text_structure.xml 19.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum. W imieniu przewodniczącego Schetyny i swoim własnym witam wszystkich przybyłych. Rząd RP reprezentuje pan minister Janusz Cichoń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2089); o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2090); o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei o zmianie Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Seulu dnia 21 czerwca 1991 roku, podpisanego w Seulu dnia 22 października 2013 r. (druk nr 2091).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niewniesienia uwag stwierdzam przyjęcie porządku. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Przypominam członkom komisji, że pani marszałek Sejmu w dniu 31 stycznia 2014 r. skierowała rządowy projekt ustawy z druku nr 2089 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy zatem do pierwszego czytania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2089).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Poproszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie uzasadnienia projektu ustawy. Jest z nami również pani minister Henryka Mościcka-Dendys, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witamy panią minister.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">Kto z państwa ministrów będzie uzasadniał wniosek rządowy? Pan minister Cichoń, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszCichoń">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Pierwsza z umów to umowa między między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym. Współpraca w sprawach podatkowych z Guernsey została zapoczątkowana w grudniu 2011 r. Wówczas podpisaliśmy umowę o wymianie informacji podatkowych. Umowa weszła w życie 1 listopada 2012 r. Oczekiwania Guernsey dotyczące uregulowania w relacjach wzajemnych niektórych aspektów unikania podwójnego opodatkowania w przypadku osób fizycznych oraz transportu międzynarodowego spowodowały, że podjęliśmy negocjacje w sprawie uregulowań dotyczących unikania podwójnego opodatkowania. Podobne umowy podpisaliśmy wcześniej z Wyspą Man oraz Jersey.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszCichoń">Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania została przygotowana na podstawie wybranych postanowień Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodów i majątku. Ma ona na celu ochronę przed podwójnym opodatkowaniem dochodów osób fizycznych osiąganych z tytułu pracy najemnej. Przepraszam, „przeskoczyłem” do drugiej umowy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanuszCichoń">Ta umowa rozgranicza prawo do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego w ten sposób, iż zyski z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub powietrznych osiągane przez przedsiębiorstwo umawiającej się strony podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium tej strony, na którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. W przypadku osiągania na terytorium RP zysków z transportu międzynarodowego przez przedsiębiorstwa posiadające miejsce faktycznego zarządu na terytorium Guernsey Polska odstąpi od opodatkowania takich zysków. Analogiczne zwolnienie zostanie przyznane polskiemu przedsiębiorstwu przez Guernsey.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanuszCichoń">Opodatkowanie dochodów osób wykonujących pracę na statkach morskich lub statkach powietrznych w transporcie międzynarodowym regulowane jest postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych. Wynagrodzenia te mogą być opodatkowane w państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa transportowego. To tyle, jeśli chodzi o pierwszą umowę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, przypominam, że jesteśmy w trakcie pierwszego czytania, które obejmuje dyskusję na temat zasad ogólnych projektu ustawy. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani minister Fotyga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaFotyga">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, proszę mi powiedzieć, jakie konsultacje społeczne odbyły się w sprawie tej umowy. Mamy dość silną branżę transportową, zarówno pracodawców, jak i pracobiorców. Chciałabym wiedzieć, z którymi organizacjami były przeprowadzane konsultacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Jeśli nie ma, udzielam głosu panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszCichoń">Ograniczyliśmy się do konsultacji międzyresortowych. O opinię pytaliśmy również Polską Żeglugę Powietrzną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Dalsze pytania, pani minister? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaFotyga">Jak pan sądzi, panie ministrze, które polskie przedsiębiorstwa mogłyby chcieć założyć siedzibę zarządu na Guernsey?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszCichoń">Jeśli mówimy o przedsiębiorstwach żeglugowych, trudno mi to sobie dzisiaj wyobrazić, natomiast z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że dochody inwestorów z Guernsey z tytułu zainwestowanego w Polsce kapitału w postaci inwestycji bezpośrednich wyniosły 3,6 mln zł. Dotyczą one wierzytelności i odsetek. Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Guernsey w 2011 r. wyniosła 46 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszCichoń">Jak państwo wiecie, tego typu umowy mają charakter prewencyjny. Zawieramy je z krajami, które potencjalnie mogą stać się miejscami, które będą służyły tworzeniu sztucznych konstrukcji pozwalających uniknąć albo obniżyć opodatkowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy pani minister chce zadać dodatkowe pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaFotyga">Nie pytałam o sumę, tylko – czy to jest dochód, czy przychód?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszCichoń">Mówiliśmy o wartości inwestycji zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym zapytać, czy umowy, które zawieramy z Guernsey, a przedtem z Wyspą Man, Jersey i innymi wyspami, różnią się czymś od siebie pod względem merytorycznym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszRosati">Proponuję zajrzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszCichoń">One praktycznie nie różnią się między sobą. Są to standardowe umowy oparte na Modelowej Konwencji OECD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DariuszRosati">Jeśli nie ma innych pytań, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania i proponuję przejść do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DariuszRosati">Projekt składa się z tytułu oraz dwóch artykułów. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy o ratyfikacji między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DariuszRosati">Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy tytuł.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1 projektu ustawy. Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2 projektu ustawy. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#DariuszRosati">Teraz przyjmiemy całość projektu ustawy. Czy ktoś z członków komisji jest przeciw przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2089? Sprzeciwu nie słyszę. Przepraszam. Wobec tego głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#DariuszRosati">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy z druku nr 2089? (34) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (2).</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#DariuszRosati">Komisje przyjęły projekt ustawy z druku nr 2089.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. W imieniu prezydiów obu komisji chciałbym zaproponować kandydaturę posła Górczyńskiego. Pan poseł wyraża zgodę.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#DariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje wybrały pana posła Górczyńskiego na sprawozdawcę projektu z druku nr 2089.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r. (druk nr 2090). O uzasadnienie projektu poproszę przedstawiciela rządu. Pan minister Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszCichoń">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych została przygotowana na podstawie postanowień Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodów i majątku. Ma ona na celu ochronę przed podwójnym opodatkowaniem dochodów osób fizycznych osiąganych z tytułu pracy najemnej, emerytur, rent, wynagrodzeń dyrektorów, artystów, sportowców, funkcjonariuszy publicznych i studentów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Podobnie jak w poprzednim przypadku jesteśmy na etapie pierwszego czytania. Dyskutujemy zasady ogólne projektu ustawy. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DariuszRosati">Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytania i przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Ustawa składa się z tytułu i dwóch artykułów. Rozpatrzymy je kolejno.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DariuszRosati">Tytuł ustawy brzmi: „Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.”. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#DariuszRosati">Przegłosujemy teraz całość projektu ustawy z druku nr 2090. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Czy mogę uznać, że obie komisje przyjęły projekt ustawy przez aklamację? Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#DariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Czy posłem sprawozdawcą może być poseł Górczyński?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie. Pani poseł Piotrowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszRosati">Pani poseł Teresa Piotrowska zgłasza się na ochotnika. Przepraszam. Pani poseł Skowrońska zgłasza panią poseł Piotrowską.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Piotrowskiej? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że komisje wybrały panią poseł Piotrowską na sprawozdawcę projektu z druku nr 2090.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DariuszRosati">Zakończyliśmy rozpatrywanie drugiego punktu. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego. Pragnę poinformować, że pani marszałek skierowała w dniu 31 stycznia br. rządowy projekt ustawy z druku nr 2091 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych w celu przeprowadzenia pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu z druku nr 2091. Poproszę przedstawiciela rządu o zaprezentowanie uzasadnienia. Pan minister Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszCichoń">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Obecnie obowiązuje umowa z rządem Republiki Korei, która została zawarta w czerwcu 1991 r. Upływ czasu, zmiana realiów gospodarczych, a także ewolucja standardów w zakresie międzynarodowej współpracy podatkowej uzasadniają konieczność wypracowania nowego rozwiązania regulującego problematykę unikania podwójnego opodatkowania w relacjach z Republiką Korei. To właśnie zawiera przedkładany protokół.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszCichoń">Jego główne postanowienia to możliwość dokonania korekty wtórnej w przypadku zakwestionowania przez jedno z umawiających się państw stosowanych cen transakcyjnych między przedsiębiorstwami powiązanymi. Protokół rozszerza także katalog instytucji prowadzących działalność w zakresie udzielania i gwarantowania pożyczek i kredytów wspierających finansowanie eksportu. Powstające odsetki podlegać będą opodatkowaniu tylko w miejscu rezydencji osoby, której są wypłacane. W zakresie opodatkowania tzw. dochodów pasywnych zmieniono zasady w stosunku do obowiązujących we wcześniejszej umowie. Zmieniono zasady dotyczące pobierania podatku w państwie źródła. W odniesieniu do należności licencyjnych protokół wprowadza stawkę 5% podatku należnego u źródła. Obecnie obowiązuje stawka 10%.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JanuszCichoń">Istotną zmianą jest też wprowadzenie w postanowieniach dotyczących opodatkowania zysków majątkowych tzw. klauzuli nieruchomościowej. Pozwoli ona na opodatkowanie zysków z przeniesienia własności akcji, udziałów w spółkach, których majątek składa się głównie z nieruchomości w państwie położenia tych nieruchomości. Mamy także zmiany dotyczące pełnej klauzuli wymiany informacji podatkowych. Wprowadzono możliwość żądania informacji podatkowych nawet w przypadkach, gdy drugie państwo nie potrzebuje ich do własnych celów, informacji znajdujących się w posiadaniu banków lub innych instytucji finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję w ramach pierwszego czytania. Kto z członków komisji chciałby się wypowiedzieć bądź zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt składa się z tytułu i dwóch artykułów, które rozpatrzymy kolejno. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy tytuł.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 1? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi bądź poprawki do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#DariuszRosati">Teraz przyjmiemy całość projektu ustawy z druku nr 2091. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, ze Komisje przyjęły projekt ustawy z druku nr 2091.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#DariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Pani przewodnicząca Skowrońska ma kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proponuję, aby sprawozdawcą był pan Maciej Orzechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszRosati">Jest kandydatura pana Macieja Orzechowskiego. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejOrzechowski">Tak, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DariuszRosati">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że komisje wybrały pana posła Macieja Orzechowskiego na sprawozdawcę projektu ustawy z druku nr 2091.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#DariuszRosati">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>