodzaju wątpliwości konstytucyjne podniesione w opinii prawnej Biura Analiz Sejmowych spowodowały, że jednak Komisja porzuciła taki sposób stanowienia przepisów.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#AnnaPaluch">Dlatego namawiam państwa do powściągliwości przy pracy nad tymi przepisami, które tutaj w takim pośpiesznym trybie chcecie przepchnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#StanisławŻelichowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Arkita?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#StanisławŻelichowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#StanisławŻelichowski">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-73.4" who="#StanisławŻelichowski">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#DariuszMyrcha">Za 24 posłów, 10 – przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#StanisławŻelichowski">Stwierdzam, że poprawka została zaakceptowana przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi wobec przyjęcia zmiany nr 1 wraz z przyjętą poprawką?</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, zmianę nr 1 przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 2, pan poseł ma poprawkę, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#TadeuszArkit">Szanowni państwo, wszyscy macie przed sobą tą poprawkę. Ja powiem tylko, co zostało zmienione. Otóż zamiast sformułowania: „W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, zostaną ustalone…” wpisujemy „Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku kierując się potrzebą zapewnienia należytej ochrony środowiska przed hałasem oraz mając na uwadze przepisy prawa Unii Europejskiej odnoszące się do oceny i zarządzania poziomem hałasu.”</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#TadeuszArkit">Zatem, zamiast „zostaną ustalone” wpisujemy wyraźnie, kto to ma ustalić, tzn. jeden minister w porozumieniu z drugim.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#StanisławŻelichowski">Są uwagi do przyjęcia poprawki zgłoszonej przez pana posła?</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#StanisławŻelichowski">Czy do treści zmiany nr 2 Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-79.3" who="#StanisławŻelichowski">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-79.4" who="#StanisławŻelichowski">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-79.5" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, przyjęliśmy zmianę nr 2 wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-79.6" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 3, pan poseł Arkit, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#TadeuszArkit">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#TadeuszArkit">Jest poprawka do zmiany nr 3…</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#TadeuszArkit">Momencik, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#TadeuszArkit">Nie, nie, przepraszam bardzo, mam dalej poprawkę – do zmiany nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#StanisławŻelichowski">Do zmiany nr 3 nie ma poprawki, tak?</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#StanisławŻelichowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi wobec przyjęcia zmiany nr 3?</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, zmianę nr 3 przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 4, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-81.6" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 5, bardzo proszę, pan poseł Arkit.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#TadeuszArkit">Tu też jednolity tekst z uwzględnieniem poprawek został już państwu przedłożony. Poprawki odnoszą się do mechanizmu kompensacji. Zapisujemy rozszerzenie mechanizmu kompensacji na wszystkie instalacje, z uwzględnieniem m.in. możliwości likwidacji instalacji ogrzewanych paliwami stałymi nie tylko w gospodarstwach domowych, ale także np. w obiektach usługowych, kiedy ta kompensacja może nastąpić.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#TadeuszArkit">Doprecyzowujemy obszar, na którym – w ramach kompensacji – powinna nastąpić trwała ilość redukcji substancji wprowadzanych do powietrza. Wyróżniamy w mechanizmie kompensacji instalacji spalania paliw stałych eksploatowanych w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, w stosunku do których właściwym organem ochrony środowiska jest organ gminy.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#TadeuszArkit">To są trzy kwestie, które w tych poprawkach zostały ujęte.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#TadeuszArkit">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Proszę pana ministra o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#StanisławŻelichowski">Proszę nie przeszkadzać Biuru Legislacyjnemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Panie przewodniczący, rozumiemy, że to jest poprawka do art. 225, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#StanisławŻelichowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi do przyjęcia poprawki zaprezentowanej przez pana posła Arkita?</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AnnaPaluch">Mam pytanie: o jakie podmioty usługowe chodzi?</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#AnnaPaluch">Pytanie do przedstawiciela wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę powtórzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AnnaPaluch">O jakie podmioty usługowe chodzi?</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#AnnaPaluch">Bo taką informację podał pan poseł Arkit chwilę temu. Proszę to sprecyzować panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#TadeuszArkit">Podmioty usługowe są zdefiniowane w innych ustawach.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#TadeuszArkit">Są to podmioty, które świadczą usługi a więc – sklepy, punkty rzemieślnicze.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#TadeuszArkit">Poproszę jednak tu o wsparcie ze strony pana ministra, bo to państwo pomagaliście przygotować tę poprawkę, która konsumuje uwagi zgłoszone m.in. przez Biuro Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MarcinKorolec">Zasadnicza zmiana, która jest proponowana w tym miejscu, dotyczy zmiany mechanizmu kompensacji w tym sensie, że w obecnej sytuacji prawnej kompensacja mogła być przeprowadzana wyłącznie w ramach struktury danego przedsiębiorcy. Tutaj, w tej propozycji kompensacja dotyczy również osób fizycznych. A w związku z tym adresujemy sytuację, która występuje w obszarach o przekroczonych normach powietrznych, gdyż głównym źródłem zanieczyszczeń i głównym źródłem emisji dzisiaj, jeśli chodzi o jakość powietrza, jest sektor bytowo-komunalny.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#MarcinKorolec">W związku z tym, w takiej sytuacji – mówiąc językiem kolokwialnym – jakiś przedsiębiorca, który zamierza rozbudować swoją infrastrukturę w danym miejscu lub stworzyć nową, może wprowadzić rozwiązania zmniejszające emisje o 130% adresując działania do osób fizycznych. Innymi słowy, może w ramach tej kompensacji, np. podłączyć do centralnego ogrzewania mieszkańców danej gminy.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#MarcinKorolec">Taki jest sens tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#MarcinKorolec">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi po wypowiedzi pana ministra? Czy są uwagi do poprawki zgłoszonej przez pana posła Arkita?</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi wobec przyjęcia zmiany nr 5 z poprawką?</u>
<u xml:id="u-96.4" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, przyjęliśmy zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-96.5" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 6, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-96.6" who="#StanisławŻelichowski">Pan poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#TadeuszArkit">Zgłaszam poprawkę.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#TadeuszArkit">Opiszę ją w ten sposób – postępowaniu kompensacyjnym nie po winny uczestniczyć wszystkie podmioty eksploatujące instalacje objęte kompensacją. W przypadku osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami eksploatujących działalność spalania paliw w ramach zwykłego korzystania ze środowiska, wystarczający będzie udział w postępowaniu właściwego organu gminy.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#TadeuszArkit">Chodzi o to, by nie tworzyć sytuacji, kiedy dwustu mieszkańców będzie musiało uczestniczyć w postępowaniu kompensacyjnym, tylko gmina na terenie której się to dzieje i za przyzwoleniem której, te wszystkie sytuacje mają miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#StanisławŻelichowski">Zdanie rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy są inne uwagi?</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Szanowne Komisje, panie przewodniczący, do tego art. 227 – drobna legislacyjna uwaga do ust. 1. Chodzi o wykreślenie zastrzeżenia ust. 2, ponieważ jesteśmy w danej jednostce redakcyjnej i nie tworzy się zastrzeżeń w ramach jednostki redakcyjnej.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">To jest uwaga legislacyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#StanisławŻelichowski">Widzę, że jest zgoda. Czyli przyjmujemy poprawkę do zmiany nr 6, całą zmianę nr 6 wraz z korektą o której wspomniała pani mecenas, tak?</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#StanisławŻelichowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 7, bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#TadeuszArkit">Szanowni państwo, poprawka jest wynikiem zmian zaproponowanych w art. 227 i brzmi: „Do wniosku o wszczęcie postępowania kompensacyjnego powinna być dołączona zgoda wszystkich podmiotów eksploatujących instalacje objęte tym postępowaniem. W przypadku, gdy kompensacja będzie obejmować emisje instalacji spalania paliw stałych eksploatowanych w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, powinna to być zgoda tych podmiotów a nie organu gminy uczestniczącego w ich imieniu w postępowaniu.”</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#TadeuszArkit">Poprawka uwzględnia także uwagi zamieszczone w opinii prawnej Biura Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#StanisławŻelichowski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#StanisławŻelichowski">Jest problem?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#StanisławŻelichowski">Rozumiem, że nie ma uwag co do przyjęcia poprawki zgłoszonej przez pana posła Arkita do zmiany nr 7. Przyjmujemy całą zmianę nr 7, Biuro Legislacyjne nie miało uwag do zmiany nr 7.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 8, bardzo proszę, pan poseł Arkit.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#TadeuszArkit">Poprawka jest wynikiem rozszerzenia mechanizmu kompensacji na wszystkie instalacje wymagające pozwolenia, wymagające zgłoszenia a także nieobjęte zgłoszeniami, w tym również instalacje spalania paliw stałych eksploatowane w ramach zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#TadeuszArkit">Objęcie kompensacją wszystkich instalacji wymaga precyzyjnego określenia w odniesieniu do instalacji objętych i nieobjętych systemem regulacyjnym terminu, w którym stanie się wykonalne pozwolenie na emisje, wydane w wyniku przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego oraz obowiązku informowania wnioskodawcy i organu wydającego pozwolenie o faktach istotnych dla postępowania kompensacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#StanisławŻelichowski">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MarcinKorolec">Nie zgłaszam zastrzeżeń do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#StanisławŻelichowski">Czy są uwagi do poprawki zgłoszonej przez pana posła Arkita?</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#StanisławŻelichowski">Czy do zmiany nr 8 są inne uwagi?</u>
<u xml:id="u-110.3" who="#StanisławŻelichowski">Nie słyszę, przyjęliśmy zmianę nr 8.</u>
<u xml:id="u-110.4" who="#StanisławŻelichowski">Zmiana nr 9, czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-110.5" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Arkit.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#TadeuszArkit">Tutaj chciałem przedłożyć poprawkę, która będzie się również odnosiła do art. 2 ustawy.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#TadeuszArkit">Proponujemy, aby w art. 1 projektu ustawy pkt 9 otrzymał brzmienie: „W art. 193 ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie: 6) w przypadku, o którym mowa w art. 229 ust. 5,”</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#TadeuszArkit">I w związku z tym pozostałe punkty od 9–11 otrzymują numery kolejno o numer większy. Natomiast art. 2 ustawy otrzymuje brzmienie: „Do postępowań kompensacyjnych wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.”</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#TadeuszArkit">To był mankament, ponieważ takie postępowania mogą się toczyć.</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#TadeuszArkit">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani poseł Paluch, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#AnnaPaluch">My prosimy o doręczenie tej poprawki, bo tej po prawki nie ma w pakiecie. Trudno, tak na wiarę, przyjmować przepisy i to jeszcze w takim pospiesznym trybie a w dodatku, gdy pan przewodniczący pyta, jest gwar na sali. My nie mamy jasności co w tej poprawce właściwie się zawiera.</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#AnnaPaluch">Prosimy o dostarczenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#StanisławŻelichowski">Proszę o przekazanie poprawki.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#StanisławŻelichowski">Biuro Legislacyjne ma uwagi do poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, szanowne Komisje, nie mamy uwag do tej poprawki, ale nastąpiła pewna konfuzja z tego względu, że rozbiega się trochę tekst, którym dysponuje Biuro Legislacyjne, z tekstem, którym dysponują państwo posłowie.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Tutaj mamy projekt ustawy z druku nr 3667, ale do niego została zgłoszona autopoprawka w formie całego tekstu projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Nie wiem, czy państwo pracują na tekście uwzględniającym autopoprawkę, bo poprawki zaczęły być zgłaszane do innych punktów?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#StanisławŻelichowski">Ja mam tekst z druku nr 3667.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Ale to powinien być tekst z autopoprawką a autopoprawka jest uwzględniona w druku nr 3667A, ona jest w formie tekstu jednolitego.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#StanisławŻelichowski">Co może tu pomóc w rozwikłaniu tego węzła?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, gdybyśmy mogli cofnąć się do pkt 1 i powiedzieć, co zostało przyjęte do jakich artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#StanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Tak więc, jeżeli chodzi o pkt 1 dotyczył on art. 96. Jeżeli chodzi o zmianę nr 2 – art. 113, zmiana nr 3 – art. 114, zmiana nr 4 – art. 225, zmiana nr 5 – 227, zmiana nr 6 – art. 228, zmiana nr 8 – art. 362 i zmiana nr 9 – art. 378. Potem mamy jeszcze art. 2, 3 i 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#TadeuszArkit">Ostatnią poprawkę zgłosiłem do zmiany nr 9.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#TadeuszArkit">Mogę, panie przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-122.2" who="#TadeuszArkit">Zaproponowaliśmy, aby wprowadzić dodatkową zmianę nr 9, wtedy zmiana nr 9 stałaby się zmianą nr 10 itd., itd. O jeden punkt byśmy to przesunęli i wówczas ust. 1 pkt 6…</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Panie przewodniczący, ta poprawka do art. 193 ust. 1 powinna być po zmianie nr 3, czyli przed zmianą nr 4, która dotyczy art. 225. Jest to właściwie konsekwencja, ale – jeżeli chodzi o umiejscowienie – to będzie po zmianie nr 3, czyli po art. 114. To będzie kolejna zmiana, roboczo nazwana zmiana nr 3a.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#TadeuszArkit">Panie przewodniczący, mam prośbę, aby te kwestie redakcyjne jednak (bo chodzi o numerację) Biuro pomogło nam ostatecznie uporządkować.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#TadeuszArkit">Oczywiście, jeśli jest zgoda komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#StanisławŻelichowski">Pani mecenas, przy którym artykule jesteśmy teraz, bo już sam się pogubiłem?</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#StanisławŻelichowski">Ostatnia zmiana dotyczyła art. 378, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, przecież zmiana nr 9 dotycząca art. 193 nie została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#StanisławŻelichowski">Momencik, czekam na odpowiedź Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#StanisławŻelichowski">Ogłaszam pięć minut przerwy, żeby państwo ustalili szczegóły.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#StanisławŻelichowski">Szanowni państwo, proponuję takie rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-127.4" who="#StanisławŻelichowski">Ponieważ nie zanosi się, żebyśmy to w szybkim tempie zakończyli, więc postaramy się znaleźć jakąś salę na kolejne wspólne posiedzenie dwóch komisji.</u>
<u xml:id="u-127.5" who="#StanisławŻelichowski">Proszę tylko, żebyśmy pracowali na jednolitym tekście, bo teraz rozjechaliśmy się całkowicie.</u>
<u xml:id="u-127.6" who="#StanisławŻelichowski">W dniu jutrzejszym sekretariaty obu komisji powiadomią państwa, w której sali i o której godzinie będzie posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-127.7" who="#StanisławŻelichowski">Zamykam wspólne posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>