text_structure.xml 16.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JakubSzulc">Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JakubSzulc">Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z czerwca bieżącego roku – posiedzenia od 177 do 189 – wobec niezgłoszenia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JakubSzulc">Dzisiejszy porządek dnia przewiduje zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych w pozycjach 15, 34 i 47 w ustawie budżetowej na rok 2013. Jednocześnie informuję Wysoką Komisję, że sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (druk sejmowy nr 992), które miało być rozpatrywane na tym posiedzeniu Komisji, będzie rozpatrywane, zgodnie z postulatem wnioskodawców, w późniejszym terminie. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JakubSzulc">Jeżeli nie ma uwag do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JakubSzulc">Witam na dzisiejszym posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, panią Elżbietę Seredyn, podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej i pana Cezarego Rzemka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JakubSzulc">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwróciliśmy się z wnioskami o zmianę przeznaczenia trzech rezerw, rezerwy 15, 34 i 47. Jeżeli chodzi o rezerwę 15, jest to rezerwa przeznaczona na pomoc dla cudzoziemców, którzy uzyskali status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą na terytorium RP i wymagają wsparcia w związku z procesem integracji. Ta rezerwa została zaprojektowana w wysokości 3010 tys. zł. Zbliża się termin podziału rezerw. Rezerwa nie została wykorzystana. Nie było zapotrzebowania na te środki, dlatego też, uwzględniając wniosek ministra pracy i polityki społecznej, zwracamy się z uprzejmą prośbą o możliwość zmiany przeznaczenia części tych środków, w kwocie 2820 tys. zł, na cele wskazane w naszym piśmie, czyli na dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa w kwocie 1.156.633 zł, dofinansowanie wypłat zasiłków stałych w kwocie 1.556.362 zł oraz dofinansowanie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne w wysokości 107.005 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#HannaMajszczyk">Nie wiem, czy omawiać wszystkie wnioski, panie przewodniczący? Tak? Jeżeli chodzi o rezerwę 34, czyli środki na uzupełnienie dotacji celowych na realizację świadczeń rodzinnych, to analiza tej rezerwy w wysokości 798.000 tys. zł, biorąc pod uwagę bieżące wykorzystanie i upływ czasu, pozwala stwierdzić, że środki te nie zostaną wykorzystane w pełnej wysokości. Jest ich więcej, niż faktycznie potrzeba. Dlatego też, uwzględniając wniosek ministra pracy i polityki społecznej, zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia części tej rezerwy w kwocie 346.339 tys. zł na następujące cele: dofinansowanie wypłat zasiłków okresowych w części gwarantowanej z budżetu państwa – to jest 123.555.485 zł, dofinansowanie wypłat zasiłków stałych – 166.255.956 zł, dofinansowanie opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne – 11.430.607 zł, na zadania związane z utrzymaniem i osiągnięciem standardów w domach pomocy społecznej – 9.096.952 zł, oraz na wypłatę dodatku w wysokości 250 zł miesięcznie do wynagrodzenia pracownika socjalnego, zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu, w kwocie 36.000 tys. zł. Jak powiedziałam na początku, również zmiana przeznaczenia części kwoty rezerwy nie zagraża realizacji zadań, na które została ona przeznaczona.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#HannaMajszczyk">Ostatni wniosek dotyczący rezerwy 47 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Tu również, biorąc pod uwagę informacje przedstawione przez ministra zdrowia, przychylamy się do tego wniosku. Po oszacowaniu faktycznego zapotrzebowania w bieżącym roku na środki na te przekształcenia – myślę, że minister zdrowia będzie mógł przedstawić bardziej szczegółowe informacje – wiemy, że wystarczy ich do końca tego roku, że w pełni zaspokoją potrzeby a jednocześnie pozwolą wygospodarować wskazaną kwotę, o której mowa w naszym wniosku, czyli 262.828 tys. Zł. Środki te zostaną przeznaczone na następujące cele: zakup immunoglobuliny w kwocie 1600 tys. zł, na realizację Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne – 56.000 tys. zł, na realizację Programu Leczenia Antyretrowirusowego Osób Żyjących z HIV w Polsce – 100.000 tys. zł, finansowanie kosztów świadczeń wysokospecjalistycznych – 65.125 tys. zł, a także na zakup szczepionek w ramach realizacji Programu Szczepień Ochronnych w wysokości 39.503 tys. zł. Tak, jak powiedziałam na wstępie, nie zagraża to realizacji w bieżącym roku celów, na które rezerwa została przeznaczona.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#HannaMajszczyk">Zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę przeznaczenia tej kwoty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JakubSzulc">Bardzo serdecznie dziękuję pani minister za przedstawienie tych wniosków. Otwieram dyskusję. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, pierwsze pytanie dotyczące rezerwy 15, bo mamy jej bardzo niskie wykonanie. Ilu cudzoziemców uzyskało status uchodźcy? Czy udzielona do tej pory pomoc była w wystarczającym zakresie? Zaproponowane zmiany przeznaczenia tej rezerwy na wypłaty zasiłków stałych i okresowych nie budzą wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaRafalska">Zatrzymam się natomiast na chwileczkę przy propozycji zmiany przeznaczenia środków z rezerwy w pozycji 34. Tylko pięćdziesięcioprocentowe wykorzystanie tej rezerwy wskazuje na to, że tak niskie podniesienie kryterium dochodowego nie zatrzymało tendencji spadkowej liczby osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń rodzinnych. Jeżeli resort posiada dane, to proszę powiedzieć – na jakim to jest poziomie? Czy nastąpił wzrost czy następuje dalszy spadek? Nie mogę od dłuższego czasu uzyskać jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy zostanie wdrożony w 2014 r. zapowiadany drugi krok w podnoszeniu wysokości kryterium dochodowego, co pozwoliłoby na to, że ten system stałby się nie systemem pomocy społecznej, ale systemem wsparcia, takim, jakim powinien być. Rozumiem, że tak czy owak te pieniądze zostają w szeroko rozumianej pomocy społecznej, w sferze społecznej, bo przeznaczenie ich na wypłatę zasiłków i wsparcie zadań samorządów terytorialnych w zakresie zadań własnych jest dobrym przeznaczeniem, ale czy sam system świadczeń rodzinnych nie jest przez to w jakiś sposób niszczony, bo przypomnę, że pierwotnie 5000 tys. osób było uprawnionych do korzystania z tego systemu, dzisiaj mamy chyba poniżej 3000 tys. osób. Jeżeli ministerstwo posiada aktualne dane, to bardzo o nie proszę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaRafalska">Proszę również o wyjaśnienie pozycji 5, w której jest mowa o wypłatach dodatków w wysokości 250 zł dla pracowników socjalnych. Czy to znaczy, że jeżeli nie nastąpiłaby zmiana przeznaczenia, to po nowelizacji brakowałoby wam środków? W takim razie – dlaczego ta zmiana nie została już uwzględniona, bo jest obligatoryjny charakter tych dodatków socjalnych ze strony budżetu państwa. Chyba, że nie. Byłam przekonana, że każdy pracownik socjalny może otrzymać dodatek w wysokości 250 zł miesięcznie, ponieważ samorządy w ten sposób regulują wysokość ich wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaRafalska">Ostatnia, moja ulubiona rezerwa – kieruję pytania do pana ministra Rzemka – rezerwa 47, która wyraźnie pokazuje, że przeznaczanie środków na przekształcanie szpitali nie jest programem trafionym. Nie ubolewam z tego powodu, bo same przekształcenia nie są czymś, co uważam za dobre rozwiązanie dla polskiego systemu ochrony zdrowia. Niemniej bardzo proszę, żeby pan minister powiedział wyraźnie – pamiętam, że w czerwcu wykorzystanie tej rezerwy wyniosło chyba 39.000 tys. zł – czy od tej pory wpłynęły nowe wnioski? Jak wygląda sytuacja z wnioskiem tego samorządu, który stara się o najwyższą dotychczas kwotę dotacji na przekształcenia, a więc samorząd województwa lubuskiego. Chodzi o dotację na oddłużenie szpitala w Gorzowie, dotychczas najbardziej zadłużonego, dzisiaj już spółki, która będzie funkcjonowała z długiem w wysokości około 100.000 tys. zł. Ile w ramach tej rezerwy dokonano przekształceń? Przypomnę, że w zeszłym roku rezerwa w wysokości 400.000 tys. zł, została wykonana na poziomie 41.000 tys. zł, czyli w 11%. W tym roku wykorzystanie jest znacznie niższe, a więc łącznie program, którego wartość wynosiła 1.400.000 tys. zł, został zrealizowany w śladowej części, co pokazuje, że nie jest to właściwa droga albo droga oczekiwana przez samorządy, jeśli chodzi o zmiany w szpitalnictwie, mówiąc najkrócej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JakubSzulc">Bardzo serdecznie dziękuję. Pani poseł Zuba, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaZuba">Pani minister, moje pytania będą dotyczyły dwóch pozycji: 34 i 15, bo podkreśliła pani, że te zmiany nie spowodują zagrożenia dla wykonania zadań, na które zostały przeznaczone środki. Moje pytanie dotyczy gwarancji zabezpieczenia tych środków do końca roku. Czy te zmiany, które dzisiaj państwo proponujecie, gwarantują pokrycie potrzeb w tym zakresie przez samorządy? Mamy świadomość tego, że ubóstwo rośnie. To, co koleżanka mówiła o próbach zmian pewnych kryteriów, tak naprawdę nie przyniosło rozwiązania w tym zakresie. Jak wynika z rozmów z gminami i z ośrodkami pomocy społecznej, środków jest wciąż za mało. Czy te środki, które dzisiaj proponujemy na ten cel, gwarantują, że do końca pokryte zostaną potrzeby w tym zakresie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Jeżeli nie, to proszę o udzielenie odpowiedzi. Rozumiem, że najpierw pani minister Seredyn. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaSeredyn">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o pytania dotyczące wszystkich danych liczbowych, pozwolę sobie nie odpowiedzieć w szczegółach, natomiast wszystkie oczywiście istotne w tej kwestii liczbowe informacje zostaną dosłane w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ElżbietaSeredyn">Jeśli chodzi o rezerwę w pozycji 15, która dotyczy uchodźców i zabezpieczenie na ten cel, jeszcze w tym roku, środków finansowych, to pani minister Majszczyk wskazała, że potrzeby w tym zakresie były w tym roku małe, dlatego też zostały te pieniądze i proponujemy przeznaczyć je na świadczenia w ramach pomocy społecznej: na zasiłki, w tym także okresowe i celowe, ale także na wypłatę dodatku w wysokości 250 zł dla pracowników socjalnych. Jeśli natomiast pojawi się jeszcze w tym roku grupa uchodźców, która pozostanie w naszym kraju, to pozostaną oni pod opieką Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Nie ma tutaj zagrożenia, że zabraknie środków na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ElżbietaSeredyn">Jeśli chodzi o pozycję 34, to chcę państwu powiedzieć, że ta pozycja i wysokość tych środków jest tak duża dlatego, że wtedy, kiedy w kwietniu dodatkowo wypłacaliśmy tym, którzy korzystają ze świadczenia pielęgnacyjnego, 200 zł, te pieniądze zostały pożyczone z rezerwy w pozycji 25 i teraz je oddajemy. To jest kwota w wysokości prawie 180.000 tys. zł. Dodatkowo obserwujemy niewielki spadek liczby uprawnionych do świadczeń rodzinnych, stąd nagromadzenie tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ElżbietaSeredyn">Jeśli chodzi o progi uprawniające do korzystania ze świadczeń, to zostaną one zmienione w przyszłych roku, ale najistotniejszą kwestią jest to, że przygotowujemy kolejną nowelizację ustawy o świadczeniach rodzinnych, która będzie zwiększała liczbę uprawnionych do korzystania z nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaZuba">To znaczy, jak będzie? W jaki sposób będzie zwiększała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaSeredyn">Do 2018 r. tak, żeby wszyscy ci, którzy są uprawnieni do świadczenia pielęgnacyjnego, mogli uzyskać minimalną płacę. Tak, do 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaSeredyn">Ostatnie pytanie, które dotyczyło wypłaty 250 zł dla pracowników socjalnych. Nie jest to zadanie obligatoryjne, a fakultatywne. To, co zostało zaplanowane w budżecie, nie wystarczało. Mieliśmy tego świadomość, dlatego też teraz, kiedy jest możliwość, chcemy wyrównać te braki. Jest to kwota, która została wskazana w pozycji 34. Ta część środków pozwoli na dokonanie wypłaty wszystkim pracownikom zatrudnionym na całym etacie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję pani minister. Pan minister Rzemek, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o wykorzystanie rezerwy w pozycji 47, to w zeszłym roku rzeczywiście została ona wykorzystana w około 10%, natomiast w roku 2013 została wypłacona już kwota w wysokości 72.000 tys. zł. Wnioski przekazane do realizacji, w których zwrócono się do Ministerstwa Finansów o możliwość takiej wypłaty, opiewają na kwotę ponad 114.000 tys. zł. Dlatego przewidujemy, że wykorzystanie w tym roku wyniesie około 50%. Przypomnę, że w roku 2012 w rezerwie zaplanowano około 400.000 tys. zł, w roku 2013 – 600.000 tys. zł. Wykorzystanie w 50% oznacza, że około 300.000 tys. zł zostanie wykorzystane na ten cel. Dlatego ta kwota, o której zmianę przeznaczenia dzisiaj się zwracamy, czyli 260.000 tys. zł, i tak nie zostałaby wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli natomiast chodzi o Lubuski Urząd Marszałkowski, który to zwrócił się do ministra zdrowia z wnioskiem o przekształcenie szpitala w Gorzowie, to obecnie ten wniosek jest zatwierdzony pod względem merytorycznym na kwotę 101.790 tys. zł. Urząd jednocześnie zwraca uwagę na to, że jeszcze nie ma wszystkich porozumień i ten wniosek ostatecznie będzie większy. Dopiero po przesłaniu dokumentów będziemy mogli powiedzieć, czy wysokość kosztów będzie taka, o jakiej wcześniej mówił urząd, a więc około 120.000 tys. zł, czy też mniejsza. Wtedy będę mógł udzielić precyzyjnej odpowiedzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję bardzo. Czy są dodatkowe zgłoszenia ze strony państwa posłów? Szanowni państwo, jeżeli nie ma więcej pytań, to chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania tych trzech zmian, które zostały przedstawione przez panią minister Majszczyk, a następnie doprecyzowane przez pana ministra Rzemka i panią minister Seredyn? Takiego wniosku nie słyszę. Rozumiem, że opinia będzie pozytywna. Czy państwo życzą sobie, żebym odczytał treść opinii? Nie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JakubSzulc">Rozumiem w takim razie, że Komisja Finansów Publicznych pozytywnie zaopiniowała zmiany dotyczące rezerwy 15, 34 i 47.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JakubSzulc">To wyczerpuje porządek dzienny. Dziękuję państwu bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JakubSzulc">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>