text_structure.xml 42.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WitoldCzarnecki">Dzień dobry państwu. Otwieram 136. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam serdecznie panów posłów. Witam zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WitoldCzarnecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2015 (druk nr 2772) w zakresie części budżetowej 27 – Informatyzacja (dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, środki europejskie na finansowanie programów z zał. nr 4 i 15) oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, oczywiście, z dedykacją dla części budżetowej 27. Powyższy porządek i materiały członkowie Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WitoldCzarnecki">Proponuję zatem po kolei rozpatrywać części budżetowe, a po przedstawieniu każdej z nich przeprowadzić dyskusje i głosowania. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji procedowania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WitoldCzarnecki">Przystępujemy zatem do rozpatrywania projektu. Zaczynamy od pierwszej części budżetowej, czyli części 27 – Informatyzacja (dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych i środki europejskie na finansowanie programów). Referuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji pan Roman Dmowski. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w swoim wystąpieniu chcę jedynie zasygnalizować niektóre wydatki przewidziane na 2015 r. z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RomanDmowski">Generalnie planowane na 2015 r. dochody budżetowe w części 27 – Informatyzacja wynoszą 50 tys. zł, natomiast wielkość wydatków zaplanowano w łącznej kwocie 1.169.340 tys. zł, z czego wydatki budżetu państwa to jest 228.891 tys. zł, zaś wydatki budżetu środków europejskich to 940.449 tys. zł. Wydatki w tej części realizowane są przez ministerstwo – 439.000 tys. zł, Władzę Wdrażającą Programy Europejskie – 657.000 tys. zł oraz Centrum Projektów Informatycznych – 72.642 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RomanDmowski">Z kwoty 228.891 tys. zł ujętej w wydatkach budżetu państwa przypada na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej około 173.000 tys. zł, wydatki bieżące to jest około 50.000 tys. zł, wydatki majątkowe – około 6000 tys. zł i świadczenia na rzecz osób fizycznych – 732 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RomanDmowski">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 19.294 tys. zł, tj. 38,8%. Natomiast pozostała kwota 30.393 tys. zł przeznaczona jest na zakup towarów i usług, delegacje, szkolenia pracowników, różne opłaty i składki oraz wynagrodzenia bezosobowe itp. W ramach wydatków majątkowych przewiduje się głównie zakup sprzętu informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RomanDmowski">Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków UE przewidziano kwotę 1.113.114 tys. zł – tutaj budżet państwa to jest udział w wysokości 172.665 tys. zł, zaś budżet środków europejskich to 940.449 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RomanDmowski">Tę kwotę możemy jeszcze podzielić tak, że dla ministerstwa to kwota 418.082 tys. zł z przeznaczeniem m.in. dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na wsparcie dla nowo tworzonych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, na realizację projektów prowadzących do powstania i świadczenia e-usług, a także zaplanowano w tej kwocie środki na przygotowanie Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC).</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RomanDmowski">W przypadku CPI mamy kwotę 45.350 tys. zł, która zostanie przeznaczona m.in. na realizację projektów związanych z powszechnymi e-usługami na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Celem projektu jest upowszechnienie świadczenia e-usług przez organy administracji publicznej za pomocą platformy ePUAP. Tutaj mamy tak zaplanowane środki na 2015 r., aby wdrożyć usługi na platformie ePUAP przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zespoloną administrację rządową w województwach.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RomanDmowski">Drugim ważnym projektem jest System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR). Celem projektu jest zintegrowanie służb dyżurnych poszczególnych podmiotów ustawowo powołanych do niesienia pomocy. Projekt ma wpłynąć na zapewnienie szybkiego i skutecznego dostępu do służb, skrócenie czasu i zwiększenie skuteczności alarmowania, zwiększenie bezpieczeństwa publicznego oraz zmniejszenie ewentualnych strat związanych z klęskami żywiołowymi. Wśród bardziej szczegółowych celów do realizacji w 2015 r. możemy wymienić rozbudowę podsystemu zintegrowanej łączności, budowę ośrodka zapasowego na potrzeby operatorów numerów alarmowych, rozbudowę podstawowego ośrodka krajowego oraz budowę zapasowego ośrodka, System Zarządzania i Monitorowania Infrastruktury Środowiska Informatycznego SIPR, budowę systemu kopii bezpieczeństwa, budowę centrum certyfikacji kluczy, modernizację zapasowego centrum przetwarzania danych Komendy Głównej Policji oraz integrację środków łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RomanDmowski">Kolejna pozycja budżetu to środki przeznaczone dla WWPE. Tutaj mamy kwotę 649.682 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone m.in. na realizację umów w ramach osi priorytetowej 8 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) „Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki” na działanie 8.3 „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion” oraz na działanie 8.4 „Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie ostatniej mili”. Dodatkowo zaplanowano środki na realizację projektu „Rozwój systemu informatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wspomagającego udostępnianie e-usług”, którego celem jest poprawa ciągłości i bezpieczeństwa usług świadczonych przez ZUS, a także projektu „Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami (ISOK)”. Dodatkowo są przeznaczone środki na realizację PO PC.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RomanDmowski">Na wynagrodzenia w części 27 zaplanowane zostały środki w wysokości 34.787 tys. zł. Na pochodne od wynagrodzeń zaplanowano 7064 tys. zł umożliwiające sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia 459 osób, z tego 134 członków korpusu służby cywilnej, 2 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz 322 osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń i 1 funkcjonariusza.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#RomanDmowski">Czy mógłbym się krótko wypowiedzieć również na temat rezerwy? Bo to jedno zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WitoldCzarnecki">Ależ proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RomanDmowski">W projekcie ustawy budżetowej utworzona została rezerwa celowa. To jest pozycja 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu, w wysokości 30.000 tys. zł. Środki ujęte w rezerwie zaplanowane zostały na finansowanie zadań związanych z informatyzacją, w tym na dofinansowanie przedsięwzięć informatycznych, funkcjonowanie systemów teleinformatycznych, finansowanie wydatków związanych ze świadczeniem usług przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, wsparcie narzędzi rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez obywateli.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RomanDmowski">Szanowni państwo, przedstawiając powyższe, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie części 27 – Informatyzacja oraz w zakresie części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 29. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę o koreferat pana posła Wincentego Elsnera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WincentyElsner">Szanowni państwo, chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na trzy zasadnicze, charakterystyczne cechy części budżetowej 27. Pierwsza sprawa. To, że rozpatrujemy budżet na 2015 r. na przełomie perspektyw unijnych – kończącej się, jeżeli chodzi o finansowanie, perspektywy 2007–2013 (ostatni rok finansowania) i rozpoczynającego się finansowania nowej perspektywy unijnej 2014–2020. Jest to o tyle ważne, jeżeli chodzi o tę część budżetową, że – tak jak już wspomniał pan minister – gros wydatków z części budżetowej 27 to są wydatki z budżetu środków UE. Z budżetu środków europejskich zaplanowano ponad 940.000 tys. zł, podczas gdy z budżetu państwa jedynie niespełna 229.000 tys. zł. Drugą charakterystyczną rzeczą w części budżetowej 27 jest praktycznie brak dochodów. Zaplanowano dochody w wysokości 50 tys. zł, a więc z punktu widzenia budżetu w kwocie nieistotnej, dotyczącej albo rozliczeń z lat ubiegłych, albo dochodu z tytułu wynajmu pomieszczeń. Trzecią cechą charakterystyczną tego planu budżetowego części 27 jest to, że w niektórych pozycjach zaproponowano wydatki niższe w stosunku do roku 2014. W szczególności tym elementom części budżetowej 27 będę starał się przyjrzeć.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WincentyElsner">Wobec tego, przechodząc do skrótowego omówienia poszczególnych działów i elementów składających się na wydatki budżetowe części 27, po pierwsze, w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe zaplanowano wydatki w wysokości ponad 62.000 tys. zł, czyli w ujęciu nominalnym o prawie 9% mniej. A środki te w całości są przeznaczone dla PARP na współfinansowanie PO IG. W ramach tego programu beneficjenci otrzymują wsparcie dla nowo tworzonych mikro i małych oraz średnich przedsiębiorstw na realizację projektów prowadzących do powstania i świadczenia e-usług, a także na realizację projektów mających na celu wspieranie realizacji e-usług między przedsiębiorstwami. Co do zasady należałoby negatywnie ocenić ten niższy poziom finansowania, natomiast uznaję, że wytłumaczeniem tego niższego poziomu jest właśnie przełom dwóch perspektyw.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WincentyElsner">W dziale 720 – Informatyka wydatki mają wynieść ponad 25.000 tys. zł, czyli o około ¼ mniej niż w roku poprzednim. Przyglądając się bliżej tym wydatkom w dziale 720, widzimy także z jednej strony, że niższe są wydatki bieżące jednostek budżetowych, które wyniosą 71,2% wydatków zaplanowanych rok wcześniej. Ta oszczędność akurat nie martwi, bo jeżeli wydatki bieżące maleją, to klasyfikujemy to w zasadzie jako oszczędność.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WincentyElsner">Drugi rodzaj wydatków w dziale 720 to są wydatki związane z realizacją projektów z udziałem UE. Tam zaplanowano kwotę około 10.000 tys. zł, przy czym jest to raptem 25,9% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2014 r., a więc trzykrotnie mniej. Wydatki te zaplanowane są dla CPI oraz ministerstwa na realizację projektu „Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP II)”. I tak, jak jest zaznaczone w państwa materiałach, te mniejsze środki zaplanowano właśnie ze względu na kończącą się perspektywę 2007–2013, jak również, co ja dopowiadam, prawdopodobnie z tego powodu, że na 31 marca 2015 r. planowane jest zakończenie projektu ePUAP II, a więc siłą rzeczy on nie będzie finansowany przez cały rok.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WincentyElsner">I jeszcze, jeżeli chodzi o dział 720, to należy zwrócić uwagę jako na pewien pozytyw na niewielką kwotę 150 tys. zł przeznaczoną na nagrody ministra właściwego do spraw informatyzacji dla przedszkoli i szkół uczestniczących w projekcie eTwinning. Projekt polega na nagradzaniu najlepszych jednostek, które wykorzystują w edukacji technologie informacyjne i komunikacyjne, w tym Internet, a także na promowaniu doskonalenia zawodowego nauczycieli. To dobrze, że taka kwota jest przeznaczona na ten cel. Moim zdaniem mogłaby być wyższa, dlatego że – jak praktyka pokazuje – nie wystarczy inwestować milionów czy miliardów w infrastrukturę informatyczną, ale również trzeba inwestować w jakąś formę promocji tych nowoczesnych rozwiązań, które funkcjonują – jak w tym wypadku – na poziomie szkół czy przedszkoli.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WincentyElsner">Dział trzeci i ostatni, za to najwyższy, jeżeli chodzi o część 27, to dział 750 – Administracja publiczna. Zostały w nim zaplanowane wydatki w kwocie ponad 142.000 tys. zł, a więc o około 15% więcej niż to miało miejsce w roku poprzednim. Natomiast jeżeli policzymy te wydatki razem ze współfinansowaniem unijnym, razem z budżetem środków europejskich, to otrzymujemy już kwotę 593.805 tys. zł przeznaczoną na dział 750. W ramach tego działu spojrzyjmy – tak jak poprzednio – na wydatki bieżące jednostek budżetowych. O dziwo, w tej grupie zaplanowano wydatki w wysokości prawie 113% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2014, w kwocie przekraczającej 30.000 tys. zł. Pozwolę sobie tu na pewną dygresję i skieruję już do pana ministra pytanie o przyczynę tak istotnego wzrostu wydatków bieżących jednostek budżetowych w dziale 750 części 27.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WincentyElsner">Kolejna, największa kwota, jeżeli chodzi o dział 750, to jest współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków UE. Na wydatki związane z realizacją projektów z udziałem środków unijnych zaplanowano kwotę ponad 703.000 tys. zł, w tym niespełna 110.000 tys. zł z budżetu krajowego i prawie 600.000 tys. zł z budżetu unijnego. To stanowi 108,9% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok ubiegły, a więc ten wzrost o prawie 10% należy ocenić pozytywnie. Tak jak w materiałach napisano, w porównaniu do 2014 r. zaplanowane środki są wyższe z uwagi na fakt, iż w pierwszej połowie 2014 r. miała miejsce dodatkowa kontraktacja w ramach PO IG, mająca wpływ na wzrost zapotrzebowania na te środki w roku 2015, a poza tym zaplanowano środki na realizację krajowych programów operacyjnych już w perspektywie unijnej 2014–2020. Konkludując i podsumowując dział 750 części 27, generalnie poza zastrzeżeniami co do wzrostu wydatków bieżących, wzrost wydatków współfinansowanych z UE o prawie 10% należy ocenić pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WincentyElsner">Jeżeli spojrzeć na część 27 tylko z punktu widzenia środków europejskich, to w części 27 przeznaczono z budżetu środków europejskich kwotę 940.449 tys. zł głównie, bo w 99%, na dwa programy, czyli na PO IG – ponad 771.000 tys. zł oraz na Szwajcarsko-Polski Program Współpracy – ponad 156.000 tys. zł. Chciałbym dwa słowa powiedzieć właśnie o Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy, bo jest to doskonały przykład bardzo dobrego finansowania z udziałem środków unijnych. Ten program służy wspieraniu inicjatyw lokalnych promujących region, wspierających służby celne w wykonywaniu zadań szybkiego reagowania, poprawiających usługi z zakresu infrastruktury miejskiej oraz ochrony przyrody i zrównoważonego funkcjonowania ekosystemów, a więc z punktu widzenia celów społecznych są to bardzo istotne cele. Budżet państwa partycypuje w tym programie jedynie w kwocie 2596 tys. zł, jeżeli chodzi o rok 2015, natomiast gros środków, czyli 156.190 tys. zł, to jest budżet środków europejskich, a więc niespełna 2% partycypacji w Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy jest z funduszy krajowych.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WincentyElsner">I kolejna pozycja, jeżeli chodzi o wykorzystanie środków w części 27. Mianowicie za wykorzystanie połowy, a więc ponad 649.000 tys. zł, czyli około 58% tych środków, odpowiada WWPE. Podmiot ten będzie kontynuował projekty realizowane w ramach PO IG, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) oraz programu, o którym mówiłem, czyli Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. WWPE będzie również pełniła rolę instytucji pośredniczącej w trakcie uzgodnień z Komisją Europejską dla PO PC na lata 2014–2020 w odniesieniu do trzech nowych osi priorytetowych – „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu”, „E-Administracja i otwarty rząd” oraz „Cyfrowa aktywizacja społeczeństwa”. Natomiast drugim oprócz WWPE podmiotem odpowiedzialnym za realizację znacznej części zaplanowanych środków jest PARP, która otrzyma 399.331 tys. zł, co będzie stanowić 36% całości wydatków. Trzecim beneficjentem jest CPI, które będzie odpowiadało za wykorzystanie około 6,5% tych środków, a więc 72.642 tys. zł przeznaczonych na współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem UE. Środki te – to jest istotna uwaga – będą przeznaczone głównie na realizację projektów ePUAP i ePUAP II oraz SIPR. Tu też pozwolę sobie na drugą dygresję. Myślę, że ze względu na istotne finansowanie i współfinansowanie ze środków unijnych projektu ePUAP i ePUAP II warto, abyśmy podczas kolejnych posiedzeń Komisji przyjrzeli się bliżej sposobowi finansowania tego niezwykle drogiego projektu. Z pozycji budżetu tu nie mam zastrzeżeń, natomiast ważne będzie wniknięcie, czy te pieniądze przeznaczone w szczególności na finansowanie ePUAP II wykorzystywane są na poziomie konkretnych komponentów informatycznych w sposób właściwy i gospodarny.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WincentyElsner">Ostatnia sprawa dotyczy wynagrodzeń. W części 27 na wynagrodzenia zaplanowano środki w wysokości 34.787 tys. zł. Na pochodne od wynagrodzeń zaplanowano kwotę 7064 tys. zł. Należy zwrócić uwagę na to, że w stosunku do roku 2014 zaplanowano niższe środki na wynagrodzenia. Co do zasady należałoby to ocenić pozytywnie, natomiast faktem związanym z tymi niższymi środkami zaplanowanymi na wynagrodzenia jest to, iż część środków w ramach PO IG z projektu SIPR, realizowanego dotychczas przez CPI dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii na realizację projektów „Rozbudowa systemów do prowadzenia rejestrów adresowych” oraz „Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN)”, została przeniesiona – tak jak powiedziałem – z CPI do GUGiK. Jak rozumiem, stąd niższe środki zaplanowane na rok 2015 na wynagrodzenia. To jest koniec omawiania części 27. Pozostaje jeszcze rezerwa.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WincentyElsner">Natomiast proponuję Komisji ocenę pozytywną, jeżeli chodzi o część 27 z przyjęciem uwagi następującej treści, przy czym ta uwaga będzie dotyczyła zarówno części 27, jak i rezerwy w części 83, czyli pozycji 29. Uwaga będzie dotyczyła tego, o czym kilkakrotnie mówiłem, a więc zmniejszonego finansowania niektórych propozycji. Proponuję takie brzmienie uwagi dotyczącej obu części budżetowych:</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WincentyElsner">„Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zwraca uwagę na zmniejszony poziom finansowania niektórych pozycji części 27 oraz na obniżony poziom rezerwy celowej” – o tym będę jeszcze mówił – „w części 83, pozycja 29. Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii ocenia, że niższy poziom finansowania związany jest z kończącą się perspektywą unijną 2007–2013 oraz będącą w trakcie wdrażania perspektywą 2014–2020. Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii liczy na zwiększone finansowanie w części 27 oraz zwiększenie rezerwy celowej w części 83, pozycja 29, przynajmniej do poziomu z lat ubiegłych w kolejnym roku budżetowym.”</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#WincentyElsner">Dziękuję. Wobec tego to koniec koreferatu, jeżeli chodzi o część 27. Jeszcze parę słów po przyjęciu tej części będę miał do rezerwy celowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, panie pośle. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie części 27? Może pozwolę sobie zadać jedno pytanie. Ogólnie z tego materiału, który dostaliśmy, wynika, że finansowanie części 27 wzrosło nominalnie o jakieś 0,5%. Nominalnie wzrosło, czyli realnie nieco spadło. Natomiast na administrację publiczną w dziale 750 – Administracja publiczna finansowanie wzrosło o 9,1%. Z tych materiałów, które tu dostałem, tak wynika. To się nie zgadza z tym, co powiedział pan poseł Elsner, bo on mówił o 12%. Nie wiem, z czego się biorą te różnice. Tu mam w materiale 9,1%. Chciałem, żebyśmy wyjaśnili tę różnicę, bo na stronie 6 mam 9,1%, a pan mówił o 12%. Dlatego chciałem tylko tego drobnego wyjaśnienia. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Proszę uprzejmie, pan przewodniczący Kaźmierczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanKaźmierczak">Jeśli można, panie ministrze, mam pytanie raczej merytoryczne w sensie ogólnym, bo nie dotyczy konkretnych liczb, które są w projekcie budżetu. Czy mógłbym prosić o krótki komentarz do postępów wdrażania platformy ePUAP i ePUAP II? Czy zdaniem ministerstwa postęp w tym zakresie jest wystarczający? Bo to się może przekładać na projekty budżetu na lata kolejne. Byłoby dobrze, gdybyśmy osiągnęli poziom np. Estonii, jeżeli chodzi o cyfryzację życia publicznego, ale pewnie do tego mamy dosyć daleko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy są jeszcze jakieś pytania? A kto z naszych gości chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. W takim razie otwieram dyskusję. Bardzo proszę przedstawiciela ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Postaram się odpowiedzieć na kilka pytań, które padły w trakcie koreferatu czy później. Jedno z pytań dotyczyło wzrostu w dziale 750 we fragmencie dotyczącym WWPE. Tu rzeczywiście mamy wzrost o 16%. Natomiast ten wzrost, po pierwsze wynika z tego – w tej części dział 750 ma taką strukturę – że w tej kwocie umieszczone są środki na realizację projektów. Tutaj w kwocie 394.000 tys. zł są właśnie środki na realizację projektów. Jak dzisiaj wielokrotnie było wspomniane, jesteśmy w momencie, kiedy kończymy perspektywę poprzednią. Te wielkie czy duże projekty, które realizowane są w poszczególnych ministerstwach, już jakby są na etapie końcowym i tam już nie będzie możliwe wydatkowanie, rozpoczynanie kolejnych działań. Natomiast w obszarze WWPE mamy do czynienia z działaniami 8.3 i 8.4, które się charakteryzują tym, że to są stosunkowo małe projekty, które łatwo można uruchomić i rozliczyć. Stąd decyzja, aby zapewnić wydatkowanie wszystkich środków z poprzedniej perspektywy. Decyzja o przesunięciu właśnie w ten obszar, bo tutaj jest szansa, mimo że mamy już mało czasu – tak naprawdę w połowie przyszłego roku wszystkie projekty powinniśmy już kończyć i definitywnie rozliczać – żeby jeszcze pewne działania zrealizować, zakończyć i rozliczyć. Ten wzrost wynika tylko z chęci, aby skierować wszystkie środki do tych działań, gdzie możliwie najszybciej i najefektywniej one zostaną wydane.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RomanDmowski">Przez chwilę rozmawialiśmy o tym, że w budżecie mamy przeznaczonych 150 tys. zł na premie, nagrody dla szkół i przedszkoli. Chciałbym tylko zwrócić uwagę – być może o tym za chwilę będziemy mówili – na to, że właśnie rezerwa celowa w wysokości 30.000 tys. zł przewidziana jest również na promowanie działań związanych z podnoszeniem kompetencji cyfrowych. W ramach tej rezerwy będą ogłaszane konkursy, które również będą służyły wspieraniu wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych w szkołach i przedszkolach. Na pewno to nie jest jedyna kwota –150 tys. zł to jest tylko jeden z elementów działania. Natomiast – tak jak mówię – cała rezerwa w wysokości 30.000 tys. zł jest przeznaczona... Źle powiedziałem. Z tej rezerwy znaczna część środków przeznaczona jest właśnie na działania wspierające rozwój kompetencji cyfrowych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#RomanDmowski">Chciałem tutaj jeszcze zwrócić uwagę – to jest już bardziej merytoryczna, nie zaś budżetowa uwaga – na to, że w nowej perspektywie WWPE będzie sprawowała nową, bardzo odpowiedzialną rolę instytucji pośredniczącej, zarówno pierwszego, jak i drugiego stopnia. To jest decyzja, która ma na celu wyeliminowanie wielowarstwowego zarządzania programem operacyjnym. W poprzedniej perspektywie mieliśmy trzy poziomy zarządzania – była instytucja zarządzająca, czyli Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, instytucja pośrednicząca, czyli Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz instytucja pośrednicząca drugiego stopnia, czyli WWPE. Teraz będziemy mieli dwa poziomy – instytucja zarządzająca MIiR oraz instytucja pośrednicząca pierwszego i drugiego stopnia WWPE.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#RomanDmowski">Jeżeli chodzi o tę ogólną kwestię poziomu informatyzacji, to my jutro będziemy mieli posiedzenie komisji – chyba Komisji Administracji i Cyfryzacji, ale nie pamiętam – poświęcone właśnie temu tematowi, gdzie mamy generalnie zreferować poziom informatyzacji, tak? Natomiast mówiąc w skrócie, jeżeli chodzi o to, na jakim etapie jesteśmy w projekcie ePUAP, to jesteśmy na takim etapie, aby wszystkie elementy zaplanowane w tym projekcie doprowadzić do końca. Co ważne, i doprowadzić do tego, że te elementy będą wysokiej jakości. Co to oznacza w praktyce? Że już od prawie dwóch miesięcy trwają testy odbiorowe pewnych komponentów, które wykonują firmy zewnętrzne. To, że te testy trwają tak długo, świadczy właśnie o tym, że przykładamy wielką wagę do jakości. No, mówiąc wprost, bardzo wnikliwie przeprowadziliśmy testy, które pokazały, że w pewnych modułach znaleźliśmy sześćset błędów, które teraz wykonawca usuwa i prawdopodobnie jeszcze przez miesiąc będzie usuwał. To jest tylko przykład, aby pokazać, jakie jest nasze podejście. Chcemy, aby pewne elementy, które od zawsze były wpisane w projekt ePUAP, zostały zakończone, ale żeby zostały zakończone w sposób gwarantujący, że wszystkie funkcjonalności będą wysokiej jakości i odpowiedniej wydajności.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#RomanDmowski">Tutaj spoczywa też na nas duża odpowiedzialność, gdyż pewien element platformy ePUAP, mianowicie profil zaufany – można powiedzieć w skrócie, że to jest taki bezpłatny podpis elektroniczny – jest wykorzystywany w coraz większej liczbie systemów innych resortów, tak jak np. usługi ZUS, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) Ministerstwa Gospodarki, system Emp@tia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ten profil zaufany staje się komponentem obecnym w praktycznie każdym ważniejszym systemie administracji publicznej. Stąd również tutaj są nasze działania, aby zapewnić dużą wydajność i niezawodność tego komponentu. Mamy harmonogram, który przy dużej dozie ostrożności pokazuje, że na wiosnę przyszłego roku, być może w połowie przyszłego roku, będziemy mieli ten profil zaufany na bardzo wysokim poziomie niezawodności i wydajności.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#RomanDmowski">To tyle, jeżeli chodzi o ogólne zarysowanie tego podejścia do informatyzacji, jak w naszej ocenie wygląda sytuacja z platformą e PUAP. Jeszcze chciałbym teraz oddać głos pani dyrektor Rudzkiej, aby wyjaśniła kwestię związaną z 9% i tą rozbieżnością, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BeataRudzka">Pan poseł mówił o wzroście w dziale – Urzędy naczelne i centralne. Tutaj rzeczywiście nastąpił ten wzrost, o którym mówił pan poseł. Natomiast globalnie jest to wzrost tylko o 0,9%, bo w niektórych tych działach nastąpił spadek, który jest generalnie odnotowany w tych tabelach, które państwo otrzymali. Jakby tutaj sprzeczności nie ma, bo w niektórych działach nastąpił wzrost, w niektórych spadek. W związku z tym globalnie ten wzrost jest bardzo nieduży. Natomiast w dziale dotyczącym urzędów naczelnych i centralnych jest wzrost ponad 12-procentowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję. Pan przewodniczący Elsner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WincentyElsner">Chciałbym jeszcze dopytać w sprawie e PUAP, bo w tych materiałach mamy podane dwa terminy odnośnie do kończenia dwóch projektów. Termin zakończenia projektu ePUAP II podany jest na 31 marca 2015 r. Drugi współfinansowany projekt w tej części to SIPR z planowanym terminem zakończenia na 31 sierpnia 2015 r. Przy okazji więc chciałbym dopytać, czy te terminy dalej, na dzisiaj, są terminami obowiązującymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo. W świetle dokumentacji, planów i harmonogramów finansowo-rzeczowych te terminy są obowiązujące. Natomiast – tak jak już zacząłem mówić – przedłuża się proces odbioru oprogramowania przygotowanego przez firmy komercyjne i tutaj istnieje ryzyko, że to może spowodować wydłużenie o miesiąc, o dwa, o trzy realizację projektu. W chwili obecnej formalnie wszystkie nasze harmonogramy opierają się o datę 31 marca 2015 r. jako datę zakończenia projektu ePUAP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panom posłom, panu ministrowi i pani za wypowiedź. Jeżeli nie ma więcej zgłoszeń, to zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy wobec propozycji pana posła Elsnera – propozycji pozytywnego zaopiniowania części 27 – jest sprzeciw? Jeżeli nie ma sprzeciwu, stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części 27.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WitoldCzarnecki">A, przepraszam bardzo. Być może trzeba... Czy jest zgoda na przyjęcie propozycji pana posła Elsnera z zawartą uwagą? Bo tam w propozycji akceptacji była zawarta uwaga. Czy jest wobec tego sprzeciw? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełArndt">Panie przewodniczący, sprzeciwu co do tego nie ma, natomiast chciałbym, żeby wszyscy sobie zdawali sprawę, że to, co pan poseł Elsner proponuje, to jest po prostu pobożne życzenie. To nie jest żaden wniosek budżetowy, który Komisja Finansów Publicznych miałaby przeanalizować i ewentualnie przyjąć bądź nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WitoldCzarnecki">Panie pośle, ale czy to może być zawarte w stanowisku Komisji? Czy chcemy to przegłosować, odrzucić lub przyjąć? Czy może to być zawarte w opinii Komisji, czy zgłasza pan sprzeciw wobec tego? Może być. Dobrze. Akceptuje pan. Rozumiem. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WitoldCzarnecki">W takim razie stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części 27.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WitoldCzarnecki">Przechodzimy zatem do... O, przepraszam bardzo. Dziękuję. Przechodzimy zatem do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29. Referuje przedstawiciel MAiC. A ktoś wszystko przejął? Już dobrze. Wszystko już pan zreferował? Jeszcze pan minister miał to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WincentyElsner">Nie. Pan minister zreferował. Ja jeszcze zostałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WitoldCzarnecki">To wiem, bo pan nam... Przepraszam. Pan minister zreferował, natomiast wypowiedź pana posła Elsnera dotyczyła tylko części 27, nie 83. Dlatego proszę pana posła Elsnera o wygłoszenie koreferatu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WincentyElsner">Jeżeli chodzi o rezerwę celową w pozycji 29, zdefiniowano ją jako środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu. Zwrócić należy uwagę na to, co przy części 27, że przeznaczono kwotę 30.000 tys. zł, która to kwota jest o 1500 tys. zł niższa niż rok wcześniej. Cele, na które przeznaczona jest rezerwa celowa, są istotne, stymulujące rozwój – tak jak powiedziano – społeczeństwa informacyjnego i upowszechnianie szerokopasmowego Internetu. Poza tym, że to dotyczy przełomu perspektyw, nie ma żadnego innego uzasadnienia dla obniżania poziomu tej rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WincentyElsner">Dlatego chciałbym, aby ta uwaga, którą przeczytałem, odnosiła się zarówno do części 27, jak i do rezerwy celowej w pozycji 29. Może jeszcze raz tę uwagę dla porządku przeczytam. Poza tą uwagą będę składał wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 29. Uwaga brzmiałaby następująco:</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WincentyElsner">„Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zwraca uwagę na zmniejszony poziom finansowania niektórych pozycji części 27 oraz na obniżony poziom rezerwy celowej w części 83, pozycja 29. Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii ocenia, że niższy poziom finansowania związany jest z kończącą się perspektywą unijną 2007–2013 i będącą w trakcie wdrażania perspektywą 2014–2020. Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii liczy na zwiększenie finansowania w części 27 oraz rezerwy celowej w części 83, pozycja 29, przynajmniej do poziomu z lat ubiegłych w kolejnym roku budżetowym.”</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WincentyElsner">Zgadzam się tu z panem posłem, że jest to pewnego rodzaju życzenie, które trudno tu w jakiś sposób poddać weryfikacji. Natomiast to w jakiś sposób – moim zdaniem – uzasadnia tę pozytywną ocenę mimo negatywnego postrzegania zmniejszającego się finansowania niektórych pozycji.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#WincentyElsner">Chciałbym jeszcze prosić pana ministra o wyjaśnienie, jeżeli chodzi o rezerwę celową, ponieważ w materiale jest podane, że rezerwa ta przeznaczona jest m.in. na dofinansowanie przedsięwzięć informatycznych zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Myśmy tę ustawę niedawno nowelizowali i pech chce, że art. 12 jest uchylony w tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Zanim pan minister zacznie odpowiedź, jednak bym spytał, kto z panów posłów chce zabrać głos w sprawie części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29. Pan przewodniczący Kaźmierczak, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanKaźmierczak">Jeśli można, zdanie komentarza do tego, co pan poseł Elsner zaproponował, czyli przeniesienia w zasadzie tej opisówki do rezerwy. Proszę państwa, wydaje mi się, że w przypadku finansowania przedsięwzięć z najróżniejszych rezerw chyba się nie sprawdza automat w postaci takiej, że jak jest więcej, to jest lepiej, a jak jest mniej, to jest gorzej. W związku z tym wydaje mi się, że akurat w odniesieniu do tego zapisu taki komentarz jest zbędny. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z posłów chce zabrać głos? Czy ktoś z gości? O, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrTomański">Panie przewodniczący, mam tylko taki mały wniosek, żebyśmy przyjmowali jednak propozycję opinii bez tego wniosku. Bez tego wniosku, tak? To jest taka prośba, żeby ten wniosek... Jest tutaj pan minister, więc słyszał tę opinię, tę informację, ten wniosek, ale proponuję, żebyśmy przyjmowali już opinię dotyczącą tego projektu budżetu państwa w naszej części bez tego wniosku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WitoldCzarnecki">Panowie przewodniczący, ale ta sprawa została już przyjęta w części 27, tak? W części 83 możemy rzeczywiście przegłosować sprawę uwag. Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Jeszcze nie poddaję tego pod głosowanie. W takim razie proszę pana ministra o odpowiedź na pytanie, które było skierowane ze strony pana posła Elsnera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo. No, tutaj wyjaśnienie jest prozaiczne. Nastąpiła pomyłka. Tutaj tak naprawdę informacja powinna brzmieć w ten sposób, że chodzi o dofinansowanie przedsięwzięć zgodnie z art. 12c ustawy. Krótko powiem, że ten artykuł mówi o tym, że Minister Administracji i Cyfryzacji przeprowadza konkursy, które mają na celu właśnie wspieranie przedsięwzięć informatycznych. Jako przykład mogę podać, że tego typu działania dotyczą np. zapewnienia dostępności stron internetowych podmiotów administracji publicznej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. W takim razie przechodzimy do zaopiniowania części 83 w zakresie pozycji 29. Mamy do rozstrzygnięcia sprawę uwagi zaproponowanej przez pana posła Elsnera. W pierwszym przypadku przyjęliśmy projekt naszego stanowiska z uwagą. W takim razie, bo jest wyraźny sprzeciw wobec tego stanowiska, proponuję przegłosować sprawę tej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WitoldCzarnecki">Kto z pań i panów posłów jest za zawarciem w stanowisku Komisji uwagi zaproponowanej przez pana posła Elsnera? Proszę podnieść rękę. (3) Kto jest przeciw? (5)</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Wniosek upadł. Proszę o ogłoszenie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EwaGast">3 posłów było za, 5 przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję. W takim razie poddaję pod głosowanie nowy wniosek bez uwagi pana posła Elsnera. Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu w części 83 w zakresie pozycji 29. Kto jest za przyjęciem stanowiska Komisji, które dokładnie będzie jeszcze sprecyzowane, bo musi być jednak poprawniej sformułowane niż ja to zrobiłem? Powiedziałem je w skrócie, proszę państwa, ale chodzi o to, że istotną sprawą w naszym stanowisku jest to, że ta uwaga nie będzie w nim zawarta.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WitoldCzarnecki">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zmodyfikowanego stanowiska Komisji? Proszę o podniesienie ręki. Pozytywne... (7) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (1) Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#EwaGast">7 osób za, nikt nie był przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Wniosek przeszedł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam, że Komisja podjęła stanowisko w sprawie opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Zaopiniowania wniosku do Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WitoldCzarnecki">Zostaje nam do rozstrzygnięcia sprawa tego, kto będzie reprezentował Komisję przed Komisją Finansów Publicznych. Proponuję, żeby opinię Komisji przedstawił pan poseł Wincenty Elsner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WincentyElsner">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WitoldCzarnecki">Czyli pan poseł się zgadza. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Wincenty Elsner został upoważniony do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#WitoldCzarnecki">Proponuję, żeby Komisja upoważniła prezydium Komisji do ostatecznego zredagowania opinii, bo moja była troszeczkę tam... Nie w pełni odpowiadała wnioskowi pana Elsnera. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>