text_structure.xml 34.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym państwa o coś poprosić, bo nasi goście zapominają, że dla udokumentowania potrzebne jest wpisywanie się na listę obecności, potwierdzające, że po prostu zaszczycają państwo nas swoją obecnością. Tak się nie zawsze zdarza. Prosimy o wpisy, żeby nie pominąć kogokolwiek podczas przywitania. Mamy przez to zwłokę w posiedzeniu, żeby nikomu ważności nie umniejszyć i państwa przywitać. Proszę przyjąć, że zwłoka tym jest spowodowana. Tym bardziej, że mamy do czynienia z wojskiem, gdzie punktualność jest cechą zasadniczą. A zatem otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Obrony Narodowej i Komisji do Spraw Służb Specjalnych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 z druku sejmowego nr 2772. Chciałam zapytać państwa posłów, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. W związku z niezgłoszeniem wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałam przywitać uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych instytucji i urzędów państwowych. Witam panią Hannę Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Macieja Jankowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Kazimierza Mordaszewskiego zastępcę szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, pana Tomasza Szymanika prezesa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej oraz towarzyszące państwu osoby. Na sali są również przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Wszystkich państwa bardzo serdecznie witam.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie projektu ustawy budżetowej na rok 2015. Materiały udostępnione przez resorty oraz opinie komisji branżowych są dostępne w wersji elektronicznej w folderze Secure Source na państwa iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Jak zwyczaj każe albo jak przyjęliśmy dla procedowania w Komisji, chciałabym zaproponować, aby rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie projektu ustawy budżetowej na rok 2015 odbywało się w następującym porządku – wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia naszej Komisji, następnie pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Witam również bardzo serdecznie kolegę posła Mieczysława Łuczaka reprezentującego Komisję Obrony Narodowej. Na dzień dzisiejszy przewidzieliśmy właśnie wysłuchanie opinii Komisji Obrony Narodowej we właściwych częściach budżetowych. Referentem z ramienia Komisji Obrony Narodowej jest pan poseł Mieczysław Łuczak, koreferat z ramienia naszej Komisji wygłosi pani przewodnicząca Bożena Szydłowska. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławŁuczak">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Wysokie prezydium, państwo posłowie, szanowni państwo, mam zaszczyt w imieniu Komisji Obrony Narodowej przedstawić państwu opinię nr 15, przyjętą na posiedzeniu w dniu 22 października br., dotyczącą projektu ustawy budżetowej na 2015 r. w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MieczysławŁuczak">Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 20 października br. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2015 rok w zakresie: części 29 – Obrona narodowa wraz załącznikami nr 1, 2, 6, 8 i 9, pozostałych części budżetowych w zakresie działu 752 – Obrona narodowa, wraz z załącznikiem 10, planów finansowych agencji z załącznika nr 11 – Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, planu finansowego Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego z załącznika nr 12 oraz planu finansowego Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych z załącznika nr 13.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MieczysławŁuczak">Komisja stwierdza, że limit wydatków obronnych w wysokości 38.387.838 tys. zł został określony w następujący sposób. Po pierwsze, wydatki w wysokości 33.024.498 tys. zł stanowią 1,95% przewidywanego wykonania projektu krajowego brutto w 2014 r., zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków, określoną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Po drugie, wydatki w kwocie 5.363.340 tys. zł są przeznaczone na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności, tj. voucherów B, wynikających z realizacji programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”. Uwzględniając w ramach wydatków obronnych wykup voucherów, udział wydatków obronnych w przewidywanej wartości PKB w roku 2014 wyniesie 2,27%. Wydatki w części 29 budżetu państwa – Obrona narodowa zostały zaplanowane w kwocie 38.090.473 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MieczysławŁuczak">Na wydatki majątkowe o charakterze obronnym we wszystkich częściach budżetu państwa – bez uwzględnienia wydatków na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności wynikających z realizacji programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe” – planuje się przeznaczyć kwotę 8.427.929 tys. zł. Ich udział w wydatkach obronnych wyniesie 25,5%, gwarantując realizację postanowień art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP, tzn. udział na poziomie nie mniejszym niż 20% wydatków obronnych. Przy uwzględnieniu wydatków majątkowych przeznaczonych na sfinansowanie wykupu tych odroczonych płatności w kwocie 5.363.340 tys. zł, ich udział w wydatkach obronnych wyniesie 35,9% .</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MieczysławŁuczak">W pozostałych częściach budżetu (wojewodowie oraz pozostałe resorty) w dziale 752 – Obrona narodowa ujęto kwotę 297.365 tys. zł, co zabezpieczy wykonanie zadań obronnych w tych częściach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MieczysławŁuczak">Wydatki zaplanowane w projekcie budżetu MON pozwalają na zwiększenie zdolności operacyjnych oraz na modernizację uzbrojenia i sprzętu wojskowego, jak również umożliwią dotrzymanie zadeklarowanych zobowiązań, dotyczących kategorii gotowości bojowej formacji wojskowych (jednostek, dowództw i grup) oraz ilości sił i środków wydzielanych do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MieczysławŁuczak">Komisja zauważa brak zgodności pomiędzy planem finansowym Agencji Mienia Wojskowego (załącznik nr 11), planem finansowym Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego (załącznik nr 13) a planem finansowym Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (załącznik nr 13), polegający na rozbieżności kwot wynikających z opłat na rzecz budżetu państwa wnoszonych przez Agencję Mienia Wojskowego z wpływami na rzecz Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MieczysławŁuczak">Wnioski Komisji. Komisja wnioskuje o dokonanie zwiększenia planowanych przychodów Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (załącznik nr 13 do projektu ustawy budżetowej na 2015 r.) w części A Lp. I 1 oraz w części B Lp. II 1.1 o kwotę 2450 tys. zł oraz Lp. III 1 „Koszty inwestycyjne” o kwotę 2450 tys. zł. Komisja wnioskuje o zmianę załącznika nr 13 w brzmieniu wynikającym z załącznika do niniejszej opinii. Zaproponowana zmiana nie ma wpływu na dochody i wydatki budżetu państwa określone w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. Komisja postuluje na przyszłość zmniejszenie różnic w wysokości wskaźnika bazowego uposażenia poszczególnych służb mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MieczysławŁuczak">W konkluzji, Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej MON i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz Programu Mobilizacji Gospodarki. Opinię podpisał przewodniczący komisji Stefan Niesiołowski. Koledze posłowi dziękuję za skuteczne przeszkadzanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Koreferat przedstawi pani przewodnicząca Bożena Szydłowska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BożenaSzydłowska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, miałam przyjemność uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, na którym to Komisja przygotowała i przyjęła opinię dla naszej Komisji. Na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej dyskusja była ożywiona. Nie brakowało pytań. Odpowiedzi na pytania udzielali dysponenci środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BożenaSzydłowska">Pozwolą państwo, że jako koreferent Komisji przybliżę kilka danych i faktów z projektu budżetu w części 29 – Obrona narodowa. Otóż wydatki na obronę narodową spełniają wymóg ustawowy 1,95% PKB z roku poprzedniego. Podobnie wydatki majątkowe. Wydatki zapisane w budżecie stanowią 25,5% wydatków obronnych ogółem. A jak wiemy, wymóg ustawowy to jest 20%. Generalnie, budżet w części 29 zaplanowano racjonalnie. Można to ocenić bardzo pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BożenaSzydłowska">Dochody są o 45% wyższe od planowanych na rok 2014, tzn. na rok bieżący. Na wydatki obronne przeznaczona jest kwota w sumie 38.090.473 tys. zł, z tym że – tak jak wspomniał referent Komisji Obrony Narodowej – 5.363.340 tys. zł to są środki, które są przeznaczone na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności, wynikających z realizacji programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#BożenaSzydłowska">Generalnie, wydatki w części 29 realizowane są w ośmiu działach klasyfikacji budżetowej. Jeżeli chodzi o wydatki dotyczące działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa, są one o 18,7% niższe niż w roku ubiegłym. Podobnie niższe są wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna. Są one niższe o 3,1% w stosunku do roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BożenaSzydłowska">Tak jak na wstępie powiedziałam, w dziale 752 jest znaczący wzrost, ale właśnie tutaj, w tej pozycji, zapisane są odroczone płatności, stąd też wydatki w tym dziale są o 51,9% wyższe. Poza wymienionymi wydatkami jest duży wzrost wydatków, jeżeli chodzi o Służbę Kontrwywiadu Wojskowego i Służbę Wywiadu Wojskowego. Natomiast wydatki na misje pokojowe zostały zmniejszone, co wynika z zaprzestania finansowania polskiego kontyngentu wojskowego w Afganistanie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BożenaSzydłowska">Zaplanowano też w dziale 752 dotacje na łączną wartość 349.442 tys. zł. I tak, jest to dotacja celowa na wykonanie zadań z Programu Mobilizacji Gospodarki dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych, dla których MON jest organem założycielskim, dotacje podmiotowe na działalność wyższych szkół wojskowych, gdzie wydatki są wyższe o 2,2% w stosunku do planu roku bieżącego, dotacja podmiotowa dla Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, gdzie wydatki z kolei są niższe o 8,6%, dotacja celowa dla Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, która też jest niższa 8,6% oraz dotacje celowe, które są przeznaczone dla stowarzyszeń, fundacji i instytucji gospodarki budżetowej, takich jak Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Agencja Mienia Wojskowego, w kwocie 10.868 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#BożenaSzydłowska">W dziale 753 na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne zaplanowano wydatki w kwocie 9.751.862 tys. zł. To są wydatki o 2,1% niższe niż w roku bieżącym. Te wydatki są przeznaczone na wypłatę świadczeń emerytalno-rentowych oraz na finansowanie działalności 15 wojskowych biur emerytalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#BożenaSzydłowska">W dziale 755 – Wymiar sprawiedliwości wydatki są o 2% niższe niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#BożenaSzydłowska">Wydatki na szkolnictwo wyższe są wyższe o 14%. To jest dotacja podmiotowa na działalność dydaktyczną dla trzech akademii wojskowych i dwóch wyższych szkół oficerskich oraz działalność Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Dotacje celowe są też przeznaczone na zakupy inwestycyjne i inwestycje budowlane szkół wyższych. Dotacje te w kwocie 80.446 tys. zł są wyższe o 34,3% w stosunku do roku bieżącego. Łącznie nakłady na uczelnie wojskowe zaplanowane w ramach działu 752 i działu 803 wynoszą 407.361 tys. zł i są wyższe w stosunku do roku bieżącego o 9,2%.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#BożenaSzydłowska">Wydatki na ochronę zdrowia są z kolei o 44% niższe w stosunku do roku bieżącego. Na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego w dziale 921 są wyższe o 36,5%.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#BożenaSzydłowska">Dalej są dwa programy wieloletnie. Zakończenie programu „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe” nastąpi w 2015 r. Tutaj też jest właśnie to, na czym się skupiamy, czyli 5.363.340 tys. zł na wykup odroczonych płatności. Tak jak wspomniałam, ten wykup wynika z realizacji programu. Kolejny program wieloletni to „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP”. W ramach programów operacyjnych ten program realizowany będzie do 2022 r. Całkowity koszt programu to jest 91.500.330 tys. zł. W 2015 r. na realizację tego programu MON zapisało 4.236.729 tys. zł. Jest to o 21,6% więcej niż w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#BożenaSzydłowska">Zgadzam się z panem posłem referentem, że przy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych są rozbieżności. Bardzo bym również prosiła o wyjaśnienie tego w stosunku do materiałów, które państwo przedstawili. Tam jest różnica, jeżeli chodzi o stan funduszu na początek roku, tak? Bardzo proszę o wyjaśnienie tego.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#BożenaSzydłowska">Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego realizuje zobowiązania strony polskiej wynikające z naszego członkostwa w NATO. Zakład ten jest instytucją gospodarki budżetowej. Zaplanowane przychody zakładu wynoszą 264.137 tys. zł. Będą nieco wyższe od planowanych na rok bieżący. Planowane koszty wyniosą 263.560 tys. zł. Na wydatki majątkowe zakład przeznaczy w 2015 r. środki w wysokości 256.037 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#BożenaSzydłowska">Zaplanowane na 2015 r. przychody i koszty Agencji Mienia Wojskowego będą niższe od planowanych na rok bieżący. Koszty Wojskowej Agencji Mieszkaniowej będą niższe od roku bieżącego o 14,2% i wyniosą 941.428 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#BożenaSzydłowska">Generalnie, projekt budżetu przedstawiony przez MON oceniam pozytywnie. Wydatki zostały zaplanowane racjonalnie.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#BożenaSzydłowska">Mam jeszcze pytanie. Nigdy dość środków na ochronę zdrowia. Zastanawia mnie, dlaczego państwo akurat na ochronę zdrowia przeznaczyli o 44,4% mniej środków niż w roku bieżącym. I jeszcze bardzo proszę o przypomnienie, jaki jest wskaźnik bazowy uposażeń żołnierzy służby zawodowej w MON. Czy państwo mają orientację, jaki on jest w stosunku do innych służb mundurowych? Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Otwieram debatę w tej części na temat przedstawionych opinii. Czy są uwagi i pytania państwa posłów, poza pytaniami zadanymi przez pana posła Łuczaka, który referował opinię i przez panią przewodniczącą Szydłowską? Czy są pytania państwa posłów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mam pytania. Postaram się w krótkich, żołnierskich słowach zapytać dodatkowo. Polska ma wskaźnik 1,95% PKB. W ostatnim okresie zdecydowanie pojawiły się deklaracje dotyczące 2% PKB wydatków na wojsko. Nie mam uwag, bo mamy zaległe zobowiązania w zakresie zakupu samolotów. Za efy (F-16) jeszcze płacimy. Będziemy mieć przekroczone 2%. W UE wskazuje się, że nie wszystkie państwa w ostatnich latach płaciły taką składkę, do jakiej były zobowiązane w tym zakresie, związanym m.in. z przeznaczaniem nakładów na wojsko. Mamy zapłatę za samoloty wielozadaniowe. Chciałabym zapytać, ile wydatków zaplanowano w budżecie na rok 2015 w związku m.in. z przetargiem śmigłowcowym. Jakie są największe grupy wydatków w zakresie zakupu na rzecz polskiej armii? Rząd wielkości 100.000 tys. zł i więcej, żebyśmy mieli takie wyobrażenie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSkowrońska">Wielokrotnie rozmawialiśmy o tym, że w budżecie MON przeznaczono środki na tzw. utrzymanie w zakładach, które produkowały określony sprzęt, użytkowany przez wojsko. Chciałabym poznać generalną kwotę, jaka została w tym projekcie budżetu na rok 2015 przeznaczona.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaSkowrońska">Pytania szczegółowe, bo i takie mam. W przypadku centralnego wsparcia mamy rodzaje wydatków. To są m.in. wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych na kwotę 1.500.000 tys. zł i wydatki na modernizację techniczną w kwocie prawie 8.000.000 tys. zł. Poprosiłabym o wyjaśnienie, jaka to jest grupa wydatków.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrystynaSkowrońska">W zakresie dowodzenia i kierowania siłami zbrojnymi przeznaczone są środki na Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych. W tym zakresie są świadczenia pieniężne na rzecz osób fizycznych, nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy niezawodowych oraz zapomogi dla byłych żołnierzy niezawodowych. Wielkość tych świadczeń na nagrody to 22.000 tys. zł. A zatem chciałabym, aby przekazać nam taką informację. Na podstawie jakich regulacji, jakiego regulaminu przyznawane są te nagrody?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrystynaSkowrońska">W zakresie świadczeń pieniężnych i zaopatrzenia emerytalnego mamy wysokość środków, które zostały przeznaczone na ten cel. To 6.748.000 tys. zł, tak? Chciałabym zapytać się, ilu jest świadczeniobiorców i jaka jest średnia wysokość świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KrystynaSkowrońska">To poza pytaniem generalnym o kwotę bazową, które kieruję do pani minister finansów, ale oczekuję na odpowiedź na piśmie. O czym powiedział pan poseł Łuczak, tam jest sugestia dotycząca zrównania tej kwoty bazowej pomiędzy rodzajami służb mundurowych. Pani przewodnicząca Szydłowska zadawała takie pytanie, ale nie wiem, czy pan minister dysponuje w tej chwili taką informacją. Ona jest inna w straży pożarnej, inna jest w policji i inna jest w wojsku.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać również o wydatki przeznaczone na muzea i to jest już ostatnie moje pytanie, panie przewodniczący Łopata. Pan przewodniczący patrzył, czy kończę, czy jeszcze dużo mam do wypowiedzenia, więc chcę powiedzieć, że to jest ostatnie pytanie. Chciałam powiedzieć tak. Na muzea zostają przeznaczone określone środki, w tym przypadku m.in. na realizację inwestycji budowlanych dla muzeów w kwocie 54.000 tys. zł. Już nie będę mówiła w szczegółach, ale dotacje na działalność bieżącą to przeszło 19.000 tys. zł. A zatem zapytam, czy te nakłady, które są wyszczególnione przez państwa w materiale, jaki został doręczony Komisji, są również uwzględniane w tym wskaźniku, który jest przeznaczony na wojsko.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#KrystynaSkowrońska">To wszystkie pytania, bo widzę, że posłowie już innych nie zadają. Zatem to są wszystkie pytania w tej części. W posiedzeniu uczestniczy pan minister Maciej Jankowski. Uprzejmie proszę, panie ministrze. Pan kieruje odpowiedziami na pytania, które zostały zadane pod państwa adresem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejJankowski">Tak jest. Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, ponieważ pytania dotyczyły konkretnych kwot i pozycji, może bym panu dyrektorowi oddał głos. Natomiast chciałem wcześniej odpowiedzieć na jedno pytanie. Zrozumiałem, że chodzi nie tyle o składkę unijną, tylko wysokość wydatków na obronność w krajach NATO i jak to wygląda w stosunku w innych krajów, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wysokość wydatków. Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejJankowski">Poza Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią, Francją, Grecją i Turcją, w pozostałych krajach wygląda to marnie. Bardzo wielu członków sojuszu ma wydatki nawet poniżej 1% PKB. Na ostatnim szczycie NATO przyjęto zobowiązanie polityczne, że do 2% będą poszczególne kraje dążyć, więc w najbliższych latach przynajmniej teoretycznie powinniśmy mieć wzrost wydatków na obronność. Jak na razie to przynajmniej u niektórych naszych sąsiadów padają deklaracje, że nie będą spadać, czyli że nie będą obniżane w stosunku do roku poprzedniego. Tak przynajmniej deklaruje rząd czeski czy rząd słowacki. W związku z tym nasz poziom nie wygląda źle. Aczkolwiek, oczywiście, jesteśmy również zobowiązani do zwiększenia wydatków do poziomu 2%. W 2015 r. to będzie wynosiło 2,27% ze względu na ostateczne rozliczenie zakupu F-16. Natomiast jeżeli chodzi o rok 2016, trwają prace w tej chwili nad nowelizacją odpowiedniej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MaciejJankowski">Natomiast gdy chodzi o konkretne pytania, dotyczące poszczególnych pozycji, prosiłbym pana dyrektora o odpowiedź, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister kieruje i upoważnia, pewnie według rozkazu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławSteć">Dzień dobry, pani przewodnicząca. Pułkownik Steć, zastępca dyrektora Departamentu Budżetowego. Mam nadzieję, że wszystko zapisałem poprawnie. Postaram się odpowiadać w miarę w kolejności. Pierwsza kwestia to jest plan finansowy funduszu celowego. Ta niezgodność, która jest obecnie z planem finansowym agencji, wynikła na etapie prac budżetowych, już rządowych, tj. po złożeniu budżetu przez resort obrony narodowej. W planie finansowym agencji zaplanowane przychody z tytułu zbywania składników majątkowych wojskowych zostały zwiększone i po prostu ta niezgodność nie została zauważona na etapie prac rządowych. Przyznajemy się, że nie zauważyliśmy tego. Agencja zwiększyła plan przychodów o 2450 tys. zł i tylko w takim zakresie jest ta niezgodność. Tę kwotę zaproponowano dołożyć do przychodów w załączniku dotyczącym funduszu celowego oraz do kosztów, nie zmieniając w funduszu wyników. Dokładnie 2450 tys. zł. Taka jest kwota różnicy. Jeśli chodzi o stan środków na początek roku, to jest taki jak był w założonym projekcie budżetu, więc tu nie ma różnicy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławSteć">Jeśli chodzi o ochronę zdrowia, nie zmniejszamy nakładów na ochronę zdrowia pomimo tego, że w statystyce może tak wyglądać. Natomiast mamy sporo zmian w zakresie struktur dowodzenia i kierowania oraz zaopatrzenia logistycznego. Wojskowe ośrodki medycyny prewencyjnej, które do tej pory były w dziale – Ochrona zdrowia, przeszły na zaopatrzenie do jednostek logistycznych, do wojskowych oddziałów gospodarczych, łącznie z całym budżetem. Dotyczy to również zadań mobilizacyjnych szpitali i innych rzeczy, które do tej pory tak jakby były w dziale – Ochrona zdrowia, ale dotyczą bardziej zadań wojskowych niż sensu stricto ochrony zdrowia żołnierzy. Dotyczą bardziej zadań wojskowych i te wszystkie zadania w całości zostały włączone do działu – Obrona narodowa. Tak jak mówię, w związku z tą zmianą struktury dowodzenia i kierowania. Zatem w zakresie ochrony zdrowia absolutnie niczego nie zmniejszamy. Tu chciałem upewnić szanowną Komisję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JarosławSteć">Jeśli chodzi o wskaźniki wielokrotności uposażeń poszczególnych służb mundurowych, obecnie w resorcie obrony narodowej mamy wskaźnik 2,82, w Policji – 2,87, w Straży Granicznej – 2,89. Straż pożarna ma tylko troszeczkę niżej, bo 2,81, czyli o 0,1. Biuro Ochrony Rządu ma wskaźnik 2,98, Służba Więzienna – 2,87. To tyle, jeśli chodzi o służby. Dalej to może już informacji nie będę przedstawiał. Czyli można powiedzieć, że faktycznie jest tak – zgodnie z tym, co w opinii komisji zostało zapisane – że mamy praktycznie prawie najniższy wskaźnik wielokrotności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BożenaSzydłowska">Razem ze strażą pożarną, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSteć">Tak, razem ze strażą pożarną. Patrzę jeszcze na inne elementy. Część dotyczącą zakupów i modernizacji będę chciał przekazać koledze ze sztabu generalnego, który tu odpowie, a ja skupiłbym się jeszcze na pozostałych pytaniach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSteć">Świadczeniobiorcy w zakresie emerytur. Przeciętne świadczenie ma wynieść 3212 zł. A wskaźnik wzrostu świadczeniobiorców to jest poniżej 1%, tj. 100,45%, czyli praktycznie jest prawie na poziomie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JarosławSteć">Jeśli chodzi o muzea, to środki na muzea są w ramach wskaźnika wydatków obrony w ramach naszej części 29, więc one są objęte w ramach naszego budżetu. To nie są dodatkowe środki, czyli w ramach całości budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaciejJankowski">Jeżeli można tylko uzupełnić, że w dużej mierze te wydatki są związane z budową Muzeum Katyńskiego. To nie jest formalnie odrębne muzeum, bo to jest część Muzeum Wojska Polskiego, ale chodzi o Muzeum Katyńskie, które będzie zakończone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SzefoddziałuZarząduPlanowaniaRzeczowego">Dzień dobry. Pułkownik Michalski, Sztab Generalny Wojska Polskiego. Witam państwa i panią przewodniczącą. Odpowiem na pytanie w zakresie tzw. programu śmigłowcowego. Chodzi o program „Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP”. W roku 2015 w obszarze modernizacji technicznej w ramach programów operacyjnych zaplanowaliśmy kwotę około 788.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SzefoddziałuZarząduPlanowaniaRzeczowego">Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe i ich strukturę, kształtuje się ona następująco. Zakup sprzętu wojskowego i modernizacja to jest 40% wydatków majątkowych, zakup środków materiałowych – 4,4%, zakup amunicji – 2,9%, remont sprzętu wojskowego – 7,2%, dotacje celowe – 1,9%, składki na NATO – 0,4%, wydatki inwestycyjne – 9% i składka na F-16, o której mówiliśmy – 33%.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SzefoddziałuZarząduPlanowaniaRzeczowego">Jeśli idzie o programy w ramach centralnego planu rzeczowego, oczywiście, mamy program modernizacji, o którym wspominaliśmy. Najważniejsze zadania w ramach tego programu to: „Modernizacja Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych”, „Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki C4ISR”, „Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP”, „System Obrony Powietrznej”, „Rozpoznanie patrolowe”, „Przeciwpancerne pociski kierowane SPIKE”, „Kołowe transportery opancerzone ROSOMAK”, „Samoloty transportowe”, „Samolot szkolno-treningowy AJT”, „Symulatory i trenażery”, „Modernizacja Wojsk Rakietowych i Artylerii”, „Indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza TYTAN”, „Rozpoznanie obrazowe i satelitarne” oraz „Zwalczanie zagrożeń na morzu”. To są najważniejsze podprogramy w ramach programów operacyjnych, finansowane w roku 2015.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RafałMichalski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tym sposobem zostały udzielone odpowiedzi na wszystkie zadane w tej części porządku pytania. Chciałabym podziękować za tę dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do punktu drugiego, który będziemy omawiać, tj. opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych w częściach, które zostały przydzielone do rozpatrzenia przez Komisję. Zwyczajowo – z uwagi na rodzaj tego posiedzenia i brak certyfikatów dostępu – przyjmujemy, że referuje przedstawiciel Komisji do Spraw Służb Specjalnych. W tym przypadku jest to pan poseł Marcin Kierwiński. Wysłuchujemy, na ile poziom ogólności pozwala i tylko do takiej dyskusji się ograniczamy. Jeżeli którakolwiek ze stron uzna, że poziom pytań w tym zakresie przekracza możliwość udzielania odpowiedzi... Pytania mogą być najróżniejsze, ale poprosiłabym, żeby pamiętać, że jesteśmy właśnie w takim reżimie realizacji tego punktu. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKierwiński">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Komisja do Spraw Służb Specjalnych na posiedzeniach w dniach 21 i 22 października rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie części budżetowej 29 w zakresie rozdziałów 75217 – Służba Wywiadu Wojskowego i 75218 – Służba Kontrwywiadu Wojskowego, w zakresie części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne, części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz części budżetowej 59 – Agencja Wywiadu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKierwiński">Po dokładnej analizie przedstawionych dokumentów, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień ze strony przedstawicieli MON oraz szefów wszystkich służb, komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu w częściach, o których przed chwilą mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MarcinKierwiński">Kilka uwag generalnych, dotyczących samych budżetów. Z satysfakcją przyjmujemy wzrost środków, jeżeli chodzi o budżety służb wojskowych. Mówiła o tym pani przewodnicząca, koreferując części budżetu w zakresie MON. To są wyraźne wzrosty i bardzo potrzebne służbom wojskowym, zwłaszcza w kontekście tej sytuacji, która ma miejsce teraz za naszymi granicami, jak i potencjalnych problemów, które z tego mogą wynikać.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MarcinKierwiński">W zakresie służb cywilnych, czyli CBA, ABW i Agencji Wywiadu, Komisja do Spraw Służb Specjalnych przyjęła trzy dezyderaty, z czego dezyderat dotyczący Agencji Wywiadu jest dezyderatem tajnym, więc jego założeń nie będę przedstawiał. On zostanie skierowany do pani premier.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MarcinKierwiński">Jeżeli chodzi o ABW, niepokój Komisji powoduje fakt, że nie wszystkie uzasadnione potrzeby agencji zostały uwzględnione w planowanym budżecie. Dotyczy to szczególnie tak istotnych pozycji jak badania laboratoryjne w pracowniach kryminalistycznych, zakup środków transportu i remont wyeksploatowanych obiektów. Komisja zwraca się do pani premier o zwiększenie budżetu ABW na rok 2015 o kwotę 28.000 tys. zł. Zarówno jeżeli chodzi o ABW, jak i CBA, widać wyraźnie, że te środki, które są przeznaczone w budżecie, mają zapewnić tylko bieżące funkcjonowanie. Nie ma mowy o jakichkolwiek inwestycjach w przyszłość, które – jak wiadomo – także tym służbom by się przydały.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#MarcinKierwiński">Jeżeli chodzi o dezyderat drugi, który Komisja przyjęła, dotyczący CBA, to członków Komisji bardzo martwi sytuacja lokalowa biura. Szczególnie niepokojący jest przedłużający się proces pozyskiwania nowej siedziby CBA w Warszawie, ale także to, co powiedziałem, że budżet na rok 2015 to jest budżet stworzony tak, aby realizować tylko bieżące zadania CBA, które nie wychodzą ani trochę do przodu. Nie ma pieniędzy na zaspokajanie braków kadrowych, organizację nowych, niezbędnych delegatur, wymianę środków transportu i modernizację sprzętu teleinformatycznego, co wydaje się pewnym niezbędnym minimum, jeśli chodzi o pracę biura. Komisja ocenia te braki budżetowe na około 28.500 tys. zł i również zgłasza się z prośbą do Prezesa Rady Ministrów o zapewnienie tych środków na rok 2015.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#MarcinKierwiński">Podsumowując, jest wyraźne polepszenie budżetu służb wojskowych przy jednoczesnym zachowaniu na poziomie lat poprzednich budżetów służb cywilnych, co – zdaniem Komisji – nie jest najlepszym wyjściem w aktualnej sytuacji. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję panu posłowi. Czy są pytania państwa posłów? Nie słyszę. Zatem w związku ze zreferowaniem i brakiem pytań uważam, że zrealizowaliśmy ten punkt posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem, że dezyderaty zostały przekazane drogą zwyczajową na ręce pani premier.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo serdecznie chciałam podziękować uczestniczącym w posiedzeniu gościom, państwu ministrom i osobom towarzyszącym oraz wszystkim szefom, których witałam, a także uczestniczącym w posiedzeniu przedstawicielom NIK, przedstawicielom Biura Analiz Sejmowych i Biura Legislacyjnego, sekretariatowi, paniom i panom posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>