text_structure.xml 44.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Państwa posłów poprosiłabym o wyciszenie rozmów, żebyśmy mogli skupić się na rozpatrywaniu poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (druk sejmowy nr 1640 i 2286). Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">W związku z niezgłoszeniem wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałabym przywitać…</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">Raz jeszcze bardzo proszę szanownych państwa posłów i naszych gości, skupmy się w tej chwili na poprawkach, które zostały zgłoszone w trakcie drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów witam uczestniczących w posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam pana Kazimierza Plocke – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz pana Jarosława Nenemana – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poinformować, że przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSkowrońska">8 kwietnia bieżącego roku na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (druk sejmowy nr 1640 i 2286). W trakcie drugiego czytania zgłoszono 18 poprawek. Sejm skierował ustawę z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następujący sposób (chciałabym przedłożyć stosowną propozycję): uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawek, głosy za i przeciw poprawce a także głosowanie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw państwa posłów wobec propozycji przyjęcia takiego sposobu rozpatrywania poprawek?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia…</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro Legislacyjne naniosło na zestawienie poprawek uwagi dotyczące głosowania niektórych poprawek łącznie. W trakcie rozpatrywania kolejnych poprawek będę pytała Biuro Legislacyjne o sposób procedowania, abyśmy nie mieli najmniejszej wątpliwości w przypadku pojawienia się potrzeby łącznego rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka 1. W tym przypadku jest uwaga Biura Legislacyjnego dotycząca głosowania łącznie z poprawką 14.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechBiałończyk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, przy okazji poprawki pierwszej chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, jak pani przewodnicząca przeczytała, że – po pierwsze – poprawkę 1. należy głosować łącznie z poprawką 14.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechBiałończyk">Druga uwaga jest taka, że pozytywna opinia dla poprawek nr 1 i 14 oznaczać będzie automatycznie negatywną opinię dla poprawek nr 2 i 15, bo to są poprawki dotyczące tych samych materii, ale inaczej sformułowane. Pozytywna więc opinia dla poprawek nr 1 i 14 skutkować będzie negatywną opinią dla poprawek nr 2 i 15.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WojciechBiałończyk">Tu jest również uwaga, że te zmiany, jeżeli zostaną przyjęte, wpłyną na zmianę przepisu o wejściu w życie, gdyż te zmiany powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia, zdaniem wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WojciechBiałończyk">Chcielibyśmy również zwrócić uwagę na jedną rzecz, to znaczy, na pewne wątpliwości dotyczące dopuszczalności zgłaszania tego typu poprawek na tym etapie procesu legislacyjnego, gdyż było tak zwane drugie, drugie czytanie i zostały zgłoszone poprawki dotyczące kwestii w sposób dość luźno powiązanych z materią regulowaną w projekcie zawartym w druku nr 1640.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WojciechBiałończyk">Zgłaszamy więc wątpliwości dotyczące dopuszczalności zgłaszania tego typu poprawek na tym etapie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WojciechBiałończyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie mecenasie, chciałabym zapytać to ostatnie sformułowanie ma charakter ogólny, tak?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poprosiłabym w takim razie o poinformowanie, których poprawek to będzie dotyczyło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechBiałończyk">To znaczy, to dotyczy poprawki nr 1 i 14...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawki nr 1 i 14 oraz poprawki nr 2 i 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechBiałończyk">Tak, bo to, jak powiedziałem, jest materia, która dotyczy innych kwestii niż ujęte w projekcie zawartym w druku 1640.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 1 z poprawką nr 14. Pan poseł…</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaSkowrońska">Może inaczej – rozumiem, że Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska, czy ktoś będzie uzasadniał? Pan poseł Zbigniew Konwiński, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSkowrońska">Później będzie głos za i przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewKonwiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewKonwiński">Proponowana zmiana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ma na celu zobowiązanie producentów rolnych, prowadzących działy specjalne produkcji rolnej o przychodach rocznych przekraczających równowartość 1200 tys. euro do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ze względu na brak jednoznacznych przepisów, pomimo istnienia przepisów w ustawie o rachunkowości mówiących o istnieniu takiego obowiązku, producenci rolni prowadzący działy specjalne produkcji rolnej korzystali z szacunkowych norm określania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. W przypadku kontroli prowadzonych przez urzędy skarbowe, na producentów rolnych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej nakładane były kary skutkujące oszacowywaniem dochodów i wymierzaniem podatku dochodowego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewKonwiński">Jednoznaczne określenie praw i obowiązków podatników podatku dochodowego prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, w naszej ocenie, ułatwi im rozliczanie się z podatku dochodowego w urzędach skarbowych i zapobiegnie wymierzaniu sankcji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZbigniewKonwiński">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławNeneman">Popieramy tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławNeneman">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, właściwie częściowo wątpliwość zgłosiło już Biuro Legislacyjne dlatego, że ta poprawka pojawiła się w sposób nagły. Dotyczy ona absolutnie nie tej materii, która ujęta jest w projekcie ustawy a więc możliwości nieopodatkowanego przetwórstwa, produkcji własnej w gospodarstwach rolnych. Ta poprawka wkracza w działy produkcji rolnej. Dotyczy to zupełnie innej materii.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#HenrykKowalczyk">Nie bardzo więc rozumiem, po co taka poprawka, jeżeli – rzeczywiście – w materiale, w projekcie pierwotnym, czyli w projekcie senackim, o tym się nie wspomina. Dorzucanie czegoś takiego jest absolutnie niedopuszczalne.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli wnioskodawcy uważają, że trzeba doprecyzować podatki od działów specjalnych produkcji rolnej, niech zrobią to w innym projekcie a nie tutaj. Ani słowo nie padło, przepraszam, podczas debaty sejmowej w takcie omawiania tych poprawek. Jest to absolutnie niedopuszczalne legislacyjnie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu w sprawie tego głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławNeneman">Uważamy, że ta materia, o której dyskutujemy, dotyczy szeroko rozumianego opodatkowania rolnictwa, więc jak najbardziej mieści się to w zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławNeneman">Poza tym, tak naprawdę, jest to doprecyzowanie przepisów, wyjaśnienie pewnych wątpliwości, które się pojawiły. Doprowadziły one do tego, że NSA musiał podejmować uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JarosławNeneman">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Ajchler.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego czy ta poprawka nie wykracza poza inicjatywę ustawodawczą Senatu, bo głównie o to chodzi?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KrystynaSkowrońska">Ona rozbudowuje ustawę, do czego przypuszczam, nie mamy prawa. Należałoby wystąpić z nową inicjatywą ustawodawczą, jak powiedział pan minister Kowalczyk i uchwalić nową ustawę.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#KrystynaSkowrońska">Tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko Biura Legislacyjnego w tej sprawie było już przedstawiane Komisji. Zaraz dopuszczę Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Niedziela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DorotaNiedziela">Pani przewodnicząca, dziwią mnie te wszystkie dyskusje, ponieważ rozmowa o przetwarzaniu w małych ilościach w gospodarstwach rolnych czy sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa trwa trzy lata.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DorotaNiedziela">Próbujemy jakoś to rozwiązać różnymi projektami. Za każdym razem projekt jest krytykowany. Myślę, że ten projekt jakby konsumuje wszystkie możliwości tego, abyśmy w końcu mogli w prawny sposób umożliwić sprzedaż małej ilości przetworzonych produktów z gospodarstw w różnych dziedzinach przetwórstwa gospodarskiego, obkładając je podatkiem ryczałtowym, co zwalnia nas z dalszej jakby dyskusji i kłótni dotyczących sprzedaży bezpośredniej, czyli nie bezpośredniej sprzedaży surowców, lecz sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DorotaNiedziela">A więc rolnik będzie mógł przetworzyć swoją żywność i sprzedać ją prosto z gospodarstwa w zasadzie bez żadnych ograniczeń prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiemy, że w tym zakresie…</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy Biuro Legislacyjne chciałoby jeszcze raz wypowiedzieć się i sformułować tę kwestię, tę opinię, o którą prosił pan poseł Ajchler?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KrystynaSkowrońska">Ona już została przedstawiona Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KrystynaSkowrońska">Pan mecenas Białończyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechBiałończyk">Pani przewodnicząca, panie pośle, Biuro Legislacyjne na samym początku podnosiło już pewne wątpliwości, które nasuwają się w sprawie samego zakresu poprawki jak i ewentualnych problemów dotyczących obejścia inicjatywy ustawodawczej. Zwracaliśmy także na to uwagę, więc w tym momencie nie mam nic więcej do dodania.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Będziemy zatem rozstrzygać w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1 i poprawki nr 14?</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#KrystynaSkowrońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#KrystynaSkowrońska">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałNowak">33 głosy za, 19 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaSkowrońska">33 głosy za poprawkami, 19 przeciw, 0 wstrzymujących się. Poprawki nr 1 i 14 zostały przyjęte, co powoduje, że rekomendacja dla poprawki nr 2 i 15 jest negatywna.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pytanie do Biura Legislacyjnego czy musimy głosować?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KrystynaSkowrońska">Nie musimy głosować. Informowano, że jeżeli zostanie przyjęta poprawka nr 1 i 14, to poprawka nr 2 i 15 staną się poprawkami bezprzedmiotowymi.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka trzecia. Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, czy będzie uzasadnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewKonwiński">Tak, krótkie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Konwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewKonwiński">Tej poprawki i kolejnych, które będziemy głosować łącznie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZbigniewKonwiński">Wprowadzenie tych poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw umożliwi zniesienie proponowanego ograniczenia zwolnienia z podatku dochodowego przychodów pochodzących ze sprzedaży przetworzonych w gospodarstwie produktów rolnych pochodzących z własnej uprawy i hodowli lub chowu w kwocie 7 tys. zł na rok.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ZbigniewKonwiński">Poprawki wprowadzają ryczałtowy podatek dochodowy w wysokości 2% od uzyskiwanych przychodów do kwoty przychodów nieprzekraczających równowartości 150 tys. euro na rok. Warunkiem korzystania z 2% ryczałtu będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży, którą rolnik powinien posiadać w miejscu sprzedaży. Ewidencja powinna zawierać co najmniej: numer kolejnego wpisu, datę uzyskania przychodu, kwotę przychodu, przychód narastająco od początku roku. Dzienne przychody będą rejestrowane w dniu sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#ZbigniewKonwiński">Sankcją za nieprowadzenie ewidencji będzie oszacowanie przychodu i nałożenie kwoty ryczałtu w wysokości pięciokrotności stawki.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#ZbigniewKonwiński">Rolnicy korzystający z ryczałtu będą mogli odliczać od podatku dochodowego wydatki wymienione w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, między innymi internet, składki z tytułu ubezpieczenia społecznego, wydatki rehabilitacyjne, darowizny.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#ZbigniewKonwiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#HenrykKowalczyk">Mam pytanie do wnioskodawców dotyczące poprawki i wprowadzenia nowej zasady, czyli podatku ryczałtowego od przychodów a więc – od obrotów. Czy wnioskodawcy zdają sobie sprawę z tego, że dochodowość działalności przetwórczej w rolnictwie, a więc przychody minus koszty, wynosi 5–10%. A więc tak naprawdę podatek ryczałtowy obrotowy w wysokości 2% jest de facto dużo większym podatkiem. W przeliczeniu na normalny podatek dochodowy to będzie rząd wielkości 30–40%. Jeśli więc tak chcemy rolników uszczęśliwić zwolnieniem i możliwością przetwarzania żywności z własnego gospodarstwa rolnego, to gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#HenrykKowalczyk">Proszę zastanowić się nad tym i tę poprawkę wycofać.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli tak, to stawiamy jeszcze większe bariery i jeszcze wyższe podatki niż obowiązujące w normalnej działalności gospodarczej opodatkowanej choćby podatkiem liniowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu w sprawie poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławNeneman">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wszystkie głosy w dyskusji zostały przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro Legislacyjne w sprawie łącznego głosowania poprawek. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechBiałończyk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jak się wydaje, poprawkę nr 3 należy głosować łącznie z poprawką nr 9, 12, 16 i 17. Jednocześnie pozytywna opinia Komisji dla tych poprawek skutkować będzie negatywną opinią dla poprawek nr 4, 7, 8, 10, 11, 13 i 18.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WojciechBiałończyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia bloku poprawek, które zostały uzasadnione łącznie przez pana posła Konwińskiego, czyli poprawek nr 3, 9, 12, 16, 17.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z państwa posłów jest za ich przyjęciem?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#KrystynaSkowrońska">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#KrystynaSkowrońska">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MichałNowak">35 głosów za, 14 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rekomendacja dla poprawek jest negatywna. 35 głosów za, 14…</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przepraszam, jest pozytywna – 35 głosów za, 14 przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pamiętamy, że to oznacza negatywną rekomendację dla poprawek nr 4, 10, 11, 13 i 18 oraz dla poprawki nr 7 i 8. W związku z tym tych poprawek nie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy zatem do poprawki nr 5. Klub Parlamentarny, Koło Poselskie Zjednoczona Prawica.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wiem, kto będzie uzasadniał?</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Popiołek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofPopiołek">Przepraszam, nie słyszałem – pani przewodnicząca mówiła: koło poselskie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mówiłam: klub.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofPopiołek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofPopiołek">Szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę, że w przedłożonym projekcie ustawy mamy taki zapis, że rolnik będzie mógł prowadzić sprzedaż w gospodarstwie rolnym i na targowisku.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofPopiołek">W gospodarstwie rolnym to znaczy, że oczywiście u siebie, tam, gdzie produkty zostały wytworzone. Jest to informacja oczywista.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofPopiołek">Natomiast sprzedaż na targowisku jest zapisem fikcyjnym. Sprawdziłem to na wielu targowiskach. W regulaminach targowisk wpisany jest zakaz sprzedaży przetworzonych produktów żywnościowych. Aby więc ta ustawa nie stała się fikcją albo, żeby nie było tak, jak jest zwykle, że w Polsce trzeba kombinować, wprowadzamy normalność i wnioskujemy, aby sprzedaż mogła odbywać się w budynkach a także w sklepach detalicznych i restauracjach. To pozwoli rolnikowi mieć stałe punkty i miejsca odbioru. To nada również jakiś sens tej działalności, tej przetwórczej działalności.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#KrzysztofPopiołek">Natomiast takie zapisy, że będzie tylko sprzedaż w gospodarstwie rolnym, doprowadzą do tego, że faktycznie tej sprzedaży nie będzie, bo kto będzie szukał na wiosce daleko położonej takiej osoby, która na przykład piecze chleb czy wytwarza inne produkty żywnościowe?</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofPopiołek">Nasza poprawka zmierza więc do tego, aby ta sprzedaż produktów przetworzonych odbywała się w cywilizowanych warunkach, czyli w sklepie, restauracji i w hali targowej. Państwo wyłączyliście nawet hale targowe.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#KrzysztofPopiołek">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JarosławNeneman">Szanowni państwo, stanowisko rządu jest negatywne, ale może w dwóch słowach wyjaśnię, dlaczego, żeby nie było, że nie, bo nie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JarosławNeneman">Ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą i zajmują się przetwórstwem, mogą płacić ryczałt w wysokości 5,5%. To, o czym mówimy, te udogodnienia dla rolników, szczególnie dla małych, drobnych rolników, nie powinny iść za daleko dlatego, że stwarzałyby niezdrową konkurencję dla tych, którzy płacą najczęściej ZUS (przepraszam, nie najczęściej – płacą ZUS), płacą podatek dochodowy w wysokości 5,5%. Dlatego stanowisko rządu jest negatywne.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JarosławNeneman">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, jest prośba.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli pan udziela odpowiedzi to proszę przysunąć mikrofon, bo nie wszyscy mogli usłyszeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JarosławNeneman">Skorzystam z tej prośby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że jeszcze ad vocem, tak?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę bardzo, pan poseł Popiołek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofPopiołek">Panie ministrze, chciałbym panu powiedzieć, że jeśli rolnik dostarczy do sklepu to ten sprzedawca czy właściciel sklepu też odprowadzi 5,5% ryczałtu od sprzedanych produktów wytworzonych przez rolnika.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#KrzysztofPopiołek">Jak sobie pan wyobraża, że jeżeli, powiedzmy, takie małe gospodarstwo będzie chciało na przykład wypiekać chleb, kto będzie szukał takiego gospodarstwa, jeździł kilometry, żeby ten kawałek chleba kupić? Jeśli dostarczy to do sklepu, powiedzmy, spożywczego w wiosce, to przychodzą klienci po mleko, cukier i inne rzeczy niezbędne do życia i kupią przy okazji ten kawałek chleba, który będzie zaewidencjonowany przez sprzedawcę, który od tego odprowadzi 5,5%, o których pan powiedział.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#KrzysztofPopiołek">Ta odpowiedź więc w ogóle nie jest na temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Dorota Niedziela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałbym tylko jeszcze raz przypomnieć, że projekt dotyczy umożliwienia sprzedaży bezpośrednio z gospodarstwa. I to jest szalenie ważne, ponieważ z tym łączą się też wytyczne sanitarne i weterynaryjne.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#DorotaNiedziela">Jeżeli mówimy o tym, że będzie można przetwarzać w gospodarstwie i będzie można korzystać z ulg, z dobrej praktyki a nie spełniać wszystkich wymogów sanitarnych, to musimy mieć bardzo dokładnie określony i skrócony tak zwany łańcuch pokarmowy. A więc odpowiedzialność producenta żywności musi być bardzo ściśle określona. Jeżeli ktoś będzie kupował produkt u gospodarza to ten gospodarz bezpośrednio odpowiada za ten produkt, który sprzedaje. Jeżeli umożliwimy sprzedaż detaliczną, to stracimy kontrolę nad producentem, który ma obniżone warunki dobrej praktyki a nie HACCP, jak w przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#DorotaNiedziela">Upieranie się przy tym, że może moglibyśmy jeszcze jak gdyby te produkty przekazać do sprzedaży detalicznej i, żeby później one być może trafiłyby do sieci, doprowadzi do tego, że stracimy panowanie nad tym, o co nam głownie chodzi, czyli bezpośrednie dostawy, czystość ekologiczną, bezpośredni kontakt producenta z klientem i odpowiedzialność producenta za swój produkt przed klientem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, ta poprawka jest komplementarna z już obowiązującymi przepisami dotyczącymi ograniczonego przetwórstwa w małych lokalnych zakładach. To dotyczy, oczywiście, tylko przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego, ale właśnie tam ci przetwórcy działający na zasadzie MOL mogą sprzedawać w sklepach, jeżeli ten sklep jest bezpośrednim dostawcą dla konsumenta a więc nie mogą sprzedawać hurtowniom i tak dalej. A więc ta poprawka byłaby komplementarna.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#HenrykKowalczyk">W innym natomiast przypadku, rzeczywiście, będzie tylko sprzedaż bezpośrednia w gospodarstwie, co wcale nie jest rozwiązaniem, myślę, w wielu przypadkach. Jest to jakiś krok, ale na pewno nie poprawi on sytuacji rolników chcących przetwarzać swoje produkty żywnościowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że to jest krok w dobrym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Jacek Brzezinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JacekBrzezinka">Pani przewodnicząca, chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz. Przecież cały czas mówimy o niewielkiej działalności – sprzedaży przetworzonych produktów, która dla rolnika, jak rozumiem, jest działalnością dodatkową, uboczną, prowadzoną na niewielką skalę. Mówimy o tym, że wykonywana jest bez zatrudniania osób. Przetwarzane produkty to są produkty, które są wytwarzane w gospodarstwie danego rolnika, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, jeżeli ktoś chce produkować na większą skalę, ktoś chce wprowadzać swoje produkty do obrotu detalicznego, żeby na ogólnych zasadach zarejestrował się i taką działalność prowadził.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#JacekBrzezinka">Musimy pamiętać, że każdy kij ma dwa końce – jest również ta druga strona. Jest wiele osób, które taką działalność po prostu zarejestrowały. Tworzenie, w sposób – moim zdaniem – nie do końca uzasadniony, preferencyjnej ścieżki, która… Bo wnioskodawcy nie wskazują, jaki to będzie miało skutek dla funkcjonowania rynków lokalnych, dla tych osób, które taką działalność zarejestrowały i prowadzą ją z zachowaniem wszystkich rygorów określonych przepisami prawa.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#JacekBrzezinka">Wydaje mi się, że powinniśmy zachować te proporcje.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#JacekBrzezinka">Wiele razy zarówno na posiedzeniach Komisji jak i podkomisji, debatując nad tym projektem, podnoszona była kwestia kwoty wolnej od podatku i wtedy te wszystkie argumenty padały i to były przesłanki. Wydaje się, że zmiana tego stanu rzeczy spowoduje nieprzewidywalne konsekwencje dla różnych lokalnych rynków a zwłaszcza dla tych osób, które zdecydowały się prowadzić tę działalność na ogólnych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#JacekBrzezinka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Za chwilę udzielę głosu kolejnym mówcom, ale chcę powiedzieć, że wyszliśmy poza przyjęty przez nas sposób procedowania nad poprawkami. Nie ograniczamy się, żebyśmy mieli pełną świadomość, że to jest ważna dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Dorota Niedziela, potem pan poseł Henryk Kowalczyk a następnie kolejni mówcy.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DorotaNiedziela">Chciałabym tylko przypomnieć, że cytowany przez pana posła MOL, czyli marginalny ograniczony, lokalny, to jest normalna działalność gospodarcza o ograniczonych wymogach sanitarnych, ale co za tym idzie, o ograniczonym zasięgu sprzedaży. To jest normalna działalność. Nie można jej porównywać do tego, o czym mówimy, czyli do umożliwienia przetwarzania bez wchodzenia w cały proces zgłaszania działalności gospodarczej dla małych rolników i dla niewielkich przetwórców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister Kazimierz Plocke, bo może to wyjaśni te wszystkie pytania, które państwo zadajecie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#KazimierzPlocke">Wysokie Komisje, chciałbym poprzeć głos pani poseł Niedzieli, bo – rzeczywiście – jest tak, że ustawa, którą dzisiaj procedujemy, dotyczy tych rolników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej i jej nie rejestrują. Natomiast ci rolnicy, którzy wytwarzają żywność i prowadzą zarejestrowaną działalność, mogą korzystać z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie produkcji marginalnej, lokalnej i ograniczonej. W tym momencie kwestia dotycząca sieci handlowych czy sprzedaży detalicznej jak najbardziej odnosi się do MOL, a więc nie mieszajmy bytów dlatego, że chodzi o to, że nasza ustawa, którą dzisiaj mamy procedować jeszcze, daje szanse małym gospodarstwom nieprowadzącym jeszcze działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#KazimierzPlocke">Poprawka, którą kolega Popiołek zgłosił, nie jest jak gdyby adekwatna do tego, o czym dyskutujemy.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wiem, że Biuro Legislacyjne chce zabrać głos, ale chcę dopuścić wszystkich państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#HenrykKowalczyk">Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że w tej poprawce jest ograniczenie, które jest zgodne z intencją ustawy, mianowicie – przetwórstwo pochodzące z własnej uprawy, hodowli, chowu oraz prowadzone bez zatrudniania osób. A więc to jest to sedno tej ustawy. To ograniczenie jest i nie ma obawy tak, jak poseł Brzezinka mówił, że to będzie nieuczciwa konkurencja.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#HenrykKowalczyk">To są te dwa ograniczenia i one pozostają w tej poprawce.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#HenrykKowalczyk">Proszę na to zwrócić uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro…</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wiem już w jakiej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł wnioskodawca, pan poseł Popiołek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofPopiołek">Dziękuję bardzo. Mam prośbę do pana posła Brzezinki, żeby „nie zadymiał” tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaSkowrońska">„Nie zadymiamy”, nie jesteśmy na stadionie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KrzysztofPopiołek">Panie pośle, jeśli w gospodarstwie domowym ktoś upiecze pięć bochenków chleba na dzień i je po prostu sprzeda w sklepie to pan uważa, że to będzie konkurencja dla tych dużych piekarni, prawda, że to będzie wyłom i ograniczenie konkurencji?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KrzysztofPopiołek">Dziękuję panu posłowi Kowalczykowi, który przytoczył, że to ma być w gospodarstwie wykonane rękami domowników, czyli osób, które tam mieszkają, które prowadzą tę działalność rolniczą bez udziału maszyn, urządzeń, bez zakładania działalności gospodarczej. To jest prosta działalność w kuchni, w domu, gdzie przygotowuje się własne posiłki. Na tym to miało polegać.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#KrzysztofPopiołek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#KrzysztofPopiołek">Aha, chciałbym jeszcze dodać, żeby ta ustawa nie została martwa, właśnie taka możliwość sprzedaży w sklepie dałaby po prostu szansę dorobienia tych paru groszy temu niewielkiemu gospodarstwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że ten chleb mogą też kupić u rolnika sąsiedzi.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze, „pozadymialiśmy” a teraz przechodzimy do uwag Biura Legislacyjnego i do rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WojciechBiałończyk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, tylko drobna uwaga.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#WojciechBiałończyk">Konsekwencją pozytywnej opinii dla poprawki nr 5 będzie negatywna opinia dla poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wnioskodawcy poprawki nr 6 będą na pewno o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy zatem do rozstrzygnięcia. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#KrystynaSkowrońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-64.5" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-64.6" who="#KrystynaSkowrońska">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-64.7" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-64.8" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MichałNowak">15 głosów za, 33 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka ma rekomendację negatywną. 15 głosów było za jej przyjęciem, 33 przeciw, 0 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 6 ma zatem szansę. Bardzo proszę, pan poseł Henryk Kowalczyk uzasadnia poprawkę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#HenrykKowalczyk">Z bólem serca muszę stwierdzić, że poprawka nr 5, która była dalej idąca, nie przeszła, ale w poprawce nr 6 proponujemy taki drobiazg, czyli żeby możliwa była sprzedaż na targowiskach, ale bez wykluczania targowisk zadaszonych, bo to, co jest w oryginale zapisu ustawy, jest bez sensu.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#HenrykKowalczyk">Nie wiem, czy ktoś był na przykład na biobazarze w Warszawie, gdzie rolnicy sprzedają swoje produkty. To jest bazar. Jest tam zimno, ale on jest usytuowany w halach, starych halach produkcyjnych. Ma dach, wobec tego nie będzie można tam sprzedawać. Tym sposobem całe ekologiczne rolnictwo na Mazowszu utrącamy.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#HenrykKowalczyk">Naprawdę apeluję o to, aby jednak zachować rozsądek i dopuścić. Proponujemy więc skreślenie tego ograniczenia, że nie można pod dachem, bo to o to chodzi w tej poprawce, żeby dopuścić jednak targowiska pod dachem, bo takie w dzisiejszych czasach są. Bardzo rzadko w dzisiejszych czasach można spotkać targowiska pod gołym niebem.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławNeneman">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">Państwo posłowie słyszeli, tak?</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę państwa…</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, niech pan powtórzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JarosławNeneman">Powtarzam: stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#KrystynaSkowrońska">Musimy zatem rozstrzygnąć w głosowaniu. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#KrystynaSkowrońska">Kto jest przeciw poprawce?</u>
          <u xml:id="u-72.4" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-72.5" who="#KrystynaSkowrońska">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-72.6" who="#KrystynaSkowrońska">Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MichałNowak">14 głosów za, 34 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#KrystynaSkowrońska">Za poprawką głosowało 14 posłów, przeciw 34, 0 głosów wstrzymujących się. Poprawka ma rekomendację negatywną.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#KrystynaSkowrońska">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#KrystynaSkowrońska">Komisje muszą wybrać jeszcze posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą tego projektu został pan poseł Jacek Brzezinka, dotychczasowy sprawozdawca tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne propozycje państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-74.5" who="#KrystynaSkowrońska">Czy pan poseł Brzezinka wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JacekBrzezinka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw, aby pan poseł Brzezinka był sprawozdawcą Komisji?</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#KrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#KrystynaSkowrońska">Gratuluję panu posłowi.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym podziękować wszystkim uczestnikom debaty w sprawie poprawek: naszym gościom, panom ministrom i osobom im towarzyszącym, Biuru Legislacyjnemu, sekretariatowi, przede wszystkim paniom i panom posłom za udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-76.4" who="#KrystynaSkowrońska">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-76.5" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-76.6" who="#KrystynaSkowrońska">Informuję, że protokół z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-76.7" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>