text_structure.xml 35.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Pozwólcie państwo, że rozpoczniemy posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje debatę w sprawach: sytuacji pracowników PKP Cargo S.A. i przekształceń własnościowych w spółce TK Telekom sp. z o.o.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie w tych sprawach zostało zwołane przez przewodniczącego na podstawie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu a mianowicie – na wniosek grupy posłów, konkretnie na wniosek grupy posłów Prawa i Sprawiedliwości. Upoważniony do reprezentowania wnioskodawców został pan poseł Andrzej Adamczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławŻmijan">Chcę państwa poinformować, że resort infrastruktury i rozwoju reprezentowany jest przez podsekretarza stanu w tym ministerstwie, pana Sławomira Żałobka. Witam pana, panie ministrze, wraz z zespołem współpracowników. Witam bardzo liczną reprezentację strony społecznej, panów przewodniczących, pana prezydenta. Wybaczcie państwo, że nie będę wymieniał z imienia i nazwiska, bo lista szacownych gości jest bardzo długa i żeby nie tracić czasu proponuję, żebyśmy przystąpili do realizacji porządku.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławŻmijan">Na początek oddaję głos panu przewodniczącemu Andrzejowi Adamczykowi. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejAdamczyk">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, pragnę uzupełnić, że wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie nadzwyczajnym, w trybie określonym w art. 152 regulaminu Sejmu, podpisali również pan poseł Leszek Aleksandrzak oraz pan poseł Tomasz Kamiński z SLD, tak że nie tylko posłowie Prawa i Sprawiedliwości podpisywali ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejAdamczyk">To gwoli uzupełnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję za uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejAdamczyk">Zaś, jeśli chodzi o sam cel zwołania tego posiedzenia, to przede wszystkim wnioskodawcom zależy na tym, zależało i zależy, aby rozmawiać i prowadzić debatę w przestrzeni parlamentarnej z kierownictwem grupy PKP S.A. oraz z kierownictwem obydwu spółek TK Telekom i PKP Cargo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejAdamczyk">W przypadku TK Telekom rzecz nie dotyczy tylko i wyłącznie kwestii pracowniczych, braku porozumienia co do gwarancji pracowniczych, ale rzecz dotyczy również planowanej sprzedaży tej spółki. Docierają do nas informacje, że planowana jest sprzedaż tej spółki za kwotę dużo niższą aniżeli aktywa, bo aktywa to ponad 380 mln zł a planuje się ponoć sprzedaż tej spółki za około 150 mln zł. I, tak jak powiedziałem, mieliśmy nadzieję, że będziemy mieli okazję prowadzić tę debatę przy udziale prezesa Grupy PKP S.A., który jest organem właścicielskim w stosunku do TK Telekom i który również ma wpływ na decyzje zarządu PKP Cargo.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejAdamczyk">W przypadku PKP Cargo to nie tylko problemy pracownicze, ale przede wszystkim likwidacja setek miejsc pracy związana z restrukturyzacją przedsiębiorstwa, jak ją określa zarząd PKP Cargo.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, liczyliśmy na to, że debata odbędzie się przy udziale pana prezesa Karnowskiego, przy udziale prezesa PKP Cargo. Niestety, ani pan prezes Karnowski, ani pan prezes Purwin, nie mogli przybyć na to spotkanie. Ja nie wiem, jakie są powody ich absencji, z nieoficjalnych informacji wiem, że ponoć udali się na jakieś wojaże zagraniczne. Dlatego też będę wnosił – w imieniu grupy posłów, którzy inicjowali to posiedzenie, którzy składali wniosek – o przełożenie tego posiedzenia na następne posiedzenie Sejmu, abyśmy mogli prowadzić debatę przy udziale tych, którzy mają możliwości decyzyjne. Bo oto, ze strony resortu infrastruktury, otrzymujemy informacje i pisma (między innymi odpowiedź na interpelację, którą wysłałem), że decyzja leży po stronie zarządu Grupy PKP S.A., jeżeli chodzi o PKP Cargo i TK Telekom.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejAdamczyk">Korzystając z okazji powiem również, że wystąpiły w międzyczasie (od momentu złożenia wniosku) powody, dla których uważamy, że rozmowa chociażby z samym zarządem TK Telekom nic nam nie daje, ponieważ wraz z panem posłem Rzońcą, wraz z panem posłem Szmitem, kiedy udaliśmy się do TK Telekom – w czasie kiedy trwała tam akcja protestacyjna, żeby po prostu dowiedzieć się, jakie są powody tak dużych napięć wewnętrznych w firmie w sytuacji, kiedy już został zgłoszony wniosek do Komisji Infrastruktury – zostaliśmy w sposób wręcz skandaliczny potraktowani przez zarząd. Zarząd TK Telekom odmówił jakiejkolwiek rozmowy z nami. Impertynencje sięgały najwyższych pięter.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejAdamczyk">Szef TK Telekom wysłał do nas pana Longina Komołowskiego, pana premiera, który oświadczył nam, że zarząd nie będzie z nami rozmawiał. Nie chcieliśmy prowadzić debaty, nie chcieliśmy być arbitrami, pragnęliśmy tylko i wyłącznie uzyskać informację jako przedstawiciele Sejmu. Tak, że dzisiaj zarząd TK Telekom bez obecności pana prezesa Grupy PKP S.A. jest dla nas niereprezentatywny, jeżeli chodzi o decyzje.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejAdamczyk">Dlatego też, panie przewodniczący, na wstępie składam wniosek o przełożenie tego posiedzenia Komisji, ponieważ przedstawiciele nie wypełniają naszych oczekiwań co do skutecznej debaty na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejAdamczyk">Proszę o przychylenie się do wniosku grupy posłów, która inicjowała dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pan poseł Litwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Szanowni państwo, pozwolę sobie zgłosić wniosek przeciwny, bo rozumiem, że na sali są upoważnieni przez zarząd, być może są to członkowie zarządu a, co najmniej, upoważnieni przedstawiciele zarządu PKP. Gdyby było inaczej to wniosek byłby zasadny.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ArkadiuszLitwiński">To nie prezes zarządu jest jednoosobowym reprezentantem właściciela, tylko – jak rozumiem – zarząd, po pierwsze. Po drugie, nie spodziewajmy się tego, że na posiedzeniu jakiejkolwiek komisji, że na innym, poza statutowymi władzami danej spółki, posiedzeniu, na jakimkolwiek posiedzeniu, w nawet najbardziej szacownym gronie, będą zapadały decyzje. Jeżeli pan poseł spodziewa się, że musi być tu ten, kto podejmuje decyzję, czyli cały zarząd in corpore po to, żeby w tym miejscu i w tym czasie podejmować decyzje, to chyba nie jest rozsądne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ArkadiuszLitwiński">I rzecz, powiedziałbym pro forma – ja nie znam, oczywiście, przebiegu tego spotkania, o którym pan poseł mówi, z zarządem albo próby usiłowania spotkania z zarządem spółki Telekom, ale – jeśliby było tak, jak pan mówi, że nietaktownie się wobec panów zachowano – no, to nie należy ubolewać i oczekiwać poprawy, aczkolwiek sama odmowa spotkania w danym czasie, kiedy się przybywa, nie jest jeszcze naruszeniem prawa a, z pewnością, nie jest tak, że występowaliście tam panowie jako przedstawiciele Sejmu, występowaliście tam panowie jako parlamentarzyści. Przedstawicielem Sejmu są organy Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ArkadiuszLitwiński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pan poseł Jerzy Szmit.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzySzmit">Ja chciałbym poprzeć wniosek pana posła Andrzeja Adamczyka.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzySzmit">W odniesieniu szczególnie do ostatniego zdania, które pan poseł Litwiński przed chwilą powiedział, że jednym z organów Sejmu jest komisja sejmowa, to jest to właściwe miejsce, żeby rozmawiać o rzeczach najważniejszych – miałem okazję przedstawicielowi TK Telekom wytłumaczyć, dlaczego przyszliśmy jako posłowie i dlaczego mamy prawo rozmawiać i pytać o sytuację akurat w tej spółce.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JerzySzmit">Ja może krótko przedstawię tę argumentację.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JerzySzmit">Otóż, spółka TK Telekom jest spółką całkowicie zależną, jest stuprocentową spółką PKP S.A., która z kolei jest stuprocentową spółką Skarbu Państwa. My jesteśmy Sejmem i, jak pan poseł powiedział, organem Sejmu – komisją sejmową i my nie chcemy wnikać w korporacyjne decyzje w sensie wymuszania takich czy innych (bo to jest kompetencja i odpowiedzialność władz spółki), natomiast mamy prawo – jako organ najwyższy w państwie – pytać ludzi, którzy reprezentują Skarb Państwa, jak oni wyobrażają sobie funkcjonowanie tej spółki, w jaki sposób chcą ją dalej prowadzić, bo jesteśmy do tego zobowiązani również konstytucją i za to też odpowiadamy wobec wyborców. Dlatego mamy jak najbardziej prawo do tego, aby wymagać, by na posiedzeniach komisji sejmowej były osoby, które podejmują decyzje dotyczące Skarbu Państwa, dotyczące majątku, którym chwilowo na podstawie kontraktów menedżerskich (podkreślam: chwilowo), dobrych kontraktów menedżerskich, zarządzają. My jesteśmy do tego, żeby również weryfikować ich pracę.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JerzySzmit">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę pana posła Króla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrKról">Panie przewodniczący, ja sobie cenię niezwykle pana posła Litwińskiego, bo do czasu tego posiedzenia, mogę powiedzieć, że zazwyczaj jego wypowiedzi były merytoryczne, a pozwalam sobie zabrać głos, ponieważ jestem trochę zdziwiony tą wypowiedzią.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrKról">Po pierwsze, chciałbym przypomnieć, że jednak grupa posłów złożyła wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji. My wiemy, co w tym wniosku napisaliśmy i kogo zaprosiliśmy. Mam nadzieję, że pan poseł, zanim się wypowiedział, z tym wnioskiem się zapoznał.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PiotrKról">Po drugie, jeżeli jesteśmy stawiani w takiej sytuacji, że chcemy zadawać konkretne pytania i część tych pytań dotyczy spółki, która jest właścicielem TK Telekom to, przepraszam, ale to nie jest kwestia tego, że my oczekujemy dzisiaj podejmowania decyzji, tylko my oczekujemy konkretnej wiedzy i z takim zamiarem na to posiedzenie Komisji przyszliśmy. Ja mam przygotowane pytania do właściciela i przyzna pan, że sytuacja, w której posiedzenie Komisji jest zaplanowane miesiąc wcześniej to nieobecność dwóch kluczowych osób, o których obecność prosiliśmy, stawia nas w trudnej sytuacji a nie chcielibyśmy, żeby dzisiejsze spotkanie było bezprzedmiotowe, stąd ten wniosek pana przewodniczącego Adamczyka.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PiotrKról">Jestem jednym z posłów, którzy się podpisali pod wnioskiem o zwołanie posiedzenia Komisji i chcielibyśmy, aby to spotkanie było jak najbardziej merytoryczne i przedmiotowe a, przede wszystkim, chcielibyśmy mieć możliwość zadawania pytań osobom, które na to posiedzenie zaprosiliśmy i które są osobami, które posiadają w tym zakresie wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PiotrKról">Tylko tyle i aż tyle.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PiotrKról">W związku z tym wniosek pana posła Adamczyka jest jak najbardziej zasadny.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PiotrKról">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻmijan">Pan poseł Bogdan Rzońca, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanRzońca">Panie przewodniczący, szanowni państwo, adresowaliśmy bardzo konkretne tematy do rozważenia na dzisiejszym posiedzeniu Komisji i dziwimy się ogromnie, że nie ma na przykład tematu związanego ze spółką Cargo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BogdanRzońca">Nie dość, że nie ma prezesa Purwina na dzisiejszym spotkaniu, to nie ma także pana prezesa Jakuba Karnowskiego, który jest zarazem szefem rady nadzorczej w Cargo. Wobec tego jak my mamy później poważnie odpowiadać na pytania, które płyną do nas od pracowników na przykład Cargo, skoro nie ma dwóch kluczowych postaci związanych z funkcjonowaniem tej spółki? To jest trochę niepoważne. Albo chcecie państwo jakby prześlizgnąć się po temacie, posurfować sobie na spotkaniu Komisji związanym z tym co się dzieje i w Grupie PKP, i w samym Cargo, i w Telekom, albo państwo nie zrozumiecie bardzo złożonej sytuacji a myślę tu, przede wszystkim, o interesie państwowym, narodowym i o ludziach, którzy pracują w obszarze Grupy PKP czy w kolejnictwie. Tam dzieją się rzeczy niesamowite.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BogdanRzońca">Byłem na jednym takim spotkaniu w Jaśle, gdzie przyjechali dyrektorzy z południowej części PKP Cargo (jednego już nie ma, z tego co słyszę, został odwołany), którzy do 200–300 ludzi mówili językiem takim, jakby ci pracownicy ze stażem 20-letnim, 30-letnim byli rzeczami, bo nie chcę powiedzieć: śmieciami. Kiedy mówi się do ludzi w ten sposób: słuchajcie w Jaśle roboty nie będzie od jutra, przyjedźcie wszyscy do Katowic do pracy. Takie teksty padały z ust dyrektorów zarządzających południowym Cargo podczas spotkania w Jaśle.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BogdanRzońca">I dzisiaj nie ma prezesa Purwina. Ja prosiłem o spotkanie, kilka razy dzwoniłem do sekretariatu pana prezesa, nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Chciałem pojechać tam po prostu, dowiedzieć się u źródła, zaraz po tym jak wybuchły te problemy związane z likwidacją czy realokacją pracowników, brutalne słowo, ale ono tam też padało, nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, nie ma możliwości spotkania się z prezesem Purwinem. Wobec tego myślałem, że dzisiaj przyjdzie, ale dziś go nie ma. Nie ma też przewodniczącego rady nadzorczej a ludzie czekają, pracownicy czekają na odpowiedź, co się dalej będzie działo czy z programem dobrowolnych odejść, czy ze zlecaniem prac do poszczególnych oddziałów Cargo do Jasła, czy do Stróży, czy do Przemyśla, czy do Krakowa i nie mamy z kim rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BogdanRzońca">Wobec tego, panie przewodniczący, jeśli Komisja Infrastruktury ma odpowiedzialnie rozmawiać i działać, to jednak wniosek pana posła Adamczyka jest jak najbardziej zasadny. My możemy się zebrać (przepraszam, że mówię za wszystkich wnioskodawców) także w takim tygodniu, kiedy Sejm nie obraduje. Może wyznaczycie państwo dla tych panów taki termin, żeby mogli przyjść. My po prostu dostosujemy się, tylko żebyśmy się spotkali z prezesem Purwinem i z prezesem Karnowskim. Możemy zostać na sobotę, na niedzielę, jak będzie trzeba, tylko żebyśmy mogli się spotkać. Sejm się dostosuje, mówiąc brutalnie, do pana Karnowskiego i do pana Purwina.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę pana posła Smolińskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzSmoliński">Nie powtarzając tych wszystkich argumentów, które zostały już przedstawione, chciałbym jeszcze podkreślić, że – rzeczywiście – obecność dwóch najbardziej istotnych osób, jest konieczna. Nie kwestionuję kompetencji pana wiceministra, ale pan wiceminister jest nowym człowiekiem i niewątpliwie nie ma takiej wiedzy (może się mylę…), jaką mają panowie prezesi spółek, które są tematem dzisiejszego posiedzenia. Tak jak koledzy powiedzieli, przede wszystkim chodzi o PKP Cargo, ale również o PKP S.A., ponieważ rozmawiamy o Telekomie a w stu procentach właścicielem Telekomu jest PKP S.A. Rozumiem, że zarząd spółki TK Telekom wykonuje rzeczy, o których zdecyduje właściciel. Nie są decydentem, bo decydentem jest właściciel.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzSmoliński">Chciałbym się zapytać właściciela, jakie on ma plany a nie tylko samego managementu, jak je realizuje. Oni też pewnie przedstawiają właścicielowi swoje stanowisko, ale my chcemy znać stanowisko właściciela a nie podmiotu, który jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzSmoliński">Tak, że jak najbardziej uważam, że możemy się spotkać jeszcze raz i zaprosić panów prezesów w dogodnym dla nich terminie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę pana posła Litwińskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Szanowni państwo, mówię przede wszystkim do moich przedmówców: nie szukajcie podziałów tam, gdzie ich nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Jeżeli występują jakieś różnice w ocenie sytuacji to jedynie różnice w organizacyjnym przebiegu tej rozmowy. Z jakichś tam powodów (ja nie chcę ich oceniać) nie chcecie dziś na ten temat rozmawiać, chociaż się dziś zgromadziliśmy i to w towarzystwie, nie powiem, że kompletnym, ale wystarczającym, żeby podjąć taką rozmowę i, być może, jej nie kończyć, prawdopodobnie jej dziś nie kończyć. Jeśli dziś na sali, na skutek braku możliwości albo z innych powodów nie ma osób, które panowie uważaliście za niezbędne, to zaryzykuję stwierdzenie, że gorzej dla tych osób. Ponieważ ryzykują, że osoby przez nich upoważnione nie udzielą tak dobrych i wyczerpujących informacji, które spowodują zakończenie dzisiejszego porządku obrad na jednym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ArkadiuszLitwiński">Reasumując – ja oczekuję, że dziś spróbujemy przeprowadzić nie tyle rzeczową debatę, co uzyskamy informacje i ocenimy, czy one nas satysfakcjonują. Ktoś powie, że mówię to naiwnie, ale ocenimy je merytorycznie a nie taktycznie czy ambicjonalnie. Ja nie wykluczam, że jeśli ten poziom informacji, jej jakość albo jej zakres, nie będzie wystarczający, to zapewne większość tak zrobi, ale jak będzie trzeba, to nawet osobiście się podpiszę pod kolejnym takim wnioskiem. Ale też traktujmy się poważnie. To, że ktoś nie przyszedł na posiedzenie, nie oznacza, że komisja sejmowa ma przestać działać tylko z tego powodu. Tym gorzej dla tego kogoś i tyle.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ArkadiuszLitwiński">Tak, że ja podtrzymuję swój wniosek, żebyśmy pracowali a nie manifestowali.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#ArkadiuszLitwiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę pana posła Lassotę, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JózefLassota">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JózefLassota">Szanowni państwo, ja miałem okazję rozmawiać z przedstawicielami pracowników, zarówno PKP Cargo, jak i Telekom. Powiem, że z tych rozmów wynika, że sytuacja jest, powiedzmy, nie tylko trudna, ale skomplikowana i przede wszystkim niejasna. Być może tak nie jest, dlatego się dziwię, że nie ma tych osób, o których mowa a więc – prezesie PKP i prezesie Cargo. Prawdopodobnie dojdzie do głosowania nad wnioskiem przewodniczącego Adamczyka, więc chciałbym wcześniej się dowiedzieć, w zależności od tego zagłosuję w taki lub inny sposób, kto reprezentuje PKP i kto reprezentuje Cargo? Tej informacji nie było na początku.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JózefLassota">Zgadzam się z posłem Litwińskim, który mówi, że jeśli są to osoby kompetentne, upoważnione i udzielą informacji to, być może, sprawa jakoś się wyjaśni a jeśli nie, to trzeba będzie zwołać kolejne posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JózefLassota">Oczywiście, chcę też powiedzieć (tak jak powiedział przewodniczący), że nie ma takiego obowiązku, wynikającego z regulaminu, żeby oni się stawili, nie mniej jednak, jeśli to dotyczy dużej grupy pracowników to nie należy w ten sposób ich traktować i nie należy unikać spotkania zarówno z posłami, jak i z komisja sejmową.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JózefLassota">Tak, że bardzo proszę pana przewodniczącego o informację, kto reprezentuje obie te instytucje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻmijan">Proszę pana posła Wojtkiewicza o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MichałWojtkiewicz">Ja mam krótkie pytanie. Chciałbym zapytać pana ministra, czy za pana wiedzą, tych panów, o których się mówi, nie ma? Czy pan dał zezwolenie na to, że tych panów dziś nie będzie?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#StanisławŻmijan">Jeszcze pan przewodniczący Adamczyk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejAdamczyk">Bardzo ciekawa dyskusja, bardzo ciekawa debata… jednak pragnę przypomnieć, że dzisiejsze posiedzenie, tryb jego zwołania, powód, dla którego się tu dziś spotkaliśmy oraz podstawa prawna, różni się od standardowych posiedzeń Komisji, które wpisują się albo w plan pracy przyjęty przez Komisję, albo też są następstwem konieczności procedowania konkretnego projektu ustawy. W przypadku dokumentów, które docierają do Komisji, posiedzenie zwoływane jest decyzją przewodniczącego, prawda?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AndrzejAdamczyk">Pragnę państwu przypomnieć, o czym zresztą wszyscy wiemy, że też dobrym zwyczajem jest realizowanie posiedzenia w trybie nadzwyczajnym, w gronie osób reprezentatywnych dla wszystkich instytucji, które zostały wskazane we wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AndrzejAdamczyk">Pragnę zacytować przedostatni akapit wniosku złożonego do przewodniczącego Stanisława Żmijana: „W związku z powyższym na posiedzenie Komisji pragniemy zaprosić panią Marię Wasiak, minister Infrastruktury i Rozwoju, pana Jakuba Karnowskiego, prezesa Zarządu Grupy PKP S.A., pana Adama Purwina, prezesa Zarządu PKP Cargo S.A., pana Michała Hamryszaka, prezesa Zarządu TK Telekom, a także przedstawicieli kolejowych organizacji związkowych”.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#AndrzejAdamczyk">Szanowni państwo, dla wnioskodawców kluczowa jest na dzisiejszym posiedzeniu obecność prezesa PKP Cargo oraz prezesa Grupy PKP S.A., bo prezes Grupy PKP S.A., jak już powiedział mój kolega, jest przewodniczącym rady nadzorczej PKP Cargo a nie wiem, jak jest w przypadku Telekomu. Tak, że niezbędnym jest, żeby debata odbyła się w tym gronie.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#AndrzejAdamczyk">Zwracam się do pana posła Litwińskiego – cieszę się z tej deklaracji, każdy z nas chce pracować, ale jeszcze raz powtarzam, jeżeli ta nasza praca ma być efektywna a nie tylko efektowna, to niech z tej debaty cokolwiek wynika.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#AndrzejAdamczyk">Ja państwu przypomnę, że przecież byliśmy ofiarami, tak to nazwę, niechęci pana prezes Karnowskiego, po jego powołaniu na funkcję prezesa Grupy PKP S.A. Sam osobiście zwracałem się do pana ministra Marcelego Niezgody z pytaniem, jak wygląda pan prezes Karnowski, bo pan prezes Karnowski, wydaje się, bojkotował posiedzenia Komisji i stwierdzał, że nie będzie na nie przychodził. I to uległo zmianie, w obecności pana prezesa Karnowskiego debata…</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#AndrzejAdamczyk">Przepraszam, ale spotykam się z apelami, żeby mówić dalej od mikrofonu, pan przewodniczący mówi, żebym mówił bliżej. Rozumiem, nie będę niepokoił pani poseł i oddalę się od mikrofonu. Przepraszam osoby, które tworzą biuletyn z tego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#AndrzejAdamczyk">Otóż, w tej sytuacji, panie przewodniczący, proszę, aby potraktować ten wniosek poważnie i odnieść się do niego przez aklamację. Jeszcze raz powtarzam, naszą intencją (mówię to w imieniu wnioskodawców) było przeprowadzenie debaty i dyskusji, z której będą wynikały konkretne wnioski. Są obecni na sali przedstawiciele organizacji związkowych, przedstawiciele załóg tych przedsiębiorstw, o których dziś mówimy. Jestem wręcz pewien, że odpowiedzi członków zarządu, chociażby PKP Cargo, bez swoistej kontrasygnaty prezesa PKP Cargo i prezesa Grupy PKP S.A., nie będą do końca satysfakcjonującymi.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#AndrzejAdamczyk">Powiem jeszcze jedno: my możemy złożyć kolejny wniosek o zwołanie w trybie art. 152 kolejnego posiedzenia Komisji, ale panie i panowie posłowie, nie o to nam chodzi. My nie chcemy generować wokół tego problemu debaty politycznej, która ma przynieść jakieś polityczne korzyści. Powiem, że brak debaty, brak dyskusji chociażby z pracownikami TK Telekom (a o tym dowiedzieliśmy się, odwołuję się tu do pana posła Szmita, do pana posła Rzońcy, o czym mówili nam prowadzący protest w TK Telekom), brak tej debaty czyni napięcie i powoduje, że sprawa jest głośna i przewija się przez media. My nie chcemy rozmawiać przez media, my chcemy rozmawiać dzisiaj z osobami kompetentnymi i decyzyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#AndrzejAdamczyk">Dlatego też panie pośle, proszę pana, zwracam się do pana z prośbą, żeby odstąpił pan od formuły, w której zderzymy się w głosowaniu, kto jest za, kto jest przeciw. Ja rozumiem, prawidła arytmetyki są nieubłagalne, to jest policzalne w tej sali, dziś, teraz. To jest policzalne i przewidywalny jest wynik. Ja, pan i każdy z obecnych w sali posłów i posłanek o tym wie. Jeżeli to ma być dyskusja, jeżeli to ma być debata, jeżeli to ma być przedsięwzięcie, z którego cokolwiek będzie wynikało, to niech ona odbędzie się w obecności kierownictwa.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#AndrzejAdamczyk">Ja mogę państwa zapewnić, że jeszcze dzisiaj my z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość (nie wiem co postanowi Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej), wystąpimy do pani premier, wystąpimy do pani minister Marii Wasiak, z oczekiwaniem spełnienia prośby, wyartykułowanej we wniosku o zwołanie Komisji, dotyczącej reprezentacji na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Tak być nie może, my nie możemy być w ten sposób traktowani, bez względu na to, którego klubu jesteśmy członkami, my nie możemy sobie na to pozwolić. Polski Sejm nie może sobie na to pozwolić.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#AndrzejAdamczyk">Dlatego też, jeszcze raz, zwracam się z apelem do państwa, o przyjęcie tego wniosku przez aklamację.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#StanisławŻmijan">W czasie tej krótkiej dyskusji sformułowane zostały pytania o to, przez kogo reprezentowane są poszczególne spółki. Na piśmie przed sobą mam, rzecz jasna, że obecny jest pan minister Sławomir Żałobka i to jest oczywiste, że pani minister Wasiak umocowała pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#StanisławŻmijan">Poza tym w posiedzeniu biorą udział panowie członkowie zarządu PKP S.A., pan Piotr Ciżkowicz oraz pan Jarosław Bator. Z PKP Cargo S.A. członek zarządu do spraw handlowych, pani Joanna Drozd i dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#StanisławŻmijan">Nie mam przed sobą reprezentacji TK Telekom, bardzo proszę o informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirŻałobka">Ja może jeszcze dodam, panie i panowie posłowie, że jest również dwóch przedstawicieli zarządu, pan prezes Browarek i pan prezes Neska z PKP Cargo S.A. oraz pan prezes Ciżkowicz również reprezentuje radę nadzorczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrCiżkowicz">W celu uzupełnienia, chciałbym powiedzieć, że obecny jest również prezes Michał Hamryszak z TK Telekomu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławŻmijan">Tak, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławŻmijan">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, w moim przekonaniu mamy reprezentację umocowaną do przeprowadzenia dzisiejszej debaty, nie mniej jednak pozwólcie, że przychylę się do wniosku pana przewodniczącego Adamczyka i debatę w tej sprawie odbędziemy w innym terminie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pan prezydent Miętek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LeszekMiętek">Szanowne panie posłanki i panowie posłowie, skoro ta debata ma być przełożona to ja chciałbym państwa zainteresować (nie wiem, jakie są procedury), jeśli chodzi o możliwość rozszerzenia tej debaty o Cargo również o przedstawiciela Ministra Skarbu Państwa z uwagi na to, że również Komisja Infrastruktury była zainteresowana tym, że w PKP Cargo zostały przeprowadzone działania związane z upublicznieniem akcji tej spółki.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#LeszekMiętek">Cały czas mówiliśmy (również na posiedzeniach Komisji Infrastruktury), że po to, żeby firma mogła się rozwijać, żeby posiadła środki do rozwoju na przyszłość, natomiast dzisiaj jesteśmy świadkami sytuacji, w której to PKP Cargo próbuje przejmować różnych przewoźników, również na terenie Czech, Cargo próbuje również robić konsolidacje w ramach przewoźników należących do Skarbu Państwa i mamy zadziwiająca sytuację, w której przewoźnik Lotos Kolej firmy Lotos, będącej w posiadaniu Skarbu Państwa, zaczyna budować konkurencję wobec spółki Cargo, która jest – póki co – we władaniu Skarbu Państwa. Jest zakaz kupowania przez Cargo tej firmy, jest budowana konkurencja.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#LeszekMiętek">Ja chciałbym, jako pracownik spółki Cargo, uzyskać informację, jak to jest, że w Polsce spółki Skarbu Państwa ze sobą konkurują, a nie konkurują w ramach otwartego rynku europejskiego, gdzie mamy dopuszczenie firm międzynarodowych na nasz rynek, które konkurują również w kwestiach bezpieczeństwa z naszymi spółkami a spółki Skarbu Państwa robią sobie tego typu sytuację? Ja myślę, że warto byłoby, żeby szanowna Komisja Infrastruktury zbadała, jakież to są przyczyny, że spółki Skarbu Państwa budują konkurencję wobec upublicznionych akcji firmy PKP Cargo, która jest we władaniu Skarbu Państwa jeszcze w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#LeszekMiętek">Myślę, że to jest ciekawy wątek, który warto byłoby, aby parlamentarzyści poznali. I tutaj mój apel do wnioskodawców, nie wiem, czy jest taka procedura w Sejmie, jeżeli nie, to należałoby poszukać drogi wyjścia i chciałbym, żebyście się państwo zainteresowali tą sprawą, ale tu konieczna jest obecność Ministra Skarbu Państwa albo jego przedstawiciela, żeby potrafił odpowiedzieć na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#LeszekMiętek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławStolorz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#StanisławStolorz">Federacja Związków Zawodowych, przewodniczący Stolorz.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#StanisławStolorz">Ja mam jeszcze tylko krótkie pytanie, żeby poszerzyć tę dyskusję o PKP Energetyka, gdyż od dłuższego czasu mówi się o sprzedaży tej spółki i też prosilibyśmy o jakieś konkrety i o rozwiązywanie problemów w tej spółce, gdyż sprzedaż tej spółki o strategicznym znaczeniu dla państwa uważamy za błędną. Prosilibyśmy posłów, jeżeli będzie dyskusja na temat kolei, takiej szerszej, o wniesienie tematu sprzedaży spółki PKP Energetyka.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#StanisławStolorz">Tak krótko, nie będę się rozwodził, bo jak będzie dyskusja to będą argumenty.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#StanisławStolorz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#StanisławŻmijan">Szanowni państwo, zamykam posiedzenie, dziękuję za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>