text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministra Spraw Wewnętrznych na temat Programu Realizacyjnego na lata 2015–2016 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, szczególnie w kontekście oceny skutków realizacji nałożonego na policję planu karania kierowców oraz pieszych za ujawnione naruszenia w ruchu drogowym i zwiększenia wpływów do budżetu państwa uzyskanych z grzywien pochodzących z mandatów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Przypomnę, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów. W tym przypadku jest to grupa posłów klubu parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Upoważnionym do przedstawienia wniosku został pan poseł Andrzej Adamczyk.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Wysoka Komisjo, przed godziną pan minister Paweł Olszewski poprosił o przesunięcie o godzinę posiedzenia, ponieważ bardzo pilne obowiązki nie pozwoliły mu zjawić się o godz. 16.00 i to z tego tytułu mamy opóźnienie, za co bardzo wszystkich posłów, jak i gości zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Na posiedzeniu Komisji mamy reprezentację resortu spraw wewnętrznych, policji, Najwyższej Izby Kontroli, więc jesteśmy we właściwym gronie, żeby o sprawach, które są w porządku dziennym przewidziane, merytorycznie rozmawiać. Niemniej jednak, w moim głębokim przekonaniu, obecność pana ministra Pawła Olszewskiego jest konieczna. Więc propozycja jest taka. Teraz oddam głos panu posłowi Adamczykowi. A mam sygnał, że pan minister może się zjawić szybciej niż początkowo zapowiadał. Więc teraz oddam głos przedstawicielowi wnioskodawców z prośbą o przedstawienie uzasadnienia wniosku i mam nadzieję, że w tym czasie pan minister się zjawi. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, panie komendancie, 1 czerwca tego roku na ręce pana przewodniczącego został złożony wniosek, aby, korzystając z przepisu art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, pan przewodniczący zwołał posiedzenie Komisji. Wniosek ten został spowodowany debatą w przestrzeni publicznej na temat sposobów jakich używa strona rządowa, by poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejAdamczyk">Powzięliśmy informację, co zostało sprawdzone, że w Planie Realizacyjnym do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wyznaczono między innymi kontyngenty, ile ma być ujawnionych wykroczeń przez kierujących pojazdami wobec przepisów ograniczających prędkość, ile ma być ujawnionych wykroczeń pieszych, ile ma być ujawnionych wykroczeń kierujących pojazdami wobec pieszych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejAdamczyk">Uznaliśmy, że są to kontyngenty, które w żaden sposób nie wpływają wprost na podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, tylko mają formułę takiego uruchomienia procesu nakładania mandatów na uczestników ruchu drogowego. Do tej roli zostali wykorzystani policjanci.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejAdamczyk">Szanowni państwo, nie będę rozwijał uzasadnienia. W końcowym akapicie wniosku zwracaliśmy się do pana przewodniczącego, by na dzisiejszym posiedzeniu była obecna pani minister spraw wewnętrznych lub jej zastępca, a w drugiej kolejności dopiero minister infrastruktury. Uznaliśmy, że narzucanie tego kontyngentu może wręcz pogarszać bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bo każe policjantom ujawniać naruszenia przepisów ruchu drogowym przez pieszych. Żeby wykonać to zadanie, trzeba absorbować uwagę policjantów i koncentrować ich działania, bo taka jest natura ludzka, tam, gdzie one występują najczęściej, a niekoniecznie tworzą największe zagrożenie. Podobnie jest z ujawnianiem wykroczeń kierujących pojazdami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejAdamczyk">Nie było naszym zamiarem, aby ta debata była kolejnym wydarzeniem politycznym. Mieliśmy i mamy nadzieję, że da ona możliwość prowadzenia rozmowy na temat koncepcji, jaka towarzyszy ministrowi spraw wewnętrznych, towarzyszy rządowi, aby, korzystając ze wsparcia policji, faktycznie podnosić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. To miało być clou naszej debaty.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, dzisiaj Ministerstwo Spraw Wewnętrznych reprezentowane jest przez zastępcę komendanta głównego policji, czyli, można powiedzieć, że są obecni ci, którym kazano wykonywać te zadania, a nie ma tych, którzy te decyzję podjęli i za to odpowiadają.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejAdamczyk">Bardzo pana proszę, abyśmy przełożyli to posiedzenie Komisji na kolejne posiedzenie Sejmu. Może ogłosić przerwę i wznowić je na kolejnym posiedzeniu Sejmu, przełożyć posiedzenie Komisji na następne posiedzenie Sejmu, nie wiem, ale wykorzystać każdy z możliwych trybów, byśmy tę dyskusję i debatę mogli skonsumować.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejAdamczyk">Jednocześnie bardzo pana proszę, panie przewodniczący, żeby pan wykorzystał wszelkie możliwe sposoby, aby jednak na tym posiedzeniu był obecny przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w osobie albo pani minister, albo któregoś z jej zastępców. Panowie policjanci mają przygotowaną prezentację, powiedzą nam, jakie są zmiany, jaki jest progres poziomu bezpieczeństwa, ale nie będziemy mogli ruszyć materii, ponieważ nie ma tych osób, do których chcieliśmy dzisiaj kierować nasze pytania. Mam na myśli szczególnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Dlatego proszę pana przewodniczącego o przełożenie terminu tego posiedzenia. Będzie to z dobrym skutkiem dla sprawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejAdamczyk">W innym przypadku, panie przewodniczący, to posiedzenie nie wniesie nic nowego, poza tym, co było już przedmiotem debaty na posiedzeniu Komisji, kiedy ocenialiśmy informację: „Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz działania realizowane w tym zakresie w 2014”. To są informacje zawarte w druku nr 3390.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejAdamczyk">Oczywiście, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym jestem w stanie, jak i każdy z nas, poświęcić każdą ilość czasu, powstaje tylko pytanie zasadnicze, czy będzie wartość dodana tej dyskusji, której oczekiwaliśmy. Wykorzystajmy szansę, wykorzystajmy możliwości, panie przewodniczący, i postarajmy się to zrobić tak, jak proponuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Zanim odniosę się do tego, co powiedział pan poseł Adamczyk, i ostatecznie podejmiemy decyzję, mam dwa pytania do pana posła wnioskodawcy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławŻmijan">Po pierwsze, czy, kiedy składano wniosek w imieniu grupy posłów, mieli państwo, pan przewodniczący, taką wiedzę. Ja byłem poinformowany, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji rząd będzie reprezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, pan Paweł Olszewski. Czy mamy wiedzę … chwileczkę, sekretariat przekazuje nam informację.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławŻmijan">Komisja otrzymała upoważnienie z MSW, podpisane przez wiceministra, sekretarza stanu, Grzegorza Karpińskiego, który upoważnia pana Mirosława Hakiela, zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego MSW, oraz pana insp. Cezarego Popławskiego, zastępcę komendanta głównego policji, do prezentowania stanowiska Ministerstwa Spraw Wewnętrznych podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury, w którego porządku dziennym będzie informacja Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministra Spraw Wewnętrznych itd.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławŻmijan">A więc, czy mieli państwo wiedzę, że te wytyczne powstały w resorcie spraw wewnętrznych, a nie w resorcie infrastruktury? Ja takiej wiedzy nie mam.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StanisławŻmijan">A po drugie, jeżeli nawet ta inicjatywa powstała w resorcie spraw wewnętrznych, to ja nie mam wątpliwości, że ani pani minister Teresa Piotrowska nie jest ekspertem w tym obszarze, ani minister Grzegorz Karpiński, więc sądzę, że aby podjąć takie czy inne decyzje w sprawie korzystali z usług ekspertów Komendy Głównej Policji. Sądzę, że to właśnie panowie przygotowali analizy i zapewne dzisiaj chcieliby je przedstawić.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StanisławŻmijan">Rozumiem wniosek, ale, powiadam, wydaje się, że jesteśmy we właściwym gronie, aby o tym rozmawiać. Tym niemniej proszę o odniesie się do tych moich wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StanisławŻmijan">Jeszcze pan poseł chce zabrać głos. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzySzmit">Panie przewodniczący, chcę podeprzeć argumentację pana posła Adamczyka dotyczącą uzasadnienia wniosku oraz obecności na posiedzeniu Komisji władz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzySzmit">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, panie przewodniczący. Bardzo często mamy do czynienia z taką oto sytuacją, że przez media przetacza się dyskusja, informacja, debata na temat, że oto Sejm szykuje podniesienie wysokości mandatów, że Sejm szykuje kolejną zmianę w punktacji punktów karnych, że Sejm planuje zaostrzenie przepisów dotyczących osób, które łamią przepisy ruchu drogowego. My wiemy, że Sejm z tymi przepisami nie ma nic wspólnego, bo to nie Sejm wyznacza wysokość mandatów, to nie Sejm określa regulamin dotyczący punktów karnych i konsekwencji zbierania punktów karnych. Jednak te zmiany są spychane politycznie na nasze barki.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzySzmit">Ponieważ za to odpowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, to chciałbym dowiedzieć się – i, jak sądzę, nie jest to tylko moja próżna ciekawość – jaki jest mechanizm dokonywania zmian w tych przepisach. Kto o takie zmiany wnosi, jakie jest uzasadnienie tego typu zmian, czy możemy się w najbliższym czasie spodziewać kolejnych zmian dotyczących podniesienia kar w stosunku do kierowców, bo to jest rzecz, która od wielu lat – chyba mam prawo tak powiedzieć – jest spychana na Sejm, na posłów, a my tak naprawdę nie mamy z tym nic wspólnego i chyba już pora na ten temat porozmawiać, aby ta sprawa dotarła do opinii publicznej. Ale musi nam to wyjaśnić Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, bo to ono odpowiada za te regulacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odpowiadając na pytanie pana posła, powiem, że, bacząc na skład i na hierarchię w Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, bo przewodniczącą jest pani minister infrastruktury, zastępcą jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, wyszliśmy z założenia, że to on podejmuje decyzje bez względu na to, kto wypracuje propozycje.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejAdamczyk">A odnosząc się do obecności, bo pan przewodniczący przeczytał, kto jest upoważniony do reprezentowania dzisiaj resortu spraw wewnętrznych, z całym szacunkiem dla pana dyrektora, we wniosku napisaliśmy wyraźnie. Pozwolę sobie zacytować dwa akapity. „W związku z powyższym, wnosimy o obecność na posiedzeniu Komisji Infrastruktury minister spraw wewnętrznych, panią Teresę Piotrowską, oraz minister infrastruktury i rozwoju, panią Marię Wasiak, w celu udzielenia odpowiedzi na zadane przez posłów pytania.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejAdamczyk">Sam fakt wykorzystania organów ścigania do roli poborcy należności budżetowych rodzi uzasadnione wątpliwości, zaś w konsekwencji radykalnie deprecjonuje mozolnie budowany wizerunek policjanta dbającego o bezpieczeństwo obywateli. Stąd tak istotna jest obecność minister spraw wewnętrznych”.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, to tyle i aż tyle. Państwo mogą uznać, że dzisiaj odbędzie się to posiedzenie i zostanie spełniony warunek zawarty w art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, ale też możemy wykorzystać tę debatę w przestrzeni parlamentarnej.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AndrzejAdamczyk">Pan poseł Banaszak informuje, że pan minister Olszewski jest na konferencji prasowej wraz z panią premier.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławŻmijan">Wysoka Komisjo, wobec takiego obrotu sprawy zarządzam przerwę w posiedzeniu Komisji. O kolejnym terminie posiedzenia zostaną państwo powiadomieni oddzielnym pismem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję, panie przewodniczący, za uznanie naszego wniosku.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>